Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 125, views: 20.472 •

NCsoft heeft tijdelijk zijn onlineverkoop van Guild Wars 2 gestaakt. De uitgever wil voorkomen dat gamers door de toestroom van nieuwe spelers last ondervinden van overbelaste servers. Het spel is nog wel via andere kanalen te koop.

De uitgever maakt via de Facebook-pagina Guild Wars 2 bekend tijdelijk de onlineverkoop van de mmorpg via zijn eigen site stop te zetten. De uitgever tracht op deze manier te voorkomen dat spelers last ondervinden van overbelaste servers. Guild Wars 2 verscheen op 28 augustus voor de pc. Volgens NCsoft waren er al een miljoen exemplaren van de mmorpg verkocht per pre-order.

Het spel is nog wel te koop bij andere web- en fysieke winkels. NCsoft is bezig met het uitbreiden van zijn serverinfrastructuur om de toestroom van nieuwe spelers op te vangen. De uitgever zal zijn eigen digitale verkoop voortzetten zodra dit niet ten koste gaat van de speelervaringen van andere gamers.

Reacties (125)

Reactiefilter:-11250124+157+23+30
Winkels zitten nu ook met hun laatste voorraden kreeg gister al de melding dat onze leverancier niets levert to waarschijnlijk midden september totdat dit probleem is opgelost (serverbelasting)
Fysieke en online verkoop zo hevig limiteren net na de launch lijkt mij wel een zeer gevaarlijke zet. Ze schieten zo echt onder hun eigen duiven - zeker met Mist of Pandaria die er ook in September aan zit te komen van de concurentie.
De meeste mensen die GW2 spelen zijn allang gestopt met World of Warcraft en zullen dit zeer waarschijnlijk niet meer oppakken ook niet met Expension.

Ik heb de beta bekeken ervan, en ik had zoiets van.. het is nog steeds hetzelfde. En toen weer uitgelogt.

Ik ben blij dat ze de verkoop ff stop zetten, af en toe kon je gewoon niet meer spelen door de lag. Tis jammer, maar mensen die willen spelen kopen het toch wel, als dat nu niet kan... dan wachten ze tot het wel kan :)
Ik denk dat beide MMO's prima naast elkaar te spelen zijn
Ik denk dat je dat niet zo makkelijk kan zien, jij als je ene persoon bent niet echt een redelijk maatstaaf voor de gehele gaming community.

Ik kan me voorstellen dat er best wel mensen zullen zijn die inderdaad denken, ow ik kan geen GW2 kopen, dan maar MoP, en dan is de vraag natuurlijk nog maar of deze mensen later GW2 alsnog kopen.
men kan geen gw2 kopen maar wel mop ? beide spellen kosten hetzelfde bij aanschaf en 1 maand spelen, daarna hoef je voor GW2 niks meer te betalen ;)
Hij bedoelt met een verkoop stop op Gw2. dohh!
Ik denk dat je je daar heel erg in vergist.
Ik ben ook begonnen met GW2 en 3 jaar geleden gestopt met WoW. Maar ik merk al gelijk dat WoW gewoon veel beter in elkaar zit en lekkerder speelt. Ik ben benieuwd of de WoW spelers die naar GW2 zijn gegaan daar ook werkelijk blijven, ik denk dat een groot deel gewoon weer naar WoW gaat.
Maar ik merk al gelijk dat WoW gewoon veel beter in elkaar zit en lekkerder speelt
Motiveer dit eens?

GW introduceerd gewoon een compleet nieuwe gameplay en MMO ervaring, dus eigenlijk is het appels en peren vergelijken. Ik vind Gw prettiger spelen, tevens ziet het er stukken beter uit, maar dat komt omdat WoW al 7 jaar oud is :)

Begrijp me niet verkeerd, ik heb wow 6 jaar gespeelt. Maar dat is gewoon klaar, en alles wat er nu uitkomt is meer van hetzelfde. Tevens ben ik de pokemon battles ontgroeit die in MoP uitkomen.
Ik denk dat de games niet te vergelijken zijn, GW2 mist groepsgebonden instanced end-game pve en dat is nu precies datgene waar wow sterk in is, dus beide games spreken grotendeels een ander publiek aan.
Alleen helaas is niemand nog echt bezig geweest in de high level 80 content dus je weet nog niks over groepgebonden instances met end-game PVE :)

Guild Wars 2 is op het moment meer van de dynamic events dan van de instanceses maar als je dit wilt zijn er sws per map minimaal 1 beschikbaar. Mocht je ze nog niet gevonden hebben dan moet je even beter zoeken. En voor deze instances heb je sws een grote party nodig want daar ga je veelste snel dood.
Er zijn anders genoeg dungeons die je op meerdere manieren kunt spelen ook zijn er gigantische world events waar je tegen draken moeten vechten met 200man veel leuker dan met 10-25m elke keer een boss verslaan met mechanics van andere bosses.
Alsof een battle met 200 man ook nog maar iets van tactiek in zich heeft. Word gewoon een Tank & Spank feest. Om met 40 man een battle te doen vergt al een hoop discipline.
Er zijn alleen geen tanks of healers of dps, alleen de classes.

En met WoW wordt allang niet meer 40player raiding gedaan.. dus dat is ook een non-issue.
40 man is toch lachertje.....

Everquest zaten spelers met 72 man te raiden......oh ja, das voor de meesten hun tijd hier, vroeger toen alles nog moeilijk was. grijns
dungeons in GW2 zijn ook lastig hoor :P, vole groep van 5 man in de eerste dungeon van het spel word je eventjes door 1 trashmob hard ingemaakt, en iedereen was 35, maar je word omlaag naar lvl 30 gehaald, je zal nooit overpowered rondlopen en alle content ook in de startgebieden kunnen een uitdaging vormen.

gw is geen hersenloos potje rammen
Idd, alles behalve. Het is een uitdagend spel met een leuke leercurve en uitstekende moeilijkheidsgraad.

En tja.. WoW, het spel is goed, maar uitgespeeld. GW2 biedt iets anders niet niets nieuws aangezien holy trinity er niet meer in zit. Maar door de combos die gemaakt kunnen worden welke voor extra dmg zorgen is het het zeker waard om mensen om je heen te zoeken met wie je goed samen kan spelen.

Ik denk dat GW2 meer samenwerking vereist dan WoW. Het loont om combo's te maken met events en dungeons, maar ook in PvP en WvW.

Persoonlijk heb ik WoW slechts een paar uur gespeeld, het stijltje en gameplat stonden mij persoonlijk niet aan omdat ik meer van de oosterse mmorpg's ben. GW2 is een uitstekende mix qua feeling, art style en gfx :)

[Reactie gewijzigd door IngamerX op 31 augustus 2012 19:44]

GW2 heeft ook gewoon end game PVE er zijn dungeon die je in verschillende niveau's kunt spelen. Begin van de game ziet je er niks van omdat het eigenlijk pas na 30+ beetje begint en dan is beginfase afgelopen.

Ik vind dat mensen echt op moeten houden met het WOW killer klets, en deze 2 spelen met elkaar vergelijken. Het zijn allebei goede spelen en WOW is alleen gewoon veroudert en moeten een verse start maken ipv al die expansions.
In de begin fase zijn er ook dungeons te vinden hoor, moet alleen wel goed zoeken, want ze zijn verstopt.
Level 30, Ascalon catacombs iets ten zuiden van Ascalon City.
Goh ja da's leuk. Instances grinden tot je weeeeken later eindelijk je item dropt zodat iemand het voor je neus ninja'd.

Sorry maar de hele opzet hiervan is zo ongelovelijk lame:
- je levelt naar max level en je grind normal isntances tot je betere gear hebt
- je grind dezelfde instances op heroic, tot je betere gear hebt
- je grind normal 10-man raids tot je betere gear hebt
- je grind 25-man raids tot je betere gear hebt
- je grind heroic mode raids tot je betere gear hebt
- als je uber bent, released Blizz een expansion waarmee al je werk teniet wordt gedaan en je opnieuw kunt beginnen. Zie eerste punt.

Ik had heroic level gear op m'n pala level 80. Toen de expansie kwam was het eerste groene item wat dropte op level 81 beter dan mn 10-man heroic gear, item was BiS. Ik level wat langzaam dus een paar dagen later kom ik een of andere n00b tegen die de game welgeteld 3 weken speelt, max level is en met emblems betere gear had dan ik na jaren spelen en maanden raiden.

Dat mechanisme zuigt.
En precies om die reden ben ik gestopt na de eerste uitbreiding.
Ik was full T3 rogue troll en na 30 minuten in de expansie vond ik een green item die beter was als de items waar ik zoveel moeite maanden voor gedaan had.
Toen was het meteen ALT+F4 en subsciption op gezegd.
Eigenlijk toen ik BC raidde, heb ik met die epic gear grotendeels naar 80 gelevelled. Tank gear was best wel goed :). Vanaf LK is het pas echt gaan zuigen. Ik snap niet dat ik het nog zo lang vol heb gehouden. Creature of habit I guess.
Sterker nog al voor de nieuwe expansion releases ze een content patch waardoor je elke keer weer bij de heroic instance stap opnieuw kunt beginnen. Tijden WoTLK hebben ze dit 4 keer gedaan; Naxx, Ulduar, ToTC en Icecrown Citadel... Ik heb geen problemen met gear progressie, wel met het overbodig maken van de behaalde progressie zodat je weer het "grind" gevoel krijgt.

WoW heeft nu ook alleen die 3-4 shadow dungeons als 5 man endgame momenteel. Wat dat betreft heeft Rift momenteel de bestere endgame met een stuk of 10 dungeons met elk 8 bazen (en daarnaast ook een stuk of 5 verschillende raids).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 1 september 2012 00:04]

Ik denk dat je je daar heel erg in vergist.
Ik ben ook begonnen met GW2 en 3 jaar geleden gestopt met WoW.
Nice dat je al 3 jaar GW 2 speelt, het is pas een goede week uit.
Je bedoelt misschien GW1 , maar GW1 speelt heel anders dan GW2 en beide anders dan WoW.

Als ik als doorwinterde GW speler aan WoW begon, zat WoW ook helemaal niet lekker in elkaar.
Dat is gewoon omdat ik GW totaal gewend ben en WoW totaal anders is.
Begrijpend lezen is niet je sterkste punt begrijp ik.

- Hij zei 3 jaar geleden gestopt te zijn met WoW.
- Hij is ook begonnen met GW2.
Nog minder slimme zet om gewoon door te gaan met verkopen, zodat straks helemaal niemand meer fatsoenlijk kan spelen.
Toch vind ik het vreemd dat ze zo snel na de release al tegen dit soort problemen aanlopen. Headstart meegerekend is het spel nog niet eens een hele week live. Het overgrote deel van de spelers die nu op de servers rondhollen zijn dan ook mensen die de game ofwel hebben geprepurchased, of toch gepreorderd. Een heel groot deel van de mensen die een prepurchase kochten, deden dat al lang geleden (voor de beta-access). Anet & NCsoft moeten dus wel een vrij goede indicatie gehad hebben over de te verwachten spelersaantallen.

Al bij al wel de beste optie: liever het spel speelbaar houden voor de die-hard fans en de kans lopen dat je daarbij wat volk verliest, dan alles in de soep te laten draaien.
Ik denk dat je daar in vergist, het gaat namelijk helemaal niet alleen over het aantal spelers, maar hoelang spelers het in de week spelen en hoe hoog de toppen zijn. Het gaat dus om het aantal concurrent players en dat zou wel eens een heel stuk hoger kunnen liggen dan verwacht (en zou flink kunnen verschillen tijdens de beta).

Ik weet niet hoe het zit met de GW2 beta, maar bij veel beta's worden de stats reset bij launch (full of naar open beta). Ik weet uit ervaring dat bij een hoop van dit soort games waar je zaken opbouwt er dan een heleboel dedicated spelers zullen zijn die opeens meer spelen dan de weken die ze voorheen in beta speelden (omdat het nu voor het 'eggie' is).
Zelf vind ik het nog wel meevallen qua serverstabiliteit. Ja, er is wel eens lag en Ja, je disconnect wel eens. maar door het overflow systeem dat ze gebruiken heb ik nog niet in een que gezeten en kan ik gelijk aan de slag (als er ingelogd kan worden dan he :P)
De overflow wordt ook als backup gebruikt als je connectie verloren gaat op je home server. Wel jammer dat je dan wat minuten speeltijd kwijt bent. Aan de andere kant heb ik de overflow als stabieler ervaren dan mijn eigen home server tot nu toe.
Klopt, maar ArenaNet stelt hoge eisen aan de GW2 experience. Een Error-37 debacle zoals bij Blizzard wil men ten allen tijde voorkomen.
Ja helaas, niet gelukt in mijn geval. Ik heb het error 9 debacle, 3 dagen mogen spelen en nu kom ik er niet meer in :(
Ooit WvWvW geprobeerd? Het is mij, weliswaar 's avonds op de drukste periode, nog niet gelukt daar uberhaubt in te komen. Je kunt netjes aangeven dat je in de qeue terecht wil komen, maar na een uur wachten zat daar nog niet veel verbetering in.

Afgezien daarvan gaat het overigens inderdaad behoorlijk goed. Je merkt eigenlijk alleen problemen bij aanvang van de 'gamers-spits'. Zodra iedereen en masse probeert in te loggen wordt het de servers een beetje teveel.
Dan zit je waarschijnlijk op Far Shiverpeaks? (Drukste server volgens mij)
Op Gandara (ook een vrij drukke server) kom ik er na 20 minuten meestal al in 's avonds.
Op Gandara zijn er ook queue's van 1-3 uur voor WvW hoor. Ik zit ook op Gandara en had moest eergisteren en gisteren gewoon dik 2 uur wachten totdat ik in WvW zat.
Far shiverpeaks is verschrikkelijk in WvW, zit met mijn server als een van de tegenstanders van Shiverpeaks (al sinds pre-launch) en we hebben enkel de eerste dag wat dingen in handen gehad :(
Dat ligt echt aan de server waar je op zit volgens mij. Op Aurora Glade heb ik het nog niet meegemaakt dat er niet ten minste ruimte was op één van de 4 maps.
De trade post servers liggen er al dagen uit omdat die tijdens de eerste dag van de early access onderuit ging door de duizenden spelers die hem wilde bereiken. Toch best essentieel voor de eerste paar levels; een crafting skill achterstand kost altijd veel moeite om in te halen en je mist gewoon veel xp.

De Europese login servers klappen er ook na iedere update uit en de WvWvW servers zijn de helft van de tijd te traag om te kunnen spelen.

De forums hebben het helemaal niet gedaan. Ook lastig om zonder forums informatie te vinden als je met een probleem zit, bijv. servers die het niet doen, mail die het niet doet, guild invites die niet werken, het niet op dezelfde server als mensen in de party komen, bugged events etc. Het is toch idioot dat je voor deze informatie op Twitter, Reddit en Facebook moet zitten.

Niet te vergeten dat alle Duitse servers vol zitten en de Franse servers staan allemaal op high (bron).

Door de toestroom van spelers tijdelijk stop te zetten hebben ze de tijd om bovenstaande eerst op te lossen. Tot nu toe zijn ze volgens mij voornamelijk bezig geweest de main servers op orde te krijgen.
Om eerlijk te zijn is de trade post niet helemaal essentieel. Ik heb een lvl 42 thief en ik kan met jewelcrafting het makkelijk bijhouden, ik kan zelfs hoger lvl rings en trinkets maken dan dat ik aan kan.

En het is toch zo lastig om even op reddit te kijken of facebook aan te zwengelen om te zien of er iets aan de hand is. Ja het is misschien beter om op de forums te zetten, maar als je bedenkt dat de forums ook maar een bepaalde load aankunnen is het misschien voor het moment goedkopen en slimmer om het tijdelijk op andere sites te posten.

Dat de loginservers het nog niet helemaal aankunnen is wel irritant, maar een ddos (duizenden mensen die tegelijk willen connecten is bij mij een soort van ddos) van zoveel mensen zorgt natuurlijk voor wat problemen. Ze hebben 400.000 spelers ten alle tijden online, meer dan ze hadden verwacht.

Ik heb in de afgelopen dagen heerlijk kunnen spelen, af en toe een kleine delay, maar dat mocht niet baten.
Hulde voor NCsoft, het is weer eens wat anders dan Diablo 3 dat maar op zijn rug bleef ligen in de eerste dagen of de rommel die sommige andere studio's af leveren. Een product dat nog beter verkocht dan verwacht, laten we even wat minder verkopen om er voor te zorgen dat bestaande klanten gewoon kunnen blijven genieten van hun aankoop nieuwe klanten zullen dit begrijpen en waarderen.

Eindelijk een ontwikkelaar die niet alleen maar voor meer geld kiest maar ook eens aan hun klanten denkt. Dat is heel erg goed nieuws kunnen EA en bijvoorbeeld Ubisoft nog eens wat van leren.
Kunnen ze niet een stuk Amazon cloud gebruiken voor de verkoop? Het kost geld, maar geen verkoop kost ook geld...
heb je wel gelezen?
Ze zetten de verkoop stil omdat de infrastructuur de hoeveelheid niet aan kan
Ruimte huren bij Amazon is gewoon een uitwijk optie. Het kost iets, maar jouw eigen infrastructuur blijft in de lucht.
Met andere woorden er kan gespeeld worden, en het spel kan verkocht worden.

Ongewenst.... 8)7 Wat is er mis met een suggestie die ook ontopic is?
Het heeft geen zin om ruimte te huren om je spel te verkopen (wat jij letterlijk zegt in je eerste post).
Ze hebben namelijk niet genoeg capaciteit op hun speelservers (waar het spel draait tijdens het spelen) niet op hun verkoopservers (waar het verkocht wordt).
Ik denk dat geen verkoop hen geen geld kost. De spelers die het wouden kopen, zullen nu gewoon een dagje later de game kopen. Ik denk niet dat mensen bij een dergelijk product van hun aankoop zouden afzien omdat ze een dag moeten wachten. Het is dus beter om een dag uitstel te ondergaan dan dat ze imagoschade oplopen à la Blizzard.
Een dag is tot daar aan toe, maar als er eerst nieuwe servers moeten worden gekocht, geplaatst, ingericht, getest, enz. Dan kan het nog wel een paar weken duren misschien.

Beetje jammer dat ze nu last ondervinden van hun eigen succes. Als je al een miljoen pre-orders en pre-purchases hebt, dan regel je toch servers tot een capaciteit van minstens 2 miljoen voor de zekerheid? Kopen, huren, leasen, noem maar wat. Ik snap dat ze geen onnodige uitgaven willen doen, maar ze hadden wel iets hoger mogen inzetten. Hoe dan ook, zal binnenkort wel opgelost zijn met meer capaciteit en / of minder spelers (eerste dagen zijn het drukst lijkt me).

[Reactie gewijzigd door geert1 op 31 augustus 2012 13:04]

Als de spelers het niet al hadden gepreordered voor early access dan zal er een week of twee er ook niet op aan komen.

Er wordt NOOIT een capaciteit geleverd voor het totaal aantal spelers, je gaat uit van een x aantal conccurent players (spelers die tegelijkertijd zijn ingelogd. Als je een miljoen preorders heb en vervolgens 400.000 concurrent players voor de launch dan is dat extreem veel, ik verwacht veel meer dan dat ze ooit op hebben gerekend. Ik ga er vanuit dat dit een piek is, maar als je dat constant zou hebben dan zou elke speler gemiddeld 10 uur per dag GW2 spelen.
Hoe kom je op "een dagje"?
Ik vermoed niet dat het weken zal duren. Ik bedoelde dan ook vooral dat gebruikers die willens waren om GW2 te kopen, enig uitstel hen niet zal tegenhouden. Mensen die een pre-order hadden geplaatst, hebben hier zelfs helemaal geen last van. Indien dit een maand aanhoudt natuurlijk is het een ander verhaal, maar ik denk dat NCSoft het niet zover zal laten komen.
pfff wat een kansloze oplossing zeg... Investeer dan wat meer in je serverpark voordat je de game released. Ze konden met de bèta weekends(waar ik veel aan meegaan) een idee krijgen hoe de lag kon ontstaan als er teveel mensen aanwezig waren. Heb namelijk genoeg keren lag ondervonden..

Tevens merk ik dat de pve dungeons nog steeds niet speelbaar zijn (soms kan 1 party member niet dezelfde dungeon joinen) mailing werkte gisteren weer niet en de auction house is nog steeds niet online..

Ik hoop dat ze snel deze issue's oplossen. Heb naast wow ook andere mmo's gespeeld en moet zeggen dat ik het jammer ga vinden als gw2 een slechte naam krijgt als het zo buggy blijft.

[Reactie gewijzigd door vali op 31 augustus 2012 12:26]

Liever dit, als forums die vol staan met mensen die lopen te bashen op bedrijf x omdat ze error 37 krijgen tijdens het inloggen. :)
Ik heb die error al meerdere keren gehad bij het inloggen na een update. Check de forums die staan er vol mee...

Persoonlijk hoop ik snel dat ze de problemen rond de dungeons snel oplossen. Levelen is nu nog leuk, maar over paar weken wilt iedereen ook pve gaan doen. Op dit moment is het onmogelijk om met een groep van 5 dezelfde dungeon te doen...

@Myrdreon
Niet uit een andere server maar uit dezelfde. Vaak meegemaakt dat iemand niet uit de overflow server kon komen en niet gezamelijk in dezelfde dungeon kon komen. Na enige tijd gaven we het maar op. Gek genoeg heeft dit vorige week wel gewerkt om eerlijk te zijn.

[Reactie gewijzigd door vali op 31 augustus 2012 12:23]

PvE dungeons zijn erg goed te doen, waar jij op lijkt te wijzen is als je met iemand van een andere server de dungeon wilt doen; daar zitten inderdaad nog wat kleine issues.
Lekker makkelijk geredeneerd. Ga jij even 500.000 extra uitgeven aan je server uitbreiding en dan blijkt dat het niet nodig is. Geen enkel bedrijf zal dat ooit doen, of eenmalig omdat ze dan failiet gaan met dit soort beslissingen.

Een bedrijf wil geld verdienen, niet uitgeven. Zeker bij een GW game waar toch geen abbonement aan vast zit wil je alles zo goedkoop mogenlijk draaiende houden.
1 woord: Schaalbaarheid. Capaciteit bijschalen wanneer nodig (bij launch), en daalt de load dan neem je minder servers af.

Simpel cloud principe.

Voor dit soort pieken niet zelf de hardware aanschaffen maar gewoon huren.

[Reactie gewijzigd door Navi op 31 augustus 2012 12:31]

Beetje kort door de bocht..

Server capaciteit kan je niet bijschalen door extra servers in te zetten.
Dit doe je door de hardware in de betreffende server te upgraden.
Als mensen voor een volle worldserver kiezen kan je er wel 2 worldservers bijzetten maar daarmee creëer je niet meer server capaciteit op de betreffende server..

Niet zo simpel dus.
Tja, als je op voorhand eens kon inschatten hoe veel mensen er vlak na release zouden beginnen spelen dan is het zeer eenvoudig, maar niemand kan in de toekomst kijken en je gaat niet voor je plezier honderdduizenden euros uitgeven.
De preorders zijn dan ook totaal geen indicatie
Makkelijker gezegd dan gedaan hoor, je moet maar precies weten wat je nodig hebt om de pieken op te vangen, en ook de verdeling over de verschillende servers is een belangrijk issue.

Je maakt vantevoren een inschatting, maar het is niet te doen om als je inschatting ruimschoots voorbij wordt gestreefd, het probleem in (enkele) dagen op te lossen.
Er worden gewoon veel meer exemplaren verkocht dan verwacht, het serverpark even uitbreiden doe je ook niet in een dag dus wat mij betreft een prima oplossing.

Verder werkt nog niet alles 100% maar als ik het vergelijk met andere launches hebben ze het echt wel goed voor elkaar. Spelen is echt geen probleem, enkel wat korte momenten dat je niet kan connecten.
Sorry Vali, maar NCsoft kon en kan het absoluut niet inschatten hoe veel mensen GW2 willen proberen.

De feiten in mmo wereld, de mmo's die uitgebracht werden in de laatste paar jaar, was swtor de enige, die best veel mensen trok, maar nog steeds niet superveel mensen van wow.
GW2 echter speelt in zelfde genre af en nu gaan mensen blijkbaar wel (tijdelijk) overstappen, echter die aantallen zijn gewoon onmogelijk in te schatten.

Tja betaweekend, kunnen ze lag bepalen aan hand van mensen op 1 server, echter ze kunnen het niet gebruiken hoeveel mensen gw2 TOTAAL willen proberen en hoeveel servers ze dus nodig hebben.

NCsoft zit al lang in mmo wereld, heeft al verschillende flops gehad, maar kan het zich niet zomaar veroorloven om gigantisch serverpark te gebruiken en er dan later achter te komen, dat er teveel capaciteit is.
Ik hoop echt, dat ze met gw2 success halen, ze kunnen wel wat goede inkomsten gebruiken, om zo meer mmo's uit te brengen.


Dit is gewoon nette oplossing en ja, die kost hun ook geld, maar je moet toch wat doen.

[Reactie gewijzigd door bangkirai op 31 augustus 2012 12:31]

Het is inderdaad moeilijk om in te schatten, maar je kunt natuurlijk wel voorstellen dat het in deze tijd van MMO dodend is als je spel een slechte naam krijgt.

Spellen zoals Conan, swtor en lotro waren het begin ook heel eventjes populair, maar nu zie je dat dit ook steeds terug loopt. Ik heb zelf de release van deze spellen meegemaakt en deze ondervinden niet zoveel bugs wat ik nu merk met de release van gw2.

Begrijp mij niet verkeerd, de reden waarom ik de posten hierboven maakte is meer uit zorg dan uit frustraties. Ik vind gw2 echt een leuke game en ik ga het echt jammer vinden als het ten ondergaat net als de vele andere MMO's die zijn uitgekomen.
lotro heeft alleen meer spelers en meer inkomsten gekregen sinds f2p en is behoorlijk stabiel.
SWTOR was een compleet dode wereld, de npc's stonden still, zelfs grazende beesten stonden er maar wat, en er was niks te doen behalve het verhaal doorlopen.
Het aantal pre-orders geeft je toch een behoorlijke indicatie ... Je kan ervan uitgaan dat mensen die de game pre-orderen zo snel mogelijk zullen willen spelen. Daar nog bij een verwacht aantal spelers die de game gewoon offline kopen (moet toch redelijkerwijs te schatten zijn, zeker bij dergelijke projecten), en je moet er best een goed idee van hebben. Het is echt niet zo dat ze maar wat los uit de pols gokken hoeveel spelers ze zo ongeveer zouden hebben.
Hoe kom je hierbij?! Als het alleen de mensen waren die gepre-ordered hadden dan hadden de servers het wel aangekunt. Maar er zijn veel meer mensen bijgekomen na de pre-orders / pre-purchase. Het aantal pre-orders geeft aan hoeveel pre-orders er zijn geweest maar verder totaal geen indicatie hoeveel mensen de game zullen aanschaffen.

Dus ja, het is wel wat uit de pols gokken hoeveel spelers er bij gaan komen, dat weet je gewoon nooit. 200.000 mensen meer of minder zijn heel wat servers en dus heel wat extra kosten.
Kansloze oplossing? Grappig genoeg is GW2 de _enige_ game die ongeachte de 'queue' gewoon spelers kan laten spelen, geen login-queue's zoals WoW bij een nieuwe launch, maar iedereen (buiten login issues) kon gewoon in de game komen en spelen.

Net als met de beta's, 99% kans dat je in een stress-test zat en niet in een beta, de normale CB's waren behoorlijk stabiel draaiend.

Ja, mensen kunnen verkeerde 'indruk' krijgen als ze enkel in een overflow server moeten spelen, die zijn nu eenmaal wat meer lag-gevoelig dan de 'echte' homeservers.
Mailing was uitgezet ivm exploits. Als je ergens commentaar op levert, zorg dat je geïnformeerd bent.

Heb zelf amper lag gehad op mijn server (Aurora Glade) die op High -status staat.
Wat betreft bugs ben ik er 1 of 2 tegenkomen quest-related. Verder niets. Ik heb meer last gehad van bugs in elke andere MMO die ik gespeeld heb, zeker binnen de week na launch.

Ze hebben nog wel problemen gehad met guild- en party dingen, maar die lijken nu grotendeels verholpen.

Wat betreft login problemen ben ik het met je eens. Elke keer na een update (waarbij dus iedereen eruitgekicked wordt en opnieuw gaat inloggen) zijn de login servers overbelast en kan het even duren voor je er weer in komt (soms tot 30 minuten). Buiten updates echter heb ik nog niet een keer een probleem gehad.
Mailing was uitgezet ivm exploits. Als je ergens commentaar op levert, zorg dat je geïnformeerd bent.
Dit heb ik inderdaad gelezen op twitter dat dat de reden was dat het eruit lag, maar de gemiddelde gamer die gw2 in de winkel heeft gekocht zal het een worst wezen dat het voor exploits kwam.

Ik hoop dat ze het snel weer online brengen.

edit:

Zie inderdaad dat de mail weer werkt :-)

[Reactie gewijzigd door vali op 31 augustus 2012 16:01]

De mail is sinds vandaag weer online :)
Kan elke dag netjes inloggen op me server, zit op Far Shiverpeaks een van de drukste servers van het spel, staat 24/7 op full. PvE is perfect speelbaar zolang iedereen maar op de zelfde server zit. Als je lag heb mag je misschien is nadenken over een snellere internet verbinding want er zijn weinig mensen die last hebben van lag, mailing werkt wel, het was tijdelijk uitgeschakeld om de beveiliging te verbeteren. trading post zijn ze nog aan het debuggen en word af en toe even getest en ze hopen deze in het komende weekend online te hebben. Dus voordat je kansloze opmerkingen gaat maken richting een spel zorg dan eerst dan je de feiten op een rijtje hebt.
Het is toch grappig om te zien dat spellen als WoW en Diablo 3 niet wegkomen met een slechte launch (al viel dat bij D3 nog wel mee) , maar als GW2 onlineverkoop moet staken omdat de servers het niet aan kunnen (hoezo slecht?) dan is het allemaal prima in orde.
zei maken de goeie beslissing zei zeggen ok liever 2 milioen mensen die normaal kunnen spelen dan zometeen 2,5 milioen mensen die op het forum gaan zitten klagen.

ja ik vind dit een stuk betere zet dan al de problemen met Diablo 3 want blizzard kon dat allang zien aankomen gezien alle pre-purchases en pre-orders en toch gingen ze vrolijk door.
Guild wars 2 heeft dus een perfect launch zo goed als geen problemen gehad

edit @ je reactie
Ja ik was er zelf bij en geen problemen, vind je opmerking ook van slechte launch want ik heb iets gelezen ook nergens op slaan klagers heb je altijd tiep maar is in google in "(X product) lacht/probleem" de goeie hoor je nooit

[Reactie gewijzigd door HADES2001 op 31 augustus 2012 15:56]

Sorry? perfecte launch? Ik lees in het guild wars topic niets dan problemen met de market, login server en volle servers, of servers die gewoon offline zijn. dat is dus een bar slechte launch. Anticiperen , daar gaat het om. daar valt of staat een mmo launch mee, en dat hebben ze blijkbaar niet gedaan.
Het is een zeer goede launch, heb geen last en speel elke dag. Soms kan ik niet inloggen maar dat is dan aangekindigd onerhoud
Bar slechte launch... Was je erbij dan?

Ik ben begonnen met de head start (dus nog niet eens de officiele release). Ja de eerste dag waren er login problemen, maar tegen de avond kon vrijwel iedereen gewoon spelen en dat bleef zo tot aan release. Ook na de release zie je af en toe inlog problemen, maar meestal komt dit gewoon door maintainance.

Je kunt dus de meeste tijd gewoon spelen. Wel zijn er in-game een aantal problemen met mail, guild en de trading post (Auction House zeg maar). Dit is vervelend, maar er wordt wel hard aan gewerkt en goed vooral goed over gecommuniceerd! Dat was eigenlijk mijn grootste frustratie met de D3 release, dat ze gewoon mooi weer speelden terwijl je totaal niet kon spelen.

GW2 kun je gewoon spelen, maar soms met wat kleine ongemakken. De problemen met guilds en het mailsysteem lijken echter vandaag opgelost en de Trading Post gaat ook langzaam aan open (eerst voor een deel van de spelers).

Kortom, ik vind de manier waarop het aangepakt wordt eigenlijk best goed. Dat het niet vlekkeloos is, is jammer maar grote welke release is dat wel?
Iedere keer als er een update is gaat de EU login server er uren vanaf en het lijkt niet alsof Arenanet ermee bezig is om dat op te lossen.
Je DENKT dat er niemand mee bezig is, maar ik ben er vrij tot heel zeker van dat er WEL iemand binnen de 5 minuten fulltime mee bezig is om die server terug online te krijgen. Het probleem is dat na een update iedereen opnieuw moet inloggen en er dus een gigantische piek op de login server komt. Als die server op zijn bek valt de eerste keer, gebeurt dat gewoon opnieuw nadat ze hem rebooten (of whatever ze doen). We praten hier over honderduizenden mensen die allemaal tegelijk vragen of ze mogen inloggen. Er zijn weinig bedrijven die de infrastructuur hebben om zo een piek op te vangen...
En daarom gebeurt het alleen op de EU servers en niet op de US servers?
Een kleine opmerking over het mailing systeem. Deze hebben ze met een reden neergehaald. Het was namelijk zo dat er een hoop mensen die een brein hebben van een 13 jarige, deze hebben gewoon hun standaard wachtwoord gebruikt die bij het emailadres hoort. Andere sites waarbij ze ook die gegevens gebruikt hebben zijn gehacked. Een stel gehaaide chinesen hebben besloten om die gegevens ook te gaan gebruiken voor GW2 in de hoop een account te vinden die dezelfde gegevens gebruikt. Door de mail service neer te halen was er geen manier meer om spullen door te sturen naar andere accounts.

TLDR; arenanet heeft de mailservice neergehaald om mensen te beschermen tegen hackers die hun account leeg willen halen.
hahaha ik geef toe het was niet de beste launch maar zeker niet de slechtste in vergelijking met Diablo3 en dan heb je het over een bedrijf die tich keer groter is ...
wel eens last van wat downtimes maar voor de rest zeker goed te doen.
Als ik moet kiezen tussen mijn geld uitgeven en niet kunnen spelen omdat er geen servers zijn, of niet geld uit kunnen geven omdat de verkoop is stopgezet tot er servers zijn om op te spelen kies ik voor het tweede.
Of het een inschattingsfout is van de ontwikkelaar/uitgever is een tweede punt, maar ik vermoed dat de stresstests en betaweekends toch niet zo massaal waren als de uiteindelijke full release (dus headstart+normale release).
De launch van WoW en D3 trok gewoon heel Battle.net plat, door D3 konden zelfs WoW spelers niet meer inloggen.

GW2 draait gewoon door, game draait, support werkt, inloggen werkt, gamen werkt.
Zij stoppen enkel de online verkoop op hun site, _alle_ andere kanalen blijven doorverkopen, wat indirect ook beter is voor de retail, omdat er achteraf gezien teveel mensen alsnog de game bij GW2 zelf ging kopen.
Dat is leuk steeds die vergelijking maken maar we praten hier over ~ 10miljoen spelers van Wow\D3 tegenover hooguit een paar miljoen van GW2, dat is wel even een factor 5 verschil.
en vergeleken met andere mmo's van NCsoft is die paar miljoen ook een factor TIG keer groter.......
Mwah, ik denk dat dat vooral komt door de manier van aanpakken. Liever de mensen die het al gekocht hebben goed bedienen dan kosten wat het kost zoveel mogelijk proberen te verkopen, ten koste van de spel ervaring van mensen die er al geld voor neer hebben gelegd.

Ik heb iig diep respect voor ze en zou voor een partij die zoveel zorg besteed aan het juist functioneren van de game en het op peil houden van de spel ervaring alleen maar respect hebben en het dan wat later kopen. Jammer, maar wel te begrijpen.

Hadden ze hierop beter voor moeten bereiden? Wellicht, maar gezien dat dit bij ALLE grote partijen gebeurt die een game uitbrengen en deze groter blijkt te zijn dan aanvankelijk gedacht, is dat lastig in te schatten en puur een business overweging. Wat te begrijpen is lijkt me.
Dat is altijd zo, overigens waren er ook bij die andere games genoeg fanboys die alles maar goedpraten.

zelf denk ik dat het gewoon een simpel besluit is dat ze nu niet veel willen investeren omdat ze schijnbaar niet voldoende vertrouwen in dat mensen het spel blijven spelen en dus in plaatst van nu investeren gokken ze erop dat ze straks genoeg quitters hebben zodat de ondercapaciteit vanzelf naar een overcapaciteit gaat...klantontvriendelijik maar niet onlogisch.
Leuk, had net beslist om hem vanavond digitaal aan te schaffen. Zal dus ook niet lukken...
Goh, dan loop/fiets je ff de stad in naar gamemania oid?
ligt gewoon nog in de winkel hoor, of plaatsen die online codes verkpen zoals gamecard ofzo
Netjes van NCsoft. Ook wel verstandig want er zijn nog wel een paar issues waar gewerkt aan moeten worden. Het lijkt me handig als hier de focus ligt.

Belangrijkste hiervan vindt ik persoonlijk de regelmatig voorkomende bugs in de join functie van de overflow. Gisteren was het weer raak en heb ik minstens 8x moeten reloggen voordat ik samen kon spelen.

De eerste banwave heeft ook al plaats gevonden:
http://www.reddit.com/r/G...ml/karma_weapons_exploit/
Today we banned a number of players for exploiting Guild Wars 2. We take our community and the integrity of the game very seriously, and want to be clear that intentionally exploiting the game is unacceptable. The players we banned were certainly intentionally and repeatedly exploiting a bug in the game. We intended to send a very clear message that exploiting the game in this way will not be tolerated, and we believe this message now has been well understood.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 31 augustus 2012 12:56]

voor zo ver ik weet is de join functie uitgeschakeld, dus als je idd die optie krijg dan kan die wel is niet werken :)
Vandaag doet hij het weer. Eergisteren ook. Sommige dagen wil het gewoon niet.
Als ik hem vandaag niet in de stad te vinden krijg zal ik hem dus waarschijnlijk nooit kopen. Weet niet of dit een hele slimme zet is.
Ach, als je hem wel zou kopen, en je kunt niet inloggen door overbelasting zul je hem toch ook niet spelen. Liever dit, want dan kunnen anderen tenminste wel spelen.

[Reactie gewijzigd door Ypho op 31 augustus 2012 14:19]

Tuurlijk probeer je em dan later nog wel een keer, je hebt dan al betaald.. .
Vervelend voor de mensen die het spel zo snel mogelijk willen hebben natuurlijk, maar stiekem vind ik dit best een slimme oplossing: eerst een gelimiteerde oplage verkopen en als die verkocht is opschalen. Op deze manier loop je veel minder risico dat je teveel servers aanschaft voor een MMO flop. Verder is het voor de gamers die het spel wèl hebben natuurlijk ook prettig dat de performance niet blijft dalen totdat het spel praktisch onspeelbaar wordt.
Waarom draaien dat soort gameservers niet op infrastructuren als amazon cloud op google app engine? Dat schaalt een stuk makkelijker.
Omdat het andere eisen heeft voor uptime en latency etc? en deze cloudsystemen waarschijnlijk niet geschikt zijn als gamingservers?
Wat me hieraan verbaasd is dat er geen flexibele server provider is die de capaciteit verhoogt naar gelang dat nodig is. Uit het bericht zou ik veronderstellen dat ze gebruik maken van een statisch aantal servers met een beperkte capaciteit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Smartphones Google Laptops Sony Apple Games Wetenschap Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013