De FBI is begonnen om duizenden gps-trackers van voertuigen te verwijderen. Aanleiding is een uitspraak van het Federaal Hooggerechtshof waarin het plaatsen van een tracker zonder een gerechtelijk bevel illegaal is bevonden.
Andrew Weissmann, werkzaam als juridisch raadsman bij de FBI, heeft vrijdag tijdens een lezing aangegeven dat de dienst circa drieduizend gps-trackers zal verwijderen die het op voertuigen heeft aangebracht, zo meldt The Wall Street Journal. Via de trackers kunnen de bewegingen van een autoeigenaar in kaart worden gebracht, maar de FBI is door een recente uitspraak van het Federaal Hooggerechtshof gedwongen om de apparaatjes te verwijderen als het geen gerechtelijk bevel heeft gekregen.
De FBI heeft volgens Weissmann problemen gehad om sommige gps-trackers te vinden die uitgeschakeld waren. De opsporingsinstantie heeft bij de rechter toestemming moeten vragen om deze trackers tijdelijk in te mogen schakelen in een poging deze alsnog op te kunnen sporen.
In oktober 2010 ontstond commotie nadat een Egyptisch-Amerikaanse student een gps-tracker onder zijn auto had gevonden. De FBI bleek de volgapparatuur te hebben geplaatst omdat deze de student als een verdachte zag. De opsporingsdienst zou in duizenden gevallen trackers hebben ingezet zonder dat het daarvoor toestemming van de rechter had gekregen.
Het Federaal Hooggerechtshof oordeelde in januari dat de FBI moet stoppen met het heimelijk plaatsen van de opsporingsapparatuur zonder gerechtelijk bevel. Volgens de hoogste rechtsinstantie moet het plaatsen van een gps-tracker gezien worden als een huiszoeking, een opsporingsinstrument waar middels een huiszoekingsbevel ook toestemming van een rechter voor benodigd is.
[Reactie gewijzigd door player-x op 26 februari 2012 23:50]
[Reactie gewijzigd door Quad op 26 februari 2012 15:03]
Niet te vergelijken met een GPS tracker. Als je bijv. een Tomtom in je auto hebt liggen kun je toch ook niet zomaar gevolgd worden?Je hebt dus in moderne Amerikaanse auto's gps en telefoon en zie daar zo kan men heel simpel heel veel auto's al volgen.
Dus het is met jouw ok dat de politie een GPS tracker in jouw auto plaatst?Eens, maar het is denk ik wel erg onpraktisch om eerst een berg papieren te regelen voordat je zo'n gps-tracker kan plaatsen.
Het probleem is niet het plaatsen van de tracker, maar het gebruik van de data.In veel gevallen kom je wellicht plotseling een (mede)verdachte op het spoor en ben je toevallig in de gelegenheid om zo'n gps tracker te plaatsen. Als je dat dan niet mag doen omdat je de juiste papieren niet hebt, dan krijg je wellicht geen tweede kans om dat wel te doen.
Dat is dan jammer, maar dat is iets dat men op de koop moet nemen, ter preventie van "Big Brother", dit is een hellend vlak en de meer we onze privacy opgeven voor deze inbreuken, de meer we beginnen te leven in een stasi achtige landen.En wellicht heb je op dat moment ook nog te weinig info van die verdachte om de papieren te kunnen regelen.
[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 26 februari 2012 14:38]
[Reactie gewijzigd door Magalaan op 26 februari 2012 15:07]
Dat is het niet, zoals het Hooggerechtshof net heeft geoordeeld. Het mag niet zonder gerechtelijk bevel.Waarschijnlijk is dit een grijs gebied.
Dit is appels met straaljagers vergelijken: het artikel praat over iets wat de overheid van de VS doet. Jij refereert naar iets wat Britse bedrijven doen. En dan nog hoeft niet alles specifiek (zoals een hoofddoekjesverbod...) in de wet omschreven te worden: de gerechtelijke macht is aangesteld om te oordelen naar redelijkheid en billijkheid.Technologie maakt dingen mogelijk die niet expliciet in de wet worden beschreven. Maar denk nu niet dat hiermee het tracker verhaal teneinde is, want uit de affaire met de Britse boulevard kranten bleek dat journalisten van alles doen om mensen af te luisteren en reken maar dat die ook trackers gebruiken.
Je praat over de toekomst. Eén blik op sites zoals DealExtreme.com en je bent er vandaag al.Die dingen zijn straks voor een habbekrats te kopen. Echtgenoten die elkaar of hun kinderen in de gaten willen houden, gaan ze kopen. Werkgevers zullen ze inbouwen in bedrijfsspullen. Jaloerse collega's en vrienden zullen ze in geschenken stoppen. En wat dacht je van criminelen, die mensen willen overvallen of chanteren. Voor je het weet zit iedereen elkaar te bespioneren, en begluren.
Oneens. Immers kan iemand zich wel gemakkelijk tegen Little Brother verdedigen (op legale en minder legale manieren, zoals GSM+3G en GPS jamming). Jezelf verdedigen tegenover Big Brother is helaas vaker lastig en illegaal. De overheid stelt de regels op en niet altijd in het voordeel van de bevolking. Let maar op dat binnen afzienbare tijd er in de VS een wetswijziging wordt doorgevoerd die het soort praktijken zoals besproken in het artikel wel mogelijk maken.Zoals Micho Kaku stelde is het grote probleem voor de privacy straks niet big brother, maar little brother. De overheid is aan duidelijke restricties gebonden om haar macht in te perken, de rest veel minder.
Nee. Net als bij een huis wordt de burger verwacht zijn spullen tot in het redelijke te beveiligen (deur op slot, etc.). Anders wordt inbreken bijvoorbeeld insluiping. En "ik-gerichtheid" is niet per definitie slecht: hoe verdedig ik mijzelf tegen de rest?We zullen de keerzijden van tecnnologie steeds nadrukkelijker gaan ondervinden, zeker als tegelijkertijd de moraal verder achteruit boert omdat mensen steeds meer ik-gericht zijn. Wie moet dat tegenhouden? Dan kijkt iedereen weer naar de overheid. Maar die wordt dan weer in zijn macht aan banden gelegd.
De overheid is er om de burger te beschermen, niet om deze te onderdrukken. Wat de FBI bijvoorbeeld heeft gedaan neigt naar onderdrukking, omdat een neutrale partij (de gerechtelijke macht) geen oordeel erover heeft kunnen vellen.Maar we moeten ook realistisch zijn. De overheid is er om de burger te beschermen, dus moet zij ook over machtsmiddelen kunnen beschikken. En naarmate criminelen steeds meer machtsmiddelen ontwikkelen om ongestoord hun gang te gaan, zal ook de overheid naar meer controle middelen zoeken. Het is een duivels dilemma waar de wetenschap ons voor stelt.
Dus je geeft aan dat de gewone burger geschoold moet worden? Dat kan. Een voorstel dat ik ooit eerder heb gedaan: laat iedereen van de beroepsbevolking een "computerrijbewijs" halen wanneer computers gebruikt worden in het werk. Voor een auto heb je toch ook een rijbewijs nodig?De wetenschap ontwikkelt meer macht, maar die macht komt vaak niet bij de gewone burger terecht maar bij organisaties en mensen met middelen en kennis. Dat maakt de gewone burger relatief steeds machtelozer in het geheel. Kijk maar naar computer virussen, een gewone burger kan zich daar gewoon niet meer tegen beschermen, hij mist de kennis om dat te kunnen. Zelfs organisaties blijken niet in staat zich te beschermen.
Helaas blijkt dat veel overheden meer macht hebben (of denken te hebben) dan de burgers, waardoor hun hele bestaansdoel teniet wordt gedaan. Zie het artikel voor een voorbeeld waarin onethisch wordt gehandeld.Dan kom je toch weer bij de overheid terecht. Ze zullen dan toch de opsporingsmiddelen moeten hebben om burgers en organisaties te beschermen. Machtsongelijkheid leidt tot onethisch handelen in de handen van onethische mensen. De overheid is geschapen om de gevolgen van machtsongelijkheid op te heffen.
[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 februari 2012 16:38]
Dat het Federaal Hooggerechtshof er aan te pas moest komen is nu juist omdat het een grijs gebied is! Of denk jij soms dat gewone zaken tot het Federaal Hooggerechtshof worden uitgevochten. Dan vergis je je. Dat het Federaal Hooggerechtshof wordt ingeschakeld is om een uitspraak te krijgen die vervolgens in gelijksoortige gevallen als jurisprudentie kan dienen. Gewone zaken nemen ze niet in behandeling, daar zijn de lagere rechtbanken voor.Dat is het niet, zoals het Hooggerechtshof net heeft geoordeeld. Het mag niet zonder gerechtelijk bevel.
[Reactie gewijzigd door Magalaan op 26 februari 2012 18:41]
En gewone rechtspraak kan ook gebruikt worden voor jurisprudentie. Het enige dat dit kan wijzigen is hoger beroep. In het geval van het Federaal Hoggerechtshof: dat is hoog genoeg om twijfel redelijkerwijs uit te sluiten, waardoor dit gebied niet (meer) grijs is.[...]
Dat het Federaal Hooggerechtshof er aan te pas moest komen is nu juist omdat het een grijs gebied is! Of denk jij soms dat gewone zaken tot het Federaal Hooggerechtshof worden uitgevochten. Dan vergis je je. Dat het Federaal Hooggerechtshof wordt ingeschakeld is om een uitspraak te krijgen die vervolgens in gelijksoortige gevallen als jurisprudentie kan dienen. Gewone zaken nemen ze niet in behandeling, daar zijn de lagere rechtbanken voor.
Niet iedereen met een rijbewijs weet hoe een motor van een auto gerepareerd kan worden. Toch wordt verwacht dat ze bekwaam in het verkeer zijn.De gewone burger scholen? Daar geloof ik helemaal niet in. Niet technische mensen laten zich niet scholen daarin.
Basisprincipes van 15 jaar geleden gelden nog steeds. Bovendien een verplichte opfriscursus zou om de zoveel tijd niet slecht zijn.Ze begrijpen er geen snars van en de situatie verandert zo snel dat ze er ook weinig aan zouden hebben.
De meesten die een auto kunnen besturen kunnen er relatief veilig mee rijden. Opleiding loont.De meesten kunnen zich eenvoudigweg niet beschermen.
Het is Federal Bureau of Investigation.Verder. De FBI is een opsporingsorganisatie, Het heet niet voor niets Federal Buro of INVESTIGATION.
Ik claim nergens dat ze trackers niet zouden moeten gebruiken.Een tracker is gewoon een onderzoeksmiddel en ligt voor de hand dat ze die ook gebruiken naast telefoontaps en ander methoden om criminaliteit te onderzoeken. Nieuwe omstandigheden vereisen nu eenmaal ook de inzet van nieuwe middelen. De rechter heeft ook niet geoordeeld dat ze trackers niet mogen gebruiken maar alleen na een gerechtelijk bevel.
In tegenstelling tot wat velen denken, zijn privacy en veiligheid niet elkaars tegenpolen. Beiden kunnen goed vertegenwoordigd worden, maar er is een overheid nodig die hiervoor open staat.Ik vind terecht dat zulke waarborgen worden ingebouwd, maar verder vindt ik dat de overheid wel wat meer bevoegdheden mag krijgen dan nu het geval is. Er is namelijk een afweging tussen privacy van de burger en veiligheid van de burger. Het aspect veiligheid vind is zeker zo belangrijk, zo niet belangrijker dan privacy.
Je verwart openheid met openbaarheid. Er is een verschil tussen een auto volgen door bijvoorbeeld het kenteken te registreren en iets op de auto plakken: in het laatste geval wordt privacy geschonden wanneer de auto op eigen privé terrein staat. Om dit risico af te dekken is nog steeds een gerechtelijk bevel hiervoor nodig.Mensen maken een enorm punt van privacy. Maar privacy staat wel haaks op openheid. Ook openheid is een waarde. Privacy vind ik iets dat vooral beschermd moet worden in de veiligheid het eigen huis, maar niet meer als je je op de openbare weg begeeft. Ook de internet highway is een openbare weg.
Omdat men geen rekening houdt met de kosten/baten-analyse. Je vangt met het "in de gaten houden van het internet" alleen maar enkele kruimeldieven. De rest maakt gebruik of leert gebruik maken van middelen om dit te voorkomen.Als de overheid camera's in steden en langs wegen mag zetten om de situatie in de gaten te houden en reageren, waarom dan niet langs de internet weg. Moet internet dan een vrijstaat zijn voor criminelen die daar alles kunnen uitvreten zonder dat de overheid dit mag zien? Dan kunnen we ook in het land plaatsen maken waar criminelen vrij criminaliteit kunnen bedrijven.
Het probleem is dat onschuldigen last zullen ondervinden wanneer ze van te voren al als schuldig worden bestempeld.Niet dat ik daar helemaal op tegen ben, zolang het geen onschuldigen schaadt.
Met handelaars aanpakken los je het probleem niet op (er wordt kinderporno gemaakt, dus er worden kinderen mishandeld); dat wordt nog steeds gedaan door ouderwets politiewerk. En een overheid die rekening houdt met privacy hoeft niet vleugellam te zijn: zoek niet de extremen op. De wereld is niet zwart/wit.Dat mensen gokken of seks willen bedrijven, willen handelen kan ik wel billijken als ze daar niemand mee lastig vallen. Maar als ze anderen gaan oplichten, keiharde kinderporno verhandelen, enz. dan vind ik toch echt dat de overheid dat moet kunnen waarnemen en handeld kunnen optreden. De overheid vleugellam willen maken onder het mom van privacy vind ik dan een oneigenlijk argument.
Dat klopt. Heb ook nergens anders beweerd.Privacy willen we beperken tot de prive-situatie, dus thuis binnen het huis. Verder moet het mogelijk zijn dat mensen secure transacties kunnen doen voor bankzaken en ook gegevens veilig moeten kunnen storen. Maar zodra er aanwijzingen zijn van crimineel handelen dan moet de overheid de middelen hebben dat kunnen vaststellen. Net zoals ook in de normale praktijk. Wel netjes via een rechterlijk bevel, zodat het middel niet te pas en onpas wordt gebruikt.
Het is jammer dat je jezelf tegen spreekt. Eerder gaf je nog het volgende aan:Het moet niet zo zijn dat iedereen gemonitord wordt, ook al is er geen enkel verdenking. Wat veel bedrijven doen is dan ook een veel grotere aantasting van de vrijheid van hun personeel.
Door dit soort maatregelen wordt iedereen gevolgd en vooraf al bestempeld als mogelijke crimineel.Als de overheid camera's in steden en langs wegen mag zetten om de situatie in de gaten te houden en reageren, waarom dan niet langs de internet weg.
Onwaar. Je mag tegen elke ambtenaar (van interne schoonmaker bij het gemeentehuis tot rijksagent) liegen. Alleen ben je in Nederland verplicht om een identificatiebewijs te overleggen wanneer specifieke soorten ambtenaren (politieambtenaren, buitengewoon opsporingsambtenaren en toezichthouders in het kader van de uitoefening van hun functie) hierom vragen. En dan nog mag dit alleen wanneer het redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak noodzakelijk is.Maar ik vind bijvoorbeeld dat de overheid wel het anoniem opereren op internet aan banden zou mogen leggen. Ik vind anonimiteit geen recht. We hebben niet voor niets een identiteitskaart. Je bent zelfs verplicht eerlijk je naam te zeggen als er om gevraagd wordt door een ambtenaar of als je iets tekent. Waarom zou dat anders moeten zijn op internet?
Anonimiteit kan ook voortkomen uit bescherming. Jij hebt bijvoorbeeld bepaalde gegevens niet opgegeven op T.net. Risicomijdend gedrag toont men niet voor niets.Het is er ingeslopen dat iedereen zich anoniem op internet begeeft. Maar eigenlijk komt daar meer ellende dan goeds uit voort. Als mensen verplicht worden om met hun eigen naam te opereren dan zijn ze ineens een heel stuk beleefder en aardiger en laten ze een hoop vervelend handelen achterwege. Waarom? Omdat ze dan met consequenties worden geconfronteerd. Veel mensen hebben een lage moraal, maar in het dagelijkse leven verbergen ze dat achter aangeleerd gedrag. Op internet laten ze de hond uit en beginnen ze anderen voor idioot uit te maken en sarren.
Wel eens gehoord van valse/gestolen identiteiten? Men is veel sceptischer wanneer iemand een duidelijk alternatieve identiteit hanteert dan een 'echte' naam, ook al kan deze gestolen zijn. Alles open op straat gooien lijdt niet tot een betere maatschappij. Of is de wereld qua criminaliteit veel beter geworden sinds sociale netwerken zijn geïntroduceerd?Dat maakt zelfs dat de meeste mensen liever anoniem opereren om niet door deze hufters te worden lastig gevallen, want je weet maar nooit wat ze nog meer uithalen. Dat leidt niet tot een betere maatschappij. Of je verplicht mensen om niet meer anoniem te opereren behoudens enkele uitzonderingssituaties, of je zorgt dat je ze kan ontmaskeren en dat ze weten dat ze niet kunnen vertrouwen op hun anonimiteit.
Je spreekt jezelf weer tegen met het eerdere genoemde punt: als alles gemonitord wordt, worden middelen altijd ingezet. En de overheid heeft nu al veel middelen, zonder dat extra uitzonderingen voor hun nodig zijn. Zoals ik al eerder aangaf: de meeste criminaliteit wordt opgelost met ouderwets politiewerk door opsporing. De bevolking criminaliseren kan hierheen helpen, omdat je er dan plots een heleboel criminelen bij hebt.Het enige wat belangrijk is dat de overheid haar middelen inzet als er een gerede aanleiding is. Maar als de aanleiding er is dan moet ze over alle middelen kunnen beschikken die nodig zijn.
Het kan dan ook niet zo zijn dat er op internet anonieme netwerkjes van politieke minderheden bestaan waar schuldigen hinder door ondervinden. Oh, wacht...Het kan dan ook niet zo zijn dat er op internet anonieme netwerkjes van criminelen en pedoseksuelen bestaan waar onschuldigen het slachtoffer van zijn.
Maar er is des te meer reden om onschuldigen te beschermen.Die moeten gewoon kunnen worden opgerold. Niks privacy. Wie criminaliteit onder het mom van privacy zit te beschermen die is verkeerd bezig.
Off-topic.Ook vind ik dat overheid zelf best opener mag zijn. Ook de overheid moet controleerbaar zijn[...]
Hou je met je cijfers wel rekening met andere variabelen? Correlatie geeft niet meteen een relatie aan. Bijvoorbeeld: hoeveel is er bezuinigd op de hoeveelheid politie en rechercheurs? Hoeveel aannames zijn er gedaan waarin politie wordt ingeruild voor techniek om menselijke problemen op te lossen?Dus laten we eens een keer over openheid praten. De macht van de overheid wordt overschat. Als je kijkt naar het oplossingspercentage van misdaden is zwaar achteruit gegaan. Ouderwets recherche werk daar worden pedoseksuele netwerken echt niet mee opgerold. De contacten verlopen hoofdzakelijk digitaal. De overheid moet gewoon nieuwe machtsmiddelen ontwikkelen om de nieuwe situatie te kunnen beheersen. Het gaat meer over het waarborgen van de inzet van die middelen dan de middelen zelf.
[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 februari 2012 00:22]
Jij beweerde nu juist dat het géén grijs gebied was. In dat geval was de supreme court er nooit aan te pas gekomen.En gewone rechtspraak kan ook gebruikt worden voor jurisprudentie. Het enige dat dit kan wijzigen is hoger beroep. In het geval van het Federaal Hoggerechtshof: dat is hoog genoeg om twijfel redelijkerwijs uit te sluiten, waardoor dit gebied niet (meer) grijs is.
Ofwel je kunt niet zo maar in beroep gaan bij dit hooggerechtshof, men doet dit alleen om een voorbeeld uitspraak te krijgen. Je hebt gelijk dat elke uitspraak van een rechter als jurisprudentie kan dienen, maar dat heeft veel minder gewicht dan een uitspraak van de supreem court. Zolang er geen uitspraak is van de supreem court kan de rechter gewoon anders beslissen, geen een rechter gaat echter in tegen de supreme court.Met enige uitzonderingen worden alleen beroepszaken behandeld door het Supreme Court. Bij de meeste van deze gevallen gaat het om geschillen over de uitleg en grondwettelijkheid van de handelingen en van wetten, die door het Congres of door afzonderlijke staten ingevoerd zijn.
Anders dan bijvoorbeeld de Nederlandse Hoge Raad behandelen de negen rechters het Amerikaanse federale hooggerechtshof lang niet alle zaken die het worden voorgelegd. Rechtzoekenden kunnen een petition for a writ of certiorari indienen bij dit hof. In veel gevallen volgt een éénregelige beslissing dat dit verzoek is afgewezen. Dat betekent dat de rechters de zaak niet van voldoende belang vinden in het kader van hun rechtsvormende taak en niet dat de aanvrager geen gelijk heeft.
[Reactie gewijzigd door Magalaan op 27 februari 2012 03:04]
[Reactie gewijzigd door DiGiBrAt op 26 februari 2012 14:39]
[Reactie gewijzigd door -ETz-candyman op 26 februari 2012 15:03]
ojajoh?Dat kùnnen ze zeker maar in de VS wordt daar een stuk minder makkelijk toestemming voor gegeven dan in Nederland.
[Reactie gewijzigd door 3dziggy op 27 februari 2012 16:29]
Dat is handiger dan alleen maar een auto volgen zonder te weten of de eigenaar er op dat moment in rijdt. En dan nog. je volgt de auto; eenmaal geparkeerd kan de eigenaar of bestuurder gewoon zijn weg vervolgen.ach ze kunnen nog steeds bijna elke mobiele telefoon tracken, internet en telefoonlijn aftappen en camera's je laten volgen...
En dan is de kans ook groter dat je de persoon volgt die je bedoelt. In plaats van een auto volgen waarin jan-en-alleman kan rijden.Dat nog even los van het feit dan tegenwoordig iedereen vrijwillig rondloopt met een telefoon waarmee je weldegelijk redelijk nauwkeurig getracked zou kunnen worden.
[Reactie gewijzigd door ThomasG op 26 februari 2012 15:30]
Ik werk in de olie industrie, en heb voor werk 2 jaar in Texas gewoond, een vriend en collega daar, zijn zoon, is gepromoveerd op het ontstaan van de FBI en J. Edgar Hoover.Je moet zo'n film natuurlijk met een korel zout nemen
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl • Hosting door True