Gerucht: Nokia's Android-telefoon komt uit in maart

Nokia's Android-telefoon met de vermoedelijke naam Nokia X komt in maart uit. De telefoon zal uitgebracht worden in de Asha-lijn van goedkopere toestellen, zo zou een Nokia-manager in India hebben gezegd.

Het gerucht ligt in lijn met informatie die Tweakers in de afgelopen weken bereikte over Nokia's eerste Android-telefoon. Diverse bronnen bevestigen dat de release er aankomt. Nokia zou een fork van Android gebruiken, ongeveer volgens dezelfde lijn als die wordt gevolgd door Amazon; gebruikers kunnen apps installeren uit een eigen downloadwinkel van Nokia.

Een manager van Nokia in India heeft zich volgens GoAndroid laten ontvallen dat de release in maart plaatsvindt. De Nokia X zou specificaties hebben die in lijn liggen met die van de Lumia 520. Het toestel, met als codenaam Normandy, zou beschikken over een 4"-scherm met een resolutie van 854x480 pixels en draaien op een dualcore-Snapdragon 200-soc met een kloksnelheid van 1,2GHz.

Nokia en Microsoft zouden de Android-telefoon vooral willen uitbrengen om de line-up van goedkopere telefoons van meer apps te kunnen voorzien. Als de Android-fork Microsoft-diensten kan pushen op goedkopere toestellen, kan Microsoft Windows Phone meer op duurdere modellen richten.

Nokia Normandy render met homescreenNokia Normandy Nokia Normandy Nokia Normandy interface Nokia Normandy met AndroidNokia Normandy (Nokia X) met Android Screenshots Nokia Normandy

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

03-02-2014 • 13:09

111

Reacties (111)

111
108
85
17
1
15
Wijzig sortering
Zucht :O
Nokia's Android Asha-telefoon komt uit in maart

Snap niet dat dit gerucht nog steeds de ronde doet. Het is duidelijk een Asha en geen android.
Wow, wat doe je uit de hoogte. Jij weet net zo veel (weinig) als iedereen dus waarom ben je er zo van overtuigd dat het absoluut geen Android toestel kan zijn?

Dat hij er uit ziet als een Asha zegt niks over de software die draait op het toestel.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 23 juli 2024 04:21]

Hij geeft aan dat het toestel niet in de markt gezet wordt als een Android telefoon, maar als een Nokia Asha telefoon. De gemiddelde gebruiker zal niet eens weten dat het OS onderliggend een Android Fork is. Ik weet ook zeker dat Nokia geen enkele keer het woord Android zal noemen in de marketing van dit toestel gezien:
Nokia en Microsoft zouden de Android-telefoon vooral willen uitbrengen om de line-up van goedkopere telefoons van meer apps te kunnen voorzien. Als de Android-fork Microsoft-diensten kan pushen op goedkopere toestellen, kan Microsoft Windows Phone meer op duurdere modellen richten.
Ofwel, deze Asha reeks is ervoor bedoelt om mensen die de overstap van een dumbphone naar een smartphone overwegen, een zetje in de rug te geven om vervolgens de overstap naar een duurdere Windows Phone te vergemakkelijken.

Daarom ademt de interface ook puur Windows Phone, gezien de tiles, kleurgebruik, fonts en Nokia diensten.
Je haalt hier twee dingen door elkaar LCP. Beejee0 is er van overtuigd dat dit een Asha-toestel is (met bijbehorend OS) en geen Android-toestel. Dat Nokia nooit het woord Android in de mond zal nemen en het ook niet als zodanig in de markt zal zetten betekent niet dat het geen Android-toestel is/kan zijn.

Draait het toestel op Android? Zo ja, dan is het een Android-toestel. Simple as that.

Volgens jouw logica zou een Samsung Galaxy een "Galaxy-telefoon" zijn, dat is niet logisch. Asha is niets meer dan de modelnaam.
Samsung zet zijn Galaxy serie telefoons toch ook niet in de markt als Samsung Android Galaxy Phone? Nee, Samsung Galaxy, punt. Dat er Android op draait, ja dat is een feit, maar zo wordt het toestel niet in de markt gezet. Dat is meer mijn punt.
Maar het is wel een Android telefoon, net als een Lumia een Windows Phone-toestel is.

Daarnaast doet dat hele punt er niet zoveel toe, hij zegt immers dat het een Asha telefoon is terwijl het toestel vermoedelijk X gaat heten... Dat heeft sowieso niks met Asha te maken.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 23 juli 2024 04:21]

Als het laatste screenshot bij deze nieuwspost officieel is, dan lijkt het me duidelijk een telefoon met Android als besturingssysteem. Asha is puur een label voor low-end Nokia apparaten.
Ja, en het gerucht gaat dus dat Asha telefoons op Android gaan werken, daar gaat dit artikel over.

Zie ook De wikipedia entry voor Nokia Asha (einde eerste alinea).

[Reactie gewijzigd door enigmafan op 23 juli 2024 04:21]

Asha is geen besturingssysteem maar een typenaam voor een reeks telefoons.
Ik snap de keuze niet helemaal. De groei in WP marktaandeel wordt momenteel voornamelijk veroorzaakt door goedkope toestellen (met name Lumia 520). Als gevolg hiervan is WP een aantrekkelijker platform geworden voor ontwikkelaars, waardoor steeds meer apps hun weg vinden naar WP, wat het platform weer aantrekkelijk maakt voor gebruikers en waardoor het marktaandeel dus verder kan groeien.
Lumia 520 heeft laten zien dat WP zich prima kan handlen op goedkope hardware, waarom dan switchen naar een ander mobiel OS waardoor de groei van je core-mobiel OS mogelijk stagneert?
Ze switchen niet. De Lumia 525 is net uitgebracht. Deze zal wel lower als low budget worden.
De 520 is juist precies wat WP8 nodig heeft: een goedkoop instapmodel/loss leader om de userbase te vergroten en vervolgens apps aan de man te brengen.

WP8 doet het niet bijster goed in de hogere klasse dus deze move verbaast me. Ik begrijp echt niet wat Nokia van plan is. Asha's verkopen, ja, maar als het ten koste van de 520 gaat dan kan dit wel eens een bedreiging zijn voor WP8.

[Reactie gewijzigd door Enai op 23 juli 2024 04:21]

In hoeverre is een Android fork compatible met "standaard" Android? Kun je dan nogsteeds in de Play store? Of gaat MS een eigen store naast de Play store draaien, in de hoop dat ontwikkelaars hun Android apps ook daar gaan aanbieden?
Dat vroeg ik me ook al af. Als ze geen Google Play aanbieden, dan lijkt me de enige manier om developers te bewegen om iets in die Nokia store te zetten als de store-voorwaarden beter zijn als de voorwaarden van Google.
om iets in die Nokia store te zetten als de store-voorwaarden beter zijn als de voorwaarden van Google.
Waarom perse beter? Immers is het niet dat je hem maar bij 1 Store/Market uit kan brengen, maar gewoon bij beide. Zolang het meer geld op kan leveren lijkt het me dat de meeste onwikkelaars daar weinig moeite mee hebben...
Maar, ervan uitgaande dat je admob gebruikt, betekent dat je je app moet aanpassen voor de Nokiastore, en als de opbrengst daarvan laag is, en je wel moet betalen voor developer toegang tot de store, dit niet tegen elkaar opweegt. Dus als ze toegang voor developers goedkoop maken (=betere store-voorwaarden) of hogere advertentie opbrengsten garanderen de kans groter is dat developers er iets willen doen.
Tuurlijk maar nu maak je er al een specifiek voorbeeld van ipv een globale claim welke je eerst deed :) En ja in dat specifieke voorbeeld is het niet voordelig nee...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 04:21]

Het betere zou hem voornamelijk zitten dat je geen licentie kosten hoeft te betalen aan Google???
Het probleem is dat veel apps Google Play Services gebruiken, en zonder dat mogelijk niet werken. Geen idee hoe dat in de praktijk werkt.
In de praktijk zorgt dit ervoor dat die apps die Google Play Services crashen, helemaal niet werken of gedeeltelijk niet werken, denk aan Flappy Bird waar de Leaderboards crashen als je geen Google Play Services hebt.
Als een software maker zijn spelletjes afhankelijk maakt, van het feit dat er malware actief moet zijn op het systeem. Dan vind ik de programmatuur gewoon slecht geschreven.
Ik vind het wel heeeeel erg vreemd dat jij Google Play Services malware noemt.. 8)7
Volgens mij komt het gedrag van de services toch aardig overeen met de omschrijving om wikipedia van Malware.
"spyware behavior, such as reporting websites the user visits, occurs in the background. The data is used for "targeted" advertisement impressions. The prevalence of spyware has cast suspicion on other programs that track Web browsing, even for statistical or research purposes. Many of these adware-distributing companies are backed by millions of dollars of adware-generating revenues. Adware and spyware are similar to viruses in that they can be considered malicious in nature."
Sterker nog, Gapps gaat nog verder dan slechts het volgen van het surfgedrag. En je kan ook kiezen het niet te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 23 juli 2024 04:21]

Google Play Services is geen malware, aangezien de gebruiker wéét dat het apparaat voorgeïnstalleerd komt met Google diensten. Bovendien voegt Play Services ook veel extra dingen toe zoals die leaderboards. Die koppeling is juist handig. Bovendien is het onzin dat Google Play Services doorgeeft welke websites je bezoekt etc.. Dat heeft helemaal niks daarmee te maken.

Roepen dat het malware is klinkt bijzonder als bashen.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 23 juli 2024 04:21]

Ik vind het een zwaar verwijt,
Ik heb gekeken naar de werking, de werking, en het verdienmodel van het achterliggende bedrijf. Is het verdienen van geld door reclame's gebaseerd verbeterd door analyse van jouw persoonlijke info.

Ik begrijp dat het aan persoonlijke voorkeur ligt, of het héél fijn is dat je persoonlijke reclame ontvangt. En je kan daar ook wel voor kiezen.

Maar google-apps, die je allemaal, of allemaal niet hebt. Wil je A, dan wordt je gevraagd ook B te doen/installeren/toe te laten.

Dat is exact, dezelfde methode die mallware ook had in de jaren '90 en zero's met als je software A installeerde en je één keer te snel op [Volgende] klikte, je ook automatisch toestemming gaf voor wéér een toolbar, of weer andere spyware te installeren.
Je bent gewoon muziek aan het beluisteren op je telefoon en INEENS vraagt de Play Services om toestemming om je locatie te mogen doorgeven.

Dat is toch wel vreemd volgens mij.
Als je de Google muziek speler, of camera op android gebruikt, moet je wel de voorwaarden en condities accepteren natuurlijk.
En waarom is dat vreemd? er zal vast een functie zijn die locatie nodig heeft of iets dergelijks, ik heb dat trouwens nog nooit mee gemaakt in de jaren dat ik Android gebruik

Maar het was pas vreemd geweest als hij je locatie zou delen zonder toestemming
Hij vroeg alleen om toestemming omdat ik dit zelf heb aangezet in de permissies van de app... anders had 'ie het gedaan zonder toestemming.

[Reactie gewijzigd door Enai op 23 juli 2024 04:21]

Ja, dat klopt.
Nee, dat is niet vreemd.

Ikzelf heb location reporting, locatie opslaan in Play Services aanstaan, locatie delen op Google+ en nauwkeurigste locatie in Android aanstaan, dus bij mij is dat natuurlijk al helemaal niet vreemd.

In andermans geval, dat komt omdat Google Play Services eigenlijk een onderdeel van Android is. Dus als een andere (non-Google) app jouw locatie opvraagt, dan doet die dat via Play Services. Het is het centrale punt, omdat Play Services nieuwere technieken heeft voor oudere Android versies.
De vraag is dan: wat? De Play Services stonden standaard niet op mijn telefoon, en de enige apps die ik staan heb die de Play Services vereisen zijn (dus) de Play Store en Google Maps.

Een van die twee vindt het dus nodig ongeveer om het uur naar mijn positie te peilen ook wanneer ze niet actief gebruikt worden.
Heb je ook de NLPwakelock?
Die heb ik in ieder geval omdat mijn locatie wordt doorgestuurd (dat heb ik zelf aangezet!). Als ik mijn locatie doorgeven uitzet, heb ik die wakelock ook niet meer.
Anoniem: 572916 @3x33 februari 2014 14:36
Het frappante is dat Google-apps op dezelfde manier wordt geïnstalleerd als vroeger. U installeerde product A, en tussendoor werd even gevraagd om ook op Ja, Akkoord te drukken voor het toestaan van installeren van B; de toolbar/malware/software die dan de data ging verzamelen. Diezelfde software kreeg je dan ook weer moeilijk van de pc.

Verschil met vroeger is dat computers toen nauwelijks met spyware geïnstalleerd geleverd werden. Terwijl die functies van het verzamelen van prive data om advertenties te tonen, nu bijna standaard op de meeste telefoons geleverd word.
En je krijgt die programmatuur nauwelijks meer van het systeem.
Google's Play voorwaarden verplichten alle Google apps op een telefoon en een hele berg aan shady randvoorwaarden die al naar gelang Google's waardering (of gebrek daaraan) voor jou kunnen veranderen.

Microsoft biedt dus haar eigen alternatieven.

edit:
hier een voorbeeld

http://www.theverge.com/2...lawsuit-motorola-samsung/

[Reactie gewijzigd door halofreak1990 op 23 juli 2024 04:21]

een hele berg aan shady randvoorwaarden
Wat een stemmingsmakerij zeg :Y)
In hoeverre is een Android fork compatible met "standaard" Android? Kun je dan nogsteeds in de Play store? Of gaat MS een eigen store naast de Play store draaien [...] ?
Staat in het artikel: een eigen Nokia app-store dus. Met "standaard" Android heb je ook geen toegang tot de Play store trouwens. Toegang tot de Play store (als onderdeel van een suite van Google Apps) krijg je alleen als de telefoonfabrikant daarvoor licentiekosten aan Google betaalt, iets wat Nokia/Microsoft natuurlijk niet zo graag doet. Al is het alleen maar omdat eventuele reclame-inkomsten dan ook naar Google gaan, en dat is iets wat ze niet graag zullen toestaan.
Hoe zit die vork eigenlijk in de steel? Mijn chinaphone had geen Play Store maar die kon gewoon gedownload worden in de eigen store. Was dit dan een inbreuk op het copyright of kan een Westerse fabrikant hetzelfde doen en gewoon Google's eisen aan zijn laars lappen en alle Gapps gewoon aanbieden via de store?
Als het waar is is het wel jammer dat er maar een dualcore-Snapdragon 200-soc met een kloksnelheid van 1,2GHz in komt, waarom niet een snellere CPU en GPU?
Omdat ze het goedkopere segment van de markt willen bedienen met Android, zodat ze Windows Phone kunnen verkopen als Premium en superieur over Android.

Ze hopen dus dat mensen zullen zien dat WP beter is als android, omdat ze android voor de goedkopere markt verkopen.
Dat speculeren sommige mensen ja. Maar de onderbouwing vanuit Nokia is natuurlijk heel anders en iets minder zwart/wit dan je het nu stelt.

Een telefoon met Android waar Nokia gewoon de 'eigen' diensten van Microsoft kan pushen op een goedkoop toestel is natuurlijk erg interessant. Laat de mensen maar instappen in de wereld van Microsoft via Android.... En dat ze dan mogelijk op die Androidstoestellen een beperkte 'Microsoft ervaring' bieden en dan mensen in de richting van de duurdere Windows-telefoons duwen is slechts een marketingtruc.

Vergeet ook niet dat er nog steeds heel veel mensen zijn die bij het kopen van een nieuwe telefoon, zeker in de low-end markt, bij Nokia uitkomen. Mensen die de markt niet op de voet volgen en 1x in de tig jaar een nieuw toestel aanschaffen, zien Nokia nog steeds als een grote speler op de markt.
Er is dan ook helemaal niets mis met deze toestellen. Ik had laatst voor de gein bij 4launch een lumia 520 besteld om een weekje mee te spelen. Ik heb zelf een note 2 van samsung. Maar ik moet zeggen dat ik al snel verliefd werd op de personen app. die een mengelmoes geeft van alle social media en deze chronologisch weer geeft. ook het per persoon kunnen terug zien van facebook fotos e.d. is een geweldige toevoeging.

Ik was echt onder de indruk van het toestel en wilde het eigenlijk niet meer terug brengen. Maar het is onzin om met 2 toestellen rond te gaan lopen, dus uiteindelijk toch retour gestuurd. Maar ondanks dat ik android een heel goed systeem vind sta ik sinds kort zeker open om over een jaar mijn note 2 in te ruilen voor een nokia.
En dan verwonderd zijn dat winkels het hoofd niet boven water kunnen houden :X
Je hoeft niet eens per sé een Nokia te kopen om die personen-app te krijgen; op mijn Samsung ATIV S staat hij ook gewoon. En ben met je eens dat het echt goed uit de verf komt.
Overigens ben ik sowieso zeer content met Windows Phone, en ben niet van plan om weer terug te keren naar Android. Hoop alleen op een iets uitgebreidere app-markt, wat alleen echt gaat komen als mensen beseffen dat Windows Phone net zo goed of beter functioneert dan Android.

Het zou mooi zijn als deze Nokia X een klein beetje op Windows gaat lijken, dan zien mensen misschien de link :)
huh jij hebt een toestel bestelt om mee te gaan spelen en met de koopgarantie terug gestuurd?
Omdat deze telefoon heel duidelijk als budget telefoon bedoelt is (want die verkopen echt als zoete broodjes, kijk maar naar Lumia 520, een echt verkoopsucces)
In dit opzicht is het dan toch een vreemde beslissing om met een Android telefoon uit te komen. De Lumia 520 doet het immers goed, en laat zien wat voor ervaring Windows Phone je kan bieden, zelfs op beperkte hardware. Wanneer ik kijk naar de Android toestellen met 512 MB geheugen, houdt dat allemaal niet over. Wellicht dat het met Kitkat beter gaat, maar dan nog. Nokia heeft in dat segment toch helemaal niets te winnen?

Ik zie hier een paar mensen suggereren dat Nokia op deze manier klanten naar zich kan trekken. Maar deze klanten kiezen niet specifiek voor Nokia, maar voor een Android toestel. Wanneer Nokia vervolgens weer op louter Windows Phone overgaat, zoeken die mensen weer naar een ander Android toestel.

Verder moeten we niet te makkelijk denken over de kansen van Nokia in de markt. De enige Andoid-toestellen fabrikant die zich geen zorgen hoeft te maken over hun afzet is Samsung. Waarom zou Nokia opeens wel een speler van betekenis kunnen worden?
Mensen gaat dit toestel waarschijnlijk niet als een Android toestel zien, het heeft geen Play, ziet compleet anders uit (staat nog verder af van Android GUI dan Sense en TouchWiz) en is zeer goedkoop. Zie het als een featurephone. Als Nokia het goedkoper prijst dan de 520 en 521, dan zal het geen concurrent worden van WP.
Eerste deel ben ik akkoord maar dat mensen specifiek kiezen voor een Android toestel kan ik niet helemaal mee akkoord gaan. Toch niet in de (hele) lage prijsklasse. Bij de gewone huis-, tuin- en keukengebruiker is Nokia toch nog een naam die vertrouwen geeft.
Maar dat is op niets gebaseerd behalve mijn directe omgeving dus kan verkeerd zijn
Als het om de naam gaat, gaan ze nu ook voor een Nokia. Waarom dan een Android toestel brengen als ze je toestel toch zouden kopen?

Zeker in deze vorm, waarin het grootste voordeel van Android de beschikbaarheid van apps is, terwijl dit toestel standaard daar geen toegang toe heeft.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 23 juli 2024 04:21]

Maar deze klanten kiezen niet specifiek voor Nokia, maar voor een Android toestel.
Even nuanceren: ik denk dat bijna niemand voor een "Android" toestel kiest, maar voor een "Google Android" toestel, m.a.w. voor toegang de Play Store met het grote aanbod aan apps (dat trekt nog steeds) en andere Google Services.

Bij deze fork van Nokia ontbreekt dit allemaal natuurlijk. Nokia zal deze X dus zeker moeten profileren als een Nokia-toestel, en geen Android-toestel, want dat schept verkeerde verwachtingen bij de kopers.
Daar had ik overheen gelezen. Dat is inderdaad een goed punt. Dan is er helemaal geen reden om deze te nemen boven de 520, tenzij deze veel goedkoper is of andere specifieke voordelen heeft.

Ik betwijfel eigenlijk of Android dan überhaupt wel een goed idee is ipv een ander OS, met het oog op de batterijduur.
Je kunt natuurlijk wel de Google-applicaties, zoals de Play Store, gewoon alsnog zelf installeren. Dat is het misschien best een prettige goedkope Android-telefoon.
[...]

Even nuanceren: ik denk dat bijna niemand voor een "Android" toestel kiest, maar voor een "Google Android" toestel
Ik denk dat de meeste mensen voor een Samsung kiezen zonder dat ze weten dat er een OS van Google op staat.
Er is een verschil tussen een budgettelefoon (cfr Asha) en een regelrechte concurrent voor de 520 met "vergelijkbare specs".

Die 520 is extreem belangrijk omdat het het enige WP8-toestel is met een significant marktaandeel. Nokia maakt er geen winst mee, maar een grote userbase is belangrijk om ontwikkelaars aan te zetten WP8-apps te ontwikkelen.

Dat er een markt is voor een telefoon van €80-100 die op internet kan, is waar. Maar dit is er zo geen.
Omdat ze de Windows Phone markt niet willen kannibaliseren misschien.
De reden hiervoor is waarschijnlijk het vergroten van het aandeel gebruikers van Microsoft diensten op de low-budget smartphonemarkt.
En juist daar zit de groei van WP. Als men de L520 op deze manier torpedeert, dan stort dat marktaandeel ook weer in. Dit toestel zal dus hier niet uitkomen(?)

Hoe zit het nou exact tussen Nokia en MS? De wiki zegt het volgende:
While Microsoft will license the Nokia brand under a 10-year agreement, Nokia will be unable to use its name on smartphones and will be subject to a non-compete clause preventing it from producing any mobile devices under the Nokia name through 31 December 2015. Microsoft will acquire the rights to the Asha and Lumia brands as part of the deal.
Dit verhaal is weer een beetje anders: http://www.nrc.nl/nieuws/...-microsoft-in-zes-vragen/

Het komt er dus op neer dat Microsoft een Android toestel op de markt brengt. Zal wel een koude dag in de hel zijn geweest . ;)

[Reactie gewijzigd door Señor Sjon op 23 juli 2024 04:21]

Als het waar is is het wel jammer dat er maar een dualcore-Snapdragon 200-soc met een kloksnelheid van 1,2GHz in komt, waarom niet een snellere CPU en GPU?
De belangrijkste reden zal de lage prijs zijn, verder zal de schil van Nokia niet al te zwaar zijn waardoor dit voor een 4 inch toestel met een lage 854x480 resolutie wel voldoende is.
Omdat het een telefoon is, en geen gamePC. ;)
Omdat prijs alles is in de opkomende markten waar nokia nog steeds voet ad grond heeft...India China!

dus hij moet t gewoon doen! en het moet goedkoop zijn, ze willen geen telefoon maken die gaat concurreren met hun Windows Phones!
Ik snap nog steeds niet wat ze hiermee willen bereiken. Er zal wel een (logische?) reden achter zitten maar ik zie het niet.
Niet op 1 paard (=windows) wedden. Gezien hun magere marktpositie is dat wel slim.
Elop heeft altijd geroepen dat er geen plan B was. Waarom zouden ze nu dan opeens wel een nieuw platform gaan ondersteunen?
Elop heeft Meego-Harmattan en Meltimi de nek omgedraaid, om dan nu met een Android-fork te gaan werken?
Blijkbaar moet deze lijn mensen gaan overhalen om nadien over te stappen op WP, maar vind het vreemd dat er dan de Android-naam aan plakt.

[Reactie gewijzigd door Thile op 23 juli 2024 04:21]

Dit lijkt me niet echt op een plan B.
Elop heeft Meego en Meltimi niet enkel afgeschoten vanwege Windows Phone. Veel mensen vergeten het achterliggende verhaal en de kosten die bij het OS gepaard gingen. Het feit dat Samsung Tizen blijkt af te duwen na miljarden investeringen en maanden van 'klaarstomen' van een doodgeboren kind, maakt duidelijk dat Nokia hetzelfde voorhad: veel geld verliezen aan een platform dat erg moeilijk groot te brengen is.
Kijk naar de samenwerking tussen Nokia en Microsoft: beide brengen losse updates uit, en Nokia uit best wat kritiek over de moeilijke samenwerking terwijl Microsoft miljarden in Windows Phone en Nokia pompt. Als er in zo een situatie een probleem opduikt (bij Meego het dalend aandeel, geldgebrek en een OS dat moeilijk ontwikkelde) lijkt het me normaal dat één van de twee partijen afstand neemt en het plan in het water valt. Dus steek de schuld niet te snel op Elop... De rol van Intel interesseert me overigens erg, maar daar horen we weinig van...
Hoezo dalend aandeel? Hoezo moeilijk ontwikkelde?

Er waren nog geen meego toestellen op de markt, hoe kan dat dan een dalend aandeel hebben? Jij hebt het over symbian?
Qua ontwikkeling... het was zo goed als af...
Immers, als het de community lukt om meego core te onderhouden (geforked in MER) en wat ex-werknemers van nokia op eigen houtje er een eigen os rond kunnen bouwen met veel beperkter budget (jolla sailfish), waarom zou het voor het grote nokia zelf dan te moeilijk zijn geweest?

Geldgebrek zullen ze zeker niet gehad hebben want ten tijde van Elop's burning platform speech had nokia nog record groei en winstcijfers opgetekend.
Ja, hun marktaandeel met symbian zakte wel, maar in absolute cijfers ging het nog steeds omhoog en smartphoneverkopen waren 2x groter dan apple en 4x groter dan samsung.
Tot Elop's aankondiging dat er met symbian gestopt ging worden, toen zijn de verkopen in mekaar beginnen zakken (record cijfers in negatieve zin), apple en samsung verkochten dan beiden meer dan hun.
Een jaar nadat hun eerste WP toestellen uit kwamen verkondigde Elop dat ze op goeie weg waren, terwijl ze op dat moment hun eigen record in gezakte verkoopsaantallen braken, apple is 4x groter en samsung 6x groter inmiddels.


En je spreekt over de kosten..., die waren al gemaakt, en door het hele project de vuilbak in te kiepen hebben ze dat geld eveneens in de vuilbak gegooid.
Hadden ze er iets mee aangevangen hadden ze nog iets op hun investering kunnen terugverdienen, nu helemaal niet.

Hetzelfde met samsung nu, alleen doen zij het voor een overeenkomst met google ipv microsoft.
Er is geen causaal verband tussen de burning platform mail en de ingestorte smartphoneverkopen. Het is niet omdat deze twee elkaar opvolgden, dat de ene oorzaak en de andere gevolg is, wat ook niet uitsluit dat het wel zo is. Nokia kreeg in reviews al vaak de opmerking niet meer mee te kunnen, wat zich uiteindelijk vertaalde in de verkopen. De N8 was een topmodel dat buiten de camera, qua specs niet meer meekon.
De ontwikkeling van Meego ging erg traag want uiteindelijk werd een N9 gepresenteerd die eigenlijk nog Maemo draaide... nadat er al jaren speculaties waren.
Er waren kosten gemaakt, maar niet alle, kijk naar Samsung: gestopt omdat de providers niet willen afnemen:. Ze zitten met een voorraad waarvan ze niet zeker ze zijn kwijt te raken, dat brengt kosten met zich me... Nu zitten ze goed met Android, maar wat als dat op korte termijn veranderd? Dan zit je voor 10 jaar met je partner die het niet meer waard is.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @maarte9973 februari 2014 14:41
De rol van Intel interesseert me overigens erg, maar daar horen we weinig van...
Welke rol heeft Intel dan in dat geheel volgens jou?
Intel ontwikkeld Meego samen met Nokia. Nokia stapt uit het project, krijgt heel wat kritiek daarop en loopt ook wat imagoschade op (zeker onder tweakers). Rond Intel blijft het stil.
Op dat moment neemt Samsung de rol over door van Meego en Bada Tizen te maken, samen met Intel. Ook dat loopt nu mis, alweer met Intel mee aan het stuur. Dan vraag ik me toch af wat er allemaal misloopt. Zowel Nokia als Samsung hebben:
- flink geïnvesteerd in het OS;
- veel tijd eraan gespendeerd;
- nooit een toestel getoond (Samsung kan nog, maar volgens de geruchten is het gedaan).
- bewezen dat ze weten hoe het eraan toe gaat in de gsm/smartphonewereld.
Dan vraag ik me af of Intel niet een boosdoener kan zijn... Ik ga ze geen rol toewijzen, maar ben érg benieuwd wat er allemaal achter de schermen gebeurt...
Android is natuurlijk met een skin zo te maken dat het op Windows lijkt. Waardoor het al snel lijkt dat het gewoon een budget-versie is van hun duurdere telefoons. Veel mensen die in die markt gaan shoppen kijken niet naar de naam van het besturingssysteem. Ze willen alleen Whatsapp, Candy Crush en Clash of Clans kunnen gebruiken.
Elop...die heeft toch nokia zo goed geleid dat het nu van MS is? Dezelfde Elop die ze nu naar de Xbox tak gestuurd hebben? M.a.w. Elop weg, en alles wat hij zei heeft geen waarde meer.
Marktaandeel terug winnen. En dan verder kijken.
Marktaandeel in de vorm van Android; maw een product dat niet eens van hun is?

Dat slaat toch nergens op?

edit: leuk hoor; ik vraag me gewoon iets af en wordt gedownmod?

[Reactie gewijzigd door Jarrichvdv op 23 juli 2024 04:21]

Hoezo niet van hun. Nokia maakt de telefoon toch?
Ja, maar ze zouden Android aan meer marktaandeel helpen. Als je zelf telefoons gaat verkopen met een ander OS op, dat geeft de developers voor je eigen WP OS niet echt veel vertrouwen lijkt mij.
Klopt, maar wel marktaandeel qua hardware.
Android is open source hè... mag je dus gewoon forken, zonder Google services (maar Nokia heeft b.v. een prima eigen kaartendienst dus is niet afhankelijk van Google Maps).

Dan kan MS / Nokia een eigen variant van de play store ontwikkelen en ontwikkelaars vragen om hun Android-apps ook in die store aan te bieden. Is voor ontwikkelaars heel wat eenvoudiger dan de app compleet opnieuw opbouwen voor Windows Phone.
Volgens mij kaapt MS/Nokia nu gewoon Android en vervangen ze alle Google-services door MS-services. Aparte strategie maar op zich interessant. Snap alleen niet waarom ze dan voor Android gaan, wat is precies de meerwaarde van Android t.o.v. WP op een budgettelefoon?

[Reactie gewijzigd door TMC op 23 juli 2024 04:21]

Kennelijk werkt Android toch beter dan WP op budgettelefoons?
Iedereen hier concludeert al sinds het begin van WP omgekeerd, maar waarom zouden ze anders een Android telefoon uitbrengen? :P
LOL. Nou niet daarom. WP werkt zoveel beter met low end hardware dat je niet eens hoeft te beginnen met vergelijken :+ Het is dan ook geen 'echte' Android maar een Fork.
De reden voor het uitbrengen van dit Asha model lijkt me eerder dat ze hiermee nog goedkoper kunnen. De prijs zal dus het meest interessant zijn. Voor 'emerging markets'.
De Lumia 520 is net 'ververst' door de Lumia 525.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 23 juli 2024 04:21]

LOL. Nou niet daarom. WP werkt zoveel beter met low end hardware dat je niet eens hoeft te beginnen met vergelijken.
Kleine verbetering: "WP werkt zoveel beter met de enkele modellen relatief low end hardware dat je niet eens kan beginnen met vergelijken."
Microsoft kan hun software beter optimaliseren omdat het de hardware met Nokia daarvoor controleert. Net zoals Apple.

[Reactie gewijzigd door goarilla op 23 juli 2024 04:21]

Gelukkig is dat niet de gedachte hierachter, gezien de Lumia 520 stukken beter draait dan een gemiddelde android Phone uit dezelfde prijsklasse (en bied veel meer gratis software).

Nokia gaat net als Samsung android helemaal verbouwen dat je amper nog android er terug in ziet komen. In principe is dit best slim, gezien mensen dan een Nokia kopen en niet weer een smartphone waar android op gezet wordt en totaal niet aanslaat qua marktaandeel (Zie HTC, LG, Sony en Acer).

Als Nokia straks een budget telefoon kan aanbieden voor rond 70 euro die tenminste stabiel en snel draait, en daarbij dezelfde goede Here software krijgt als op de Lumia lijn, kan het nog wel eens een geduchte concurrent worden van Samsung.

De Asha lijn is nog steeds erg populair in landen die het wat minder breed hebben en als het toestel voor een leuke prijs aanbieden, zal het zeker goed aanslaan.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juli 2024 04:21]

De gemiddelde Android phone heeft momenteel een oude versie of een logge skin.
Android 4.4 zonder skin met ART aan is nog nooit getest tov Windows Phone.
Dat wil zeggen, Nokia's Android kan dus wel degelijk lichter/sneller zijn dan Windows Phone op dezelfde hardware.
Voor de consument maakt het echt helemaal niks uit welke OS versie hij draait, maar kijkt hoe de telefoon presteert. De gemiddelde low budget telefoons rond de Lumia 520 worden bijna niet geleverd met android 4.4 en een update naar deze versie zullen de meeste ook nooit zien.

Toch frappant dat ze er niet zijn, sinds android 4.4 al enige tijd uit is :?

[Reactie gewijzigd door vali op 23 juli 2024 04:21]

Is al gedaan hoor (via een gemodificeerde ROM, want een Model met gelijke hardware met Kitkat is er niet). En nee, Android is ook met Kitkat absoluut niet sneller met dezelfde hardware. Al is het verschil wel kleiner. Deze Nokia X heeft daarnaast heel weinig met Android te maken. Het is een Fork en de vraag is hoeveel native Android hier nog in zit. Dus de vergelijking met Android op lage spec hardware versus Windows Phone is een non vergelijking, want dit is een fork van Android. Denk aan Kindle bijvoorbeeld, maar dan nog verder uitgekleed.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 23 juli 2024 04:21]

De vraag is, kiezen ze voor een eigen app. Of installeren ze de data-mine suite van de concurrent met G-apps.
Ik hoop dat microsoft hun eigen lijn durft te trekken, en net als amazon komt met hun eigen store.
Want android werkt ook prima zonder google.

Ik vind het eigenlijk ook wel jammer dat de goedkope windows phones verdwijnen. Door het efficiente OS, voelden ze ondanks vaak zwakkere hardware vlot aan!

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 23 juli 2024 04:21]

Misschien beseffen ze bij microsoft dat ze de trein gemist hebben. Ze gaan voor elk procent marktaandeel hard moeten knokken. Op deze manier kunnen ze marktaandeel afsnoepen van Gapps. Indien de Ui van android behoorlijk dicht bij windows zit gaan deze gebruikers minder moeite hebben met een overstap naar windows phone 8... wanneer de app winkel wat meer gevuld raakt. Denk dat het niet toevallig is dat ook SKYPE prominent staat. De dag dat je een data abo neemt ipv een gsm abo komt volgens mij steeds dichter bij.
Nokia verkoopt nog altijd meer dumb dan smartphones.
Deze Normandy in de Asha lijn plaatsen maakt de "dumb" lijn ietwat meer smart. Zodoende de "dumb"phone kopers over te halen naar duurdere/betere toestellen over te stappen.

Wat eigenlijk duf is. Heb je een goedkope Nokia met android, met al die apps, stap je over naar een Lumia 925 mis je al die apps.

ps de term dumbphone vind ik nogal ... dumb? Aangezien veel mensen hun smartphone net zo gebruiken als een dumbphone met als verschil dat ze whatsapp ipv sms gebruiken ofzo...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.