Red Dead Redemption - Multiplayer

Competitie

Het blijft een apart verschijnsel. Terwijl we enthousiast weglopen met generieke ruimtesoldaten die schieten op aliens, we met alle liefde aan de slag gaan met losgeslagen criminelen en met gevechten in de Tweede Wereldoorlog, wil het met de westerns in gaming-land maar niet lukken. Is de voorliefde voor cowboys en indianen iets dat je na je twaalfde levensjaar definitief afschudt? Of is er gewoon nog geen western-game geweest die de moeite waard is? Mocht je Tweakers.net regelmatig bezoeken, dan heb je Red Dead Redemption al eens voorbij zien trekken en weet je dat dat laatste binnenkort voorbij lijkt te zijn.

Gespeeld op: Xbox 360
Verschijnt ook voor: PlayStation 3

'GTA in het wilde westen', zo zou de omschrijving van de singleplayermodus in een notendop kunnen worden omschreven. Red Dead Redemption biedt echter meer dan alleen het verhaal van John Marston die naar eerherstel zoekt. Sinds Rockstar in Grand Theft Auto IV een multiplayermodus introduceerde, is online met anderen spelen duidelijk een hoofdzaak voor de uitgever geworden. Datzelfde geldt voor de community die actief is op de fora van Rockstar. Het is dus niet verwonderlijk dat Red Dead Redemption zal worden voorzien van een uitgebreide multiplayermodus, die zoveel mogelijk trouw blijft aan het karakter van het spel in de singleplayermodus. Dit - en meer - bleek uit een speelsessie die we in Londen kregen, speciaal om de multiplayermodus onder de loep te nemen.

*Scheldwoorden

Zo kwam het dus dat een groepje Nederlandse en Engelse journalisten onlangs een gevecht op leven en dood uitvochten, in de buurt van het Chelsea-stadion in de Britse hoofdstad. Voordat we inhoudelijk op de multiplayermodus ingaan, willen we onderstrepen dat Red Dead Redemption flink wat competitiviteit weet los te maken. Gewonnen potjes werden tijdens onze sessie ontvangen met gejuich, en de scheldwoorden waren niet van de lucht als iemand zijn 'killing streak' in rook op zag gaan doordat ineens iemand achter hem opdook. Competitie is een basiselement van elke multiplayermodus. Het stemt ons erg hoopvol dat het met dit onderdeel wel goed zit in Red Dead Redemption.