Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties
Submitter: _David_

Spelontwikkelaar Mojang heeft bekendgemaakt dat vanaf woensdag zijn titel Minecraft voor de PlayStation 3 is te downloaden. De PS3-versie zou inhoudelijk gelijk zijn aan de succesvolle Xbox 360-versie. Ook werkt Mojang aan een PS4- en Vita-versie.

Mojang heeft van Minecraft inmiddels meer dan 30 miljoen exemplaren verkocht. Ook op de consoles doet de game het goed: de Xbox 360-editie is meer dan 10 miljoen maal aangekocht via Xbox Live Arcade. De game is bovendien op een breed aantal platformen al speelbaar, waaronder Windows, iOS en Android. Nu wil Mojang daar Sony's PlayStation-platform aan toevoegen.

PS3-gamers zullen als eerste aan de beurt zijn: Minecraft zal vanaf woensdag 18 december via het PlayStation Network te koop zijn. Daarbij maakt Mojang tevens bekend dat de versie voor de PlayStation 3 inhoudelijk gelijk zal zijn aan de Xbox 360-variant.

De spelontwikkelaar heeft ook laten weten dat het momenteel werkt aan versies voor de PlayStation 4 en de PlayStation Vita. Releasedata zijn niet bekendgemaakt, maar Mojang wil begin volgend jaar meer details prijsgeven. Ook is nog onduidelijk of deze versies Remote Play en het uitwisselen van savegames zullen ondersteunen. Overigens moet ook de Xbox One-console een eigen Minecraft-versie krijgen.

Minecraft

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Hoe kan je ooit bedenken dat dit zo'n enorm succes zou worden. Onbeschrijflijk. Blijkbaar is er in deze generatie nog voldoende plaats voor zulke graphics.

edit:

Het gaat mij erom dat het in deze tijd + deze grafische keuze zo'n enorm succes is in verkoopaantallen. Dat een grafische mindere game nog steeds superleuk kan zijn, vind ik niet meer dan normaal. Alle vroegere games die toppers waren blijven nog altijd leuk om te spelen.

[Reactie gewijzigd door Viriya op 16 december 2013 20:18]

De huidige games staan grafisch al zo ver, dat een (in mijn mening) kleine verbetering er niets aan veranderd. Zie naar de Call Of Duty reeks en talloze andere opvolgende games.

In plaats van naar nieuwe gameplay te zoeken, andere genres aan te spreken, blijven ze hetzelfde type steeds uitmelken...
Als ontwerper in de game industrie moet ik je vertellen dat het grafische niveau niet wil zeggen op welk tijdperk een game is gemaakt, grafische weergave bepaald veel dingen.

Minecraft had al voor pixelstijl gekozen voor het creatieve wat mensen ermee kunnen doen, meer gebruiken in je hoofd dan wat de computer al voor je voor-renderd.

Kijk maar eens in de steam workshop, steam sales, daar zijn genoeg games waar het niet om graphics gaat en toch een groot aantal gebruikers trekken.
Inderdaad, het gaat mij er ook niet om dat het grafisch niet mooi is en daardoor een slecht spel zou zijn. Het gaat mij erom dat een spel dat er zo uit ziet een gigantisch succes is geworden. Het moet het hebben van de creativiteit van de community en de grootte van de community. En een community opbouwen is zeer lastig tussen de grote titels die algemeen bekend zijn, flitsende marketing hebben, een halve winkel kunnen laten ombouwen met posters en enorme stands.

Er zouden 30 miljoenen exemplaren van verkocht zijn! Binnen deze ranking http://www.vgchartz.com/gamedb/ zou het dan op 7de plek komen van beste aantal verkochte spellen ooit en dat is wat ik onbeschrijflijk vind. Wie zou dat nou verwachten?
ik heb het uit intresse eens gespeeld. Het deed me meteen denken aan lego.
Het lijkt me een heel leuk en verslavend spel.
Op youtube heb ik ook veel ongeloofelijke kunstwerken gezien.
Dit is dus het lego van de nieuwe jeugd.

Na een beetje tesen heb ik het evenwel niet meer gespeeld, omdat ik al andere dingen doe in mijn leven
Omschrijf het als Duplo-Technics-on-computer.

De kracht van lego-Technics (en meer) met het uitzicht van duplo blokken.
En enorm voordeel : je moet de rommel niet opkuisen na het spelen.
Spellen draaien niet altijd om graphics. Er zijn genoeg voorbeelden om dit te bewijzen, kijk maar naar bijvoorbeeld Call of Duty en Nintendo spellen. (Alhoewel met de Wii U de kwaliteit er enorm op vooruit is gegaan!)

[Reactie gewijzigd door suikerberg op 16 december 2013 17:48]

Sterker nog, elk spel dat op een console draait gaat niet om high end graphics, misschien dat de SNES voor zijn tijd nog revolutionair was, aangezien je daarop spellen als Doom kon spelen (in die tijd revolutionair). De PS4 en Xbone draaien nu al games op 900p of zelfs nog lager. Iemand die voor de graphics speelt kan zich daar natuurlijk niet tevreden mee stellen, maar er zullen genoeg mensen zijn die gewoon wat simpele lol willen beleven om ook die consoles succesvol te maken.
Sterker nog, elk spel dat op een console draait gaat niet om high end graphics, misschien dat de SNES voor zijn tijd nog revolutionair was, aangezien je daarop spellen als Doom kon spelen (in die tijd revolutionair). De PS4 en Xbone draaien nu al games op 900p of zelfs nog lager. Iemand die voor de graphics speelt kan zich daar natuurlijk niet tevreden mee stellen, maar er zullen genoeg mensen zijn die gewoon wat simpele lol willen beleven om ook die consoles succesvol te maken.
Steker nog graphics zijn niet altijd fijn. Een voorbeeldje was CounterStrike Online dat in 2008 werd gelanceerd op de Goldscr engine. Omdat de echte pro's geen zin hadden in de Source engine. Ook doen veel Pro spelers van echte Espot games (Starcraft, League of legends) hun graphics op Medium of op low. Simpel omdat op high de game kan gaan laggen. Trouwens ik vind op high spelen helemaal niet fijn in een RTS/Moba. je Mirco gaat er gewoon op achteruit. Op Medium vind ik alles er prima uitzien.

graphics zijn denk ik (correct me if I,m wrong) alleen belangrijk in FPS waarin veel effecten in voorkomen (instortende gebouwen bijvoorbeeld), game met veel cutscenes, en In wat games die het vooral moeten hebben van de graphics.

Ik zeg nou niet dat Minecraft zo'n dik prospel is (hoewel ik de community niet zo goed ken, maybe is het wel een spel met dikke pro's) Maar de bokkige graphics voegen toch wel iets cools toe aan het spel. Maar ik snap niet waarom het in godsnaam in java is geschreven. Hoewel ik op Wikipedia iets interessants tegenkwam:

Minecraft kwam origineel uit voor Java ondersteunende platforms; Microsoft Windows, Mac OS X en Linux.

De "Pocket Edition"[9] kwam op 16 augustus 2011 uit voor de Sony Xperia Play. Deze is uitsluitend in Classic mode beschikbaar. Op 17 november kwam Pocket Edition uit voor de iPhone en de rest van de Android IOS telefoons op de OS versie loopt het vast bij het opstarten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Minecraft

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 18 december 2013 16:30]

Eigenlijk zijn er twee redenen om in Java bezig te gaan. A ) het is vergeleken met veel andere talen behoorlijk simpel, maar je kan er alles mee (oftewel Mojang was lui)
B ) Het is een makkelijke vorm van platformonafhankelijkheid (al kan dat alsnog wel met bijvoorbeeld C(++), dus opnieuw misschien een beetje een luiheidsargument).
C ) Mods, ik geloof dat ik ergens heb gelezen dat gebruik van Java het modden van het spel makkelijker maakt. Het is in ieder geval vrij populair om Minecraft te modden.
Mojang zal wel 1 van deze argumenten hebben gebruikt, of een combinatie ervan.

Met Minecraft spreek je niet echt over pro of niet pro, daar is het niet competitief genoeg voor. Wel heb je mensen die goed kunnen omgaan met redstone (waarmee je logische schakelingen kan bouwen, tot complete CPU's toe), spellen verzinnen of simpelweg erg artistiek zich kunnen uitleven. Het erg blokkige uiterlijk helpt hierbij. Je ziet duidelijk waar elk blok is of waar het geplaatst gaat worden. Wat dat betreft lijkt het wel weer op jouw voorbeelden: het design van Minecraft dient er vooral toe duidelijke informatie weer te geven, en veel minder om echt mooi te zijn. Het gaat vooral om functionaliteit, het mooi maken doen de spelers wel zelf. De blokkige textures en entities dienen er vooral toe om te matchen met deze blokken van pak hem beet 1 kubieke meter groot.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 17 december 2013 16:06]

De snes had alleen wel een aangepaste versie van DOOM omdat de snes te zwak was (ik heb die game namelijk nog op de snes). de sprites zijn bijvoorbeeld alleen maar van voren te bekijken, en er waren nog wat meer aangepaste dingen om het werkend te krijgen.
De PS4 draait zijn games op 1080p terwijl de XBOXone maar op 720p draait,
waarom?:
Omdat het ram geheugen van de ps4 8 gb5 is en die van de XBOXone 8 gb3
De PS4 draait lang niet alle games op 1080p. Uit mijn hoofd zit Battlefield 4 al op 900p. Het is wel waar dat de Xbone met DDR3 een niet echt voor games geschikt type RAM heeft en games op een nog lagere resolutie draait, en het zou me niets verbazen als de lagere resolutie inderdaad (in ieder geval deels) daardoor komt.
Is dat niet wat Viriya bedoelt?
De gameplay is inderdaad wat dit spel geweldig maakt, maar mijn vraag is: Waarom in Java? Maakt dit het spel niet onnodig zwaar? Als je kijkt naar hoeveel geheugen en processorkracht je Minecraft proces in beslag neemt soms.
Waarschijnlijk is dit omdat Java op enorm veel platforms werkt. Dan hoeft het dus niet geport te worden.
Ik snap je wel, maar wat is het voordeel en meerwaarde voor de speler?? Bij Java moet de speler genoegen nemen met lagere framerates op dezelfde hardware. Het grote voordeel van Java bij Minecraft is mijns inziens voornamelijk dat het het redelijk eenvoudig maakt om mods uit te brengen voor Minecraft. Daarnaast is C++ icm OpenGL net zo goed portable. Id (kan het artikel even niet vinden) heeft er bijvoorbeeld ooit 1 dag over gedaan om (ik meen) Doom 3 van Windows naar OSX te porten. Games maken namelijk vrij weinig gebruik van OS specifieke zaken. Het is voornamelijk render context aanmaken, input afvangen en gaan met die banaan.
Ik kan spijtig genoeg geen bronnen citeren maar men heeft dit al eens aan Notch gevraagd en het antwoord was vooral gekkegerrits post en het feit dat desteeds Notch Java het beste kende, het team dat er later rond is gegroeid is er gewoon op verder gegaan.
Zijn die ports wel gemaakt in Java? Als ik de verschillen grofweg tegenkom op de wiki, dan zijn die best verschillend. Missende blokken, andere bloemetjes, dingen zien er 'HD'iger uit, etc. Genoeg om mij te doen denken dat het een andere codebase is die niet echt makkelijk meekomt met de 'echte' Minecraft qua features.
Zover ik weet is de Xbox 360 versie omgezet in C++ / C#.

De verschillen komt voornamelijk omdat de Xbox 360 enkele versies achterloopt op de PC versie (textures zijn soms al wel aanwezig voor sommige blokken en andere karakters/items :P).

Bovendien zal de console versie volgens mij nooit 100% gelijkwaardig worden aan de PC versie omdat men (4J Studios) op een gegeven moment een eigen richting wil gaan... (Kan me herinneren dat ergens gelezen te hebben, kan het alleen niet zo snel terugvinden.)
Minecraft is volgens mij in java geschreven met oog op de modding community, modden is nu heel erg simpel, gewoon basegame uitbreiden zoals je altijd zou doen in een java-applicatie.

edit: En omdat het platformonafhankelijk is inderdaad

[Reactie gewijzigd door svsoke op 17 december 2013 01:32]

MC is in java geschreven omdat de originele maker hier het meeste ervaring mee had. Niks anders.
Ik weet niet wat voor pc jij destijds voor die prijs gekocht heb maar ik denk dat je er flink naast zit. De videokaart wordt aardig aan het werk gezet met het tekenen van een miljoen kubusjes. Voordat ik een Radeon 6870 had bakte mijn integrated Radeon 3100 (in een HP DC 5850, Phenom 2.4GHz met 4GB RAM) er in ieder geval geen moer van op 1920x1200.
Met die Radeon 6870 loopt het dan wel weer lekker maar je gaat mij niet vertellen dat je toen voor ¤250 een (enigszins gelijkwaardig) compleet systeem met graka kon kopen.
Dit inderdaad.

Ook Minecraft Server is zwaar. Met twee spelers trekt mijn servertje met Xeon 5120 het al amper..
server heeft nog steeds geen ondersteuning voor multicore cpu's, dus all heb je een 12-core er word slechts 1 core gebruikt
Dan zou de "per core" snelheid m.i. nog snel genoeg moeten zijn..
Er zijn genoeg games die helemaal niet zo mooi zijn en toch populair.

Games zoals LoL, WoW of Counterstrike bijvoorbeeld.
Waarschijnlijk verwacht jij liever heuvels met vloeiende vormen en dergelijke, maar voor deze stijl is expres gekozen. De kubische vormen maken het makkelijker om de wereld te manipuleren, en dat is waar Minecraft om draait. Een beter grafisch niveau zou de gameplay in de weg zitten (tenzij je alleen high resolution textures gebruikt maar wel het blokmanipulatie houdt, maar dan zou je high end en low end graphics door elkaar krijgen, wat er alleen maar raar uit ziet). Mensen zouden van irritatie hun computer/console uit het raam gooien.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 16 december 2013 18:10]

Je stelt hier dat een beter grafisch niveau de gameplay in de zou weg zitten (tenzij je alleen high resolution textures gebruikt maar wel het blokmanipulatie houdt, maar dan zou je high end en low end graphics door elkaar krijgen, wat er alleen maar raar uit ziet.

Mag ik vragen waar je dat op baseert? ik ken enkele voorbeelden waar dit totaal niet aan de orde is:

Minecraft met HD graphics

http://www.youtube.com/watch?v=raR9kd0fGuY

en een minecraft "Kloon" (met dikke graphics)

http://www.youtube.com/watch?v=YxBSYit49c8

door te kijken naar deze 2 punten zie ik niet hoe je concludeerd dat blok manipulatie tezamen met "high end" graphics er raar uitziet
Ik speel nog steeds en altijd minecraft na 3 jaar.

Het is een spel met on-ein-dig mogelijk heden. Dat jij alleen naar de boekenkaft kijkt (dan naar de inhoud) zegt meer over jou dan het spel.
Dat klopt echt wat jij zegt! Van alleen blokken bouwen en survivalen is het een top spel geworden.
Het gaat bij Minecraft niet om de graphics. Mojang teert echter sinds de alpha release al op het succes van de mod comunity en heeft sindsdien feitelijk een droevige geschiedenis met vernieuwing of uitbreiding. Als mojang ook maar een procent van de inventiviteit en creativiteit van de moddrs had, waren ze nog veel succesvoller geweest. nu teren ze al jaren op de honderden miljoenen die ze verdient hebben zonder iets te leveren.
Hoe kan je ooit bedenken dat dit zo'n enorm succes zou worden. Onbeschrijflijk. Blijkbaar is er in deze generatie nog voldoende plaats voor zulke graphics.
wel, om te beginnen, multiplayer EN single player, grote perk

Creativiteit alom, je maakt wat je zelf wilt, dit ook is zeer aantrekkelijk voor zeer veel spelers
Mods, van auto's en vliegtuigen tot industriele complexen, zeker de "tekkit" modpacks zijn de moeite waard.

Nieuwe content en updates, frequent nieuwe dingen waar je geen dlc's voor moet kopen.

Het spel ziet er misschien oud/slecht uit, maar het concept is zeer goed en eens je voorbij de "looks" bent merk je dat mc zeker wel de moeite waard is, en zelfs aan de graphics kan je veel veranderen (alles behalve de blokvorm zelf).

kortom, aan mc meer uren gezeten dan aan andere, duurdere uitmelkers.

/edit - typos

[Reactie gewijzigd door decape op 17 december 2013 00:50]

Ik baal er nu wel van dat ik m al voor de pc heb gekocht. Speel veel liever op mn ps3 ^^ met mn psn vrienden.
minecraft is best een zwaar spel hoor, dus ik weet niet wat je bedoeld met "deze graphics"
Leuk dat hij eindelijk op de PS gaat komen... naar mijn gevoel heeft dat wel erg lang geduurd.
Heb hem zelf al op de pc en iPhone gespeeld... voor de PS hoeft dus niet meer, alhoewel ik hem liever op de PS had gehad dan de PC denk ik.
Ze hadden een exclusiviteits contract met Microsoft die nu is verlopen, zo werkt dat nou eenmaal.
Ik ben blij dat Minecraft het nog steeds goed doet: Hét bewijs dat een goede gameplay eventuele slechte graphics meer dan goed kan maken.
En natuurlijk de originele Half-Life. Dat spel was niet minder dan geweldig goed terwijl de graphics echt niet erg goed zijn.
HL was inderdaad ook super qua gameplay. Maar als je de graphics van HL vergelijkt met de graphics van andere games uit die tijd, is het verschil een pak kleiner dan wanneer je de graphics van MC vergelijkt met die van games uit 2011.

Dus op dat vlak heeft MC het toch moeilijker gehad imho.
Het was niet alleen 'het uiterlijk' van Half-Life mbt textures e.d., het waren vooral de meer geavanceerde opties in de engines en de physics die het een topper maakt. Elementen van een engine die moeilijker te vergelijken zijn door beelden met elkaar te vergelijken... Half-Life speelde en voelde aan op een manier zoals nog geen enkele game dat daarvoor had gedaan... en het had een goed verhaal wat sowieso al verder te zoeken was in fps games toentertijd. Half-Life was toentertijd absoluut het toppunt van grafische kracht op een pc...
Ik weet dat het prachtig was voor de tijd, maar ik vergelijk het met moderne games omdat ik dat ook doe met Minecraft, zo krijg je een eerlijke vergelijking ( tussen Minecraft en HL dan.)
Toen destijds was Half-Life wel een van de mooiere spellen hoor. Dat spel draaide in de GoldSrc engine, een flink aangepaste Quake engine: http://en.wikipedia.org/wiki/GoldSrc
We hebben het over 1998, 15 jaar geleden. God ik vond t prachtig toen. Nu nog steeds. Niks beters dan met wat vrienden CS 1.5 te doen. De gameplay is nooit meer geevenaard sindsdien. CS 2 was echt ruk.
Ik denk dat dat ook met replay value te maken heeft. Er zijn maar weinig games die mijn aandacht echt lang vast kunnen houden, terwijl een hoop oudere ( en/of lelijkere) spellen dat wel kunnen. CS kan je keer op keer spelen zonder dat het verveelt. CoD heb je vrij snel wel weer gezien, ten minste ik wel.
Een PS Vita versie lijkt me wel interresant, zolang deze niet minder is dan de Console versies.
Ik gok dat dat meer de minecraft pocket edite kant op gaat.
Jeb, de huidige ontwikkelaar, heeft op reddit aangegeven dat de Vita versie meer zal lijken op de console versies dan de pocket versies. En heel misschien cross platform gameplay met de PS4.

http://www.reddit.com/r/M..._development_team/cd22syb
IMO is dit spel niet veel waard zonder mod-mogelijkheden. Het feit dat ze texture packs verkopen vind ik dan echt walgelijk(op xbox dan toch).

[Reactie gewijzigd door Jeanski op 16 december 2013 18:02]

Tja, het geld moet ergens vandaan komen toch? Ik ben blij dat ik iig texture packs kan kopen, zo normaal is dat niet opmde console. :)
Ja en de honderden miljoenen waar ze op teren sinds de alpha release zonder vernieuwingen, geeft geen ruimte.. Ze lachen zich rot bij Mojang.
Er zit dan ook wel werk in van de developer zelf, in tegenstelling tot de PC waar de Community zelf haar texturepacks en mods kan maken, dat maakt de PC versie ook zo veel uitgebreider en naar mijn mening leuker dan een console/telefoon versie van het spel.
Het is een geinig spel met eindeloos bouw plezier :) Leuk dat deze naar de PS3 komt.. Ben benieuwd
Ik hoop echt dat hij ook naar de Windows store komt. Zou super zijn om dit op de Surface 2 te kunnen spelen! Hij is krachtig genoeg en hoewel Touch misschien niet handig (of mogelijk) is kan je altijd een muis en tobo aansluiten.
Zo ver ik weet zal Minecraft nooit naar de Windows Store komen. Microsoft heeft Mojang (Notch) bijna gesmeekt, maar om verschillende redenen is Notch (Markus Persson, "maker" van Minecraft) hier fel op tegen.
Wat ontzettend hypocriet is, want andere platforms zijn minstens zo gesloten als de Microsoft Store.
Smeken & poen op tafel neerleggen (voorwaardes die ermee komen) zijn 2 verschillende dingen.
Je kunt toch gewoon minecraft.exe openen op de surface?
of
bedoelt je dat je Minecraft PE (Pocket Edition) wilt ?
Voor zover ik weet is er geen Java versie voor Windows 8.1 RT, de versie van windows die op de Surface 2 draait.

De Surface Pro 2 zou het wel kunnen draaien, aangezien hier geen Windows 8.1 RT op draait, maar gewoon Windows 8.1.
Ik bedoel de volwaardige minecraft. En nee je kan geen .exe openen die voor x64 of x86 is geschreven. De surface 2 heeft een ARM processor. Jammer genoeg hebben ze de versie op de website niet meer, als die er nog was had je minecraft via de browser kunnen spelen.
Zeer goede game, laat toch maar weer zien dat gameplay belangrijker is dan graphics.
En dat mensen dus niet alleen maar zitten te wachten op the 'latest' graphics.

[Reactie gewijzigd door xDiglett op 16 december 2013 17:56]

yes kan ik de grafische kracht van PS3 tot zn uiterste benutten voor een laatste keer voor ik over ga op de PS4. Hopelijk brand de processor niet door.

Maar even zereneus.

Kan dit spel echt aanraden voor kinderen. Spelenderwijs krijg je een hoop te weten over elektroncia. Je kunt allerlei schakelingen bouwen met and''s nand's etc. Echt tof om te doen

[Reactie gewijzigd door danielik op 16 december 2013 19:43]

awesome! Ben een grote fan van Minecraft en ik verheug me erop. Ik zal wel eerst even wachten tot wat verdere updates maar dit lijkt me super!!!!!!!!!!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True