Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

Apple Watch Preview

De tijd zal het leren

10-09-2014 • 08:41

334

Multipage-opmaak

Inleiding

We kunnen 2014 gerust het jaar van de smartwatch noemen. In de afgelopen zomer kwamen onder andere LG, Asus en Sony met modellen, draaiend op het Android Wear-besturingssysteem. Op het vlak van functionaliteit bieden deze horloges grotendeels hetzelfde; ze tonen notificaties, laten je zoekopdrachten uitvoeren met stemcommando's, kunnen apps draaien en geven je informatie over je fysieke gesteldheid.

Eén bedrijf ontbrak nog in het rijtje van smartwatchfabrikanten: Apple. Al anderhalf jaar lang gaan de geruchten over een 'iWatch', waar het bedrijf aan zou werken. De geruchten waren zo aanhoudend en sterk dat het bestaan van de iWatch op een geven moment bijna voor feit werd aangenomen; het wachten was enkel op de officiele introductie.

Apple Watch

Die introductie vond dinsdag plaats tijdens Apples persconferentie waarop het ook de nieuwe iPhone 6 en 6 Plus introduceerde. De naam die de afwachtende fans bedacht hadden voor de wearable, iWatch, bleek door Apple niet overgenomen. Nee, het slimme horloge van Apple heet simpelweg Apple Watch. Met de Apple Watch kunnen gebruikers hun notificaties lezen, apps draaien, Siri raadplegen en uitgebreide fitness-apps gebruiken.

Hoewel het horloge pas in 2015 op de markt komt, had Apple een aardige hoeveelheid testexemplaren in de demoruimte uitgestald. Belangrijk om te weten is dat we het klokje om mochten doen, maar we niet de interface konden bedienen; de horloges draaiden een soort demomodus. Wel konden we de werkende exemplaren om de polsen van verschillende Apple-medewerkers aanschouwen. Op die manier konden we een aardige eerste indruk krijgen van zowel de bouwkwaliteit als de werking van de Apple Watch.

Een luxe uiterlijk met veel variatie

Het is eigenlijk onmogelijk om over 'de behuizing' of 'het uiterlijk' van de Apple Watch te schrijven, want er is niet één model. In totaal komen er zes verschillende versies van de 'kast', elk in twee maten, met zes verschillende polsbandjes; zo zijn er dus 72 verschillende combinaties mogelijk. Die zes uitvoeringen zijn overigens weer onder te verdelen in drie series: de watch (roestvrij staal), de watch sport (aluminium) en de watch edition (goud).

Apple Watch

Dat het bedrijf met twee maten komt, vinden we een goede zet. We kunnen ons goed voorstellen dat sommige mensen, vooral vrouwen, smartwatches te groot vinden. De 38mm-versie van de Apple Watch zouden we echter wel klein en compact durven noemen; om onze pols zag hij er eigenlijk té klein uit. Gelukkig is er ook de 42mm-variant, die geschikter is voor een mannenpols. Beide versies wegen niet veel en zitten behoorlijk comfortabel.

Dat er 72 varianten te maken zijn laat zien dat Apple goed snapt waarom veel mensen een horloge dragen. Naast het feit dat een horloge mooi moet zijn, vinden mensen het ook belangrijk dat ze iets kopen dat bij ze past en dat een beetje uniek is. Bij normale horloges is er zoveel keus dat de kans klein is dat veel mensen in je omgeving met hetzelfde klokje rondlopen. Bij de Apple Watch is die kans er natuurlijk wel, maar het is een degelijk verschil met andere smartwatches.

Apple WatchApple WatchApple WatchApple WatchApple WatchApple Watch

Aan de zijkant van de Watch zit een ronde traploze draaiknop, door Apple de digital crown genoemd. Deze heeft meerdere functies, afhankelijk van het onderdeel van de interface dat open staat. Binnen een lijst gebruik je hem bijvoorbeeld om te scrollen en binnen de Maps-app kan je ermee zoomen. Druk je erop, dan keer je terug naar het homescreen. Onder de kroon zit een knopje waarmee je meteen een overzichtspagina van al je vrienden krijgt, zodat je snel contact kan leggen. Die knop heeft ook een rol in betaalsysteem Apple Pay.

Aan de binnenkant beschikt de Apple Watch over verschillende sensoren, gebaseerd op zichtbaar en infrarood licht, om de hartslag van de gebruiker te meten. Opladen gebeurt door een magnetische inductielader aan de binnenzijde van het horloge vast te klikken.

Hoewel Apple dus duidelijk veel aandacht aan het uiterlijk besteed heeft, is de Watch overduidelijk een smartwatch en hoeven de klokjesmakers uit Zwitserland zich echt geen zorgen te maken. De mooie materialen en veelzijdige bandjes kunnen niet verhullen dat je met een vierkant schermpje om je pols rondloopt.

Apple Watch

Het kleinere 38mm-model van de Apple Watch

Wat kun je ermee: interface en functies

Net als veel andere smartwatches moet je de Apple Watch via bluetooth verbinden met een telefoon, in het bijzonder de iPhone natuurlijk. Het horloge ondersteunt alle iPhones vanaf de iPhone 5 uit 2012; gebruikers van een iPhone 4s of ouder vallen buiten de boot. De functionaliteit van de Watch draait eigenlijk om vier pijlers, die grotendeels overeenkomen met de functies van Android Wear horloges: apps, Siri, notificaties en fitness.

De eerste spreekt voor zich: ontwikkelaars kunnen apps maken die rechtstreeks op het horloge draaien. De bediening verloopt dan via het touchscreen en de digital crown, en er kan gebruikgemaakt worden van zowel de sensoren in het horloge, als die in de telefoon. Apple levert zelf een aantal apps mee, waaronder Maps, zodat gebruikers kunnen navigeren via het horloge.

Apple Watch

Een apart homescreen

Die apps start je vanaf het homescreen, dat er op zijn zachtst gezegd eigenaardig uitziet. Je krijgt de icoontjes van alle beschikbare apps te zien, gerangschikt in een soort honingraatstructuur. Door een icoon aan te klikken start je een app, maar dan moet je het icoon wel eerst vinden in het drukke overzicht. Dat doe je door via het touchscreen heen en weer te pannen naar een bepaald deel van de iconenbrij en vervolgens met de digital crown in en uit te zoomen.Apple Watch

De Apple-medewerker die het ons demonstreerde, zei uiteraard dat het handig en gemakkelijk was, maar de demonstratie zelf gaf een ander beeld. Afgezien van het feit dat het homescreen erg druk is en je dus echt op zoek moet naar de app die je wil, ging het bewegen door het overzicht soms een beetje schokkerig. Ook na meerdere demonstraties kregen we het niet het idee dat dit nou een eenvoudige en simpele manier is om een app te starten, maar wellicht blijkt het anders als je er zelf langere tijd mee gewerkt hebt.

Notificaties en vragen stellen

Zoals elke andere smartwatch die we tot nu toe gezien hebben kan ook de Apple Watch notificaties doorgeven die op de telefoon binnenkomen. Als een app geen specifiek Watch-ondersteuning heeft krijg je een redelijk generieke notificatie te zien, maar ontwikkelaars kunnen ook ervoor kiezen om acties toe te voegen die een gebruiker vanaf het horloge kan uitvoeren, zoals het verwijderen van een mailtje bijvoorbeeld. Welke notificaties precies doorkomen en of je daar zelf invloed op uit kan oefenen is nog niet bekend.

Net zoals je via een Android-horloge vragen kan stellen aan Google Now kan je via de Apple Watch Siri benaderen door zoekopdrachten uit te spreken. De Watch geeft het antwoord weer op het schermpje.

Apple WatchApple WatchApple WatchApple WatchApple WatchApple WatchApple WatchApple Watch

Natuurlijk is het ook mogelijk om een watchface te tonen en de tijd af te lezen. De ingebouwde watchfaces kunnen echter ook allemaal andere informatie weergeven, waaronder het weer, fitness-informatie en komende afspraken.

Gezondheid en fitness

De laatste pijler is gezondheid en daar legde Apple veel nadruk op. Het bedrijf denkt dat het gebruikers met de Watch kan aansporen om gezonder te leven en sportiever te zijn. Het combineert daarvoor de data van alle aanwezige sensoren, zoals de hartslagmeter en stappenteller, maar ook de sensoren in de telefoon zoals de barometer en gps. Met die gegevens kan het achterhalen hoe actief een gebruiker is, tot in detail. Zo is het verschil tussen zitten en staan waar te nemen, net als natuurlijk stilstaan en lopen. Gebruikers kunnen in de fitness-app doelen stellen en het horloge geeft van tijd tot tijd aan dat het goed is om wat te lopen of op te staan uit de stoel.

Mooi scherm en dedicated hardware

Apple WatchOver het scherm heeft Apple nog weinig informatie vrijgegeven, behalve dat het een 'Retina display' is. Tekst ziet er inderdaad mooi uit en afgaande op de prototypes vermoeden we dat het oled-panelen zijn, of lcd's met een behoorlijk goed contrast, want het zwart zag er diep uit.

Overigens verschilde dat wel een beetje van model tot model. Dat kan ermee te maken hebben dat het nog prototypes zijn, maar het kan ook zijn dat verschillende soorten schermen gebruikt worden. We weten in ieder geval al zeker dat de normale versie en de luxe editie saffier gebruiken als glaslaag, en de sportversie niet. Waarom dat is, heeft Apple niet gezegd.

Het touchscreen kan herkennen hoe hard een gebruiker op het scherm drukt, Apple noemt zo'n harde aanraking een 'force touch', en daar kunnen dan weer bepaalde handelingen in de interface aan gekoppeld worden. Functioneel lijkt het dus een beetje op een 'long press'.

Of het scherm constant aanstaat is niet helemaal duidelijk. Tijdens de keynote zei Apple duidelijk dat het scherm aanspringt als de pols gedraaid worden, wat erop duidt dat het scherm standaard op zwart staat. De demomodellen van de Apple Watch hadden echter schermen die niet uitgingen. Wellicht kunnen gebruikers zelf kiezen wat ze liever hebben in een instellingenmenu, maar zeker weten doen we dat nu nog niet.

De hardware binnen in het horloge is grotendeels ontworpen speciaal voor de Watch, aldus Apple. Het geheel wordt aangedreven door een nieuwe soc, die de fabrikant S1 heeft gedoopt. Die zit samen met het pcb compleet verpakt, om alles te beschermen. Daarnaast is in het horloge een soort trilmotor te vinden, zoals we ze kennen van smartphones, maar dan net even anders. Volgens Apple is deze 'taptic engine' in staat om de gebruiker lichtjes op de pols te tikken als er bijvoorbeeld een notificatie binnenkomt.

Het gevoel van de trilling is anders dan bij andere smartwatches; niet het hele horloge trilt, maar er wordt inderdaad een kleine beweging overgedragen naar de arm. Het effect is daardoor subtieler, misschien wel té subtiel, want toen we het horloge om hadden en druk in gesprek waren met een Apple-medewerkster, merkten we het grootste deel van de 'tikjes' niet op.

Tot slot

Na meer dan anderhalf jaar van speculatie is de Apple Watch er eindelijk. Welke richting Apple op wil met de behuizing is daarbij goed duidelijk geworden: de Watch is een redelijk standaard aandoende smartwatch, die mooi afgewerkt is en zich uitgebreid laat personaliseren.

Maar Apple houdt ook nog veel geheim over de Watch: zo hebben we op softwaregebied pas het topje van de ijsberg gezien en zijn details over specificaties zoals schermtype en grootte van de accu ook nog onbekend. Dat maakt een eerste oordeel moeilijk. De Apple Watch lijkt in ieder geval niet het revolutionaire product te zijn dat de markt op zijn kop zet, zoals sommigen misschien verwacht of gehoopt hadden. In de basis is de functionaliteit namelijk hetzelfde als bij andere smartwatches.

Daardoor zal veel afhangen van het app-aanbod en de precieze werking van de verschillende functies die Apple getoond heeft. Het is juist die werking waarover we meer nieuwe vragen gevormd hebben dan we antwoorden kregen tijdens de keynote en demo's. Kan je bijvoorbeeld notificaties filteren? Apple zegt dat je Apple Pay kan gebruiken, maar hoe kan dat zonder Touch ID? Komen de apps in de App Store te staan? Hoe staat het met de accuduur? Staat het scherm altijd aan? Is hij waterdicht?

Tussen nu en de introductiedatum, ergens begin 2015, heeft Apple dus nog genoeg te verduidelijken. En die duidelijkheid zullen sommige mensen willen hebben, want de Apple Watch is te duur om een impulsaankoop te zijn. Want dat hij duur wordt, dat staat wel vast. De prijzen beginnen bij 349 dollar en het is aannemelijk dat je voor dat geld de kleinste variant krijgt, in de simpelste uitvoering met het simpelste bandje. Een strak 42mm groot roestvrijstaal-model met schakelbandje zou dus best eens in de papieren kunnen gaan lopen. Een smartwatch is al geen gadget voor iedereen, maar of Apple met een hoge prijs een groot deel van de iPhone-gebruikers zal kunnen overtuigen om zijn klokje aan te schaffen, zal de tijd moeten leren.

Reacties (334)

334
302
210
6
0
47
Wijzig sortering
Om in te haken op het 'Fitness' gedeelte: als serieus sporter zie ik geen echte toepassing, voor goede registratie van de hart frequentie bij hardlopen / joggen / wielrennen / mtb'en is een hartslagband nog steeds een must, of de Apple Watch moet het echt beter doen dan bijvoorbeeld een gerenomeerd merk als Polar. Daarbij werkt de Watch niet autonoom? Ik moet er niet aan denken een mobiel mee te slepen tijdens een tochtje hardlopen.

Daarbij ben ik benieuwd naar de accuduur icm het (mooie) scherm. Voor mijn recent aanschaf ben ik juist voor een zo simpel mogelijk scherm gegaan (Garmin Edge 510) vanwege accuduur. Nu zal het voor de meeste sporters niet zo'n punt zijn, die sporten maximaal een uurtje, maar toch leuk als je bijvoorbeeld die halve of hele marathon kunt uitlopen.

Als laatste, hij lijkt me vrij lomp.. Wanneer ik kritisch kijk, had ik juist van Apple verwacht om het concept Smartwatch naar een hoger plan te tillen. Ik wil het woord 'teleurgesteld' niet noemen, maar ben toch enigszins sceptisch!
Sowieso vind ik niet dat een eerste product "volwassen" genoeg is. De eerste iPhone was hetzelfde. Pas na enkele generaties verder was het pas echt volwassen. Wat we wel kunnen zien is welke weg ze willen inslaan en naar mijn mening heeft het potentieel. In een paar jaar zal de watch dunner zijn, gebruiksvriendelijker, langere batterijsduur third party support op punt en ook de kinderziektes eruit.

Sowieso koop ik geen in de eerste 3-4 jaar.
Dat vind ik geen terechte constatering! De werking van touchscreens werd echt volwassen bij de lancering van de eerste iPhone, daarna werd deze enkel geperfectioneerd.
Dat vind ik geen terechte constatering! De werking van touchscreens werd echt volwassen bij de lancering van de eerste iPhone, daarna werd deze enkel geperfectioneerd.
De werking van touchscreens nam een grote stap vooruit met de iPhone inderdaad (al was de iPhone niet de eerste met een capacitief touchscreen), maar verder was het een vrij beperkte telefoon. Er was nog geen app store en je zat dus vast aan wat er al op de telefoon geinstalleerd was. In die zin was de eerste iPhone dus niet eens een smartphone.
De TomTom Cardio sports watch werkt anders heel aardig voor hartslagmeting aan de pols.
Het feit dat je ook bij deze 'smart watch' verplicht bent om hem te verbinden met een telefoon is gewoon écht een dikke faal.
Als je telefoon leeg is, je vergeet deze of hij is om wat voor reden dan ook niet beschikbaar dan houd je dus een gemankeerd apparaat over...
Ik kraak Apple niet af; immers speelt dit euvel ook bij toestellen van de concurrentie.
Voor mij al reden genoeg om nooit 'zo'n ding aan te schaffen.

@hypnotize: dat snap ik... Maar dan heb je wel een duur horloge wat je elke paar dagen ook nog eens op moet laden. Vandaar dat ik de term 'gemankeerd' gebruikte.

Het blijft een apparaat waar eigenlijk nog geen markt voor is. Deze probeert men wanhopig te creëren. En alle fabrikanten springen toch mee de smart watch vijver in omdat je nu eenmaal niet het risico kan lopen dat dit produkt tóch een keer echt aanslaat, en je als fabrikant te laat bent...

[Reactie gewijzigd door Nyarlathotep op 24 juli 2024 01:49]

Ik ben het met je eens dat een smartwatch die in verbinding moet staan met je smartphone, zoals de Apple watch, een dure grap is als je telefoon leeg is. Echter is het voor veel mensen sowieso al een probleem als de telefoon leeg is, ongeacht of je een smartwatch draagt of niet, en juist daarin kan een smartwatch een uitkomst bieden. Door niet elke keer je telefoon aan te hoeven zetten, te ontgrendelen en een app op te starten om een simpel berichtje te kunnen lezen, of te weten wat er binnenkomt als notificatie kun je de accu sparen. De iPhone, in dit geval, moet wel constant verbonden zijn met de Apple watch, wat energie kost, maar dit wordt denk ik voldoende gecompenseerd door de lager belasting zoals eerder omschreven.

Daarnaast moet ik zeggen dat ik het persoonlijk niet zo'n lelijk ding vindt en hem dus enkel en alleen zou dragen voor de smart functionaliteit (ik zou hem wel alleen daarvoor kopen, anders zijn er voor de prijs mooiere en uniekere horloges). Ik zou denk ik dan ook niet bij een lege iPhone het gevoel hebben met een onding om mijn pols te lopen, maar dit is natuurlijk mijn mening.
Helemaal mee eens. Het zou pas iets voor mij zijn als ik daardoor mijn telefoon thuis kan laten. Het zal dan de basis functies (whatsapp, internet, email, gps, evt bellen) moeten kunnen bieden zonder telefoon. Het zal vanzelf een keer komen en dan denk ik dat de markt met geïnteresseerden veel groter zal zijn.
Je kunt niet zomaar de basis-functionaliteit (verbinding met mobiele netwerk, gps, wifi) in een smartwatch stoppen zonder de batterijtijd gigantisch te verlagen. De accu die in zo'n horloge past is al erg klein, waardoor er geen goede accuduur te halen is, maar als er niet alleen meer ruimte gemaakt moet worden voor extra hardware, maar deze hardware ook nog extra stroom slurpt, dan houdt het vrij snel op met de accuduur.

Een smartwatch die ook zonder gekoppelde telefoon (vrijwel) volledig kan functioneren lijkt mij ook een grote innovatie, maar helaas is dat technisch nog niet haalbaar.
Get tizen horloge van Samsung is stand alone
Sony's nieuwe smartwatch kan wel muziek luisteren en heeft standalone gps. En qua uiterlijk verslaat de moto 360 de apple watch, en niet een beetje ook niet. Ik ben in ieder geval niet echt onder de indruk.
Je kan hem zonder telefoon ook gewoon gebruiken zoals een traditioneel horloge bedoelt is: de tijd aflezen. :)
Ja... maar dan kun je beter een gewoon dun mooi horloge kopen :-) :-)
Het horloge zal de batterijstatus van je telefoon aan je duidelijk maken, die hoef je daarvoor dus niet uit je zak te halen.
Je kan hem dus ook zonder je telefoon gebruiken, ook om muziek af te spelen via bluetooth bijvoorbeeld. Als je gaat sporten heb je dus niet je telefoon bij je nodig.
Een auto op stoom was vroeger ook niets, een paard was sneller. Ze hadden niet meteen een Mercedes S-klasse. Maar de ontwikkeling was begonnen van een auto.

Zeg "nooit" dat je iets "nooit" gaat doen. Wordt je ongeloofwaardig van :*)
Zeg dan "Zie er NU de meerwaarde niet van."
Ik vind 'm serieus mooi! Ik hou van oude Seiko's als een M154 of een W853 timetron, maar dit horloge met de stainless steel band, ik ga 'm zeker kopen!
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind hem behoorlijk lomp en redelijk dik heb ik de indruk?
Ja, dat heb ik dus ook. Ik zit altijd te twijfelen als die mensen aangeven dat ze hem mooi vinden of dat dan ook dezelfde mensen zijn die meestal iPhones hebben en het liefst met een mac rondlopen~ maar goed, ken ook genoeg Apple fans die hem vreselijk lelijk vinden... en nog niemand binnen m'n eigen kennissen kring die hem mooi vond... ach ja. Gewoon wachten op de iWatch (ja, dat blijf ik hem gewoon noemen :+ ) 2, want wat serieuzere competitie op de smartwatch markt zou nuttig zijn voor Google (in de zin van, Google Wear is een geweldig platform, maar er moet wel nog flink aan gewerkt worden).

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 24 juli 2024 01:49]

Wat me opvalt bij dit soort reacties is dat men zegt "ik vind die watch lelijk" en dan vraag ik me af of men dit gewoon zegt omdat men aan het trollen is. Het zou moeten zijn "ik vind ze allemaal lelijk" De reden dat er toch veel mensen er eentje willen is omdat er zoveel verschillende modellen zijn. Ik ben helemaal weg van het stainless steel model en verslikte me gisteren toen ik hier las dat iemand het gouden model verkiest. Dat heet nu eenmaal smaak en dat heeft Apple heel goed gezien. De kans dat je op een week tijd 2 mensen met hetzelfde horloge tegenkomt is zeer klein. Ook in de tijd toen iedereen nog een horloge droeg was de kans klein dat je zelfs 2 vrienden had die hetzelfde model horloge hadden.

Apple snapt duidelijk heel goed wat een wearable is en heeft de kans zeer hoog gelegd dat iemand een model wel mooi vindt. Dat jij er geen enkel model tussen vindt dat is ook heel normaal. Het gaat tenslotte om een juweel dat bij je moet passen. Apple moet miljoenen watches verkopen en dat gaat hen met deze modellen lukken. De watches zijn niet opzichtig, eerder neutraal en zelfs redelijk anoniem. Kansen zijn dus kleiner dat iemand zegt dit past echt niet bij me.

Maar over smaak valt in deze niet te twisten dus niemand die jij voor gek gaat verslijten dat je zo'n watch niet mooi vindt. Dat heb je nu eenmaal met horloges.
Ehm, probleem zit hem er in dat de basis van alle modellen hetzelfde is. De kleurtjes van de details maken relatief weinig uit als de hele manier hoe hij er uit ziet gewoon ronduit lelijk is wat mij (en vele andere) betreft. Je kunt toch ook gewoon zeggen dat je de moto 360 mooi vind zonder te gaan praten of je hem met een metalen band, een leren bandje of plastic band wilt dragen? Of over de iphone zonder dat je het gaat hebben over de case waar je hem in stopt? Natuurlijk, tot op heden is er nog geen watch geweest met zoveel verschillende opties als de iWatch, maar goed, daar staat weer tegen over dat je op het Google Wear platform gewoon tientallen totaal verschillende watches zult hebben.
In de context van je comment huisdier hier op Tweakers begrijp ik dat je niks anders kunt verkondigen... (Voor de duidelijkheid, 3/4 van z'n comments zijn pro Apple of anti android producenten, lees maar na). Hoe dan ook, met je eerste comment bevestig je alleen m'n punt, want de meeste mensen vinden alle swatches of lelijk of mooi (naja, kweni of mooi wel het juiste woord is, mogelijk eerder hip ofzo). En op diezelfde manier oordelen de meeste mensen nu over de iWatch. Mijn persoonlijke gok is dat in Jobs tijd dit nooit op de markt zou zoon uitgebracht en ik moet eerlijk zeggen dat het me verbaasd dat één persoon zo'n gigantische invloed kon hebben op en bedrijf, maar goed, heb sinds m'n vorige comment verschillende mensen die niks met techniek hebben lopen te vragen wat ze van de iWatch VS moto 360 vinden (op één na hadden ze van allebei niet gehoord) en de stand is nu 4/5 voor de moto 360 0/5 voor de iWatch en één onthield zich van een mening want ze vond ze allebei lelijk :+ .
Sorry, m'n vrienden groep bestaat uit mensen uit:
- België
- Slowakije
- Roemenië
- Verenigde Staten
En heel toevallig aan niemand uit Nederland gevraagd van die 5 (naja, 1 is een half Nederlander die in het buitenland studeert). Hoe dan ook, de reden dat ik rond vroeg was omdat wij mensen geïnteresseerd zijn in elkaars meningen. Het is menselijk om die met elkaar te delen en je eigen mening daar door te laten beïnvloeden. In dit geval had ik al een duidelijke menig, en de reden dat ik het nu vroeg was vooral omdat ik geen hoge dunk van m'n eigen stijlgevoel heb en de meningen van meiden wou hebben. Bleek nu alleen ook leuk om te delen in deze comment dat ik niet gek ben :P .
Handig om mensen namen te gaan noemen terwijl je praktisch niks over ze weet ("Apple hater", "troll")... Maar goed, om je even te wijzen op de fouten in je comment:
  • Ik probeerde je er niet van te overtuigen dat hij (enkelvoud inderdaad) lelijk is, alles wat ik wel deed was een onderbouwing te noemen dat je stelling over android wear wat erg stellig en kort door de bocht was, want mensen zonder technische achtergrond, zonder speciale liefde voor Apple of Motorola (naja, 1 heeft en macbook) vonden overtuigend de moto 360 van mooi tot 'net zo lelijk als alle niet brand horloges'. Door je stelling met 'maar' te kwalificeren trok je namelijk mijn comment over de 360 in twijfel.
  • "Mensen die jouw opbelden vandaag" dat benoodzaakt zowel quantificatie als kwalificatie om ook maar enige betekenis te dragen. Iets wat ik wel degelijk had gedaan.
  • Moet jij daarom ook vinden dat de Apple Watch geweldig is?
    [...]
    zij zijn die elkaar nablaten en al wie niet met ze meeblaat is bizar. Tijd om een paar kloten te kopen, een man te worden en je eigen mening te vormen ipv de mening van je vrienden als een confirmatie van je eigen gelijk te verkopen.
    Heb je uberhaupt de moeite gedaan om m'n comment te lezen?
    In dit geval had ik al een duidelijke menig, en de reden dat ik het nu vroeg was vooral omdat ik geen hoge dunk van m'n eigen stijlgevoel heb en de meningen van meiden wou hebben.
    Als je de werkingen van gehele markten wilt begrijpen kun en mag je je niet beperken tot je eigen mening. Neem zo iets als de LG G watch R, persoonlijk vind ik hem relatief lelijk, maar doordat anderen aangaven dat ze hem mooier dan de 360 vonden heb ik hem toch nog wat langer bekeken (en bijgehouden welke soort mensen hem mooi vinden) en nu begrijp ik redelijk waarin en waar z'n krachten liggen. Zelfs de iWatch heeft z'n goeie kanten, hij is foei lelijk, maar hij werkt met iOS en heeft een vrouwe versie. Vooral vanwege dat laatste wou ik dus weten wat vrouwelijke vrienden er van vonden (4 van de 5 waren meiden/vrouwen).
Hoe dan ook, het is wel pijnlijk hoe je steeds met je comments jezelf in de hoek praat. Je doet blinde ondoordachte aanvallen... Die pijnlijk genoeg ook nog eens keer op keer meer op jezelf lijken te slaan dan op je publiek (maar dat laat ik aan jezelf over om te bepalen... Lees nog eens rustig terug wat je allemaal geschreven hebt... En check daarna nog even je gemiddelde comment score... )
Hahhaahahaha, heb je ooit van iemand gehoord die zou schelden met huisdier...? :+ sorry hoor, maar dat dat een gesture typing type fout was lijkt me echt meer dan duidelijk... Alleen al aan de context van de rest van m'n comments want ik heb je niet eens "Apple fanboy" genoemd... Maar met 'huisdier' zou ik schelden?

Maar goed, ondanks dat je jezelf nu hebt uitgemaakt voor apple fanboy toch nog even inhoudelijk reageren. Wat ik de hele tijd al aangaf was dat ik dit aan mensen voorlegde die niks met techniek hadden. Het gaf iets van een objectificering aan je statement/aanval over google wears.

En wat betreft je laatste statement... Dat is je eerste statement waar ik nauwelijks woorden voor heb... Apple heeft de concurrentie getoond hoe het moet? Dat terwijl dit een stress reactie van Apple is op de markt (en dan vooral Samsung)? Op basis van de techniek erin kun je rustig stellen dat Apple niet langer is bezig geweest met smartwatches dan de andere nieuwe spelers op de markt. "De standaard zetten" is hier met zo weinig relevant als dat dat het is bij de nieuwe dell tablet of zo, het is simpelweg 1 nieuwe speler op de markt die nauwelijks innoveert. De software gaat alle kanten op zoals alleen Samsung dat weet te doen en de hardware heeft alleen een nieuw wieltje. Het scherm is vierkant, de batterij is niks speciaals, het scherm is niet always on, etc. Allemaal vlakken waar ze met het geld dat Apple heeft flink nieuwe dingen hadden kunnen ontwikkelen. Uiteindelijk hebben ze een klein, dikker horloge geleverd wat alleen uitblinkt in het aantal bandjes wat hij bij lsunch heeft, maar goed, Samsung heeft daar volgens mij oneindig van want die supporten de algemene spec daarvoor.

Hoe dan ook, ik zou jezelf tegenwoordig als fan van niks beschouwen (behalve misschien VR), had apple iets innovatiefs uitgebracht dan was ik echt niet negatief geweest hoor. Heb zelfs een aantal jaar op een mac gewerkt. Maar goed... Die laatste paragraaf van je... *blijf speechless*
Moest jij niet zo'n agressief toontje aanslagen in je reacties zou ik mss nog denken dat het een typo is maar vermits je reacties vol persoonlijke aanvallen staan lijkt zo'n typo op een belediging. Maar soit.

Nogmaals zeg je het zelf. Je hebt de vraag gesteld aan mensen die er niks van kennen en dat moet je stelling dan onderbouwen. We hadden het over stijl en horloges geloof ik? Vraag dan eens de mening aan iemand die er wat van kent en ze in het echt heeft gezien. Bvb Benjamin Clymer.
I was lucky enough to be invited to Cupertino to witness the announcement of the Apple Watch firsthand, and though I do not believe it poses any threat to haute horology manufactures, I do think the Apple Watch will be a big problem for low-priced quartz watches, and even some entry-level mechanical watches. In years to come, it could pose a larger threat to higher end brands, too. The reason? Apple got more details right on their watch than the vast majority of Swiss and Asian brands do with similarly priced watches, and those details add up to a really impressive piece of design. It offers so much more functionality than other digitals it's almost embarrassing. But it's not perfect, by any means.
A Watch Guy's Thoughts On The Apple Watch After Seeing It In The Metal

Zeker lezen want die kerel kent er niet alleen wat van, hij heeft echt sterke punten. Zelfs negatieve punten zodat jij al het positieve kan vergeten en vanaf nu met echte argumenten de slechte punten kan bovenhalen over waarom de Apple Watch zo slecht zou zijn.

Het grappige is natuurlijk dat je heel de situatie gaat omdraaien rond de Samsung paniek reactie op de geruchten van de Apple Watch. Het is net Samsung die in paniek snel snel smartwatches is op de markt gaan brengen omdat het gonsde van de speculaties over een Apple Watch en wat is het resultaat? Een hoopje rommel dat de naam smart watch niet meer waardig is sinds gisteren. Samsung laat zich sinds de iPad telkens weer vangen door op het minste gerucht over een Apple product snel snel iets op de markt te brengen waar ze denken dat Apple het ook gaat doen. Ging het gerucht over een smart tv van Apple dan ging Samsung snel smart tv's uitbrengen. Gerucht over smartwatch? Snel snel een smartwatch. Feit is dat als Apple niet op de markt was gekomen met de Apple Watch we over 2 jaar al vergeten zouden zijn dat er ooit zoiets was als de Samsung gear.

Nu Samsung weet hoe een smartwatch er moet uitzien en moet werken kunnen ze de markt gaan overspoelen met namaal Apple watches. Innovatie voor consumenten is nooit Samsung's sterke punt geweest.
Maar over smaak valt in deze niet te twisten
Veelgemaakte fout. Smaak is juist 1 van de weinige dingen waar wel over getwist kan worden. Over logica bijvoorbeeld, valt niet te twisten: iets is waar of iets is niet waar, en dat kun je verifieren door een stel logische regeltjes te volgen. Maar smaak, tja, daar zijn geen harde regels voor, en dus is er ruimte voor getwist.
In het artikel zegt de reviewer dat de kleine iwatch zelfs heel erg klein is! Dus waarschijnlijk lijkt dit ding groter op foto's dan dat ie in t echt is.

@RebelwaClue Wat ik dus zeg... Op de foto lijkt het lomp, maar in het echt lijkt het dus niet op te vallen volgens Tweakers...

[Reactie gewijzigd door Frustus Maximus op 24 juli 2024 01:49]

Dan praat men over de hoogte en breedte en daar heeft Apple een sterk punt. Veel smartwatches zijn veelal te lomp voor mensen met een kleine pols. Maar als ik zie hoe dik dat ding is (zowel de kleine als de grote variant) vind ik hem net zo lomp weer als alle andere smartwatches.
Er zijn genoeg lompe en dikke horloges daarmee bedoel ik echte horloges en niet deze zooi.

Merk zelf al hoe slijtage gevoelig horloges zijn. Geen saffierglas hup binnen de kortste keren heb je krassen op het ding.

Voor mij moet een horloge waterdicht zijn, minimum 10 atm zodat je er mee kan zwemmen en onder de douche.

Deze nieuwe rage lijkt voor mij meer op een noodsprong. iedereen heeft een smarthpone dus wat nieuws kunnen we mensen aansmeren. Om de pols kan nog een scherm dus doen we dat.

Dadelijk lopen we met google glas of iets anders rond.
Smartwatch om je pols.
smartphone in je zak.
smartkleding.

Of ik er nu smarter van wordt vraag ik me af. Armer wel.
minimum 10 atm zodat je er mee kan zwemmen en onder de douche
U zwemt of doucht op 90 meter diepte?
Het blijkt dat je weinig verstand hebt van horloges en hoe waterdichtheid werkt.

10 atm staat voor 100 meter

1 atm of 3 voor 10 tot 30 meter.
Je zou denken dat 1 atm voldoende is voor te zwemmen in 2 meter diep water.
Klopt zo lang je niet beweegt. Waterdichtheid wordt ook getest niet bewegend.

Zodra je een beweging met je arm maakt zet je kracht in het water en zal de druk groter worden dan 1 atm en hup water in je horloge.

3atm is voldoende voor te douchen en licht zwemmen, vooral niet te wild. Hoe wilder hoe meer kracht en des te meer druk.

Met 10 atm is hetzelfde theoretisch 100 meter diep maar niet bewegen.
Met een 10 atm dicht horloge kun je echter goed zwemmen, douchen en tot zeg 30 meter duiken.

Voordat je de volgende keer iets roept, verdiep je er eerst in.
Zucht, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet!! :D

ATM (Atmosfeer) is een druk eenheid net zoals bar. Als duikhorloge is 10 ATM wel zo prettig. Voor de goede orde. 1 ATM is ongeveer gelijk aan 1 Bar. Dat is precies de druk die we hier ervaren op zeeniveau (0 meter). Op 10 meter ervaar je 2x zoveel druk dus 2 Bar en dus ook 2 ATM (1.99 eigenlijk maar dat is verwaarloosbaar). 10 ATM is dus geen 100 meter maar dus 90 meter diepte. Aval0ne had dus gelijk (Ok het is eigenlijk 91 meter door de afronding maar dat mag je verwaarlozen).

1 ATM is dus niet voldoende om mee te zwemmen want als je een duikje neemt zit je al gauw boven de 1 ATM (tenzij je heel hoog in de bergen een duik neemt. En houdt alsjeblieft op over beweging onder water dat extra druk zou veroorzaken. 8)7

[Reactie gewijzigd door Speculum op 24 juli 2024 01:49]

En houdt alsjeblieft op over beweging onder water dat extra druk zou veroorzaken.

Denk je, verdiep je er letterlijk en figuurlijk maar eens in want schijnbaar heb je dat niet gedaan en kraam je nu een boel onzin uit hoe diep je kan duiken met een horloge.

Dit is bijv een leuk artikel: http://deloachwatchservic...tuff/water_resistancy.htm

zucht ik wordt zo moe van mensen die wat roepen zonder eerst even te zoeken waar ze het over hebben. minder dan 1 minuut en je hebt al je informatie.

[Reactie gewijzigd door bbob op 24 juli 2024 01:49]

Zucht een eind weg man. Je hebt de balle verstand van druk blijkt uit je eigen verhaal. Dat een term als "Water resistant" iets anders betekent dan eenheden ATM of bar zegt meer over het gebruik van de term in dat artikel dan wat het feitelijk betekent. Daarnaast heb ik hands-on ervaring met druk onder water

Niet alles wat je op internet vindt door een zoekactie via google levert je 100% juiste informatie op. Het bewijs heb ik om mijn pols. Een 'echt zwitsers horloge' waarop staat 10ATM welke nog steeds waterdicht is na meer dan 30 duiken. In de handleiding staat ook dat deze waterdicht is tot minimaal 90 meter. Op mijn duikhorloges staat het of in Bar (Europees) of in ATM (Amerikaans) vermeldt hoe diep je kan met een horloge omdat diepte niets zegt over de druk op 2000 meter hoogte. De druk kan je zelf berekenen.
Heb jij geluk waterdicht na 30 duiken en waren dat ook duiken tot 90 meter ?

Gelukkig zijn er voor beterweters zoals jij ook linken naar website van bijv Breitling: http://www.breitling.com/en/service/water-resistance/
of iwc dan maar: http://www.iwc.com/en/water-resistant/

Lees allen die links maar ja wie ben ik om een zelfbenoemde expert tegen te spreken.
Sportduikers duiken niet dieper dan 40 meter. Alles daaronder valt onder tec(h)-diving. Bovendien zou volgens jouw website mijn horloge al lang moeten gaan lekken. Bovendien ging het daar helemaal niet om. Jij bent degene die onzin praat over druk en komt dan met websites van horloge makers. Kijk maar eens op websites zoals Suunto, fabrikanten die puur en alleen duikhorloges maken.

Veel succes met je horloge, die van mij doet het nog prima, ook mijn pulsar van 200 euro (10ATM) trouwens, die heb ik regelmatig tot 40 meter gebracht zonder problemen. _/-\o_
Ik begrijp het heel goed Breitling en IWC en hun informatie klopt niet.

Had je de info gelezen dat staat dat er vele factoren zijn die de waterdichtheid bij welke diepte bepalen jou 40 meter kan best dat heb je mij niet horen zeggen.

Maar ach wie ben ik en breiling iwc om jou tegen te spreken 8)7
De apple watch 2 ligt natuurlijk al weer klaar. Deze zal dunner zijn, sneller en betere camera (oh nee, dan heeft deze niet :P )

Zonder gekheid, iedereen moet niet vergeten dat dit het eerste product is. De eerste iPad en iPhones waren ook niet prefect. Hij kan eigenlijk alleen nog maar weer beter worden.
Aan de andere kant, de moto 360 is ook Motorola's eerste smartwatch en hij komt een half jaar eerder uit. Toegegeven, de CPU is crap en de batterij is ook niet om naar huis over te schrijven, maar alsnog. Dat iets een eerste product is hoeft niet anders te zijn dan iedere andere revisie.
dat klopt maar daar kun je nog helemaal niets over zeggen wat betreft de Apple Watch, we weten nog niet hoe de batterij is, of het scherm, of dat het daadwekelijk allemaal lekker soepel loopt...
Tja, er moet ook een accu etc. in, dat past helaas niet in een normale horloge behuizing.
Hoewel ik fan ben van hun design (niet van henzelf de afgelopen 10 jaar) vind ik dit een vrij lelijk ding voor Apple's doen (beetje terug naar 3G tijden).

Verder vind ik het steeds meer op symbian gaan lijken qua iconen en interface.

Ik ben trouwens benieuwd of MS nu binnen afzienbare tijd met een Surface watch komt aangezien WP het enige platform is waar geen smartwatch (of geruchten) voor zijn terwijl WP zich veel beter zou lenen voor smartwatches dan android of ios door de opzet van het os met livetiles.
Lomp valt wel mee in vergelijking met de huidige mode. Je kunt het horloge in 38mm of 42 mm kopen, en het huidige modebeeld schrijft horloges van 50mm en meer voor.

Het is tenslotten een smart-watch, en niet een standaard horloge. Daar wil je toch een redelijk afleesbaar scherm bij. Wel jammer dat je weing hoort over batterijduur.
Ik vind er ook niks aan, ziet er echt goedkoop uit, leuk voor kinderen of meiden imo. Uiteraard moet ik hem nog in echt zien maar ben totaal niet van onder de indruk.
dat oordeel zou ik pas doen als ik hem eens in mijn handen heb.
Zo videobeelden en plaatjes kunnen nogal misleidend zijn.

Er zijn trouwens 2 formaten
Ik vind hem redelijk mooi. In het echt denk ik dat ie mooier is dan op de foto's. Want als de kleine variant echt zo klein uitziet (zoals Tweakers meldt), is dat niet terug te zien op de foto's.

Verder vind ik het wel erg gaaf dat ze een draaiknopje erbij hebben gemaakt! Dat onderscheidt ze echt van de concurrentie!

Of het beginscherm handig is, dat weet ik niet, het ziet er wel erg leuk uit. Als je daarnaast je eigen homescreen kan indelen, denk ik dat je niet ver hoeft te zoeken om je apps te vinden.

Wel erg gaaf dat ze het scherm touch & druk gevoelig hebben gemaakt. En zoals hieronder al staat, kun je makkelijk de bandjes verwisselen en omdraaien zodat mensen de telefoon ook om de andere hand kunnen dragen.

[Reactie gewijzigd door Frustus Maximus op 24 juli 2024 01:49]

Het draaiknopje is ook erg handig als de horloge om jouw rechterpols zit ?
Er is al aangegeven dat je het horloge kan omdraaien zodat de knop links zit. De bandjes kan je dan ook weer omdraaien zodat dat ook logisch blijft.
Ik denk dat je een instelling kan aanpassen zodat het beeld omgekeerd is, in dat geval kan je hem rechts dragen. Alleen de knoppen zitten dan omgekeerd zo te zien.

Tenminste zo zou ik het oplossen.
Ik denk dat je m op twee manieren aan je bandje kan vastmaken. Voor links- en rechtshandigen en dat t scherm meedraait. (Vermoeden)
Je kan het beeld omdraaien en dan komt de draaiknop onderaan te zitten ip van bovenaan.
Hij is redelijk mooi. Maar om nu te zeggen dat het draaiknopje handig is....

Als ik hem om mijn rechterpols heen doe moet ik hem met links besturen. Mijn arm is dan over het scherm heen lijkt mij niet handig.
En dan het begin scherm. Je zegt het zelf ook al een beetje: Het is rommelig en mij lijkt het niet handig als je met je pols je horloge moet gaan bewegen om een app in de hoek te kunnen openen.

Nee het is naar mijn mening niet de smart watch waar iedereen op had gehoopt.
En zeker voor 350 dollar denk ik dat veel mensen hem toch laten liggen.
Het draaiknopje is zalig, eindelijk een smartwatch bouwer die inziet
dat een "horloge" eigenlijk iets te klein is om uitgebreid te bepottelen.
Ik vind het ook een goede vondst maar tijdens de demo's waren er veel functies die je zowel met het knopje kon als met een swipebeweging. Zo lijkt het knopje toch wat overbodig te zijn.
Denk dat je je daarin redelijk zal vergissen die prijs van 350 is gewoon een zeer mooie prijs voor mij is dit mijn goedkoopste horloge.

Misschien heb je de fitbit hype een beetje gemist ofzo? Daarnaast kost een dergelijk horloge met gps en dezelfde sportachtige nonsmartwatch dingen net zo veel.
Heb je jezelf wel ingelezen in de materie?
De horloge kan worden omgedraaid.
Het bandje kan worden omgedraaid.
Je hand of arm gaat dus niet over het scherm heen.
Misschien kan je bij het bestellen in de Apple store straks wel gewoon aangeven of je hem links of rechts wil dragen. Dan zitten we al op 144 varianten ;)
Als jij een horloge koopt van maar €350 hoef je idd niet te zeiken dat het niet out of the box linkshandig is. €350 voor een horloge is echt niet zo veel geld dat je moet denken dat je gaat behandeld worden als een sheik. Dat gezegd zijnde ben ik zeker dat als jij je smartwatch in een Apple store gaat kopen de verkoper dit voor jou zal aanpassen

Wees blij dat Apple aan linkshandigen heeft gedacht want de meest horlogemakers doen dat gewoon niet.
Verbouwen? Vind je omdraaien en het bandje omdraaien eenmalig bij aankoop te veel moeite? waha, je kan maar iets te zeuren hebben
Vind ik niet een compleet loze reactie. De marketing, relatief hoge prijs en de ervaring die Apple gebruikers met hun voorgaande produkten hebben, wekt de indruk dat je inderdaad wel iets meer, iets extra's en iets "premiums" ervan mag verwachten.

Nu is een bandje omwisselen redelijk futiel, zeker als je tweaker bent, maar zaken na aankoop aanpassen, android customizen, dat soort zaken was juist iets voor de "mainstream" merken.

Een left- en righthanded versie had er voor gezorgd dat je out of the box dat ding aan kan doen en klaar. Zeker klanten die luxe en gemak gewend zijn -en er meer voor willen betalen- vinden het daarom geen probleem om dan iets meer neer te tellen voor een PC, laptop, tablet of foon. Dan zou het met het horloge niet anders moeten zijn.

Kost wel wat meer, maargoed, waarom betaal je anders dat beetje meer?

[Reactie gewijzigd door vlaaing peerd op 24 juli 2024 01:49]

En hoeveel % van de gebruikers is linkshandig om daar een apparte productielijn voor op te zetten als het inderdaad een kwestie is van bandje opzij schuiven, omdraaien, bandje er terug in.

Feit is gewoon dat het overgrote deel van de bevolking rechtshandig is. Dat daarom op deze manier een perfecte oplossing is gevonden voor linkshandigen is alleen maar toe te juichen. En die linkshandige heeft dan even een kleine minuut extra werk.
Start dan een webshop voor linkshandige smartwatches :). Zul je meteen zien of iemand er meer geld voor over heeft :P
Volgens mij heeft het horloge dragen ook weinig te maken of je links of rechthandig bent. Voor mij geldt dat in ieder geval. Ik ben rechts, maar links is mijn horloge-hand
Sorry Jelle_D (ook) ik vind dat je ontzetten onnozel doet. Klik bandje los, op de andere plek er weer in schuiven en klaar. Wat is jouw probleem in hemelsnaam voor een handeling die je slechts eenmalig hoeft te doen?????
8)7 8)7 8)7
Je had jouw reactie hier maar beter niet kunnen plaatsen. Ik snap daarom ook de tegenreacties van de anderen. Ik verslikte me haast in mijn kopje koffie!
Dus als je een auto koopt wil je ook niet de stoel en spiegels moeten verzetten naar je eigen voorkeuren?
Bij een nieuwe TV wil je niet je standaard-instellingen goed zetten naar jouw smaak (geluid, beeld, wanneer automatisch uit) en moet 'ie meteen magisch vanuit de doos óf op de poot, óf aan de muur hangen?
Kan nog wel even doorgaan, maar denk dat je het punt wel snapt; ik ben ook van mening dat je hier een gerichte negatieve mening plaatst om het merk, niet om het product.

EDIT: Trouwens, óf je verstelt de bandjes éénmalig bij aanschaf, óf je doet iedere keer dat je de tijd moet verstellen je horloge af? Denk dat je de tijd voor het verstellen van de bandjes al rap hebt teruggewonnen...

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 01:49]

Je telefoon moet je ook eerst uitpakken, volgens mij ben je nu aan het zeuren om het zeuren zelf. Koop je ook linkshandige horloges toevallig?
Jeetje, meen je dat nu, eerst het horloge he-le-maal af? Je zou toch hopen dat er anno 2014 snellere manieren zijn om de tijd van een horloge of apparaat te verstellen. Je zou maar eerst je horloge af moeten doen.. pff, moet er niet aan denken, ellende man..
Wat werkt er niet???
Want hier werkt alles :?
Offtopic, maar enfin ik heb ook even kort naar de site gekeken. Snelle blik:
- In het menu werken de onderdelen "Adviseur" en "Opdrachtgever" niet. Dat is op iedere browser gelijk.
- De linkjes naar Teamviewer werken ook niet.
- Het logo verwijst naar "http://dijkma.nl/index.php/" waarbij je mag genieten van een 404 melding.
- Bij het onderdeel voor consumenten:
-- geen werkende productcategorieën.
-- Accessoires is creatief geschreven met een s minder
- Bij het onderdeel zakelijk:
-- In de footer niet werkende links:
http://zakelijk.dijkma.nl/index.php/actuele-thema-s
Stel uw vraag!
Informatieaanvraag
Routebeschrijving

En zo is er nog meer te vinden.

Nog een laatste tip: pas je beschrijving van je website aan. " <meta name="description" content="Lorem ipsum dolor sit amet" />"doet het nét niet.

Maar zoals bij iedereen valt ook bij mijn website genoeg aan te merken.

Ontopic toch nog even:
Probeer de Apple Watch eerst eens uit. Ik denk dat mijn volgende horloge wel eens een smartwatch kan worden. Wie weet vind je het toch wel helemaal geweldig! :9~

Kan niet wachten tot het in de Apple store ligt. Maar als die niet waterdicht is, zal ik waarschijnlijk toch wachten op een Apple Watch die wel waterdicht is.

Ik ben benieuwd wanneer Apple meer informatie los laat over de Apple Watch.

[Reactie gewijzigd door Sjarelke op 24 juli 2024 01:49]

Wat ben jij kritisch zeg, ben benieuwd hoe jij je spullen op orde heb thuis als jezelfs al om zo een klein nadeel je mening gebaseerd hebt, Apple zal het bandje los in het doosje doen zodat jij out of the box het bandje erin kan schuiven op jou voorkeur.

http://www.apple.com/watch/apple-watch/

Zoals ze ook al lieten zien in de keynote is gestures op zo'n klein scherm gewoon niks.

Je zegt overigens het volgende;
-
Jelle_D
@SuperChasin • 28 augustus 2014 09:02

Ik denk dat het nogal gaat tegenvallen en dat het net zoiets als een Samsung gear word.
-

Nu is het anders (de besturing) en heb je nog zo'n houding, dat geeft al aan wat je van Apple denkt, en niet van het harloge.

[Reactie gewijzigd door Distrax1988 op 24 juli 2024 01:49]

Ik snap het opsich wel tis net als een auto als je die koopt wil je ook dat het nummerbord erop zit en niet dat je die er eerst om moet draaien of er zelf eerst op moet zetten. Voor 350 dollor moet het gwn direct werken en niet eerst er mee knoeien.
Misschien als je hem in de winkel koopt dat ze hem voor je aanpassen same deal.
nm spuit elf

[Reactie gewijzigd door Zoop op 24 juli 2024 01:49]

Als je het in een Apple store koopt, dan zullen de vriendelijke mensen die daar werken ongetwijfeld ervoor zorgen dat je dat indrukken van 2 knopjes en het uitschuiven en terug inschuiven van de bandjes niet zelf moet doen.
Het is niet dat je er gereedschap voor nodig hebt of zo...

Als er iets is dat Apple mooi opgelost heeft bij hun smart watch is het dat wel!
waarschijnlijk zit het banje er niet direct aan, want het is een snelsluiting.
@Jelle_D, is het niet gebruikelijk dat je nog wat moet tweaken aan nieuwe gadgets voordat ze het precies doen zoals jij wil? Als ik een nieuwe telefoon krijg verander ik altijd meteen een paar instellingen en nu moet je het bandje omdraaien.. Is toch gewoon het zelfde, je veranderd wat dingen zodat het voor jou perfect werkt.
Jelle_Dom,

Je telefoon moet je ook eerst van een simkaart voorzien. Je hebt er ook 2 minuten werk aan. Aan deze iWatch heb je dus ook 1 minuut werk om de bandjes even om te draaien. Welke ook nog eens met een uniek magneet systeem werkt..
Poeh poeh. Je zult maar een nieuwe TV zelf moeten uitpakken uit de doos na aankoop!
Belachelijk! Hoort meteen te werken en eigenlijk vanuit de auto aan de muur te plakken zijn!!!11
Dus eerst klaag je dat het horloge niet te bedienen is als je hem rechts draagt. Geeft iemand jou de (simpele) oplossing daarvoor, klaag je daar over :?.

Als je het horloge niets vindt, zeg dat dan. Nu komt het op mij over alsof je met alle geweld redenen zoekt om het product af te kraken.
Noem eens een horloge waarbij dat niet zo is, tenzij je hem expliciet als linkshandig model besteld? Hier wordt tenminste de optie nog geboden, bij de meeste horloges ben je gedwongen om een specifiek model te bestellen. Vaak nog met extra kosten, omdat het buiten de standaarden van menig horlogebouwer valt (uitzonderingen daargelaten).

In dat opzicht biedt men hier tenminste wel de optie al out-of-the-box voor de linkshandigen. En heb jij als linkshandige met telefoons dan ook niet dat de volumerocker aan de verkeerde kant zit? Zeker bij wat grotere telefoons zal dat voor linkshandigen steeds meer een probleem worden omdat je niet goed meer met je hand om de behuizing heen kan om de volumerocker te bedienen.
Ja, dat is raar. Je schrijft met rechts (en doet andere zaken met rechts) en dan zit een horloge om je rechterpols vaak danig in de weg. Daarom dragen de meeste mensen hun horloge op hun niet voorkeurshand, de meeste mensen zijn rechts dus dragen de meeste mensen het horloge links. Horlogebouwers houden hier rekening mee.

je kunt het fout vinden dat er met linkshandigen weinig rekening wordt gehouden maar in dit geval doet Apple dit wel. Je bent dus onnodig kritisch (maar die boodschap had je al begrepen)
Ik durf eraan te twijfelen of er zo met linkshandigen is rekening gehouden. Zoals je kunt zien is de knop rechts boven het midden georiënteerd. De logica hierachter kan zijn dat de kast met duim en middelvinger wordt vastgeklemd om de hand stabiel ten opzichte van de kast te houden terwijl de knop met de wijsvinger wordt bediend. Apple denkt na over ergonomie, waarom zou die knop zich anders uit het midden bevinden?

Het mag duidelijk zijn dat dit verhaal niet opgaat als het horloge wordt omgedraaid en de knop linksonder uitkomt.
Er is een reden voor dat de crown bijna altijd rechts zit. Dat is omdat je het horloge links behoort te dragen en hem zo makkelijk kan bedienen met je rechterhand. Er zijn ook uitzonderingen. Zo zijn er best een aantal horlogebouwers een model gaan maken met de crown juist aan de andere kant, hoewel het nog steeds op dezelfde pols werd gedragen. Onder andere de sport golf werd aangedragen: als je een swing maakt en de crown zit op de orginele plaats, dan heb je hem ook meteen in je pols staan :) Daarnaast zie je ook wel eens duikhorloges of daarop geïnspireerde horloges met gedeeltelijke bediening aan de linkerkant. Dat is soms gewoon handiger met dikkere duikhandschoenen aan.
Dus als je een nieuwe auto koopt, dan vind jij het te veel moeite om de stoel en spiegels goed in te stellen? Had de fabrikant dat al moeten doen? Besef je wel wat je zegt?
Hoezo verbouwen? Weet jij hoe de Watch gelevert gaat worden? Kan best zijn dat deze standaard los van het bandje in de verpakking zit, zodat de gebruiker deze meteen perfect naar eigen smaak kan vastmaken.

Daarnaast heb je duidelijk niet gekeken naar de verschillende beschikbare video's van de Apple Watch. Die video's laten namelijk duidelijk zien dat het bandje heel makkelijk (imo), binnen no time te vervangen (en dus ook om te draaien) is.
Ik vind 'm serieus lelijk. Niet rond, niet stijlvol vierkant. Niet een mooi passend geheel van band en kast. Net alsof de band en de kast niet bij elkaar passen. Dan zijn er inmiddels al mooie smartwatches. En dan voor die prijs. Ouch!
Wat vind jij dan bijvoorbeeld een mooie smartwatch?
Tot nu toe geen.
Loop eens de betere horloge winkel in en vergelijk die horloges met de huidige smartwatches. Dan kan je niets anders concluderen dat er nog heel veel werk aan de winkel/tekentafel is. Of wellicht zelfs nieuwe technieken en een volgende shrink om kleinere onderdelen mogelijk te maken.
De tablet kwam ook pas tot zijn recht toen er kleinere en lichtere hardware kwam. En kleinere en efficiente SOCs. Met de originele 2,5" hdd en een SOC >5watt was de tablet nooit geworden wat hij nu is.

De Broadwell shrink is een mooi voorbeeld dat krachtige laptops (met Core processoren) mogelijk zijn geworden die tegelijkertijd heel dun zijn. Zie bijvoorbeeld de nieuwe Asus Zenbook.
Vind het een erg goede zet van Apple om met zovéél modellen te komen die zag ik niet aankomen :) maar ik ben niet overtuigd van het concept smartwatch
Inderdaad. Het is idd waar ik op gehoopt had. Een smartwatch die je kan dragen zonder dat je er direct als een nerd uitziet. Apple heeft goed zijn best gedaan om een horloge te maken die miljoenen mensen kunnen dragen. De implementatie van de software lijkt op het eerste zicht ook zeer logisch en praktisch te werken.

Toen Jony Ive zei dat de Zwitsers zich zorgen moesten maken moest ik toch even slikken want de smartwatches die je tot nu toe zag leken meer op een gadget dan op een juweel. Maar toen ik dan gisteren die watch zag kon ik hem enkel maar gelijk geven. Je kan van een smartwatch een juweel maken en dat zou de Zwitserse horlogemakers toch echt wel zorgen moeten baren. Zo'n Zwitserse horloge begint al snel op een Vertu telefoon te lijken. Heel duur en patserig en veel te weinig mogelijkheden.
Apple heeft goed zijn best gedaan om een horloge te maken die miljoenen mensen kunnen dragen.
Daar gaat dus je identiteit...
De kans dat je iemand tegenkomt met dezelfde Apple Watch zal ook redelijk klein zijn. Kijk naar Swatch of de G-shock. Ook veel verschillende modellen waardoor je bijna nooit iemand tegenkwam met dezelfde horloge. Die dingen verkochten ook miljoenen.
Kijkende naar de reacties op de poll zal de kans inderdaad redelijk klein zijn.
"Een smartwatch die je kan dragen zonder dat je er direct als een nerd uitziet. "

Offtopic: Lekker boeien, gewoon dragen wat je leuk vindt. Beetje onnodig om je hierom druk te gaan maken vindt ik. Fuck social norms. :)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 01:49]

Die zijn er al. Aan je tekst te lezen lijkt het wel of je wat apple juice gedronken hebt met wat er in. Je gaat toch niet slikken omdat Jony (white room) Ive zegt dat de zwitsers zich zorgen moeten maken. Dat zou eerder sarcastische bedoeld zijn.

Deze horloge past IMHO ook een een kermisautomaat.
Hij heeft al die prijs vergeleken met een kwaliteit Zwitsers horloge ;)
Lees anders eens wat een expert er van vindt

A Watch Guy's Thoughts On The Apple Watch After Seeing It In The Metal

Altijd interessanter de mening van een random tweaker :)
Je reactie doet me eerder aan deze video denken:
http://www.youtube.com/watch?v=v9JQsXPd41U
Vanaf 1:38
En dat moet ik erg vinden waarom?
Helemaal mee eens , in combinatie met de stainless steel band . Is dit een heel mooi horloge
Ik vind het een lelijk ding. Sterker nog als je €400 betaalt voor dat design loop je in mijn optiek voor schut.
Toch wel retro zo'n ding, en retro is in.
Oude vertrouwde Seiko look is weer terug!
http://pocketcalculatorsh...seiko-computer-watch-fun/

@X-Fighter, die Moto 360 is inderdaad erg mooi. Alhoewel de LG R ook niet verkeerd is, de look van een duikershorloge. Klassiek ontwerp spreekt mij ook meer aan dan de futuristische (bv Samsung) en retro (zoals de Apple Watch) ontwerpen.
Wat jammer is dat de Moto 360 niet een verwisselbaar bandje heeft (althans niet officieel), dat doen Apple en LG dan toch weer wat beter. Zeker LG door aan de standaard te houden, helemaal top.

Gelukkig komt er wel steeds meer variatie op de markt, en je merkt dat nu ook de smartwatches een enorme vlucht maken.
Hoe is het retro precies?

Ik zie het niet.
Bij de Moto360 zou ik gewoon op versie 2.0 wachten, de huidige is eigenlijk niet 'af'.

- Slechte accuduur wegens 4 jaar oude TI SoC (waarom geen Snapdragon 400?)
- Relatief traag
- Geen verwisselbare bandjes

Dat zijn juist de dingen die in een latere versie makkelijk verholpen kunnen worden. Het is nu wat te veel vorm over functie.
Geen verwisselbaar bandje? Ze bieden zelf al een aantal opties aan en er komen er meer bij.
De Moto 360 komt ook in verschillende uitvoeringen met verschillende bandjes.

https://moto360.motorola....ery/light-metal-watch.png

Er staat op de site ook dat je de bandjes los kan bestellen.
Typisch geval van 'creating consumer demand'.
Ik heb om mij heen nooit een vraag naar dergelijke smartwatches kunnen bespeuren.
De consument - en dan bedoel ik de meerderheid, niet enkel de techies - heeft nooit om dergelijke producten gevraagd.

Ik ben wat dat betreft benieuwd of de vraag daadwerkelijk gecreeerd zal worden.
Trouwens, ik las in de TIME - niet de minste magazine - een artikel over deze Apple watch met de titel: "The Apple Watch Will Have Animated Emojis".

Het eerste dat door mij heen schoot was: "Schat Apple de doelgroep daadwerkelijk zo simpel in, dat ze verwachten dat ze de doelgroep door zulke niets toevoegende features kunnen bewegen?" Best een klap in het gezicht.

Overigens is het noemenswaardig dat de meeste reacties onder dit artikel opmerkingen betreffen over het uiterlijk van het apparaat. Uiteraard is het uiterlijk belangrijk. Maar ik had graag gezien dat het gesprek in een breder perspectief geplaats zou worden en de features en nut van het apparaat besproken zouden worden.

Waarom? Omdat ik nog steeds niet snap hoe dit apparaat mijn leven objectief kan verrijken. Ik heb één, een horloge waar ik de tijd op kan bekijken, en twee, een mobiele telefoon waar ik alles op kan doen. Voornamelijk daarom mijn mening dat de Apple watch en alle andere smart watches niets anders zijn dan het creeeren van vraag dat momenteel niet bestaat om hier ook weer geld mee te verdienen.

Edit: Toevoeging tweede 'ze' in derde alinea.

[Reactie gewijzigd door rras op 24 juli 2024 01:49]

De focus op uiterlijk is ook sterk aanwezig bij smartphones, soms telt het uiterlijk van een smartphone voor sommigen zwaarder dan de aanwezige functies.
Ik kijk daarom niet op dat men bij een smartwatch sterk naar het uiterlijk kijkt.

Dan je andere punt, op dit moment bevatten de smartphones functies als bellen, agenda, hartslagmeters etc etc. Je kunt je afvragen waarom dat een smartphone moet zijn. Een smartphone is enkel een evolutie van de huistelefoon.
Voor het tijdperk van de smartphone en GSM hadden we geen telefoons op zak. Er was even een periode van een beeper (maxer bv). Wel was het horloge gemeengoed.

Wat nou als je alle functies van een smartphone kunt stoppen in een smartwatch. Dus niet enkel de functies die we op dit moment in de smartwatches zien, maar ALLE functies. Je kunt dan uiteindelijk de smartphone uitfaseren.
En ik denk dat we daar uiteindelijk naartoe gaan. Geen telefoons meer op zak, maar een device om je pols.
Daarom denk ik dat we op dit moment in een overgangsfase zitten tussen de smartphone en de smartwatch.

Dat verklaart in ieder geval het vraagstuk 'creating consumer demand'. Het doel/vraagstuk is niet de smartphone/smartwatch, het doel/vraagstuk is de vorm waarin je de functies giet.

Ik hoef niet per se een smartphone te hebben. Het is dat zo'n apparaat nou net alle functies heeft die ik op dit moment wil hebben, maar als we uiteindelijk zover zijn dat al die functies in een horloge gestopt kunnen worden, dan vind ik het geen enkel probleem om over te stappen naar enkel een horloge.
De huidige technieken laat het hebben van enkel een smartwatch met al die functies nog niet toe.

[Reactie gewijzigd door deBennie op 24 juli 2024 01:49]

Het doel/vraagstuk is niet de smartphone/smartwatch, het doel/vraagstuk is de vorm waarin je de functies giet.
Interessant punt. Bedankt voor deze, voor mij, nieuwe invalshoek.
Nu is niet elke apple gebruiker hetzelfde natuurlijk, maar je hebt inderdaad een deel "fundamentalisten" er tussen zitten.
Ik sta niet negatief tegenover apple producten, ik vind ze echter wel overgewaardeerd.
Iedereen kent wel de mensen die apple op een voetstuk plaatsen en elke kritiek als aanval op de persoon zien.

Reden dat ik nooit een apple heb gekocht is gewoon omdat ik mijn spellen niet kan draaien op mac os.
En het feit dat apple niet houdt van mensen die zelf dingen aanpassen.
Daarom ben ik altijd van de pc geweest en heb ook nooit een iphone gekocht. Wel heb ik ervaring met Ipads en daar ben ik echt klaar mee omdat ik te beperkt wordt in mijn "customisation".

Ik denk dat een smartwatch van apple in dit zelfde stramien verder gaat dus het zal waarschijnlijk niets voor mij zijn.
Maar ik houd de opties open. Zolang ik de mogelijkheid krijg om dingen uit te schakelen die ik niet wil hebben.... en als de prijs acceptabel en realistisch is...
Typisch geval van 'creating consumer demand'.
Ik heb om mij heen nooit een vraag naar dergelijke smartwatches kunnen bespeuren.
De consument - en dan bedoel ik de meerderheid, niet enkel de techies - heeft nooit om dergelijke producten gevraagd.

Waarom? Omdat ik nog steeds niet snap hoe dit apparaat mijn leven objectief kan verrijken. Ik heb één, een horloge waar ik de tijd op kan bekijken, en twee, een mobiele telefoon waar ik alles op kan doen. Voornamelijk daarom mijn mening dat de Apple watch en alle andere smart watches niets anders zijn dan het creëren van vraag dat momenteel niet bestaat om hier ook weer geld mee te verdienen.
Die vraag werd jaren geleden (jaren negentig) ook gesteld toen de eerste mobile telefoon gsm werd gepresenteerd, toen waren er ook opmerkingen, "waarom moet je altijd bereikbaar zijn" en toch werd de gsm een grote hit, en nu wil/kan de samenleving niet eens meer zonder, en werd het zelfs een sociale maatschappelijke vereiste, om ook naast een vast telefoonnummer, via het mobiel bereikbaar te zijn, en nu het zelfde met de opvolger van de gsm, de smartphone, waar iedereen zowat zijn/haar 'hele-hebben-en-houwen", persoonlijke agenda, adressen, contacten, de tijd, en andere apps.
.
De huidige smartphones, in combinatie creëren het gemak, waarvan de consument voorheen nog niet wist, dat dat mogelijk is.
En die lijn wordt nu doorgetrokken naar de smart watch, het is tenslotte aan de consument zelf te bepalen of hij/zij daar wat aan heeft, wat de éne consument ervaart als een nuttige gadget, aanvulling van zijn/haar leven, ervaart weer een ander als volstrekt nutteloos.

[Reactie gewijzigd door Astrix op 24 juli 2024 01:49]

De software lijkt mij mooi. Maar het uiterlijk...... Ik had veel meer verwacht van Apple
Die interface met al die rondjes vind ik persoonlijk niet zo handig en het is te ongeordend.
Kun je nog naar een volgend scherm navigeren met meer rondjes/snelkoppelingen en zo ja welke kant?
Voor mij zou dit een beetje verwarrend zijn, maar ik ben dan ook nogal snel in de war op het gebied van interfaces.

Ik was vooraf erg benieuwd naar wat Apple van de smartwatch zou maken en in welk opzicht ze het ding mooier en handiger zouden maken. Het design ligt in lijn met de nieuwe iPhone, maar die ronde hoeken is niet mijn ding dus dit kan mij ook niet bekoren.

Nu nog zien wat MS ermee gaat doen.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 24 juli 2024 01:49]

Volledig met je eens. Het lijkt heel druk en de Apple Watch is absoluut niet de revolutie waar men wellicht op gehoopt had (al was die mening op Twitter wel anders :/). Wat we Apple wel moeten nageven is dat ze iets anders bedacht hebben dan die concurrentie. Die digital crown zorgt duidelijk voor meer diepte in de interface vanwege de extra zoommogelijkheid en dat lijkt me een verbetering ten opzichte van de 'eendimensionale' (veel-scrollen-in-één-richting) smartwatch-interfaces zoals die van Android wear bijvoorbeeld.
Persoonlijk vind ik hem ook niet zo mooi.
Ik weet ook niet of Microsoft zo snel zou inspringen op de smartwatches. Dat lijkt me eerder iets voor Nokia (zeker toen de research tak en telefoontak nog dicht bij elkaar zaten!)
Ik vind juist de software (lees homescreen) verschrikkelijk lelijk er uit zien, en het lijkt me nou niet echt lekker werken

Qua uiterlijk vind ik hem zeker niet lelijk, maar ik vind de smartwatches die echte horloges nabootsen vele malen mooier

ik had stiekem ook wel wat anders verwacht van Apple
De home screen is juist heel goed bedacht. Ik heb zelf over nagedacht en ik kan geen beter alternatief bedenken om iconen op een horloge te presenteren.

Je zou bijv een mini smartphone interface kunnen nemen met 2x2 iconen grid, maar als je een beetje veel iconen hebt dan moet je eindeloos scrollen.

Je wilt dus een meer iconen weergeven, maar om te voorkomen dat ze te klein worden, moet je sommige vergroten. Wat apple hier presenteert is een hele elegante oplossing.
Voor al die mensen die zich afvragen wat een smartwatch in hemelsnaam toevoegt: wacht het even af. Het nut van tablets werd ten tijde van de lancering van de iPad ook niet gezien en nu heeft bijna iedereen zo'n ding.

Ik zou denken dat juist Tweakers wel openstaan voor nieuwe product(groep)en.
Klopt, maar de mensen die ik ken met zo'n ipad hebben hem min of meer aangeschaft omdat het populair was.
Men weet in al die gevallen helemaal niet wat ze ermee moeten en dat ding eindigt vaak in de kast.

Dit is serieus, ik ken 4 a 5 mensen met zo'n ding prive, ze hebben er geen fluit aan. Ik vraag altijd "waarom kocht je dat ding dan? "
Altijd hetzelfde antwoord "we dachten dat het handig was.
Ja handig hoor. Je weet toch wat je koopt of niet? Eigen verantwoording natuurlijk maar ik kan dat niet begrijpen.
Toch zie ik veel mensen die een ipad (of een andere tablet) hebben en ook veel gebruiken.

Meestal als computer vervanger. Waarom zou je een laptop of desktop gebruiken voor wat internetten, mailen, typen en/of printen?
Waarom zou je een tablet gebruiken voor wat internetten, mailen, typen en/of printen?
Lekker cheap en hip? Instant aan? Zijn de meeste laptop inmiddels ook al?

Toch zie ik veel mensen die een laptop en desktop hebben en ook veel gebruiken ;)
En dat is goed? Of is het omdat het hip, cheap en lekker simplistisch is.
Dat wil niet zeggen dat het nut heeft ;)
Het gaat hier niet om goed of slecht of welles-nietes. Ik zie een hoop mensen met een iPad en om welke redenen die dan ook dat ding hebben: ze hebben 'm gekocht. Ik zou denken dat goedkoper niet de reden is aangezien je voor hetzelfde of minder (toegegeven een behoorlijk brakke) Windows laptop of Chromebook kan kopen.

Ik bedoel maar, elk product heeft zo zijn usecase en al is dit slechts een hype, dan waait het vanzelf over. Echter heb ik het idee dat mensen hier het al bij voorbaat afschieten omdat zij het nut niet zien…
Ik zie het nut zeker wel. We hebben er zelfs 2 in huis.
Alleen draai ik je vraag om. Waarom niet een kleine laptop ipv een tablet.
En ik denk dat steeds meer mensen dat doen. Chromebooks kent men eigenlijk nog niet. Maar wel de moderne Windows laptops/hybrides. En ze zien dat moderne laptops, zeker de kleinere, een tablet weer 'overbodig' maken. En het scheelt wel weer een apparaat natuurlijk.
Ik vermoed dat ze de sport versie geen saffier geven omdat het materiaal sneller breekt? Het is meer krasbestendig maar bij een schok (wat bij sporten wel eens kan gebeuren) zullen er sneller barsten in het schermpje komen.
Het zal nog getest/bevestigd moeten worden, maar het vermoeden is dat het scherm niet van puur saffier is, maar een composiet met daarin saffier. Hierdoor zouden deze schermen iets sneller krassen dan puur saffier, maar zijn ze wel wat buigbaarder.
In deze video van Marques Brownlee wordt daar tekst en uitleg over gegeven. In een andere video van hem kun je zien dat het scherm best nog wel wat kan buigen, iets wat met puur saffier waarschijnlijk niet mogelijk zou zijn.
Maar nogmaals, totdat mensen het met de officiële devices testen (en niet met mockups) kunnen we dit niet zeker weten.
Op de apple website staat er dat de sport versie een ion strengthened glas zal krijgen (zelfde als iphone 6)

De andere 2 versies krijgen weldegelijk een glas uit saffier.

Wat marques brownlee getest heeft is de ion strengthened glass van de iPhone 6.. Niets vermeld dat het saffier was, men had dat gewoon aangenomen.
Ik vermoed dat ze de sport versie geen saffier geven omdat het materiaal sneller breekt? Het is meer krasbestendig maar bij een schok (wat bij sporten wel eens kan gebeuren) zullen er sneller barsten in het schermpje komen.
Dat is inderdaad een goede reden, bovendien verwacht ik dat saffier glas voorlopig nog maar beperkt leverbaar is en bovendien is het erg prijzig. Dus dat kan ook een afweging zijn van Apple.
The square screen of the Apple Watch is a flexible Retina display, protected by a layer of sapphire glass. That screen is further strengthened in the Sport version of the watch, which adds extra protection by using ion-strengthened glass called Ion-X glass.
http://mashable.com/2014/09/09/inside-the-apple-watch/
In horloges (ook dure Zwitsers) wordt over het algemeen synthetic sapphire gebruikt. Dat breekt niet gauw maar is wel zwaarder dan een andere polymere.
Het alu van de sport watch is ook een andere soort dat lichter is om het gewicht te drukken, dus mijn vermoeden is gewichtsbesparing.
Qua hardware en design is het een van de mooiste watches op de markt.
Ik vraag me wel af hoe het zit met het bedieningsgemak, het 'pannen', draaien en beantwoorden van vragen lijkt me allemaal niet zo gebruiksvriendelijk.
Lelijk gedrocht is wat het is. Heeft niets met een horloge te maken, gewoon een mini-scherm aan je pols. Zullen vast wel weer veel mensen geld voor uitgeven, alleen al omdat hij van apple is. De LG G Watch R zou tot nu toe het enige zijn wat ik mogelijk om mijn pols zou doen. Maar om je pols hoort gewoon een echte horloge en niet een mini telefoon. Waarom zou iemand een smartwatch willen? Is een telefoon uit je broekzak halen tegenwoordig al te veel gevraagd? Of wil iedereen dat knight rider gevoel hebben als ze tegen siri aan praten? Ow wacht 90% van de mensen die dit gaat kopen zijn te jong en hebben nooit van knight rider gehoord waarschijnlijk ;-)
Het zou wel is kunnen dat de smartphone uiteindelijk verdwijnt door de smartwatch (5-10 jaar).
Dat je dus telefoneert met je horloge met of zonder een bluetooth oortje (implant whatever), zoals douchy zakenventen dat nu al doen. En maak aub geen reclame voor Knight Rider, de wereld heeft al genoeg David Hasselhoff gehad.
Maar wat voegt het toe t.o.v. een telefoon dan? Behalve dat het om je pols zit? Heb al een horloge om mijn pols en die zal niet zo snel door een smartwatch vervangen worden. Hij kan dan toch net zo goed om je nek hangen of in je zak zitten i.p.v. om je pols als je toch een oortje gebruikt? Denk eerder dat iets als google glass je smartphone vervangt dan een smartwatch...
+1 voor je opmerking over David Hasselhoff trouwens ;)
Deze ken ik nog van vroeger... Wat had je aan een mobile telefoon? ze kunnen me toch thuis bellen..
Wat heb je aan een digitale schakelaar op de muur? Mijn lichtknopje werkt toch ook thuis..

Lees dit over 5 jaar eens terug.. kan je lachen.. 8)7
Je trekt de vergelijking een beetje erg scheef.
Mobiele telefoon voegt mobiliteit toe (MOBIELE telefoon). Was een van de grootste ontwikkelingen ooit en dat wist iedereen toentertijd ook.
Ik weet niet wat je bedoelt met digitale schakelaar, maar ik neem aan dat je een schakelaar bedoelt die je van afstand kan bedienen? Lijkt me duidelijk wat dat dan toevoegt.

Maar wat voegt een smart watch toe? Behalve dat het een telefoon is dat je om je pols doet?? Als dat de toekomst is betekent het alleen maar dat smartphone's kleiner gaan worden en een mogelijkheid krijgen om aan je pols gedaan te worden. Kan ik nu ook in theorie, gewoon met een bandje mijn smartphone aan mijn pols hangen, doe ik hem toch liever in mijn zak als je dat niet erg vind. Niet echt innovatie of iets voor de toekomst lijkt me, meer een gimmick dat als toevoeging zal bestaan misschien. Niet alle nieuwe ontwikkelingen worden een standaard in de toekomst en volgens mij is dit daar een van. Google Glass daarentegen is echt een volledig andere beleving en zou zomaar de toekomst kunnen zijn. De toekomst zal ons leren.

Edit: Ben blijkbaar niet de enige die zo denkt: http://9gag.com/gag/abq6zWL :+

[Reactie gewijzigd door shenr op 24 juli 2024 01:49]

Naja, probeer de google Now launcher eens uit voor een tijdje, denk dat je je dan beter zult kunnen voorstellen wat een Smartwatch daar aan kan toevoegen. Uiteindelijk moet je het als niks meer en niks minder dan wat praktisch gesitueerde screen real estate van je smartphone. Die krijgt pas meerwaarde met software die daar slim gebruik van maakt, en dat is wat google dus ook door heeft met zijn platform.

Google presenteerde google wear in de markt als en passief platform. Het idee is niet dat je gaat rondliepen met een veels te klein wieltje of een applicatie kiest uit en overzicht. Het idee is juist dat het je passief nuttige informatie geeft en snelle toegang heeft tot diensten die je snel wilt gebruiken ("okay google, add appointment next saturday at half past two at Naarden bussum station" bijvoorbeeld vandaag nog gebruikt, simpelweg omdat het sneller is dan met de hand in te voeten... En het idee is dat alles op die manier passief is)
Je hebt hierin gelijk! Het gaat om snelheid in het dagelijks leven. Heb er pas nog een lezing over gehouden. Ben nu in de zorg bezig, waar aanvragen op een smartwatch binnenkomen.

Iemand drukt op een oproep knop, bij de verzorger die aangemeld is gaat de smartwatch trillen tot deze akkoord geeft. Via de NFC bij de deur kan je horloge zien dat je geweest bent. @shenr Zie je al hoe dat gaat met je smartphone? Uit je broekzak, in je broekzak, uit je broekzak (met iets wat je in je hand hebt) en dan er weer in krijgen... en zo maar door..
Of je pakt de deurknop, nfc blieb, klaar.

Het is dus niet de smartwatch, maar hoe je het met software gaat gebruiken. Dit heeft toekomst!
Als je het over Glass hebt, geeft ik je gelijk in de twijfel, maar ook weer; het ligt aan de app-ontwikkelaars of het gaat slagen!
Nee, want het scherm is te klein.
"Zullen vast wel weer veel mensen geld voor uitgeven, alleen al omdat hij van apple is. "

Komt over alsof het negatief bedoeld is? Als je Apple koopt weet je iniedergeval dat er goed over het design is nagedacht, je lange tijd updates krijgt en je geen/weinig bloatware op je device hebt. Kan je niet voor veel andere fabrikanten stellen.
3 jaar geleden had ik je misschien gelijk gegeven. Tegenwoordig loopt apple toch een beetje achter de feiten aan en teren ze op de reputatie die ze voorheen hadden. Maar dat is niet de discussie die we hier voeren. Je mag mijn opmerking opvatten zoals je wilt.

Alsof andere fabrikanten geen gigantische R&D hebben die nadenken over design. En updates krijgen is niet altijd positief, zie alle oude iphones die nu opeens te traag worden of tegen bugs aanlopen (zelf meerdere ervaringen mee) en ik zie itunes als de moeder van alle bloatware. Ben ik een fanboy? Nee ik ben een consument die het beste voor mijn geld wil. Heel soms is dat Apple en vaak ook niet. Afhankelijk van wat de eisen van de gebruiker zijn.
Tja, smaken verschillen, maar ik vind hem niet echt bijzonder. De moto360 is bijvoorbeeld veel mooier wat mij betreft.
Veel mooier, maar heeft een TI 280 SOC waardoor hij niet vooruit te branden is en moet 3! keer op een dag worden opgelade. Ik zou mijn hoop op een mooie eerste generatie Andriod Wear watch maar op LG stellen.Bron
Het blijft een soort "wandklok" die je om je pols hebt.
Een horloge hoort rond te zijn, een watch dus ook. Nu is het een screen. Jammer. Volgende versie is ongetwijfeld rond, wedden?
Een horloge hoort rond te zijn, een watch dus ook. Nu is het een screen. Jammer. Volgende versie is ongetwijfeld rond, wedden?
Een horloge hoeft niet per se rond te zijn. Dat mag jij best vinden, maar is geen regel.

Ik vind een rond horloge niet mooi, vind het te klassiek/sierlijk. Net als dat ik een bril met een rond montuur niet mooi vind.

Dat de moto360 toevallig rond is betekent niet dat enkel een rond horloge mooi is of rond moet zijn.

Los hiervan, ik vind de moto360 geen mooi horloge. Simpelweg omdat ik dus niet van ronde horloges houd.
Ik hou bv hiervan (Seiko Timetron):
http://farm4.static.flick...3194286515_f69f2a67c3.jpg
http://mechawatch.com/blo...59bbff7707ac2b5a798ba.jpg

Zit al tijden op Ebay rond te speuren naar dergelijke horloges. Zijn over het algemeen flink aan de prijs of hebben een kapot bandje (komt door de materiaal).
Momenteel heb ik een Seiko M154 in goldtone, zo 1:
https://farm9.staticflick...04363232_a939ae936a_b.jpg

Ik ga nu niet meer verder zoeken naar een Seiko Timetron, ik heb gevonden waar ik naar op zoek was, het is een Apple Watch met een link bracelet geworden. :) Puur vanwege de looks.
Of de features mij iets extra's gaan geven kom ik tzt wel achter.

Maar dat een horloge rond moet zijn? Nee hoor. :)
Ik wed van niet.

Een Apple Watch biedt niet alleen maar de functionaliteit van een horloge, het kan veel meer. Ronde mechanische horloges hebben een functionele vormgeving, ze zijn rond omdat de wijzers op het horloge ronddraaien. Het maakt geen sense om een apparaatje dat is bedoeld is om allerlei informatie op weer te geven rond te maken. Als een ronde vorm handig was geweest hadden we wel ronde beeldschermen en tv's gemaakt, maar dat doen we niet. Voor een smartwatch is het dus ook geen optimaal formaat.

Ik vind de term horloge / uurwerk ook ongeschikt om deze categorie apparaatjes te beschrijven. Ze bieden meer functionaliteit dan het weergeven tijd. 'Watch' is veel universeler. Het vindt zijn oorsprong in 'wacht houden'. Een smartwatch is een apparaatje waarop je allerlei informatie in de gaten kunt houden. Vroeger was dat de vijand en de stand van de zon, nu of je wel je activiteitsdoelen haalt en of je vriendin nog wat liefde voelt. Als een smartwatch geen horloge meer is hoeft het er ook niet op te lijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.