Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties
Submitter: caesar1000

Dat was het dan: New Horizons is met succes 'rakelings' langs dwergplaneet Pluto geschoten. De komende tijd zal de sonde zijn beeldmateriaal doorseinen naar de aarde. De eerste foto's zijn inmiddels binnen.

De foto toont volgens NASA details van minder dan een mijl, zo'n 1,6km, en is genomen van zo'n 77.000km afstand. Dat is minder dan een kwart van de afstand van de aarde tot de maan. De foto is genomen dinsdagmiddag rond het middaguur Nederlandse tijd, anderhalf uur voordat New Horizons het dichtste bij Pluto was. Op dat moment was de mensheid het dichtste bij Pluto tot nu toe. Zelfs als een ruimtevaartorganisatie nu een sonde lanceert, zou het minstens een jaar of tien duren voordat hij dichter bij de dwergplaneet zou kunnen komen.

De plaatjes die New Horizons tot nu toe doorstuurde tonen het ijzige oppervlak van de dwergplaneet. Bovendien zijn er bergen te zien tot 3500 meter hoog, vermoedelijk gemaakt van ijs. Omdat Pluto zo ver van de zon af staat, zijn de temperaturen op de planeet laag. Het oppervlak zou zich de afgelopen honderd miljoen jaar geleden hebben gevormd, jong ten opzichte van de leeftijd van het zonnestelsel, zo'n 4,5 miljard jaar.

Hoewel New Horizons dicht bij Pluto kwam, heeft hij ook foto's geschoten van zijn manen, zoals Hydra en Charon. Daarvan is nu ook het eerste beeldmateriaal beschikbaar. Het doorseinen van data naar de aarde gaat met 2kbit/s en het duurt naar schatting tot eind 2016 voordat alle data naar de aarde is verzonden.

New HorizonsNew Horizons: CharonNew Horizons: Pluto

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

Om dit eens in perspectief te zien (en je wezenloos te scrollen):

http://joshworth.com/dev/...xelspace_solarsystem.html
Als ik dit zo zie dan voelt het wel erg leeg om ons heen haha.

Maar erg knap dat ze dit weten te realiseren, 2kbit/s vind ik ook mooi.
Heb thuis soms al moeite om te verbinden met Wifi, die 5 meter verderop staat 8)7

[Reactie gewijzigd door Sharkoon op 16 juli 2015 08:44]

Aangezien de data urenlang onderweg is ga ik er vanuit dat ze geen standaard TCP/IP protocol gebruiken. De overhead op het gebruikte protocol zal dan ook aanzienlijk zijn waardoor de data overdracht waarschijnlijk nog een stukje lager ligt. Ik denk aan controledata en misschien zelfs reservedata om de packetloss te compenseren.

Heeft iemand enig idee wat voor soort protocol NASA gebruikt in de communicatie met New Horizons (of satellieten in het algemeen)?
The best images should depict surface features as small as 200 feet across. From that vast distance, 31 AU or about 2.8 billion miles, a radio signal moving at the speed of light takes about four hours to reach Earth from Pluto. The Deep Space Network (DSN) provides the essential radio communications link for all of NASA’s interplanetary spacecraft.
bron:
http://discoverynewfronti...missions/missions_nh.cfml
http://deepspace.jpl.nasa.gov/
Klopt, maar het Deep Space Network is niks anders dan de fysieke infrastructuur die NASA gebruikt om te communiceren met hun projecten. Ik ben eigenlijk benieuwd naar de gebruikte netwerkprotocollen.

In mijn andere antwoord (Yggdrasil in 'geek: NASA toont scherpste foto van Pluto tot nu toe') heb ik verwerkt wat ik tot nu toe kon vinden.
Over die link worden ook alle telemetrie en 'control' signalen verzonden.

Nasa gebruikt hun "Deep Space Network" voor de communicatie met New Horizons. Zie ook https://en.wikipedia.org/...twork#General_information

Tijdens de ruim 6 jaar lange 'cruise'-mode werd Beacon Mode Service gebruikt om eenvoudige statusupdates te ontvangen van New Horizons.

Welk protocol men nu gebruikt kan ik niet vinden. Iemand anders?
Foto's zullen wel extreem gecomprimeerd zijn.
Deze eerste foto's zijn inderdaad extreem gecomprimeerd maar hogere resolutie foto's volgen nog.
Met compressie verlies je detail... en dat wil je volgens mij niet als je uiteindelijk een foto van Pluto krijgt (of misschien sturen ze eerst een lo-res foto door).

Zat inderdaad een foutje in m'n berekening... factor 60 :o
Niet altijd:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lossless_compression

Dit is bijvoorbeeld twee keer een andere weergave voor hetzelfde resultaat, met een verschillend aantal bytes:

1111111111

1*10
Die 10 enen kun je in twee bytes opslaan of zelfs 10 bits. 1*10 daarentegen kost je meer bytes... Een byte voor de 1, een byte voor het sterretje en een byte voor de 10.
Of je moet een heel specifiek formaat verzinnen, maar de vraag is of het nog efficient is omdat je niet alles kwijt kunt, dus moet je het formaat weer uitbreiden etc.

Edit:
Wat ik bedoel te zeggen, je kunt wel enen en nullen opsturen, maar je moet ook weten wat ze betekenen of je moet tijdens het meesturen 'vertellen' wat ze betekenen.

[Reactie gewijzigd door pumpidumpi op 16 juli 2015 12:07]

Je moet niet vertellen want je stuurde het toestel naar daar en weet dus hoe het comprimeert.
True, dat ligt aan je format inderdaad zoals je zegt. Ik ging voor het gemak uit van encoded chars omdat er meer mogelijk is als 1 en 0 in een foto. Als je een 2 wil toevoegen kan je dat ook prima in binary doen, maar met miljoenen kleuren zou ik geen binary meer in bytes stoppen. Misschien had ik dat er wel bij moeten vermelden :)

Uiteraard zit er nog veel meer achter in praktijk. Als je zelf de bytes vult is het inderdaad 1 byte en 'n halve nibble, waar je voor een * zelf een encoded char moet toevoegen die bijv. 4 bits in beslag neemt.
Low-res en high-res versturen kan natuurlijk ook. Daarnaast kan comprimeren ook tig manieren, waardoor ze wellicht een methode hebben met weinig kilobytes toch high-res kunnen hebben.
NASA was bang dat de sonde vernietigd kon worden door brokstukken in de buurt van Pluto dus wilde men liever zo snel mogelijk iets ontvangen, ook al was het gecomprimeerd.
De sonde stuurt eerst gecomprimeerd materiaal door. High-res spul en meer science-data volgt later. Ook is er voor de fly-by al een soort afslag gemaakt van bepaalde data, mochten er zaken fout gaan. Ik geloof dat men nu ongeveer nog 16 maanden bezig is om alle data binnen te hengelen :)
1 kbit/s per kanaal is voor zover ik heb begrepen niet volledig correct. Dit schijnt de laagst haalbare snelheid te zijn wanneer pluto laag bij de horizon staat (tov de aarde) Het signaal moet hierdoor door een grotere hoeveelheid atmosfeer heen.
Staat pluto hoog in de lucht tov de schotel op aarde dan ging de max haalbare snelheid omhoog.

edit: Correct me if im wrong, ik kan even geen bron vinden, dacht dit begrepen te hebben uit een filmpje op het NASA youtube kanaal.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 16 juli 2015 10:02]

Het lijkt me dat dit signaal wordt opgevangen door satellieten buiten de atmosfeer en dan worden doorgestuurd naar de grond met hogere snelheid.
De enige schotels op aarde die het signaal kunnen ontvangen zijn massive schotels met een diameter van 70 meter. Ik dacht begrepen te hebben dat het om rechtstreekse communicatie ging. Nasa deep space network (DSN) bestaat volgens mij alleen maar uit ground based schotels. http://deepspace.jpl.nasa.gov/about/#

Maar mocht er een relay tussen zitten dan geldt het principe nog steeeds mbt de hoeveelheid atmosfeer waar het signaal doorheen moet. Mits ik het dus goed begrepen heb, heb dit gisteravond gezien op het youtube channel van NASA. Ben geen kenner.
als aanvulling op je comment

alle active dishes die data ontvangen en versturen naar deep space missies.

http://eyes.nasa.gov/dsn/dsn.html
Bedankt voor de aanvulling. Je kunt op deze site ook zien wat de huidige transferrate is.
SPACECRAFT
NAME
New Horizons

RANGE
4.77 billion km

ROUND-TRIP LIGHT TIME
8.85 hours

ANTENNA
NAME
DSS 14

AZIMUTH
213.40 deg

ELEVATION
26.29 deg

WIND SPEED
27.18 km/hr

MODE
-

DOWN SIGNAL
SOURCE
NEW HORIZONS

DATA RATE
1.68 kb/sec

FREQUENCY
8.44 GHz

POWER RECEIVED
2.84 x 10-22 kW
Dat lijkt me niet. Als t niet sneler binnenkomt.....
1 kbit/s per kanaal is voor zover ik heb begrepen niet volledig correct. Dit schijnt de laagst haalbare snelheid te zijn wanneer pluto laag bij de horizon staat (tov de aarde) Het signaal moet hierdoor door een grotere hoeveelheid atmosfeer heen.
Staat pluto hoog in de lucht tov de schotel op aarde dan ging de max haalbare snelheid omhoog.
Dat zou betekenen dat New Horizon bij het versturen van zijn data rekening moet houden met zijn positie t.o.v. de grondstations van de aarde - op het moment dat de datastream daar aankomt. Lijkt me sterk dat ze dat doen...
Er zijn drie grondstations zodat het niet uitmaakt wat de orientatie van de aarde is ten opzichte van de New Horizons probe voor het uberhaupt ontvangen van de data. De tijd en locatie waar het binnenkomt op aarde zal dan vermoedelijk alsnog invloed hebben op de datatransfer speed.

Spanje (Madrid)
Nieuw zeeland (Canberra)
U.S.A (goldstone)
De tijd en locatie waar het binnenkomt op aarde zal dan vermoedelijk alsnog invloed hebben op de datatransfer speed.
Dat kan toch niet? Als de data met 2 kbit/s door de NH verstuurd wordt, dan moet het toch ook met die snelheid ontvangen worden (als we even relativistische effecten buiten beschouwing laten)? Anders zouden de signalen zich ergens in de ruimte gaan ophopen.

Ik kan me nog voorstellen dat als twee grondstations tegelijk zicht op de NH hebben, dat die stations een andere delay/lag zien, omdat de ene dichterbij de NH staat dan de andere, maar ieder van die stations ziet de data met 2kbit/s binnenkomen.
of zo'n 360 Kbyte per dag.
Dat is eerder ruim 20 MB per dag
Dus één foto van een beetje moderne digicam per dag.
New Horizon is gelanceerd in 2006.
Je moet dus wel even tien jaar twerug in de tijd voor de techniek van toen!!!
Gewoon ff CTRL-F op Pluto doen op die pagina, valt best mee :)
Er zitten bovenin ook knopjes om direct naar alle planeten te gaan....
Jammer dat de asteroïde- en planetoïde-gordels en Ceres (net zo goed een bekende dwergplaneet als Pluto) er niet bij staan. Leuk concept.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 16 juli 2015 13:19]

This is where we might at least see some asteroids to wake us up. Too bad they're all too small to appear on this map.
De maan is 1 pixel groot op deze map en is dus het kleinst mogelijke object. Daarom staat alles wat (veel) kleiner is dan de maan er niet op.
Ik heb de tijd genomen om gewoon door die kaart te scrollen met de pijltjestoetsen. Onderweg zijn er wel enkele dingen die stof tot nadenken bieden.

Je kunt niet anders besluiten dat het mensdom totaal verkeerd bezig is. Wij voeren oorlog, we martelen (niet enkel een rol weggelegd voor IS nb), we onderdrukken of roeien anderen uit omdat ze ons storen of niet denken zoals wij, de machtigen onder ons terroriseren de rest met schulden en machtsmisbruik, of toegang tot grondstoffen, onderwijs en voedsel wordt bepert of volledig ontzegt. Om maar te zwijgen over de manier waarop we omgaan met fauna en flora... het milieu in het algemeen. Als je dan ziet dat we allen samen op een paar pixeltjes leven in zo'n enorme leegte, dan moet er echt wel een volledige ommekeer volgen in de manier waarop we leven en vooral denken. Onze soort gaat het niet lang uithouden als dat zo verder gaat, want alles op die paar pixeltjes zullen op termijn 'opgebruikt' zijn en er is geen alternatief of een savegame om op te laden en te herbeginnen.

Het lijkt me ook dat hypothetische FTL engines ook geen oplossing gaan bieden om de dichtsbijzijnde zonnestelsels en de melkweg te verkennen, laat staat 'onze' supercluster of zelfs de rest. Er zou haast een systeem moeten zijn die dingen ogenblikkelijk verplaatst over tijd en ruimte heen. Een beetje zoals het teleporteren van informatie bij quantum entanglement ofzo? 8)7
Ik kan steeds moeilijker warm of koud worden van dit soort plaatjes. Pluto, Yet Another ijzige rots.

Als een foto betekent dat 'we' er dicht bij zijn, dan ben ik de mensheid ver vooruit want ik heb er al op geland in Frontier Elite, 20 jaar terug. Flauw.

Maar het is zoals je zegt, we kunnen een sonde afschieten die rakelings langs Pluto scheert maar we slaan elkaar nog steeds de hersens in. Geweldige wetenschap.

In bepaalde opzichten kunnen we zo veel, zo lang het maar techniek is. Moreel, ethisch...lopen we gigantisch achter. Een FTL zou alleen een vlucht naar voren zijn, maar waar we ook gaan, daar zijn we, met onze oorlogszucht. We zouden op termijn alleen elke space sim waar maken. Niet land tegen land maar planeet tegen planeet.

En we zouden net als de aliens in Independance Day niets anders doen dan elke zonnetselsel stripminen, zoals we nu al doen bijvoorbeeld in amerika, waar men het landschap voor kolen veranderd in een maanlandschap.

Dit grapje kost honderden miljoenen. Daar had ik een boel mensen mee kunnen helpen. Met echte oplossingen, hier, op Aarde. Wat een deplorabele prioriteiten stellen we. Alleen een sukkel meent oprecht dat dit op termijn gaat leiden tot 'medicijnen' of 'technieken waar iedereen wat aan heeft.'

Nonsens. Dit apparaat konden we al bouwen in 1960 en het enige wat nieuw is is dat er SSD's aan boord zitten.

Het is echt hoog tijd dat 'de wetenschap' aan banden wordt gelegd. Het dient onmiddellijk verboden te worden om gigantische bedragen uit te geven aan dit soort zinloze nieuwsgierigheid. Gebruik dat soort geld liever om oplossingen te verzinnen voor echte problemen, hier op Aarde. Ons klimaat gaat er nog steeds aan. IS blaast oeroude archeologisch wereld-erfgoed op. KGB mannetjes in Rusland manipuleren landen kapot. Bevriende landen bespioneren elkaar via ICT. ICT ondermijnt privacy en is de structuur van globale Big Brother dictatuur.

Maar we weten hoe Pluto er uit ziet. Geef me dat geld en dan bouw ik een Universiteit der Ethiek waar filosofen kunnen verzinnen hoe we ons menselijke driften beter kunnen beheersen.
Enerzijds mee eens, anderzijds niet. Pluto staat nu in de belangstelling omdat NASA zich aan het profileren is en deze media aandacht nodig heeft, anders is het nada nasa.

Verder zijn door wapenwedlopen sommige uitvinden er razendsnel gekomen, denk aan de V2 van de Duitsers.

Wel mee eens dat als we allemaal zouden samenwerken we veel meer zouden kunnen bereiken, maar we zijn nu eenmaal de producten van miljoenen jaren evolutie en dat krijg je er niet zo snel uit. Denk aan onze jager/verzamel achtergrond, we worden helemaal gek van domme flippo's, we beschermen ons territorium (nu ter grootte van een land) etc. etc. etc, geeft weer conflicten en oorlogen oftewel niet iedereen zal hieraan meewerken.
Pluto staat nu in de belangstelling omdat NASA zich aan het profileren is en deze media aandacht nodig heeft, anders is het nada nasa.
Reality check: Deze missie is nu ongeveer tien jaar onderweg, en daarvoor al jaren in ontwikkeling. Het lijkt me onzin om te beweren dat dit nu in de belangstelling staat omdat NASA zich moet profileren. Dit staat in de belangstelling omdat het uniek is, en 15-20 jaar werk eindelijk tot een resultaat leidt. Toen ze hieraan begonnen hadden ze nog geen enkel idee over de politieke situatie nu.
Nee, ze willen na de geslaagde landing op een komeet door een ander land ook laten zien wat ze wel niet kunnen.
Jezus mina zeg. De wereld als geheel kan aan meerdere dingen tegelijk geld uitgeven. Het is niet OF/OF.

Het is geen 'grapje', we leren ervan. NASA publiceert een foto van Pluto maar je denkt toch niet dat ze verder uit hun neus zitten te vreten? De uitgaven voor het verkennen van het zonnestelsel zijn relatief laag. Echt stukken lager dan het geld dat in oorlogen en andere moreel discutabele zaken om gaat. Als je toch bezig bent met de wereld te verbeteren kun je beter eerst naar dat soort zaken kijken.

En jouw toekomstbeeld over interplanetaire oorlogen? Ach, je kijkt gewoon teveel science-fiction. Daar is geen geld voor. Voor oorlogen op Aarde des te meer.

Jouw beeld van hoe het zou moeten zijn vind ik ook niet echt fris. Een 'Universiteit der Ethiek'... Klinkt als een opzet voor een NWO-achtige organisatie. Een select groepje machtige filosofen die wel even bepalen wat goed voor de mensheid als geheel is? Nee dankje.

[Reactie gewijzigd door Forsakeneyes op 16 juli 2015 17:33]

Niet beter dan jouw response dus. Ga er liever inhoudelijk op in.
Doet me enorm veel denken aan de film Interstellar

[Reactie gewijzigd door Grudgie op 16 juli 2015 10:42]

Dan moet je Europa Report eens kijken!!
Heb je weer zitten blowen? :+
Dank je joepsel, mijn scrollvinger heeft een blaar en mijn scrollknop (virtueel natuurlijk) is helemaal aan gruzelementen :'(
Haha :)
Ik heb zelf een Logitech muis met " free-spin scrolling", ideaaaaaaaal!
Dat was wel leuk. Gelukkig maar dat scrollen via de muis-cursor (middenklik en slepen) bestaat. :P
Gewoon op het lampje rechtsonder aan klikken , lekker op lichtsnelheid en een koud bier wachten tot we bij pluto zijn
Ok wordt dus meer dan 4 uur turen , check koelkast/bier ok
Daar heb je tussendoor tijd zat voor...
Nice, maar dit ga ik doen wanneer ik op m'n thuis pc zit, G500 muis met gelagerde scroll :p
Bij de radio sterrenwacht in Westerbork kun je een wandeling door het zonnestelsel op schaal maken. De zon is dan net zo groot als een voetbal-vijfje.
Ik bedoelde dit dus:
http://wandelroutesdrenth...sterrenpad-hooghalen.html
Dat had ik er misschien bij moeten zetten, om de grapjurken de wind uit de zeilen te nemen.
" Zelfs als een ruimtevaartorganisatie nu een sonde lanceert, zou het minstens een jaar of tien duren voordat het dichterbij de dwergplaneet zou kunnen komen."

Ik denk zelfs veel en veel langer gezien het timeframe om een flyby te doen bij Pluto. De sonde moest slechts in drie jaar tijd gemaakt worden wat op zich al een enorme prestatie is. Als ze niet binnen het tijdsbestek de launch hadden gedaan, 9 en een half jaar geleden, had het misschien wel 4 jaar langer geduurd voor de satelliet bij Pluto was. Elk jaar verder uitstel had het traject significant langer gemaakt. De 'planeet' heeft ook een hele aparte baan om de zon.

Een rondje van Pluto duurt iets van 248 jaar. Dat houdt in dat de huidige positie van Pluto voor het laatst in 1768 was. Toen wisten we niet eens dat Pluto bestond, pas in 1930 door Clyde Tombaugh.
En vergeet de handige positie van andere planeten niet. De gravitatieslinger van Jupiter heeft ook een jaar of 3 van de reistijd afgehaald.
In de ruimte is geen vacuum en zou versturen van data veel sneller moeten gaan toch als je het een 'push' geeft? Zouden snelheden van megabytes / gigabytes per seconden mogelijk moeten zijn lijkt me omdat je geen weerstand hebt.
Zouden snelheden van megabytes / gigabytes per seconden mogelijk moeten zijn lijkt me omdat je geen weerstand hebt.
Weerstand is het probleem ook niet, maar wel het beperkte zendvermogen aan boord.

New Horizons heeft een schotelantenne die hooguit een paar meter in doorsnee is en die staat echt miljoenen kilometers ver weg op ons gericht. De bundel die naar de aarde terug wordt gestraald is niet oneindig klein, dus van het vermogen wat er uitgezonden wordt (10-12W geloof ik) komt er maar een miniscuul deel bij ons binnen.

Zelfs de kleinste afwijking in richting kan er dus al voor zorgen dat die schotel de aarde helemaal 'mist' en totaal niks kan verzenden.

Door de grote afstand (en verstoringen van bijvoorbeeld de zon of reflecties van andere planeten) moet je een enorme hoeveelheid foutcorrectie toepassen om alle berichten heel aan te laten komen, en dat kost bitjes (en dus zendvermogen).
die staat echt miljoenen kilometers ver weg op ons gericht.
Ruim 4,7 miljard kilometer zelfs. :)
Toen ze lanceerden was de iPhone 1 er nog niet eens. Geeft een beetje aan wat er toen beschikbaar was. Verder was 2015 het meest optimale jaar om aan te komen bij Pluto. De beschikbare tijd om de satelliet te bouwen was maar iets van drie jaar, waar het dubbele wel gebruikelijk was. Tijd om nieuwe hardware te ontwikkelen was er dus niet echt.

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 16 juli 2015 08:33]

In principe is de communicatie niet eens heel erg langzaam op 'korte afstanden', maar de afstand tot Pluto zorgt ervoor dat deze gereduceerd wordt tot 1Kb/s per transmitter (er zijn er twee aan boord, vandaar 2kb/s). Zie ook dit citaat van Wiki: "Communication with the spacecraft is via X band. The craft had a communication rate of 38 kbit/s at Jupiter; at Pluto's distance, a rate of approximately 1 kbit/s is expected. Besides the low bandwidth, Pluto's distance also causes a latency of about 4.5 hours (one-way)." (bron).

Overigens heeft New Horizon 2x8Gb (redundant) aan SSD-schijven aan boord, dus dat zou neer kunnen komen op 8.388.608Kb. Het zou dan ook 4.194.304 seconden duren voordat alle data verzonden is met 2Kb/s (pakweg 1165 uur).

Rectificatie op basis van reacties: Bovenstaand getal moet uiteraard maal 8 aangezien het om 8GB gaat (niet 8Gb). Dan kom je uit op 1165 * 8 uur = 9320 uur (krap 400 dagen).

[Reactie gewijzigd door Xirt op 16 juli 2015 10:51]

Je laatste alinea lijkt niet in overeenstemming met het artikel, dat stelt dat het nog tot eind 2016 duurt. 1165 uur is nog geen 50 dagen.
De pakketjes worden meerdere malen verstuurd, om verlies te voorkomen. Even een pakketje opnieuw aanvragen werkt niet, door het grote tijdverschil.
Ik ga ervan uit dat error correcting bits gewoon zijn afgetrokken en dat de 1kbit/s puur de data betreft. Dat klopt ook als we inderdaad aannemen dat de SSD's 8GB zijn ipv 8Gb.
Dat klopt wel aangezien Xirt zojuist uit ging van een Hardeschijf van 8Gbit terwijl ze 8GByte zijn. factor8 dus. Dan kom je op plusminus 400 dagen.
Hierbij gaat het dan een hele volle SSD. Waarschijnlijk zal dat niet het geval zijn. Maar houdt er tevens rekening mee dat de snelheid waarmee zij communiceren af zal nemen met de tijd. Aangezien de New Horizons op het moment een steeds grotere afstand t.o.v. de aarde zal bereiken.

De echte som is dus in geval van een volle SSD (Geen idee of er nog ruimte over is):
64.000.000 kilobits (of 8 GigaByte)
Dat met 2 kbit/s
32.000.000 seconden.
Elke dag telt 86400 seconden dus dat maakt het totaal aantal dagen: ong. 370.
Daarbij komt dan nog het feit dat de snelheid dus afneemt.

[Reactie gewijzigd door Clifdon op 16 juli 2015 10:40]

Waarom kunnen ze niet meerdere satellieten plaatsen in de ruimte die dienen als een soort "tussenstation"? Bijvoorbeeld, ik las ergens dat de bitsnelheid vanuit Jupiter ongeveer 38 kbit/s bedraagt. Stel dat de snelheid tussen Jupiter en Pluto ongeveer gelijk is aan 80 kbit/s, dan kan het tussenstation bij Jupiter constant 38 kbit/sec pompen naar de aarde, toch?
Dure versterker en een extra plek waar het mis kan gaan.
Dure versterker en een extra plek waar het mis kan gaan.
Je krijgt er toch een hoop mooie foto's voor terug?
Overigens heeft New Horizon 2x8Gb (redundant) aan SSD-schijven aan boord, dus dat zou neer kunnen komen op 8.388.608Kb. Het zou dan ook 4.194.304 seconden duren voordat alle data verzonden is met 2Kb/s (pakweg 1165 uur)
Het gaat om schijven van 8 GB.
Ruim een jaar heb je voor nodig met 2Kbit/s

[Reactie gewijzigd door 80466 op 16 juli 2015 09:33]

Het Deep Space Network (DSN) stamt al uit 1965, natuurlijk is dat wel een beetje ge-update, maar New Horizons zelf is ook al bijna 10 jaar oud.

Ook de gebruikte techniek is niet extreem modern, ze maken gebruik van RF en er zit geen repeater of wat tussen, het signaal van New Horizons wordt op aarde opgevangen met drie grote schotel antennes.

Het zou veel efficiënter zijn om er een satelliet tussen te hangen, maar NASA is een beetje terughoudend met aanpassingen aan DSN. Voornamelijk omdat ze legacy support moeten hebben voor langlopende missies als het Voyagerprogramma (1977).

Dat neemt niet weg dat ze er niet mee bezig zijn, zo kunnen ze al meer dan 600Mbps halen met laser communicatie: http://www.nasa.gov/press...to-and-from/#.VadSXhPtlBc
Dat is natuurlijk ook relatief aangezien de afstand daar een stuk korter was. Ik kan me voorstellen dat lasers ook problemen op kunnen leveren op grote afstand (bijv. bij ander licht).
Data wordt verstuurd verpakt in een electromagnetisch signaal. Hoeveel "push" je dit EM signaal ook geeft, harder dan 300.000 km/sec gaat 'ie echt niet :) De lage bitrate heeft voornamelijk te maken met de enorme afstand pluto-aarde gerelateerd aan het (relatief, iig in relatie tot de afstand) beperkte zendvermogen van de antenne die de data naar de aarde stuurt.
Vacuum heeft niet zo heel erg veel invloed op de snelheid van een radiosignaal (ja, wel iets, maar niet heel veel). Daarnaast heeft de snelheid van een radiosignaal ook helemaal geen invloed op hoeveel bits per seconde je kunt sturen. De snelheid van het radiosignaal zegt alleen maar iets over hoe lang het duurt voordat een signaal hier ontvangen is nadat het bij Pluto verzonden is.
Volgens deze link heeft het oa met de sterkte van het signaal te maken. Afstand Pluto-Aarde = 30x Zon-Aarde en daarom is er een extreem zwak signaal. Datasnelheid die ze bereiken is 1Kbit/sec ("at the moment, New Horizons can transmit at most 1 kilobit per second").
http://www.planetary.org/...ing-to-pluto-is-hard.html

[Reactie gewijzigd door Pabz op 16 juli 2015 08:41]

Ruimte geen vacuum? Huh? :)

Pluto staat 4,5 lichtuur verderop. Sneller dan het licht zal een radiosignaal niet kunnen ;)

En natuurlijk heeft New Horizons, zoals al elders gemeld, geen superdupersterke zender.
Ruimte is niet alleen vacuum.
Het is ook kometen, planeten ijs en stof.

Gemiddeld genomen per M3 wel heel weinig, maar op 7.500.000.000 Km kom je nog wel wat tegen
Plasma (waterstof / helium) zorgt dat er geen echt vacuum is in de ruimte. Er is dus wel enige weerstand.
Weerstand? Om data te verzenden?

Data wordt niet verzonden als een stroom fysieke pakketjes hoor. Het wordt verzonden via radiosignalen die reizen met de lichtsnelheid. Daar kan je aan pushen wat je wil, maar die gaan daar niet sneller van. Hooguit krijg je wat roodverschuiving...
Wat me niet duidelijk is: Wat gaat de sonde nu doen? Gaat hij ngo fotos maken of gaat het contact op afzienbare termijn verloren?
Rond 2030 zou New Horizons zonder stroom vallen, maar tot dan gaat hij gewoon door met foto's maken en data terugsturen.
Er zijn 2 targets geïdentificeerd in de Kuiper belt, en die zouden na 2016 (wanneer alle data van Pluto is teruggestuurd) de volgende opdracht worden. Gesteld dat er nog voldoende geld gevonden wordt om de missie voort te zetten, want dat lijkt ook nog niet helemaal zeker.
Hoe kan geld een probleem zijn? :? Instructies naar de sonde sturen en gegevens ontvangen kost bijna niets vergeleken met het bouwen van raketten.
Nee, maar alleen al het grondpersoneel kost handenvol geld.
"The New Horizons team includes about 200 people today, but there have been thousands of scientists and engineers who have contributed to the mission since it began more than a decade ago."
http://www.theatlantic.co.../women-rule-pluto/398396/
Wat Enai wellicht bedoelde is dat het bulk van het geld al geinvesteerd is (in bouw en lancering van de satteliet). Een beetje zonde om er nu mee op te houden nu ze zover al zijn.
Klopt, maar onderschat niet hoeveel miljoenen het kost om enkele honderden mensen aan het werk te houden.
Wat dacht je van de geïnvesteerde manuren om de hele missie voor te bereiden en uit te voeren?
Hij gaat verder de kuiperbelt in.
Hij gaat naar het einde van ons stelsel, of hij daarna door Aliens gevangen wordt of in het niets verdwijnt is de grote vraag.
Is die eerste afbeelding nou gewoon een render? Of hebben ze een ingenieus systeem bedacht om pluto selfies te maken?
Da's een render inderdaad.
Ja, het is een render. Leuk als opvulling in de media, meer niet.
Dat is inderdaad een render
Toch wel vreemd dat de dichtste nadering op 12.500 km was, en dat de scherpste foto van 77.000 km afstand is genomen...
De data komt tot in 2016 binnen, dus wie weet zit er nog wat tussen.. En van heel dichtbij krijg je bewogen foto's hé :)
En dan gaat de camera op de dichtste nadering ook nog eens het snelst (Kepler, enzo) ;)

edit: typo

[Reactie gewijzigd door hooibergje op 16 juli 2015 09:35]

Het doorseinen van alle data naar Aarde gaat met 2kbit/s en duurt naar schatting tot eind 2016 om alle data naar de Aarde te verzenden.
Dat duurt veel te lang... maar dat is wel goedkoper, ook al de wetenschappers het niet leuk vinden.

Maar ik vind slimmer en ook handig als ze communicatie satellieten ook in de ruimte moeten schieten. De satellieten blijven ver in de ruimte op verschillende plekken zodat ze alle binnenkomende signalen ontvangen en versterkte signalen doorsturen. Op die manier ontvangt aarde veel sneller data. Zoals Federation communication array uit star trek tv series.
Repeaters zijn zeker geen slecht idee, maar onderschat niet hoe groot de ruimte is. Daarnaast verplaatsen de planeten, kometen, etc. zich constant. Je moet heel veel satellieten plaatsen op allerlei locaties om er ook maar iets aan te hebben. De antennes op die satellieten moeten ook een flink formaat hebben, denk enkele tientallen meters.

Zelfs al had New Horizons bijv. elke miljard kilometer een mini-satelliet gedropt die als repeater kon functioneren dan had die vanwege het formaat van de schotel weinig meerwaarde gehad.

Een probleem bij New Horizons was dat men maar 4 jaar had tussen het punt waarop de missie bedacht is en de lancering moest plaatsvinden. Een normale missie wordt minstens twee keer zo lang voorbereid. Men had een lanceervenster van slechts 16 dagen. Als men dat miste zou het 200 jaar duren voordat er weer een mogelijk was (met de huidige technieken), vanwege de enorme afstanden en de banen van de planeten).

Daarom moest men het doen met toen gangbare techniek. Er was geen tijd en men wilde niet het risico nemen dat iets niet werkte of defect ging. New Horizons is zo simpel mogelijk gehouden. Er zitten vrijwel geen bewegende delen in, want die kunnen kapot gaan in 10 jaar. Ze kunnen de telescoop, antenne, etc. dus niet draaien. Het hele vaartuig moet gedraaid worden om de telescoop te richten, waarna het opnieuw gedraaid moet worden om de antenne op aarde te richten, etc. etc.

Ook is de hoeveelheid vermogen beperkt. Zonnecellen werken op die afstand van de zon nauwelijks, dus moest men een reactor gebruiken. Die beïnvloedt echter de instrumenten, dus moest die klein blijven. Het hele vaartuig werkt daarom op max. 200W.

Weinig ruimte voor vernieuwende communicatietechnieken dus. Knap dat het gelukt is.
Leuk detail van de maan (foto2):
At upper right, along the moon's curving edge, is a canyon estimated to be 4 to 6 miles (7 to 9 kilometers) deep.

Bron: Instagram
Overzicht van de beelden van Pluto van 1930 tot nu:
http://www.nasa.gov/image...f-pluto-through-the-years

Deze beelden zouden 400m/pixel en men verwacht dat er nog betere beelden komen: http://www.scientias.nl/a...o-is-groter-dan-verwacht/.

Hier meer info over de hardware:
http://www.theatlantic.co...luto-photos-ralph/398549/
Je denkt gewoon een camera in een ruimtesonde, lijkt toch een stuk complexer haha
Prachtig dat dit kan op zo'n enorme afstand. Ben benieuwd naar verdere shots.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True