Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fallout 76-server crasht na driedubbele simultane nucleaire ontploffing

Enkele spelers van Fallout 76 vonden dat de ontploffing van een enkele kernbom nog onvoldoende was. Aldus besloten ze om een drie stuks geheel synchroon te laten ontploffen. De server van Bethesda bleek daar niet tegen bestand te zijn, want die crashte daardoor.

De spelers op de bewuste server kregen geen kans om verwoesting gade te slaan of aan de virtuele radioactieve neerslag te ontkomen. Pakweg een halve minuut na de simultane nucleaire ontploffing crashte de server; de verbinding van alle op de server aanwezige spelers werd verbroken.

De YouTube-gebruiker Nickaroo93 speculeerde in een video al over de mogelijkheid dat de server kon crashen bij een dergelijke gebeurtenis. Dat wilde hij wel eens met eigen ogen zien, vertelt hij aan The Verge. Hij meldt dat er drie plekken zijn om nukes te lanceren. Toen het mogelijk bleek er een van elke plek te lanceren, besloot hij met twee anderen ze allemaal tegelijk te laten detoneren.

Bij wijze van experiment wil hij binnenkort iets nieuws proberen, om te kijken of de server dit wel aan kan: de wapens lanceren naar drie verschillende plaatsen op de map. De speler ziet het laten crashen van de server niet als misbruik, omdat volgens hem spelers de wereld kunnen verlaten en een andere kunnen betreden, op het moment dat een bom de lucht in gaat.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

20-11-2018 • 12:47

121 Linkedin Google+

Reacties (121)

Wijzig sortering
De speler ziet het laten crashen van de server niet als misbruik, omdat volgens hem spelers de wereld kunnen verlaten en een andere kunnen betreden, op het moment dat een bom de lucht in gaat.
Waarom zou zoiets misbruik zijn?
Omdat jij een andere speler kan beperken op zijn gameplay, bijvoorbeeld is diegene net bezig met een event waaraan tijd zit verbonden, vervolgens crashed de server en mis je de rewards van die specifieke event.
dan is het eigenlijk de schuld van bethesda zelf, omdat ze de mogelijkheid bieden en ze niet hadden verwacht dat iemand het zou doen, terwijl je zou moeten weten dat zoiets zou gaan gebeuren
Dat klopt ook zeker, maar nu het bekend is kan het misbruikt worden en dat kan misbruik zijn als het met voorbedachte rade gebruikt wordt.
dan moet bethesda gewoonweg een fix uitrollen nu dat het bekend is. tijdelijk nukes uitschakelen, instellen dat er maar een nuke per zoveel tijd mag worden gelanceert of dat het gewoon de server niet crasht.
Het enige wat uiteidelijk helpt is om de capaciteit van de servers te verhogen zodat ze de load kunnen weerstaan bij deze actie. Een tijdelijke fix zou inderdaad bijvoorbeeld het uitschakelen van nukes.
Ik denk dat mensen het geheel verkeerd zien en beetje leuk proberen over te komen (online media) met 'de server opgeblazen'.
Er staat gewoon ergens een regeltje code in, die geen rekening houdt met meer dan 1 instantie van said object. De performance/load van 3 paddestoeltjes zal grotendeels/geheel bij de client liggen en interesseert een server weinig.
Dus het is gewoon een bugje m.b.t. spawnen van quest items na een nuke.
Ala : getNukeInstance -> Exception, more than 1 item found = harde crash
Nee tuurlijk niet, een nuke brengt data met zich mee wat de omgeving aanpast en dit wordt echt niet berekent in de client side. Je hebt hier zelf effecten van zoals radioactieve straling in het spel, dit moet de server wel daadwerkelijk berekenen.

Ik snap niet wat je bedoeld.met opblazen van een server, de servers zijn gewoon gecrashed vanwege teveel load. Haast elke hardware apparaat heeft fratsen als de load of buffer teveel wordt.
Is zeker niet de enige oplossing zoiets simpels als een timer tussen elke lancering plaatsen is al voldoende.
Dat niet alleen, het zou ook bij toeval kunnen gebeuren dat mensen er 3 tegelijk lanceren. (kans is klein wellicht maar toch)
Daarbij is kijken of je er 3 tegelijk kan lanceren nog geen misbruik, wel wanneer je tot doel hebt om daarmee een server te laten crashen.

Maar dan moet je van te voren wel eerst weten dat dit kan.
Mensen die hier gelijk roepen om een bannable offense of Denial of Service moeten eerst even wat beter nadenken vind ik. (over reacting much...?)

Het is voor Bethesda ook heel simpel op te lossen door ervoor te zorgen dat er geen 3 lanceringen tegelijk meer mogelijk zijn... (of zorgen voor servers die het wel aan kunnen) }>
Mensen die hier gelijk roepen om een bannable offense of Denial of Service moeten eerst even wat beter nadenken vind ik. (over reacting much...?)
Ja inderdaad, alsof ze van tevoren wisten dat dit ging gebeuren. Ja, ze grapten erover, maar dat doen gamers altijd als ze iets doen wat heel extreem is. Als je een tweede keer probeert of een andere variant de server ook crasht begint het wel glad ijs te worden: je weet dat er een gerede kans is dat de server crasht, maar door de spelers in te lichten wat je gaat doen en ze ruim de kans te geven van server te switchen (de meesten zullen erbij willen zijn gok ik?), valt het misbruik of spelbederf ook wel mee :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 22 november 2018 06:53]

Dat je het schuld noemt is wel overdreven. Het is gewoon lastig om bij niet lineaire games rekening te houden met elke mogelijke situatie. Heb zelf wel eens een klein simpele programma geschreven voor het werk waar ik voor me gevoel rekening had gehouden met alle mogelijke problemen. En toch begrepen hun 1 functie op een verkeerde manier waar ik nooit aangedacht had (want het was voor mij zo logisch dat het niet op een andere manier kon) en crash. Als het voor zo iets kleins al moeilijk rekening houden met alles dan is het voor zo een spel al bijna onmogelijk (al was ik natuurlijk in me eentje en hun in een grote team en met testers).
Eens, dat vind ik ook het dappere van besetha, dat ze niet (GTA Anyone) alles scripten of scheiden (als je in een missie zit, is de wereld enkel nog die missie, dingen hangen niet samen). Dan krijg je een grote mate van onvoorspelbaarheid.
Als de game dit niet goed ondersteund, moeten ze het onmogelijk maken. Anders vind ik dit gewoon een game bewaking bug.
Dit is geen bug of glitch, en de game ondersteund het juist wel om meerdere nukes uit te voeren. De capaciteit van de servers kan het gewoon niet aan! Een actie zoals dat brengt veel data met zich mee wat uiteidelijk behandeld moet worden.

[Reactie gewijzigd door Skepers op 20 november 2018 13:54]

Aangezien dit een MMO game is, zijn servers imho onderdeel van de game. Servers die crashen zijn dan dus ook een bug.
Het is een normale gameplay actie.
Je kunt niet voorkomen dat 3 mensen die niets met elkaar te maken hebben dit op hetzelfde moment doet.
Dit zijn gewoon bugs die door Bethesda opgelost zullen moeten worden, echter kennen we Bethesda allemaal al langer dan vandaag en is de kans op een fix klein en zal die pas later komen vanuit de community als modding enabled wordt over een jaar.
Je kunt niet mensen aanspreken of bannen voor een normale game actie.
Je kunt niet voorkomen dat 3 mensen die niets met elkaar te maken hebben dit op hetzelfde moment doet.
Het is een normale actie; ja. Kans dat 3 mensen per ongeluk op precies hetzelfde moment een nuke lanceren? 0.0000000000000000000 ik kan nog even doorgaan.
Behalve dat deze bug nu bij deze specifieke actie omhoog komt. Niets garandeert je dat er meer omstandigheden zijn waardoor deze bug kan optreden.

Je kans is sinds je nieuwsbericht exponentieel gestegen trouwens, internet zit vol met copy cats ;)
Ik zeg ook expliciet "per ongeluk" ;)
Dat getal is dus onzin, want de game is nog niet uit of het is al gebeurd...
Je bent al de tweede, kunnen jullie lezen?
Kans dat 3 mensen per ongeluk op precies hetzelfde moment een nuke lanceren?
De actie in het artikel was niet per ongeluk, maar gecoordineerd.
Hoe groot die kans is doet er niet toe, dat kun je als argument aandragen maar is een loos argument.
Bovendien betwijfel ik of je dat getal kan onderbouwen met bronnen.
Als een game de mogelijkheid biedt 3 atoom bommmen tegelijk te laten ontploffen kun je er vanuit gaan dat dit geen sporalische actie wordt.
Juist dat soort acties zullen vaker voorkomen omdat men hier expliciet achteraaan gaat.
Het feit dat het zo kort na de release al gebeurd geeft dit overduidelijk aan.
De kans dat 3 bij elkaar niet bekende personen dit doen acht ik inderdaad klein maar dat groepen vrienden dit doen acht ik enorm groot aangezien groepen gecoordineerd spelen en niet op toeval zijn aangewezen.
Het argument ja maar dan crasht de server is een non-argument aangezien dit gewoon iets is wat door Bethesda gefixed moet worden.
Is het aso als je het nu doet: ja, moet je gebanned worden of moet het als exploit aangmerkt worden: zeker niet.

[Reactie gewijzigd door Galan op 22 november 2018 11:57]

Zolang je het een keertje probeert kan je het onder testen scharen. Maar het lijkt me geen verdere uitleg nodig hebben waarom het doelbewust laten crashen van servers misbruik is.
Zolang dit alles binnen de normale regels van de game vallen zou dit niet uit mogen maken..

Maw.. als jij net een nuke afschiet en ik wil dat ook net gaan doen dan ga ik mijn plannen niet wijzigen omdat ik anders een bug exploit ofzo...

er zijn 3 nuke silo's dus meer kan je er niet afschieten. Dat de game dit niet aankan is een andere discussie en bovendien de root cause.

Spelers nu gaan bestempelen als exploit is onzin imho
Al zou ik het expres doen.
(Heb jij dan meer betaald ? waarom mag jij wel een Nuke afschieten en een ander dan niet (op dat moment) ?

Dit is gewoon de zoveelste flater van Bethesda en dat is het probleem.
Je zou het ook kunnen zien al een complete verwoesting inclusief parallele werelden en dana is alles weg inclusief je punten, maar daar heb je niks aan als alles verwoest is. iedereen is van de wereld. Klinkt realistisch :)
Lijkt me ook geen misbruik. Dan zou het doden van een speler in een FPS die met een killstreak bezig is ook niet moeten kunnen.

Part of the game, people.
Afhankelijk van je definitie kan dit zelfs als denial of service/hacking gezien worden.

Ongebruikelijke acties nemen om een server te overbelasten en daarmee te zorgen dat anderen die server niet kunnen gebruiken is vrij dicht bij de definitie van een DoS aanval. Deze is echter wel heel simpel vergeleken met meer gebruikelijke DoS aanvallen, sinds het met weinig client-side verkeer en een drietal niet-gemanipuleerde clients kan.

Dan is het de vraag of dit ongebruikelijk is, of normale activiteit. Ik denk dat Bethesda dit wel ongebruikelijk vind, hoewel imo normaal zo'n bug gewoon in een load test naar voren zou moeten komen en van te voren gepatcht zou moeten zijn.
Kijk het gaat ook hierom waarom is het mogelijk dat zo een server kan crashen na 3 atoom bommen.
Ze hadden daar rekening mee moeten houwen daar bedoel ik mee de spel makers en server admin.
Als ze het van te voren hadden kunnen weten dan hadden ze die mogelijkheid nooit moeten maken dat je 3 bommen kunt laten afgaan (ze hadden het van te voren moeten testen) dan had misschien de server het wel gehaald en was ie niet offline gegaan.
Ik zou het eerder een gebrek aan QoS zien van Bethesda. Je kunt op 3 plekken nukes lanceren? Nou, dan moet de server ten allen tijde dat aan moeten kunnen, simpel zat.

Het is niet dat hier iemand een stukje code heeft gebruikt, de game gehackt of wat dan ook. Er wordt een scenario uitgespeeld waar de game de mogelijkheden voor geeft.
Jaja. Je kan het ook zien als 'working as intended'.

Die game is athans gecompileerd met deze feature.

Is maar net wat je wilt.
Dit zou bij onze gaming community gewoon onder 'bug using' vallen en dus een bannable offense. Eigenlijk is het ook gewoon een Denial of Service exploit.
En als iets niet als een bug geregistreerd staat? Hij is immers de eerste dit dit geprobeerd heeft.

Nuke launchen = volledig legitiem
Meerdere players = core van het spel

Meerdere players launchen een nuke = bannen?!?!
Eerste keer niet maar wel als iedereen dit nu bewust gaat misbruiken. Ook een bug die niet geregistreerd staat en die keer op keer misbruiken is ook bug using.
Een paar dagen geleden al kunnen zien, maar je zou toch verwachten dat men dit vind tijdens het alpha-testen voordat je het publiek mee laat spelen in de béta ?? Het is niet een bug die pas optreed na 1000+ speeluren, zoals destijds met Oblivion . . . :?

[Reactie gewijzigd door Thunderwing op 20 november 2018 12:51]

Ik begin sterk te vermoeden dat dit allemaal testen zijn voor hun in het mum van een nieuwe game.
Zou kunnen dat ze voor toekomstige games dit soort multiplayer willen toevoegen of alleen multiplayer willen hebben.
Ik ga het zien over 4-6 jaar wanneer een nieuwe uit komt/ aangekondigd word
dit heeft weinig met een bug of een dergelijke fout temaken, waarschijnlijk brengt dit gigantisch veel load op de server waardoor ze overbelast raken en vervolgens crashen.
waarschijnlijk brengt dit gigantisch veel load op de server waardoor ze overbelast raken en vervolgens crashen.
Is het normaal dat servers crashen als de load te hoog is?
Vergelijk het met jezelf: als jij 41+ graden koorts heb, is het dan normaal dat je nog aan het werk gaat? Auto rijdt etc? Of "crash" je dan ook?

Een crash kan vele oorzaken hebben, in dit geval wellicht een combinatie van een hoge load, veel spelers, hoop data die verwerkt moet worden, wat is de impact van 3 nukes, tegelijkertijd op de hele omgeving? npc's, pc's, etc?

Waarschijnlijk kon het niet snel genoeg opschalen en de load verdelen, tja, dan valt het om. Of het dan een server timeout is, en je verbinding crashed, of dat het hele server park op z'n gat gaat.
Nee, dan neem je maatregelen en blijf je thuis, ipv het toch stug gaan proberen en op je werk erbij neer te pleuren (dat is dan een crash). Dus het had eigenlijk nooit zo ver mogen komen, tot dusver klopt je vergelijking dus wel.

"tsja dan valt het om" tsja, als je er niet op berekend bent, dan wel ja
Nee, dan neem je maatregelen
Dat is inderdaad wat ik wil zeggen. Als mijn PC teveel werk te verduren heeft wordt hij traag, wellicht moeten sommige programma's sluiten omdat er geen geheugen meer is (een soort crash), maar het besturingssysteem zal niet crashen en zolang het geheugen toereikend is denk ik dat er hooguit wat frames of IP-pakketjes gedropped worden, verder crasht er niets.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 20 november 2018 13:24]

het kan ook gewoon zijn dat de server niet echt crasht maar gewoon zeer traag wordt. Indien er amper reactie van de server komt is het niet abnormaal dat het spel ervan uitgaat dat de server niet werkt.
Eerlijk gezegd denk dat het wel normaal is.
Ken zat spelen waar het gebeurt.
Zelf speel ik ark en met de laatst dlc crashte de server elke 2/3 uur..
Het was een rhetorische vraag. Wellicht is die van @84hannes ook rhetorisch bedoeld.
Geen idee ;D Ik ging er vanuit dat er vast ook wel wat npc's in rond zouden lopen. Niet dus? :D (nb: ik speel het spelletje niet).
ik heb heel even de beta gespeelt, maar heb het spel zelf ook niet, maar een veel voorkomende klacht over fallout 76 is dat het te leeg is en er geen npc's zijn, maar alle missies doormiddel van holotapes word vertelt en het spel mede darom erg leeg aanvoelt. ik vond eerlijk gezegd de beta ook erg tegenvallen.
Dat de servers crashen als de load te hoog is? Ja dat is een actie wat voor kan komen, natuurlijk zijn hier maatregelen voor maar die lijken niet getroffen, natuurlijk zou zoiets niet mogen gebeuren zolang de optie beschikbaar is.
Het is [onder een redelijke aannames van de requirements] in mijn ogen geen normaal gedrag ;)
nooit gezegd dat het normaal gedrag is!
Dus in mijn ogen geen 'actie' maar ongewenst gedrag. Zeker een issue, in mijn ogen zelfs een probleem.
Een actie beschrijft niet of wel normaal gedrag, het specificeert gewoon een handeling hoe de server reageert als de load, ook wel buffer, vol is.
Als ik even kijk naar mijn ervaring met minecraft, waar je via mods ook beschikking hebt over kernwapens.
Lijkt mij, dat ze last hebben van oom-killer (Out of Memory), er moet namelijk in èèn keer een berg data verwerkt worden.
En als het niet de oom-killer is, zal het wel de kswapd process roet in het eten gooien. Deze staat namelijk bekent om zijn 100% CPU load bij het verplaatsen van veel data, ook al heb je geen swap.

[Reactie gewijzigd door wica op 20 november 2018 14:26]

Nee, dat is zeker niet normaal.

Een goed ontworpen server dient niet te crashen onder load, maar in plaats daarvan ofwel geen nieuwe requests meer aan te nemen, ofwel bestaande requests te laten vallen (of beiden).

Echter, een game client die geen respons meer krijgt op zijn requests binnen een verwacht tijdswindow, kan denken dat de server gecrasht is. De server draait dan gewoon nog door, maar de client verliest zijn verbinding. De server kan dan nog alles goed afhandelen/opslaan wat aan acties doorgekomen is.

Echter, het is niet geheel ongebruikelijk dat er toch wel eens een echte crash ontstaat.
In het geval van Fallout zal de tijdelijke server ook verdwijnen wanneer alle spelers niet meer verbonden zijn. Alles is instanced met enkele tientallen gebruikers.
Je zegt het eigenlijk al. Te hoog. Te hoog dus voor iets om het aan te kunnen.
Leg mij dan eens uit wat je bedoelt met
Je zegt het eigenlijk al. Te hoog. Te hoog dus voor iets om het aan te kunnen.
Want wat ik lees is:
  • De belasting is hoog (kunnen we als feit aannemen)
  • Ik vraag of het normaal is dat een server crasht als de belasting te hoog is
  • Jij stelt dat de server juist crasht omdat de belasting "te" hoog is
Nu hoor jij waarschijnlijk bij de groep mensen die denkt dat het mantra "Als ergens te voor staat is het nooit goed" een antwoord kan zijn op een vraag. Dat is nooit het geval.
Nu hoor jij waarschijnlijk bij de groep mensen die denkt dat het mantra "Als ergens te voor staat is het nooit goed" een antwoord kan zijn op een vraag. Dat is nooit het geval.
Goed, je opereert dus compleet op aannames. Een load die te hoog is op een server is als een emmer waar te veel water in komt. Zonder interventie past het niet en gaat het mis.
Ja, het gaat mis. De emmer overstroomd, de vloer wordt nat, maar het is onzin om aan te nemen dat de emmer desintegreerd, of zelfs maar zijn functie verliest, omdat er te veel water in zit. Bij een RTOS zou je gelijk hebben: als de load te hoog wordt kàn hij zijn deadlines niet halen en verliest hij zijn functie, maar ik durf te stellen dat de Fallout servers geen Real Time scheduler hebben.
De server zelf hoeft ook niet compleet fysiek of virtueel "kapot" te gaan, maar net als bij de emmer wordt de huidige lading die erin zit geevacueerd totdat het bovenliggende mechaniek (het OS/hardware) bepaalt dat het einde verhaal is en het hele proces uitzet. Een RTS is ook veel te high level. Waar ze hier waarschijnlijk tegenaan liepen waren te veel transacties of tegelijktijdige processen die niet op tijd werden afgerond, op software-niveau.
maar net als bij de emmer wordt de huidige lading die erin zit geevacueerd
Jouw emmer loopt vanzelf leeg als hij te vol is?
Mijn punt is: als een server teveel werk krijgt hoeft hij niet te crashen. Als ik jouw IP-adres met teveel verzoekjes bestook (DoS) dan snap ik ook wel dat hij onbereikbaar wordt. Maar daardoor hoeft je computer/router nog niet te crashen.
De server zelf hoeft ook niet compleet fysiek of virtueel "kapot" te gaan
En zoals jij hier lijkt te stellen is dat ook wellicht helemaal niet gebeurt. Misschien is slechts de internetverbinding weggevallen (nog niet zo'n goed ontwerp). Dus de opmerking van @Skepers dat
dit heeft weinig met een bug of een dergelijke fout temaken, waarschijnlijk brengt dit gigantisch veel load op de server waardoor ze overbelast raken en vervolgens crashen.
Lijkt me niet op zijn plaats: een emmer die te vol raakt ontploft niet, een server die overbelast raakt moet zijn load linksom of rechtsom naar beneden krijgen, maar zou niet moeten crashen. Ik zeg niet dat ik nooit fouten maak, maar ik denk dat hier wel erkent moet worden dat er een fout is gemaakt.
Jouw emmer loopt vanzelf leeg als hij te vol is?
De druppels die er origineel in zaten, zullen eruit gaan vallen. Zet een glas cola maar eens onder de kraan ;)
Mijn punt is: als een server teveel werk krijgt hoeft hij niet te crashen. Als ik jouw IP-adres met teveel verzoekjes bestook (DoS) dan snap ik ook wel dat hij onbereikbaar wordt. Maar daardoor hoeft je computer/router nog niet te crashen.
Goed, er is ook nergens confirmed dat de fysieke/virtuele server compleet gecrashed is. De enige metriek die ze hebben is dat alle spelers op hetzelfde moment een disconnect kregen. Wat er op technisch vlak echt aan de hand was, weet niemand behalve Bethesda. Volgens mij konden die spelers ook direct weer reconnecten, enkel wordt je altijd willekeurig op een andere server geplaatst. Ik vermoed dat elke instance gewoon een Docker container is in een swarm die dynamisch uitbreidt wanneer elke andere container aan de 24 connecties zit.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 21 november 2018 15:14]

Dat test je toch? Wat is het eerste wat je deed in Minecraft met tnt? Je plaatste er heel erg veel. Waarom testen de devs dit niet? ik kan me niet voorstellen dat ze het testen en dan elke keer netjes maar 1 nuke gebruiken.
Gamers denken daar aan, devs niet, zo blijkt.
Tja, wellicht is er wel getest met 3 nukes, maar waren andere zaken niet zoals ze toen waren. Het is lastig om compleet op aannames te gaan discussieren.
Want jij kent de hele back end en weet precies waar het fout is gegaan?

Mischien hadden ze het wel getest, maar niet in combinatie met het aantal online spelers en andere zaken die rekenkracht vragen? Misschien een vaag bugje dat niet altijd voorkomt? Ik vraag mij af of er het weer opnieuw is geprobeerd. Mischien waren het gewoon unieke omstandigheden.
Kom op zeg, als je dit normaal gaat vinden bij een release dan vrees ik voor de toekomst van de industrie...

Zeker Bethesda had dit gewoon nooit mogen laten gebeuren, hoeveel ik ook geminned word!
Wie valt wie precies aan? ;)

Hij valt niemand aan en jij valt hem wel aan.

[Reactie gewijzigd door Flagg op 20 november 2018 15:24]

Jammer dat Fallout 76 zo slecht is.
Ik hoop echt dat Bethesda Tes VI en starfield niet zo gaan verkloten.
Maar ik ben de bang voor. :'(
Ze hebben al aangegeven dat ze voor TES VI dezelfde brakke dinosaurus engine gaan gebruiken als bij voorgaande games. Dus we hoeven voorlopig nog niets spectaculairs te verwachten van Bethesda.

[Reactie gewijzigd door JackJack op 20 november 2018 13:35]

Hierdoor is mijn 'hype' voor Bethesda games ook al wel tot nul gekomen. Geef geen cent meer aan ze uit totdat ze die brakke engine wegdoen.
Wie weet, misschien dat ze Fallout 76 wel hebben gezien als een kans om een mooie lange tijd betaald verbeteringen door te voeren aan hun engine met de spelers als beta testers. De optimalisaties die dat oplevert kunnen ze dan voor hun andere games gebruiken.
Maar goed, dat hadden ze ook natuurlijke met een nieuwe experimentele engine kunnen doen. Daar hadden veel meer mensen veel blijer van geworden denk ik zo maar.
tja, dat is de trend tegenwoordig alle grote game devs(behalve cd projekt red) gebruiken altijd de zelfde engine.
Daar is opzich niets mis mee. Ik heb liever dat tijd en geld in een spel gestoken wordt dan in de engine. Als de engine redelijkerwijs nog mee kan tenminste. Echter piept en kraakt de engine van Bethesda al langer, en wordt vanuit fans de roep om vervanging steeds luider. Mede omdat de community het beu is de brakke games die Bethesda oplevert te fixen.

Wel ben ik met je eens dat veel studios succesvolle games tot in den treure blijven herhalen met weinig verandering tussen iteraties. Maar zolang mensen het met bosjes blijven kopen kun je ze geen ongelijk geven. ;)
Dat is prima als de basis solide is, iets wat bij de Creation Engine niet het geval is :+
Kan er weinig anders over zeggen dan: Cool!
Leuk dat er binnen zo'n spel zoiets mogelijk is, al betwijfel ik of de developers dit bewust mogelijk hebben gelaten.
Gedeeltelijk wel begrijpelijk, het maakt een behoorlijke impact en het effect wat er achterzit is gigantisch. Helaas ben ik bang dat dit wel vaker gaat gebeuren en dat hierdoor de servers dus blijven crashen, kijken hoe ze dit kunnen oplossen en met een oplossing komen. Denk bijv aan een max aantal nukes? Ingv wel erg indrukwekkend om te zien maar het vermindert wel het speelplezier als dit veel vaker gaat voorkomen op servers.

[Reactie gewijzigd door JessetjeNL op 20 november 2018 12:55]

Je kunt sowieso alleen de nukes activeren als je alle (5?) de codes hebt. En ik geloof dat na de activatie van deze nuke de code veranderd en je dan opnieuw moet zoeken naar de codes.
Het is dus niet dat elke 10 minuten een nieuwe nuke geactiveerd kan worden.
Ik wilde van de week eens weten wat de eerste reacties over Fallout 76 waren en dus keek ik hier op het forum in het topic. Dit filmpje was letterlijk het eerste wat ik zag. :+ Het bevestigde voor mij weer het idee dat ik deze Fallout vooralsnog maar even laat lopen en wellicht in een later stadium een keer koop.
Ik vind alle bombarie online volstrekt overdreven, maar je koopt wel een game in ontwikkeling, waar nog hard aan gewerkt wordt. Ik zou inderdaad even wachten als je iets wilt wat 100% stabiel is en uitgetest. Ik vind het persoonlijk een leuk spel, ondanks de imperfecties.
vreemd ik had verwacht dat t zou crashen op het moment vlak na impact, het moment dat er zeer veel item locaties verwerkt moeten worden etc. Maar in plaats daarvan disconnect 1 speler op t moment dat hij in zn inventory de rad-x selecteert?
Wel super-realistisch.
Eigenlijk een stukje virtuele wereld waarbij de situatie doorspeelt in de echte wereld.
Ook bij een echte nucleaire aanval zullen een hoop servers onderuit gaan.
Wellicht hadden deze servers nu wel last van de EMP die met een kernexplosie gepaard gaat!

Meer serieus: wat is nu de reden van het downgaan?
Meer dan één nuke laten ontploffen zorgt 'gewoon' voor zoveel mutaties in de speelwereld dat de load te zwaar wordt?
Niemand weet het zeker, enkel zorgt een nuke er wel voor dat bestaande monsters/locaties in de wereld getransformeerd worden. Ook zie je persistente rookwolken in de gehele gamewereld. Waarschijnlijk is iedereen in die wereld ook hun vrienden gaan uitnodigen, etc etc. Ik kan me zeker voorstellen dat er na de explosie zelf veel gebeurde (de explosie zelf is natuurlijk vooral een client side render van een nucleaire explosie)
Echt geniaal dit. Ik vraag mij af wat de server of de engine op dat moment niet kon creeren. Zou het de wereld zijn die veranderd naar dergelijke bommen of zou het niet mogelijk zijn om 3 van die vliegende queens te laten spawnen. Desalniettemin, gaat er behoorlijk wat mis in de engine als je dit doet.

Sowieso is dit een game die pas in november 2019 had moeten uitkomen, want deze game is 1 grote grap. Als je ook kijkt naar de grote van de eerste patch, is dat toch lachwekkend, kom op man.
De patchgrootte blijft ook in de toekomst groot vanwege de bestandsstructuur van de game.
Als systeembeheerder spoor ik onze ontwikkelaars vaak aan voor de launch eerst alle bekende bugs te fixen. Want als je in productie gaat komen er altijd nog een paar bij. En als je dan je openstaande bugs niet hebt gefixed krijg je het ineens extreem druk. Ik benijd de programmeurs niet die deze game mogen fixen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True