Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

Iets meer dan een maand nadat de PS3-port van Minecraft is uitgekomen, is de game meer dan een miljoen keer verkocht. Dat is veel voor een titel die niet op een fysiek schijfje wordt geleverd, maar enkel als download te koop is.

Het aantal van een miljoen verkochte games is vrijdag bekendgemaakt door Mojang, de uitgever en ontwikkelaar van Minecraft, en komt vijf weken nadat de PS3-versie werd vrijgegeven. Dat een game die enkel via de online-winkel van de PlayStation in een dergelijke korte periode zo vaak wordt gedownload, is uitzonderlijk. Minecraft, oorspronkelijk een pc-game, kwam eerder al uit voor Android, iOS en de Xbox 360.

Mojang belooft een aantal verbeteringen in de PS3-versie van de sandboxgame, waarin het de bedoeling is om te structuren te bouwen met kubusvormige blokken die eerst moeten worden gedolven. Om wat voor soort verbeteringen het gaat, is niet bekend.

Minecraft PS3

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Best gaaf, Minecraft op de PS3. Weet alleen niet of de controls lekker zijn tijdens het gamen. Op de pc gaat dit allemaal wel vloeiend, maar ben er niet zeker van of dit op de PS3 ook zal zijn.
Tot nu tot gaat bij mij alles vloeiend bij mij, alleen de sprint toets (2x linker joystick naar voren) pakt die soms niet.
Kan ook aan de controller liggen, maar dit probleem komt ook (zelden) voor op de computer, weet niet of dit probleem eindelijk is opgelost in 1.7, maar speel die versie niet aangezien ik liever met mods speel (1.6)
Ik denk dat het dan aan mijn controller ligt gezien de hoeveelheid 'base jumps' van dat ding.
werkt nu door de rechter pook in te drukken, het is een switch dus 1 keer klikken is voldoende
Oh ok weet ik dat ook weer.

Edit: is trouwens veel makkelijker een keer rechter joystick indrukken

[Reactie gewijzigd door Dusche op 26 januari 2014 14:51]

Grotendeels off topic:

ik amuseer me al enige tijd zeer met MineTest. Een Minecraft kloon in C++ geschreven.
Voor alle grote OS'en en zeer te modden door inbreng van de community.

Kan echter nog wel een aantal getalenteerde hackers gebruiken.

www.minetest.net
Is deze goed te gebruiken met de Oculus rift?
Ik had m ook gekocht als die cross-buy zou zijn, maar nu wacht ik liever af op de Vita of PS4 versie.
Waarschijnlijk is de PS4 versie de betere van die 2, want dan kun je alsnog via remote play op de Vita spelen.
Aangezien het een PSN game is, zou een 'triple' cross-buy mooi zijn, dat je deze n keer koopt voor zowel PS3, PS4 n Vita.
Je kan gewoon je gang gaan in het spel, en als je eens paar video's ziet merk je pas hoe enorm creatief sommigen zijn hoor.

Ik heb liever dat mijn kleine zusje of een ander jong familielid minecraft gaat spelen dan games als CoD of GTA.
Prachtig spel! Voor mijn kinderen al op de PC gekocht en nu ook op de PS3.

Wat wel grappig is dat veel mensen Minecraft geen probleem vinden als spel voor kinderen maar wel FPS actie schiet spellen. Dit terwijl veel kinderen in mijn omgeving Minecraft in hun hoofd doorspelen (creative breinen) en daardoor concentratie en slaapproblemen krijgen. Daar heb je met een FPS spel veel minder last van. Uit=uit. Had dit effect eigenlijk zelf niet voorzien.
No offence, maar je zegt nu eigenlijk dat het verslavender is dan je had verwacht. Dat ze er problemen van krijgen, maar dan koop je het vervolgens wel op de PS3 ook zodat ze nog meer kunnen gamen? :)

Beetje tegenstrijdig vind je niet?
Nee hoor, het gaat niet om MIJN kinderen, die hebben nergens last van. :P

Er zijn wel buurkinderen die dit spelen waarvan ik van de ouders hoor dat ze als ze een niet-creatief spel (bv Skylanders/BF4/etc) spelen rustig kunnen slapen , maar dat ze na een middagje Minecraft de hele nacht door blijven bouwen in hun hoofd en erg moeiijk in slaap kunnen komen.

Dat is een effect wat veel mensen (ik zelf dus ook) onderschatten. Meestal is het zo: Actie=bloed/geweren/harde geluiden, dus slecht. Minecraft = lego, dus goed. Ik heb gemerkt dat dat dus iets te kort door de bocht is.
Ik had weer eens verkeerd gelezen :P

Ik lag vroeger trouwens ook wel in mijn bed nog na te denken over hoe ik dingen kon bouwen... Enkel was het toch nog met echt Lego.. toen had ik nog geen pc xD
Blijft toch nog een van de populairste games 😁. Kost 18,99 ps3 en pc variant 19,95 wel duurder geworden. Ik had het bij het begin voor 5 euro gekocht.
Hoewel craften op een console enorm relaxed is zie ik hier niet echt voordeel in boven de PC versie. Ik speel het al heel lang op m'n laptop, de mobiliteit daarvan maakt dit spel echt de ideale uitweg als je op school even wat anders wil doen. Lan kabeltje of telefoon als hotspot gebruiken en je kan samen met je vrienden je fantasie de vrije loop laten.
Volgens mij is Minecraft op de Xbox een van de meest populaire games. Dat verklaart dit enthousiasme.
Eigenlijk word Minecraft (voor PC) bijna elke week gepdatet met steeds nieuwe ideen, en die veranderen ook vrij vaak hele stukken van de gameplay.
Ben ik het mee eens. Ik heb het spel al vanaf het begin en als ik een paar maand niet speel weet ik na die paar maanden niet meer wat er allemaal veranderd is. Soms frustrerend dat ik mijzelf weer moet bijlezen en leren wat er allemaal nieuw is.
De PS3 hardware is aardig wat overkill voor deze game met zijn low-res textures.
Maar wel lekker dat je direct multi-player kan gaan zonder extra kosten zoals op de XBOX.
Nou daar zeg je zo snel ff wat, maar volgens mij is geheugen gebruik nog altijd de killer. Kijk maar wat er toendertijd met Skyrim aan de hand was, nu moet zo'n ps3 met 256MB Main RAM toch al die blokjes behappen. Ik vind het maar knap.
Dat valt reuze mee hoor, voor elk blokje ben je maar 8 polygonen kwijt.
Je vergeet dan dat t ontzettend snel optelt :-p
Dat valt cht mee. Heb jij wel eens een UT2k4 map (gewoon even lekker ouderwets) geopend in UDK en dan wireframe aangezet? Een simpel model heeft op z'n minst 20 polygonen, een ingewikkelder model zit al gauw aan de 80. Als je dan nagaat hoeveel entiteiten er dan op een map zitten moet je een aardig groot level genereren in Minecraft wil je een groter aantal polygonen hebben (en dan nog neemt het minder geheugen in beslag omdat de textures niet bepaald denderend zijn). De reden dat Minecraft op de desktop zoveel werkgeheugen eist is compleet te wijten aan Java. Aangezien dat (vemoedelijk) niet aan de orde is op de PS3 kan er een stuk efficienter gewerkt worden. Daar komt bij dat een consolegame gewoon gebonden kan worden aan een 'level of detail', dus met een beetje optimaliseren kom je een heel eind.
nst6ldr, je krijgt +2 maar je slaat de plank mis in jouw vergelijking tussen Minecraft en UT2k4.
De reden dat Minecraft zoveel geheugen gebruikt ligt niet alleen aan Java en de simplistische graphics. De reden dat er zoveel geheugen (en CPU tijd) nodig is heeft ermee te maken dat elk blokje in de Minecraft wereld te verplaatsen is.

Oftewel, voor elk blokje moet de locatie, het soort block, rotatie, belichting en nog een aantal andere zaken opgeslagen worden. De standaard kijkafstand omvat een stuk van 16x16 chunks met de speler in het midden. Elk chunk bestaat uit 16x16x256 blocks. Dat zijn in totaal 16.777.216 blocks die elk 8 bits voor block-type, 4 bits voor belichting en 4 bits aux data hebben.

Vervolgens moet de Minecraft engine 20 maal per seconde al deze blockjes afgaan i.v.m. zogenaamde blockupdates. Dit zijn de interacties van de wereld en/of speler op elk afzonderlijk blokje.

Dat is de reden dat het zoveel geheugen gebruikt, er moet gewoon veel gebeuren. Toegegeven: Minecraft ziet er simplistisch uit. Maar achter de schermen gebeurd er ontzettend veel. In vergelijking met Minecraft heeft UT2k4 te maken met de spelwereld en een beperkt aantal objecten. De spelwereld is voor het grootste deel een massieve entiteit met wat deuren/liften/portals maar voor het grootste deel is deze wereld niet interactief.

Hier wat leesvoer over Minecraft performance:
http://optifog.blogspot.n...inecraft-performance.html
http://notch.tumblr.com/p...he-new-lighting-will-work
http://minecraft.gamepedia.com/Chunks

*edit*
@nst6ldr hier beneden,
Minecraft is een singlethreaded applicatie. Momenteel wordt er gewerkt aan multi-threaded support, maar dat gaat nog wel even duren. Dat de PS3 de beschikking heeft over 7 cores op 3.2GHz voegt voor Minecraft daarom helaas weinig toe.

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 26 januari 2014 12:04]

VRAM zal er niet onder te lijden hebben, dan blijft de metadata van die blocks over. Ik wilde gaan vragen waarom dit niet met I/O streaming gedaan wordt, maar Google zegt dat dit wel het geval blijkt te zijn. Dan komt het toch neer op optimaliseren zoals ik eerder al zei: Die chunks zullen in het slechtste geval moeten krimpen tot ze passen binnen het werkgeheugen. Die block updates zou ik me geen zorgen over maken als je de beschikking hebt over 7 cores op 3.2Ghz.

@Blorgg: Dan heb je het nog steeds over de desktop release, het artikel gaat hier niet over.

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 26 januari 2014 21:17]

De PS3 hardware is aardig wat overkill voor deze game met zijn low-res textures.
Het is niet de low-res textures die de game zwaar maken, het is de lading aan data van alle blokjes! 1 chunk is "16 blocks wide, 16 blocks long, and 256 blocks deep, which is 65,536 blocks total." en je hebt een stuk of 16 chunks op je scherm (of meer, als je PC krachtig genoeg is). Dat is 1,048,576 blokjes. Ik heb geprobeerd te vinden hoeveel data 1 blokje in beslag neemt, maar ik kan niets vinden :'(

In elk geval: Mijn punt was dat er aardig wat data achter al die blokjes zit en dat DAT de game zo zwaar maakt kwa geheugen, NIET de textures.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True