Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 89, views: 32.145 •

De Zuid-Koreaanse fabrikant HardKernel heeft de Odroid-x aangekondigd. De Odroid-x is een klein en goedkoop ontwikkelbordje met een quadcore-processor, waarop standaard Android 4.0.4 Ice Cream Sandwich is geļnstalleerd.

De Odroid-x is net als de Raspberry Pi een goedkoop ontwikkelbordje. De Odroid-x beschikt echter over een quadcore-Samsung Exynos 4412-processor, die op 1,4GHz geklokt is. Deze processor is gebaseerd op de ARM Cortex-A9-architectuur. Op het bordje is ook een Mali-400-gpu aanwezig, die het beeld over de micro-hdmi-uitgang moet leveren. Deze gpu zit ook in de Samsung Galaxy SIII. De fabrikant spreekt van een 'pc-like performance'.

Het geheugen bedraagt 1GB, viermaal zo veel als bij de Raspberry Pi. Voor opslag is een sd-kaartlezer aanwezig en qua aansluitingen valt er niets te klagen. Het bordje beschikt over zes usb-poorten, een 100Mb-ethernet-aansluiting, micro-hdmiaudiojack en een sd-kaartlezer. Als besturingssysteem is standaard Android 4.0.4 ICS geïnstalleerd, al laat een filmpje op de website ook een werkende Ubuntu 12.04-installatie zien.

Het bordje is met 90x94mm ongeveer twee keer zo groot als de Raspberry Pi. Ook bij dit bordje is het de bedoeling dat de koper er zelf een kastje omheen bouwt. Op de bestelsite biedt de fabrikant wel enige accessoires aan. Een wifi-module moet 9 dollar kosten, een geschikte 10,1"-lcd-module kost 69 dollar, terwijl een 13,3"-variant 79 dollar kost. Daarnaast zijn nog een camera-module, een usb-uart-module en een emmc-module verkrijgbaar. Het bordje zelf is verkrijgbaar voor 129 dollar.

HardKernel Odroid-x

Reacties (89)

fipo, en wat kost het hij kost vanaf $129. Da's dan wel weer een beetje jammer, de Raspberry Pi doet dat beter.

Er komt de laatste tijd een hele stroom van dit soort dingen op gang.
De RaspberryPi, apparaatjes op de Allwinner chip, een $99 console, en nu deze.
Allemaal gebaseerd op System On A Chip systemen. Echt leuk om te zien dat dat SOC echt van de grond komt en echt tot goedkope systemen leidt.

Maar het mag nog wel goedkoper van mij. $129 is niet duur maar het is teveel voor impulsaankoop; Rond de $25 wil ik er wel meerdere van kopen voor experimenten met routers/mesh netwerken/zelfbouw NAS, etc.

[Reactie gewijzigd door Tarquin op 13 juli 2012 14:15]

Volgens de website 129 Dollar dus ook 4 x zo duur als de raspberry
...en daardoor gelijk absoluut niet meer vergelijkbaar met een Raspberry Pi, voor deze prijs is het apparaatje niet meer "expendable".
Sowieso als je nagaat dat je voor iets minder dan de helft erbij ook de Nexus 7 tablet met Jelly Bean krijgt. Snap overigens sowieso niet waarom ze niet even hadden gewacht en Jelly Bean erop zouden zetten, het is beschikbaar als AOSP dus dat zou prima kunnen, vooral voor een klein apparaatje als deze zou hardware optimalisatie in de software van Android erg veel bijdragen, toch?
Inderdaad, eerder concurrentie voor de beagle/pandaboards en vergelijkbare bordjes. Ik hoop wel dat ze goed beschikbaar komen ipv al die dingen met wachtrijen om er 1 te krijgen enzo.
...en daardoor gelijk absoluut niet meer vergelijkbaar met een Raspberry Pi, voor deze prijs is het apparaatje niet meer "expendable".
Juist. De kunst is om een zo uitgebreid mogelijk spelertje voor weinig centen aan te bieden. De RaspBerry PI slaagt daarin. Deze speler niet.
Nou is het wel zo. Hoe kleiner des te duurder
http://dx.com/p/mini-andr...-white-4gb-141172?item=36
http://dx.com/p/ak802-min...gb-ddr-iii-143431?item=37
Die stick kost geen drol om te maken, dat de prijs zo hoog is komt door de vraag en winst die ze erme willen behalen. De bom van de stick is minder dan die van de RPI. Verwacht dan ook dat het snel gaat dalen, want daar willen meet chinezen graantje van meepikken als er zoveel winst op behaalt word op dit moment, met gevolg een vloedgolf aan sticks vanuit alle hoeken en gaten. Zullen nu vast en zeker meerdere chinezen bezig zijn met eigen Allwinner stick/printje. :)
$129 volgens de site van hardkernel
$129.00 staat op de site van Hardkernel.

http://www.hardkernel.com....php?g_code=G133999328931


Overigens een leuk bordje, dat het afgekeken is van de GSIII is ook niet erg omdat dat een krachtige telefoon is. Prijzig kan je het ook niet noemen vanwege de specs die er op zitten. Top :)

[Reactie gewijzigd door melvinnie op 13 juli 2012 14:15]

$129.00 zoals op de site van HardKernel staat.
Het bordje kost 129 dollar.

Edit: wauw... wat een reacties in zo'n korte tijd...

[Reactie gewijzigd door 2green op 13 juli 2012 14:26]

En deze niet vergeten : http://www.cnx-software.c...4-0-mini-pc-usbhdmi-stick

Kost omgerekend zo'n ¤ 55, bovendien is de verzending naar Nederland gratis.

Denk dat deze niet veel zal onderdoen voor het Hardkernel bordje uit dit artikel. Bovendien moet je ook nog voor een behuizing zorgen, wat bij die USB-PC niet nodig is.
Wat zal de prijs van dit ding worden? Rasp Pi is maar 35 dollar, maar ik denk dat een quad core toch wel wat duurder word.

Edit: Prijs gevonden, ik denk dat een van de beste punten waarop de Raspberry Pi de prijs was, dit komt mede doordat de organisatie erachter non-profit is. Ik denk dan ook dat dit bordje niet zo'n groot succes word dan de Pi

[Reactie gewijzigd door MikeNies op 13 juli 2012 14:16]

dit komt mede doordat de organisatie erachter non-profit is
Meer doordat de slome BCM2835 SoC op die Raspberry Pi voor een habbekrats te koop is, en een Exynos 4412 een enorm veel snellere high-end chip is.
Ik vind niet dat dit echt vergelijkbaar is met de Raspberry Pi.
Een van de speer punten van de RasPi is de prijs en 35 vs 130 is natuurlijk niet echt in dezelfde 'ballpark'.
Ik vind het verbazingwekkend dicht in de prijsrange van atom's komen.
Nu zal dit iets meer low power zijn maar qua aansluitingen heb je meer aan een mini-itx bord. Nadeel is voor sommige toepassingen wellicht dat mini itx ~2x zo groot is.
Ik vind het verbazingwekkend dicht in de prijsrange van atom's komen.
Nou ja, een Atom bord met vergelijkbare performance heb je voor 60 euro al. Je koopt zo'n ding puur voor het feit dat het een ARM systeem is, waar je ARM-specifieke software op wilt draaien. Qua rauwe performance krijg je niet heel veel waar voor je geld.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 juli 2012 15:05]

sorry hoor maar een netbook met atom rommel kost al aardig wat meer - en vreet bovendien giga veel stroom, en grafisch zal het er ook niet zo geweldig veel beter op worden... als je een ding als dit in een leuke compacte behuizing kunt zetten en wat beter kunt naar bijv wifi modules die wat goedkoper zijn.... (bijv over usb)... dan kun je er zeker leuke dingen me doen, - hij zal iig stukken sneller zijn dan de 99$ console... en met een leuke rooted rom zou je er verder exact het zelfde mee kunnen (of beter)
sorry hoor maar een netbook met atom rommel kost al aardig wat meer
Uh, we hebben het hier over een los (desktop) bord, geen complete netbook!
en vreet bovendien giga veel stroom
Wat meer, maar zoveel ook niet. Een desktop Atom bordje slikt misschien 8 Watt in idle (ah, iets minder zelfs), da's wat meer dan de 5W van dit Exynos 4412 bord maar om dat nou schokkend veel te noemen...
en grafisch zal het er ook niet zo geweldig veel beter op worden
Goed, dan leg je 20 euro extra neer en heb je een E-350 (Radeon HD6310) of D2700 (PowerVR SGX545) bord.

Maar anyway, je geeft het al aan: je koopt zo'n bord om er rooted Android ROMs op te draaien. Zulke goede/uitgebreide Android distro's zijn er nog niet voor x86 systemen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 juli 2012 16:18]

Nog belangrijker de ontwikkelaar hiervan is in tegenstelling tot de Raspberry Pi een partij die behalve goede bedoelingen, ook ervaring heeft in daadwerkelijke productie. Bij de Raspberry komt het mij toch allemaal erg over als een partij die het in theorie goed weet maar in de praktijk weinig ervaring heeft met alle problemen van dien.
Ergens vind ik het wel spijtig, ik denk dat de Raspberry beduidend meer potentieel zou hebben met leden die wel ervaring hierin hebben. Het ontwikkelen van een product is meer dan het uitwerken en denken van een print. Als je niet direct praat met de producent en ook geen ervaring hebt hoe je om moet gaan met een producent heeft dit vaak nare gevolgen van dien.
Ik denk dan ook dat met name dit bordje (zonder in staat te zijn de kosten daadwerkelijk te becijferen) beduidend meer voor je centen krijgt.
De Raspberry Pi foundation heeft de vraag flink onderschat en daarop vlak voor de release besloten de productie uit te besteden aan RS en Farnell. Deze twee wereldwijd opererende bedrijven hebben het vervolgens prima opgepakt. De productie verloopt nu soepel, en ik heb mijn Pi binnen.
Dat geld lang niet voor iedereen. Ik zou mij Pi al binnen moeten hebben, maar zoals meerdere mensen heb ik nog steeds niks binnen.
Een ander voordeel, los van de snelheid, is dat dit bord wel mounting holes heeft, wat behuizen een stuk makkelijker maakt. Mis dat wel bij m'n raspberry pi, na ja m'n lijmpistool fixed alles.
Zie maar eens een Raspberry Pi voor $35 te krijgen. Gaat je niet lukken.

De Rasberry Pi kost in de praktijk een euro of 35.
Een quadcore hoeft per definitie niet duurder te zijn. Ze kunnen er voor kiezen om een quadcore processor uit een oudere reeks te nemen. Samsung zal beslist nog wel wat restposten overhebben die voordelig kunnen worden ingekocht.
En wat kost het bordje zelf dan?
Klik op link en zie: $129
Of misschien een link naar het filmpje?
@Tarquin: 129 dollar filmpjes op de volgende link
odroid

[Reactie gewijzigd door Johannes77 op 13 juli 2012 14:17]

Ik vind dit persoonlijk geen tegenhanger van de Raspberry PI, De Raspberry PI draait immers op Linux, Odroid X op Android. Ik had liever gezien dat hier ook Linux op gestaan had, zodat je er nog meer mee kan.
Linux draait hier ook op hoor, en in Android kan je alles wat in linux kan, desnoods voeg je het zelf toe wat ook al net als linux is :)
Je kan hier prima een standaard ARM linux distributie op draaien. Gezien de nieuwere architectuur van de CPU is hij daar zelfs beter in dan de raspberry pi.
Maar voor de goede lezer... er kan dus ook Ubuntu op....
Vind dit meer een tegenhanger van het beagleboard en pandaboard.
Android *is* Linux.
Android *misbruikt* Linux
IEDEREEN *misbruikt* linux.. linux is gewoon altijd degene die gebukt en genomen wordt PUNT... denk aan meamo meago limo en alle andere embedded crap die direct stil komen te liggen als blijkt dat bedrijven als nokia of samsung iets zelf moeten gaan ontwikkelen / of fixen...
Google is inmiddels 1 van de grootste contributeurs aan Linux, en ze schenden de GPL niet - hoezo misbruiken? Dat Android concurreert met <insert your favourite distro> is niet hun probleem.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 juli 2012 18:15]

Zo te zien zit er geen HDMI/DP/DVI/VGA of iets dergelijks op... vandaar dat ze er lcd-modules bij verkopen. Wel een micro-HDMI, maar ja...

[Reactie gewijzigd door Xeanor op 13 juli 2012 14:14]

Er zit een micro HDMI aansluiting op.
Waar? Ik kan hem niet vinden
Rechts van de hoek/bevestigingsgat bovenaan de foto.
dat is precies wat mij tegenhoudt om dit in de oude iMac in te bouwen. Het moet wel leuk blijven.
Met een verloopstukje sluit je op micro-HDMI gewoon HDMI en/of DVI aan hoor...
kost volgens de link in het artikel 129$

(om alle reacties als 'wat kost dat' eens voor te zijn)
Je bent ze idd goed voor :P
Toch een vrij duur ding.. als ik via de pricewatch een moederbord + geheugen + cpu samenstel dan kom ik toch een samenstelling die veel krachtiger is en zeker 10 euro goedkoper is..
En stel je voor dat je 'm vervolgens twee jaar in een meterkast laat draaien? Dan is je meterkast wel lekker warm, maar was je met dit bordje goedkoper uitgeweest.

Aan de andere kan weer: de dingen die een meterkast-servertje moet uitvoeren, kan een RP vaak ook wel.
Meterkast computer severen vaak ook een boel mutlimedia (vele TBs soms). Iets wat je niet kwijt kan op een RP.
Correct. Daar zijn hdd's voor.
Vergeet niet dat de data ook weer uit je meterkast moet. En dan zijn die sata aansluitingen en die gigabit eternetpoort die wel op je intel/amd systeempje zitten wel heel handig.
Volgens deze site verbruik ie ongeveer 5Watt idle. Mijn "zuinige" atom/ION based media center is momenteel minstens 30W. Constant aan betekent dit dus zo'n ¤60 per jaar ivgl met ¤10 elektriciteit met dit bordje. De ¤10 goedkoper is dus idd snel weg. Lijkt mij dus een ideale server/mediacenter

Voodeel van dit boardje tegenover de raspberry is (behalve dat hij veel krachtiger is natuurlijk) dat de print wel deftig ontworpen is. De raspberry is mss wel kleiner, maar heeft geen mounting holes en de connectors staan niet op gelijke hoogte. Voor deze kun je dus een mooi doosje maken.

[Reactie gewijzigd door iMispel op 13 juli 2012 14:43]

Mijn "zuinige" atom/ION based media center is momenteel minstens 30W.
Dat is oud ION spul, met de huidige Atoms (of Brazos, of Sandy Bridge) kom je op de helft (voor de voeding ook nog, neem aan dat die 5W van dit bordje achter de voeding is).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 juli 2012 15:04]

Een zuinige server/htpc doet idle 20 watt (Intel G530 en Intel H61). Zie mijn metingen http://gathering.tweakers...message/37976373#37976373 En kost in aanschaf ongeveer hetzelfde. Dus een x86 doet maar "15 watt" meer in idle, dan deze Quad ARM. Maar dan heb je heel wat meer cpu-power onboard voor XBMC, UNRAR, DLNA, file/web/mail server, etc.
Er zit micro-hdmi op.

Met een verloopkabel zo om te zetten in 'normale' hdmi.

Er zijn ook wel kabels met aan de ene kant micro en aan de andere kant een 'normale hdmi aansluiting