Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 78, views: 29.203 •

Blue zou niet alleen codenaam zijn van een grote update voor Windows, maar ook van een grote update voor Windows Phone, Windows Server, Hotmail en Skydrive. Dat meldt ZDNet. Microsoft zou voortaan al zijn producten jaarlijks een update willen geven.

De Blue-update zou de eerste keer moeten worden dat veel producten en services van Microsoft op hetzelfde moment een grote, jaarlijkse update krijgen, meldt ZDNet op basis van een volgens de auteur betrouwbare bron. ZDNet heeft vaak informatie van insiders over Microsoft, waardoor het gerucht betrouwbaar overkomt. De site was ook de eerste die sowieso iets over Blue als update voor Windows meldde.

Als de informatie klopt, is het voor het eerst dat er informatie naar buiten komt over een grote update van Microsoft voor Windows Phone 8. Het mobiele besturingsysteem kreeg met Portico al wel een kleine update met bugfixes en de optie om wifi ingeschakeld te laten in standby, maar over een grote update was nog niets bekend.

Naast de grote jaarlijkse updates, die ongeveer tegelijk moeten plaatsvinden, zou Microsoft ook kleinere updates willen pushen die onafhankelijk van elkaar lopen. De jaarlijkse update-cycle is nieuw voor Microsoft, maar andere bedrijven werken al op die manier: zo brengt Apple elk jaar een nieuwe versie van iOS en Mac OS X uit en komt Google minstens een keer per jaar met een grote nieuwe versie van Android. Canonical brengt traditiegetrouw twee versies van Ubuntu per jaar uit.

Windows 8

Reacties (78)

Ben dan wel benieuwd naar de prijsstelling. Zullen ze net als OS X echt een nieuwe versie uitbrengen. Of zal het gewoon een gratis update zijn?
Ik dacht ergens te hebben gelezen dat dit ook echt een update zou zijn, dus niet apart gekocht hoeft te worden.

Een bron heb ik helaas niet meer.
Echter als je naar de prijsstelling kijkt van win8 in vergelijking met eerdere versies. dan is win8 echt een heel stuk goedkoper. Dus ik verwacht dat je eens per zoveel tijd een upgrade kunt doen naar een nieuweversie waarbij je dan een paar tientjes betaald.

Ik ben ook best bereid om een paar tientjes per jaar te betalen voor windows. Echter vind ik het windows 8 maar niks. dus blijf voorlopig nog even hangen op 7
Dit is niet waar.
Op dit moment is windows 8 in prijs redelijk vergelijkbaar met voorgaande windows versies.
Wat wel nieuw was is de actie waarin windows de eerste paar maanden na release korting heeft.
Die actie van 3 tientjes voor Win 8 Pro is afgelopen. Normale Win8 kost 120 piek, de Win8 Pro ¤280. Allebei de download bij microsoft.com. Geloof niet dat het goedkoper geworden is tov Win 7.
Ik krijg anders sinds 1 februari nog dagelijks mail van Microsoft dat de aanbieding verlengd is, ook al heb ik onze 2 PC's al geüpgrade.
Speciale upgrade-aanbieding

Tot 28 februari 2013 hebt u de kans om uw systeem voor maar ¤ 14,99** te upgraden naar Windows 8 Pro. Dit is de laagst mogelijke upgradeprijs en een uitzonderlijke kans.

Start de Windows 8 Upgradeassistent en volg de stappen om de upgrade aan te schaffen.

**-****-****-****-***

Gebruik deze individuele promocode op uw orderbevestigingspagina.
Die 14,99 geldt alleen voor PCs die tussen 2 juni 2012 en 31 januari 2013 met windows 7 zijn gekocht.
Het gaat toch om de verlenging van het aanbod? In plaats van 31 januari is het nu 28 februari. Dat van die ¤ 14,99 is voor iedereen wel duidelijk toch? :)
Dit is geen verlenging van diezelfde aanbieding. Tot 31 Januari kon IEDEREEN Windows 8 Pro kopen voor 30,-. Ook de mensen die een oudere computer hebben.

De aanbieding waar jij het over hebt is de zgn. upgrade van Acer, HP, Dell, etc. Dat staat er los van.
De aanbieding waar jij het over hebt is de zgn. upgrade van Acer, HP, Dell, etc. Dat staat er los van.
Terwijl ik een zelfgebouwde PC heb... wat heb ik dan van doen met Acer, Dell en consorten? Deze mail komt van Microsoft zelf en verder geen voorwaarden aan verbonden (ja, PC van een bepaalde leeftijd).

http://tweakers.net/ext/f/E7epfad6WVRZNF2YwPFigU3F/full.png

Het maakt verder ook niet uit, ik upgrade nog even 2 PC's, mij hoor je verder niet klagen. De reden dat ik de mails heb mogen ontvangen kan me eerlijk gezegd weinig schelen. Ik ben dankbaar :)

[Reactie gewijzigd door CreativeS op 8 februari 2013 10:55]

Inderdaad. De oem-upgrade-regeling voor recente kopers liep sowieso al tot eind februari itt de algemene upgrade-actie die net is afgelopen.
Dit is een andere aanbieding, namelijk om een Windows 7 PC/laptop gekocht NA een bepaalde datum te ugpraden naar Windows 8.
@Noes:
In de winkel kost Win8 nu gewoon weer 99 euro, evenals Win7 HP.
Win8 Pro kost nu 149 euri in de winkel, net als Win7 Pro dat kost(te).
Ok zo lekker handig van ze.. Win8 verkocht al voor geen meter, en denken ze nu echt dat mensen met zulke prijzen win8 gaan aanschaffen? Gezien het feit dat ze een aantal handige functies eruit hebben gesloopt (o.a. Media center) wordt het voor mij en voor een hoop mensen in mij omgeving zo NIET lonend om de overstap uberhaupt te maken.

Het aantal mensen in mijn omgeving die de overstap hebben gemaakt kan ik op 2 vingers tellen, en de helft daarvan zit al 4 dagen te smeken of ik Win7 weer op dr pc kan zetten.

Bye bye Win8, it's as simple as that.
Ok zo lekker handig van ze.. Win8 verkocht al voor geen meter, en denken ze nu echt dat mensen met zulke prijzen win8 gaan aanschaffen? Gezien het feit dat ze een aantal handige functies eruit hebben gesloopt (o.a. Media center) wordt het voor mij en voor een hoop mensen in mij omgeving zo NIET lonend om de overstap uberhaupt te maken.

Het aantal mensen in mijn omgeving die de overstap hebben gemaakt kan ik op 2 vingers tellen, en de helft daarvan zit al 4 dagen te smeken of ik Win7 weer op dr pc kan zetten.

Bye bye Win8, it's as simple as that.
Het Windows 8 Media Pack bevat ook Media Center voor een tientje.

Tevens was het een tijdelijke upgrade-actie die al werd aangekondigd voordat 8 überhaupt al in de schappen lag.
Ok zo lekker handig van ze.. Win8 verkocht al voor geen meter, en denken ze nu echt dat mensen met zulke prijzen win8 gaan aanschaffen? Gezien het feit dat ze een aantal handige functies eruit hebben gesloopt (o.a. Media center) wordt het voor mij en voor een hoop mensen in mij omgeving zo NIET lonend om de overstap uberhaupt te maken.

Het aantal mensen in mijn omgeving die de overstap hebben gemaakt kan ik op 2 vingers tellen, en de helft daarvan zit al 4 dagen te smeken of ik Win7 weer op dr pc kan zetten.

Bye bye Win8, it's as simple as that.
Ok zo lekker handig van ze.. Win8 verkocht al voor geen meter, en denken ze nu echt dat mensen met zulke prijzen win8 gaan aanschaffen? Gezien het feit dat ze een aantal handige functies eruit hebben gesloopt (o.a. Media center) wordt het voor mij en voor een hoop mensen in mij omgeving zo NIET lonend om de overstap uberhaupt te maken.

Het aantal mensen in mijn omgeving die de overstap hebben gemaakt kan ik op 2 vingers tellen, en de helft daarvan zit al 4 dagen te smeken of ik Win7 weer op dr pc kan zetten.

Bye bye Win8, it's as simple as that.
Voor zover de gekende cijfers, verkoopt Windows 8 even goed als Windows 7 in dezelfde tijdspannnen.
Win8 verkocht al voor geen meter

Ik weet niet waar dat idee vandaan komt dat Windows 8 niet zou lopen, maar het verkoopt tot nu toe ruwweg gelijk met Windows 7. En dat in een dalende PC markt ...

Goed die mega aanbiedingen en het feit dat XP support nu écht afloopt hebben daar mee te maken, maar nummeriek gaat het anders dan we elkaar blijven napraten helemaal niet zo slecht.

De clou is namelijk heel simpel: Windows 8 PC's verkopen heel slecht, maar Windows 8 licenties, ofwel inclusief upgrades van bestaande PC's verkoopt gewoon goed. (Zie de kwartaalcijfers van Microsoft van twee weken geleden.)

De economische cirsis, maar ook dat PC hardware vrijwel niet sneller geworden is de laatste 5 jaar voor office toepassingen maakt dat hardware upgrades niet nodig zijn.
Er is nog niets gezegd over een prijsstelling. Het lag voor zover ik begreep vooralsnog in de lijn der verwachting dat het een gratis update/upgrade betreft.

http://www.theverge.com/2...dows-blue-update-low-cost suggereert weer anders en gaat zelfs vrij ver.
Originally unveiled by ZDNet, the update on the Windows side, due in mid-2013, will include UI changes and alterations to the entire platform and pricing. We’re told that Microsoft is aiming to make Windows Blue the next OS that everyone installs. The approach is simple, Microsoft will price its next Windows release at a low cost or even free to ensure users upgrade. Once Windows Blue is released, the Windows SDK will be updated to support the new release and Microsoft will stop accepting apps that are built specifically for Windows 8, pushing developers to create apps for Blue. Windows 8 apps will continue to run on Blue despite the planned SDK changes.
Ik heb al een keer eerder gezegd dat Windows (net als Intel) een soort tick tock uitvoert. Het zou me niets verbazen als Windows 8 in dezen de tick (95, 2000, Vista) gaat zijn en deze Blue-update vervolgens de tock (zoals 98, XP, 7). Marketingtechnisch zou dit best wel eens verstandig kunnen zijn omdat Microsoft misschien van het idee af wil dat mensen nu soms hebben dat je telkens één Windowsversie over moet slaan om een goed eindproduct te hebben. De genoemde sprongetjes zijn namelijk telkens volledig gebaseerd op het bestaande product, waarna de nieuwe release meer 'af' is.

Natuurlijk is dit vooralsnog wel koffiedik kijken omdat nog niet bekend is wat er dan precies in de updates gaat zitten. Aagezien de blue update nu over meerdere platforms wordt verspreid, denk ik dat de inhoud minder opzienbarend is dan gedacht. De reden hiervoor is dat zo'n blue update "naam" krijgt en je dan niet met een paar lullige bugfixes aan kunt komen voor één product, terwijl een ander een major overhaul zou krijgen.

Het is vooralsnog onduidelijk of je dit moet zien als een Windows 8 SP1, Windows Phone 7.8, Mac OS Snow Leopard of een totaal nieuwe (mix)vorm.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 8 februari 2013 08:58]

Die tick tock theorie of goede en dan slechte is onzin.
Sorry geen idee waar het vandaan komt maar het word zoveel herhaald dat mensen denken dat dit waar is.

MS ontwerpt een zo goed mogelijk product als het kan, punt. Intel zit met hardware wat fundamenteel anders is dan software onvergelijkbaar.

Mensen hebben niet de ene of andere overgeslagen, er was niet altijd een goed slechte enkel in het hoofd van sommige mensen. XP pre SP2 was stukken slechter dan vista na sp2 .

Als over de blue update: het lijkt mij enkel dat een update. beter gecoordneerd omdat MS nu eenmaal meer integratie wil. Het logische gevolg is dan dat je niet meer apart kan upgraden.
Je trekt nu iets te hard van leer, en haalt ook het verhaal enigszins uit context (al was het maar omdat ik mijzelf had geciteerd vanuit een ander bericht, dus dat neem ik je niet kwalijk :)).

Met tick tock geef ik aan dat de opvolgingen binnen Microsofts OS-lijn een "evolutie - revolutie" patroon volgen. Daar waar de ene versie tal van nieuwe grote features en wijzigingen in de structuur introduceert, is diens opvolgende versie minder beladen met bijzondere wijzigingen en bevat het meer kleinere tweaks, gerafinieerde afwerkingen.

Ik heb nooit gezegd dat dat Microsoft bewust ervoor zou kiezen een minder product te ontwerpen want ik ben ervan overtuigd dat dit niet zo is. Maar als een nieuw idee geïntroduceerd wordt, zal het automatisch een proefballon zijn die bij het grote publiek wordt losgelaten.

De vergelijking met Windows XP SP1 en Windows Vista SP2 begrijp ik niet. Beide systemen stammen uit een heel ander tijdperk, en de "fouten" dan wel "problemen" die in de OS'en worden aangekaart zijn van een heel ander abstractieniveau :).

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 8 februari 2013 12:38]

ALs MS proefballonnetjes op wil laten doet het studiegroepen, dan ontwerpt het niet een OS in de hoop dat dit aanslaat.

MS is een serieus bedrijf, een bedrijf dat niet zomaar wat aanmoddert.

Het klopt ook niet dat 7 minder "revolutionair" zou zijn als 8 of vista, of ...

Elk windows OS maakt vooruitgang op vele vlakken zowel intern als wat de gebruiker ziet in de gui als wat ingebouwd is voor bedrijven als hoe je ervoor programmeert.

Elke keer word dit alles geupgrade bij een nieuwe versie, het is dus niet omdat jij als doorsnee gebruiker niet iets "revolutionair" ziet dat anderen die windows anders gebruiken dat niet zien.


Zo ken ik er die Vista SP2 beter vinden dan Windows 7 . Ik zou echt niet kunnen zeggen welke windows versie dan wel "revolutionair" zijn en welke niet, allen bouwen ze immers verder op vorige, marktveranderingen en wat MS denkt dat de gebruiker zal nodig hebben .
Dat tik-tok gedoe is onzin. Nog voor er iets nieuws bekend was over Windows 8 werd het al afgedaan als slecht gewoon omdat het in die lijn zou passen. Wat onzin is. En vooral al omdat men altijd even een paar versies uit de lijst laat zodat hij ook wel zou kloppen. Nu ja, Windows 8 is een goed OS, wat het publiek er van denkt maakt niet uit in zo'n geval. Bij Me en Vista ging het mis bij de fabrikanten die hun drivers niet wouden updaten. Er was niks mis met Me en Vista zelf. Verder vind ik het vaag dat je Windows 2000 als een slecht OS aanduid terwijl het voor het overgrote deel van de Tweakers hier wordt gezien als een zeer goede versie.

Nu ja, we weten inderdaad nog niet of Windows Blue nu Windows 8 SP1, Windows 8.1 of Windows 9 zal worden, maar ik gok op Windows 8.1, aangezien het een update over de hele lijn is. Windows 8 SP1 kunnen we sowieso al schrappen omdat Microsoft al heeft gemeld dat Windows 7 SP1 het laatste Service Pack is dat ze ooit zouden uitbrengen (voor Windows).
Dank voor de verheldering. Even afwachten dus.
Klopt dat Microsoft van zijn langere cycli af gaat stappen.
Voor SharePoint Server 2013 werd ook verteld dat dit waarschijnlijk de laatste "echt grote release" is en dat voortaan updates sneller komen, ook om het makkelijker maken een upgradetreject te volgen.
Zo werken ze inmiddels ook voor een volledige Online 365-omgeving.

[Reactie gewijzigd door geenstijl op 8 februari 2013 08:47]

Is er ook al een schatting van wanneer 'Blue' uitgerold gaat worden? Ik hoop in ieder geval dat de Windows update toch aanzienlijk meer customization gaat brengen naar het startmenu. Hoe het nu is, is het 3x niks.
Is er ook al een schatting van wanneer 'Blue' uitgerold gaat worden? Ik hoop in ieder geval dat de Windows update toch aanzienlijk meer customization gaat brengen naar het startmenu. Hoe het nu is, is het 3x niks.
Je bedoelt het nieuwe startscherm? De indeel mogelijkheden daarvan zijn toch niet minder dan van het oude startmenu? Je kan de tiles organiseren in grids (ipv mappen in de oudestartmenu's) en je kunt het aantal tiles op het schermaanpassen naar je behoeftes
Hoewel ik hier mee eens ben, wil ik er ook aan toevoegen dat meer aanpassingsmogelijkheden mij geen pijn doen en ik hier zelf alleen maar vrolijker van wordt ;)

Kan me dus ook voorstellen dat meerdere mensen dit ook wel willen omdat, misschien, ze wel een ander kleurtje willen o.d.
Hoewel ik hier mee eens ben, wil ik er ook aan toevoegen dat meer aanpassingsmogelijkheden mij geen pijn doen en ik hier zelf alleen maar vrolijker van wordt ;)

Kan me dus ook voorstellen dat meerdere mensen dit ook wel willen omdat, misschien, ze wel een ander kleurtje willen o.d.
Voor een ander kleurtje:

Rechterboven- of onderhoek > Instellingen -> Verander PC instellingen (onderaan, die grote knop) -> Personalisatie -> Start scherm.
Er wordt verwacht dat Windows Blue voor deze zomer is. Voor zover 'bekend' zouden volgende wijzigingen zijn doorgevoerd aan de aanpasbaarheid van het Startscherm:

- Small Tiles, Normal Tiles en XL Tiles
- Meer kleuren
- Meer achtergronden
Goh ik dacht altijd dat Blue een nieuwe versie van Windows zou worden. Dit lijkt mij in ieder geval een goede stap. Elk jaar een nieuwe grote update verkleint de kans op infecties.
Goh ik dacht altijd dat Blue een nieuwe versie van Windows zou worden. Dit lijkt mij in ieder geval een goede stap. Elk jaar een nieuwe grote update verkleint de kans op infecties.
Daarvoor heb je gewoon de 'patchdag dinsdag' dacht ik voor infecties.
Hopelijk brengt men een fix uit , van het probleem dat het start menu er niet in zit :Y)
Maar serieus, ik hoop dat men ooit voor windows 8 een Switch maakt voor Metro of classic start menu, wat je op alle tijden aan en uit kunt zetten,
Zo kunnen ze temminste ook de zakelijke klanten over de streep halen, met een simpele feature, en nieuwe gebruikers laten wennen of indoctrineren met metro ;) .

[Reactie gewijzigd door Metallize op 8 februari 2013 08:50]

Daar zijn allang meerdere fixes voor. Ik gebruik zelf Classic Shell: http://www.classicshell.net/
Start8 is ook erg goed. Ziet er ook strak uit.
dat is geen oplossing dat is een tijdelijke fix die ook nog eens extra resources gebruikt.
Start8 neemt minder dan 10MB in, daar merk je niets van.
en de ribbon en het onlogische taakbeheer.

hoop er ook op maar verwacht het niet.

waarom

MS = Struisvogel met kop z'n in het zand.

ze luisteren totaal niet naar de consument typisch voor een amerikaans bedrijf.
ze luisteren niet en kijken niet om zich heen (rim en apple hebben lang hetzelfde gedaan)
De ribbon? Klaag je over de ribbon? Dat is een argument dat ik dus nog nooit heb gehoord, idem dito voor het taakbeheer. Ik ben juist héél erg blij met deze 2 nieuwe functies in Windows 8 (net als menig Tweaker).
Die ribbon kun je met één druk op de knop rechstboven uitschakelen maar is in de praktijk juist heel handig.

Ook de taakbeheer is juist een stuk verbeterd

Misschien bedoel je dat het startmenu onlogisch is? Het is *anders* en dat is best wel wennen, maar het zit niet per se onlogisch in elkaar.
Niks mis met de ribbon en de nieuwe taskmanager.
Hopelijk brengt men een fix uit , van het probleem dat het start menu er niet in zit :Y)
Maar serieus, ik hoop dat men ooit voor windows 8 een Switch maakt voor Metro of classic start menu, wat je op alle tijden aan en uit kunt zetten,
Zo kunnen ze temminste ook de zakelijke klanten over de streep halen, met een simpele feature, en nieuwe gebruikers laten wennen of indoctrineren met metro ;) .
Het start menu zit er gewoon in, maar dan in een andere stijl. Wat is het probleem?
Tja, ze wilde geen servicepacks meer uitbrengen, dus noemen ze het nu zoiets als 'blue'.
Ik hoop dat ze outlook.com, agenda en contacts eindelijk eens fatsoenlijk met elkaar integreren. Dat is nu het enige wat me ervan weerhoudt naar outlook.com over te stappen.
Jeuj, standaard classic shell optie voor Windows 8! :P

Maar even alle gekheid op een stokje. Het was te voorzien. MS wilt alles gelijk trekken in 1 lijn net zoals Apple. Logisch dus.
Regelmatig security updates en zelfs service packs: prima. Maar zit de gemiddelde syteembeheerder echt te wachten op een jaarlijkse major OS update op alle servers?
Blue is een minor update. Ik denk niet dat het op zich zoveel zou aanpassen dat problemen kan veroorzaken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013