Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties, 29.609 views •

De Nederlandse ontwikkelaar Tupil heeft een applicatie uitgebracht om vanuit OS X video te streamen naar een tweede generatie Apple TV. De tool, Beamer geheten, maakt daarvoor gebruik van een ongedocumenteerde AirPlay-feature.

De Apple TV-mediaspeler ondersteunt zonder jailbreak slechts een beperkt aantal bestandsformaten. Beamer moet een einde maken aan deze beperking. Binnen OS X kan een gebruiker een video in een andere formaat, zoals avi of mkv, naar de Beamer-applicatie slepen. Deze wordt door de applicatie vervolgens naar een Apple TV gestreamed. Daarbij wordt volgens de ontwikkelaars gebruik gemaakt van een niet gedocumenteerde feature in Apples AirPlay-protocol.

Door Beamer te gebruiken, is het voor OS X-gebruikers niet langer nodig video's te converteren naar formaten die door de Apple TV-mediaspeler wel 'geslikt' worden. De applicatie, die is ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Tupil, maakt - mits nodig - voor de on-the-fly transcoding gebruik van de ffmpeg-bibliotheek.

De Beamer-applicatie kent nog wel de nodige beperkingen. Zo is er nog geen ondersteuning voor ondertiteling, maar Tupil zegt hier aan te werken. Ook is er nog geen mirroring-functie voor het tonen van de OS X-desktop op een tv-scherm. De applicatie is niet gratis; er dient voor Beamer 7 euro voor betaald te worden. Verder is een Mac met OS X Lion een vereiste.

Beamer

Reacties (91)

Maar helaas geen 1080p output..
Dat is natuurlijk geen beperking van de software, maar de hardware (AppleTV in dit geval). Dus wat is je punt?
Xbmc doet 1080p op apple tv2
alleen bepaalde 1080p vloeiend genoeg :-)
XBMC kan 1080p media afspelen, maar de output van de AppleTV is beperkt tot 720p, dus je hebt er niet veel aan wat kwaliteit betreft.
Apple TV kan ook 1080p afspelen en stuurt het als 720p naar je tv.
Waarmee het dus compleet overbodig wordt om media in 1080p op te slaan of te versturen.
natuurlijk... maar 720p ziet er ook al fantastisch uit.

de ATV2 is trouwens vooral gericht op ITMS downloads (films/series), dus de keuze voor 720p snap ik van Apple wel. Met 720p heb je beter bewegend beeld bij gelijke relatief lage bitrate.
En vergeet niet dat de AppleTV2 geen storage heeft, en dus veel content vanaf het internet moet streamen. Om die reden is de keuze voor 720p ook volledig logisch. Wereldwijd is de bandbreedte bij de consument nog niet op een pijl dat je er 1080p over kan doen. (hier in Nederland wel, maar Apple kijkt vooral eerst naar de USA markt, en vervolgens naar de globale markt).

Er zijn wel al geruchten dat Apple aan filmmaatschappijen verzocht heeft om 1080p aan te leveren. Dus wellicht dat een AppleTV3 weer een ander verhaal wordt.
De Apple TV 2 heeft 8 GB geheugen aan boord hoor.
Ditzelfde zit (allang) in Windows 7 naar ik weet. Daar kan je ook een videobestand aanklikken en dan afspelen op dlna media device (tv, mediaplayer, etc). Werkt perfect met onze philips tv en mediaplayer.

Apple altijd met zijn proprietary onzin.
AirPlay is anders beter als DLNA, het kan véél en véél meer. Denk bijvoorbeeld aan volumecontrol. Daarnaast werkt DLNA niet echt lekker tussen verschillende fabrikanten.
Ten eerste is het beter dan. Daarnaast zeg je dat DLNA niet echt lekker werkt tussen verschillende fabrikanten. Dat kan zijn, maar ik heb hier toch verschillende apparaten van verschillende fabrikanten in huis en die kunnen toch allemaal de streams vanaf verschillende DLNA apparaten oppakken (ik ben er persoonlijk nog geen tegengekomen die hier problemen mee heeft).

Apple werkt trouwens liefst helemaal niet samen met andere fabrikanten, dus met die opmerking hoef je als Applefanaat niet aan te komen. DLNA is een standaard waar de hele IT industrie, behalve Apple, apparaten voor ontwikkelt. Dit is een goede ontwikkeling, want de consument kan een DLNA apparaat kopen en deze zonder problemen in de bestaande infrastructuur opnemen, zonder er meteen een Apple tax voor hoeven te betalen.

@sanderev66: Afhankelijk zijn van Apple is niet hetzelfde als samenwerken. Samenwerking in deze industrie gaat nog steeds uit van gelijkheid van de partners in de samenwerking.Thunderbolt maakt door het vroege instappen van Apple wel een grote stap voor het worden van een nieuwe interface standaard, maar is ook weer geen samenwerking in die betekenis van het woord.

[Reactie gewijzigd door griphin op 24 november 2011 22:51]

Wat je daar in je tweede alinea beweert klopt half. Apple werkt graag met bedrijven die afhankelijk zijn van Apple. Maw. Als Apple iets doet willen ze daar controle in hebben. En een standaard als DLNA is dat niet.

Maar bv een standaard als Thunderbolt is gemaakt door Intel maar groot gemaakt door Apple.
hahaha, Thunderbold groot gemaakt???? Hoeveel apparaten ondersteunen er Thunderbolt en hoeveel ondersteunen er USB 3 om maar iets te noemen. Precies, het staat in de kinderschoenen terwijl USB 3 alom geaccepteerd wordt en gebruikt wordt.Thunderbolt zal pas een succes worden als het door PC fabrikanten gebruikt gaat wordern. Tot die tijd blijft het een niche product zoals FireWire 800.
DLNA is een slecht onderbouwde en minimaal ondersteunde "standaard" waar ik als ontwikkelaar mijn vingers nooit aan zou willen branden. Van alle gedocumenteerde functies wordt altijd slechts een select minimaal deel geïmplementeerd, en het is altijd lager-dan-consumenten kwaliteit. Je kan zeggen dat het werkt, maar dan vind je waarschijnlijk dat een WC met een emmer water doorspoelen ook werkt. Dit heeft niks met Apple te maken. Met DLNA moet je bijna altijd on-the-fly transcoden op de server, want 99% van de clients (dus echte clients en niet clientapps op PC's en equivalenten) voldoet niet eens aan de basiseisen [ maar krijgt toch de certificering, bijv: want Sony heeft geld en kan dus doen waar ze zin in hebben, vooral om dat ze DLNA opgezet hebben - en hun eigen PS3 kan nauwelijks met DLNA omgaan ]

Als je trouwens DLNA naast AirPlay probeert te leggen zal je eerst even je technische kennis bij moeten spijkeren. AirPlay is een RTSP-achtig systeem, waarbij DLNA slechts een HTTP XML uitwisseling met wat rare ongedocumenteerde UDP datastreams. Support is ook niet erg uitgebreid, over het algemeen doet alleen h.264 het goed. (Toeval: dat is bij Apple ook zo).

DLNA:

JPEG, PNG, AC3, AMR, ATRAC3, LPCM, MP3, MPEG4, WMA, MPEG 1, MPEG 2, MPEG 4 Part 2 (a.k.a DivX), MPEG 4 Part 10 (a.k.a H.264), WMV9, en maar 3 containers voor video: MPEG PS/TS, MP4, ASF

En dan hebben ze geeneens encryptie. Wil je mengen? Dikke pech. One-to-many only op 1 netwerk en het liefste niet meer dan 2 hops away.

Openheid: members only!
Prijs: kost geld, overal, en altijd.


AirPlay:

RAOP (a.k.a. RTSP met extra's - en die zijn ook al een paar maanden bekend en gedocumenteerd), met AES.

Alle codecs van DLNA, plus: Motion JPG, tiff, AAC, HE-AAC, WAV en ondersteuning voor DRM (en ja, dat is een plus als je in een managed omgeving zit, maar als je dat niet zit is het geen verplichting)

Openheid: iedereen die maar wil, SDK vrij beschikbaar
Prijs: kost niets als je er mee wil ontwikkelen


En je Apple tax kan je in je reet steken. [inderdaad, persoonlijk, aan jou] Als ik naar HP ga en ik koop een EliteBook of ProBook, krijg ik daar HP tax, als ik naar FJSC ga en ik koop een willekeurige computer: FJSC tax, ga ik naar Lenovo, betaal ik Lenovo tax. Je kan doen alsof je alles weet, maar jouw persoonlijke situatie zal nimmer de wereld bepalen. Merkentax is een leuk idee voor mensen die haten of verliefd zijn op een merk [hoe krijg je dat voor elkaar?] maar het komt altijd op emotionele onzin neer.

Stel dat je je wil verdiepen, dan heb je hier een paar links:

- http://gxben.wordpress.co...te-dlna-protocol-so-much/
- http://www.allegrosoft.com/UPnP_DLNA_White_Paper.pdf
- Tweakers Pricewatch (Ga maar eens computers en andere hardware qua prijzen vergelijken)

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 24 november 2011 22:59]

AirPlay is een RTSP-achtig systeem
Huh? Ik heb altijd begrepen dat het met HTTP Live Streaming werkt?

Die openheid slaat natuurlijk helemaal nergens op. UPnP is al jarenlang een open specificatie die door iedereen in de industrie vrij te gebruiken is (ja, certificatie door DLNA kost geld maar iedereen kan een non-certified implementatie schrijven), AirPlay is een gesloten spec die alleen maar door "iedereen" te gebruiken is doordat het reverse-engineered is en er een handige hacker de private key uit Apple's DRM chip heeft weten te peuteren.

Er is heel wat te zeggen voor AirPlay (het werkt), maar ik kan zo wel een aantal nadelen opnoemen. Ook bij Apple is het een totale warboel: je kan wel van iPhone naar AppleTV streamen, maar niet andersom. Je kan wel films en muziek in iTunes naar de ATV streamen, maar niet streaming video in je browser. De AppleTV v1 werkt niet met AirPlay, maar weer wel met AirTunes. De iPad 2 ondersteunt AirPlay mirroring, maar de iPhone 4S (met dezelfde A5 SoC) niet. Sommige films in mijn iTunes library streamen wel goed naar een ATV 1, maar niet naar de ATV 2. Etcetera. En dat is dan nog alleen tussen officiële Apple apparaten, hoe het allemaal gaat werken met de reverse-engineered software als RemoteHD en dit tooltje die de gehackte private key gebruiken moeten we nog maar zien.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 november 2011 14:38]

Dat klopt niet helemaal. De iPhone 4S heeft namelijk wél Airplay Mirroring. Sterker nog, ik heb het net nog gebruikt.

Bovendien is het dan wel niet mogelijk om films te streamen van je Apple TV naar andere apparaten, de enige films die je op je Apple TV kunt kijken zijn ofwel films via Airplay (die je al op andere apparaten hebt staan) ofwel films gekocht in de iTunes Store. En deze kun je wél gewoon op andere apparaten bekijken. Als jij een film huurt in iTunes kun je deze gewoon op elk apparaat kijken voor die bepaalde tijdsduur.
Een aantal zaken die je noemt kloppen niet. De iPhone 4S kan wel degelijk mirroring aan, en video's vanuit de browser streamen kan tegenwoordig ook. Al ben ik het met je eens dat de support erg versnipperd is. Zo kon ik vrijwel nergens vinden of een iPhone4 wel of niet aan mirroring kon doen. Doordat ze overal specifiek over de 4S spreken kun je het wel afleiden, maar dat kan in mijn ogen duidelijker.
Sorry John, maar deze persoonlijke aanval slaat nergens op en als dit jouw manier van communiceren is heb ik erg met je te doen. Blijkbaar heb je een afkeer van DLNA, prima, maar een verschil van mening is geen reden om iemand direct en rechtstreeks aan te spreken met beledigingen.

Ik reageer op iemand die AirPlay vergelijkt met DLNA en ik geef mijn ervaring (en mijn inzicht) als consument hierop. Zeker zijn argument van samenwerking tussen verschillende fabrikanten herken ik niet bij DLNA, maar wel bij Apple producten, dus die moest ik terugkoppen. Dus nee, ik heb geen technische kennis van de DLNA specificatie, noch maak ik er programma's of implementaties voor, dat laat ik aan de mensen die ervoor hebben geleerd. Maar ja, ik heb mijn NAS in de meterkast staan en kan op al mijn schermen in huis mijn content afspelen. Ook als ik iets op mijn laptop of tablet heb staan, stream ik dat direct naar een van die schermen. Ik weet ook dat als ik in de winkel iets koop en het DLNA gecertificeerd is, het zou moeten werken. De vergelijking van een toilet doorspoelen met een emmer is echt nodeloos ranzig en beneden pijl. Als je dan zonodig een toiletpot erbij wil betrekken doe het dan goed. Het gaat er dan meer om dat je inderdaad zelf de knop op het toilet indrukt, in plaats van dat deze automatisch doortrekt of dat iemand dit voor je komt doen.

Over de merkentax, ja, bij ieder merk betaal je een zekere opslag op de prijs wegens het imago van het bedrijf. Het feit dat Apple intussen het grootste/rijkste bedrijf ter wereld is geworden bewijst toch wel dat zij een hoge marge pakken op hun producten, of heb ik het hier mis? Vergis je niet, ook ik heb Apple producten, maar blijf wel objectief kijken naar wat ik echt nodig heb. Uit jouw reactie merk ik enige vertroebeling. (Vooralsnog dus nog niet zoiets als AirPlay).

[Reactie gewijzigd door griphin op 24 november 2011 23:39]

AppleTV werkt anders wel uitstekend hier.
Bediening is simpel, bedienbaar met de iPhone.
Streaming vanaf de Mac eenvoudig aan te sturen.
Plus een videotheek waarmee je met enkele klikken een film kan huren.

Het is helemaal niet slim om met alles te kunnen samenwerken.
Je moet een cyclus hebben wat juist met elkaar perfect werkt.

Je kan het beter langzaam en perfect uitwerken dan te snel en rommelig
DLNA-oplossingen van dezelfde fabrikant (Sony) werkt niet eens goed, om de PS3 maar te noemen. DLNA wordt per fabrikant aangepast. Met AirPlay weet je 1 ding zeker en dat is dat het werkt. Ook bijvoorbeeld sounddocks van derden. Daar zit je fout.
Apple werkt trouwens liefst helemaal niet samen met andere fabrikanten
Mijn Denon receiver ondersteund anders gewoon Airplay, en snapt ook hoe ie met een ipod/ipad/iphone moet praten. En zo zijn er meer receivers / apperaten die dat doen.

DNLA is een codec-loos streaming protocol. Er zijn geen enkele inteligentie in, en dat is ook precies waar de kracht van DNLA ligt. Het levert wel problemen op, omdat je als gebruiker een bestand (film) kunt selecteren, en vervolgens keihard een foutmelding krijgt omdat je apperaat aan de ontvangende (display) kant die codec niet ondersteund.

Wij tweakers gaan dan direct met transcoding aan de slag, maar dat kun je niet van een normale gebruiker verwachten. Voor die doelgroep moet het gewoon werken, altijd, compromisloos, punt.

Daarom haal ik Apple spul. Ik heb de tijd, en energie niet meer om eeuwig te blijven sleutelen. Het moet werken, klaar. Airplay doet dat.
Mijn Denon receiver ondersteund anders gewoon Airplay
Hetzelfde geldt voor recente Marantz en Pioneer receivers.
Ach hou toch op dat geloof je zelf toch niet? UPnP (dat is wat DLNA certificeert) is een door de complete industrie (behalve Apple) gezamenlijk ontwikkelde standaard die door iedereen vrij te gebruiken is. Technisch is er best wat op aan te merken, maar het 'proprietary onzin' te noemen (zeker tov AirPlay!) is echt te belachelijk voor woorden. TCP/IP, SOAP, DHCP, HTTP, XML! Oooooh....enge proprietary technologie! Vertel het direct aan de XBMC developers, dan kunnen ze dit kankergezwel snel uit hun edele GPL code schrappen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 november 2011 23:34]

Ik heb beide geprobeerd en ik vind UPnP een enorm slecht geïmplementeerde standaard ook in XBMC. XBox 360 en enkele Sony receivers bijvoorbeeld werkt enkel met UPnP zoals aangeboden door Windows, een Linux-host werkt niet (en UPnP is ook geschrapt uit bepaalde XBMC afgeleiden) en sommige hosts vinden elkaar niet en/of hebben een manueel IP adres nodig.

Zeroconf met DAAP werkt enorm gemakkelijk tussen zowel Windows, Mac en Linux hosts. En met Zeroconf kun je gelijk welke service aanbieden, HTTP en SSH bijvoorbeeld alsook manueel aangeven welke host je wilt pingen en werkt vlotjes over IPv6 en valt terug op IPv4 terwijl bijna geen enkele embedded UPnP implementatie IPv6 verstaat.
Mijn xbox360 doet het goed met de op mijn Linux Dlna server van zowel de synology als de popcornhour.
Ditzelfde zit (allang) in Windows 7 naar ik weet.
Iets meer dan 2 jaar op precies te zijn.

DLNA PlayTo is pas eind 2008 geïntroduceerd, AirPlay(voorheen AirTunes) stamt uit 2004.
AirTunes was alleen audio, en PlayTo is ook voor video. Maar het boeit niet zo wie er het eerste was, het vervelendste is nu dat de ene helft van de gebruikers met een HTC telefoon of Dell PC zijn video naar een Samsung of LG televisie kan pushen, terwijl de andere helft van de gebruikers met een iPhone/Mac een losse AppleTV nodig hebben. Dat is geen drama (erg duur is een ATV ook niet), maar het is toch wel zonde dat het 2 parallelle werelden blijven.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 november 2011 14:22]

AirTunes was alleen audio,
Klopt maar het maakt gebruik van dezelfde push ipv de toen gangbare pull (DLNA) aanpak.
Maar het boeit niet zo wie er het eerste was
Mee eens, maar het verklaart wel waarom Apple toen niet heeft gekozen voor DLNA.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 25 november 2011 11:43]

Apple had zich natuurlijk ook gewoon bij DLNA kunnen aansluiten zoals elk ander bedrijf. Maar goed, het blijft hun goed recht om hun eigen proprietary technologie te ontwikkelen en ik ben daar ook niet tegen (zelfs al is het jammer voor de interoperabiliteit). Zonder AirPlay als concurrent om de druk erop te zetten was DLNA lang niet zo snel met PlayTo gekomen, en in die zin profiteert iedereen. En helemaal nu AirPlay gekraakt is :*)
Ik ben vooral verbaast over het feit dat je niet van je mac naar appleTV kan streamen...

Dikke steek laten vallen hier Apple...
Het kan zeker wel, maar dan vooral via iTunes zonder jailbreak. Ook slikt de Apple TV helaas maar weinig bestandsformaten.
Je moet ook verstaan dat de AppleTV op een ARM core draait een implementatie voor vb. alle verschillende DivX formaten is moeilijker te doen. Installeer Perian op je Mac en transcoding is dan ook gemakkelijk en wordt ook aangeboden in de opties in iTunes/Quicktime (en kun je gemakkelijk scripten ook)
Hoezo? Ik kan perfect vanuit iTunes streamen naar mijn AppleTV...
Dat kan wel, alleen niet in een willekeurig format.
Apple komt uit USA en daar willen ze liever niet aangeklaagd worden voor het faciliteren van het verspreiden van content waar het auteursrecht op gehandhaaft zou kunnen worden. Dat is logisch, want dat wil geen enkel Amerikaans bedrijf. Vandaar dat Media Center ook Media Center Extenders (gebaseerd op RDP) wel ondersteunt, maar direct windows op je tv via de media player kan dan weer niet.
Er bestaat al een tijd een gratis tool AirFlick die juist hetzelfde lijkt te doen als Beamer.

[Reactie gewijzigd door AndrewF op 25 november 2011 09:45]

Kijk een leuke fix en een nette prijs zo zie ik graag fixes :)
helaas is lion vereist en ik denk nu just dat ik die over ga slaan. (veel programma's inc cs5 hebben problemen onder lion) dus voorlopig geen optie en lion is gewoon niets bijzonders heeft 0.0 toegevoegde waarde over snow
CS4 had ook problemen onder Snow Leo, en je weet hoeveel geld Adobe vraagt voor bugfixes...

Ik sla Lion ook voorlopig even over, zou wel graag XCode 4 willen, maar support voor een nieuw OS is dramatisch bij Mac applicaties.
@Wolfos en @Red_inc: Lion is geen upgrade zoals bijvoorbeeld (Snow) Leopard was. Er zijn een hoop nieuwe functies bijgekomen, maar alle functies die onder (Snow) Leopard werkten, werken nog steeds.


Prima initiatief en marketing technisch slim bekeken. Wat veel mensen niet willen of kunnen begrijpen is dat Apple dit soort gesloten ecosysteem júist zo maakt, zo kan de gebruiker nooit met problemen komen te staan, die Apple niet kan oplossen.

Voor mensen (nou ja tweakers) die meer willen dan een film kijken, ga aan de gang met alternatieven, maar loop niet zo schaapachtig te lullen dat Apple de duivel is en dergelijke.

Ik heb zelf een Xtreamer, prima ding, maar heb spijt dat ik geen Apple TV 2 heb gekocht voor dezelfde prijs; de interface is traag, lelijk, moeilijk uit te leggen aan familie (lees onmogelijk) en je bent genoodzaakt bedraad te werken, want draadloos trekt ie 240p nog niet. Bovendien sluit het niet aan met andere Apple spullen die hier bivakeren.
maar alle functies die onder (Snow) Leopard werkten, werken nog steeds.
Rosetta. :(

@rvantwisk: mee eens, en natuurlijk gingen ze het niet tot in het eindige supporten, maar BoomTakZaag zegt dat Lion alles kan wat SL ook kan, en dat is dus gewoon niet waar.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 24 november 2011 23:09]

Off Topic:
In 2005 heeft Apple aangekondigd over te stappen naar het Intel platform en in 2006 is dat ook daadwerkelijk gebeurt, dat is ruim 5 jaar geleden mensen!

mensen die nu nog steeds Rosetta nodig hebben om hun applicaties te draaien moeten:

1) Toch een gaan afvragen of het niet tijd is deze Applicatie te updaten.
2) En als 1) niet mogelijk is een vervangende app te zoeken

5 Jaar is toch een behoorlijke tijd, en voor een applicatie maker is het redelijk eenvoudig om op Intel te compileren. (Tenzij je zo lui bent als Adobe)
Of Native Instruments.

Ik heb anders software gekocht een paar jaar na 2005 van NI dat blijkbaar op Rosetta steunde. Net ontdekt bij het upgraden naar Lion. Dan maar geen Lion, dat stuk software draait perfect op SL en op dat specifieke systeem kan ik Lion nog wel enige tijd missen.

Updaten is geen optie ( niet beschikbaar gesteld door NI ) en een alternatief kan ik wel kopen, maar dan ben ik weer veel geld kwijt voor software die net hetzelfde doet. Pro-users kunnen uit die nieuwe versie zeker voordeel halen, maar ik ben maar amateur die niet alles uit de kast kan / wil halen.
Dan moet je echt eens kijken naar de alternatieven. Als je Traktor of zo gebruikt, Mixxx is een heel goed alternatief en echt 'groot' geworden over de laatste 5 jaren en kan ook de commerciële controllers gebruiken.

NI is inderdaad enorm achtergebleven over de laatste 10 jaren zowel qua features als algemene support van hun software, ik heb ze enkele jaren afgedankt nadat hun software crashte en er geen hulp kwam van hun kant.
Van leopard naar snow dat was een GIGA stap. OSX leek het zelfde maar onder liggende os ging compleet op de schop. 64 bit werd geintroduceerd . PowerPC werdt niet meer ondersteund. OSX werd sneller.

ik had hier een hele rant maar
http://www.apple.com/macosx/whats-new/features.html

er zit veel nieuw spul in maar ik gebruik het allemaal niet. van 90% zie ik het nut niet eens in. zeker als door gewinterde OSX gebruiker . Ik gebruik osx al sinds 10.2 ik wil echt niet meer zonder. heb wel windows voor spelletjes. lol
maar oke als prof kun je gewoon niet permitteren dat je CS5 niet 100% goed werkt.

tja apple TV2 tjes zie je gaan voor 100 euro of minder, zet die xtreamer gewoon in de 2de hands sectie van het forum en koop een 2de hands apple tv of ruil hem met iemand....
Wat een onzin weer, dat een pro zich niet kan permitteren dat CS5 niet goed werkt. Wellicht dat het vroeger uitmaakte, maar tegenwoordig is het ontzettend stabiel op Windows.

Ik werk bij een media bedrijf met CS5 op windows I7 pc's, en zowel ik als mijn collega's hebben nog nooit problemen gehad met CS5 op windows 7. Is zo stabiel als het maar zijn kan, en stukken goedkoper dan een MAC met soortgelijke specs.

Daarbij had tweakers geloof ik nog een test met CS5 tussen Mac en Windows, en ik geloof dat de windows versie zelfs sneller was.
CS5 werkt ook beter op een pc dan een Mac.
Je kan XCode 4 gewoon onder Snow Leopard installeren hoor ; )

Vind je bv. op het Dev Center voor iOS als je inlogt op Apple's Developer site.
XCode 4 wel, maar 4.1 niet en 4 is niet meer te krijgen. Ik heb ook niet het iOS dev center maar binnenkort wel Mac OS dev center.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 november 2011 22:08]

kun je dat niet gewoon doen door je OSX versie nummer te faken ?
XCode 4 wel, maar 4.1 niet
XCode 4.2 loopt nog onder Snow Leopard (te downloaden via Dev Center)

XCode 4.2.1 is Lion only
Onzin. De swipe gestures voegen weldegelijk functionaliteit toe.
Maar niet perse waarde.
In de praktijk geeft het je dmv een swipe beweging een 2e, 3e, 4e etc scherm. Je hoeft er alleen niet voor opzij te kijken. Dat is in mijn ogen zeer waardevol. Het werkt een stuk intuïtiever dan expose en spaces voorheen.
swipe gestures |:( op mijn desktop werken ze geweldig!NOT
ik gebruik een gewone muis apple heeft sinds de G3 noeg nooit een goede muis gemaakt. En die gare interface met die icoontjes is niet productief te noemen. dus die wil ik ook niet wat blijft er dan nog over?

OSX lion voegt niets toe voor mij! en voor veel gebruikers ook niet.
Tevens benchmarks zijn precies het zelfde. onder snow en lion
dus dan is snow de betere kandidaat! versie 10.6.8 heeft onderhand wel alle bugs er uit!
alle software werkt.
LION = SNOW 64 bit met wat prullen oja en je soeftware werkt niet 100% :X
Tja dat je hardware het niet onderteunt... niet zo gek als je geen multi-toch hebt.
De multi-touch magic mouse is in mijn ogen de nieuwe definitie van een muis. Het werkt perfect en er zijn 0 knoppen te bekennen. Alles wat je nodig hebt doe je via gestures en swipes. En om optimaal gebruik te maken van de gestures is de magic trackpad (wireless) aan te bevelen. Daarmee kun je je muis ook geheel vervangen:).
Werk er al jaren mee. Geen behoefte meer om een muis aan te sluiten op een MacBook in ieder geval.
CS5 loopt prima op Lion. Ga eens legaal halen.
Klopt ook met een Samsung tv, xbox 360, android tablet, ...

Eindelijk krijgen Apple fans iets waar ze recht op hebben, ik verwacht wel dat het binnenkort weer "gesloten" wordt. Tenminste als alles al via de App Store loopt :)
Je punt is?