Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 187, views: 46.583 •

KPN's 'jongerenprovider' Hi komt met nieuwe abonnementen. Per 2 september stopt Hi met toestellease en worden veel abonnementen standaard voorzien van toegang tot 4g. De databundels lopen van 500MB tot 6GB.

De abonnementen met toestel beginnen bij 27,50 euro per maand, waarbij de gebruiker een niet nader gespecificeerd 'basic'-toestel krijgt. Bij die prijs zit een databundel van 500MB, 'gratis' sms'en, maar geen belbundel. De telefoon is vanaf het ingaan van het abonnement eigendom van de klant; Hi stopt met toestellease, waarbij de gebruiker hem na twee jaar betalen voor het gebruik van de telefoon weer moet inleveren. Dat systeem heeft Hi anderhalf jaar gebruikt, maar is kennelijk niet genoeg in trek om ermee door te gaan. Daarmee is het systeem van toestellease nu zo goed als van de Nederlandse markt verdwenen.

Het goedkoopste abonnement biedt geen toegang tot 4g, maar de drie duurdere versies van het abonnement wel. Daarbij ligt de maximale snelheid op dezelfde hoogte als bij moederbedrijf KPN; de goedkopere 4g-abonnementen bieden 25Mbit/s down, de duurste optie 50Mbit/s down. Hi meldt niets over uploadsnelheden, behalve dat het maximaal 15-25Mbit/s zal zijn. Belbundels kosten enkele euro's extra.

De abonnementen wijken sterk af van het huidige aanbod van Hi. Het 'standaardabonnement' met altijd werkende dataverbinding van een tientje per maand komt te vervallen en ook het leasebedrag per toestel per maand vervalt. De sim-only-varianten zijn veel goedkoper, maar de snelheden en databundels liggen ook lager dan bij de abonnementen met toestel.

Hi-abonnementStart 500MBMedium 1GBLarge 3GBEindeloos 6GB
 4g?  Nee  Ja  Ja Ja 
 Snelheid gemiddeld  5,5Mbit/s  15Mbit/s  15Mbit/s  25Mbit/s
 Maximale snelheid  7,2Mbit/s  25Mbit/s  25Mbit/s  50Mbit/s
 Uploadsnelheid  2Mbit/s  5Mbit/s  5Mbit/s  25Mbit/s
 Prijs per maand- basic toestel  € 27,50  € 32,50  € 37,50  € 45,00
 Prijs per maand - medium toestel  € 32,50  € 37,50  € 42,50  € 50,00
 Prijs per maand - high-end toestel  € 42,50  € 47,50  € 52,50  € 60,00
Belbundels100 minuten/
€ 3,50
200 minuten / 
€ 7,50
300 minuten / 
€ 10,00
 Sim-only  250MB
 750MB
 1,5GB  4GB
 4g?  Nee  Nee  Ja  Ja
 Snelheid gemiddeld  3,5Mbit/s  5,5Mbit/s  15Mbit/s  15Mbit/s
 Maximale snelheid  3,6Mbit/s  14,4Mbit/s  25Mbit/s  25Mbit/s
 Prijs - 1 jaar  € 16  € 18,50  € 22,50  € 30,00
 Prijs - 2 jaar  € 13,50  € 16,00  € 20,00  € 27,50
Belbundels100 minuten/
€ 3,50
200 minuten / 
€ 6,00
300 minuten / 
€ 8,00

Belbundels kunnen bij elk abonnement worden afgesloten, maar zijn niet verplicht: het is ook mogelijk om geen belbundel af te sluiten. Bij alle abonnementen zit 'gratis' onbeperkt sms'en inbegrepen, bij Eindeloos 6GB kunnen gebruikers bovendien gratis bellen met andere Hi-klanten.

Reacties (187)

Reactiefilter:-11870177+1157+213+30
1 2 3 ... 7
Blijf het veel te duur vinden, vroeger had je gewoon 20euro voor een abbo met een high end toestel. Nu betaal je 50euro of je moet dik bijbetalen.
Vodafone RED was gewoon een verkapte prijsverhoging en daar lijkt Hi nu vrolijk achteraan te gaan. En het enige verschil met toestellease lijkt mij dat je het toestel mag houden.

Wel weer slim van Hi om voor het aflopen van de meeste huidige ToestelLease abonnementen dit concept de deur uit te doen zodat bij verlenging dit (gehate) concept niet meer bestaat en mensen wellicht toch willen blijven bij Hi...
Vodafone RED was gewoon een verkapte prijsverhoging en daar lijkt Hi nu vrolijk achteraan te gaan.
Het is heel simpel: als wij het niet kopen verandert het aanbod vanzelf. Zelf heb ik al >6 maanden Simyo prepay en gebruik ik overal WiFi en bel ik met VoIP. Voor onderweg gebruik ik een MiFi met een Bliep simmetje (unlimited data @384/64 voor 50ct p/d). Idealiter wil ik 10,- p/m betalen voor unlimited data, desnoods gecapped in de snelheid. De enige snelheid die ik nodig heb is voor VoIP, maar met de G.729 codec kan ik zelfs over een 64/64 lijntje prima vooruit. Waarom niet meer mensen het zo doen? Wellicht is het onbekend of oogt het te bewerkelijk. CalledID staat ook ingesteld, dus retour belletjes komen gewoon binnen op mijn mobiel.
Aan alle providers: Ik hoef geen snel internet, ik wil goedkoop internet, zonder datalimiet. Biedt dat eens aan (T-Mobile begint er al mee met 64/64 unlimited voor 5,- p/m). Daarna graag de snelheid verhogen en doortrekken zodat ik in de hele EU op deze manier online kan. Vergeet sms, vergeet bellen, dat regel ik zelf wel met over-the-top apps en VoIP. Ik wil flat-fee data, goedkoop en geen gezeik. Accepteer dat jullie telco's een commodity zijn geworden en dat jullie diensten de nu gevraagde prijzen niet waard zijn.
Telco's die deze gedachtegang niet volgen zullen snel genoeg failliet zijn. Check maar eens hoeveel klanten KPN is kwijtgeraakt sinds ze toestellease hebben ingevoerd. Met deze prijzen drijf je steeds meer mensen naar Sim-Only of prepay, al dan niet via een MVNO. Kijk voor de grap eens naar de cijfers om te zien hoe succesvol deze MVNO's zijn (bijna 40% vd markt in 2012), dan zie je direct in welke richting de markt beweegt (ver weg van veel te hoge tarieven).

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 20 augustus 2013 12:33]

Hi heeft al, sinds de Toestellease abo's, onbeperkt internet. Als je door je databundel gaat krijg je een 64/64 kbit verbinding (die je trouwens tegen betaling weer op de oude snelheid kan krijgen).

Ik vind de abo's nog niet eens zo duur eigenlijk. 20 euro per maand voor 1,5 gb over 4G vind ik zeer betaalbaar, zeker omdat ik als student er waarschijnlijk ook studentenkorting over kan krijgen. Zit momenteel ook bij Hi. Als ik kan verlengen voor 15 euro per maand, 4G, 1,5 GB, dan zoek ik niet verder. Lekker sim only.

Overigens, ik vind Bliep helemaal niet zo voordelig. 50 cent per dag is gewoon 15,50 per maand. Voor een tientje of 15 euro heb je genoeg databundels waar je een heel eind mee komt. Niet onbeperkt, maar voor de gemiddelde Nederlander (en daar richt zo'n provider zich op) meer dan genoeg. En dan een stuk sneller dan 384kbit, want daar over webbrowsen zou ik dus totaal niet willen.

[Reactie gewijzigd door Richh op 20 augustus 2013 12:33]

4G met een datalimiet is net zo debiel als een maximumsnelheid van 50 kph handhaven op een racecircuit. Net als raceauto's erg snel zijn, kunnen 4G toestellen met tientallen Mbps-en data verzetten, echter beperkt de infrastructuur (of eigenlijk de beleidskeuzes daarin) het functionele nut ervan, zeker wanneer het duurder is als de bestaande 3G techniek.
Overigens, ik vind Bliep helemaal niet zo voordelig. 50 cent per dag is gewoon 15,50 per maand.
De kracht van Bliep is dan ook dat ik het alleen activeer als ik het nodig heb terwijl een abonnement altijd doorloopt, ook als je het niet gebruikt. 384kbps lijkt weinig, maar ik kan er prima over VoIP-en, radio streamen en surfen (dat laatste gaat idd niet heel erg snel). Daarbij maakt het niet uit als ik er op n dag 400MB doorheen draai, wat snel gebeurt bij veel streaming audio en VoIP. Met een paar minuten VoIP-en heb je die 50ct alweer terug verdient.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 20 augustus 2013 13:29]

Zegt iemand die tevreden is met een 384kbit verbinding. Desnoods ga je de snelheid op je toestel cappen. Ik wil 4G vanwege de betere capaciteit op het netwerk en bovenal het betere bereik. Niet eens zo zeer vanwege de snelheid.

Of ik nou een webpagina binnenhaal over 7,2 mbit en 2 seconde wacht, of over 15mbit en 1 seconde wacht. Je verbruikt net zoveel data, het gaat alleen wel sneller. Het is je eigen keuze of je vervolgens ook twee keer zoveel gaat webbrowsen.

Ik weet van mezelf dat ik het red met zo'n 750 MB, dus 1,5 GB moet zat zijn voor mij. En juist deze sim-only toont dat het helemaal niet zoveel duurder is.
Zegt iemand die tevreden is met een 384kbit verbinding.
Ik ageer slechts tegen providers die in elke reclame uiting lovend spreken over de enorme snelheidssprong (die in de praktijk maar 3x 3G is) terwijl ze nooitnooitnooit praten over de datalimiet. Die limiet is echt een dealbreaker in de praktijk want ik ben het met je eens dat de 4G techniek an sich veel beter is dan 3G. Maar zonder goed nut in de praktijk vanwege de datalimiet en de hogere prijs tov 3G moet je toch wel een heel specifieke toepassing hebben om dat extra geld te verantwoorden (IMO althans).
Ik ben het met je eens dat een 4G unlimited abo geweldig zou zijn, maar dat is (spijtig genoeg) gewoon niet mogelijk op de huidige markt. Zeker niet tegenover een normale prijs. Ik vind ook dat de abo's veel te duur zijn. Maar een pagina met zeurende Tweakers gaat daar geen verandering in brengen.
Vind het jammer dat er geen reactie is op de abo's zelf, maar enkel 'ah het is alweer zo duur!'

Als ik het naar mij persoonlijk trek, zie ik hier toch een zeer interessant abonnement tussen staan. 1,5GB 4G op het KPN netwerk klinkt in mijn oren gewoon heel erg goed en sluit goed aan op mijn wensen. En voor 20 euro is nog niet eens z duur.
Als ik het naar mij persoonlijk trek, zie ik hier toch een zeer interessant abonnement tussen staan. 1,5GB 4G op het KPN netwerk klinkt in mijn oren gewoon heel erg goed en sluit goed aan op mijn wensen. En voor 20 euro is nog niet eens z duur.
Het lijkt inderdaad niet zo duur. Maar het verschil is dat je 'vroeger' voor die prijs ook het nieuwste en hipste toestel had. Wil je dat erbij nemen ben je 30 euro meer kwijt, dan is het ineens een ander verhaal. Ik weet nog wel dat ik als jonge middelbare scholier het nieuwste toestel had die ik zelf prima van mijn zakgeld kon betalen. Tegenwoordig is dat helaas wel anders. Een prijsstijging opzich vind ik niet erg, maar ik moet zeggen dat het de laatste tijd toch wel heel erg hard gaat.
voor die prijs had je ook vroeger niet de absolute high end..
Dat is mij nooit gelukt in iedergeval
Mij lukt het wel 10 euro of 15 euro gemiddeld over een 1 of 2 jaar maar dan wel sim only.

Daar komt nog bij de de high end telefoons ook elk jaar 50 euro duurder zijn geworden

S2 kocht ik voor 540, S3 weet ik niet maar ik gok dus rond de 590 want de S4 moest ik 640 voor betalen (rond de release datum)
Dus ja dat is in 2 jaar dus ook al 100 euro gewoon voor een high end telefoon extra, zonder dat providers daar iets aan kunnen doen

Dus als je het echt wilt vergelijken door de jaren heen moet je gewoon vergelijken met sim only abo
en ja die 20 euro voor 1.5GB is wel wat vertekend, want dat is dus nu puur een data geworden, zit geen bel of sms meer bij..

Dus ik denk dat het tov 3 jaar geleden dubbel zo duur is geworden, maar je krijgt wel iets meer en dat is snelheid.
De S1 was een absoluut high end toestel in 2010. Toen die uit kwam had ik hem in combinatie met een vodafone abo met onbeperkt internet en een paar honder belminuuten (weet niet meer precies raakte vrijwel nooit op) voor nog geen 25 euro per maand. Vooral onbeperkt internet is tegenwoordig onbetaalbaar geworden.

De high end toestellen zijn gewoon een stuk duurder geworden en dat moet dus ergens van betaald worden.

[Reactie gewijzigd door Gallant op 20 augustus 2013 16:36]

Komop zeg, vroeger?? Was alles maar vroeger, dan was het leven nu een stuk goedkoper geweest. Dit soort bedrijven zijn commercieel, er moet dus geld worden verdiend. Met diensten zoals Whatsapp etc. zal er dus op een andere manier geld verdiend moeten worden. Het feit dat deze bedrijven nog steeds bestaan, geeft toch aan dat ze "iets" goed doen.

Je zult het toch met de huidige telco's moeten doen, ben je het hier niet mee eens? Begin je eigen ISP :O
Maar een pagina met zeurende Tweakers gaat daar geen verandering in brengen.
Mee eens, daarom koop ik het ook niet, dat is het beste wat je er tegenin kunt brengen.
Vind het jammer dat er geen reactie is op de abo's zelf, maar enkel 'ah het is alweer zo duur!'
Telecom is een commodity geworden waardoor ik alleen nog naar de prijs kijk. De rest is tegenwoordig irrelevant.
20 euro voor alleen internet vind ik niet zo goedkoop. De 200 minuten belbundel moet je (indien nodig) nog erbij kopen.
Dan kan je net zo goed Tele2 nemen ALS ze binnenkort ook de 800 Mhz gaan uitrollen. Feit wordt wel dat Tele2 een zeer scherpe prijs gaat neerzetten. Geen 50 euro maar hop 20-35 euro. Geen 22,50 euro maar 12,50 en dan precies hetzelfde.
Of de service en stabiliteit hetzelfde zijn als bij KPN/Vodafone moet uiteraard nog blijken want T-Mobile kan ZEKER niet tippen aan de stabiliteit en service die vooral KPN over al die jaren heeft geleverd.
Hi heeft al, sinds de Toestellease abo's, onbeperkt internet. Als je door je databundel gaat krijg je een 64/64 kbit verbinding (die je trouwens tegen betaling weer op de oude snelheid kan krijgen).

Ik vind de abo's nog niet eens zo duur eigenlijk. 20 euro per maand voor 1,5 gb over 4G vind ik zeer betaalbaar, zeker omdat ik als student er waarschijnlijk ook studentenkorting over kan krijgen. Zit momenteel ook bij Hi. Als ik kan verlengen voor 15 euro per maand, 4G, 1,5 GB, dan zoek ik niet verder. Lekker sim only.

Overigens, ik vind Bliep helemaal niet zo voordelig. 50 cent per dag is gewoon 15,50 per maand. Voor een tientje of 15 euro heb je genoeg databundels waar je een heel eind mee komt. Niet onbeperkt, maar voor de gemiddelde Nederlander (en daar richt zo'n provider zich op) meer dan genoeg. En dan een stuk sneller dan 384kbit, want daar over webbrowsen zou ik dus totaal niet willen.
Hi heeft al, sinds de Toestellease abo's, onbeperkt internet. Als je door je databundel gaat krijg je een 64/64 kbit verbinding (die je trouwens tegen betaling weer op de oude snelheid kan krijgen).

Ik vind de abo's nog niet eens zo duur eigenlijk. 20 euro per maand voor 1,5 gb over 4G vind ik zeer betaalbaar, zeker omdat ik als student er waarschijnlijk ook studentenkorting over kan krijgen. Zit momenteel ook bij Hi. Als ik kan verlengen voor 15 euro per maand, 4G, 1,5 GB, dan zoek ik niet verder. Lekker sim only.

Overigens, ik vind Bliep helemaal niet zo voordelig. 50 cent per dag is gewoon 15,50 per maand. Voor een tientje of 15 euro heb je genoeg databundels waar je een heel eind mee komt. Niet onbeperkt, maar voor de gemiddelde Nederlander (en daar richt zo'n provider zich op) meer dan genoeg. En dan een stuk sneller dan 384kbit, want daar over webbrowsen zou ik dus totaal niet willen.
Als je studentenkorting krijgt en zoals ik ook 'vaste klanten korting' dan is Hi inderdaad zeker niet duur. Ik heb een paar maanden geleden een Hi messaging XL sim only abonnement afgesloten. 2GB data, onbeperkt SMS en Spotify premium. Voor een tientje per maand. Prima.
Wat ik wel positief van KPN vindt is het nieuwe familie voordeel wat ze nu gebruiken.
Hierbij heb je een hoofdtoestel (met een abbonoment wat na januari 2013 is afgesloten) waar je 5 abbonomenten onder kan hangen. Elke 5 abbonomenten hebben dan 10 euro korting op het abbonoment. Daarbij geldt ook wanneer je thuis alles in een van KPN hebt krijg je er nog eens 10 euro bij.

Mijn vriendin moest een nieuwe sim-only abbonoment hebben. Helaas hebben wij niet net niet alles in een van KPN thuis, anders kon ze via mij 20 euro korting hebben op haar abbonoment.

Dan betaalt ze 20 , heeft ze onbeperkte belminuten en SMS en heeft ze 1000 MB internet met 16 mb snelheid. Ik moet zeggen dat ik deze actie erg positief van KPN vindt! :)
vroeger had je gewoon 20euro voor een abbo met een high end toestel.
Ligt er aan wat je high end noemt. De laatste drie toestellen die ik had (Nokia N95 8GB, Nokia N900, Samsungs Galaxy S3) kosten me over twee jaar genomen +800. Daar zit dan alles bij inbegrepen (minuten/sms/data plus toestel/aansluitkosten). Daar heb ik elke keer tientallen sites voor afgezocht en honderden abbo's tegen het licht gehouden (voordat er gezegd wordt moet je beter zoeken). Als je 20 per maand betaalt, ben je in 2 jaar 480 kwijt. Dus ligt er aan wat je high end noemt.

Toestellease is in mijn ogen sowieso afzetterij. Hi/KPN zijn nooit goedkoop geweest, nu ook niet.
42,50 per maand voor een high-end met minimaal abbo: 1020 totaal. Dat is dus 200 meer (bijna 10 per maand) dan alternatieven...
Dat is dus 200 meer (bijna 10 per maand) dan alternatieven...
Daar weegt wel tegenop, en dat is best wat waard, dat het KPN netwerk toch echt wel beter is dan dat van de concurenten.
Met telefoons van 500 euro+ kan dat natuurlijk ook niet uit. Als je bedenkt dat je alleen al 500 euro over 2 jaar aan je telefoon moet besteden (bijna 21 euro per maand), is het niet zo gek dat je dan nog een tientje of 2-3 bij moet leggen voor je abonnement zelf.

De prijzen 'van vroeger' leunde heftig op buitenbundelverbruik. Dat is echter aan banden gelegd en mensen zijn beter hun bundels in gaan kopen. Het resultaat is dat de prijs nu voorspelbaarder is, maar over het algemeen op het eerste gezicht iets hoger.
Dat is misschien zo al je het over de retail prijs hebt, maar ga er maar gerust van uit dat providers hooguit 60% van de retail prijs betalen (muv iPhones misschien). Ik heb bijvoorbeeld voor mijn Galaxy S (de eerste) over twee jaar verdeeld minder dan 600 betaald. Maar daar zat wel een abonnement met onbeperkt data en 90min/180sms bij. En dat was niet friends&family oid. Het was gewoon een standaard Abo dat je in de winkels kon krijgen. Wil je me vertellen dat de kosten voor de providers in de afgelopen jaren met meer dan 50% zijn gestegen? Nee hoor, dat is gewoon BS en dat weten we allemaal. Sindsdien zijn ze dus flink de prijzen gaan verhogen zonder daar echt meer waarde tegenover te stellen. En ja, ook toen je high-end toestellen nog bij 550 abos kreeg maakten de providers prima omzet en winst. Ze zitten alleen allemaal mooi met elkaar af te spreken dat ze nu weer eens gezamenlijk de prijzen verhogen. Wij als consumenten moeten het maar bekijken. Ik hoop echt dat Tele2 snel zijn netwerk optuigt en er eindelijk wat meer concurrentie komt op de Nederlandse markt. In Duitsland zijn de prijzen bvb een stuk lager en dat terwijl je daar en meer moet investeren om te beginnen en ook nog meer kosten hebt per gebruiker omdat het veel dunner bevolkt is. Prepaid opties vergelijkbaar met de sim only abos van Hi zijn voor ruwweg 40% te hebben. Wij betalen hier gewoon absurd veel.
Dat is misschien zo al je het over de retail prijs hebt, maar ga er maar gerust van uit dat providers hooguit 60% van de retail prijs betalen (muv iPhones misschien). Ik heb bijvoorbeeld voor mijn Galaxy S (de eerste) over twee jaar verdeeld minder dan 600 betaald. Maar daar zat wel een abonnement met onbeperkt data en 90min/180sms bij.
Dat kon ook juist niet uit. Dat is de reden dat de prijzen zo zijn gestegen. Daarnaast heb je het feit dat mensen vroeger met grote regelmaat over hun belbundel heen gingen en daarmee extra inkomsten genereerden. Dat gebeurt ook nu veel minder. Linksom of rechtsom zullen we het zelf moeten betalen.

Ze zagen de inkomsten hard dalen en moeten daarom wel hun het verdienmodel aanpassen.

Ik vind het ook niet leuk dat de deals niet meer zo geweldig zijn als voorheen, maar je kunt je afvragen of je altijd het meest high end model nodig hebt. Ik zie mensen met lage inkomens en een iPhone 5 klagen dat het leven zo duur is. En zo nog tal van voorbeelden. High end kost veel geld.
Providers kopen niet voor "hooguit 60% van de retail prijs" een toestel. Dat heb je volledig uit je duim gezogen aangezien daar niets van klopt. Als een toestel in de winkel ligt voor zeg 300 ex btw, wordt het toestel ingekocht voor minimaal 270 euro, als het al geen 280 is. En dan heb je het over inkoop van 1000+ tegelijk.
20-30 euro er boven per maand voor wat bellen/internet is echt veel te veel. Maximaal 10 euro zou acceptabel zijn.
Inflatie van 400% op mijn abbo van 5 jaar geleden? Als het een paar euro zou schelen heb je gelijk maar dat is helaas niet zo.
Zie daar de zegeningen van Whats App en een verschuiving van mobiele telefonie naar data.
Prijs verhogingen op de telecom markt van 20 naar meer dan 40 euro heeft totaal niks met inflatie gehad. 2x zo duur, 2x zo slechte verbinding en van onbeperkt naar beperkt internet.
En toen 1 provider dit doorvoerde deed de rest het ook. Prijs afspraak? maar goed ze geven liever stiekem de schuld aan apps als whatsapp.
Ik denk dat je de gemiddelde consument onderschat.

Je moet eens kijken op bellen.com

De doelgroep zijn jongeren. Die moeten vandaag de dag harder werken, harder studeren (klinkt zo vreemd) en op de kleintjes letten aangezien er de kans bestaat dat de beurs in zijn geheel een schuld wordt.

Carpe Diem maar niet op de pof. Als je voor hetzelfde geld meer waar krijgt dan ben je gek om het niet te doen. En deze abbo's zijn waardeloos. In het verleden had je nog regelmatig leuke toestellen om een duurder abonnement te overwegen, maar die zie ik op dit moment niet.

Er wordt wel gesmeten met termen als 4G maar die heeft weinig toegevoegde waarde tov goed werkende 3G. Want laten we eerlijk zijn, het laatste wat je gaat doen met je mobiel is HD content bekijken via je mobiele provider, behalve als je een dikke portemonnee hebt.
Er wordt wel gesmeten met termen als 4G maar die heeft weinig toegevoegde waarde tov goed werkende 3G.
Dat niet alleen, maar wat heb je aan 4G met een datalimiet? Je kunt in feite binnen een paar minuten je hele maandbundel er doorheen rammen. Die extra snelheid kun je vanwege die datalimiet totaal niet benutten, je hebt hooguit een kortere ping met 4G. Alleen daarom al is elk 4G abo zonder unlimited data gewoon gekheid.
Je kunt je datalimiet er zeker in notime doorheen jagen. Alleen als je je gebruik niet verandert, ga je ook niet meer data gebruiken.

Facebook lezen, nieuws apps etc.. zullen allemaal sneller werken omdat de info sneller gedownload is. Het zal niet meer data verbruiken, maar minder geduld vragen van de eindgebruiker. Ook is het bereik met 4G veel beter vanwege de gebruikte frequencies en dus waar je nu geen 3G hebt, zou je wel eens 4G bereik kunnen hebben.

Genoeg voordelen?
Op Nu.nl staat dat providers hun tarieven aan gaan passen om de misgelopen inkomsten van belminuten en SMS te compenseren. Ook verliezen ze (tenminste, dat beweren ze...) veel geld doordat de EU de prijzen reguleert en veel mensen gebruik maken van WIFI.

Ik denk dat het wel meevalt; veel mensen hebben veel te grote bundels waarvan ze een groot deel weggooien. Het geld dat providers aan de ene kant mislopen verdienen ze daar weer dubbel en dwars terug.

http://www.nu.nl/tech/355...an-prijzen-aanpassen.html

Je zult straks zien dat de prijzen flink gaan stijgen en de bundels ng krapper worden. Je kunt volgens mij het beste gewoon een simpel SIM-only abonnementje pakken en je toestel gewoon los kopen in de winkel. Dit kan je over een periode van 2 jaar vele honderden euro's besparen. De initile investering is wel groter, maar je loopt uiteindelijk minder financieel risico en hebt meer vrijheid.

Zo heb ik mijn SIM-only abonnement met een jaar laten verlengen bij T-Mobile. Mijn bundel heb ik aan laten passen van 150 naar 200 minuten, en mijn data van 400 naar 250 MB. Data gebruik ik toch zelden omdat ik zowel thuis als bij vrienden, familie en kennissen gewoon op de WIFI-router kan inloggen. Per maand gebruik ik zo'n 50 MB aan data over 3G; enkel als ik onderweg een Whatsapp moet schrijven, een mailtje wil typen of even moet internetbankieren. Apps worden bijgewerkt zodra ik met WIFI verbonden ben, dus waarom zou ik een hele grote (en vooral dure) bundel pakken ?

Uiteindelijk bespaar ik met deze aanpassingen 5,- per maand; dat zijn 60 per jaar. Een paar belminuten extra (150 was nt te krap) en wat minder data die ik toch niet nodig heb. Zo makkelijk kun je geld besparen.

De meeste mensen gooien iedere maand bakken met geld weg aan veel te grote bundels, meestal omdat ze een duur toestel voor "niks" erbij wilden hebben. Pure verkwisting en nergens voor nodig. Bovendien creer je met die gesponsorde toestellen een generatie die geen idee hebben wat spullen in werkelijkheid kosten. Zo gaan ze dan ook met die spullen om.

nieuws: 'Nederlander gooit bijna 100 euro per jaar weg aan ongebruikt beltegoed'

Dan moet je nagaan dat dit een gemiddelde is. Er zijn zat mensen die een meervoud van die 100 per jaar aan ongebruikt "beltegoed" weggooien.
"'Nederlander gooit bijna 100 euro per jaar weg aan ongebruikt beltegoed'"

Volgens mij ontneemt de provider de gebruiker elke keer het ongebruikte deel.
Iets wat in Duitsland niet is toegestaan omdat de gebruiker er voor heeft betaald.

Het is dus niet de gebruiker die het weggooit.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 20 augustus 2013 12:26]

Bij SIM-only (in ieder geval bij T-Mobile) neem je niks mee naar de volgende maand. Al wat je niet gebruikt is dus gewoon weg. Heb je een abonnement mt toestel, neem je maximaal 1 maand je tegoed mee.

Schandalig natuurlijk; je hebt er voor betaald. Daarbij proberen providers je altijd een zo groot mogelijke bundel af te laten sluiten zodat je een hoop geld betaalt voor diensten die je niet nodig hebt. Voor providers is dat pure omzet en flink wat winst.

Dat ze dus zo zielig zijn omdat mensen minder zijn gaan bellen / SMS'sen is dus helemaal niet waar. Ze zullen mogelijk wat minder omzet en winst maken, maar dan nog worden er schandalige bedragen binnen geharkt over de rug van consumenten.

Telco's hebben ons jaren uitgemolken door onderlinge prijsafspraken en kunstmatig hooggehouden tarieven voor (vooral) SMSjes versturen.
Ik heb die excuses van de telecom dan ook nooit als waar beschouwd.
Ervoor deed men gewoon email ipv sms of Skype via de laptop/pc, het komt allemaal op hetzelfde neer.

Ze wijzen beetje met hun vingers om zichzelf te verantwoorden, dat is natuurlijk geheel niet netjes.
Ik vraag me af of telco's de verkoop van mobiele telefoons niet juist de nek omdraaien. Aangezien het voordeliger is om een toestel contant te kopen lijkt het mij ook logisch dat mensen langer met hun toestel doen voordat ze overwegen om een ander model aan te schaffen.

Mijn S3 (waar ik destijds bijna 500 voor moest neertellen) heb ik nu bijna een jaar, maar om eerlijk te zijn zie ik geen enkele reden om een ander toestel aan te schaffen. Deze kan nog zeker een jaar (misschien wel twee) mee.

Behalve dat fabrikanten geen interessante toestellen op de markt hebben gezet (het is allemaal eenmansworst in smartphoneland ...) kunnen providers mij ook geen aantrekkelijke bundels leveren waar een toestel bij zit inbegrepen dat aanzienlijk beter is dan mijn S3. Voor die paar dingetjes die ik er mee doe is mijn huidige toestel ruimschoots voldoende.

Ik zou namelijk niet weten waarom ik mijn S3 voor een S4 zou moeten omruilen om vervolgens weer twee jaar aan een peperduur abonnement te zitten met veel te veel belminuten en MB's die ik niet nodig heb.

Het enige minpuntje dat ik aan de S3 heb is dat de accu (ondanks alle maatregelen) snel leeg gaat. Afgezien daarvan is het een prima toestel.
Tja hoe je het went of keert ze hebben de markt niet aantrekkelijker meer gemaakt de afgelopen paar jaar. Eerder andersom, waardoor de consument kritisch is geworden.

Eveneens ga ik niet meer zo snel mijn mobiel vervangen, doet het prima.
Maar de beweeg reden is dat ik het vertrouwen kwijt ben in mijn provider.
Laat ik het anders zeggen ik voel me gewoon genaaid door al die zwakke excuses om prijsverhogingen te rechtvaardigen, elke maand je bundel van je afnemen die je betaald hebt. Ze bieden niks beters of extra dan anderen. En je krijgt gewoon minder waar voor je geld.

In het begin was ik juist meer dan tevreden, nu bedenk ik me wel tweede keer voordat ik iets nieuws ga nemen. Op het moment er een goed alternatief is ben ik ook weg.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 20 augustus 2013 18:53]

Die juffrouw van T-Mobile vroeg of ik mijn SIM-only wilde verlengen met een abonnement inclusief toestel. Ik heb dit geweigerd omdat er gewoon niks zinnigs op de markt is waarvoor ik mijn S3 zou willen omruilen.

Dat veel toestellen tegenwoordig full-HD schermen hebben is allemaal wel leuk en aardig, maar het kost ook weer extra stroom. En zo gigantisch groot is het verschil tussen 720p en 1080p nu ook weer niet op een smartphone.

In ieder geval niet groot genoeg om me twee jaar lang aan een duur abonnement vast te hangen.

Het zit bij veel mensen ook tussen de oren. Fabrikanten en verkopers doen hun best om klanten wijs te maken dat ze iets nodig hebben. In feite is het grote onzin. Zeker als je een tijd financieel krap hebt gezeten leer je de waarde van spullen heel snel kennen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 20 augustus 2013 22:42]

"Daarbij proberen providers je altijd een zo groot mogelijke bundel af te laten sluiten zodat je een hoop geld betaalt voor diensten die je niet nodig hebt."

Dat is niet altijd zo. Sommige providers, zoals Vodafone, proberen je juist naar een krappe bundel te sturen. Hierdoor gebruik je veel buiten de bundel, wat blijkbaar meer oplevert dan een te grote bundel.

Ze zijn gehaaid, onze telecom vrienden.
Er zijn zat mensen die een meervoud van die 100 per jaar aan ongebruikt "beltegoed" weggooien.
Dat werken de telco's ook in de hand. Nog niet zo lang geleden kon ik alle ongebruikte minuten en smsjes onbeperkt meenemen (in de vorm van tegoed) en dat maakte je dan op in maanden waarin je meer belde, of je verstookte het op vakantie (ging ook uit dezelfde bundel). Wat je vandaag de dag ziet is dat je abonnement helemaal is gesegmenteerd naar minuten, sms en data. Het enige van wel overkoepelend blijft is je rekeningnummer ;-). Om tegenwoordig een passend abonnement te nemen moet je dus niet meer uitgaan van je gemiddelde verbruik, maar van je piek verbruik; je kunt immers niet meer bellen met je 'overgehouden' tegoed zoals vroeger.
Waardeloze tactiek is dit, zeker omdat je a) wel betaald voor die minuten, b) er geen enkele reden is (anders dan omzetverhoging creren voor de telco) waarom dat tegoed niet meegenomen kan worden en c) je mobiele abonnement steeds stugger en inflexibele begint te ogen tov je levensstijl. Immers, niemand belt elke maand evenveel, terwijl de telco dat blijkbaar wel van je verwacht.
Blijf het veel te duur vinden, vroeger had je gewoon 20euro voor een abbo met een high end toestel. Nu betaal je 50euro of je moet dik bijbetalen.
Admittedly, 5 jaar terug had je ook nog niet echt telefoons van 700 euro(muv de iphone, die toen ook alleen met 40+ euro abbo's te krijgen was) :+
5 jaar had je wel degelijk telefoons tegen die prijzen, HTC MDA toestellen waren in het begin ook niet goedkoop. Maar toen betaalden we nog in guldens.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 20 augustus 2013 18:57]

Dus jij leeft nog in 2007!
Guldens waren in 2002 al pass. dat'is 11 jaar geleden mijn beste.
Enkele jaren terug was ik in mijn kennissenkring letterlijk de enige met een sim-only en een los toestel, het afgelopen jaar doken de gebruikers van een dergelijke combi ineens overal op. Ik vermoed dat veel mensen toch ingezien hebben dat toestellease onzinnig duur is en dat KPN er klanten verloren is aan concurrenten die wl nog een telefoon "voorschieten".

Wat ik in de nieuwe abonnementen wel een beetje jammer vind is dat er minder databundel bij een sim-only hoort.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 20 augustus 2013 11:10]

Ach het leasen van KPN/Hi was een lachertje. Toen er iets mis was met mijn Lumia 920 heb ik maanden lang met een Lumia 610 moeten werken. Windows Phone 8 is al incompleet, meot je nagaan hoe incompleet Windows Phone 7 is.

Als ik een auto lease ga ik er vanuit dat ik NOOIT maanden zonder vergelijkbare auto zit. Hoogstens een paar dagen. Nu kan ik Hi iig overwegen voor mijn verlenging, ik zou niet nog een keer leasen.
Ik denk dat jou geval een incident is. Toen ik mijn HTC One X bij Hi voor reparatie wegstuurde was het allemaal erg netjes geregeld. Toegegeven dat het leentoestel niet je van het is. Ze zeggen weliswaar een vergelijkbaar toestel maar je krijgt er eentje van de onderkant van de markt ook al loop je zelf met een flagship phone rond.

Buiten dat was ik erg tevreden. Ik kreeg mijn One X na 4 dagen alweer thuis bezorgd, en ze hadden ook nog eens op eigen initiatief mijn achterkant vervangen welke enige valschade had.
Wat ik mij nu afvraag is of je ook de rekening voor de gemelde reparatie hebt gekregen? Die achterkant kan ik begrijpen als "service" maar de reparatie waarvoor offerte is aangevraagd is wel op eigen kosten neem ik aan?

Edit: ik bedoel daarmee of de rekening reel is uitgevallen. Dat zie ik namelijk vaak niet gebeuren.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 20 augustus 2013 12:16]

Eh, bij Hi en toestellease betaalt Hi reparaties tenzij het uiteraard duidelijk een geval van moedwillige schade aanbrengen is.
Ze maken rare sprongen tegenwoordig, de providers. Heeft natuurlijk allemaal te maken met de teruglopende winst, maar het wordt zo alleen maar moeilijker gemaakt voor consumenten.
Ach, als ze het voor de consument het moeilijk gaan maken dan zoekt de consument verder omdat het te moeilijk :+
Dat werkt alleen als ze niet allemaal rare sprongen maken.
Hoe meer rare fratsen ze uithalen, des te meer mensen op zoek gaan naar een alternatief. WhatsApp, Viber en iMessage hebben de afgelopen jaren geen gekke fratsen uitgehaald, ze zijn allemaal nog (bijna) gratis. Het is wachten op de eerste aanbieder die een SkypeOut alternatief aabiedt met een inkomend 06 nummer, gesprekken afhandelt via WiFi en bij geen bereik een voicemail geeft. Voor 1,- p/j ofzo. Storage en traffic kost geen klap meer, check bijvoorbeeld Amazon AWS maar eens. Prima te bouwen dus, nu nog iemand die het gaat doen :-).
Ze zijn dus niet gratis, die apps, want je gaat er nu gewoon indirect voor betalen door duurdere abonnementen.
Ik zie mensen bij dit soort topics altijd weer een beetje 'appels met peren' vergelijken. En met al die verschillende voorwaarden is het ook moeilijk vergelijken.

Men vergelijkt puur op minuten, data. Meestal ligt het echter niet zo simpel. Bij sommige (goedkope) providers wordt je gesprek naar minuten afgerond (= sneller door je minuten heen). Of je data abo is op een lagere snelheid. Of je snelheid wordt na het bereiken van je datalimiet niet omlaaggeschroefd (zonder kosten) maar je gaat bij overschrijding mooi per MB dokken.

Je moet echt gaan turven welke punten voor jou persoonlijk meer van waarde zijn tov de andere. Een precieze vergelijking lukt nooit.
Dat doen de providers dus bewust, zodat de markt minder transparant wordt, en de marktwerking (concurrentie) wordt verzwakt.

Het wordt hoog tijd dat een waakhond hier paal en perk aan stelt. We betalen water, gas, en licht ook niet met bundels.
Het probleem is dat er niet zo heel veel ruimte is voor telecom aanbieders.
Dan krijg je dus dit soort vreemd gedrag in een anders vrije markt.
Ze maken rare sprongen tegenwoordig, de providers. Heeft natuurlijk allemaal te maken met de teruglopende winst, maar het wordt zo alleen maar moeilijker gemaakt voor consumenten.
Met als gevolg dat consumenten naar prijsvechters keren en vervolgens de winst nog verder terug loopt.
For some reason weten jij & ik dat, maar mensen die 5 jaar management en bedrijfskunde hebben gestudeerd en aan de top van dat soort bedrijven staan niet, hetgeen me doet vermoeden dat die opleidingen des te langer des te boventalliger worden.
Ik vond het ook maar een wierde abbonementsvorm, extra betalen voor je toestel elke maand maar je moet het aan het eind van de rit weer fijn terug geven, geen mogelijkheid om het toestel zelf door te verkopen of iets dergelijks, blij dat ze hiermee stoppen.
Dat is toch het zelfde met full operational lease voor je auto? Je betaalt het onderhoud en dergelijke met de restwaarde van je auto.

Nu weet ik niet of de provider er net als bij een auto winst op maakt, maar ze zullen er in iedergeval niet op bij leggen.

Alleen hebben veel mensen hier wel ingezien dat het ze altijd meer kost dan dat ze het zelf aanschaffen.
Ben ik met je eens, echter klopt daar de prijs wat meer voor mijn gevoel. Voor wat een abbo en losse telefoon betreft ben je vaker nog een bak goedkoper uit dan dat je het bij de provider haalt, zeker als je "nooit" iets aan je toestel hebt en dus geen gebruik maakt van de omruil/vervang regeling of hoe je het ook wil noemen.

Bij een auto zit je toch altijd met slijtage en de grote beurt en dergelijke, daar heeft een telefoon geen last van, tenzij je hem tegen de grond aan jakkert om de maand.
zeker als je "nooit" iets aan je toestel hebt en dus geen gebruik maakt van de omruil/vervang regeling of hoe je het ook wil noemen.
Net als bij autolease zijn een deel van de kosten gewoon verzekering. Je betaalt voor de service dat - als er iets kapot gaat - een snelle reparatie/vervanging krijgt. Bij een autolease lease je in feite niet een auto (product) maar mobiliteit (een dienst). Zo is het bij toestellease ook: je least niet een telefoon, maar bereikbaarheid.

Net als bij andere verzekeringsconstructies zijn de "winners" de mensen die veel schade hebben en de "verliezers" de mensen die zuinig met hun telefoon omgaan of gewoon geen pech hebben.

Leasen moet dus een bewuste keuze zijn; je doet het omdat je geen eigen investering wilt doen en niet zelf risico wilt dragen en je bent bereid daarvoor te betalen. Consumenten in Nederland zijn echter gewend (verwend?) een telefoon bij hun abonnement te "krijgen" en zien de leaseconstructie als vervanging daarvoor, terwijl dit niet zo bedoeld is (of had moeten zijn!).

Als KPN lease en toestelkoop naast elkaar had aangeboden, dan was het leasen waarschijnlijk helemaal marginaal gebleven, omdat het maar voor een smalle doelgroep de beste keuze is.
Het verschil is alleen dat een auto jarenlang meegaat en je geen updates voor nodi hebt, de snelheid is niet belangrijk en ga zo maar door.

Een auto kun je niet met een telefoon vergelijken.
Het verschil is alleen dat een auto jarenlang meegaat en je geen updates voor nodi hebt, de snelheid is niet belangrijk en ga zo maar door.

Een auto kun je niet met een telefoon vergelijken.
Er is gn verschil, die telefoon gaat ook nog jaren mee, de enige slijtage is de accu en voor een tientje is dat ook geregeld.
Dat mensen altijd het laatste moeten hebben zit tussen de oren. Het bellen is even snel en mail lezen is ook geen probleem dus functioneel geen hindernissen.
Maar ja als het een entertainment apparaat voor je is wordt het anders. Zelf heb ik heb nog een motorola 780 en een Palm Treo680 liggen, die functioneren beide nog prima en mail binnen hengelen is ook geen probleem hoor maar internetten is iets trager maar ja het zijn dan ook al aardig oude toestellen, ze zijn vervangen maar niet omdat het internet zo traag was. M'n zoon zijn tweede generatie android is niet trager dan m'n tablet hoor op wireless G.
Is niet waar, je kunt aan het einde het toestel overkopen voor 10% van de op dat moment geldende dagwaarde.
Maar dan ben je alsnog aan het betalen voordat hij van jou is ;)
Dus vertel mij, hoe kan 10% een bedrag van 140 euro worden?
Dat moet mijn buurman bijbetalen voor zijn S3 na 1 jaar abonnement als hij hem wil houden.
Omdat het waarschijnlijk over een andere termijn gaat? In het bericht hier staat 2 jaar, maar jij hebt het over 1 jaar. Dus dan zal het een stuk meer dan 10% zijn, gezien de "levendsduur" van een telefoon vrij kort is tegenwoordig.
Dit gaat toch nergens over. Voor 30 per maand heb je een Sim only abbo met maar 4GB data. Er zijn tegenwoordig al telco's die onbeperkt alles aanbieden voor maar 40. En dat is k op het KPN netwerk.
Daar heb je geen 4G en daar krijg je geen toestel... voor 40 heb je bij Hi dus 4 GB (+ 4G-toegang) + 300 minuten nu sim-only.

Maar: ze hebben nu geen onbeperkte belbundels meer dus? Hadden ze eerst wel bij Hi toch?
Ik denk dat je doelt op Robinmobile?
Is stukken goedkoper maar daar krijg je voor terug dat ze alleen via internet of telefoon te bereiken zijn. Heb je dus een keer een probleem dan duurt het vaak wat langer dan even een winkel binnen kunnen lopen.
Mooi dat ze de lease constructie los laten. Heb deze persoonlijk nooit zien zitten. Als ik naar de tabel kijk, lijken de abonnementen wel wat goedkoper dan voorheen maar nog steeds aan de dure kant.
Verkijk je dus niet op de brijzen, de belbundels van de laatste regel moeten er nog bij op.
Persoonlijk snap ik niet dat mensen naar Hi gaan als klant. Ik zit persoonlijk bij een andere provider en ben hier dik tevreden mee. Verstandig dat ze van de toestellease af zijn gestapt. Dat was mij sowieso al een doorn in het oog (ook bij andere providers). Daarom zit ik ook op een sim-only. Maar goed als je nagaat dat je deze prijzen betaalt zonder inderdaad belminuten of sms's vind ik dit onverstandig duur. Maar KPN en haar dochter zijn in het algemeen erg duur (m.u.v. Telfort). De verhoging van de prijzen zal wel bedoelt zijn om de kas te spekken voor Carlos.


Jammer van Hi (en KPN) ik raad mensen ook altijd aan daar niet klant te worden omdat ze weliswaar een goed netwerk hebben maar ook erg duur zijn. Persoonlijk weegt de prijs zwaarder dan de kwaliteit (die in het algemeen erg goed is in Nederland).

Ik hoop dat meer mensen wakker worden en Hi links laten liggen, misschien zal KPN (Hi) dan eens scherper op de prijs concureren. :)

[Reactie gewijzigd door Schnitzel op 20 augustus 2013 11:21]

Ik vind dit aanbod inderdaad schreeuwend duur vergeleken met Telfort, daar heb ik 300 min (na 10 minuten gratis) 100 sms 500 MB voor 17 euro. Bij Hi is dat dus - ALLEEN - 250 MB voor 16 euro??! Onbegrijpelijk deze verschillen bij nota bona dochterbedrijven van hetzelfde KPN. Wie zal uberhaupt nog voor Hi gaan? Je zal wel heel blind moeten zijn als consument om dit nog te nemen.

Uit de abbo's gezien zoeken ze wel echt het profiel jeugd: weinig bellen, wel nieuwe toestellen en veel internet. Ik vind alleen de categorisering zo vreemd van basic, medium en high-end. Net alsof alle toestellen die uit gaan komen dezelfde prijzen hebben passend hebben bij die categorien.
"en anders, pokkie foetsie!"

Ik heb al enkele jaren een abbonement bij Hi. Eerst een abbonement met toestel gehad (toen dat nog rendabel was) maar ondertussen een sim-only en zelf een toestel gekocht. Dankzij de 6 maanden Spotify Premium die ik erbij kreeg waren ze net iets goedkoper dan bijv. een Hollandse Nieuwe of andere virtuele provider.

Toestellease heb ik nooit begrepen. De leaseprijs was even duur als een abbonement met toestel ergens anders maar dan was het tenminste nog je eigen telefoon. Ja, je hebt voordelen in het geval je toestel defect gaat maar dat weegt in mijn ogen niet op tegenover het feit dat je na je abbonement geen eigenaar bent van je eigen telefoon en op dat moment nog een (opgeblazen) dagwaarde moet betalen.
geen upload bij 1- en 3mb :?
jawel, maar hetzelfde als degene ervoor ;)
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013