Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Google heeft een software development kit voor de Chromecast-dongle uitgebracht. Daarmee kunnen ontwikkelaars ondersteuning voor de streaming-accessoire inbouwen in hun applicaties. De internetgigant had eerder al te kennen gegeven met een sdk te zullen komen.

Chromecast sdkDe sdk is per direct beschikbaar voor geïnteresseerde ontwikkelaars, terwijl de Chromecast zelf al geschikt is gemaakt voor third party-toepassingen met een eerdere update, meldt Google op zijn weblog. Op Github heeft Google een aantal voorbeeldapplicaties gepubliceerd, waarmee onder andere vanuit een smartphone-applicatie een video naar de Chromecast kan worden verstuurd. Er is ondersteuning voor Android, iOS en Chrome.

Met de sdk is het voor ontwikkelaars onder andere mogelijk om een 'cast'-knop in hun app in te bouwen. Daarmee kan content, zoals video, audio of een webpagina, naar de Chromecast-dongle worden verstuurd, waarna het bijvoorbeeld op een tv kan worden getoond. Via de sdk moet het apparaatje aanzienlijk meer toepassingen krijgen: veel gebruikers hadden geklaagd dat Google weinig ondersteuning bood voor het streamen van content met de Chromecast.

Google had vorig jaar al aangekondigd met een sdk te zullen komen. Overigens heeft de internetgigant eerder wel enkele third party-toepassingen voor Chromecast geblokkeerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Wel tof dat ze nu die SDK hebben uitgebracht. Hopelijk zorgt dit ervoor dat er snel veel meer apps komen die de Chromecast gebruiken. Momenteel is het aanbod erg karig namelijk. De meest interessante apps op dit moment voor de Chromecast zijn vooralsnog Netflix/HBO GO/Hulu Plus, Youtube en Plex.

Ikzelf heb een Chromecast gekocht voor Netflix en dat werkt echt fantastisch. Je zet je tv op het HDMI kanaal waarin je de dongle gestoken hebt. Dan ga je naar je app toe op je computer, tablet of telefoon en drukt op de cast icoon. En voila, je app draait op je tv. Het is serieus as easy as that. Een erg mooie oplossing voor als je nog geen smart-tv hebt of geen smart-tv kunt betalen. Of als je gewoon dit als hebbedingetje wilt natuurlijk.

Het zou leuk zijn als er veel verschillende apps komen die de tv gaan gebruiken. Als Spotify en andere muziekdiensten dit zou gaan inbouwen zou tof zijn. RTL was, geloof ik, ook bezig met een app voor chromecast voor o.a. hun uitzending gemist enzo. En hoe vet zal het zijn als games je tv als scherm gaan gebruiken en je telefoon als controller voor de game? Geen idee of de chromecast zoiets aankan, maar er zullen vast en zeker ontwikkelaars komen die het gaan proberen. Genoeg mogelijkheden dus.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 4 februari 2014 14:19]

Als je een TV met HDMI-CEC hebt hoef je niet eens zelf je kanaal te wisselen, dat gaat vanzelf :)
Jammer is dan wel weer dat je niet via de afstandsbediening van je TV (HDMI-CEC) even wat je aan het kijken bent op pauze kunt zetten. Dat had het gebruiksgemak mi. nog sterk verbeterd. Nu moet je eerst je tablet/smartphone weerk pakken, ontgrendelen als je pauze wilt.

Geen ide eof het hardwarematig mogelijk is bij de Chromecast maar zou het erg prettig vinden als dat met een update mogelijk zou worden.

Ik gebruik Chromecast om Netflix (iPad app) op TV te kijken en dat werkt verder gewoon goed.
Eens dat ik die functies van CEC ook mis ja, de play, forward en pauze knoppen zouden ideal zijn wanneer die werken. Overigens de Netflix control's openen op mijn android telefoon eigenlijk op het lock screen, dus dat maakt het acceptabel om zo mee te werken.
Ah dat verklaart waarom mijn TV netjes overschakelt naar de Chromcast HDMI ingang wanneer ik via Chromcast uit wil zenden met Netflix en Plex, dank voor de uitleg! :)
Ach goshie, het is weer eens niet gratis en meteen is de wereld te klein. Als ik als .Net developer zonder enig school/MSDN account Visual Studio 2012 of 2013 Ultimate wil gebruiken om mijn software te maken, dan moet ik honderden of duizenden euro's neertellen. Vijf dollar voor de Chromecast SDK is dan net niets.

Het is voor developers een mooie kans om hun bestaande app "Chromecast compatible" te maken, wat tot op heden nog maar voor weinigen was weggelegd. Dit kan zeer zeker een verkooppunt zijn voor multimedia apps (Plex heeft het al), zodat mensen met een kleine investering (aankoop Chromecast + eventuele kosten voor de app) op hun non-smart tv toch een goede mediacenter ervaring kunnen krijgen.
Afgezien van multimedia/HTPC doeleinden lijkt het me ook heel erg handig als b.v. office pakketten Chromecast support krijgen. Hoe makkelijk is het als je ergens bij een klant op bezoek gaat, even de Chromecast in de beamer prikt en je presentatie vanaf je telefoon of tablet daarheen streamt (met de bestanden in je Google Drive)? Het beeld verschijnt op de muur en je telefoon is de afstandsbediening.
Gelukkig denk je precies het zelfde als mij.
Echter heb ik zelf de kennis er niet voor. Maar als ontwikkelaar zoals jij.
Zou je wel eens een gat in de markt kunnen slaan.

Echter om 5 euro gaan zeuren dat het te duur is valt reuze mee allemaal.
Een beetje developer heeft sowieso al een redelijke pc/laptop dus die 5 euro 1-malig kan die echt wel missen. Snap The_double niet zo goed...
Je kan het ook gratis doen, maar dan heb je alleen toegang tot Default Media Receiver. Je kan dan de interface op de tv niet customizen. Maar op zich heb je wel toegang tot alle media functionaliteit.
Default Media Receiver

A third option available is the Default Media Receiver. This is a pre-built receiver application hosted by Google that is designed for streaming audio and video content. It does not require you to register with the Google Cast SDK Developer Console, but you cannot customize any of the UI in the Default Media Receiver.

The Default Media Receiver supports the following media types:

Video codecs: H.264 High Profile Level 4.1, 4.2 and 5, VP8
Audio decoding: HE-AAC, LC-AAC, CELT/Opus, MP3, Vorbis
Image formats: BMP, GIF, JPEG, PNG, WEBP
Containers: MP4, WebM
Deze codecs zijn t zelfde als de gewone/betaalde Styled Media Receiver.

Ik vind t eerlijk gezegd nogal karig dat je bijv. geen AC3 kan afspelen. Echt je films kijken gaat dus niet. Ook geen MKV support, maar dat is logischer.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 4 februari 2014 01:12]

Potverdikkie nou zeg, dat Google geld durft te vragen voor een SDK van een ongeveer $35 kostende apparaatje waar ze vrijwel niks op verdienen. Ze moeten zich schamen! 8)7
Die 5 euro is ook niks voor google. Maar het houd wel jongeren of mensen in lage lonen landen tegen om er voor te ontwikkelen. Ik zou graag mijn browser game op de chromecast werkend willen krijgen, maar ik ga daar uit princiepe niet voor betalen.

[Reactie gewijzigd door The_Double op 3 februari 2014 20:01]

Misschien dat dat nu juist ook de insteek is van Google: flauwekul-apps ontmoedigen. Play store krijgt wel eens de kritiek dat iedereen er maar van alles op zet, dus het opwerpen van een drempel is misschien niet verkeerd.

Ik moet trouwens zeggen dat 5 euro wel een hele minimale drempel is. Als je dat al niet wilt uitgeven...
Om te publiceren in de play store betaal je het 5 voudige (nog steeds goedkoop) en heeft de onzin apps niet echt geweerd.
Een grotere drempel zal eerder de betaal mogelijkheid zijn. Bij de Chrome Web Apps moet je ook 5 euro betalen maar dat kan niet makkelijk via iDeal of PayPal maar daar is een creditcard voor nodig, niet iedereen heeft een creditcard dus zal dit een extra drempel zijn voor bijvoorbeeld scholieren zoals ik
Neem een prepaid creditcard, probleem opgelost.
http://www.3vcard.nl (en er zijn er nog wel meer)
wirecard, vraagt niet eens bewijs van meerderjarigheid
Wat een Nederlands gezeik zeg, niet te geloven.
Hahaha fantastische reactie, op tweakers zit me toch ook een stelletje wijven overal over te bitchen altijd. Soms denk ik wel eens dat het testosteron level hier lager is dan op het gemiddelde ponyforum. Maargoed nu weer ontopic anders kost het me teveel kudo's.
Jammer dat je dit uit principe niet doet.
Ik kan me voorstellen dat Google dit doet om
(1) te voorkomen dat rare apps (met foute doeleinden) er gebruik van maken
(2) omzet/winst genereren, op Chromecast zullen ze vrij weinig winst maken denk ik.
als je zo ga redeneren mag alles wel gratis geleverd worden. en snap het principe waar je over praat ook niet helemaal. Als in lage lonen landen mensen wat kunnen word het misbruikt en is de wereld te klein. als er een bedrag gevraagd word voor een SDK is de wereld opnieuw te klein want de lage lonen landen kunnen het niet aanschaffen en er voor ontwikkelen.

daarnaast denk ik dat het ook als een soort drempel werkt, zodat niet jan en alleman met deze SDK aan de gang gaan.
Jongeren die in het weekend een kratje pils of redbull wegtikken kunnen zich ook wel 5 euro voor zoiets veroorloven. wat mij betreft is dit een heel schappelijke prijs waardoor je er in ieder geval in je terugverdien model geen rekening mee hoeft te houden.
Developers moeten [1] 5$ betalen voordat ze uberhoupt hun app kunnen testen. Lekker bezig google.

[1] https://cast.google.com/publish/#/signup
5 dollar valt toch allemaal wel mee, bij Android kost dat nu ook geld om hem in de market te zetten en bij Apple ben je 100euro per jaar kwijt
Dat noemen ze investeren, je hebt als developer toch ook betaald voor een pc en de nodige software? Wat is 5 euro dan?
Precies mijn blog statement: Apple zou hier een voorbeeld aan moeten nemen.
bij Apple ben je 100euro per jaar kwijt
Voor bedrijven is het 65,04 euro excl BTW.

Voor de particulier (geen BTW aftrek) is het 80 euro.

btw Apple factureert developer program abonnementen via Ierland en dus wordt er 23% BTW in rekening gebracht.
Het zou leuk zijn als ze de chrome cast dongle uit brengen in Europa. De huidige Pricewatch prijzen zijn echt absurd met 50E.
Ik heb zelf via eBay een dongle laten versturen. Uitgerekend kwam ik ook op 35,- uit, dat lijkt mij toch wel de minimale prijs worden... Wellicht met garantie wat lastig, maar gelukkig zit Google ook gewoon in Nederland dus daar komen we dan wel uit.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/41714976

Bestellen uit Duitsland schijnt te kunnen voor 34 euro (Amazon).

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 3 februari 2014 21:44]

Een gekocht bij de Duitse Amazon, daar heb ik 42 euro betaald, prijs volledig waard imho. Wel krijg je er een Amerikaanse oplader bij, maar dat is een USB oplader en kan je dus gemakkelijk vervangen. Ikzelf heb de USB gewoon in mijn TV gestoken om de dongle van stroom te voorzien.

EDIT: blijkbaar kost het nu zelfs nog maar 34 euro!

[Reactie gewijzigd door HubyD op 4 februari 2014 09:26]

http://www.amazon.de/Goog...r=8-1&keywords=chromecast
33,95 incl verzenden.

Edit:
Triple post.. bovenstaande reacties over het hoofd gezien.

[Reactie gewijzigd door panomi op 3 februari 2014 22:25]

Goed om te zien dat er een SDK uit komt, alleen jammer dat je er voor moet betalen.
Aan de andere kant zet het wel de markt van WI-DI-achtige protocollen onder druk en wordt het voor de consument redelijk confuus.
Apple heeft zijn Airplay standaard ingebakken. Hiermee kun je (bijna) alles richting het scherm projecteren, zonder dat de app ergens rekening mee moet houden (?) (okay een AppleTV als ontvanger of XMBC voor alleen audio)
Microsoft maakt gebruik van Miracast en zijn "Play-to" optie binnen Windows 8(.1) echter zie je hier al dat een aantal apps de Play-to niet toestaan. Denk aan bijv. Netflix. Play-to werk voor zowel audio als video-clips maar weer niet met de webapp van spotify.
Nu krijgen we dus Chromecast waarbij de developer zelf gaat bepalen wat wel en wat niet gestreamd kan / mag worden?
Ik begin langzaam de weg kwijt te raken. Waarom is het zo moeilijk om een protocol te maken waar iedereen (elk toestel) mee uit de voeten kan zodat ik, ongeacht welke media stream, naar een receiver kan streamen. Wat maakt airplay en Chromecast (anders dan een vendor lock) in vergelijking met miracast? En wat gaat Microsoft doen op het gebied van Miracast voor de windows phone?
Miracast wordt ook vanaf Android 4.2 ondersteunt.
http://www.allaboutphones...os-streamen-naar-tvs.html

Maar chromecast is wel iets anders. Daar waar je met miracast je telefoon mirrored, stuur je met chromecast over het algemeen een link naar het chromecast apparaat, waarna deze die link gaat afspelen. Je telefoon/tablet is dan alleen de afstandbediening, al het rekenwerk wordt door de chromecast gedaan. Met miracast blijft je telefoon/tablet aan het werk.
Google wist met Chromecast een (open?) standaard creeren waarin je dus niet alleen de Chromecast kan gebruiken als device waar naartoe gecast wordt, maar ook Google TV en Android apparaten via de app Cheapcast en binnenkort ook TV's etc, misschien zelfs de spelconsoles, wie weet.. Het moet in ieder geval niet gelimiteerd blijven bij n apparaatje aldus Google.
En dlna is een gesloten standaard?
Uit de Google Cast API Reference:
Receiver application API

The receiver application is a Chrome application running on the receiver device. The API is documented here:

Google Cast Receiver API Reference
De receiver is neem ik aan de Chromecast. Zou dit betekenen dat er ook "apps" voor de Chromecast gemaakt kunnen gaan worden? Dat zou het apparaatje een stuk interessanter maken.
Het is zo dat er voor de Chromecast een soort HTML5 webapp zal moeten worden gemaakt. Aan de Sender-side (iOs, Android, Chrome) zal er zodoende een opdracht worden gestuurd naar de Receiver-side (Chromecast, evt later meer?) om een bepaalde website (en de daarbij horende stream) te openen.

Het is dus ook niet zo dat de Chromecast een aparte store zal krijgen. Naar mijn idee wil google het Cast protocol ook voor andere device makers beschikbaar wil maken, maar willen ze nu eerst een stabiele basis hebben.

[Reactie gewijzigd door whitemore op 3 februari 2014 20:31]

Ik kan niet wachten tot de Chromecast hier (officieel) uitkomt. Ik vind het een super apparaat en je kan er ook op Netflix op streamen, iets wat op de Raspberry Pi niet kan (wegens Silverlight).

Hopelijk komt Spotify nu ook met een lang verwachte App voor de Chromecast uit.

[Reactie gewijzigd door Floor op 3 februari 2014 20:06]

Geweldig!
IK denk dat ik voor alle Chromecast bezitters praat als ik zeg dat dit geweldig nieuws is!
Nu is het wachten op nieuwe apps voor Chromecast, ik gok dat dat niet minder dan een dag duurt :)
Afgelopen week werd bekend gemaakt dat ook de NPO met een aanpassing van de apps komt om Chromecast te ondersteunen. Ik denk dat als het wat bekender wordt het een groot succes wordt. De mijne voor 40 euro via marktplaats gekocht. Dolgelukkig ben ik er mee. De youtube koppeling is prima als ook Netflix werkt perfect. Nog een blog met een aardig stukje over chromecast: http://renekooijmans.com/
Heb hem uit de US voor omgerekend 26 euries. Hangt in mijn tv in de slaapkamer.

Helemaal top zo met de komende ondersteuning ook vanuit Synology! Komend in de zin van... het zit nu al in de Beta versie van DSM 5.
Snap wel dat Google de chromecast uitbrengt. Airplay is echt super, ik denk dat chromecast dezelfde kant op gaat.

Vind het wel jammer dat andere fabrikanten niet de handen ineen slaan. Die ontwikkeling volg ik op de voet. Vooral microsoft vind ik teleurstellen. Widi, play to, miracast, smartglass, dlna, het is het allemaal net niet. Er zijn wel gevallen waarin het werkt, maar dan heb je mazzel. Ok, een Xbox werkt misschien, maar dat blijft toch meer een spelcomputer.
Heb zelf 2 Chromecasts meegenomen uit America.

In het begin had ik er een soort van spijt van, vooral doordat ik ong. alleen YouTube mee kon kijken.
Nu er een (betaalde) mogelijkheid is om vanuit Plex te streamen lijkt het er al meer op.

Het enige wat ik nog mis is de optie om Uitzending Gemist naar m'n Chromecast te streamen :)
Ja, maar, de meeste TV's doen tochal Youtube, Plex en uitzending gemist van zichzelf? En anders is het wel met een fatsoenlijke tablet te streamen naar je TV, desnoods vanuit je browser. Tenminste, da's hoe hier mijn Win8 tablet dat doet.
Lang niet iedereen heeft zo'n TV, ik bijvoorbeeld niet. Daarnaast is zo'n chromecast ideaal op een slaapkamer/tweede TV.
Ja precies, ik heb juist een Chromecast gekocht omdat ik niet zo'n TV heb ;)