Door Eric van Ballegoie

Redacteur smartwatches

Beste allround smartwatches

Smartwatch Best Buy Guide

89

Beste allround smartwatches

Deze Best Buy Guide helpt je de beste allround smartwatch te kiezen. We focussen op modellen met uitgebreide smartfuncties en ondersteuning voor third-party apps, zoals Apple Watches en Google WearOS-horloges. Zoek je vooral een sport- en gezondheidsgericht horloge? Bekijk dan onze Smartwatch Best Buy Guide voor Sport.

Updates

1-7-2025 We hebben het aanbod gecheckt, dit zijn nog steeds onze aanraders.

Beste allround smartwatch voor iPhone

iPhone-gebruikers hebben beperkte keuze in allround smartwatches. Alleen Apple Watches bieden volledige functionaliteit, zoals reageren op berichten, Apple Pay, Siri en een breed appaanbod. Ze werken bovendien het best samen met iPhones. Apple levert op dit moment officieel drie verschillende modellen: de Apple Watch Ultra 2, de Apple Watch Series 10 en de Watch SE (2023). Hieronder vind je onze aanraders.

Best Buy voor iPhone

De Apple Watch Series 10 is de nieuwste versie, verkrijgbaar in twee maten en met of zonder LTE. Ten opzichte van de Series 9 heeft hij een groter, zuiniger LTPO-scherm, een dunnere en lichtere behuizing, snellere oplading en een nieuwe processor voor betere geluidsfiltering bij handsfree bellen. Het grotere scherm is de grootste verbetering, waardoor de Series 10 onze voorkeur heeft, tenzij je een goede deal vindt voor de Series 9.

Goedkoper alternatief voor iPhone

De Apple Watch SE (2023) is een goedkopere versie van de Series 9, met een langzamere S8-processor, een minder helder oled-scherm zonder always-on-functie, en zonder ECG of bloedzuurstofmeting. Het mist ook een temperatuursensor, maar voor de meeste gebruikers is dit geen groot gemis. De accuduur is vergelijkbaar met de Series 9. Het grootste verschil is de ontbrekende always-on-schermfunctie. Als je hiermee kunt leven, is de Apple Watch SE een prima en goedkopere keuze.

Alternatief voor iPhone

Garmin Venu 3,45mm, Zwart (Zwart) Android, iOS compatibel en 46g 4 van 5 sterren
(5 gebruikersreviews)
Prijs bij publicatie: € 396,-

Wil je geen Apple Watch, maar wel goede allround smartwatch voor de iPhone, dan is de Garmin Venu 3 een goede keuze. Op dit horloge kan je weliswaar geen Watch OS-apps installeren, maar het toont wel notificaties, werkt met Siri en heeft zeer uitgebreid sport- en gezondheidsfuncties. Voordeel van de Venu 3 is dat het horloge een relatief lange acuduur heeft, namelijk vier tot vijf dagen bij normaal gebruik. 

Beste allround smartwatch voor Android-telefoons

Voor Android-gebruikers raden we Google WearOS-horloges aan, zoals die van Google, Samsung en OnePlus. Ze werken naadloos samen met Android, bieden een uitgebreid appaanbod en ondersteunen functies zoals Google Maps-navigatie direct op je horloge.

Best Buy voor Android-telefoons

Samsung Galaxy Watch7, 44mm, Bluetooth, Groen (Groen) Android compatibel en 33,8g 4.5 van 5 sterren
(12 gebruikersreviews)
Prijs bij publicatie: € 210,-

De Galaxy Watch 7 is de opvolger van de Watch 6, met meer geheugen, een snellere processor en verbeterde hartslag- en gps-sensoren. Het horloge presteert goed als allround smartwatch, met sterke sport- en gezondheidsfuncties en uitstekende software-ondersteuning. Het grootste nadeel is de beperkte accuduur van anderhalf tot twee dagen. Toch biedt de Watch 7 een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, vooral bij goede deals, en is het een aanrader voor een WearOS-horloge.

Alternatief voor Android-telefoons

OnePlus Watch 3,46mm, Titanium (Zwart) Android, iOS compatibel en 49,7g 5 van 5 sterren
(3 gebruikersreviews)
Prijs bij publicatie: € 299,-

Het sterke punt van de OnePlus Watch 3 is zijn – voor Wear OS – ongekende accuduur. Het horloge haalt met gemak zes dagen op één acculading, wat ideaal is als je het ook 's nachts draagt om je slaap te tracken. OnePlus krijgt dat voor elkaar door een extra zuinige processor te combineren met een snellere, en die twee slim te laten samenwerken. De OHealth-software vinden we minder goed dan Samsung Health, maar de software is op meerdere punten verbeterd en laat gezondheids- en sportdata nu ook makkelijk delen met andere apps als je meer analyses wilt uitvoeren.

Googles eigen Pixel Watch 3 (review) raden we op dit moment niet aan. Dit compacte horloge is duurder dan onze aanraders, terwijl de accuduur van de Pixel Watch 3 beperkt is. Ook de door ons geteste Xiaomi Watch 2 Pro (review) vinden we geen aanrader vanwege de combinatie van prijs, matige accuduur én de oudere versie van WearOS waarop het horloge draait. Ook de populaire horloges van Mobvoi, zoals de TicWatch 5 Pro, raden we op dit moment niet aan, omdat deze nog op oudere versies van WearOS draaien en deze fabrikant helaas geen goede reputatie heeft over het nakomen van beloftes over software-updates.

Ben je op zoek naar een goedkoper WearOS-horloge, dan kun je zoeken naar een goede deal voor een Galaxy Watch FE, een eenvoudige versie van de Galaxy Watch die al ruim onder 150 euro te koop is.

Reacties (89)

89
87
41
7
0
33
Wijzig sortering
Wat ik me afvraag is wat deze horloges zo speciaal maakt tov sport horloges als Garmin en bv Coros?
Wat maakt deze smart? Dat je er apps op kunt draaien? Prima, maar welke apps dan? Ik kan me gewoon geen usecase verzinnen eerlijk gezegd die de horloges van Garmin en Coros niet doen, aangezien de smartwatches tegenwoordig voornamelijk als sport/health tracker gebruikt worden. Het grootste nadeel van de smartwatches tov van de sportwatches is dan meteen de accuduur.

Ik heb een Samsung Watch gehad maar ergerde me aan de zeer beperkte accuduur. Nu mn 2e Garmin. Eerst Vivoactive 4 om te proberen, nu de FR955. De FR955 haal ik met gemak 10 dagen, en zonder activiteiten tracking (dat doe ik wel op mn edge fietscomputer) zelfs ~14. Ohja, en niet het gedoe: het werkt alleen met een iPhone of Android/Samsung toestel...
Wat ik me afvraag is wat deze horloges zo speciaal maakt tov sport horloges als Garmin en bv Coros?
Wat maakt deze smart? Dat je er apps op kunt draaien? Prima, maar welke apps dan?
Ik ken de Garmin of Coros horloges niet, maar heb de Galaxy Watch 4. Afgezien van de health functies, gebruik ik vaak: Spotify-app (als je telefoon in je jaszak ofzo zit), Google Maps (elke navigatie-aanwijzing is een trillertje met op de display een pijl en afstand, ideaal voor op de scooter bijv), WhatsApp (even snel kijken wat er binnenkomt) en binnenkomende telefoontjes afwijzen (aannemen en via de watch een gesprek voeren vind ik een crime). En zo zijn er nog wel wat apps, die ik dan heel af en toe gebruik.
Spotify/YT Music werkt gewoon op de FR955. Geen Google maps, maar Garmin heeft eigen mapping functionaliteit die prima werkt (gebaseerd op OpenStreetMap). Whatsapp lezen en beantwoorden is geen probleem, evenals telefoon aannemen/afwijzen (gesprek loopt wel gewoon via telefoon).

Ik denk dat je hierboven 90% van de meest gebruikte non-sport / health / wellness tracking functies van Smartwatches hebt beschreven. Mja, misschien Pay (Garmin Pay), stopwatch / timer, zaklamp.

Enige wat ik me nog kan voorstellen wat er niet op zit is een koppeling naar Siri, Alexa, Google assistant. Maar om daar nou voor op te geven dat ik met de FR955 14 dagen tussen laadsessies (van ong 1-1.5u) kan doen? Nah...

Oh ja, wat ik nog vergeet: Always on display. Geen gedoe met m'n arm 10x draaien en hopen dat het scherm aanspringt. Gewoon op je horloge kijken hoe laat het is. En dan nog steeds 14 dagen halen.

[Reactie gewijzigd door derx666 op 22 juli 2024 13:18]

Ik denk dat https://global.techradar....ng-vs-garmin-smartwatches een goede afweging geeft. Garmin vooral als je hem voor sport aanschaft, Samsung als je connectiviteit met je mobiel prioriteit geeft.
Bellen kan ook met Garmin, maar dan moet je wel de juiste hebben. Mijn vrouw heeft een Venu 3 en daar zit wel een speaker etc in.
Precies om die reden heb ik eerder ook een Garmin Vivoactive gekocht. Een batterij die zeker een week meegaat was toch wel belangrijk voor me. Garmin Pay is ook handig voor onderweg.

Ik vroeg me dan ook al af, wat maakt smartwatches als de Samsung Galaxy and OnePlus watch dan zoveel betere smartwatches? Toegegeven, een directe koppeling met Google Play zou handig zijn, maar na de eerste applicaties heb ik nooit meer de behoefte gehad er iets op te installeren. Nou ja, ik zal wel niet de meest "tweakende" smartwatchgebruiker zijn :)
Ik heb ook een vivoactive 5, erg blij mee. Ook ik zou niet weten wat ik zou moeten missen tov bv een Apple Watch. Ik heb een iPhone en daar werkt de vivoactive ook prima mee.
Geen idee wat die genoemde horloges kunnen hoor, maar ik gebruik dus alles behalve de sport functies. Sterker nog van mij mogen die er allemaal af inclusief stappenteller. Ik gebruik alleen de trilfunctie zodat ik geen geluidjes heb van mijn telefoon. Verder wil ik berichten kunnen lezen zonder telefoon te pakken. En kunnen bellen.
Apple Watch heeft bijvoorbeeld VoiceOver, waardoor blinden en slechtzienden het horloge kunnen gebruiken. Ik weet dat sommige andere merken een talkback achtige functie hebben, maar voiceover bestaat al jaren en werkt op elk knopje, menu en schermtext.

Bij de "duurdere" Apple Watch is er ook een ECG meting waarin er een PDF-je gemaakt kan worden van een soort "hartfilmpje". Dat kan bijvoorbeeld handig zijn bij de huisarts. Het ding kan ook (sommige) vormen van hartfibrileren herkennen.

Bij de LTE modellen kun je een volledig autonome val- en alarmering instellen. Als je ongelukkig valt, belt ie automatisch naar een alarmnummer en geeft essentiële informatie door. Sommige Garmain LTE modellen hebben ook zo'n noodbelknop.

Zet ja al dit moois aan, reken er op dat de accu snel leeg is.

Neem je bijvoorbeeld de Apple Ultra, daar zit een L5 GPS op, die bijvoorbeeld GPS vervorming door reflecties tegen hoge gebouwen kan herkennen en corrigeren.
Ik vind het vooral bijzonder dan ondanks dat de smartwatches meer CPU spierballen hebben dan mijn eerste smartphone, ze toch wel erg afhankelijk van die telefoon zijn. Als de telefoon niet in de buurt is, doen ze bijna niks meer. Ik zou verwachten dat je nog steeds herinnerd wordt aan je tandartsafspraak ofzo, maar dat deden ze dus niet.

Ik hou 't maar op mijn Timex datalink USB, die onthoudt alle afspraken, verjaardagen en herinnert mij op tijd aan de repetitie van de drumband. Is ook nog eens volledig waterdicht, dus hoeft bijna nooit af en doet ruim een jaar met zijn batterijtje.
Daar heb je LTE varianten voor zoals de Watch 6 Classic LTE ;)

De ondersteuning laat nog wel wat te wensen over bij providers in NL (Vodafone o.a.)
voor de apple watch kan ik me apple pay bedenken. Ik heb er zelf geen een, maar het lijkt me als motorrijder top om gewoon mn horloge tegen de pomp aan te kunnen drukken. Ik zou mn handschoenen gewoon aan kunnen houden.

Ik weet verder niet of een Garmin die feature heeft. Ik ben meer van de mechanische horloges.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 22 juli 2024 13:18]

Garmin heeft die feature ook, de enige usecase voor een apple watch is foto's nemen als jouw telefoon ergens staat. Met als doel het nemen van een groepsfoto. Goed dat doe je 2x per jaar, dus i.m.h.o. heb je meer aan een garmin.
Ja, Garmin pay gebruiker hier op de forerunner 945. Overal in binden en buitenland met 1 handeling draadloos betalen. Daar heb je geen Apple Watch voor nodig.
Een horloge met een feature die geen enkele smartwatch heeft: Geen batterij. Laadt zelfs op in gewoon licht, nooit leeg. Opladen? Haha. Atoomkloktijd-sync. Loopt altijd goed. Zomertijd wintertijd schrikkeljaar enz. Onverslijtbaar. Licht automatisch op in het donker met een polsbeweging. Wereldklok 29 landen. 200 meter waterdicht! €5000 euro? Nee joh. +/-€100. Casio 5610U. Dag "smartwatches" geef mij maar iets wat altijd de tijd aan geeft 365 dagen per jaar.

[Reactie gewijzigd door moviegeek op 22 juli 2024 13:18]

Als het dan toch Casio wordt, doe mij dan maar de DW-H5600. Ze hebben echter nog wel wat in te halen.
Ik doe met mijn Ultra 2 ongeveer 3 dagen op een batterijlading. En dan laad ik hem altijd even op tijdens het douchen of net voordat ik ga slapen en kan ik er weer 2-3 dagen tegenaan. De accuduur is imo niet storend, ook met zware activiteiten van enkele uren haal ik met gemak 1-2 dagen, maar ook dan is er altijd wel even tijd om op te laden als je gaat douchen.

Daarnaast heb ik Apple Pay wat probleemloos werkt, is alles gekoppeld met HomeKit en Siri (en Home Key en later wellicht CarKey) en werkt het naadloos met elkaar samen. Daar kan een Garmin of ander merk imo niet tegenop.
aangezien de smartwatches tegenwoordig voornamelijk als sport/health tracker gebruikt worden.
Dat doe ik juist niet eigenlijk. En daarvoor was dit keer juist een aparte review.

Ik gebruik mijn smartwatch meer voor notificaties, betalen en home assistant bediening.
Buiten de Health / fitness / activiteiten tracking, is mijn voornaamste gebruik: notificaties (met al dan niet korte reacties), telefoon opnemen (maar vooral wegdrukken, met evt korte sms reactie), betalen (Garmin Pay).
Ik ben aan het kijken om Home Assistant te gaan gebruiken als aanvulling / vervanging van Philips Hue. Ook voor Home Assistant is gewoon een Connect IQ app: https://apps.garmin.com/a...3-a6a9-299c3686611f?tid=1
Misschien ook even goed om aan te geven dat deze Apple Watch SE aan het einde van zijn verkoop cycli door Apple zelf. Er word verwacht dat er een nieuwe Watch SE wordt aangekondigd in september.

Hierdoor zal de prijs van de huidige SE na september wel omlaag gaan.
Tot mijn eigen verbazing de Galaxy 5 Pro net besteld. Reden: Enige watch die meer dan 2 dagen zonder opladen kan dankzij dubbele accu capaciteit tov 6/7 (mits geen GPS en always on), afgezien van de oneplus2, maar die heeft geen fatsoenlijke gezondheids app (zoals Erik al beschreef, je kunt niet eens een grafiek zien van slaap/sport data over tijd, alleen per dag) plus dat het hem meerdere seconden kost om een notificatie te tonen omdat wearos eerst moet worden opgestart.

[Reactie gewijzigd door Utrecht25 op 22 juli 2024 13:18]

Ik ben overgestapt van een Samsung smartwatch naar een Garmin 'sporthorloge' (eigenlijk gewoon hetzelfde). Wat een verademing! Van elke dag opladen naar eens per 10 dagen (batterij gaat 12 dagen mee). Ik snap niet waarom er geen Garmin toestellen in de lijst staan.

Zelf heb ik een Venu 2 en mijn vriendin een Venu 3s. Mooie toestellen met touch (niet alle Garmins hebben alleen ouderwetse knoppen). Wij zijn enorm verrast door Garmin en zouden geen Samsung meer willen.
Voor wat betreft de door jullie aangeraden Samsung Galaxy Watch 6, even een vraag. Ik heb nu een Galaxy Watch 5 (de normale versie, niet de Pro). Is een 6, of eventueel de nieuwere 7 (of Ultra) dan een upgrade die iets toevoegt qua functies, of is het eigenlijk de moeite en geld niet waard?

En dan met name op het gebied van de Health-functies, ik gebruik de Watch met name om mijn wandelingen te tracken inclusief hartslag, stappen etc.

Qua batterijduur is het geen update, want jullie noemen dat de Watch 6 ongeveer 1.5 dag meegaat op 1 acculading. Dat haalt mijn Watch 5 ook makkelijk, die gaat soms zelfs richting 2 dagen als ik hem niet al te intensief gebruik.

Concreet dus: is de Health functie op de 6 (of 7) een verbetering tov de Watch 5, of voegt een upgrade hiervoor weinig toe qua nieuwe mogelijkheden, nauwkeurigheid etc?
Als je het heel plat slaat: De Galaxy Watch 6 modellen hebben een (iets) groter scherm en iets grotere accu dan de Watch 5. Daarnaast heeft de Watch 6 iets meer geheugen en een snellere SoC. Allemaal verschillen die je in de praktijk niet echt merkt, zeker omdat Samsung ook de oudere modellen uitstekend via software update en upgrade. Voor de Watch 7 zijn - wederom - de snellere processor en ook de verbeterde GPS-ontvanger en hartslagsensor potentiele verbeteringen. Potentieel, want in de praktijk moet blijken hoe dat uitpakt. Ik ben de Watch Ultra op dit moment aan het testen, maar ik vind het nog nog te vroeg om nu al conclusies te trekken.
En als je vanaf de watch 4 zou overstappen? Is dat nog een merkbare stap tot de 6 of 7?

Overigens heb ik nu nog geen sim functionaliteit, dus dat is ook nog iets waar ik over twijfel. Al heb ik eigenlijk nooit echt géén telefoon mee, het is wel prettig om in ieder geval wat achter de hand te hebben, zeker nu providers steeds vaker makkelijk een extra sim aan je abonnement kunnen koppelen. Ik vraag mij alleen nog wel af hoe vaak ik dan werkelijk iets ga doen wat ik daarvoor niet had kunnen doen. Ik bedoel, betalen en zo is wel fijn, maar zie ik nog steeds wel als een gimmick die ik ook prima met mijn telefoon kan doen, of de pinpas die ik toch bij heb omdat ik legitimatie al mee moet nemen in mijn portemonnee.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 juli 2024 13:18]

Let op dat je provider expliciet bepaalde merken smartwatches moet ondersteunen voor eSIM.

Simpelweg een 2de (data) eSIM gaat niet werken.

KPN en Odido ondersteunen nu Apple en Samsung geloof ik. Vodafone enkel Apple tot op heden.
Kan je niet gewoon een esimmetje kopen en er in laden? :'(

Dat is wel rot dan, want voor al die speciale smartwatch addons heb je per se een contract nodig en ik doe alleen prepaid (ik heb een hekel aan contracten).

Ik heb nu een Galaxy Watch 6 maar ik dacht er aan om volgende keer een LTE watch te halen en er dan gewoon een heel goedkoop prepaid eSIMmetje in te laden.

Zijn er ook geen workarounds voor ofzo? Bellen en SMS'en met hetzelfde nummer is voor mij totaal niet belangrijk want die functionaliteiten gebruik ik op mijn telefoon toch ook nooit meer (alles gaat via whatsapp).

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 13:18]

Nee helaas... Ik dacht het zo ook te doen omdat ik bij Vodafone zit die nog geen Samsung smartwatches ondersteund.

Het hele toevoegen van een eSIM gaat op een andere manier dan dat je dat op je telefoon doet en de provider moet wat aan zetten aan hun kant voor smartwatch eSIM ondersteuning.

Dus nee helaas... Provider moet je type/merk smartwatch expliciet ondersteunen om LTE aan de praat te krijgen.
Shit. Bedankt. Je hebt me het geld van de LTE upgrade bespaard :) Maar jammer dat dat niet gewoon kan.
De 7 zou een betere sensor moeten hebben. Tot nu was de sensor matig in vergelijking met de concurrentie. Dit zou verbeterd moeten zijn. Maar ik denk dat er nog geen enkele Tech website een echte duurtest heeft kunnen doen. Dus het is nog even wachten om te zien hoe het in de praktijk uitdraait.
Voor echt sporthorloges zou je kunnen kijken naar DC Rainmaker. Die legt sporthortloges goed onder de loep en dan met name de sensoren. Hij specialiseert zich echt in sporttrackers en -gadgets en niet in laptops en routers. Ik denk dat tech sites (en dus ook de lezers daarvan) niet per definitie affiniteit hebben met sporthortloges om deze goed te kunnen testen.
Smartwatches daarentegen... En laat de vraag nou net over een smartwatch gaan die gebruikt wordt als activiteitentracker.
Quantified Scientist op YouTube is hier ook een goede bron voor, al zal hij lang niet alle merken/modellen mee kunnen pakken met z'n redelijk uitgebreide test procedure.
DC Rainmaker is een supergoede bron inderdaad. Wij maken ook gebruik van zijn software voor analyse van GPS- en hartslaggegevens. Wat Rob van Quantified Scientist doet is ook interessant, maar houdt er wel rekening mee dat hij zijn analyses vaak baseert op wat - voor zover ik kan zien - erg kleine datasets lijken te zijn, zoals slaapanalyse gebaseerd op slechts een paar nachten slaapdata.
Als de methodiek maar gelijk is voor alle apparaten, dan kan je in ieder geval eerlijk vergelijken en conclusies trekken. Het blijft een YouTuber, dus hij zal wel de nodige tijdsdruk ervaren.

Slaap meting is sowieso een vrij moeilijke, zelfs als de gemeten data bijna identiek is willen verschillende apps met verschillende algorithmes er verschillende conclusies uit trekken. Ik zie het als een leuke indicatie, niets meer of minder.
Helemaal mee eens! Ik bedoel meer dat hij h zijn review presenteert als 'wetenschappelijk', met data tot achter de komma, en daar kan je volgens mij wel wat kanttekeningen bij plaatsen.
Als de methodiek maar gelijk is voor alle apparaten, dan kan je in ieder geval eerlijk vergelijken en conclusies trekken.
Niet helemaal. GPS wordt vaak in Nederland getest, maar niet in de bergen, waar naar mijn ervaring een GPS het veel moeilijker heeft (Ray test dat vaak wel). Zaken als HR metingen zijn ook erg afhankelijk van pasvorm, wat dus een meting op een persoon niet echt wetenschappenlijk maakt. Dus Rob biedt informatie die zeker nuttig kan zijn, maar met de term "wetenschappenlijk" heb ik wat problemen.
Zie commentaar van Captainkansloos hierboven, vat het in mijn ogen goed samen.

'Wetenschap is zowel de systematisch verkregen, geordende en controleerbare menselijke kennis, het bijbehorende proces van kennisverwerving als de gemeenschap waarin deze kennis wordt verzameld.'

Ik zou toch wel zeggen dat wat Rob doet aan de eerste 2 punten voldoet, al dan niet zonder een paar ceveats. Derde punt staat wel open tot discussie, maar is er uberhaubt een gemeenschap ter studie van smart horloges, fitness trackers, e.d. Aan de andere kant, over de eeuwen heen zijn er steeds meer velden als 'wetenschap' aangeduid.

[Reactie gewijzigd door dgtazzman81 op 22 juli 2024 13:18]

'Wetenschap is zowel de systematisch verkregen, geordende en controleerbare menselijke kennis, het bijbehorende proces van kennisverwerving als de gemeenschap waarin deze kennis wordt verzameld.'

Ik zou toch wel zeggen dat wat Rob doet aan de eerste 2 punten voldoet, al dan niet zonder een paar ceveats. Derde punt staat wel open tot discussie
In het kader van het proces bestaat er zoiets als "passend zijn van de methoden bij de uitspraak die je doet".

Niet elke systematich verzamelde observatie is wetenschap. Dat hangt af van de uitspraak die je wilt doen, en of die uitspraak uberhaupt wetenschappenlijk relevant is. Als je de stelling "Er bestaan geen zwarte zwanen" wilt ontkrachten is 1 zwarte zwaan overtuigend bewijs.

Als je uitspraken wilt doen over de kwaliteit van een HR sensor, waar aansluiting van horloge en subject enorm veel invloed heeft, dan is n=1 veel te zwak voor de uitspraak en verdient dat niet de term "wetenschappenlijk". Nu snap ik dat een YouTube kanaal een naam moet hebben, maar laten we niet pretenderen dat iets wetenschappenlijk is als dat het niet is.
Aan de andere kant, over de eeuwen heen zijn er steeds meer velden als 'wetenschap' aangeduid.
Ik snap dat ten tijde van aderlatingen Rob's aanpak als zeer geavanceerd beschouwd zouden worden. Maar ik ga liever uit van de huidige standaard van wetenschap, niet die van 300 jaar terug.

[Reactie gewijzigd door J_van_Ekris op 22 juli 2024 13:18]

En toch zit de geschiedenis vol voorbeelden waar n=1 tot grote doorbraken heeft geleidt en als schijnende voorbeelden van de wetenschap worden gezien, dus ik vind de logica nogal scheef. Is het nauwkeurig, nee, maar dat betekent niet dat het geen vorm van wetenschap is, zij het op redelijk amateuristische niveau.
Ik bedoel meer dat hij h zijn review presenteert als 'wetenschappelijk', met data tot achter de komma, en daar kan je volgens mij wel wat kanttekeningen bij plaatsen.
Ik zie dat toch anders. Hij vergelijkt de meetwaarden met 'golden standard' referentie materiaal, met de kanttekening dat hij alleen op zichzelf test (n=1). De data set grootte maakt op zich wel uit (1 = geen) maar het is natuurlijk een beetje de vraag wat je dan wel als 'significant' beoordeeld.

In jouw eigen laatste test met de Forerunner 165 heb je weken slaapdata vergeleken met je eigen Epix; daaruit concludeerde je dat de metingen vrij nauwkeurig overeen kwamen. Maar de Epix is geen 'golden standard' apparaat met alle respect; 'they could be equally off track' zeg maar. Daarmee wil ik niet je review bekritiseren; het is maar om aan te geven dat data set grootte niet persé de bepalende factor is.

Rob meet dus tov van referentie apparatuur en brengt de relatieve afwijking in kaart. Daar mag je je eigen conclusies uit trekken.

Natuurlijk zijn er veel externe factoren die de meetingen (HR en slaapfasen) kunnen beinvloeden. Met name HR polsmetingen zijn notoir lastig naar mate je meer beweging hebt (hardlopen vs MTB bv), haargroei, ligging van de aderen onder de huid, huidskleur(!) etc. Maar uiteindelijk is de afwijking van de referentie een indicatie voor accuraatheid. Overigens haalt Rob in een van zijn laatste video's dat ook aan: https://www.youtube.com/watch?v=3myw5AbYWRA&t=1258

Overigens is in dat licht bezien zijn laatste video over de Applewatch en sleeptracking erg interessant, omdat de Apple tegenwoordig alleen nog maar van de accelerometer data uitgaat en temperatuur, HR en HRV niet meer mee lijkt te nemen en tóch tot betere resultaten lijkt te komen.
Over welke sensor heb je het dan? Er zitten er aardig wat op :P
De 6 is waarschijnlijk geen, of een minimale upgrade over de 5, buiten de draaibare bezel. Ik verwacht dat de 7 wel voor gezondheid en fitness een aardige upgrade gaat zijn. De hartslagmeter is aanzienlijk aangepakt en de 7 heeft eindelijk dual band GPS, 2 van de grootste pijn punten bij de 5/6. Doe daar nog eens een aanzienlijke SOC verbetering en 2 keer zoveel opslag bij en het was voor mij in ieder geval reden genoeg om te upgraden.
Let wel: Dat voordeel van de draaibare bezel geldt alleen voor de Watch 6 Classic, de normale Watch 6 heeft dit niet.
Beste allround smartwatches en dan vierkante smartwatches in de lijst. Kan echt niet ;)
Toch is vierkant bewezen efficienter voor een smartwatch. Eens dat rond er (voor mij) cosmetisch beter uitziet en een beter psychologisch gevoel geeft. Daarom voel ik ook weinig voor de Galaxy Watch 7 Ultra, voor mij is het een mutant dat ergens tussen rond en vierkant is blijven hangen.
Je weet dat hij een (woord)grapje maakt met allround?

Overigens heb ik zelf helemaal niks aan efficientie van het scherm, als ik efficient zaken (meetgegevens) van mijn smartwatch in wil zien heb ik daar een telefoon voor, mijn horloge is puur voor het meten en de looks.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:18]

Ik vind het lastig om dit artikel op waarde te schatten. Het artikel gaat over de beste allround smartwatch, maar kiezen bij Android vanwege de goedkopere prijs voor een watch 6. Hierbij zie ik geen inhoudelijke redenen genoemd op basis van kwaliteit of vergelijkbaarheid. Daarnaast laten jullie weten dat dit hij vergelijken is met de samsung watch 7, maar zie deze niet bij de producten terugkomen. Hoe weet ik nu welke smartwatches hebben meegewogen en dus hoe compleet jullie afwegingen zijn?
De Watch 7 is technisch nog niet te koop op dit moment, ja kan hem alleen pre-orderen. Ik heb dat horloge ook nog niet getest en weet dus niet of de geclaimde verbeteringen (vooral de dual-band gps-ontvanger en betere hartslagsensor) de meerprijs waard zijn. Vandaar dat we de Watch 6 nu (nog) als Best Buy zien. Zelf als de Watch 7 inderdaad beter blijkt, hoeft het niet perse de beste koop te worden die je kunt doen, het kan prima zo zijn dat het prijsverschil eventuele verbeteringen niet rechtvaardigd.
Maar hoe kun je hem dan aanraden boven iets dat nog niet getest is?
Ik kan producten aanraden waar ik nu van weet wat ze doen en wat de prijskwaliteitverhouding is. Hoe nieuwe en aankomende producten precies presteren weet je nooit, en volgens jouw logica zou je nooit producten kunnen aanraden omdat er altijd wel iets nieuws aankomt.
De 7 is goedkoper dan de 6 momenteel in de korting bij bol...Dus lijkt me niet moeilijk om iets te kiezen... Kortingscodes zijn te vinden op pepper.com (buds/smartwatch/etc)...
Geen 2 dagen doen op de accu vind ik echt niet acceptabel. Ik blijf bij mijn Garmin die gewoon een week haalt, zelfs met regelmatig gebruik van GPS navigatie.
Ik zou er gek van worden zo vaak op te laden, ik heb zelf de Enduro 2 en gebruik met name om berichten te kunnen zien en eventueel te betalen (naast de sport functies uiteraard...). Doet het ruim een maand als smart watch (stuk meer nog als de zon ooit weer schijnt). Met regelmatig sporten nog steeds meerdere weken zonder op te laden.
Geen last van, doe toch elke avond mijn horloge af voor het slapen, kan dan gewoon draadloos laden naast mijn telefoon.
Ik heb er twee, en ik wissel ze af :+

Scheelt wel dat de ene aan m'n werktelefoon hangt een de ander is voor prive gebruik.
Helemaal mee eens.
De EU zou Apple ook moeten dwingen om de smart functies vrij te geven.
Welke functies doel je dan op?
(Medische) meetfuncties?

Dan zal het juist andersom zijn. De EU die het Apple niet toestaat om het hier aan te zetten.
Volgens mij doorgeven van berichten aan thirdparty apps? Stond dacht ik hierboven vermeld
Ik meen overal te lezen (YouTube, Reddit, etc.) dat de Oneplus Watch 2 die aan wordt geraden een redelijk matige HR meting heeft (op z'n best Galaxy Watch 6 niveau, wat niet echt een compliment is), gepaard met matige software (er is steeds meer commentaar op de Ohealth app te vinden) en uitblijvende features (vooral veel missende apps die bij de concurrentie al standaard zijn).

Was zelf de 2R te overwegen omdat deze waarschijnlijk een LTE versie gaat krijgen, maar werd niet warm van al de opmerkingen, dus is het een GW7 geworden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.