Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 36, views: 14.050 •

Game-uitgever Electronic Arts heeft opnieuw een ontslagronde aangekondigd. Volgens het bedrijf was het noodzakelijk opnieuw te snijden in het werknemersbestand. Het aantal ontslagen is niet duidelijk, al is al wel bekend dat het Belgische kantoor van EA getroffen wordt.

Doordat er nog geen officiële verklaring betreffende het aantal ontslagen is vanuit EA zelf, wordt er hevig gespeculeerd over het aantal werknemers dat het veld moet ruimen. Volgens Kotaku gaat het om ongeveer tien procent van het totaal aantal werknemers, dat momenteel wereldwijd rond de 9.000 ligt. Het is officieel niet bekend op welke plaatsen de ontslagen vallen.

Het Nederlandse Entertainment Business weet echter te melden dat het Belgische kantoor van Electronic Arts in elk geval getroffen wordt door ontslag. De uitgever sluit de marketingafdeling in België en brengt alle marketingactiviteiten voor de Benelux onder bij het Nederlandse kantoor, dat in Schiphol-Rijk is gevestigd.

De ontslagen zijn volgens EA het gevolg van het doorlichten van de organisatiestructuur bij de start van het nieuwe boekjaar, dat op 1 april is begonnen. Het bedrijf stelt dat het snijden in het werknemersbestand nodig is voor een efficiëntere organisatie. Onderdeel van die nieuwe structuur is ook een nieuwe topman voor EA's Origin-netwerk: Andrew Wilson wordt de nieuwe eindverantwoordelijke voor die divisie. Het is niet bekend of Wilson aanblijft als topman van EA Sports, of dat voor die positie iemand anders wordt gezocht.

Reacties (36)

Gek eigenlijk. Ze maken producten voor de consument, maar de zelfde consument, werkende bij 1 van de dependances, zetten ze zomaar ff aan de kant als of het vuil is.....
Amerikaans bedrijf he. Die zijn daar over het algemeen een stuk makkelijker in.
Als ze nou eens beginnen aan de top... en daar mensen neer zetten met passie voor games i.p.v. passie voor geld
Dan krijgen we weer een nieuwe 3D Realms !
Er zitten geen mensen bij EA met passie voor games, en die zullen er ook niet komen. Het zijn gewoon dozenschuivers (publishers) die daar zitten. De developers huren ze in, dat doen ze toch helemaal niet zelf.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 26 april 2013 17:46]

EA heeft zelf gewoon developmentstudios hoor. Ook wel EA Labels genoemd.
Zie : http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_Arts

Daarbij snap ik nog steeds niet dat men zich zo negatief uit over EA. Meeste andere bedrijven flikken diezelfde dingen, maar daar doet men niet moeilijker over.

[Reactie gewijzigd door Oxidda op 26 april 2013 18:01]

EA heeft een geschiedenis van goede developers opkopen die dan volgens het EA recept games snel moeten uitbrengen. Dit gaat ten koste van de kwaliteit, dus lagere sales en wordt de studio gesloten. Niks vreemds aan die negativieit.
Ik denk alleen dat EA hier teveel eer in krijgt, het is niet de enigste studio die dit soort taferelen uithaalt. Dus waarom dan alleen EA word afgezeken is mij een raadsel.
Zeker, maar EA is wel de grootste en een van de eerste uitgevers die zich zo expliciet richtte op 'iedereen'. Elk jaar een Fifa en een Madden; grote cash cows in marketing termen. Het opkopen van Westwood, vervolgens de producten veel meer richting de 'casual' markt duwen en uiteindelijk de afgrond in (alhoewel ik hier het fijne niet van weet). Maxxis en de Sims, BioWare, etc. etc. Enfin, er zijn in het geval van EA in ieder geval een flink aantal voorbeelden te noemen waar ze zich niet populair hebben gemaakt.

De gaming markt is de afgelopen jaren enorm gegroeid (bubbel?), mede doordat uitgevers zoals EA (maar ook Activision/Blizzard en dergelijken) zich in toenemende mate zijn gaan richten op een bredere markt (voorbij spellen als de Sims en Fifa naar bijvoorbeeld het verbreden van World of Warcraft of DragonAge II). Natuurlijkerwijs komen daar bijna altijd consessies uit voort - hoewel ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat bij EA soms een kortetermijn perspectief prevaleert boven langetermijn. In dat laatste opzicht pakt een organisatie zoals Valve dat bijvoorbeeld veel beter aan (en zullen zich dus waarschijnlijk ook langer kunnen handhaven als merk).
ik denk dat de mensen bij EA toch echt wel passie hebben voor wat ze doen,
en dit keer is er aangekondigt dat er juist bij de top flinke verschuivingen zijn.
het feit dat ze geen games maken waar jij persoonlijk interesse in hebt is mischien waar, maar dat wil niet zeggen dat ze niet hun best doen om goede producten te leveren,

maargoed het snijden in het eigen vlees gebeurt dus juist in de hogere regionen en developrs uit het casual/mobile gebied:

Zoals we al wisten wordt de CEO vervangen,
Alle marketing wordt geconsolideerd onder 1 persoon.
er wordt gesneden in de mobiele takken van de studios.

Schijnbaar wordt popcap gesloten, dat is natuurlijk een flinke afschrijving gezien ze popcap net hebbben gekocht voor een substantieel bedrag.

Verder een groot deel van de schijnbaar 10% waren ontslagen die blijkbaar al gevallen waren grotendeels in montreal bij het wederom mobiele/casual team.
Zo vreemd is het toch niet? EA wil haar onganisatie stroomlijnen om geld te besparen. Het lijkt me nogal overbodig om zowel in BelgiŽ als in Nederland een apart kantoor met marketingmensen te hebben staan voor de Benelux. Die kunnen beter samenwerken wanneer ze in hetzelfde gebouw zitten.
Ik volg deze logica even niet. Dat wil dus zeggen dat ieder bedrijf dat iets voor de consument maakt geen mensen mag ontslaan omdat deze ook hun consument zijn, en je die niet zomaar aan de kant mag zetten?

Het is niet fijn dat er mensen ontslagen worden, maar het gebeurt nu eenmaal.

[Reactie gewijzigd door Kinger7 op 26 april 2013 15:27]

Dat moeten we even al onze werkelozen in nederland uitleggen :+
Het is niet fijn, ik zit na de zomer ook waarschijnlijk werkeloos thuis. Ofja dan ben ik afgestudeerd en verwacht niet 1,2,3 een baan te gaan vinden. En mijn vriendin is vanaf 1 mei ook werkeloos.
Maar als werknemers moet je het bedrijf wel wat opleveren. Als het bedrijf meer geld in zijn werknemers stopt dan dat ze verdienen zullen ze banen gaan schrappen/reoganiseren zoals EA nu. Misschien ben ik hier te reeŽl in, maar bedrijven willen geld verdienen anders waren het wel liefdadigheidsorganisaties geworden. En zullen dus alles doen om de kosten zo laag mogelijk te houden.
Iedereen is zowat werkloos nu ........ dont worry.

[Reactie gewijzigd door A87 op 26 april 2013 17:24]

Nou dat is niet waar, binnen mijn familie en vriendenkring is niemand werkeloos en iedereen is in bezit van een leuke baan.

Ik denk dat EA op dit moment een overschot aan personeel heeft, waarbij zoals in elk bedrijf dan ontslagen zullen vallen. Wanneer hun markt weer aansterkt zullen ze weer mensen gaan aannemen, zo gaat dat binnen elk bedrijf.
Wanneer EA gewoonweg iedereen in dienst houd ( wat teveel geld kost ) kan dat alleen maar tot meer financiŽle schade leiden, waardoor je uiteindelijk helemaal geen EA meer hebt.
Erg jammer voor de werknemers dacht dat het rond de 10% lag van het totaal die er uit zouden gaan wat neer komt op 900 mensen die hun baan wereldwijd verliezen.
Verder als consument koop ik (en nee download ik ook niet) nooit hun games omdat ik de uitwerking van hun games zo slecht vindt. Maar als ik de mening van vele anderen lees op forums dan delen ze dat en daardoor zal dit ook wel een beetje een gevolg zijn, niet dat ze van strategie zullen wijzigen want ze zullen naar mijn idee gewoon niet afgewerkte games uitbrengen en alles maximaal uitmelken om snel te cashen.
Een nogal gekleurde mening als je het mij vraagt.
Ja, er wordt hier (en ongetwijfeld ook op andere plaatsen) het nodige afgegeven op EA, maar het valt niet te ontkennen dat ze telkens spellen op de markt zetten die massaal gekocht worden.
Neemt niet weg, dat als ze nog meer zorg en aandacht aan de 1e release zouden geven + betere en langere ondersteuning na het uitbrengen van een spel, ze waarschijnlijk nog veel meer zouden kunnen verkopen.
Het is vooral het gebrek aan patches en het lang online houden van servers, welke EA een minder goede (slecht zou ik het niet eens willen noemen) heeft bezorgd.
Daar staat dan weer tegenover dat de series die ze al jaren hebben zoals Fifa, Battlefield, The Sims opzich allen van een zeer hoog niveau zijn.

Tevens is het zo dat EA echt niet het enige bedrijf is dat steken laat vallen waar het gaat om ondersteuning op producten.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de zeer gebrekkige ondersteuning van Codemasters waar het gaat om hun F1-serie.
Elk jaar beloven ze beterschap en telkens presteren ze het toch weer om een krakkemikkig spel op de markt te brengen (vaak nog met bugs er in uit voorgaande delen), vervolgens brengen ze een paar patches uit om wat dingen te fixen en daarna zegt men dat de volgende "patch" de versie van volgend jaar zal zijn.

Dit alles is nog een gevolg van de tijd toen de bomen nog tot in de hemel groeide.
Men verkocht toch wel en had het dus niet nodig om goede ondersteuning te leveren.
Nu het economische tij gekeerd is en consumenten verstandiger met hun geld om moeten gaan, zouden dergelijke bedrijven (maar dat geldt feitelijk voor alle bedrijven wereldwijd in welke markt dan ook) zich juist kunnen gaan onderscheiden door het leveren van goede klanten ondersteuning, waarmee je de kans flink vergroot om klanten voor langere tijd aan je te binden.
Helaas zien bedrijven dit tot op heden niet of slechts gedeeltelijk in en dus is er nog een wereld te winnen voor hen die daar als eerste mee gaan beginnen en het ook daadwerkelijk waarmaken.
"Een nogal gekleurde mening als je het mij vraagt."

Een menig is per definitie gekleurd omdat het altijd persoonlijk is.... (zo ook de mijne :) )

Ik kan mijn wel vinden in zijn opmerkingen. EA heeft nou geen bepaald vlekkeloos track record voor wat betreft de kwaliteit en het geven van ondersteuning/support.
Veel franchises die ze hebben overgenomen, weten ze op een of andere manier de nek om te draaien of eindeloos uit te melken (bijv NFS?)
Daarnaast worden steeds meer onderdelen als DLC aangeboden, zodat je als gamer vrijwel verplicht bent om deze ook aan te schaffen.
(Ja, ik weet het... DLC is optioneel, maar tijdens online sessies heb je vaak een achterstand als je geen DLC aangeschaft)
Ik denk dat de realiteit EA nu inhaald en helaas moeten snijden in hun personeelsbestand.

Echter alle genoemdne opmerkingen kan je ook copieren op andere game publishers.
Ik ben het helemaal met je eens voor wat Codemasters betreft. Voorheen een bedrijf dat goede (race) games ontwikkelde, maar tegenwoordig alleen nog maar games vol bugs uitbrengt.
Als je ziet hoeveel indie games er nu mega polulair zijn kan ik mij dit wel voorstellen.

Indie games zijn nu eenmaal zo populair geworden doordat mensen de standaard troep zat zijn van bijvoorbeeld bedrijven als EA. Ik ben er iig een van!

Edit: Voor de duidelijkheid, ik doel dan op alle vervolgen van games etc waar de kwaliteit snel van achteruit gaat waardoor gamers, zoals ik, dit soort bedrijven snel zat worden.

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 26 april 2013 15:28]

Dat ze het bedrijf stroomlijnen in deze tijd is begrijpelijk (maar niet heel netjes, maar het blijft een beurs genoteerd bedrijf), ik hoop alleen wel dat ze ook het productie en ontwerp proces stroomlijnen en (afgezien van bf3) weer fatsoenlijke games gaan afleveren. En aan de lange termijn gaan denken waardoor ze niet in de zelfde situatie komen als dat ze nu inzitten (in het verleden alleen aan snel verdienen denken, nu ziet iedereen EA als slechte uitgever).
Battlefield 3 gekocht, battlefield 4 zal ik ook kopen. Prima uitgewerkte game.
Erg jammer voor de werknemers. Triest ook dat er nooit gesneden wordt in de top. Daar mag behoorlijk getrimd en "gereorganiseerd" worden. EA is inmiddels JunkFood geworden :(. Graag had ik kwaliteit over kwantiteit gezien met een sustainable financieel model. Maar nee... meer dollars in je zak is belangrijker.
Als de top flink snijdt krijgen ze een bonus want krachtdadig optreden.
Handig, nu hebben ze meer geld om te investeren in nieuwe, meer intrusieve DRM.
Meeste van dit soort "besparingen" gaan direct door naar de zakken van de aandeelhouders in de vorm van dividend.
En die komen door toegenomen vetrouwen weer terug in de vorm van investeringen, waarvan het geld rechtstreeks naar nog zwaardere straffen voor legaal gamen gaat.
Het gaat nogal achteruit met EA heb ik de indruk. Al enkele jaren verkozen tot slechtste werkgeven en de games gaan er niet bepaald op vooruit. Er zijn wel een paar uitzonderingen, maar het aantal teleurstellingen is toch groter dan de games die me nog kunnen bekoren bij hen.
Ik heb de indruk dat ze het doel van de aandeelhouders te veel voorop schuiven en zich helemaal niks (meer) aantrekken van hun klanten. Dus moet men overgaan naar ontslagen om alles op pijl te houden, maar de bubbel zal wel eens barsten. Er is niks mis met winst willen maken, maar er zijn betere manieren.
Ik denk dat ze het veel beter zouden doen moesten ze de eerlijke kopers van games niet pesten met lastige DRM, hun servers niet na een jaar uit de lucht halen en games niet half afgewerkt op de markt gooien om de andere helft als DLC uit te breng. Voor zulke games zou ik maar al te graag betalen. Dat verklaart volgens mij ook het succes en de grote opmars van indie games. Ze maken het de kopers niet moeilijk en ze stellen het belang van de speler voorop.
Ondertussen blijven de bonussen van de grote bazen uiteraard wel stijgen, zoals meestal bij dergelijke bedrijven.
Klopt de cijfers zijn niet mis wat inderdaad te wijten valt aan slechte games. Onder de nieuwe CEO worden al veel ontslagen doorgevoerd.

Interessant artikel over de kritiek die EA te voorduren kreeg. O.a over het DRM-systeem

http://www.n1ntendo.nl/ar...iek-die-ea-gekregen-heeft

De nieuwe baas heeft klaarblijkelijk een strategie voor ogen. Main stream games. Geen tot weinig niche's en dus meer focussen op successen dan innovatie doorvoeren. Vandaar de ontslagen -> besparing
Het is nog erger dan de filmindustrie, dat rehashen van games. Als ze denken het daar mee te redden, wens ze alvast veel succes.
Hopelijk gooien ze heel de origin divisie eruit :+
Origen is wel een van de redenen dat ik simpelweg niks meer koop van EA. Naast dat ik de kwaliteit al steeds meer zat begon te worden samen met melk koe praktijken en de slechte support, was ik ook niet zo blij toen ze mijn favoriete PC platform (steam) de rug toe keerde en begonnen met hun eigen platform (wat op zich niet zo heel groot probleem hoeft te zijn maar wat wel vervelend is). Na mijn ervaring met hun platform via de BF3 beta en alle geruchten rondom dat Origen je pc doorzoekt en dat je nu voor elke update moet betalen (BC2 kreeg nog gewoon netjes nieuwe maps etc.) heeft mij doen besluiten het enige wat ik kan doen tegen een bedrijf als consument, simpelweg hun producten boycotten. Blijkbaar ben ik niet de enige want het gaat alsmaar slechter met EA, en waar ik van andere bedrijven steeds meer hoor dat de klant koning is omdat de economie slechter is en dat het alsmaar belangrijker is om als bedrijf jezelf te binden aan de klant, gaat EA rechtstreeks de andere kant op. Maar waarschijnlijk ziet EA dat weer niet in en zullen ze piraterij wel weer de schuld geven en de volgende game wel weer half af uitbrengen en simpelweg nog meer geld vragen voor hun DLC.
Bij de introductie van Origin en het niet meer aan willen bieden van de catalogus op Steam heeft mij EA helemaal aan de kant doen zetten. En dan vervolgens de restjes geven door b.v. met de Crysis 2 Maximum Edition te komen om het nog even proberen uit te buiten. Maar ook de games die ze uit brachten werden naar mijn gevoel kwalitatief steeds minder dus voor mij een goede reden om EA volledig links te laten liggen. Zo denken zij ook over mij omdat ik niet de core audience ben. :')

[Reactie gewijzigd door Robe90 op 27 april 2013 13:08]

Als het niet om arbeidsplaatsen zou gaan dan hadden ze van mij de hele toko mogen opdelen (oa Maxis en Bioware weer zelfstandig) en EA als bedrijf sluiten.

EA heeft mijn inziens veel veelbelovende en succesvolle studio's de nek moedwillig omgedraaid. Studio's als Westwood en Bullfrog.
nouja ik blijf EA Games boycotten... sorry dat ze geld moeten besparen en daardoor mensen moeten ontslaan maar ja dat komt ervan he... oude trouwe consumers de middelvinger toesteken de laatste jaren met hun DLC rip-offs & Origin crapware.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Google Laptops Apple Games Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013