Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 237, views: 36.904 •
Submitter: JelteV

De Nederlandse overheid heeft twee top-level-domeinnamen aangevraagd. Het gaat om '.overheidnl' en '.politie'. De kosten daarvan bedragen 185.000 dollar per domeinnaam. Daarbij komen nog 17.000 dollar onderhoudskosten per jaar.

De Icann, de organisatie die verantwoordelijk is voor de uitgifte van onder meer top-level-domeinnamen, maakte de lijst met aangevraagde domeinnamen woensdagmiddag openbaar. Uit die lijst blijkt dat er vanuit Nederland negentien top-level-domeinnamen zijn aangevraagd. Sommige daarvan waren al bekend, zoals '.amsterdam' en '.kpn'.

Grootste verrassing op de lijst zijn de aanvragen door de Nederlandse overheid, namelijk '.overheidnl' en '.politie'. Het aanvragen van een top-level-domein, wat sinds kort mogelijk is, is geen goedkope grap; eenmalig moet 185.000 dollar per aangevraagd domein worden afgetikt en daarna nog eens 17.000 dollar per jaar. De twee domeinnamen kosten Nederland het eerste jaar dus 404.000 dollar, omgerekend 322.400 euro.

Volgens woordvoerder Vincent van Steen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken zijn de domeinnamen aangevraagd omdat de overheid bij een eigen top-level-domein meer invloed heeft op de veiligheid. "Met een eigen domein kunnen we zelf ons beveiligingsbeleid formuleren", aldus Van Steen.

Andere Nederlandse bedrijven die een eigen domeinextensie willen, zijn onder meer het Amsterdamse Booking.com, Philips en Wolters Kluwer. Bedrijven die juridisch in Nederland gevestigd zijn, zoals Chanel en KPMG, hebben eveneens een extensie aangevraagd. Ook zijn vanuit Nederland '.cam' en '.inc' aangevraagd.

Vanuit België zijn slechts drie tld's aangevraagd, namelijk '.brussels', '.gent' en '.vlaanderen'. In totaal zijn er 1930 aanvragen ingediend, waarbij in circa 750 gevallen sprake is van overeenkomsten tussen aanvragen. Uit Europa kwamen 675 aanvragen.

Amazon is een van de grootste aanvragers, met maar liefst 76 exemplaren, waaronder domeinen als '.amazon', '.app', '.game' en '.kindle'. Google vraagt onder meer '.lol', '.youtube', '.google' en '.gmail' aan; Microsoft gaat voor extensies als '.microsoft', '.bing' en '.windows'. Verizon wil de extensie '.comsec', die lijkt te zijn bedoeld voor 'veilige' websites. Dertien bedrijven willen de extensie '.app'.

Het gaat nog om aanvragen, hoewel er al wel 185.000 dollar per aanvraag is betaald; de Icann moet deze nu nog goedkeuren. Daarbij wordt onder meer gekeken of de aanvrager in staat is om de infrastructuur voor een eigen dns-zone te onderhouden en of er geen beveiligingsproblemen optreden als gevolg van de tld.

De komst van de nieuwe top-level-domeinen betekent een forse uitbreiding van het aantal extensies. Een bedrijf als Google zou dan bijvoorbeeld 'mail.google' als domeinnaam kunnen gaan hanteren. Er is echter ook veel weerstand tegen de domeinnamen, die bedrijven op kosten zouden jagen. De Icann verwacht dat de eerste nieuwe extensies tussen april en juni volgend jaar live gaan.

Update, 16:46: Een reactie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken is aan het artikel toegevoegd. "Met een eigen domein kunnen we zelf ons beveiligingsbeleid formuleren", aldus woordvoerder Vincent van Steen.

Reacties (237)

Reactiefilter:-12370230+1131+214+30
1 2 3 ... 9
Er wordt duidelijk hard bezuinigd op nutteloze dingen, zie ik! :Y)
idd vooral die overheidNL. Juist die NL wil je toch weg hebben? .overheid heeft nog enigszins nut.
Dan krijgen we ruzie met de Belgen neem ik aan.
Kan wel zo zijn, maar wie het eerst komt, het eerst maalt. Dat is altijd zo geweest in domeinland.
Mijn achternaam domein is helaas ook al in gebruik. Mij zie je geen ruzie maken.


En als je dan toch nl in de naam zet, waarom dan niet gewoon .overheid.nl ?


In deze tijden van bezuinigingen zie ik dit als onnodig belastinggeldverspilling.
gaat hier niet over domeinnamen, maar over top level domains (TLD's). Dat is toch echt heel wat anders.
Dan nog is het geldverspilling, er is niets mis met het huidige systeem, dit is echt belachelijk. Wat is het nut ervan? http://subsite.site.nl werkte prima zat.
Het belangrijkste van een eigen tld is dat de arbitrage van domeinnamen in handen van de tld eigenaar komt. Die kan dan afwijken van de procedures zoals die in onafhankelijk beheerde tld's gelden. Veel overheidscampagnes hebben nu al te leiden over het gebrek aan relevante domeinnamen in het het .nl tld.
Dat is waar, het gebeurt regelmatig dat sites van een aankomende minister al door domeinkapers worden geregistreerd en ze die weer terug moeten halen bij SIDN, of zelfs kopen. Zoals in dit geval. Dat kost ook een hoop geld.

Als ze .overheidnl hebben dan kunnen ze gewoon registraties weigeren die niet van de overheid zijn.

Edit: Was reactie op miw hierboven.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 juni 2012 16:23]

Dat argument gaat net zo goed op voor .overheid
Dan nog steeds de vraag waarom ze er 2 nodig hebben. Als ze 1 generieke tld hadden aangevraagd kon politie hier ook ondervallen met hun eigen regels.
Als ze gewoon .overheid.nl ipv .overheidnl gaan gebruiken heb je precies hetzelfde effect: ze beslissen zelf wie er een subdomain aan mag vragen en wie niet, dus hebben ze evenveel controle, maar dan veel goedkoper.
Want? www (de hostname) is in veel gevallen ook overbodig, niet iedereen configureert het zo, maar het kan prima.
Ja, en? Raken we nu allemaal de weg kwijt op internet omdat de overheidssite alleen maar via een .nl naam zijn te vinden en niet via .overheid? De toegevoegde waarde is volgens mij 0. Dus 185k investment, met 0k return....
Ik dacht hetzelfde, tot ik me realiseerde dat je op deze manier domeinkapers buiten spel kan zetten. Nu is dit nog steeds een investering waarvan ik niet denk dat er daadwerkelijk genoeg uitgespaard zal worden om de kosten te rechtvaardigen, maar helemaal zinloos is het dus niet...
domainkapers gaan geen 185k neerleggen om dan direct dan een rechtszaak van de overheid aan hun broek te krijgen.
Maar domeinkapers kunnen wel een .nl domein kapen die de overheid kan dwarsbomen
Zoals ze de TLD's nu aan het misbruiken zijn, zijn TLD's de nieuwe domeinnamen.
Nu kosten ze nog een vermogen, straks is het voor een ieder te betalen.
gaat hier niet over domeinnamen, maar over top level domains (TLD's). Dat is toch echt heel wat anders.
Nee hoor, dat is niks anders.
Toch wel. Op deze manier wordt het wel voor dezelfde toepassing gebruikt, maar een domeinnaam kon je tot voor kort zelf bepalen, een TLD maar tot op zekere hoogte. Dan heb je ook nog gTLD's en ccTLD's (Global en Country Code Top Level Domains).

Je TLD is onderdeel van je domein; tweakers.net is je domein, waarvan .net dus je gTLD is.
Het gaat er niet om dat TLD's technisch iets anders zijn dan domeinen, maar wel dat het uiteindelijk niet uitmaakt of je een subdomein onder .overheid.nl registreerd (waar de overheid zelf al controle over heeft) of een 'volwaardig' domein onder .overheidnl. Het enige verschil is de punt, verder helemaal niets.
Inderdaad, buza.overheid.nl 2ekamer.overheid.nl lijkt me prima, moet er nou echt ZO VRESELIJK VEEL geld uitgegeven worden zodat een domein als (www.)buza.overheidnl gebruikt kan worden.... wat een onzin dit zeg, hoop niet dat mijn belastingcenten er heen gaan!
Je bedoelt: jouw belastingcent

185.000 dollar lijkt voor een enkele burger namelijk vreselijk veel geld, maar voor een overheid is het echt niks. Uitgesmeerd over 16.000.000 mensen is het 0.011 dollar, oftewel 1 eurocent per inwoner. Eénmalig.
Het aantal werkenden (en daarmee belastingbetalers) in Nederland is ~ 7.85 miljoen.

185.000 dollar / 7.850.000 = 2.36 ct

Dus wel degelijk belastingcenten!
Ook mensen met een uitkering betalen belasting. Dus niet alleen werkenden.

Dan komt er nog bij dat je zoveel belasting hebt zoals BTW dat je zelf kind van 1 mee kan rekenen en dan is het zeker wel belastingcent.

Maar goed je snapt niet waarom de overheid dit doet, als ze vele DigiD zaken op .overheidnl zetten dan hoeven ze stuk minder zorgen te maken dat weer één of andere debiel typo maakt en bijv. daardoor op een phishingsite terecht komt.

Daarnaast is voor de gemiddelde Nederlanders makkelijker te typen en onthouden om die punt niet te schrijven. Het klinkt raar voor ons maar geloof me op de helpdesk is al een subdomein+domein.nl (support.iets.nl) al te lastig om goed te typen en te onthouden. Terwijl zoals je tussen de haakjes ziet niet bepaald moeilijk moet zijn. Maar voor onze computer analfabeten is dat wel vervelend.

Straks kan de overheid alles op .overheidnl zetten dat zelfs de grootste computer"noob" nu een overheidsinstantie kan vinden. Zeker omdat nu zeer simpele domeinnamen ingezet kan worden.

Ik vind juist verstandig dat ze deze keuze hebben gemaakt, het is veiliger, het is makkelijker, het verzamelt alle diensten onder één TLD en tsja overheid zal vast meer ICT'ers moeten aannemen om de TLD te ontderhouden dus meer werkplekken.

Mensen moeten hier niet zo zeuren, ik kan toch ook gaan zeiken dat mensen ¤1000,- videokaart, CPU of zelfs high-end Android/iPhone kopen terwijl dat toch ook belachelijk veel geld is terwijl misschien je buurman met ¤30,- boodschappen kan doen in de week?

Als het 1 miljard kost kan ik het enigszins begrijpen maar dit is nog niet eens een miljoen. Zoals Herko aangeeft een schijntje voor de overheid.
kosten 1e jaar 322.400 euro en dan is er nog geen letter geprogrammeerd / geschreven om op de domeinen te plaatsen.

Edit, zou dus zijn 322.400 euro / 7.850.000 = 4,11 ct pp

@ hieronder, "mensen met een uitkering betalen belasting" ) de gehele uitkering wordt al door belasting betaald, dat daar een klein deel weer van terug gaat is imho dan dus niet relevant.
Afhankelijk van hoeveel veiliger het nu uiteindelijk gaat zijn weggegooid geld.

[Reactie gewijzigd door Nounours op 14 juni 2012 11:33]

Ja dan heb je idd ergens een vinkje bij je naam dat die gtld van jouw is. That's it. Dan moet het geheel nog draaiende houden de infrastructuur DNS servers kennis in huis. En de overheid kennende gaat dat ingehuurd worden voor een godsvermogen... sure het zal geen kapitalen per inwoner kosten, maar:

1) het is zinloos
2) het kost geld of dat nu 1 ct of een miljard euro is.
Genoeg registrars die dns beheer "erbij nemen" voor de gewone domeinen onder de bestaande tld's. Ik zie geen reden waarom dat anders zou zijn bij een tld.
Dat dit geld kost is een feit, maar het gaat waarschijnlijk slechts over fracties van de registratiekostprijs.
Uiteindlijk is, technisch gezein, en tld ook maar een subdomain van de . -zone (technisch bestaat "domain.tld" niet, dat is steeds "domain.tld.")
Dit is typisch de instelling van de meeste overheden vrees ik. Het hele punt is natuurlijk dat er oneindig veel van die dingen zijn en allemaal samen kosten ze wel degelijk een pak geld dat beter besteedt had kunnen worden of in een belastingverlaging kon gaan (met meer koopkracht voor de mensen en bijgevolg een beter draaiende economie).
Het hele punt is: heeft de overheid dit nodig? Zijn de burgers (die de rekening uiteindelijk hoe dan ook betalen) hiervoor te vinden? Geeft het de burgers een betere service?
Ik denk dat in dit geval het antwoord 3x nee is.

Nog erger vind ik het .vlaanderen domein: vlaanderen is niet eens een land.

Op zich heb ik geen enkel probleem met de nieuwe tld's maar een overheid heeft dit gewoon niet nodig.
Zouden zelfs samen kunnen doen met de belgen, en de kosten delen.
daarnaast is 'overheid' nog steeds te lang.
bijv postbus51.overheid is langer dan postbus51.nl
Alvast niet met de .politie.

Maar wees gerust, bij ons willen ze zelfs .vlaanderen zelfs aanvragen, wat mij de langste toplevel lijkt OOIT :)

Ook bv. .gent (een stad in Vlaanderen) en dergelijke, je wilt het echt niet weten..

[Reactie gewijzigd door NicoJuicy op 13 juni 2012 14:54]

Vlaanderen is bij lange na niet de langste hoor, kijk maar in de lijst.. .ALLFINANZBERATUNG is aangevraagd bijvoorbeeld :)
De langste in de lijst die ik zo snel even kan vinden is:
.ALLFINANZBERATUNG

17 Letters (Ex. punt), vind het inderdaad veel handig dan .de O-)
bijlange niet de langste: er zijn er een aantal met 18 (!) letters:
.NORTHLANDINSURANCE
.NORTHWESTERNMUTUAL
.TRAVELERSINSURANCE
Kunnen we de belgen toch gewoon subdomeinen verkopen. Zien we nog wat terug van de 17.000 per jaar.
Waarom gelijk ruzie? Ik zie mogelijkheid tot samenwerking.

vlaanderen.overheid, antwerpen.overheid, brussel.overheid . Geen flauw idee wat we in nederland met DIE domeinen zouden moeten.

(er zijn ongetwijfeld gelijk namende plaatsen, maar dat is op 1 hand te tellen)
Zou handig zijn.
.OverheidNL lijkt me zo onslachtig.
Paar andere zou beter zijn geweest:
.NLGov
.Ovh(Of andere afkorting)
.Overheid zou ok zijn als het gedeeld was(Kosten verdelen?).
Wat een nutteloze investering ook alweer, en dan praten ze over bezuinigen. Overheidnl? Waarom gewoon niet .gov of gewoon .nl? Alsof de site van de overheid zoveel traffic krijgt.
Off-topic: Nou, verkijk je maar niet op de traffic met al die DDoS attacks :P

On-topic: idioot dat aan dit soort dingen belastinggeld wordt gespendeerd. Goed erover nagedacht is er blijkbaar ook niet. Alleen om de "." weg te halen uit overheid.nl wordt er een dergelijk bedrag besteed? Schiet nut nogal voorbij...
Dan krijgen we ruzie met de Belgen neem ik aan.
Waarom zouden de belgen met het politie-tld dan geen problemen hebben?
Het gaat om '.overheidnl' en '.politie'. De kosten daarvan bedragen 185.000 dollar per domeinnaam
Dat lijkt me echt geldverspilling. Hoe weet de gemiddelde burger nu dat hij .overheidnl moet intypen? Daar zal wel weer een dure promotiecampagne tegenaan gegooid worden.
Dan krijgen we ruzie met de Belgen neem ik aan.
en dat zou niet kunnen gebeuren over de TLD .politie ?
Wat? En de Belgen, Surinamers of een van de voormalige kolonien gaan ook niet .overheid beheren?

Smoesjes! Dit is een gigantische BLUNDER... van een ccTLD naar een eigen gTLD en dan toch nog NL er aan vastplakken?

Het enige smoesje dat nog enigszins gebruikt kan worden "to save face" is dat ze typo-squatters willen tegengaan (puntje tussen overheid en nl vergeten).

Voorbeeldje voor Durandal; stel hij heeft nu www.ditismijnsite-durandal.nl en krijgt durandal.nl in handen. Ga je dan www.ditismijnsite.durandal.nl gebruiken en NIET www.durandal.nl? Dit is een beetje wat "de overheid" (in feite gewoon een groepje ambtenaren) aan het doen is.

Edit: ik stel voor dat als .overheid straks door een ander land geclaimt wordt, dat we de verantwoordelijke top-ambtenaar voor de "Idiot of the Decade" award voordragen.

[Reactie gewijzigd door El_ByteMaster op 13 juni 2012 17:06]

en .politie niet dan? Wij belgen hebben natuurlijk geen politie! :+
Maar dan krijgen we ruzie over een tld-tje met onze zuiderburen of westervrienden, die spreken namelijk ook grotendeels nederlands en hebben ook een overheid.
wij hebben er meer dan 1 hoor in belgie ;) in dat zijn we kampioen !
  • 4.1 Federale Overheid
  • 4.2 Vlaamse Overheid
  • 4.3 Brusselse Overheid
  • 4.4 Waalse Overheid
  • 4.5 Franse Gemeenschapsoverheid
  • 4.6 Duitstalige Gemeenschapsoverheid
http://nl.wikipedia.org/wiki/Overheid_van_Belgi%C3%AB
_O-

wirklich ohne ende...

Nu snap ik waarom jullie geen haast hebben met een federale overheid. Maargoed, iets meer ontopic; wat een oeverloos gezever + geldverspilling weer. Het nut van overheidnl ipv .overheid of overheid.nl ontgaat me volledig. Het "punt NL" is al zo een begrip dat nog meer mensen het gaan mistypen dan correct typen. Dit is nog grotere kolder dan dat vladomein van de (julllie) flamenezen.

Nee hier mijn belastingcenten aan verspillen vind ik echt waardeloos..., welke partijen hadden hier nu mee ingestemd?
Maar dan krijgen we ruzie over een tld-tje met onze zuiderburen of westervrienden, die spreken namelijk ook grotendeels nederlands en hebben ook een overheid.
Maar wonen niet in NederLand en kunnen dus prima met overheid.be uit de voeten zoals wij eigk 3 ton kunnen besparen met overheid.nl :)
Wacht maar... straks allemaal nieuwe naamkaartjes (in extra groot formaat om de absurde domeinnamen te kunnen vermelden) en ander drukwerk.
8)7 http://google/ zal een valide url zijn (korter dus) (naja, heel technisch gesproken zou het http://google./ moeten zijn ook al ondersteunen sommige browsers alleen http://.google/ momenteel ( http://to/ is momenteel niet meer online, maar die url werkte een tijd (met punt afhankelijk van je browser) ) ). Hoe dan ook, url's gaan er niet echt langer op worden http://overheidnl/ is nog altijd 1 karakter korter dan http://overheid.nl
Inderdaad, ik zal hieronder een voorbeeldje geven:
Nu: http://www.google.nl.
  • Root domain: .
  • Top level domain: nl
  • Second level domain: google
  • Subdomain: www
Straks: http://www.google.
  • Root domain: .
  • Top level domain: google
  • Second level domain: www
of http://google.
  • Root domain: .
  • Top level domain: google

[Reactie gewijzigd door ReTechNL op 13 juni 2012 15:46]

Waarom niet gewoon:
Straks: .www.google
Root: google
Top Level Domein: www
Second Level Domein van TLD: .

??
aangezien de root altijd een . is.
This is the top of the tree, representing an unnamed level; it is sometimes shown as two empty quotation marks (""), indicating a null value. When used in a DNS domain name, it is stated by a trailing period (.) to designate that the name is located at the root or highest level of the domain hierarchy. In this instance, the DNS domain name is considered to be complete and points to an exact location in the tree of names. Names stated this way are called fully qualified domain names (FQDNs).
Source: http://technet.microsoft.....aspx#w2k3tr_dns_how_ehij
www is in beide gevallen een "host" iets dat verwijst naar 1 (of meer) IP adressen.
Je kunt aan een domain (wat jij second level domain noemt) ook nog een default IP adres hangen, maar dat kan nu ook al.
http://google.nl (dit werkt nu gewoon al).

Verder laat je in de .google voorbeelden informatie weg. Door google.nl te kiezen ipv google.com kies je expliciet voor de Nederlandse Google site. Om dat met het nieuwe TLD te doen zou je dus zoiets moeten doen.
http://nl.google (schiet niet op)

(Ik weet dat een site ook de taalvoorkeuren uit de browser of lokatie gegevens zou kunnen gebruiken, maar dat staat hier los van, daar heb je nl. ook geen eigen TLD voor nodig)

Het enige voordeel dat ik kan bedenken (naast flink geld vangen bij ICANN) is dat iemand zelf de baas is over zo'n top level domain. Je kunt nergens anders een domain krijgen met bijvoorbeeld .google. Ook verwacht ik dat alle domains in je eigen TLD niets extra kosten (je bent je eigen registrar als ik het goed begrijp). Voor de gebruikers wordt de verwarring alleen maar groter met honderden onbekende TLD's.

[Reactie gewijzigd door Ge Someone op 13 juni 2012 16:30]

Er zijn in DNS alleen maar (domein)namen. Het onderscheid tussen top-level-domain, domein, subdomein en host is puur administratief en heeft geen enkele betekenis in DNS.

Je kunt op alle niveaus records aan een naam hangen. Je kunt ook prima een website maken voor "com" als je voor "com" een IP record toevoegt en een webserver op dat IP adres laat draaien.
Het enige voordeel dat ik kan bedenken (naast flink geld vangen bij ICANN) is dat iemand zelf de baas is over zo'n top level domain. Je kunt nergens anders een domain krijgen met bijvoorbeeld .google. Ook verwacht ik dat alle domains in je eigen TLD niets extra kosten (je bent je eigen registrar als ik het goed begrijp). Voor de gebruikers wordt de verwarring alleen maar groter met honderden onbekende TLD's.
Niet alleen dat. De ccTLD's hebben een mooi juridisch precedent geschapen dat alles wat onder een "landcode" valt onderdeel is van de activiteiten in dat land.

Registreer ik dus www.onzin.tk, dan ben ik verplicht me aan de wetten van dat land (.tk, Tokelau) te houden.

.COM,. NET en .ORG zijn van oorsprong bedoeld voor domeinen in de VS maar zijn uiteindelijk globaal gebruikt. Dat is ook één van de achterdeuren die de FBI gebruikt om internetcriminelen in het buitenland toch aan te willen pakken terwijl ze nog nooit voet in de VS hebben gezet.

Met een eigen TLD ben je dat probleem compleet kwijt, want de juridisdictie van een eigen TLD is niet zo maar te bepalen.
Ik denk dat dan het adres van de houder leidend is.
Ook niet, de locatie/land van waar de server gehost wordt is de jurisdictie die lijdend is.
Als jij een .nl of een .be domein hebt. En jij hebt je server in nederland of belgië staan dan ben jij juridisch gebonden aan de wet van nederland of belgië.
Maar als jij een .nl of .be domein naam hebt en jij hebt je server staan in "Tokelau" dan ben jij juridisch verbonden aan de wetten die gelden in "Tokelau". Ook al heb je een .nl, .be, .fr of .de domein naam.
Ja en ik me maar afvragen waar me belasting geld blijft... In een nutteloos domeintje dus :D
Belachelijk, en steeds maar meer bezuinigingen door willen voeren.
Nee, ze gebruiken duidelijk en herhaaldelijk "moeten" in plaats van willen. Dat maakt het juist zo naar dat ze hier gewoon even een paar ton over de bank willen gaan slingeren.

[Reactie gewijzigd door DominoNL op 13 juni 2012 14:47]

zal nog leuk worden dan vlaanderen.politie }:O
politie.vlaanderen kan toch ook? Wat een verwarring.
17k per jaar 'onderhoudskosten'? Hoe kan dat nou weer zo duur zijn?
Iets met monopolie...

...en zónder marktwerking en concurentie.
Welk monopolie? Het staat je vrij je eigen nameserver te beginnen, of een andere uit te gebruiken. http://en.wikipedia.org/wiki/Alternative_DNS_root heeft een paar voorbeelden.

Dat niemand het gebruikt, tsja...
icann wil dit vangen per TLD. Dus het is niet een keuze, maar het zal gewoon moeten.

Welke andere kosten daar bij komen qua servers zal niet bij deze 17.000 in zitten, maar dat zal meer dan dat bedrag zijn gok ik zo.
ge begrijpt het concept monopolie niet.
Een monopolie wil zeggen dat er 1 partij is die zo sterk in de markt staat dat ze op haar eentje de markt kan bepalen.
Microsoft heeft een monopolie op desktop OS en werd veroordeelt omdat ze er misbruik van gemaakt heeft. Nochtans zijn er andere OS'en beschikbaar.
17k per jaar 'onderhoudskosten'? Hoe kan dat nou weer zo duur zijn?
root-nameservers zijn best dure omgevingen :)
Onderhoud van de DNS root infrastructuur... maar het blijft natuurlijk duur.
Dat is natuurlijk om te voorkomen dat niet gebruikte TLD's geregistreerd blijven.
Laat 't maar lekker duur blijven, des te minder onzin geregistreerd gaat worden. Ik zie het helemaal niet zitten deze uitbreiding. Het maakt het onoverzichtelijker. Ik snap wel dat het in het geval van Google enigszins toegevoegde waarde kan hebben, maar .overheidnl? Kost veel te veel geld voor geen enkele toegevoegde waarde. Wat is er nou anders aan dan overheid.nl? Dat ene puntje kost dus tonnen!
Ik weet niet zeker of het 'onderhoudskosten' zijn, maar als registrar betaal je naast een bepaald bedrag om geaccrediteerd te worden ook een jaarlijkse fee om als registrar actief te mogen zijn.

Ik dat dit hetzelfde is.
Vergeet niet de miljoenen aan reclame stickers om dit aan jan en alleman bekend te maken. En de miljoenen die het al heeft gekost om de huidige domeinnamen onder het publiek bekend te maken wat dus nutteloos is geweest. En als het nou een verbetering was ok maar het is niet eens helder waarom het huidige systeem zou moeten veranderen. Maar ja het is de overheid. Daar komen de meest onzinnige ideeen vandaan.
Hier wordt het internet een stuk overzichtelijker van... |:(

[Reactie gewijzigd door Vaal op 13 juni 2012 14:45]

Yep! <nee schuddende smiley>

Hier is de hele lijst met aangevraagde TLD's: http://newgtlds.icann.org...trings-1200utc-13jun12-en

Een paar die me opvallen:
ANTIVIRUS Symantec Corporation
BANANAREPUBLIC The Gap, Inc.
CIALIS Eli Lilly and Company
SEX Internet Marketing Solutions Limited en
SEX ICM Registry SX LLC
Het valt me ook op hoeveel bedrijven opgericht lijken te zijn om een TLD te bemachtigen 8)7

APP Top Level Domain Holdings Limited
APP Dot App LLC
APP DotApp Inc.
APP .APP REGISTRY INC.
APP dot App Limited

Het gaat er inderdaad stukken overzichtelijker van worden... |:(
Of Charleston Road Registry die 101 aanvragen heeft gedaan, waaronder 'youtube' en 'google'.

Na wat onderzoek blijkt dit Google zelf te zijn.
We are digesting the new gTLD list right now and have found that Google Has applied for 101 new gTLD strings, Amazon 76, Microsoft 11

Apple only applied for .Apple
Bron: http://www.thedomains.com...-77-microsoft-11-apple-1/
Leuk lijstje om email adressen met namen te harvesten |:(
Als dit de herkenbaarheid van de overheid vergroot, is het een goede zaak. Burgers kunnen dan zien of ze ook echt zaken doen met de overheid. Overigens lijkt het een groot bedrag dat er voor neergeteld moet worden. Maar elke aanpassing van logo of huisstijl kost al meer.
Volgens mij weet inmiddels iedereen dat overheid.nl de overheid vertegenwoordigd. En die handvol die dat niet weten, die komen er vanzelf wel achter.
De overheid is iets groter dan alleen overheid.nl. Denk alleen al aan gemeenten.
Dat het overheidnl moest worden is jammer, maar wel zo handig ivm onze zuiderburen. Voor de rest kan het zeker een goed initiatief zijn als het algemeen opgepakt om, zoals wildpicture zegt, een eenduidige plek voor de overheid online te regelen.
Maar dan nog is het onzin: alles wat je onder .overheidnl kunt zetten, kun je ook als subdomeinen onder .overheid.nl hangen. Geen enkel verschil, behalve die ene punt.
grappig, nu kunnen wij Belgen in de volgende ronde gewoon .overheid aanvragen, zoals jullie met .politie aan de haal zijn :)
Snap je punt en ben het er tot bepaalde hoogte mee eens maar dan had te het als nog wat korter gemogen imo.
Right, met .overheidNL is DNS spoofing niet meer mogelijk.
Volgens mij is het idee achter het claimen van .overheidnl dat malafide organisaties zich niet gaan voordoen als de Nederlandse overheid. Waarschijnlijk blijft overheid.nl gewoon bestaan.

Overigens vind ik 187.000 euro een vrij schappelijk prijsje voor een tld.
Het verbaast mij eerlijk gezegd dat er gekozen is voor .overheidnl en niet voor .overheid. Iemand die daar het fijne van weet?
denk dat ze zich willen onderscheiden van 'alle' andere nederlandstalige landen.
Hoe heet de politie dan in die andere nederlandstalige landen?
Misschien krijgen we wel:
nederland.politie
belgie.politie
en dan uiteraard alle provincies/steden...
Ben zeker benieuwd :P
  • overijssel.politie
  • drenthe.politie
  • noordholland.politie
  • zuidholland.politie
  • westvlaanderen.politie
  • antwerpen.politie
  • limburg.politie
Gaat toch prima? Nederland en België door elkaar?
want overijssel.politie.nl of westvlaanderen.politie.nl kan natuurlijk niet 8)7

ik vind het echt schandalig..
prima, en naar welk limburg gaat limburg.politie dan?
Gaat toch prima? Nederland en België door elkaar?
Nee, daarnaast zit je met het tweetaligheidsprobleem.

Zo heb je Waals-Brabant, Zuid-Brabant, Vlaams-Brabant en Noord-Brabant.
En dan hebben we het nog niet over (Zeeuws) Vlaanderen en (Belgisch) Limburg.
  • limburg.politie
Gaat toch prima? Nederland en België door elkaar?
Je bent je er van bewust dat zowel Nederland als België een provincie genaamd Limburg hebben? ;)
Je hebt gelijk, niet bij stilgestaan. Echter was mijn opmerking een beetje sarcastisch bedoeld.
Het is ook weggegooid geld, daar ben ik het helemaal mee eens. Vooral in deze tijd. Ik zie het nut er niet helemaal van in.
[...]


Je bent je er van bewust dat zowel Nederland als België een provincie genaamd Limburg hebben? ;)
Dan maken we daar heel mooi Oost-Limburg en West-Limburg van, net zoals Noord- en Zuid-Brabant.

Kunnen we gelijk de systemen op elkaar aansluiten voor het geval we over een paar jaar een Commisaris van de Koningin mogen aanstellen voor West-Vlaanderen en Antwerpen. :+
  • overijssel.politie
  • drenthe.politie
  • noordholland.politie
  • zuidholland.politie
  • westvlaanderen.politie
  • antwerpen.politie
  • limburg.politie
Gaat toch prima? Nederland en België door elkaar?
Jij bent op de hoogte van het heugelijke feit dat zowel nederland als belgie provincies hebben met namen als limburg en brabant?
limburg.politie ? Belgisch of Nederlands Limburg?
belgisch.limburg.politie
nederlands.limburg.politie

Ja, dat schiet lekker op!
Om het goedkoop te houden hebben wij in België er ook weer 2 ,
de federale- en lokale politie
Hier is dat net zo, KLPD (Korps landelijke politie diensten) en de regionale politie diensten
Hier is dat net zo, KLPD (Korps landelijke politie diensten) en de regionale politie diensten
nog wel, die twee worden volgens mij weer samengevoegd.
korps.landelijke.politie en korps.haaglanden.politie dan.
Zo, ook weer opgelost tot de eerstvolgende verkiezingen na aankomende september deze 'merger' weer ongedaan maken.
Om helemaal correct te zijn hebben wij een ééngemaakte politie op twee niveaus.
Ik vermoed om niet met onze zuiderburen in verwarring te komen?
Als een aanvraag goedgekeurd wordt door ICANN moet het nieuwe TLD een duidelijke groep of maatschappij vertegenwoordigen. Ook is het zo dat als België, Suriname of welke andere groep dan ook, ook een aanvraag had gedaan voor ".overheid" de TLD in veiling zou gaan. Dat zou nog veel meer extra kosten want die originele 185000 ben je dan al kwijt. Die twee letters zorgen voor de extra duidelijkheid en zekerheid bij de aanvraag.
Is dit echt nodig voor 322.400 euro in het eerste jaar?
Grappige is dat van de registratieprijs van 185.000 minstens 55.000 is gereserveerd voor eventuele rechtszaken die tegen ICANN worden aangespannen voor het niet honoreren van een aanvraag.
Wat een onzin. Alsof overheidnl iets toevoegt aan overheid.nl, lijkt mij zelfs eerder verwarrend. En politie.nl kunnen we ook wel vinden toch?
Misschien is dat juist het punt dat ze overheidnl hebben aangevraagt. Zodat mensen die tikfouten maken toch bij de juiste pagina uitkomen en tegen domeinkapers? Maar het lijkt me wat overtrokken. Ik snap niet dat de ICAN uberhaubt zou toestaan dat ik overheidnl zou claimen. Dat is toch duidelijk in geding met de veiligheid etc.
maar het is mogelijk dat je een typfout maakt en op een site uitkomt die niet van de politie is, maar er wel sterk op lijkt. Bij .politie geeft de politie zelf de domeinnamen uit en je weet dan dus altijd dat je met de goede instantie in contact staat. Zo vind ik de .bank extentie één van de beste voorbeelden van de voordelen van de nieuwe extenties. Daar waren deze uiteindelijk ook voor bedoeld en dat bedrijven er massaal opspringen is een bijkomstigheid.
Waarbij .bank misschien wel in handen komt van een partij die fishing sites ontwikkeld. Zal vast iets over in de voorwaarden van ICANN staan, maar dan is het eerste kwaad al geschied. Het feit dat een domein op .bank eindigt voegt in het huidige internet helemaal niets toe. Dat veranderd pas als .bank door een partij wordt beheerd die door iedereen vertrouwd wordt. En laten we daar nou juist certificate authorities voor hebben... Niet dat die zo vertrouwd zijn, maar dan praten we in ieder geval over een systeem wat al geruime tijd bestaat en wat door een aantal onwetende gebruikers inmiddels herkend wordt als 'veilig'.
Inderdaad.
De gemiddelde overheid.nl bezoeker begrijpt misschien eindelijk hoe een gemiddeld url er uit ziet en zijn blikveld is beperkt tot .nl, .com, .nu en .net.
Ga je er dit soort onzin aan toevoegen dan worden dat gouden tijden voor phishers en scammers, omdat niemand het nog begrijpt en nog weet wat nou wel of niet een echt domein is. Het is ook gewoon te lang.
.gov is nog net te begrijpen, maar dit gaat, hoe dan ook, niet werken.

Echt.. ik kan mijn hoofd niet hard genoeg neerbuigend nee laten schudden vanwege de zoveelste overheidsfaal.
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik hierop zit te wachten... de namen worden er dan niet altijd duidelijker van. Jammer ook dat een club als ICANN hier zóveel geld voor mag en kan vragen... zo wordt het dus voor grote multinationals wél mogelijk een eigen TLD te regelen maar voor de MKB'ers onder ons is het zo goed als onbereikbaar...
Gelukkig! Daarom doen ze dat ook, om wildgroei aan TLDs tegen te gaan.
Ja inderdaad die insteek snap ik, maargoed... om een paar ton voor zoiets te vragen vind ik wel aardig veel. Daarnaast moet je ook nog zelf investeren in de infrastructuur. Feit blijft dat deze m.i. nutteloze investering niet bijdraagt aan het draagvlak van de NL bevolking.... :/
Hahaha. Inderdaad, gelukkig maken ze het duur, zodat alleen de grote multinationals te veel geld betalen, maar daardoor eigenlijk alle kleinere concurrenten ook meemoeten en het einde zoek is. Stel je voor dat we alleen de strict noodzakelijke domeinen gehouden zouden hebben.

Kassa, ICANN. Veel succes.

Het is jammer dat we als internetgebruikers verplicht worden hieraan mee te werken.

[Reactie gewijzigd door Morphix op 13 juni 2012 15:01]

MKB'ers kunnen ook de infrastructuur niet onderhouden. Lijkt me een beetje zinloos dus. Daarbij krijg je een enorme wildgroei aan domeinnamen als het goedkoop is. Nog maar niet te spreken over domeinkapers.
gelukkig wel ja...
anders krijg je helemaal een wildgroei, van mij had een tld eigenlijk best een miljoen mogen kosten.
Het had wat mij betreft nog veel duurder mogen worden, je krijgt nu alsnog een heleboel losse TLD's waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.
Daarnaast zullen ALLE bedrijven hun .com, .net, etc. gewoon behouden want die kent men al.
1 2 3 ... 9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.