Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 5 reacties
Bron: Blender Foundation

Blender logo (75 pix)

Versie 2.65 van het opensource- en crossplatform-3d-programma Blender is uitgekomen. Deze applicatie is bedoeld voor 3d-modelling, animatie, rendering, post-production, interactive creation en playback. Meer informatie over de uitgebreide mogelijkheden van Blender kunnen op deze pagina worden gevonden. Met dit programma zijn onder meer de opensource-animatiefilms Elephants Dream, Big Buck Bunny, Sintel en het onlangs verschenen Tears of Steel gemaakt. Hieronder zijn de release notes te vinden voor deze uitgave.

Fire and Smoke
Fire simulation was added to the Smoke Simulator. The domain received major updates to improve performance and usability. Smoke can be emitted from mesh surfaces, without the need for a particle system. A smoke flow force field was added to improve interaction with other simulations. Colored smoke simulation and mixing is possible and the interaction of smoke with collision objects has been improved.

Mesh Modeling
The bevel tool now includes rounding and was otherwise much improved, preserving the requested bevel width more evenly and generating better topology. A new symmetrize tool was added to make mesh topology and data symmetric.

More Features
New features include: a tool transfer vertex weights from one mesh to another, antialiased viewport drawing, connected proportional editing in UV editor, improved DPX file read and write, more control over curve taper, collision masks in the game engine and improved camera title safe drawing.

Cycles Render
Support for writing custom shaders in the Open Shading Language is now available. Motion blur rendering was also added, to make moving objects and cameras appear blurry. There is also an anisotropic shading node, and BSDF nodes can now have different normals, which can be set using the new bump and normal map nodes.

Modifiers
The decimator was rewritten, and now preserves UV's and vertex colors, has an un-subdivide and a mode to dissolve vertices to create planar n-gons. A new laplacian smooth modifier can reduce noise or smooth the mesh while preserving edges and volume. A triangulate modifier was also added, which can be useful for creating game assets with baked normal maps.

Addons
UV texture to vertex color baking was added, the PDB atomic visualization addon was improved, and film response curves were added for the RGB Curves node in the compositor.

Bug fixes
In addition to the new features, over 200 bugs that existed in previous releases have been fixed.

Blender 2.65 screenshot (620 pix)

Versienummer:2.65
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 7, Linux, BSD, Windows XP, macOS, Windows Server 2003, Windows Vista, Windows Server 2008, Windows 8
Website:Blender Foundation
Download:http://www.blender.org/download/get-blender/
Licentietype:Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (5)

@maratropa
Waar moet je het meest aan wennen?
De interface en de controls. Blender is nog uit een tijd toen Windows nog niet bestond en elk programma zijn eigen UI en hotkeys (shotcuts?) verzon. Dat is echt even wennen naar al die jaren naar een WIndows interface te hebben gestaard. That being said, ik ben een programmeur en geen professionele modeler :p

Als je een online boek wilt lezen om blender te leren kan ik Blender: Noob to Pro aanraden.
Blender staat hoog op m'n lijstje om een keer echt voor te gaan zitten. Ik vind het heel cool dat ze zo ver zijn gekomen. Zijn hier max gebruikers die dit er naast gebruiken? Waar moet je het meest aan wennen?
Het interface paradigma is compleet anders als zowat alle andere software. Dat maakt het niet makkelijk als je al aan max gewend bent. Er zijn wel wat initatieven geweest om de max layout in blender te gebruiken, maar momenteel kan ik daar geen goeie link van vinden.

Een rant daarover is hier te vinden: http://www.redsharknews.c...er-love-it-and-or-hate-it

Op GoT loopt er een draadje over, waar je meestal snel antwoord krijgt dus kijk daar ook even. Evt. is er ook een NL blender forum (http://dbc.mad-creations.nl/).

[Reactie gewijzigd door Jogai op 11 december 2012 13:19]

Ik had het voordeel dat ik nog geen andere modeller gewend was en vond het redelijk snel werken toen ik de muisnavigatie en keyboard shortcuts gewend was.

Voor mijn werk moet ik weleens wat met max en maya doen en dat is altijd weer wennen. Dus het is maar net wat je gewend bent.

Maar ik geloof wel dat je blender tegenwoordig op andere modi kan zetten, zodat de bediening bijv. meer op die van Maya lijkt. Dat is sowieso wel iets moois van blender, dat je de interface (zelfs realtime) bijna volledig kunt aanpassen, iets waar ik zelf dankbaar gebruik van heb gemaakt toen ik het voor mijn afstudeerproject gebruikte.
Er zijn bijna 300 bugs gefixd! Dit zou dus een behoorlijk stabiele versie moeten zijn met maar rond de 50 bugs.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True