Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties, 25.335 views •
Submitter: DogEatsDog

Mojang Specifications heeft aangekondigd dat de sandboxgame Minecraft ook op de PlayStation 3- en PlayStation 4-consoles zal uitkomen, evenals op de Vita-handheld. Op de PlayStation 4 moet Minecraft bovendien een launch title worden.

Minecraft is al op een aantal platforms beschikbaar, waaronder de pc en Microsofts Xbox 360-console. Voor iOS- en Android-smartphones zijn de zogeheten Pocket Editions beschikbaar. De toptitel van Mojang Specifications is ook aangekondigd voor de Xbox One, de console die vanaf november in een aantal markten op de markt komt. In Nederland en België zal de Xbox One pas begin 2014 uitkomen. De titel zal echter niet langer een Xbox-exclusive zijn nu de ontwikkelaar van Minecraft tijdens de gamescom heeft laten weten dat de game ook op Sony's consoles zal uitkomen.

Markus Persson van Mojang Specifications heeft via Twitter bevestigd dat Minecraft een launch title zal zijn voor de PlayStation 4. Deze console komt eind november op de markt. Daarnaast zal de titel ook uitkomen op de Vita-handheld, de console die nog een prijsverlaging heeft gekregen. Over prijzen voor de nieuwe versies nog niets bekendgemaakt, evenmin als precieze releasedata voor de PS3- en Vita-versies.

Minecraft, PC

Reacties (38)

Reactiefilter:-138034+121+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Is het niet zo dat alle spellen die voor de PS4 uitkomen, ook automatisch speelbaar zijn op de Vita?
Met remote play kun je spellen naar de vita streamen, behalve degene die een camera vereisen.
Ja maar dat is natuurlijk via je thiusmodem waarbij de PS4 de beelden omzet en verstuurd naar je Vita terwijl je Vita als input gebruikt wordt. (Een beetje zoals met de WiiU). Echter is dit niet altijd mogelijk als je bijvoorbeeld op reis bent of je broer wilt eens op de PS4 spelen.
Komt hij ook voor de PSP uit? :P
Ik heb nog een PSP3000 liggen die ik wel weer wil gebruiken, eens kijken hoever ik kom :P


Ik speel het spel verder niet echt meer... Ik heb het een tijdje gedaan voor de mods enzo, ik ook wel een server gebouwd en die draait dan dag en nacht.
Het is wel leuk om in te 'klooien' maar écht spelen hoeft van mij niet. /gm 1 (creative :P)
Zou wel mooi zijn, heb hier de 1000, 2x 2000 en 3000 nog liggen :+
Had de hoop al haast opgegeven dat er nog spellen op de Vita kwamen die ik echt leuk vind. Nu hopen dat het om een port van de PC versie gaat.
Ik ben er 100% zeker van dat hij niet voor de oude PSP's uitkomt... tenzij je een renderdistance wilt +/- 50 blocks? Kijk maar eens naar Lamecraft voor het resultaat. Knap gedaan, maar voor mij echt niet de moeite waard. De oude PSP Phat (1000 series) heeft 32MB RAM, de Slim (2000, 3000 series) heeft 64 MB RAM. Dat is simpelweg veels te weinig voor Minecraft, dat gemiddeld ongeveer tussen de 512MB en 1 GB gebruikt (exclusief high-res texture packs en zware mods).
De PS4 komt niet eind oktober, maar half november in de US en eind november in de EU ;)

Minecraft op de Vita lijkt me ideaal trouwens, hopelijk ondersteund de game dan ook nogeens cross save met de PS3/PS4 versies.

[Reactie gewijzigd door SToRM666 op 21 augustus 2013 12:36]

launch title ? echt een game om het grafische gedeelte van de ps4 te showen.
dat word dan toch een grote teleurstelling.
ik ben bang dat een ps4 (nu al verouderde hardware t.o.v. pc's) het toch pittig zwaar gaat krijgen met een beetje fatsoenlijke renderafstanden.
nee, minecraft is dan misschien geen grafisch hoogstaand spel, maar vergis je niet in de 8bit stijl, dit spel is zwaarder dan je denkt (en dan het lijkt).
om nog maar niet te spreken over mods.. als het softwarematig al mogelijk is vraag ik mij af hoe goed een ps4 (laat staan een ps3) zich houd met 1024x1024 pixels per steentje in immense maps als minecraft middle earth

[Reactie gewijzigd door Antitheus 88 op 21 augustus 2013 19:15]

Tuurlijk is Minecraft zwaar, het is in Java geprogrammeerd. Dan wordt alles automatisch traag.
Als je de PC versie gewent bent, dan is de console een zware teleur stelling.
Op de xbox, kan je alleen maar tegen andere xboxen spelen.
Mods zijn niet mogelijk, juist wat het spel leuk maakt.
Markus Persson van Mojang Specifications heeft via Twitter bevestigd dat Minecraft een launch title zal zijn voor de PlayStation 4. Deze console komt eind oktober op de markt.

De console komt midden november op de markt. Misschien even veranderen.

On-topic: Goede zet van playstation, het spel wordt veel verkocht op de xbox360 en er zijn genoeg jonge gamers die alleen een playstation 3 hebben staan en die worden nu ook bereikt.
oke een Vita versie is wel echt super strak!!! Minecraft on the go
Vita is een flop, ze proberen hiermee natuurlijk het nog een redelijke populariteit aan te bieden
De populariteit van minecraft (na de eerste paar miljoen verkopen) is volgens mij volledig te wijten aan de mod community. Als je eenmaal met een modpack gespeeld hebt is teruggaan naar vanilla maar voor weinige echt interessant. Vraag me af hoeveel MC dus gaat verkopen op andere platforms.. De pocket/ios versies zijn zelfs een dusdanig uitgeklede vanilla versie dat de lol er na 2 minuten wel af is. Spelers van de gemodde PC versie hebben niets te zoeken op console/ported versies van MC. Tenzij ze ff aan willen klooien met vanilla.

@satier,,, de ps4 en andere versies gaan er gewoon net zo "jaren 90" uit zien als de huidige.

Alhoewel MC in 1.7+ wel een nieuwe engine lijkt te gaan brengen zal dit aan het uiterlijk niet veel veranderen.. Verder is er het afgelopen jaar verdraaid weinig vernieuwends gebracht door Mojang. Het zou erg leuk zijn als Mojang eens met wat serieuze mod developers om de tafel zou gaan om ook mod packs voor de geporte/consoles uit te gaan brengen. Dan boren ze een grote markt aan. Maar gezien de slechte betrouwbaarheid/stabiliteit van gemodde MC zal dit denk ik nooit gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Darth Malak op 21 augustus 2013 15:49]

Minecraft heeft tot nu toe over de 10miljoen downloads verkocht op xboxlive.
Ik vraag me af hoe ze dat gaan doen op de PS3 met dat gesplitst geheugen en welke beperkingen er zullen zijn. De Xbox 360 heeft die namelijk ook met zijn weinige RAM. Daar staat dan wel tegenover dat de consoleversie veel stabieler draait dan de PC versie. Alleszins een game die ik op de Xbox One zeker ook al aanschaffen :) onderweg heb ik nooit tijd, anders zou ik me hier wel een tweedehands Vita voor op de kop tikken.
Ben benieuwd hoe vaak hij op deze consoles verkocht gaat worden, was erg verbaasd (in goede zin) over de 10+ miljoen op xbox!
Ik heb al een keer eerder aangegeven dat het voor 3rd party developers helemaal niet interessant is om exclusieve titels te maken voor een enkel next-gen platform.

De reden hiervoor is dat de PS4 en XBONE zo veel op elkaar lijken dat je met minimale aanpassingen een aanzienlijk groter publiek bereikt, wat voor extra inkomsten zorgt. Tenzij de fabrikant in kwestie een dusdanig grote zak geld op tafel legt zou ik het niet doen in ieder geval.

Exclusives moeten gewoon worden gemaakt door studio's die onderdeel zijn van Microsoft of Sony. Hiermee heb je een team dat veel beter op de hoogte is van de technische mogelijkheden en kun je makkelijker wijzigingen doorvoeren.
Ik denk eerder dat geld hier een grote rol in speelt,

Stel Microsoft heeft een deal gesloten met Mojang, dat ze een x bedrag krijgen als ze een exclusive blijven totdat de ps4/xbox one uitkomt., logischerwijs is dat bedrag hoger dan de prognose van de winst die Mojang denkt te maken.

Dan heeft Microsoft er een exclusive bij, en mojang denkt meer winst te maken (en stel Minecraft op de console was geflopt dan had Mojang minder verlies geleden door de deal met Microsoft)
Dat klopt, maar je vergeet wel een andere zaak;

als je als onafhankelijke spelletjesmaker titels voor een enkel platform gaat schrijven, loop je kans dat gamers met andere platformen je ook in de toekomst links laten liggen zodra je toch multi-platform gaat maken. De spreekwoordelijke "mosterd na de maaltijd".

Je mag dan in eerste instantie wel meer geld hebben ontvangen vanwege de exclusieve deal, maar iedereen weet dat in het verleden gehaalde resultaten geen garantie zijn voor de toekomst.

Uiteindelijk kan exclusiviteit ook voor reputatieschade zorgen, wat uiteindelijk duurder uit zou kunnen pakken. Makkelijk geld verdienen is niet weggelegd voor de meeste stervelingen.
Het is ook niet exclusief maar het is een launch titel = spel/programma dat per direct beschikbaar (na betaling van het spel/programma) is als je de ps4 opzet.
Ben hier erg blij me ! keek er al naar uit sinds de launch op de xbox en vroeg me toen al af waarom die niet gelijk ook op ps3 kwam. maargoed dat zal wel weer financiele redenen vanaf microsoft ze kant hebben
De reden hiervoor was dat Mojang een exclusief contract had afgesloten met Mirosoft.
Waarom ze dit nu wel kunnen, geen idee, contract misschien afgelopen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True