Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 7 reacties
Bron: Blender Foundation, submitter: Haas_nl

Blender Foundation is druk bezig met de ontwikkeling van Blender, een opensourcesoftwarepakket voor 3d-modeling, animation, rendering, post-production, interactive creation en playback. De vele features, aangedikt met screenshots en voorbeelden, zijn op deze pagina voor de ge´nteresseerde lezers na te lezen. Blender werd onder meer gebruikt om de animatiefilms Elephants Dream te produceren, die onder de Creative Commons-licentie is uitgebracht. De ontwikkelaars hebben een aantal bugs in de vorige uitgave gladgestreken en het resultaat als versie 2.48a uitgegeven. De beknopte aankondiging ziet er als volgt uit:

Blender 2.48a update:

A couple of important bugfixes has been done in Blender since the release, especially for using the Game Engine and GLSL.
  • GE: Sensors could access removed objects via Scenegraph, causing crashes
  • GLSL: ATI drivers crashed on "show pivot" for rigid body constraints
  • GE: using Bullet could cause memory leaking
  • UI: Panel cleanup in Constraints.
  • Python: Additions and cleanup for missing python api docs (Joystick and RenderLayers api's)
  • Python: better compatibility with Python 2.3 for some scripts.
  • Python: on script errors, Blender objects didn't get correct cleared memory, causing crashes in the Game Engine and with BPy Scripts.
  • Import: PLY files didn't read vertex colors
  • Import: Wavefront OBJ Import and Export have new user interfaces to make options less confusing.
  • Export: VRML script didn't export with images.
  • Added X3D and VRML importer script.
  • Armature editmode: "Switch Direction" could cause infinite loop (hanging blender)
  • SSS render: with render option SSS disabled, textures didn't show up
  • Added undo events for Vertex Group operations
  • New option for pressing NumPad-0 didn't work properly in all cases
  • Animation: Pressing I-key (insert key) crashed when no Object was active
Versienummer:2.48a
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 9x, Windows NT, Windows 2000, Linux, Windows XP, macOS, Solaris, UNIX, Windows Vista
Website:Blender Foundation
Download:http://download.blender.org/release/Blender2.48a/
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (7)

Waar is de Win64 build die wel bij 2.48 zat? :<
Quote van Blendernation hierover:
Our win64 builder hasn't been around to create the build. I'm sure that we'll get one when he's among the living again.
Nog even geduld tot die persoon weer tot leven komt dus ;)
Tjeempie, los van het feit dat suggesties altijd welkom zijn, mag jouw "ik vind dat ze ... mogen maken" natuurlijk wel iets genuanceerder voor iets dat weinig functionaliteit toevoegd en anderen in hun vrije tijd misschien best wel voor jou zouden willen doen. Mijn advies: koop een grotere monitor.
Het probleem zit hem niet in de monitor (24"), maar het gaat er alleen om dat applicaties in OSX normaal van de menubalk van het systeem gebruik maken, Blender heeft echter zijn eigen (extra) menubalk voor het grootste deel van de menu-items.

Ik zeg dus alleen maar dat het fijn zou zijn als in OSX Blender gewoon in de gebruikelijke (door Apple gedefinieerde) applicatie-structuur zou passen.

En het voegt misschien niet veel functionaliteit toe, maar het zorgt wel voor extra gebruiksgemak.
Waar Tjeemp op doelt is dat het geheel niet helemaal lekker werkt binnen de Mac OS X omgeving. In OS X heeft een programma (als het goed is) zijn main menu boven in je hoofdscherm staan. Blender heeft dat dus niet, wat anders is dan je gewend bent als je met een Mac werkt.
Ik vind alleen dat ze de menubalk voor toekomstige releases wel OSX native mogen maken in OSX dan ;) Nu heb je de officiele OSX balk waar 2 items in staan en voor de rest alles binnen de Blender applicatie. Voor de rest nog niet zoveel geŰxperimenteerd met Blender moet ik toegeven.
Wat veel mensen niet weten is dat de video editing modelijkheden van Blender erg goed zijn. Het heeft veel meer functionaliteit in vergelijking tot de meeste "light" versies die je gratis krijgt bij veel digitale (video)camera's. Documentatie heb je even nodig om de uitgebreide interface te begrijpen maar is wel erg goed.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True