Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Angry Birds is, vr Facebook en Skype, de meest gedownloade app voor smartphones en tablets in 2011. Twee variaties op het spel haalden eveneens de top tien, blijkt uit cijfers van de Nederlandse downloadwinkelanalist Distimo.

Distimo doet in zijn rapport geen schatting van de hoeveelheid downloads van de game, waarbij de speler boze vogels moet afschieten op varkens. Angry Birds is te downloaden bij vrijwel alle downloadwinkels die Distimo in kaart brengt. Alleen BlackBerry App World ontbreekt, vermoedelijk omdat BlackBerry's tot voor kort niet de grafische kracht hadden om de game soepel te draaien.

Facebook en Skype maken de top drie compleet. Google Maps staat op vijf. Dat duidt erop dat Distimo ook updates meetelt; Google Maps staat standaard op de grote meerderheid van de Android-toestellen en hoeft dus alleen van updates te worden voorzien. De software is niet verkrijgbaar voor andere platforms. Naast de drie Angry Birds-versies staan ook de games Fruit Ninja en Talking Tom Cat in de top tien.

De App Store voor iPhone is volgens Distimo de grootste downloadwinkel; Amerikaanse gebruikers kunnen daar bijna 450.000 apps downloaden. De Android Market volgt met bijna 350.000 apps. In de App Store voor iPad zijn bijna 150.000 apps te vinden. BlackBerry App World en Nokia Store volgen met 50.000 apps, terwijl Windows Phone Marketplace daar nog een stukje achter staat. Distimo is een Nederlands bedrijf dat downloadwinkels voor mobiele platforms in kaart brengt.

Distimo: aantal apps in 2011 per platform

Reacties (44)

Reactiefilter:-144040+126+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Dat is niet verbazingwekkend als je de hype om Angry Birds ziet. Angry Birds is zeer succesvol maar de figuren uit de game zijn ook zeer herkenbaar waardoor het ideaal te marketen is. Zie bijvoorbeeld die Angry Birds pluche beesten (waar ik er 3 van heb dankzij mijn lieftallige vriendin), uitermate herkenbaar en zorgen er voor dat mensen veel sneller in aanraking komen met Angry Birds. Ze zien de beesten, vragen wat het is en zodra ze weten dat het een app op hun smartphone is gaan ze hem uitproberen.
Of wat dacht je van het tactvol inspelen op allerlei feesten en seizoenen? Dat zorgt voor constant nieuwe content die relevant is, dat werkt erg goed bij mensen. Die adventkalenders met feestdagen zorgen dat mensen elke dag even de applicatie opstarten. Vaak op het werk even tussendoor, dan kijken collega's mee en gaan ze het ook zelf proberen.

Maar belangrijkste succesfactor zal ongetwijfeld zijn dat het een van de eerste leuke puzzelspellen was met een prachtige physics engine die goed werkt en zeer eenvoudig is om te leren en die je zo op pakt om tussendoor te spelen. Je geeft mensen Angry Birds en doet het een keer voor en ze weten direct hoe het werkt, hoeven nergens meer om te vragen.

Wat ik trouwens wel bewonderingswaardig vind is dat ze het spel gewoon gratis aanbieden en de inkomsten halen uit reclames en uit merchandising. Veel gamedevelopers bieden games enkel betaald aan en daarmee haal je kennelijk toch niet zulke successen als gratis games met reclame. Ik, en velen met mij, gaan geen 5 euro uitgeven voor een game die je elke dag een paar minuten in de trein speelt of wanneer je op het toilet zit.

------------------------------------------------------------------

Iets anders wat mij op valt is dat je per maand kleine schommelingen ziet in de groei, deze schommelingen zullen toch om een paar duizend applicaties per maand verschil kunnen gaan. Frappant hierbij is dat de schommelingen van Android anders zijn dan van de iPhone. Het eerste punt waar Android sneller gaat stijgen is een punt waar iPhone langzamer gaat stijgen. En tussen augustus en september zie je bij Android weer een sterke groei na een wat mindere periode terwijl je bij iPhone dan juist een dip in de groei ziet ontstaan.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 21 december 2011 12:36]

Iedereen die ik ken had het spel al in 2010. Ik ook, en als je het eenmaal hebt uitgespeeld ga je echt niet meer uitbreidingen als Rio kopen... Ik vind het daarom ook best merkwaardig dat het ook in 2011 de meest gedownloade app is.
Kopen niet, maar op Android is het spel gewoon gratis en krijg ik dus gratis meer levels ter beschikking. Waarom zou je, als je het origineel leuk genoeg vind, deze uitbreidingen niet gaan downloaden? Ik heb me er kostelijk mee vermaakt en doe dat nog steeds.

Tevens komen er een paar honderdduizend smartphone/tablet gebruikers per dag bij, die zullen alsnog de populaire apps gaan downloaden. Is een app eenmaal populair verschijnt hij ook overal bovenaan de lijsten en zal hij als eerste gedownload gaan worden door nieuwe gebruikers.
Het is een kwestie van eenmaal populair en dan zal je bij nieuwe gebruikers altijd populair blijven omdat je de eerste bent die ze vinden.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 21 december 2011 13:17]

Technisch is het het meest gedownloade spel, logisch ook wel

Bij elke uitbreiding moet je de hele app opnieuw downloaden.

Zou je het geheel delen door het aantal delen zal het minder zijn, maar marketing wil ook iets

De seasons update moest helemaal opgehaald worden, voor de nieuwe levels.
Dus dat is al 5 of 6 x een full download
Inderdaad, goede marketing en herkenbaar. Terwijl het niet meer is dan een opgepoetste game zoals Worms of Gorilla.
Het concept van de game is wel anders dan de twee titels die jij noemt. Als ik het iets moet noemen is het een kruising tussen pinguinmeppen en boulderdash(MSX)
Het concept is identiek aan Gorilla, met enkel wat specials toegevoegd.
Waarom de tablets en smartphones van Apple opsplitsen en dit dan niet doen voor Android? Dit geeft toch een vertekend beeld...
Dit geeft wel een vertekend beeld, maar het is in de Apple App Store makkelijker om de apps voor de iPhone en iPad apart te rekenen. Vaak worden apps in verschillende versies verkocht, bijv. een HD versie voor tablets. In de Android Market zitten de smartphone versie en de tablet versie in n app ingebakken. De manier hoe het eruit komt te zien hangt af van je device.
Dat is wel jammer ja, maar met het geringe aantal tablet apps voor Android op dit moment zal het niet echt veel schelen denk ik.
Omdat Apple dat zelf doet :) En Google dat niet doet...

Apple kan het ook op 1 hoop gooien, is eigen keus!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 december 2011 12:39]

Als ik de helling van de Android Market en de Iphone market zo inschat, zou volgend jaar de Android market wel eens de Iphone market kunnen inhalen wat betreft hoeveelheid apps.
Je ziet dat het, met wat kleine afwijkingen afhankelijk van de maand, toch twee vrij lineaire lijnen zijn. In deze periode is Android gegroeid met ~200.000 apps en iPhone met ~140.000 apps. Als beide lijnen zich zo voort zetten heeft Android volgend jaar zo'n 550.000 apps en iPhone zo'n 580.000 apps.

Je ziet dat Android qua marktaandeel sterk groeit maar de applicaties namen in het afgelopen jaar voor beide platformen met een vrij consistente lijn toe. Tenzij Android opeens veel populairder gaat worden, een kans die met Android 4.0 wel aanwezig is, verwacht ik dat eind volgend jaar beide platformen even groot vertegenwoordigd zullen zijn.

Wat je echter wel mee moet rekenen is het feit dat Android applicaties niet verdeeld worden in tablet applicaties en telefoon applicaties terwijl dat bij iOS wel duidelijk aangegeven wordt. Het totaal aantal iOS applicaties kan dus nog hoger zijn omdat een deel van de iPad applicaties geen iPhone variant hoeven te hebben.
Buiten dat dat inderdaad een kwestie van tijd is was de App op Android gratis en bij iOs betaald ;) Dus die grafiek is niet echt met elkaar te vergelijken, enkel dat Android harder stijgt in userbase...
Precies. Wat ik mij dan afvraag en wat ik veel interessanter vind (ook als developer)... verdient men nu meer met de reclame voor Android of met de Appstore? Heb best zin om te gaan developen voor Android, maar dan moet ik veel investeren en ik zie er dan toch graag iets voor terug.
de grafiek gaat niet over angry birds, maar over het totaal aantal apps in een specifieke appstore
Klopt, maar dan nog is de verhouding gratis apps vs betaald bij Android veel groter.
dat maakt toch niet uit? voor de gebruiker telt alleen hoeveel apps er zijn voor een prijs die de gebruiker ervoor wilt betalen, wat bij android dus meer is dan bij apple als er meer gratis android apps zijn
Tja, hangt er van af hoe je het bekijkt. Als ik de grafiek correct begrijp, zijn de appstores voor iphone & ipod en die voor ipad apart geteld, terwijl bij android alle apps in n market zitten. Eigenlijk moet je dus de twee appstores optellen.
ook dat klopt niet helemaal omdat er universal apps zijn, die er dus voor ipad en iphone zijn, dus zijn bji beiden dus al meegeteld.
Het is een leuke game, alleen wel enorm gehyped. Ik kan tig andere leuke games/apps opnoemen die bij de massa wat minder bekend zijn.

Maar goed zo gaat t altijd met alles wat populair is, zeker in de digitale wereld.
+1 voor Rovio want ze bouwen het "merk" Angry Birds wel zeer goed uit en maken heel goed gebruik van de hype.

[Reactie gewijzigd door KoningL op 21 december 2011 12:13]

Terecht lijkt mij, een erg leuk en vooral gratis spel. Volgens mij heeft bijna iedereen dat spel.
Geen aantallen. Daar ben ik dan nou juist wel weer benieuwd naar.
Wat mij opvalt aan de grafiek van totale aantallen is dat Android behoorlijk op iOS aan het inlopen is. Het is voor mij nog maar heel erg de vraag als de Apple App Store zich einde 2012 nog de grootste mag niemen.

Helemaal wanneer je bekijkt dat Google 700.000 android apparaten per dag activeert! Dit is meer dan alle concurrenten bij elkaar.

Mijn verwachting is dan ook dat Android ook qua grote van de Market/App Store snel de grootste zal zijn.

Het valt me op dat Skype als 3e staat geplaatst. Wanneer ik mijn telefooncontacten via skype inporteer zijn er toch niet zo heel veel mensen die er gebruik van maken.
Uiteindelijk is het spel zelf niet heel super ofzo, na het 1x uitgespeeld te hebben speel ik het eigenlijk nooit meer... t is een hype en die vergaan.
Blijft nog atlijd wel een van mijn favoriete spellen om te spelen op de trein of als je voor tv zit en het maar weer eens reclame is. :)

Toegegeven het meeste zullen ze wel al uit de hype gehaald hebben maar het blijft gewoon een vermakelijk spelletje.

Ik heb alle 3 de versies op de iPhone staan en de gewone en seasons versie blijf ik de 2 beste van de serie vinden. De Rio versie vind ik niet zo het angry birds gevoel geven als de 2 andere. Wat ook leuk is is dat er regelmatig nieuwe updates uitkomen met weer wat nieuwe levels enzo, blijft altijd een uitdaging om toch maar die 3 sterren te behalen op alle levels! :)
Jammer dat de PS3 port zo brak was en eigenlijk te duur in vergelijking met de "apps" versie.
Ik heb het wel uitgespeeld. Zeer verslavend.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Ibood hunt

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True