Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 154, views: 54.795 •

De PlayStation 4-console, die later dit jaar op de markt verschijnt, is bij diverse winkels nu al uitverkocht. De retailers nemen nog wel pre-orders aan, maar plaatsen nieuwe bestellingen veelal op een wachtlijst, waarbij de leverdatum onbekend is.

Game Mania en Bol.com hebben aangekondigd dat consumenten die de PlayStation 4 nu bestellen de console niet meer op de dag van de introductie in huis zullen krijgen. Beide retailers hebben data vastgesteld wat betreft al geplaatste bestellingen; consumenten die na die data hebben besteld zullen ook langer moeten wachten op hun consoles.

Game Mania maakte vrijdag in een verklaring bekend dat alleen bestellingen gedaan voor 24 juni op releasedag geleverd kunnen worden. Consumenten die tussen 24 juni en 7 augustus hebben besteld, ontvangen hun console uiterlijk in december. Game Mania kan niet garanderen dat pre-orders geplaatst na 7 augustus nog binnen dit kalenderjaar geleverd kunnen worden. Het bedrijf verwacht in 2013 twee leveringen van de PlayStation 4-consoles: een voor de introductie en een tweede voor het einde van het jaar.

Bol.com hanteert 31 juli als uiterste datum van bestellingen voor consumenten die mogen rekenen op een PlayStation 4 bij de introductie. Het bedrijf meldt op zijn website dat bestellingen gedaan na die datum niet meer gegarandeerd worden voor directe levering. Tweakers heeft ook Bart Smit en Media Markt benaderd voor commentaar. Bart Smit gaf aan geen uitspraak te willen doen over de stand van zaken rond de PlayStation 4, terwijl Media Markt nog niet heeft gereageerd.

Ook Sony Computer Entertainment Benelux ging niet in op vragen over de beschikbaarheid van de PlayStation 4. Het bedrijf gaf in een reactie aan verheugd te zijn dat veel consumenten de PS4 vooruitbestellen, maar gaf aan dat Sony geen commentaar geeft over productie en de releasestrategie voor de PlayStation 4. Daardoor is niet publiekelijk duidelijk hoeveel exemplaren de winkels geleverd zullen krijgen.

De PlayStation 4 wordt later dit jaar op de markt verwacht, maar een releasedatum is nog steeds niet bekend. Dat verandert waarschijnlijk wanneer Sony Computer Entertainment zijn jaarlijkse Gamescom-persconferentie organiseert. Die persconferentie wordt op dinsdag 20 augustus gehouden in Keulen.

Sony PlayStation 4

Reacties (154)

Reactiefilter:-11540150+187+26+31
Goeie zaken!! Hopelijk deze generatie meer winst voor Sony

[Reactie gewijzigd door chimnino op 9 augustus 2013 13:28]

Hoezo meer winst? In de afgelopen generatie was er initieel ook een tekort aan PS3's en vooral in Amerika was dat duidelijk te zien in de hoevelheden verkochte consoles (Sony, Microsoft en Nintendo), games & accesoires zo rond kerst.

Als je veel te bieden hebt, aan hardware-specs en marketing, maar het is dan amper verkrijgbaar, kan je al snel terecht komen in vaporware-achtige ideeen en zal de consument mogelijk preventief is anders kopen.
Ik heb juist de indruk dat schaarste creeeren regelmatig gebruikt wordt met de launch van een luxe product om dit product te hypen bij de consument. Door kunstmatige schaarste te creeeren denkt de consument dat het product dusdanig populair is dat iedereen zo'n ding moet/wil hebben.

Dit hebben we gezien bij de launch van oudere consoles en bij de launch van Apple producten.

Het blijf echter een gevoel. Mogelijk heeft Sony daadwerkelijk moeite genoeg apparaten te kunnen leveren.
Je aanname klopt als het gaat om het afromen van de markt. Dat doet Sony echter nauwelijks hier.

Het ligt niet aan Sony, maar aan de snelheid waarmee CPU's (met enorme GPU) gedrukt kunnen worden en getest worden. Die machines produceren simpelweg niet meer per dag.

In dat proces worden ook yield optimalisaties gedaan.

Liefst zou Sony natuurlijk direct 100+ miljoen consoles op de markt gooien, maar heb je enig idee hoeveel 100 miljoen dozen zijn?

Vergis je niet dat AMD eerst een paar miljoen CPU's per maand liet drukken en nu voor zowel Sony als Microsoft mag drukken. Bij elkaar zullen dat naar verwachting 150+ miljoen CPU's zijn.

Dat is dus een productievergroting van meer dan factor 50.
maar heb je enig idee hoeveel 100 miljoen dozen zijn?
Ik gok ongeveer 100 miljoen, maar ik kan er een paar naast zitten.
Bij een kostprijs van § 300,- per stuk?
Dat is dan § 300 x 100 miljoen = § 30 miljard
Allemaal in een magazijn te wachten, met kans op waterschade, muizen, vernieling, diefstal. Ja, ieder bedrijf heeft zoveel reserve. 8)7
Nah je onderschat hoeveel de winkels verdienen aan hardware. Bij Sony zal dat iets minder zijn dan bij andere hardware, maar meestal gaat het een keer over de kop voor luxeprullen.

Begin met de BTW eraf te halen.

399 euro / 1.21 = 329.75 euro ex BTW met wat centen kassavoordeel dan.

Nu hangt inkoopsprijs af van hoeveel je erin slaat en of je 't direct doet vanaf Sony of via groothandel.

Zeg de grootste importeurs (die ook enorme risico's dus lopen), die slaan 't in voor zo'n 200 euro gok ik.

Behoorlijk veel van de winstmarge raak je kwijt overigens aan de logistiek.

Dan produceert Sony 't verder voor ongeveer zo'n 50 euro vermoed ik.

Dus hun winst is ongeveer de helft van wat je voorspiegelt, zo vermoed ik. Zo'n 150 * 100 miljoen consoles = 15 miljard euro.

Dan komen er nog de royalties van de games bovenop, dat is nog veel meer dan 15 miljard...
Ze zullen niet zoveel winst maken op de console's. Kostprijs van Eur 50 lijkt me sterk daar de APU zeker de helft, zo niet meer daarvan kost, dan heb je nog geheugen en harde schijf als 'grote' kostenposten. Ik zou Eur 100-150 denken...
Nah, een jaar of 2 geleden sloeg zelfs een verkoopwinkeltje hier in NL al de harde schijven van 2 TB in voor 36 dollar per stuk, die lagen in de winkel toen voor 105 euro.

Er zit een harddiskje in van 500GB. da's niet veel he. Da's een paar dollar.

Laten we een bound berekenen. Een prijs waarboven het zeker NIET zal liggen.

Als we kijken naar prijs van 1 fabriek om CPU's/GPU's te bakken dan kost zo'n fabriek een miljard of 4. Doen we er wat winst bij voor AMD (Globalfoundries blabla) dan zitten we op 6 miljard.

Een gedeelte van de productietijd van die fabriek is AMD (Globalfoundries) bezig met die chips te produceren.

Laten we het grof doen en doen alsof 50% van de tijd hij bezig is met produceren voor alleen Sony en Microsoft. We gokken conservatief namelijk dat er evenveel consoles geproduceerd worden als er van vorige editie verkocht zijn. Da's rond de 150 miljoen.

Da's dan 6 miljard gedeeld door 150 miljoen consoles = 6000 / 150 = 40 dollar per stuk.

Dit is een prijs waarvoor andere fabrikanten 't ook aangeboden hebben natuurlijk.

AMD was bijna bankroet. Sony komt langs. Wat doe je dan?

Juist, je biedt 't aan voor een prijs waar niemand onder kan.

De prijs zal dus eerder 20 dollar per CPU zijn dan 40. Met 25 zijn we wel klaar hoor, zo vermoed ik.

We praten hier niet over 100 of 200 producten die afgenomen worden :)

Laten we concreet over de productiefabriek hebben. Die kost iets van rond de 4.5 miljard, de nieuwe in staat New York.

Staat New York heeft ook paar miljard bijgedragen. Dus per saldo kostte die fabriek rond de 3 miljard.

150 miljoen CPU's keer 20 dollar = 3 miljard dollar en die fabriek kan de jaren erna nog allerlei andere zaken fabriceren dan alleen voor microsoft en sony.

Dus 20 dollar is echt geen onrealistische prijs, met 40 dollar als totale bovengrens waarboven wel heel wat meer fabrikanten iets geweldigs konden leveren...
Echt, je zwetst compleet uit je nek. Met de huidige cultuur van onlinewinkels liggen de verkoopprijzen van hardware erg dicht bij de inkoop. De enige winkel die harde schijven van 2 tb insloeg voor $36 was er eentje die van de vrachtwagen gevallen modellen kocht.

Die console gaat met een verkoopprijs van $500 zeker ergens rond de $250-300 zitten qua kostprijs.

Lees eens wat isuppli teardowns bijvoorbeeld.
2 jaar geleden kreeg je toch ook gewoon "Western Digital Caviar Green" 2TB schijven voor 35,-? De prijzen zijn nu nog gewoon belachelijk hoog vanwege de Thailand crisis ( en het kunstmatig hooghouden hiervan )
Kostprijs van elektronica is vrijwel altijd 1/4 van NL winkelprijs, dus 100 euro. Die relatie geldt zo'n beetje vanaf 20 tot 20.000 euro, geen enkele reden om aan te nemen dat Sony hier van afwijkt.
Behalve de PS3, wat me juist wel een goed voorbeeld lijkt in dit geval.
Zowel de 360 als de PS3 zijn @ launch met verlies verkocht. Het geld wordt terugverdiend met gameverkoop. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Sony hier van afwijkt.

Het is ook een volledig ander businessmodel. Als de winst louter van de consoles had moeten komen dan waren ze veel duurder geweest. Maar het doel is nou juist het apparaat in zoveel mogelijk huiskamers krijgen - de verkoop van games en accessoires volgen dan vanzelf.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 11 augustus 2013 10:28]

ja ik gok ook op ongeveer 100 miljoen verkoop voor ps4 en 50 miljoen voor de komende Xbox.

150 miljoen in totaal.

150 miljoen is ook wat ze vekocht hadden ps3 + xbox one als ik me niet vergis.

Als Sony niet overdreven hoge prijs hanteert voor ps4 dan misschien nog wat meer...
Er is al een richtprijs toch? Dacht 399 voor degene met de kleinste HDD.
Lullig weer dat het 399 dollar in USA is en 399 euro in NL.

De dollar staat nu op 1.33402 op dit moment. 399 dollar = 299 euro.
Zelfs met 21% BTW erbij is dat 361.91 euro
Valutarisico en andere kosten. Die koers schommelt nogal he.
Daarbij komt dat AMD ook voor Xbox One de CPUGPU maakt.
Reguliere CPU/GPUs daar bij opgeteld, en je hebt al snel een probleem denk ik.
150 miljoen APU's, of hoe je 't ook noemen wil, is iets van 15% van wat Intel tot op heden sinds den beginne heeft geproduceerd in zijn megagrote fabrieken :)
15% van wat ze tot op heden hebben geproduceerd? Ik dacht het niet...

Intel heeft, op z'n nieuwste procťdť doorgaans zo'n capaciteit van 5 miljoen wafers per jaar. Het is natuurlijk nog een beetje de vraag hoe groot de xbox one en PS4 APU's zijn, maar uit een 300mm wafer haalt Intel zo'n 400-500 eigen CPU's, gezien de APU voor de console wat groter zal zijn lijkt 200 mij wel een goede inschatting. Daarnaast, zeg 50% yield, dat is dan 100 werkende APU's per wafer.

Om die 150 miljoen APU's te produceren zou Intel dus ongeveer een 4-5 maanden kosten.


@hardwareaddict: Heb je wel naar de datum van dat bericht gekeken? Dat bericht is meer dan 10 jaar oud. Er wordt daar een verwachting in uitgesproken dat ze tussen 2003 en 2007 nog eens een milard processors zullen produceren. Dat betekend dus een verwachting van 250.000 processors per jaar.

Wat betreft de yield: 90% gaan ze waarschijnlijk nooit halen voor een chip als dit, zelfs niet als Intel ze produceerd. Het is een grote en complexe chip met 8 x86 cores en een flinke GPU (en daarnaast nog alle andere benodigdheden zoals I/O, security, etc). Voor een nieuwe node mag je blij zijn als je in het begin 50% haalt, zodra het proces wat volwassener is dat stijgt dit inderdaad naar de 80-90% (voor niet al te complexe chips).

Overigens zeg ik ook nergens dat Intel die volledige capaciteit gebruikt voor processors. Intel maakt veel meer als alleen processors en biedt tegenwoordig zelfs capaciteit aan aan andere partijen. Het enige dat ik zei is dat Intel (als ze hun volledige capaciteit in zouden zetten) het in 4 maanden zou kunnen.


Overigens is produceren in Taiwan helemaal niet lastig voor AMD, AMD/ATI GPU's worden al decennia bij TSMC geproduceerd en worden er nog steeds geproduceerd.. TSMC heeft totaal geen probleem om voor concurrenten van elkaar te produceren, ze produceren bijvoorbeeld ook voor 3/4 van de smartphone/tablet SoC producenten, onderandere Qualcomm, nVidia en Mediatek laten hun SoC's door TSMC produceren, en volgens geruchten laat Apple ze er straks ook produceren.

Daarnaast is het nog totaal niet duidelijk wat voor afspraken er zijn tussen AMD en Sony/Microsoft. Microsoft had bij de huidige generatie gekozen voor een aanpak waar AMD en IBM alleen als designstudio werkten, en verzorgde de productie van de CPU/GPU zelf.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 10 augustus 2013 00:29]

nieuws: Intel heeft ťťn miljard processors verkocht

Over paar jaar als intel telefoonchips gaat bakken zal het rap omhoog gaan, maar zover over de 1 miljard geproduceerde processoren zitten ze nog niet zoals je in het nieuwsbericht kunt lezen :)

Uit deze CPU/GPU (APU?) van AMD voor microsoft en Sony kun je gerust uitgaan van 90% yield.

Meeste CPU's zitten iets boven de 80%. Het exacte percentage daarboven is topgeheim. We weten van jaar of 10 terug dat intel toen rond de 82% zat. Dat is nu stukken beter bij de nieuwere generatie ASML machines. Ook ASML medewerkers kennen het exacte yieldpercentage niet. Als ze de fabrieken bezoeken (bijvoorbeeld voor software updates), dan wordt dat ook afgeschermd.

Het hebben van enorme productiecapaciteit zoals intel historisch altijd had en heeft, betekent niet dat je die volledig benut om CPU's te bakken...

Waar intel heel veel fabrieken in bezit heeft, daar moet AMD het altijd maar met iets magertjes doen en tegenwoordig gaat het via Globalfoundries of anderen. Da's heel andere koek dus.

Produceren in Taiwan is erg lastig voor AMD, want Nvidia laat daar al produceren. Dus enorm veel keuze voor de laatste technologie heeft AMD nu ook weer niet :)

[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op 9 augustus 2013 19:37]

Michael Pachter (vrij bekende analist voor investeerders in de game industrie) heeft in een recente aflevering van zijn show op Gametrailers.com hier een vraag over beantwoord:

http://www.youtube.com/watch?v=u7NoOy31-Ck

Uiteraard blijft het koffiedik kijken, maar het klinkt wel vrij plausibel.
Mooie quote: "Nobody wants to be the next GameCube".
Zeer verhelderend verhaal!
Pachter staat niet bekend om al zijn waarheden. Alles wat die man zeg neem ik met een zak zout. Hij heeft ook eens beweerd dat we in 2011 GTA V kunnen spelen. Heb de game nog steeds niet binnen.
Hij kent zijn feiten wel, maar hij is niet zo best in rekenen. Als je nauwkeurig rekent en op grond daarvan extrapoleert dan gaat de toekomst voorspellen veel beter.

Wat hij lijkt te doen is wel feitenkennis hebben, maar dan maakt hij rekenfouten.

Simpel voorbeeld hier is dat hij snapt dat de productielijnen spoedig rond de miljoen consoles per maand produceren kunnen (dus 2 miljoen in totaal voor m$ + sony). Dus als je dan goed rekent snappen we dat er al meer dan 4 miljoen geproduceerd moeten zijn bij launch.

Maar dan vervolgens rekent hij als een smurf, namelijk hij gaat uit van de problemen die IBM had met CELL en projecteert die op allang bestaande CPU en GPU van AMD en gokt dan dat zo iets wat al bestaat, dat je daar dan ook ineens problemen zou moeten krijgen met productie ervan.

Hij rekent niet goed!
1998 belde, ze willen hun dollarteken uit de afkorting voor Microsoft terug
Pachter kan je toch niet meer serieus nemen. Die gozer heeft zoveel voorspellingen gedaan en vrijwel elke keer zat hij er naast.
Zoals alle analisten zegt hij eerst wat popi jopi dingen terwijl hij de waarheid ook wel kent.

Later laat hij blijken er wel iets van te snappen en weerlegt hij wat hi jzelf zegt.

Eerst zegt hij iets in de orde grootte van dat ze er niet meer dan een miljoen willen produceren wegens het risico.

Kijk da's complete lariekoek. Zowel Sony als Microsoft hebben 70+ miljoen van de vorige generatie verkocht dus meer dan een miljoen of 20 consoles nu verkopen hoef je geen koffiediek voor te kijken om dat te voorspellen. Zowel Sony als M$ willen daar blind wel voor tekenen als prijsrisico.

Verder is hij bezig met R&D kosten af te wenden op de productieprijs van maar een paar consoles. Da's niet helemaal eerlijk natuurlijk als je al weet dat je er tientallen miljoenen van gaat verkopen.

Hij gokt eerst op 1 miljoen consoles per maand en aanvankelijk 350k per maand dat ze produceren kunnen.

Dat lijkt me wel een realistisch getal. Dan zouden er nu rond de 4 miljoen geproduceerd moeten zijn Xbox + ps4 bij elkaar volgens zijn eigen gok.

Dan later downplays hij zijn eigen gok en komt hij ineens met een getal van 2 miljoen consoles in totaal dat bij launch van Xbox en ps4 er bij elkaar zouden verkocht worden.

Hij onderschat toch wel hoe simpel x86 consoles in elkaar pluggen is. Die productielijnen lopen nu al maanden op volledige snelheid.

D'r zijn bij introductie binnen een week heel wat meer consoles dan hij gokt hoor :)

IBM had bij de ps3 gewoon enorme productieproblemen met de CELL.

Bij een al bestaande CPU en al bestaande GPU heb je dat probleem gewoon niet.

Het produceren van deze Xbox en met name de ps4 gaat dit keer echt van een leien dakje hoor. Dat stampt voort als een tank door een maisveld.
Ach, elk verhaal kan plausibel klinken zolang je er wat grafiekjes en cijfertjes aan hangt die gebaseerd zijn op een minimaal stukje feitenkennis.

Ik zie in de comments hier zoveel aannames en vermoedens, dat we misschien beter collectief kunnen zeggen dat we het gewoon niet weten. Wat zijn de winstmarges voor welke partijen en hoe snel kunnen ze produceren? Wees gewoon eerlijk en zeg dat je het niet weet - terecht werd opgemerkt dat de yields toch niet helemaal bekend zijn en angstvallig geheim worden gehouden.

Het heeft ook alles te maken met de bereidheid van betrokken partijen om te investeren, wanneer en hoe dit wordt gedaan en inderdaad, het is best mogelijk dat er een schaarste wordt gecreeerd bij launch zoals dat voor vele producten is gedaan in het verleden. Wat we in ieder geval zeker weten, is dat tot voor enkele maanden terug de consolebouwers nog in volle gang bezig waren met aanpassingen en wijzigingen, dus het aanlooptraject voor de consoles is relatief kort en heeft dus ook invloed op de productielijnen.

Zelf ben ik er van overtuigd dat kunstmatige schaarste bij launch een 'voordeel op een voordeel' is voor fabrikanten. Waarom? Ze pakken in de eerste plaats een stukje aandacht 'kijk, hij is al uitverkocht' en hypen dus het product, en ten tweede biedt het de ruimte om de productie en distributie in alle rust op gang te laten komen. Dat komt ook het foutpercentage ten goede en is per saldo dus een kostenbesparing. Komt ook nog bij dat versnelde productie en distributie doorgaans kostbaarder is, want hoe meer capaciteit je nodig hebt in pieken, hoe duurder dat is omdat elke betrokken partij een graantje mee pikt om in die behoefte te voorzien.

Hoe dan ook heb je vrij weinig aan de kennis over productie en distributie, want je krijgt de console toch pas als ie daadwerkelijk binnen is gekomen...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 augustus 2013 13:53]

Aan de andere kant, als er al zoveel wordt ge-preordered heb je blijkbaar helemaal geen hype nodig. Als fabrikant ga je toch voor de zekerheid en wil je zo snel mogelijk verkopen wat je kunt verkopen. Heb je een goed produkt op de markt gezet (en als fabrikant ga je daar natuurlijk wel vanuit), dan krijg je alleen maar meer mond-op-mond reclame en komt die hype vanzelf wel.
Niks hype nodig, de spelfabrikanten zorgen daar wel voor.

Sony hoeft slechts bij wat spelletjesfabrikanten langs om wat te collecteren en dan met een paar semi-gezamenlijke reclames te komen...

Sony betaalt echt 0 euro voor deze promoties hoor.
Op nu.nl staat nog een klein (maar belangrijk stukje extra)
http://www.nu.nl/tech/354...ederlandse-retailers.html
Bij navraag over het aantal uitstaande pre-orders voor de Xbox One, laat Henderixx weten dat de verhouding ten opzichte van de PS4 nog steeds ongeveer 1 op 3 is, waarmee het aantal voorbestellingen van de PS4 dus drie keer zo hoog zou zijn.
De verhouding van voorbestelde Playstation 4's tegenover Xbox One's is bij Nedgame landelijk 4 tegen 1. "De Xbox One heeft veel in te halen na het debacle van de afgelopen E3", zo reageert Nedgame. In totaal zijn er in Nederland elf Nedgame-filialen.
Het is dus volgen deze retailers niet alleen een pr stunt of een te kort, maar worden er gewoon veel meer besteld dan de One.
Blijkbaar is de PS4 het op dit moment dus aan het winnen qua pre-orders t.o.v. van de Xbox One, in Nederland. Uiteraard zal AziŽ ook richting de PS4 neigen, maar de VS juist richting de Xbox One. Ben dan ook heel benieuwd hoe de verhouding daar ligt. En hoe het in Nederland zit in zijn geheel, want de Nedgame alleen is misschien geen betrouwbare steekproef.

Daarnaast: Mensen die een console pre-orderen zijn voornamelijk core en hardcore gamers, zo lijkt me althans. Ook interessant is hoe de verkopen zullen gaan wanneer vaders en moeders een nieuwe console voor hun kind gaan halen. Die doelgroep weet niet wat de E3 is, volgt het game-nieuws niet en heeft dus een heel ander keuzeproces.

Hoe dan ook balen dat Sony nu al een tekort heeft. Hopelijk kunnen zowel MS als Sony genoeg consoles in de winkels leggen zodat iedereen er gewoon ťťn kan halen wanneer hij / zij wil. Dat hysterische gedoe met tekorten is natuurlijk onhandig voor kopers, en slecht voor MS / Sony. Ik hoop op een gelijke strijd tussen de beide :)

[Reactie gewijzigd door geert1 op 9 augustus 2013 15:39]

En als we gaan kijken naar de VS dan kunnen we aan de hand van pre-order cijfers concluderen dat de PS4 ook daar ver voor loopt. Hoe betrouzbaar deze gegevens zijn mag iedereen zelf oordelen maar ik vind ze toch een goede indruk geven :

http://www.vgchartz.com/preorders/41490/USA/

Ik vind de cijfers toch wel zorgwekkend voor Microsoft. En zeker ook als je de groei bekijkt. Call of Duty op de Xbox One komt niet eens in de buurt van Killzone Shadowfall en CoD op PS4. Watch Dogs doet het ook super maar dan ook enkel op PS4. Deze cijfers zeggen toch wel genoeg over de trend in de VS. Daarnaast kloppen ze ook met beweringen van analisten dat wereldwijd ale Xbox exclusives niet eens in de buurt komen van Killzone.
Ach, preorders zijn leuk maar over een jaar heb je een duidelijker beeld. Een game die kinect op een verslavende manier gebruikt en het ligt weer helemaal anders.
Ja zoals ik al aantal maanden geleden had gepost: microsoft is hard genaaid door AMD. Dat wilden toen sommigen niet geloven...

Dus staat het dan X - 1 nu met X score voor microsoft (wat ze AMD aandeden in verleden) versus 1 voor microsoft. intel ging altijd in op 1 na alle gevallen voor...

Kijk, microsoft wilde dit zelf ook. Voor een dubbeltje op de eerste rang. Misschien hebben ze zich beetje blindgestaard op 1 spel waarmee ze dan nog in de buurt zouden kunnen komen van ps4. We moeten afwachten...

Wat we nog niet weten is de verkoop straks van microsoft in Azie in de 3e wereldlanden, waar het budget wat kleiner is.

Ik neem aan dat microsoft nog wel een enorme staartverkoop zal hebben die Sony in veel mindere mate zou moeten hebben.

Als microsoft wil kunnen ze dat ding straks echt voor 99 dollar gaan dumpen in Azie en nog steeds factor 2 winst erop nemen...

Microsoft zet echt in op een goedkoper product...

Het lijkt ook een beetje erop dat vanuit AMD gezien het verkoopverhaaltje prima is gelukt. Eerst heeft Sony getekend. toen Sony binnen was stond AMD ineens sterk en hebben ze de iets hoger geklokte cpu's die ze al kwijt waren natuurlijk niet verkocht, maar de lager geklokte cpu's, de CPU's aan de buitenkant van de wafers, die zijn in zijn geheel aan microsoft verkocht.

Dus enorm geslaagd vanuit AMD gesproken.

Natuurlijk komen daarna de productieproblemen... ...als je al weet dat je meer dan 100 miljoen van die dingen moet gaan drukken en mogelijk meer dan 150 miljoen :)

Een piepklein bedrijfje dat voor 2 orders ineens meer CPU's moet gaan regelen dan in hun hele bestaan (als het gaat om cpu's).

Het lijkt er echter op dat Sony goed kan ademhalen dit keer en fiks terrein terug kan veroveren dat ze eerder kwijtraakten aan Xbox... ..ervanuitgaande dat AMD het niet zo verneukt als IBM destijds deed met alle beloftes rondom de CELL...

In de tussentijd hebben de spelletjesfabrikanten ook niet stilgezeten en lopen al die games op alle platformen zo goed als. Dus de vraag is wat dit betekent voor de verkopen van de consoles... ...als ineens zo'n smurf in zijn klas meldt aan zijn lotgenootjes dat op zijn PC het stukken harder loopt in hogere resolutie dan op de Xbox / ps4 :)

[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op 9 augustus 2013 17:15]

MS heeft zichzelf keihard genaaid door een beleid aan te kondigen dat gamers weg jaagd. Ja die fans met plaat voor de kop die komen wel op hangende pootjes terug. Maar dat is maar een klein deel. De massa heeft eerder het gevoel dat MS hun true colors eeft laten zien. Daar wordt rekening mee gehouden.

Ga je in zee met iemand met slecht contract die terug krabeld, die kan je achterf nog naaien.
Iemand die van begin af aan redelijk is zonder dwang. Geeft meer vertrouwen.

Nou is dat geen garantie.

Maar de schade is al gedaan, rest nog alleen dmage controle.
Zoals Sony bij de PS3 gedaan heeft? En toen was de PS3 er nog.
Bepaalde fanboys hebben eerder een plaat voor hun hoofd ;)
@prutser fanboy
Ik heb geen problemen met de Xbox one.
Ik ben totaal geen 2 de hands gamer.
DLC ook geen problemen mee.

Ik zou hem al kopen zoals het geintroduceerd was.

Mocht die PS4 helemaal uitverkocht zijn. En XB one niet. En er is op release een must have exclusive game. Dan komt ie dan bij mij eerder dan de PS4.

Ik kijk uit naar een hardcore game die kinect inovatief in hun game toepast. Ik denk dat die potentie er wel is. Maar het is nu eenmaal uncharted territory de dev betreden. Dus het zal mooeizaam gaan. Een kinect hardcore topper game te realizeren. En die mij ook trekt. Maar dat lijkt mij niet onmogelijk. Maar het zijn de devs die het waar moeten maken.

Ik vind zelfs het goed idee dat die kinect er standaard bij zit. Houd in dat zin om kinect feature te ondersteunen in genre of type game gewoon stuk groter is.

Het gaat om de games, en ik heb bijna alle platformen. Omdat er overal wel exclusives zijn die beste bij dat platform passen. En X1 onderscheid zich juist af met die kinect. Zo heb ik PC omdat sommige genres in bepaalde gameplay type beste tot hun recht komen op dat platvorm en dus daar ook de nodige exclusives zijn.

@Dennism
Onderschat de massa niet. Internet is deze tijden heel gewoon en de massa en vooral demograpic kwa console potentiele consument heeft dat. Deze console DRM soap is dus heel goed te volgen.
En daar hoef je niet naar beurzen of events te gaan.

Beetje consument die moet kiezen tussen die twee zal toch wel iets van onderzoek doen of navraag online of bij bekenden of in de winkel.

§/$ 100,- verschil is de massa ook gevoelig voor.

Dat is genoeg om toch een duidelijk verschil in sales te verkrijgen.
Ik zou er niet direct op rekenen dat "de massa" ook maar op de hoogte is hiervan. De grootste groep gamers interesseerd zich gewoon niet in het nieuws over komende zaken. Die zien wat er in de winkel ligt en meer niet. Pre orders zie je ook veel minder onder deze groep, dat zijn ook meer de hardcore gamers.

Het is juist de vocal minority die over dit soort zaken over de zeik gaat op techsites, game sites e.d.

Als ik alleen al in mijn vrienden en kennissen groep en kijk zijn er in totaal denk ik een 15 console eigenaars van de huidige generatie en slechts 4 daarvan hebben enige interesse in de laatste ontwikkelingen (presentaties e.d.). De rest geeft nu al aan bij zijn huidige platform te blijven (Xb one als ze nu een 360 hebben of een PS4 als ze nu een PS3 hebben), ze weten nu al dat ze beide gaan kopen of laten het aankomen op de exclusives.

Ze interesseren zich gewoon niet voor zaken als 1x per 24 uur internet moeten hebben omdat ze toch 24/7 aangesloten zijn, specs kijken ze niet naar, randzaken als opnemen e.d. vinden ze ook niet bijster interesssant als straks de game en vooral de online ervaring maar goed is.

Verder heeft bijvoorbeeld blizzard voor WoW tijdens het hoogte punt qua subs eens een onderzoek laten doen naar de bekendheid en populariteit van o.a. de eigen user forums en enkele fan sites en daar kwam uit dat ongeveer 10% van het aantal spelers zeer actief was op deze sites (lezen, posten en bijdragen aan de community) en het blizzard forum en dat de overige 90% er slechts kwam wanneer ze bepaalde informatie nodig hadden bij ingame problemen of helemaal niet van het bestaan afwisten.
Broodje aap verhaal dat vaak de kop op steekt.
Wat denk je dat een fabrikant liever doet:
-1.000.000 stuks verkopen in de 'launch window'?
of
-10.000 stuks verkopen in de 'launch window'?
klopt zeker.... slimme zet
Zin 1 had totaal niets met zin 2 te maken? Sprak alleen mn hoop uit voor meer winst voor sony deze generatie. Was deze generatie nl niet echt van toepassing...
Hoezo meer winst? In de afgelopen generatie was er initieel ook een tekort aan PS3's en vooral in Amerika was dat duidelijk te zien in de hoevelheden verkochte consoles (Sony, Microsoft en Nintendo), games & accesoires zo rond kerst.

Als je veel te bieden hebt, aan hardware-specs en marketing, maar het is dan amper verkrijgbaar, kan je al snel terecht komen in vaporware-achtige ideeen en zal de consument mogelijk preventief is anders kopen.
Dat heeft totaal niets te maken met wat chimnino vertelde. Sony maakte in het begin verlies op de PS3 ongeacht de hoeveelheden ze verkochten wegens de dure Cell processor en de productietijd.

Hier nog een post van Tweakers 3 jaar geleden: nieuws: Sony maakt nog steeds verlies op PlayStation 3

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 9 augustus 2013 16:36]

Mijn PS2 ging kapot op de launchdag van de PS3. Ik liep de mediamarkt in om een nieuwe te halen, zag een giga stapel PS3's liggen en heb die toen maar meegenomen omdat je er ook PS2 games op zou kunnen spelen. Daar was echt geen tekort in ieder geval.

Overigens helaas een paar maanden later weer naar de mediamarkt om toch maar een PS2 te halen nadat sony de BC liet vallen en aangaf dat ook niet meer te updaten voor de mensen die een PS3 met BC hadden. .
Ik sta er niet van te kijken dat je nu ook weer de PS 4 in de week van de launch bij de MM kunt halen zonder vooraf te reserveren.
Dat verwacht ik ook, maar kans is groot dat die ook snel op zal zijn. Niet iedereen preorderd online.
Hoezo meer winst? In de afgelopen generatie was er initieel ook een tekort aan PS3's en vooral in Amerika was dat duidelijk te zien in de hoevelheden verkochte consoles (Sony, Microsoft en Nintendo), games & accesoires zo rond kerst.
Meer winst op de console word er denk ik bedoeld. Als je het beetje volgt dan had je wellicht geweten dat Sony daar ook persbericht naar buiten heeft gebracht dat ze meer winst wilt maken op de console.

Bij de ps3 console werd in het begin er geld bijgelegd, geloof dat later wel klein beetje winst werd gemaakt, maar kan ook xbox360 in mijn hoofd hebben, die heeft namelijk de zelfde strategie toegepast. Dat wilt sony nu dus proberen te veranderen en gelijk winst maken of zo snel mogelijk.

Edit
http://www.playstation4cl...-grote-verliezen-bij-ps4/

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 9 augustus 2013 17:48]

Goede zaken weet je pas als je weet hoeveel bol.com er geleverd krijgen.
Als dat er 300 zijn en game mania krijgt er ook 300, dan valt het namelijk best tegen :)
Allemaal leuk en aardig maar zonder te weten hoeveel pre-orders er staan weet je eigenlijk nog niks. Zijn het er 10, 100 of 1000?
Ik kreeg net te horen dat ik nummer 17 was bij de MM in Arnhem, had een grotere lijst voor me verwacht
Marktplaats zal het wel druk krijgen met de aanbiedingen van overpriced PS4's in juni :)
ik vind dat ze dit dan wel een hele tijd vroeger mochten gezegd hebben.
want? Toen waren ze ook al uitverkocht? De mensen die al ene pre-order hebben krijgen hem "waarschijnlijk" gewoon geleverd.
het is toch handig om te weten dat als je na 24 juni bestelt dat je de console niet zal ontvangen op de release dag of dat je na 7 augustus hem niet eens meer dit jaar zal ontvangen.
bij die van 7 augustus zijn ze op tijd maar bij de bestellingen van de release op ťťrste dag vind ik ze rijkelijk te laat.

terwijl dit waarschijnlijk enkel zo laat word aangekondigd om te vermijden dat men naar een andere winkel gaat.
Ik denk dat de winkels er weinig aan kunnen doen. Ik neem ook aan dat je je pre-order kunt annuleren en je je geld terug krijgt. Je kunt de winkels niet kwalijk nemen dat Playstation zo laat doorgeeft dat ze niet meer aan de vraag kunnen voldoen.
Wie weet heeft SCE vandaag pas aan deze winkels medegedeeld hoeveel stuks ze geleverd gaan krijgen dit jaar. Het is toch opmerkelijk dat 2 retailers deze aankondiging op dezelfde dag doen, kan haast niet anders dan dat ze nu pas weten wat ze gaan krijgen dit jaar.
Misschien dat Game Mania, BOL, Media Markt etc een hele tijd vroeger nog helemaal niet wisten hoeveel ze exact geleverd gingen krijgen en dat dat onlangs aan hun bekend gemaakt is.
Ik heb 'm zelf gepreordered bij de Game Mania (datum weet ik niet eens meer precies), maar dat is inderdaad precies wat de verkoper ook tegen mij zei. Ze namen de pre-order gewoon op, maar zeiden erbij dat ze je later op de hoogte zouden brengen over wanneer ik 'm dan precies kon verwachten ivm de te leveren aantallen. Ik verwacht nu dus wel binnenkort een SMS van ze :)
Die persconferentie wordt op dinsdag 20 augustus gehouden in Keulen.

Zover ik weet begint Gamescon op 21 augustus.
Vaak geven de grote partijen zoals Sony al voor het begin van de beurs een show / persconferentie :)
Dat is de eerste dag van de tradeshow ja (voor de pers en dergelijken, ook al is het niet moeilijk een uitnodiging te krijgen), maar daarvoor is volgens mij GDC Europe al.
pre-orderen is dan ook echt 0 garantie dat je 'm op de dag van release in huis hebt.
zelfde zie je bij smartphones, preorder je 'm maar uiteindelijk ben je sneller als je op dag van release gewoon de winkel instapt.
ik gok dat dit bij de PS4 niet anders is, retailers willen de console toch graag hebben liggen op de releasedate.
Als men nu al geen voorraad meer heeft voor de preorders bij GM dan zullen ze op releasedag ook niet meer in de winkel liggen bij GM. Dan kan je inderdaad gaan gokken en hopen dat bijv. een MM wel een voldoende grote voorraad weet aan te leggen om die eerste dagen door te komen en kan je gaan rondrijden. Maar als ze nu al uitverkocht zijn acht ik de kans klein dat voorraden bij bijv. MM lang zullen blijven liggen.
Dat hoeft niet waar te zijn. Het zal niet de eerste keer zijn dat orders op de website niet meer geleverd worden, maar de winkels nog wel geleverd krijgen (die staan theoretisch ook op de pre-order lijst).
Mijn Gamecube heb ik ook zonder preorder gekocht, een of twee dagen voor de release ging ik nog kijken of ik hem kon preorderen, bij de meeste winkels kreeg ik nee te horen en 1 winkel had ze al in het magazijn liggen, kon hem meteen meenemen.
MediaMarkt verkoopt tot op dit moment nog gewoon pre-orders voor de PS4. Als je kijkt naar de voorwaarden die gelden voor alle pre-orders (consoles & games), staat er gewoon dat het produkt tot 5 dagen na release-day op je blijft wachten.

Ongetwijfeld zijn er bergen met kleine lettertjes maar die worden tijdens het aankopen van een pre-order niet aan je gemeld en staan ook niet op de bestelbon.
Ik hoop stiekem nog steeds op een midnight launch van de PS4 bij MM. Dit zijn toch altijd deleuke momenten om meer animo te creeeren en de hype van een nieuwe console helemaal aan te wakkeren.

I.m.o. is fysiek een PS4 ophalen in de winkel is nog steeds erg aantrekkelijk!
MM mag er niets over zeggen... Niet over release-dates & niets over midnight-launches; in ieder geval niet de 2 filialen waar ik geweest ben om wat navraag te doen over consoles, accesoires & games. Hierbij moet ik wel vermelden dat 1 verkoopmedewerker zijn glimlach amper kon onderdrukken toen hij het verhaal over "dat weet ik niet want het hoofdkantoor zegt niets" aan me probeerde te verkopen.
Ik kan jou vertellen dat wij bij de MM ook helemaal niets weten. Wel denk ik dat er naar de Gamescom zat info los komt

Ik ben gelukkig 3de pre order van ons filiaal :D
Op 19-04-2013 besteld bij bol.com.

Te zien op de site: Verzending = Op verschijningsdatum
Het gaat ook om de orders die nŠ 31 juli zijn geplaatst.
Ik vind het toch wel een beetje op het iPhone trucje lijken. CreŽer een schaarste en iedereen heeft het voor langere tijd over dat specifieke product ipv alleen tijdens de introductie. Nu hoor je dat er al te weinig zijn. Als hij uitkomt hoor je dat er te weinig zijn en de maanden erna hoor je dat er te weinig zijn. Alleen daarom al zullen meer mensen het product willen.
Da's geen iPhone trucje, deze truc is al veel ouder dan dat. Maar het lijkt er wel sterk op ja, de marketing/PR afdeling van Sony is weer eens goed bezig. Maak een produkt schaars, en mensen willen het hebben. Slim.
Ik betwijfel of ze expres een schaarste creŽren. Op het artikel bij nu.nl stond dat sommige winkels voor elke Xbox one preorder, 3 tot 4 PS4 preorders krijgen.

Populariteit van de PS4 lijkt dus flink hoger te liggen.

http://www.nu.nl/tech/354...ederlandse-retailers.html

dat nota bene nu.nl beter informatie hierover heeft

[Reactie gewijzigd door Subslider op 9 augustus 2013 14:14]

Da's geen iPhone trucje, deze truc is al veel ouder dan dat. Maar het lijkt er wel sterk op ja, de marketing/PR afdeling van Sony is weer eens goed bezig. Maak een produkt schaars, en mensen willen het hebben. Slim.
Het lijkt maar dat dit een bewust truukje is. Dit argument zie ik ook alleen maar bij producten die achteraf goed blijken te lopen. Ik heb dit bijvoorbeeld nooit gehoord over de Zune, de Newton, de Windows Phone, de Wii U, de DS 3D, de PSP Vita, &tc. Als zogenaamde schaarste creeŽren echt zou werken dan vlogen ook die producten als warme broodjes over de pre-toonbank.
Heeft ook te maken met kosten.
Een product kost een bepaald bedrag en tijd om te maken.
Bij het fabriceren is de fabrikant het geld al kwijt en krijgt het pas na verkoop (hopelijk met winst) terug.

Een miljoen producten wereldwijd leveren lijkt in eerste instantie weinig. Maar een miljoen producten fabriceren kost veel tijd en veel ruimte om op te slaan. En je bent een miljoen keer je kostprijs kwijt. Stel dat de kostprijs voor Sony §300,- is, dan kost een magazijn met 1 miljoen producten Sony al ruim § 300 miljoen. Geld dat niet op de bank staat en rente oplevert of geld dat niet ergens anders voor gebruikt kan worden. Enmet risico's: diefstal, beschadiging, natuurrampen, etc.
Kan Sony 100.000 producten per week maken, dan hebben ze dat geld in de afgelopen 10 werken weggewerkt. Pas na verkoop krijgen ze dat geld terug: dus pas over ruim een maand !
[small]Waarin de productie doorgaat[/url]

Bij zulke grote releases van Sony, Microsoft, Apple, Samsung ligt dat niet aan "bewust schaarste creeŽren", maar aan het beschermen van de financiele gezondheid van het bedrijf.
Dat is waar. Maar ik zou als Sony toch zien dat ik zo snel mogelijk zo veel mogelijk kon leveren. Er zullen genoeg twijfelaars zijn die nog tobben tussen de PS4 en de XBO. Als de PS4 slecht verkrijgbaar is, zal een deel ook weer gaan kiezen voor de XBO om maar een NexGen in huis te hebben. Die ben je dan kwijt als klant. Elke verkoop vanaf het begin is er 1 en dat is er ook 1 die gekoesterd moet worden. Het is geen telefoon die elk jaar wordt vervangen, maar een console die de nodige jaren mee moet gaan.
Je hebt ook te maken met constantekosten voor duurzame activa. Je kan je productiecapaciteit behoorlijk uitbreiden om aan de vraag te voldoen, maar wanneer de markt verzadigd raakt zit je met een behoorlijke som aan constantekosten. Mits je dan je duurzame activa niet voor andere producten kan inzetten, krijg je te maken met kapitaalvernietiging. Voor productiebedrijven is het dus wikken en wegen welke productiecapaciteit ze zich kunnen en willen veroorloven.

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 9 augustus 2013 16:53]

Veel bedrijven maken afspraken over de betalingstermijn van een geleverde diens of service. Daarbij is dus de omloopsnelheid van belang.

Als de omloopsnelheid lager is dan de betalingstermijn is er niks aan de hand voor het bedrijf. De leveranciers financieren dan indirect de onderneming.

Gamma is er destijds groot mee geworden
Apple gebruikt geen trucje. Je kan nu eenmaal maar een bepaald aantal producten laten maken. Bij de iPhone gaat het om miljoenen stuks die het eerste weekend verkocht worden. Er is geen enkel bedrijf dat meer telefoons verkoopt op 48u. Zelfs Samsung verkoopt er niet meer in die tijdspanne maar geraakt ook uitverkocht. Men creeert geen schaarste maar probeert gewoon aan de vraag te voldoen.

Net hetzelfde zie je bij Sony. Dit draait enkel om kosten en niet om schaarste te creŽren. Men zou meer iPhones of PS4's kunnen bouwen maar dan heb je ook grotere fabrieken nodig om dit te doen maar na de initiŽle run op een populair product daalt ook het aantal toestellen dat tegelijk de fabriek moet verlaten. Waarom zou je grotere fabrieken laten bouwen voor een vraag die maar een maand aanhoudt? Wat moet je de resterende 11 maanden met die extra fabrieken?
Hoop niet dat ik weer in de rij moet gaan staan, zoals destijds bij de PS2. Wat een drama was dat. Sochtends vroeg in de rij staan, en dan uiteindelijk net voor je neus wordt de laatste verkocht, en daarna was het een week wachten op de volgende.

Ik snap niet waarom ze niet gewoon zorgen voor voldoende voorraad bij de release. Ze weten toch dat er veel vraag naar is?

Ik preorder overigens niet, omdat je bij preorders juist vaak na de release geleverd krijgt. Vaak ben je sneller om het de dag zelf te halen, ook al is het vervelender met de drukte etc.

[Reactie gewijzigd door bones op 9 augustus 2013 13:37]

Ik snap niet waarom ze niet gewoon zorgen voor voldoende voorraad bij de release. Ze weten toch dat er veel vraag naar is?
Zoals in de reactie boven je beschreven: Maak een produkt schaars, en mensen willen het hebben. Slim.
Je kan niet meer produceren dan dat je opslagruimte hebt. Vergeet niet een m3 aan opslag is een hoop geld waard. Je wilt daarom zo min mogelijk voorraad hebben.

Opslag kost geld. Elke euro die je aan opslag uitgeeft drukt de uiteindelijke winst weer. Want op die plek hadden ook andere producten kunnen staan die een dag later met de vrachtwagen naar een klant toe rijd.

Dus ja ze produceren een max aantal, die worden massaal preorderd. het is daarom ook logisch dat bij de launch nu al producten uitverkocht zijn bij een populair product als een PS4
die opslagkosten zullen wel meevallen, er passen er zo 40 op een pallet, dus per maand zit de opslag per stuk eerder in de tientallen centen, dan in de euro's.
Dat voorfinancieren van de produktie van de eerste batch is een veel groter punt. Als zo'n apparaat 300 euro in produktie kost, en men een half jaar van tevoren start, kost dat veel geld. De meeste bedrijven moeten naar de bank om dat te financieren en bedrijven die ruim bij kas zitten, hadden dat geld ook op een andere kunnen laten renderen. te lang op voorraad hebben kost dus snel tientjes aan financiering.
Opslag is ook risico, men gaat niet zomaar voor een over bemeten release buffer. Ik denk ook dat je dan grotere productie capaciteit nodig hebt wat je later ook moet afscrijven of lang voor release date al flink aan produceren moet beginnen.

Schaarste lijkt mij eerder een praktisch probleem.
Hoop niet dat ik weer in de rij moet gaan staan, zoals destijds bij de PS2. Wat een drama was dat. Sochtends vroeg in de rij staan, en dan uiteindelijk net voor je neus wordt de laatste verkocht, en daarna was het een week wachten op de volgende.
Toen de PS2 gelanceerd werd werkte ik naast de studie bij de BCC. Geen enkel moment is de PS2 bij ons uitverkocht geweest terwijl die vanaf dag 1 beschikbaar was. Sommige klanten waren aangenaam verrast om zo'n beetje per toeval toch een PS2 te zien en hebben er 1 gekocht.
Ik snap niet waarom ze niet gewoon zorgen voor voldoende voorraad bij de release. Ze weten toch dat er veel vraag naar is?
Het kan zijn dat men bewust een schaarste creŽert. Evengoed kan het dat er gewoon simpelweg niet de middelen zijn om er zoveel in voren te produceren en/of te verschepen. Misschien dat ze er wel een miljoen in voren maken. Dat kost opslagruimte plus een x aantal weken/maanden om te produceren.
Met de lancering van de PS3 ben ik die dag (vrijdag) 's ochtend naar de e-Plaza gegaan
en ze hadden nog wel eentje in voorraad.
Geen rijen. Ik was de enige klant in de winkel. Ik had ook niet gereserveerd.

Maar goed, e-Plaza is nu failliet.
Het is heel gemakkelijk om voldoende PS4's te maken voor de launchdag. Maar dan is die launch wel pas in Juni 2014. Ik weet zeker dat velen liever hebben dat ie in november gelaunched wordt.
Ik meende gelezen te hebben dat GDDR5 geheugen niet echt voor het oprapen ligt.
Dit zou, net zoals de Blu-ray laser van de PS3, mogelijk tot een productie bottleneck kunnen leiden.
Zullen we de release dan direct uitstellen naar de zomer van volgend jaar? Sony en MS zijn nu al bezig met de productie van de nieuwe consoles om een voorraad te kunnen opbouwen. Je maakt niet zomaar enkele miljoenen stuks op enkele dagen, daar heb je maanden voor nodig.

En bij een preorder ben je zeker dat bij die specifieke winkel waar jij besteld hebt je het product zult krijgen voor dat deze in de winkel zelf word geplaatst. Plaats je geen preorder dan moet je geluk hebben van er nog 1 te vinden. En als de populariteit van de PS4 aanhoud zoals we nu kunnen zien wens ik je veel plezier op de launch day.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013