Door , , reacties: 57, views: 39.676 •

"Jullie woorden, niet de onze", reageert een Rockstar-medewerker op onze woorden dat Red Dead Redemption eigenlijk Grand Theft Auto in het wilde westen is. Hoewel de ontwikkelaar het nooit zelf zal roepen over de western-game, wordt onze inschatting ook niet tegengesproken, en waarom zou Rockstar ook? GTA is leider in het free roaming-genre en geldt nog steeds als een van de beste games van 2008, terwijl ook de dlc-pakketten prima in orde waren. Hoewel Red Dead Redemption niet van dezelfde studio komt, zijn de gelijkenissen niet te ontkennen. 'RDR' verschijnt zelfs op dezelfde datum waarop GTA 4 in 2008 verscheen: 29 april.

Gespeeld op: Xbox 360
Verschijnt ook op: PlayStation 3

Red Dead Redemption

Die positionering is niet zo verwonderlijk. Rockstar will RDR dolgraag neerzetten als een merk dat zich met GTA zou moeten kunnen meten. Hoewel dat misschien wat erg ambitieus is, doet de uitgever zonder meer zijn best de game volledige ondersteuning te geven, en ook de harde feiten van het spel zelf liegen er niet om. Zo is de wereld van Red Dead Redemption de grootste open spelwereld die Rockstar ooit heeft gebouwd, voor welke game dan ook. Daarbij kent de game langere missies dan GTA ooit heeft gehad, en noemen de ontwikkelaars hoofdpersonage John Marston het meest intrigerende Rockstar-personage waarmee ze ooit gespeeld hebben.

*Sterke setting?

Daarbij komt dat het spel de setting mee lijkt te hebben. Hoewel veel mensen vast wel eens cowboy en indiaantje hebben gespeeld, zijn er toch niet bar veel western-games in omloop, en echt succesvolle games in dit genre zijn amper te bekennen. Call of Juarez is verantwoordelijk voor het meest recente uitstapje naar het wilde westen, maar een gevierde western-topgame ontbreekt, al kwam Rockstar zelf met Red Dead Revolver op de oude Xbox al aardig in de buurt. Hoe passend: hoewel er al een kleine historie ligt, blijft Rockstar een beetje een 'pionier' wat betreft het gekozen thema.

In de vorige twee previews is de verhaallijn al uitgebreid aan bod gekomen, maar we frissen je geheugen nog even op. De speler neemt in Read Dead Redemption de rol aan van John Marston, een voormalig outlaw die afgestapt is van zijn gewelddadige manier van leven. In opdracht van 'The Bureau', een vroege variant op de FBI, gaat Marston op jacht naar de bandieten die ooit deel uitmaakten van zijn bende. Dat doet hij in een poging zijn naam gezuiverd te krijgen bij The Bureau - vandaar ook het 'Redemption' in de titel van het spel. Zijn zoektocht brengt Marston in het laatste gebied waar het wilde westen nog echt wild is, in Mexico en in een noordelijker gebied, waar de industrialisatie al verder is dan in de andere gebieden. Ten overvloede: elk gebied brengt Marston nieuwe missies en vijanden, en kent een geheel eigen sfeer.