Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties
Bron: Blender Foundation, submitter: not_a_robot

Blender logo (75 pix) Versie 2.77 van het opensource- en crossplatform-3d-programma Blender is uitgekomen. Deze applicatie is bedoeld voor 3d-modelling, animatie, rendering, post-production, interactive creation en playback. Meer informatie over de uitgebreide mogelijkheden van Blender kan op deze pagina worden gevonden. Met dit programma zijn onder meer de korte opensource-animatiefilms Elephants Dream, Big Buck Bunny, Sintel en Tears of Steel gemaakt. Afgelopen augustus is de tien minuten durende Cosmos Laundromat verschenen en het is de bedoeling dat dit uiteindelijk tot een volledige speelfim leidt. Uitgebreide releasenotes kunnen op deze pagina worden gevonden en dit zijn in het kort de belangrijkste verbeteringen:

Main highlights for this release:
  • Cycles Rendering has better Subsurface Scattering, GPU support for Smoke/Fire and Point Density, and a few other features and optimizations.
  • User Interface has faster OpenGL rendering and better Anti-Aliasing, and other improvements
  • Modeling now has an edit-mode boolean tool, better decimate modifier, selection tools
  • Sequencer has a Gaussian Blur effect speedup, and other strip and modifier improvements
  • Sculpting/Painting has better extruding and weight painting tools
  • Animation has a new constraint interpolation method, and improvements in graph editor, dope sheet, armatures and motion paths
  • Grease pencil now has stroke sculpting, and several other workflow improvements
  • Library handling has been improved to better manage missing and deleted datablocks
  • Game Engine has a few new small features
  • A new Add-on supports packing .blend files and their dependencies, some other IO Add-on was improved, and Python was upgraded
  • OpenVDB caching is now supported for smoke/volumetric simulations, multithreading is now massively supported, and also 2D stabilization node, Image editor, Cubemap and spotlights were improved
  • Support for Windows XP was removed, and the SCons build system too.
  • And, as usual, a massive bug fixing!

Blender 2.77 screenshot (620 pix)

Versienummer:2.77
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 7, Linux, macOS, Windows Vista, Windows 8, Windows 10
Website:Blender Foundation
Download:https://www.blender.org/download/
Bestandsgrootte:102,94MB
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Laatste open project van de Blender foundation: De derde uit een reeks van Caminandes filmpjes.
https://www.youtube.com/watch?v=SkVqJ1SGeL0

Deel 1 en 2 zijn ook op youtube te vinden, en zijn de moeite waard om te kijken. Je kunt zien dat Blender steeds verder vooruit gaat.
Is dat filmpje met alleen Blender gemaakt of zijn er nog allerlei aftermarket plugins etc gebruikt? Als het 100% alleen Blender is zoals iedereen kan downloaden dan is het erg indrukwekkend.
De aftiteling van Caminandes is vrij kort. Bij de wat langere filmpjes zetten ze vaak ook welke tools gebruikt zijn. Bij de film "Cosmos Laundromat" staat in de aftiteling het volgende:

"Modeled, animated, rendered and composited entirely in Blender" en verder "open source software GIMP Krita Python Inkscape"

Aangezien Caminandez ook van de Blender foundation is, verwacht ik dat dezelfde tools opnieuw gebruikt zijn. Gimp en Krita voor textures bijvoorbeeld.

Dus niet 100% met Blender, maar wel bijna. En aangevuld met andere vrije tools.
Het merendeel is idd met Blender gedaan.

Sculpting, Modeling, Texture Painting, Animation, VIdeo Editing en Compositing zijn hier de primaire Blender taken geweest.
Alleen wat texture werk e.d is in gimp of krita gedaan.
Heeft iemand hier enige idee wat ik me daar nu (als leek) bij moet voorstellen? Het is "reklame"/"promotie" voor Blendle. Er staat een dozijn mensen op de aftiteling. Hebben die mensen dat in hun vrije tijd "even" bij mekaar gegooid? Zijn dit full-time animatoren die hier een tijdje full-time aan hebben gewerkt? Voor mij als leek is het een volkomen slag in het donker hoeveel effort er gaat zitten in een dergelijke 2:30 productie?
Er zit veel moeite in het produceren van Blender filmpjes.
Het is een krachtig, maar moeilijk te leren programma.

Blendle en Blender hebben eigenlijk als enige vergelijking dat het (van oorsprong... en nu nog steeds eigenlijk) Nederlandse producten zijn.
Ton van Roosendaal mag je bedanken :)
Caminandes is gemaakt door een team van ongeveer 4/5 mensen over een periode van anderhalfe maand door de Blender Institute. Het merendeel van de credits in Blender films zijn donators die de film sponsoren.

Voor een film als Sintel of Cosmos Laundromat word er een jaar tot anderhalf gewerkt door een team van 8 tot 14 mensen. Dit zijn films van ongeveer 15 minuten.
Bij een bedrijf als Pixar waar een aantal duizend mensen aan een enkele 3D-animatiefilm tegelijk werken, kunnen ze 1 minuut per week aan 3D-animatiefilm afkrijgen.

Nu zijn de Blender-films niet van dergelijke hoge kwaliteit als die bij Pixar, maar er gaat toch behoorlijk wat werk in zitten.
Veel met max en maya gewerkt. Wil blender echt gaan leren, wat is volgend jullie een goede startbase om het te leren?
Download / bekijk een shortcut list. En kijk bij Digitaltutors of er wat blender tutorials zijn. Die moet je dan van een of andere torrent site plukken maar worth it,
Waarom torrents? Ze zijn gewoon via pluralsite te kijken...
Wat ik zelf altijd fijn vind werken is vooral veel filmpjes kijken in het begin. Dan raak je snel bekend met de werkwijze binnen blender. Eer dat het tijd is om blender daadwerkelijk op te starten snap je de interface al en kun je vooruit.

Kies dan vooral de filmpjes waarbij de auteur de screen shortkeys aan heeft staan, dan leer je (onbewust) ook direct de sneltoetsen :)
Digital Tutors is een van de beste sites naar mijn menig met professionele tutorials. Hier zijn veel tutors die je een workflow aanleren waar je later echt veel mee kan. Verder is 3d motive en de links van Jogia hier onder belangrijk.
Ik gebruik al iets van 12 jaar 3dsmax, en heb Blender een aantal jaar geleden geprobeerd maar de interface en workflow vond ik toen wat minder gebruiksvriendelijk als bij 3Dsmax.
Qua kosten scheelt het wel echt mega veel dus waardeer Blender daardoor wel.
Ik ben ook van max afgekomen, in het begin heb ik Blender nooit gemogen qua UI (rond de 2.49 tijd) maar na de de overhaul van de UI bij versie 2.5 was ik ook compleet over, ik werk nu sneller dan ooit.
Een groot voordeel vind ik dat Blender veel meer feature complete is dan max, sculpting, video editing, de python scripting interface (veele malen beter dan maxscript), blender game engine voor real time tests, goede texture painting tools etc.
Ook de perfecte implementatie van hotkeys maakt het dat je nooit meer door menu->menu->menu->menu heen hoeft wat ik altijd een slecht design uit de jaren 90 heb gevonden in 'moderne' 3D suites.
Ik ben ook net overgestapt omdat ik licentie vrij moest gaan werken het is allemaal wat sneller en overzichtelijker. Ik hoop dat dit meer gebruikt gaat worden in de industrie.
De industrie adopteert Blender al erg goed, vooral binnen gaming.
Valve en Epic Games zijn zelfs financiele investeerders in Blender en studio's als Pixar hebben Blender gebruikt in demonstraties van Renderman en dergelijke.
Ook grote films als Life of Pi, of een shot uit Captain America hebben gebruikt gemaakt van Blender.
aah wat vet want als ik op bijvoorbeeld artstation kijk zie ik dat de grote namen nog erg veel met Maya werken. Dit is fijn om te horen.
vooral het fire en smoke renderen op de gpu is welkom.
Zou je dat iets toe kunnen lichten? Ik ben een leek. In welke situaties worden fire en smoke gebruikt, in hoeverre is het nadelig dat deze nu niet op GPU gerender worden?
Bijvoorbeeld een kampvuur.
https://s3.amazonaws.com/...ploads/2015/01/Comp-8.gif
Maar er zijn veel meer toepassingen denkbaar.
Dit zit er nu in (alleen nvidia dat wel).
Het is handig omdat gpu rendering meestal sneller is.
Weet iemand hoe het zit met Blender's OpenCL-versnelling op AMD APUs?
(Geen APU tussen de Supported AMD devices, maar je zou denken: dat moet vast wel werken.)

PS Ik ben nog een Blender-n00b.
Collaboration and Open Source at AMD: Blender Cycles

Blijkbaar is AMD bezig met Blender, maar ik vraag me nog steeds af of AMD bezig is om HSA-features - dus geen _copy_to_device() meer - toe te voegen. To be continued...

[Reactie gewijzigd door jan22b op 25 maart 2016 14:03]

Blender 2.77 is the latest stable release from the Blender Foundation
To download it, please select your platform and location. Blender is Free & Open Source Software

Dit staat er op de website van Blender. Free & open Source Software.

Waarom staat er hier dan rechtsboven bij Lees meer over Blender
Geen prijs bekend ?

Hier kunnen jullie dus heel simpel zeggen:

Prijs = gratis/ freeware.

Zoals het er nu staat, staat een beetje knullig.

[Reactie gewijzigd door 280967 op 20 maart 2016 10:40]

De benaming freeware vind ik niet eervol genoeg voor blender, je mg blender ook zelf aanpassen en verspreiden wat bij normale freeware niet mag.
Het is gratis opensource software, een van de beste open source software dat ik ken, en ook gebruik!
Ik heb Blender via Steam nu en nog geen update te bekennen.

Edit: Ik moest Steam even restarten en nu heb ik de update.

[Reactie gewijzigd door Dennis585 op 20 maart 2016 09:28]

Pas begonnen met Blender, wat een goeie applicatie
Top! Ik mag dan wel een programmeur zijn maar ik heb een jaar of 5 terug flink gewerkt om Blender te leren gebruiken. Af en toe in mijn vrije tijd vind ik het een fijn programma om mee te werken! Het heeft wel een flinke leercurve maar daar kun je overheen komen. Plus: Gratis/Compleet aanpasbaar t.o.v. bijvoorbeeld 3DSMax.

Feitje: Wist je dat Blender in Nederland ontwikkeld en onderhouden wordt?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True