Release Chromecast in Nederland lijkt dichtbij na update app

Een release van Googles hdmi-dongle Chromecast in Nederland lijkt dichterbij gekomen nu Google in een update van de Android-app de Nederlandse taal ondersteunt. Vorige week zei een topman van de zoekgigant dat de Chromecast binnenkort in 'veel meer landen' uitkomt.

In totaal is de app nu in vijftig talen beschikbaar, zegt Google in de beperkte changelog. Daaronder is het Nederlands, blijkt uit een korte test van Tweakers. De setup ondersteunt al langer de Nederlandse taal, maar Nederlandse gebruikers moesten de Android-app tot nu toe nog altijd in het Engels gebruiken.

De ondersteuning van de talen in de app lijkt een opmaat naar de internationale release van de hdmi-dongle. Googles topman die gaat over Chrome, Sundai Pichai, zei vorige week op het Amerikaanse SXSW-festival dat de Chromecast de komende weken in veel meer landen uit zal komen. Een medewerker van een winkel postte op Twitter een foto van dozen met Chromecast en de mededeling dat de dongle 'vermoedelijk snel uit zal komen'.

Google bracht de Chromecast vorig jaar zomer uit in de Verenigde Staten. De dongle verbindt zich met een wifi-netwerk en kan content streamen. Gebruikers kunnen vervolgens vanaf hun smartphone, tablet of laptop media besturen, maar technisch gezien wordt er niks gestreamd van de telefoon naar de Chromecast. Als bijvoorbeeld via een telefoon een Youtube-filmpje op de Chromecast gestart wordt, maakt de Chromecast zelf verbinding met Youtube om de video te streamen. Er wordt dus geen videosignaal van de telefoon naar de Chromecast gestuurd, zoals bijvoorbeeld bij Airplay van Apple wel het geval is.

Chromecast-app in Nederlands

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

14-03-2014 • 09:14

189

Reacties (189)

189
189
137
5
0
24
Wijzig sortering
Snap serieus niet wat er zo bijzonder is van de chromecast. Zover ik zie zitten er veels te veel restricties aan vast, zeker als je vergelijkt hoe goedkoop een miracast dongle (Netgear PTV3000 bv.) is. Daar kan je namelijk perfect je gehele scherm van je tablet en/of Phone en full hd film afspelen is daarbij geen enkel probleem en je hoeft niet gebruik te maken van flex.

Het streamen van 1080p is blijkbaar al teveel gevraagd voor de chromecast en zeker voor de prijs vind ik dat echt niet kunnen. Zal vast wel mee te maken hebben dat er Google op de doos staat, dat het zo'n hype is.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juli 2024 08:59]

Ik heb zelf een Chromecast en moet zeggen dat ik er heel erg over te spreken bent. De installatie is dood eenvoudig en met apps werkt het allemaal doodeenvoudig. Ik hoor hier veel mensen zeggen dat je beter een raspi kan kopen en dan xbmc erop zetten dat je daar meer aan zou hebben. Momenteel is dat waarschijnlijk ook het geval maar ik denk dat dit niet opgaat voor in de nabij toekomst. De chromecast heeft namelijk ontzettend veel potentie. Zo zijn er nu al gewoon apps waarmee je vanaf je telefoon / tablet / laptop / PC / NAS kan streamen.

Zo kun je met de chromecast extensie nu al je chrome venster of (experimenteel) je gehele desktop screenen voor mij werken beide prima. Ook heb je al een aantal extensies in de chromestore waarmee je vanuit je browser mp3/mp4's kan streamen. Daarnaast zal je hoogstwaarschijnlijk ook je hele telefoon of tablet kunnen gaan streamen. Er zijn al apps zoals Plex waarmee je ook kunt streamen van je NAS. Daarnaast stel je voor als app bouwers voor games dit ook gaan integreren, dan kun je bv je telefoon gaan gebruiken als controller en je tv is het scherm.

Al met al verwacht ik er zelf persoonlijk veel van. Niet omdat het nou van google is maar omdat het platform gewoonweg veel potentie bevat, er is heel veel mogelijk. games, media, muziek, internet. Alleen de apps moeten gewoon nog even opkomen, maar als je al kijkt hoeveel app bouwers hebben aangekondigd om de chromecast te gaan ondersteunen denk ik dat dit wel goed gaat komen.

(oeps dit is een reactie op @vali maar moest gewoon een losstaande reactie zijn.)

[Reactie gewijzigd door Chip. op 23 juli 2024 08:59]

Dat is heel leuk dat het veel potentie heeft, maar iets simpels als een full hd streamen of vlekkeloos een game vanaf je tablet/telefoon of desktop streamen zit er niet in.

Daarvoor mijn mening dat 50 euro veels te veel is voor een product dat eigenlijk nog in bèta staat.
Kan je met miracast bijv youtube afspelen en tegelijk op je telefoon gaan internetten of de camera gebruiken of wat dan ook? Is het denk je zuiniger om vanaf je telefoon te streamen of vanaf internet (voor je telefoon)? Kan je ook met meerdere mensen tegelijk aan 1 playlist werken? Of kan dat niet omdat het gebasseerd is op wifi direct? Kan je je tv gebruiken als scherm en je telefoon als controller (dus 2 compleet andere views, zodat je niet controls ook op je TV ziet)?

Ik heb geen ervaring met miracast dus vandaar die vragen :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 08:59]

Zoals streamen zegt wordt je complete scherm gestreamt naar het scherm. Je moet daarbij afvragen of je zoveel restricties wilt hebben en daarbij zulke slechte streaming oplossingen. Je kan bijvoorbeeld om stroom te besparen je tablet of computer gebruiken (zit in alle Windows 8.1 producten ingebakken en met android alleen in bepaalde modellen) en op je Phone internetten.

Misschien dat versie 2 of 3 van de chromecast beter wordt, maar voor deze prijs vind ik het een niet goed afgemaakt product.

Voorbeeld gs4 en Surface 2 met een xbox controller.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juli 2024 08:59]

Op bijna alle vragen een nee dus, gezien je ze ontwijkt? Net als Tweakers1234 hieronder...

Geeft niet miracast kan in andere situaties vast heel goed zijn, maar in mijn situatie is chromecast duidelijk veel makkelijker/handiger...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 08:59]

Ik zie nu dat het wel mogelijk is om je tv als tweede scherm in te stellen (zie latere bericht). Misschien dat android dit niet ondersteund, maar windows 8.1 (en wp8.1 straks ook) wel.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juli 2024 08:59]

Hoezo? Je laatste vraag beantwoord ik toch.
En voor die andere 2 vragen kan je het via Miracast doen of zijn er weer andere praktische oplossingen. Chromecast voegt dus niets toe.
Miracast is net als een 2de scherm connecten via HDMI. Alleen dan draadloos. Geniaal.
Geniaal? Een drama zal je bedoelen.

Een halve tot een hele seconde lag, niet over je bestaande wifi netwerk maar een nieuw netwerk ( = weer extra bron van interferentie in de toch al drukke wifi banden), constant blokkerig en hapering.
Geniaal. Dat is mijn ervaring. Bij films is sync van belang en het geluid is 100% lipsync. Surface 2 met Netgear PTV3000 in mijn geval. Ook eens geprobeerd met een S4 en mijn PTV3000. En ook dat ging super.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 23 juli 2024 08:59]

De miracast heeft ook een 3 grote nadelen naar mijn inziens, 1) het scherm van je telefoon / tablet moet altijd aanstaan, 2) je telefoon / tablet / tv kan niet een 'tweede' scherm worden gezien het gewoon het beeld van je telefoon / tablet kopieert, 3) je tv moet ervoor geschikt zijn.
Misschien is dit iets wat android niet ondersteund, maar met windows 8.1 kan je ervoor kiezen dat je scherm niet gemirrord wordt, maar dat het als tweede scherm wordt gezien.

Waarom zou tevens je tv niet compatible zijn met miracast maar wel met een chromecast :/ ?

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juli 2024 08:59]

Dat kan wel per device verschillen
Kom maar op met die Chromecast! 35-40 euro heb ik er zo voor over. Zeker nu er steeds meer support voor komt (bv. ook vanuit Synology).

Ik weet dat je hem via het grijze circuit nu ook al kan importeren maar ik had begrepen dat op dit moment diensten zoals Netflix gebruik van deze geimporteerde Chromecasts hier blokkeren.....
Nee alles werkt gewoon op geimporteerde versies geen probleem. En o.a. via tweakers al vanaf rond de €35,- €37 te koop Nieuw en ongebruikt dus kosten mogen geen belemmering zijn
Top ding. Zou niet meer zonder willen!
Wij hebben een Philips Smart TV met een on-ge-lo-ve-lijk tra-ge in-ter-face. Wellicht dat het gebruik van de Chromecast een plezierige gebruikerservaring geeft. Kan niet wachten!
Neem van mij aan dat je niet meer terug wil naar de ingebouwde (trage) interface van de smart-TV zodra je aan de Chromecast gewend bent.

Ikzelf heb de Chromecast in mijn AV receiver geprikt en die lust het beeld door naar de TV via HDMI, terwijl het geluid naar mijn 5.1 speakers gaat. Op die manier kan ik genieten van Netflix films en series met DD 5.1 geluid (wanneer aanwezig in de Netflix stream), YouTube en VEVO videos met goed geluid, en mijn complete muziekcollectie kan ik via Play Music afspelen zonder de TV zelfs maar aan te hoeven zetten. :)

Je kunt zelfs met meerdere personen (ieder op z'n eigen smartphone of tablet) tegelijk een YouTube playlist maken door muziekvideo's in de wachtrij te plaatsen zodat ze achter elkaar afgespeeld worden! Geweldig!
Ikzelf gebruik XBMC op een HTPC welke eigenlijk alles doet - en veel meer - dan een Chromecast. XBMC ondersteund Apple's Airplay voor YouTube etc. Daarnaast ook andere streamprotocollen voor mensen met Android.

Chromecast is leuk voor de mensen zonder XBMC en/of Airplay, maar toch nog vrij beperkt in zijn functionaliteit. Het enige waar het leuk voor is, is Netflix. Aangezien Netflix nog steeds geen goede apps heeft voor Windows of Linux welke goed samenwerken met de afstandsbediening.

Een NAS waar alles automatisch op download / wordt uitgepakt welke je koppelt aan XBMC is nog steeds de heilige graal wanneer het op mediaconsumptie aankomt :)
Voor jou is het de holy grail. Andere mensen hebben weer andere wensen.

In XBMC heb je slechts matige Spotify support, helemaal geen support voor Netflix, en voor programma gemist diensten ben je afhankelijk van een plugin die steeds wordt tegengewerkt door de zenders, en die dus steeds een update nodig heeft.

Wil je wel Netflix of via de website van een zender programma gemist kijken, dan moet je XBMC uit en het ding als halve computer gebruiken. Plus dat een HTPC met XBMC erop wel even heel wat meer kost dan een Chromecast stickje.

Ook is XBMC tot nu toe vooral heel erg mooi en interessant voor mensen met immense collecties muziek en video, die alleen fatsoenlijk zijn aan te leggen met downloaden uit illegale bron (ookal is dat hier nog niet strafbaar).

Ik zeg niet dat ik dat laatste nooit doe en ik gebruik zelf ook XBMC (op een Android boxje) voor het bekijken/beluisteren van via die weg verkregen content.

Maar dat neemt nog niet weg dat ik Chromecast heel erg interessant vind. Mede ook omdat het goedkoop is, steeds meer diensten het gaan ondersteunen en je de casts gewoon vanaf je PC, smartphone, tablet, etc. kan starten (iets wat je met XBMC ook al vrij snel zou doen middels een remote app).
Uitzending gemist en dergelijken werken prima als XBMC addon. Netflix blijft het grootste probleem betreft XBMC. Vroeger was dit allemaal geïntegreerd, nu de API dicht is getimmerd is dat niet meer het geval.

Het is echter wel mogelijk met het programma PlayOn welke je kunt integreren binnen XBMC. Dit is een omweg en heeft nog een aantal nadelen waardoor ik liever mijn PS4 aanzet als ik Netflix wil gebruiken :)

Het mooiste zou zijn als de Netflix app op m'n iPad of iPhone goede Airplay ondersteuning krijgt. Netflix is hier echter niet happig op en heeft een exotische benadering van Airplay geïntegreerd welke niet werkt in XBMC. Het liefste zie ik dan dus desnoods een Chromecast API binnen XBMC welke de functionaliteit van de dongle emuleert (net als men nu met AIrplay doet dus).
Tsja, nogmaals: XBMC is leuk voor je lokale collectie (gedownloade) video's.

Maar persoonlijk blijf ik de addons voor bv. Uitzending Gemist een drama vinden. Vooral in het netjes bij elkaar categoriseren van programmanamen op alfabet en daarbinnen afleveringen/uitzenddata slaat totaal nergens op.

Zodra de native apps van de NPO en RTL Chromecast ondersteunen, kan niets meer die constructie verslaan.

Natuurlijk zou ik het wel leuk vinden als er een mooie Chromecast implementatie in XBMC komt (om naar te casten dus). Maar ik zie net zo gemakkelijk, alle losse apparaatjes incl. de Android box bij m'n TV verdwijnen en dat ik alleen nog maar een simpel Chromecast stickje nodig heb voor alles wat ik op de TV wil hebben.

Uitzoeken wat ik wil kijken doe ik toch graag al op smartphone of tablet. Of ik het dan naar XBMC cast, via chromecast of 1 van de bestaande protocollen of naar een klein stickje als de Chromecast zelf, dan kies ik toch echt voor dat laatste :)

[Reactie gewijzigd door eymey op 23 juli 2024 08:59]

Ik heb een XBMC en Chromecast. De Chromecast werkt perfect op elk vlak: youtube, google music, netflix en casten van je beeld of tabblad. Alleen is het niet volledig geïntegreerd in Android. En dat is een manco. Een filmpje van Tweakers is bijvoorbeeld niet te casten, maar via XBMC wel.

Kortom, als meer apps compatible zijn met de Chromecast, mooi. Maar ik zit eigenlijk te wachten op integratie van Chromecast in XBMC!

[Reactie gewijzigd door liter op 23 juli 2024 08:59]

Avia ziet er echt goed uit! Mocht ik toch tot aanschaf van een Chromecast over gaan, dan zal ik deze zeker eens proberen :) (hoewel het nu met DLNA support wellicht ook al interessant is :) )
Inmiddels heeft bubbleupnp ook ondersteuning voor de chromecast. Ik heb het niet speciafiek met de chromecast getetest, maar via dlna kon ik mwt die app Tweakers video's altijd prima van mijn android telefoon op xbmc afspelen. Met een beetje geluk kan dat nu dus ook op de chromecast :).
Anoniem: 572916 @Haay14 maart 2014 09:34
Is dat laatste gewoon reclame-vrij?
Ik heb nog niet meegemaakt dat ik advertenties kreeg bij het afspelen van YouTube video's via chromecast. Maar ik verwacht dat dit wel gaat komen.
Op dit moment iig nog wel!

Denk dat het aantal extra gebruikers voor Play Music ze geen windeieren legt, want dat is imho toch wel een must have als je een chromecast hebt...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 08:59]

Nee, speelde laatst gewoon een youtube filmpje af van een van mijn subscriptions via de Chromecast en kreeg eerst reclame.
Werkt Netflix nog steeds met jouw Chromecast?

Ik meen laatst in een nieuwsbericht te hebben gelezen dat bepaalde diensten (waaronder Netflix) nu Chromecast blokkeren in andere landen dan waar Google deze al heeft gelanceerd.
Geen probleem hier, werkt vlekkeloos!
Thanks. Had het bewust artikel waarin dit vermeld werd op Androidworld.nl opgezocht, maar het bleek achteraf ook een storm in een glas water te zijn :).
Van dat bericht was ik toen inderdaad ook even geschrokken, maar toen ik dat op de dag van de post testte was het al geen probleem meer.
Dat zou een doodsteek voor o.a. Netflix zijn. Ik ken een hoop mensen die een chromecast hebben puur voor Netflix, omdat zij niet het geld hebben om een smarttv te kopen voor Netflix.
Het werkt ook erg fijn samen met Plex Media Server moet ik zeggen. Speelt alles af en stuurt het zo door naar de Chromecast. O.a. ondersteuning voor ondertitels e.d.
Wat ik nog wel mis aan de Chromecast is HDMI-CEC support, ik moet nu constant mijn telefoon erbij pakken om een film (Plex) te pauzeren.
Mag ik vragen hoe je de film dan zou willen pauzeren? Via de gewone tv-afstandsbediening ofzo?
Dat laatste zou inderdaad het mooiste zijn.

Als ik mijn Android apparaat via een MHL adaptertje aan m'n TV hang, dan kan ik de player daarop ook gewoon via de TV pauzeren en zo :)
Ja, dat is wel hoe het werkt met de raspberry pi icm XBMC en een cec compatibel TV in ieder geval.
Anoniem: 129295 @Duncank15 maart 2014 15:45
Mijn raspberry pi hangt aan mijn versterker via hdmi en met cec is het idd mogelijk xbmc te bedienen, pauzeren enz. met de gewone afstandsbediening van de tv.
Dus het is mogelijk als de chromecast cec zou ondersteunen.
Volgens mij gebruiken ze ook al wel CEC, want het wisselen van bron en de TV aanzetten wordt al wel geregeld.
Ben zelf erg tevreden met de Chromecast, heb deze aangeschaft via Tweakers op www.chromecastwinkel.nl en was 50e kwijt. Ben wel benieuwd wat de prijs gaat worden bij de officiele launch (denk eerlijk gezegd wel minimaal 40 euro persoonlijk). Had daar zelf het geduld niet voor.
Ik heb hem via ebay gekocht, voor 38 euro per stuk had ik er drie binnen anderhalve week in huis :)

Ook wij hebben hier een slome Philips Smart TV interface. Televisie in 2012 gekocht en nu al geen ondersteuning meer voor nieuwe apps zoals netflix. De chromecast is de goedkoopste oplossing om netflix te streamen en het werkt uitstekend. Ook youtube werkt veel sneller dan in de Smart TV interface. Echt een top apparaatje! Ben benieuwd wanneer RTLXL en NPO met hun apps met chromecast ondersteuning komen, dat zal het helemaal compleet maken :)
Sowieso, mijn smart knop op mijn samsung TV wordt al niet meer gebruikt na aanschaf van een Chromecast :)
Top ding. Zou niet meer zonder willen!
Wat doe je daarmee dan? Netflix en Youtube en verder niks, zeker?

Ik heb nu al een paar maanden zo'n Chromecast, maar al sinds aanschaf heb ik hem niet kunnen gebruiken met mijn content. Netflix heb ik niet, Youtube kijk ik zelden en alles wat ik lokaal heb staan kan ik (nog) niet fatsoenlijk afspelen.

Daar was ik zo over teleurgesteld dat hij nog steeds in de kast ligt na de eerste dag. Nu dat dat ding al enkele maanden op de markt is heb ik nog steeds geen app gezien waar ik iets mee kan.

Elke gemiddelde Smart TV kan lokale content over het netwerk (shares) spelen, de Chromecast niet.

[Reactie gewijzigd door gertvdijk op 23 juli 2024 08:59]

Waarom koop je dat ding dan?
Anoniem: 474132 @jeka14 maart 2014 09:44
Omdat het geen drol kost en de tweakers er enthousiast over zijn. Vergelijk ook die Raspberry Pi hype, liggen ook massaal te verstoffen. Uitgekiende marketing als je het mij vraagt.
Hij wist ie vooraf niet eens wat dat ding kan, en ja dan kan ik me voorstellen dat je er meer van verwacht had, zeker als je de aangeboden diensten allemaal niet gebruikt :P

Maar om te stellen dat de rest hem dan ook maar heeft als hebbeding? Ik wist precies wat ik kocht hoor, een device wat voornamelijk online dingen kan streamen, waar nog vrijwel geen apps voor zijn buiten de paar dingen die Google aanbood en netflix/Vevo (en die 2 gebruik ik ook niet)...
Toch heeft de RPi veel meer mogelijkheden dan een Chromecast. ik zit te denken om een extra rpi te kopen ipv mijn chromecast omdat ik met streamen vanuit plex altijd onderbrekingen/haperingen heb. iets wat bij mijn rpi niet gebeurd.

en nee het ligt niet aan mijn wireless router. netgear R7000 zou prima moeten streamen lijkt me
De RPI kan wel flink wat meer dan deze dongle . Ik gebruik mijn Raspberry erg veel als XBMC media speler en ik heb ook weinig behoefte aan iets anders :)
Heb jij cijfers/percentages over het aantal pi's wat loopt te verstoffen of is dit gewoon een wilde gok?
Als er iets niet ligt te verstoffen bij echte Tweakers, dan is het de Raspberry Pi wel ;)
Ik maak dagelijks gebruik van een Pi als mediaspeler en er is er ook eentje die als backup machientje zijn ding doet. Je kunt die dingen voor allerlei taken inzetten :Y
De Raspberry pi kan je geen hype noemen vind ik. Als je kijkt wat er allemaal mee gedaan word op internet dan is het geweldig. Ik heb er zelf al 2 en dat word misschien wel uitgebreid naar 3 in de toekomst ;)
Ik heb 2 Raspberry Pi's 24/7 draaien.
Deze zijn ipv. mijn home servertje gekomen als energie spaar wonder.
Dat jij er niks mee kunt betekend niet dat alle anderen dat ook niet kunnen.
Ja, als je in het leven met elke hype meegaat zonder zelf na te denken, zul je nog wel vaker teleurgesteld worden vrees ik.

Ik heb ook XBMC en zou op zich wel met een Chromecast aan de gang willen, maar meer om te zien wat en hoe je met zo'n apparaat kan. Maar voor mijzelf heeft het geen toegevoegde waarde. Ik download mijn films en muziek wel (of koop) dus Netflix/Spotify heb ik geen doel voor.

Het gemak van een Chromecast zie ik ook wel. Ik ken onderhand al een aantal mensen die het downloaden vaarwel hebben gezegd ten gunste van Netflix. gewoon omdat je er geen omkijken naar hebt. Ik heb geen leven, dus vind ik het niet zo erg om af en toe te moeten zoeken naar bepaalde films/series (nee, Sickbeard vindt niet alles vanzelf). Maar ik kan me voorstellen dat voor veel mensen zo'n apparaatje veel gemakkelijker is.
Waarom koop je dat ding dan?
Omdat ik nooit had verwacht dat een local-network-play feature er niet op zou zitten.
Is het zo normaal om een mediaplayer op de markt te zetten waarbij je geen content op je lokale netwerk kan spelen?
Tja, wie bepaald wat "normaal" is. Je kunt elke tab in Chrome naar je Chromecast sturen en er zijn natuurlijk apps mogelijk - dus wellicht dat het in de toekomst nog wordt toegevoegd.
Euurrh hebben jullie niet gehoord van Allcast? En meerdere apps die voor chromecast gaan? Chromecast SDK is nog niet zonlang uit hoor, dus verwacht er maar steeds meer apps voor.
Voor Plex :) Dat is namelijk super ideaal, al mijn films,muziek en zooi in een keer op iedere chromecast.
Tweaker hé, elektronica is een doel op zich. :9
Maar dan moet je ook niet klagen :P Je weet dat het niet kan gebruiken om eigen media te streamen. (nu wel met synology +1)
Anoniem: 572916 @gertvdijk14 maart 2014 09:34
Als je smart tv je privacy schendt, staat iedereen op zijn achterste benen,
nieuws: LG erkent versturen privacygevoelige data Smart TV en belooft firmware-fix
Bij chromekast wordt het geaccepteerd.
Je snapt dat deze toepassing voornamelijk voor steaming bedoeld is, waarbij je data sowieso al verzonden wordt naar welke partij dan ook? Dat is wat anders dan een tv die je usb sticks uitleest
Chromecast gaat over online content, waarbij de dienst toch al weet wat je kijkt ongeacht het platform. Je kiest er zelf voor om het te gebruiken.
De LG TVs hielden je overal je kijkgedrag bij, ook de normale televisiekanalen en mogelijk ook persoonlijke videos vanaf bijv. USB stick, en stuurde deze informatie door naar LG zonder dat je er voor koos.
LG deed dit ongevraagd zonder opt-out tegenover Google/Netflix waarbij sprake is van bewust opt-in. Een flink (psychologisch) verschil!

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 23 juli 2024 08:59]

en op welke manier schendt Chromecast je privacy?
Voor lokale content kun je een mediaserver installeren op je pc met bijbehorende app op je android device. Heb zelf plex media server + app in gebruik. Installeren, vragen beantwoorden en klaar. Erg gebruiksvriendelijk software.

[Reactie gewijzigd door 2green op 23 juli 2024 08:59]

Voor lokale content kun je een mediaserver installeren op je pc met bijbehorende app op je android device. Heb zelf plex media server + app in gebruik. Installeren, vragen beantwoorden en klaar. Erg gebruiksvriendelijk software.
Plex is de enige tot nu toe die ik heb gezien. Ik wil gewoon een normale (Samba, NFS of DLNA) share kunnen aanslingeren, geen Plex. Zoals Plex voor geen enkele andere media player noodzakelijk is.
Plex ondersteund ook DLNA dacht ik?

Andere chromecast apps en mediaservers kun je vinden in de playstore, als je ze niet ziet wil ik wel even kijken voor je, weet zeker dat ik ze gezien heb.
Klopt, Plex ondersteunt DLNA en transcode alles wat je mediaspeler normaal niet af zou kunnen spelen, inclusief subs als je dat wilt.

Ik snap overigens niet waarom je nog terug zou willen naar iets ouderwets als Samba als je gewoon een mediabibliotheek kunt gebruiken? Bibliotheek via DLNA is een gulden middenweg, maar DLNA is ook nog verre van ideaal. Plex+Chromecast+app werkt vele malen beter.

Ik kan helaas nog niet fatsoenlijk 720p of 1080p materiaal kijken zonder stotteren, ik wil mijn Chromecast gewoon bedraad aan kunnen sluiten :/
Met 720p geen stotters, 1080p nog niet geprobeerd.

Al gekeken of je iets aan je router kan tweaken? Moest zelf voor de chromecast mijn n protocol aanzetten, gebruik op de laptop alleen g(oud beestje) en heb media voorrang gegeven op het netwerk. Wie weet helpt het.
Jep en zolang chromecast geen LAN heeft is het voor mij gewoon geen goede optie, wij draaien alles in full 1080p af met DTS geluid en dat gaat gewoon niet lekker over Wifi. Dus voor nu is de AppleTV (Plex+Plexconnect) voor ons de betere oplossing naast de mac mini.
Huh je koopt iets en gaat dan pas kijken wat het kan? Heel aparte manier, maarja voor het geld hoef je het ook niet te laten, want het koste geen drol :)

Ik ben er erg blij mee, ik gebruik eigenlijk alleen maar Play Music, en die andere dingen doe ik wel op me PC, een enkel keer speel ik en youtube filmpje af, vooral als ik niet alleen ben...
Huh je koopt iets en gaat dan pas kijken wat het kan? Heel aparte manier,
Als je een auto koopt met een zesde versnelling verwacht je toch ook niet dat je daardoor de eerste niet meer kan gebruiken?
(analoog aan lokaal netwerk versnelling 1)
Zulk soort vergelijkingen gaan altijd mank. Feit blijft dat, tot voorkort, nog maar weinig mogelijkheden waren voor de chromecast. Dit was vooraf echter volstrekt duidelijk en volgens mij heeft google ook nooit geroepen dat je er ook lokale content mee af kon spelen.
Het is niet eerlijk om een product af te serveren omdat je er zelf (onterecht) teveel van verwacht.

Neemt niet weg dat, met het uitkomen van de SDK, het inmiddels wel mogelijk is om lokale content van je android device af te spelen (allcast bv.), al is er nog wel wat te optimaliseren..
De SDK is enkele weken geleden gereleased dus je kan binnenkort veel meer apps verwachten. NPO gaat volgens mij ook de chromecast ondersteunen en het lijkt me dat RTL dan wel volgt.
Hmmm na de update van DSM op mijn synology NAS stream ik moeiteloos alles naar mijn Chromecast hoor. :)

Edit : via de Synology apps.

[Reactie gewijzigd door GroeneThee op 23 juli 2024 08:59]

[...]

Wat doe je daarmee dan? Netflix en Youtube en verder niks, zeker?

Ik heb nu al een paar maanden zo'n Chromecast, maar al sinds aanschaf heb ik hem niet kunnen gebruiken met mijn content. Netflix heb ik niet, Youtube kijk ik zelden en alles wat ik lokaal heb staan kan ik (nog) niet fatsoenlijk afspelen.

Daar was ik zo over teleurgesteld dat hij nog steeds in de kast ligt na de eerste dag. Nu dat dat ding al enkele maanden op de markt is heb ik nog steeds geen app gezien waar ik iets mee kan.

Elke gemiddelde Smart TV kan lokale content over het netwerk (shares) spelen, de Chromecast niet.
Plex Mediaserver ondersteunt het nu ook ( voor niet plex-pass members )
En verschillende android apps bouwen de functionaliteit in, het wordt steeds makkelijker.
Ik gebruik Bubble upnp om het naar mijn Chromecast te sturen, werkt prima

edit :

en als je Xposed op je android device hebt, heeft Bubble zelfs een audiocast.
Ik stream mijn spotify ( lees elke audiobron ) moeiteloos naar mijn TV+chromecast.

Sinds de SDK uit is, gaan meer en meer apps de ondersteuning bieden.
Mijn eerstvolgende wens is Diceplayer ... dan is mijn plex-pass een nutteloze uitgave geweest, want dat is de enige reden dat ik Plex nog gebruik.

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 23 juli 2024 08:59]

De chromecast ook gewoon als je de juiste applicaties gebruikt. Een chromecast is geen DLNA afspeler. Installeer Plex en alles werkt prima.
Als je de app Avia installeert kan je daarmee lokale media afspelen (dlna).
Zo heb ik het op dit moment opgezet. Raspberry PI met arch linux en minidlna server. Ik kan via avia op tablet & telefoon kiezen wat ik wil afspelen en dat gaat dan via de Chromecast naar de tv.
Voordeel ten opzichte van het direct op de TV afspelen is dat de tv (sharp aquos) nogal eens tegen problemen aanloopt als de media groter is dan een paar 100 mb.
Never mind...

[Reactie gewijzigd door B.V op 23 juli 2024 08:59]

Ik hoor een vriend van me er ook zo over. Ik vraag me ook af wat je er mee kunt. Het is natuurijk ideaal voor "de slaapkamer tv". Maar ik geloof dat AirPlay in dat soort gevallen handiger is.
Het is jammer dat het beperkt is tot apps. Ik zou graag de middenweg zien. Standaard zoals AirPlay (alles is te streamen) en eventueel met app (toegevoegde content en directe steams). Laten we hopen dat Apple daar nog mee komt.
Maar ik geloof dat AirPlay in dat soort gevallen handiger is.
Niet als je geen Apple producten gebruikt. Dus nee in mijn geval onhandig want ik zou er niks mee kunnen...

Maar jij kan met je iPhone of iPad wel lekker Youtube en muziek afspelen bij mij thuis :)
Inderdaad, heb de Chromecast nu een maand of twee en zou niet meer zonder willen. Ik heb sindsdien de trage SmartTV interface niet meer gebruikt.
Is er eigenlijk ook chromecast functionaliteit in de vorm van een Android app?
Dit is niet nodig. De apps moeten het ondersteunen ( op dit moment werken Yourtube, Netflix er perfect op) Ook is er een plugin voor de Chrome browser zodat je alles vanuit de browser kan streamen naar de Chromecast werkt erg goed.
Dit is tot nu toe toch wel de leukste en vooruitsrevendste/veelbelovendste app die er te krijgen is!
Je hebt cheapcast, maar dat werkt nog niet top. Was onlangs wel een update, maar die heb ik nog niet geprobveerd.
Ja, maar niet officieel. Kijk maar even op XDA developers...

[Reactie gewijzigd door hgoor op 23 juli 2024 08:59]

Je zit je toch af te vragen waarom Apple eigenlijk nog steeds de Apple TV niet in een stick-formaat uitbrengt?

Tweede hands zal de markt voor de Chrome Cast ook interresant zijn. Na een jaar of 2 kun je die vast voor zo'n 20 euro vinden. ;)
Er zit natuurlijk een verschilletje tussen de Chromecast en de Apple TV. De Apple tv is niet alleen bedoeld voor je TV en heeft wat extra functionaliteit.
Beetje hetzelfde met het verschil dat op de AppleTV zelf apps staan en de CC alleen het signaal kopieert en afspeelt dus de apps staan op de GSM of tablet.
Plus een LAN aansluiting heeft :)
In US is hij geloof ik 35 dollar, en in NL kan je hem nu kopen voor 50. Bij officiele release is dat dan misschien 40.
En op marktplaats zal ie na paar weken vast al voor 20-30 staan als er mensen zijn die hem niet willen :)
Hier op tweakers in de sectie 'vraag & aanbod' worden ze ook nieuw aangeboden voor een nette prijs.
Hij is nu 35 euro in de landen waar hij te koop is (35 dollar zelfs in de states). Dus dat is al niet zo duur.
Vraag: dit ding is dus gewoon een wifi-antenne voor je tv?
Ja en nee. Jij stuurt het ding draadloos een link, naar bijvoorbeeld een YouTube filmpje en het ding haalt draadloos die link op en speelt het af. Het device waarmee je die link gestuurd hebt, is daarna geen onderdeel meer, met andere woorden, het ding doet alles en je device is weer vrij om andere dingen te doen, of zelfs uit te zetten.
Nee, het is een online streaming device die een wifiantenne heeft :)

Daarbij hoef je hem niet op een TV te gebruiken, kan ook op je HDMI monitor met speakers of versterker (alleen heb je dan geen beeld, maar dat heb ik zelf bijv al niet echt nodig) :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 08:59]

Feitelijk is het gewoon een webbrowser voor je tv. :)

Technisch gezien is het niet veel meer dan dat: een wifi-zender, wat ondersteunende software en een browser die html5-toepassingen kan afspelen. Het heeft in technische zin niet veel om het lijf. Maar dit is tot nu toe wel het beste smart tv-platform dat ik ben tegengekomen.
Werkt perfect met BubbleUPnP. muziek, foto, Films (1080P) streamen van mijn nas naar de tv bij mijn ouders.
BubbleUPnP is een Android app, geen Chromecast app. Hoe kan je nou van je NAS naar je TV streamen dan?

[Reactie gewijzigd door gertvdijk op 23 juli 2024 08:59]

Via BubbleUPnP op Android kan je wel van je NAS naar ChromeCast streamen.
Oke, maar hoe kan je Chromecast bij de BubbleUPnP server op je Android dan? Ik heb nog geen Chromecast app gezien die kan verbinden met mijn BubbleUPnP op de telefoon.
Stream all your music, videos and photos to various devices in your house:

• Chromecast
• DLNA TVs
• gaming consoles: Xbox 360, PS3 (from XMB)
• UPnP/DLNA renderers: XBMC, WDTV Live, Windows Media Player, other Android devices, ...
• various HiFi gear from Sonos, Denon, Pioneer, Onkyo and many more
• local Android playback
• extensive Chromecast support: play incompatible Chromecast media with transcoding (*), subtitles, audio/video track selection (*)
Hoe precies? geen idee, maar het wordt niet voor niks hier geroepen door gebruikers en daar door de devs. Op de screenshots zie ik geen chromecast-knop maar dat kunnen oude screenshots zijn...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 08:59]

BubbleUPnP werkt niet met een 'Chromecast knop', maar met de Chromecast als target device ('renderer'). En dat werkt prima (heb het hier draaien om muziek te streamen van Synology NAS naar Chromecast)
BubbleUPnP werkt niet met een 'Chromecast knop', maar met de Chromecast als target device ('renderer').
Aah! Jeetje, dat is verborgen! Damn. Ik zocht op apps voor de Chromecast die naar een UPnP server konden verbinden, maar je moet even die traditionele gedachte van "client haalt op bij server" loslaten.
Thanks!
Kijk hier ...

https://www.dropbox.com/sc/lcjnk55jlrwznps/omoki_OXmj

Ik heb hier al mijn "renderers" en mijn "library's" staan
van daaruit kies ik de chromecast, en evt de XBMC of NAS om de media te zenden
het wordt niet voor niks hier geroepen door gebruikers en daar door de devs.
Dat is zeker interessant. Ik gebruik al soms BubbleUPnP i.c.m. een Humax DVB kastje nu, maar ik zou dolgraag hiervoor de Chromecast willen gebruiken.

Waarschijnlijk is het zo makkelijk dat ik juist daardoor niet snap hoe het werkt. Voor mij is het niet duidelijk in elk geval. Voel me best wel een n00b met consumentenspul soms. :Y)
Klopt, dat werkt idd goed :) Maar je streamt dan wel alsnog via de device waarop je BubbleUPnP gebruikt.
Het streamen gaat gewoon via:
NAS > Chromecast
De app BubbleUPnP gebruik je om de content te pushen. (en beheren zoals pauze)
Enige nadeel is dat het Dobly signaal niet wordt overgenomen, en je de server moet draaien als je een MKV wil oversturen.

( gratis, maar je moet wel de betaalde bubble-app hebben )
Ja? Dan heb ik het verkeerd begrepen :) Ik dacht dat de app zaken simpelweg doorstreamde naar Chromecast. Fijn om te horen!
wat is de verwachte prijs? 40-50euro? wel stuk goedkoper dan een smarttv wanneer je het huidig model hiermeer kunt 'upgraden' de meeste smarttv functies zijn via android/chrome ook te vinden.
Volgens mij zijn er ook andere, goedkopere Androids-on-a-stick die hetzelfde kunnen, trouwens.
Klopt en nog veel meer, maar het werkt toch niet net zo lekker als een chromecast.

Cheapcast, de app die je kan gebruiken die je android stick een soort chromecast maakt, loopt om de haverklap vast namelijk, en playlist gaan maar 1 a 2 nummers goed en daarna mag je weer opnieuw een liedje uit kiezen, terwijl chromecast hier al 3 dagen onafgebroken muziek afspeelt (heb me geluid wel uit), ik zet mijn versterker aan als ik thuis kom en er is muziek zonder verdere interactie :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 08:59]

OK het hangt van het apparaatje af, maar ik las ergens een keer een recensie van zo'n ding waar de recensent wel tevreden over was, hij gebruikte het zelf dagelijks. En die was ook goedkoper dan de Chromecast. Maar je moet wel even recensies checken voor je er een koopt, dat is waar. En zo duur is die Chromecast ook weer niet. Alleen las ik wel dat er nog bepaalde beperkingen aan de Chromecast zaten, zoals dat hij bepaalde applicaties van je telefoon niet kon streamen of zoiets?
Alleen las ik wel dat er nog bepaalde beperkingen aan de Chromecast zaten, zoals dat hij bepaalde applicaties van je telefoon niet kon streamen of zoiets?
Meer een gemis, want als de app maker chromecast wilt ondersteunen is dat geen probleem!

Het kan inderdaad zijn dat cheapcast op andere devices beter werkt, ik had het getest op mijn Nexus 7 zodat ik muziek kon luisteren via mijn versterker zonder dat ik naar me tablet hoefde te lopen om een ander nummer op te zetten..
Nee, ik bedoelde dat Google bewust bepaalde beperkingen had ingesteld op de Chromecast. Of was dat misschien alleen in het begin?
Ah OK, mooi. Het kan natuurlijk wel dat er nog steeds bepaalde andere beperkingen op zitten die minder in het oog springen, maar dat zou ik niet weten.
De performance daarvan is vaak onder de maat. Heb er paar geprobeerd maar niet echt lekker qua gebruik..
In de V.S. is hij 35 dollar. Ik gok op 35 euro, maar dat zullen we moeten afwachten.
Toen ik hem bij amazon.de bestelde kostte ie ook zoiets. 35 a 40 euro lijkt me een waarschijnlijke prijs.
Briljant ding, heb hem voor mijzelf maar ook voor mijn ouders gekocht. Werkt heerlijk.

Kritiek punt is dat hij alleen de overvolle 2.4Ghz band ondersteund, wat af en toe wat dipjes in kwaliteit oplevert. Een 5Ghz uitvoering zou welkom zijn :)
Helemaal mee eens, hoewel 2.4Ghz wel beter bereik heeft heeft het ook meer concurrentie, maar ik snap best dat voor die prijs wifi B/G de enige optie is.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 08:59]

Hij ondersteunt gewoon de N standaard, wat ook op de 2.4 GHz zit :). 5 GHz ondersteunt geen B/G, maar alleen N/ac. Op B/G is HD streamen zo goed als onmogelijk.
Je hebt gelijk, stomme N ook die op 2.4 en 5Ghz werkt :D
Kun je er dan niet gewoon een netwerkkabel inpluggen? zoniet dan is het voor mij sowieso geen optie..
ugh, gaat em niet worden dan...
Voor mensen met een htpc heeft zo'n ding toch geen enkele toevoeging, of zie ik iets over het hoofd?
Precies dat zit ik me dus ook af te vragen? Wat is de toegevoegde waarde als je al een mediaplayer hebt (of HTPC) in combinatie met een NAS?
Niet zo heel veel voor de TV waar de mediaspeler aanhangt, tenzij je netflix wil streamen en dat niet lukt op je mediaspeler.
Echter, voor een tv op de slaapkamer ofzo (als daar geen mediaspeler staat) kan het handig zijn. Zeker aangezien Synology met DSM 5.0 chromecast ondersteuning heeft ingebouwd.
Niet iedereen heeft al een mediaplayer of HTPC, of wil juist van die apparaten af als blijkt dat je met een Chromecast, evt. in combinatie met de nieuwe mogelijkheden van Synology, bijna hetzelfde kan.
Voor die mensen is het ook niet bedoeld, ik gebruik mijn Chromecast voor de tv op de slaapkamer zonder netwerkverbinding, werkt top.
Ah, op die manier... Begrijpelijk, maar je gebruikt hem dan wel i.c.m. netflix neem ik aan?
Klopt inderdaad
Nog minder verbruik?
Mja, ik vind 50 euro juist extra verbruik ;)
Of de mensen met een raspbmc oplossing met sickbeard/couchpotato support

Google pakt mijn inziens niet een andere markt waar de 1000en van androidtvsticks al in voorZien alleen Its google (en therefor evil)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.