Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 81, views: 39.500 •

Apple heeft bij zijn nieuwe iPhone 5s en iPhone 5c een grotere accu ingebouwd dan bij de voorganger iPhone 5. Alhoewel het om niet heel grote verschillen gaat, is dit opvallend omdat de iPhone 5s en iPhone 5 hetzelfde formaat behuizing hebben.

De groottes van de accu werden bij de Amerikaanse keuringsinstantie FCC ontdekt door Anandtech. Die zag in documenten dat de iPhone 5c een accucapaciteit van 1507mAh heeft, iets meer dan de 1440mAh van de iPhone 5. De iPhone 5c heeft echter ook een grotere behuizing dan zijn voorganger. De iPhone 5s heeft een nog iets grotere accucapaciteit met 1570mAh; dat is opvallend omdat de afmetingen van de behuizing gelijk zijn aan die van de iPhone 5.

Apple kondigde zijn nieuwe iPhones op 10 september aan. Toen liet de fabrikant al weten dat de accuduur van de iPhone 5s gelijk of beter is aan die van de iPhone 5, ondanks de snellere soc, die vermoedelijk meer energie nodig heeft. Van de iPhone 5c is door Apple gezegd dat de accuduur beter is dan de iPhone 5. Daardoor lijkt het erop dat het 5c-model met zijn lagere accucapaciteit een langere accuduur heeft dan de 5s, iets dat verklaard kan worden door de snellere soc die in de 5s draait.

Nieuwe iPhones -- accucapaciteit

Reacties (81)

Ik hoop dat het vergroten van de accu genoeg extra capaciteit heeft opgeleverd om de stelling "Accuduur 5 == 5s" waar te maken!

[Reactie gewijzigd door Devroet op 13 september 2013 10:47]

3G talk-time zou 2 uur meer moeten zijn..
volgens mij is talk-time maar voor weinig mensen interessant, het gaat tegenwoordig meer om screen on time..
Okee.. dan even wat meer info:

3G Talk time:
- iPhone 5: 8 uur
- iPhone 5s: 10 uur

LTE browsing:
- iPhone 5: 8 uur
- iPhone 5s: 10 uur

Standby:
- iPhone 5: 225 uur
- iPhone 5s: 250 uur

Overige is allemaal gelijk.. (wifi browsing, 3G browsing, video, music)

edit: Overigens heeft de 5C exact dezelfde accuduur als de 5S:
http://appleinsider.com/a...-lte-use-times-by-2-hours

[Reactie gewijzigd door Eswip op 13 september 2013 09:44]

De browsing time gelijkheid onder 3 en 4g is dan volgens mij wel in de veronderstelling dat men dezelfde band gebruikt. LTE op 800mhz verbruikt dacht ik minder energie dan 3G op 2100, nietwaar?
3g talk time van 8 uur? ik krijg amper 2 uur eruit.
Wat dacht je van zakelijke gebruikers? (IT-ers daargelaten)
Die gebruiken hem voornamelijk om te bellen, en daarnaast te emailen.
Wow...67 hele mAh meer en een heel nieuwsbericht....
De accu hoeft niet groter te zijn. Zou gewoon een nieuwer tye kunnen zijn wat net wat meer opslag heeft. Maar het zou ook kunnen dat Apple binnen in wat meer ruimte vrij heeft kunnen maken.
En dat kan niet niet omdat ze lichtere componenten gebruiken?
Wegen even veel
of
zijn even zwaar.

Zwaarwegend is het dat accu's langere gebruikstijd realiseren.
...ondanks de snellere soc, die vermoedelijk meer energie nodig heeft.
Dan ben ik erg benieuwd hoeveel de vraag naar energie is gestegen. De accu verhoging is nu niet bepaald noemenswaardig. Het scheelt iets, en daarmee heb je het ook wel gezegd eigenlijk.
Ik snap niet zo goed waarom er nu voor een andere "Battery Size" is gekozen tussen Iphone 5S en 5C. Je zou toch zeggen dat Apple zo uniform mogelijk onderdelen gebruikt in de productie lijn?

Of zou te maken hebben met de warmte ontwikkeling en de plastic hoes?

[Reactie gewijzigd door Falcon op 13 september 2013 09:14]

Ik denk dat Apple genoeg iPhones verkoopt om meer dan 1 productie lijn te hebben ;)
Daarnaast hebben de 5S en 5C compleet verschillende hardware en behuizing. Dus de ruimte die overblijft voor de accu is niet gelijk.

En op een telefoon van §700 is een besparing op de accu productie van §0,50 niet echt aantrekkelijk, zeker niet als het je 10% van je accuduur kan kosten om een model te maken dat in beide telefoons past.
En op een telefoon van §700 is een besparing op de accu productie van §0,50 niet echt aantrekkelijk
Op eentje niet nee. Maar als je kijkt dat er in Q4 2012 47,8 miljoen van verkocht zijn, dan wil ik die besparing van 2 kwartjes per telefoon toch niet zomaar even vergeten.....
Ik vind die 5% meer capaciteit echte winst, hoe klein ook. Het gaat om de kleine verschillen, en voor Apple is het waarschijnlijk ook belangrijk genoeg. Wie weet kost het niks meer, of is die grotere accu zelfs goedkoper omdat ie ook elders gebruikt kan worden.
Ik vermoed dat er dergelijk grote aantallen van geproduceerd worden dat het niet veel uitmaakt of er een, twee of drie verschillende accu's ingekocht moeten worden.
Die paar mAh verschil zullen die batterij ook wel weer goedkoper maken, gezien het aantal iPhones dat verkocht gaat worden scheelt dat weer x aantal dollars.
Misschien kopen ze de accus bij LG net als google met hun nexus'.
De 5c en de s hebben de zelfde accu duur. Dus het lijkt er op dat Apple de duur gesteld heeft waaruit de benodigde accu capaciteit volgde. Lijkt me een goede werkwijze.
Meer powerconcumptie betekent ook meer warmteontwikkeling, benieuwd of de dissipation in de 5S ook goed is geregeld.
bij 2200+ zou ik pas een gat in de lucht springen.. vind het nu niet echt enorm..
Dan moet je bij android phones zijn die hebben dit al lang, en nokia lumia's zitten ook al op de 2000 dus gaan binnenkort ook hoger worden.

Maar idd vind dit geen enorme verandering en ja een jaar verder dus technologie gaat door, ze hebben meer ruimte kunnen maken nu door andere onderdelen kleiner te maken of gewoon betere indeling gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 13 september 2013 09:21]

Als je een grotere telefoon maakt, dan heb je automatisch ook meer ruimte voor een accu en kan je dus (relatief) makkelijk de capaciteit van de batterij verbeteren.. Houdt natuurlijk niet in dat je als gebruiker er ook wat aan hebt, aangezien ze ook vaak ook meer batterij vreten en je dus alsnog even lang (of zelfs korter) met 1 volle lading kan.
Wat ik mij afvraag is of je mAh wel met andere mAh's kunt vergelijken. Ik weet bijvoorbeeld dat je van bepaalde chinese merken je ze niet al te serieus moet nemen.

Misschien zijn die mah's wel het zelfde als watts op speakers. Hoe goedkoper de merk, hoe meer watt er mee geadverteerd word.
Bij modelbouw zie je dat heel sterk. De ene accu met dezelfde mah is lang niet zo goed als de andere. En Chinese fabrikanten zijn net als garagehouders.
Klopt je kan niet de 1ne batterij met de andere vergelijken, vaak(Niet altijd) zijn die goedkope Chinese dingen minder goed.
En die verbruiken ook meer energie waardoor ze die accu nodig hebben om dezelfde of kortere accuduur te bewerkstelligen... De capaciteit van een accu is dus niet allesbepalend voor de accuduur en al helemaal geen reden om een andere telefoon te kopen tenzij de daadwerkelijke accuduur beter is.
Maar zelfs met deze "kleine" accu, heeft de iphone wel een van de beste accuduurs van de meeste high-end smartphones op dit moment ;)

Edit: typfoutje, kan gebeuren.

[Reactie gewijzigd door kaaskoekie op 13 september 2013 13:19]

Dat vergeten veel mensen inderdaad. Het is wel eens berekend, maar het grotere scherm is niet de enige reden dat Android toestellen grotere accu's nodig hebben. Het komt voornamelijk door het inefficiŽnt afgestemde OS in combinatie met de gebruikte hardware. Dit is een logisch gevolg van Android, welke natuurlijk voor meerdere hardware ontwikkeld wordt en niet tot het extreme geoptimaliseerd kan worden voor een specifieke set.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 13 september 2013 10:53]

Resolutie is wel degelijk de "boosdoener" van het accuverbruik. Voorbeeld is mijn Xperia Z. Neemt nauwlijks stroom als ik hem niet gebruik, of bel.. maar het scherm aan? dat vreet stroom (1080p scherm)

Daarnaast optimaliseren fabrikanten gewoon android? en kan je zelf (als tweaker) ook nog veel aanpassen. Sony optimaliseert bijvoorbeeld erg veel al zelf. Samsung een stuk minder.

Daarbij komt dat echt heel zware taken (high end games ed.) bij Apple eigenlijk nog compatible moeten zijn met de iPhone 4, gezien veel mensen een iPhone 4 of 4S halen als "budget" telefoon. Daardoor wordt er vooral voor de iPhone 4 en hoger ontwikkeld.

Dat scheelt natuurlijk in rekenkracht en batterijduur ook enorm. Maar je kan er inderdaad niet omheen dat de iPhones lang meegaan.
Als je je telefoon niet "aan" heb staan, dan doen wel meer componenten in je telefoon niks, dan alleen je scherm hoor. Geen goede redenering.
Het maakt zeker verschil, dat zeg ik niet, maar er zijn meer factoren.
Puur de resolutie vreet niet meer accu. Het is de combinatie van een groter scherm, sterkere backlight en de extra cpu/gpu kracht die nodig is om deze aan te sturen.
Daarbij komt dat echt heel zware taken (high end games ed.) bij Apple eigenlijk nog compatible moeten zijn met de iPhone 4, gezien veel mensen een iPhone 4 of 4S halen als "budget" telefoon. Daardoor wordt er vooral voor de iPhone 4 en hoger ontwikkeld.

Dat scheelt natuurlijk in rekenkracht en batterijduur ook enorm
Veel games zijn echter geoptimaliseerd voor bijvoorbeeld de Phone 5 en straks de 5S waarbij je meer details, schaduwen etc krijgt dan wanneer je m op de 4 speelt en er alles uit de 5 getrokken wordt, dat argument gaat niet geheel op.
Het is wel eens berekend, maar het grotere scherm is niet de reden dat Android toestellen grotere accu's hebben.
Kom maar op met die berekening?

Dat er meerdere factoren zouden zijn zou ik echt geen nee op zeggen, maar eigenlijk zeg je nu gewoon dat een groter scherm niet meer gebruikt :P En dat is nog +2 ook :D
Sterker nog, een groter scherm is een vereiste omdat men er ernstig veel moeite mee heeft om de nieuwste specs in een compact toestel te proppen zonder een belachelijk slechte batterijduur en hitte problemen.

Nieuwste hardware vereist een grotere batterij, en dus een grotere behuizing waardoor men automatisch een groter scherm nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 13 september 2013 11:09]

Apple lukt het dus wel.
Bij dezen:
Ik heb een 3.8" 800x480 android 4.1.2 met een 1500 mAh batterij. Kleiner scherm, zelfde batterij, maar minder energiezuinig dan een iPhone.

Als google android eens zou strippen van allerlei overbodige onzin, dan zou het waarschijnlijk een stuk vlotter draaien. Als je bijvoorbeeld lokatie via WIFI aanzet, dan stuurt je telefoon elk kwartier je lokatie door naar google. Heb je zelf niks aan en kost meerdere procenten batterij per dag. En verder, het is toch van de zotten dat je tegenwoordig een quadcore en 1GB geheugen nodig hebt om vlotjes door het menuutje van je telefoon heen te scrollen. Dat zou met elke 33+ MHz processor vlot moeten gaan als het een beetje efficient geprogrammeerd zou zijn.
Als je bijvoorbeeld lokatie via WIFI aanzet, dan stuurt je telefoon elk kwartier je lokatie door naar google.

Dat is het verdienmodel van Google; zijn gebruikers in de gaten houden en daar dan gerichte advertenties op af sturen.
Dat is waarschijnlijk een oude of low-end telefoon. Om veel apps gemaakt met een quadcore in het achterhoofd te kunnen draaien moet jouw telefoon vol aan de bak, kost meer energie dan een snellere moderne processor op een laag pitje te laten draaien.

Waar voor een high-end telefoon van nu door een lijst scrollen een fluitje van een cent is, heeft een oude telefoon daar al moeite mee.

[Reactie gewijzigd door sdk16420 op 13 september 2013 12:21]

Mijn telefoon is absoluut geen high end. Ik heb het echter niet over het draaien van veel zware apps, natuurlijk loopt dat dan minder soepel. Het navigeren in Android zelf zou echter gewoon net zo soepel moeten gaan als op een high end telefoon. Daar heb je geen fancy graphics of zware berekeningen voor nodig. Als dat dus efficient geprogrammeerd zou zijn, zou navigeren in Android zelf dus allemaal instant moeten zijn. Dat dat niet zo is komt dus doordat ze bij google of samsung iets niet helemaal goed doen. (Misschien zelfs bewust om mensen vaker nieuwere of duurdere telefoons te laten kopen)
Heb je ooit al is ios 6 gebruikt op een iPhone 4? Is ook niet bepaald een lachertje, moet je jezelf eens de vraag stellen of de specs van jouw telefoon hoger zijn als die van bovengenoemde iPhone
nogal logisch als je maar op 1 systeem hoeft te focussen. Android is voor duizend en 1 verschillende types.
Ik ook niet, ik heb een htc sensation en die is al paar jaartjes oud en die heeft een 1520mAH dus dan zou je inderdaad hier veel meer van verwachten.
Lekkere vergelijking:

htc sensation:
126,1 x 65,4 x 11,3 mm
Inhoud 93cm^3
Gewicht 148 gram

iphone 5s
123.8 x 58.6 x 7.6 mm
Inhoud 55 cm^3
Gewicht 112 gram

Inhoud van de Sensation is dus 70% groter. Hij is meer dan 30 % zwaarder.
En toch zit er in de iPhone een accu met evenveel capaciteit die waarschijnlijk langer meegaat dan de sensation en is de iphone sneller en heeft hij een hogere resolutie scherm. De laatste 2 kosten allebei stroom.
Juist lekkere vergelijking. Je vergelijkt hier een toestel van een paar jaar oud met de nieuwste generatie iPhone. Als je grootte en tijd wil vergelijk met elkaar neem dan de eerste Samsung Note met de iPhone 4. In dat geval het de eerste een waanzinnig lange batterij tijd.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 13 september 2013 12:40]

Je kan geen Apples met peren vergelijken
Dat is toch ook niet zo vreemd dat er een grotere accu in zit, je ben een jaar al weer verder technologie staat niet stil ofzo.
Dus zo opvallend vind ik het ik het dan eigenlijk niet.
Op macrumors.com was laatst nog te zien dat de PCB van de nieuwe 5s iets dunner was dan die in de iphone 5 zit, dit zou moeten verklaren waarom ze een grotere accu in hebben kunnen stoppen.
PCB en accu zitten naast elkaar, dus daar zal het niet bijdragen.
Kijk bijvoorbeeld op http://www.iphoneclub.nl/...re-batterij-dan-iphone-5/ voor een foto, accu zit links, PCB rechts naast de accu.
Er zit ook een PCB onder de accu.
Wat ik bedoelde is dat de pcb minder breed is geworden, dus er meer plaats is voor de accu
Op macrumors.com was laatst nog te zien dat de PCB van de nieuwe 5s iets dunner was dan die in de iphone 5 zit, dit zou moeten verklaren waarom ze een grotere accu in hebben kunnen stoppen.
Het is niet omdat dat de accu een hogere capaciteit heeft dat de fysieke grootte ook toeneemt.
Is toch bijna 10% meer capaciteit.
In dezelfde ruimte, vind dat toch wel netjes.

En iedereen vergelijkt het altijd meteen met een android, maar dat kun je zo niet doen.
De iphone is alleen voor iOS en die zijn perfect op elkaar afgestemd.

Daardoor kan de Apple met minder capaciteit net zolang mee als een Android.
Je kunt dat dus niet zo 1 op 1 vergelijken en los daarvan is de vergelijking niet eens nodig.
Het is een iPhone en geen Android Phone!
Euh de batterij van de IPhone 5 gaat langer mee dan de Samsung s4
Zou wel gaaf zijn als er een "dikke" iphone uit zou komen, 90mm dik, 3000mAh. :) Deze iphone zou dan echt een ziekelijke accuduur hebben.
Er bestaan tientallen covers met ingebouwde batterij waarbij je iPhone dan gemakkelijk een week kan meegaan. ;)