Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 184, views: 43.637 •

Slimme energiemeters kunnen prijsgeven naar welke tv-programma's mensen op een bepaald moment kijken. Bovendien zouden de logbestanden van de meters niet altijd versleuteld zijn, zo blijkt uit onderzoek van de Fachhochschule in Münster.

De slimme energiemeter van EasymeterDe Duitse onderzoekers bekeken een slimme energiemeter van de firma EasyMeter, die te zijner tijd op de Duitse markt moet verschijnen. De EasyMeter registreert elke twee seconden hoeveel stroom er wordt afgenomen, zodat patronen in het energieverbruik zichtbaar kunnen worden gemaakt. Zo zou de energiemeter kunnen laten zien op welk moment een koelkast meer elektriciteit gebruikt.

Ook bij televisies zijn herkenbare patronen in de meetgegevens te vinden, zo stellen de onderzoekers. Bij het onderzoek werd het energieverbruik van een Panasonic Viera-lcd-tv door de EasyMeter in kaart gebracht. Omdat het energieverbruik op basis van het televisiebeeld fluctueert, kan aan de hand van de meetgegevens bepaald worden naar welk tv-programma wordt gekeken. Daarvoor moet het logbestand van de EasyMeter vergeleken worden met de patronen van de tv-zenders. De onderzoekers zeggen wel dat langere programma's, zoals speelfilms, duidelijker zijn te herkennen dan korte uitzendingen.

Nagenoeg alle slimme energiemeters sturen logbestanden via het internet naar een server van de energieleverancier. Discovergy, een adviesbureau dat slimme energiemeters exploiteert, verstuurt deze gegevens opmerkelijk genoeg onversleuteld, waardoor kwaadwillenden eenvoudig toegang tot verbruikscijfers kunnen krijgen. Ook zou een consument zo zijn meterstanden kunnen manipuleren.

Het is niet zeker of slimme energiemeters als de EasyMeter naar Nederland komen. De Nederlandse overheid zei vorig jaar wel dat slimme energiemeters in 2020 gemeengoed zouden moeten zijn; naar schatting vier op de vijf huishoudens zou tegen die tijd over een dergelijke meter moeten beschikken. Een voorstel om de meters verplicht te maken sneuvelde na tegenwerking van onder andere de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis.

Onderzoek naar meting door slimme energiemeters Onderzoek naar meting door slimme energiemeters

Reacties (184)

Reactiefilter:-11840183+1118+219+30
Ook zou een consument zo zijn meterstanden kunnen manipuleren.
Het blijft een digitaal ding. Ik zie het echt wel gebeuren dat er rootkits gaan komen om die dingen wat "langzamer" te laten lopen.

edit: nu ik er zo over nadenk: ik ga er steeds meer zin in krijgen om zo'n ding in huis te halen.

[Reactie gewijzigd door tes_shavon op 21 september 2011 09:09]

Het blijft een digitaal ding. Ik zie het echt wel gebeuren dat er rootkits gaan komen om die dingen wat "langzamer" te laten lopen.
Dat kan nu ook al, er zijn zat foefjes om die draaischijf meters te beinvloeden, alleen val je vrij snel en vrij structureel door de mand, en dan heb je een forse aanklacht wegens fraude aan je broek.
Waar maakt iedereen zich druk om. wat een onzinnig onderzoek.. Net of UPC met hun digitale tv niet allang weten waar mensen naar kijken. Wat moet een energie bedrijf met kijkcijfers? Daarnaast verbruikt iedere tv op een andere manier stroom en wanneer 2 tv's of een computer scherm erbij aangesloten zijn is het helemaal niet meer accuraat.

Dat deze zogenaamd onderzoekers zich eens nuttig maken en gaan uitzoeken hoe we kanker beter kunnen bestrijden... daar hebben we tenminste iets aan! wat een onzin zeg!
Dat deze zogenaamd onderzoekers zich eens nuttig maken en gaan uitzoeken hoe we kanker beter kunnen bestrijden... daar hebben we tenminste iets aan! wat een onzin zeg!
Juist, want een onderzoeker die een energiemeter kan beoordelen heeft ook verstand van kanker? :? Soms moet je 'zinloos' onderzoek doen om een ontdekking te doen. Dat dit maar in enkele gevallen daadwerkelijk gebeurd en dat er veel onderzoeken zullen zijn die dus echt zinloos zijn doet daar niets aan af.

Bovendien, dat jij niets aan het onderzoek hebt betekent niet dat niemand er iets aan heeft...

[Reactie gewijzigd door fdm391 op 21 september 2011 09:46]

ik ben het eens met fdm391,

Het mag onzin zijn maar wat jij waarschijnlijk allemaal onzin vind is wel onderzoek naar nieuwe mogelijkheden en gevaren van een slimme meter.

Volgens mij weet UPC helemaal niet wat jij ziet. Er bestaan toch van die boxen die dat terug sturen wat een consument ziet. Dit systeem zou dadelijk door UPC ingekocht kunnen worden.
Inplaats van die boxen. Nu weet ik niet of UPC tegenwoordig met de nieuwere tv's wel toegang heeft tot die informatie.
ik denk niet dat een mediabox alleen maar ontvangt als het gaat om kijkcijfers. UPC weet als geen ander hoeveel mensen naar een bepaalde zender kijken. daarnaast is dit onderzoek gedaan met alleen een tv op de meter. met van allerlei huishoudelijke aparaten eraan fluctueerd het stroom verbruik zo gigantisch dat het werkelijk waar onmogelijk is om erachter te komen welke zender je op hebt staan.

Dit onderzoek is dus echt hopeloos. Daarnaast het versleutelen van data wil ook geen ruk zeggen. mobiele communicatie is ook versleuteld maar het kost een hacker maar even deze te kraken en mee te luisteren.

Iedereen kan op mij lopen zeiken wat ie wil, maar feit blijft dat er in mijn ogen veel te veel van deze gods irritante en nutteloze onderzoeken gedaan worden die alles bij elkaar miljoenen euro's kosten (dan al niet van overheidsgeld/subsidie) die vele malen beter kunnen worden besteed in mijn ogen.

binnen nu en vijf jaar krijgt 1 op de 3 mensen kanker. als iedereen eens op zou houden met deze stomme onzin en het geld besteed om mensen levens te redden, ipv met zijn allen erachter proberen te komen of je aan het stroom verbruik kunt zien wat iemand kijkt... WHO CARES!
Je visie is wel erg beperkt he: iedereen moet kanker onderzoeken, want als we dat voor elkaar hebben is de wereld perfect 8)7 (Goeie vraag is: hoeveel mensen krijgen kanker door hun eigen slechte leefgewoontes????)

Denk je nu echt dat de insteek van het onderzoek was om te kijken of je aan het energiegebruik het kijkgedrag van iemand kan bepalen? Dit is een(er zijn er wellicht nog meer) resultaat van het onderzoek.

Wat als energie bedrijf X nu dit apparaat op de markt wil zetten en het blijkt dat er ergens in die "slimme meter" iets zit wat de getallen minimaal naar boven afrond. Als dat betekend dat jij ipv ¤1500,- per jaar opeens ¤1650,- per jaar betaald dan vind je dat wel fijn om te weten. Maar dit moet dan wel eerst door een onafhankelijk bedrijf onderzocht worden...

Kortom: je weet bij onderzoek niet waar je uit gaat komen, daar heet het onderzoek voor.

Verder kan je moeilijk elke onderzoeker mee laten doen aan kankeronderzoek...(waar zowieso al heel veel geld in gestoken wordt). Mijns inziens zijn er nog veel meer nutteloze welvaartsproblemen waar onze westerse wereld een hoop geld in steekt die veel nuttelozer zijn dan dit onderzoek!
binnen nu en vijf jaar krijgt 1 op de 3 mensen kanker. als iedereen eens op zou houden met deze stomme onzin en het geld besteed om mensen levens te redden, ipv met zijn allen erachter proberen te komen of je aan het stroom verbruik kunt zien wat iemand kijkt... WHO CARES!
Misschien komt die kanker wel door het genetisch gemanipuleer van de "Monsanto's" van deze wereld. (probeer maar eens ongemodificeerde soja te kopen)
Of door de sommige weekmakers in kunststoffen.
Of gewoon dat wij "te snel" oud worden. (evolutionair gezien).
Er zijn zó veel externe factoren (lees: niet natuurlijke stoffen, --> man-made stuff) die allemaal een factor kunnen meespelen.
Dus "ff" dé oorzaak van kanker onderzoeken... Helaas nee...

[Reactie gewijzigd door LooneyTunes op 21 september 2011 14:20]

Of omdat het in bepaalde delen van de wereld gewoon overbevolkt raakt...
of door slimme energie meters.. (wat je dus dan wel moet onderzoeken!) :-p
ik denk niet dat een mediabox alleen maar ontvangt als het gaat om kijkcijfers. UPC weet als geen ander hoeveel mensen naar een bepaalde zender kijken.
Niet iedereen zit bij UPC hoor, daarbij, als jouw kabelprovider (of voor de interactieve TV over ADSL, de provider daarvoor) kan zien waar jij naar kijkt is één ding, als iedereen die gegevens kan onderscheppen en aflezen is dat nog iets anders.
daarnaast is dit onderzoek gedaan met alleen een tv op de meter. met van allerlei huishoudelijke aparaten eraan fluctueerd het stroom verbruik zo gigantisch dat het werkelijk waar onmogelijk is om erachter te komen welke zender je op hebt staan.
Door alleen de TV te meten kun je dat patroon isoleren, de tweede stap is uit alle fluctuaties de verschillende ptronen, bv van TV, koelkast, wasmachine, electrische deken af te leiden. In hoeverre dat praktisch realiseerbaar is, is een tweede, maar bepaalde patronen zijnaltijd te herkennen.
Daarnaast het versleutelen van data wil ook geen ruk zeggen. mobiele communicatie is ook versleuteld maar het kost een hacker maar even deze te kraken en mee te luisteren.
Voor dat kraken moet die hacker dan wel wat moeite doen en het is een bewuste handeling, als die tegen de wet is schrikt dat velen al af. Als jij de gegevens van <...> onder je neus krijgt, kijk je het dan ook niet in?
... maar feit blijft dat er in mijn ogen veel te veel van deze gods irritante en nutteloze onderzoeken gedaan worden
Als iemand anders het wel interessant vindt, of er wel nut in ziet dan moet hij dat kunnen onderzoeken.
die alles bij elkaar miljoenen euro's kosten (dan al niet van overheidsgeld/subsidie) die vele malen beter kunnen worden besteed in mijn ogen.
Dat is de beslissing van de geldschieter en die moet kritisch zijn, als dat de overheid is, dan mogen wij uiteraard daar weer kritisch tegenover staan. Daarin heb je gelijk.
binnen nu en vijf jaar krijgt 1 op de 3 mensen kanker. als iedereen eens op zou houden met deze stomme onzin en het geld besteed om mensen levens te redden, ipv met zijn allen erachter proberen te komen of je aan het stroom verbruik kunt zien wat iemand kijkt... WHO CARES!
Uiteindelijk gaan alle mensen dood, dat kan aan kanker zijn, hartfalen, vet rond het hart, alcohol, is het niet aan het ene dan is het aan het andere. Onderzoek is nuttig maar het is niet zo dat ander onderzoek daardoor niet mag. Mensen kunnen mischien 120 jaar worden als we meer ziektes kunnen genezen, maar wat heb je daaraan als we de aarde onleefbaar maken of als je daarvoor in een dictatuur moet leven waarin je niet meer voor je mening mag uitkomen.
Ik denk dat UPC echt wel een logbestand bijhoudt van welke zenders bekeken worden. Hierdoor kunnen ze bijv. constateren dat er geen hond kijkt naar een bepaalde zender en deze uit het pakket gooien. Je UPC-box heeft een kaart erin en zonder kaart kan je niks kijken. Reken maar dat ze achter de schermen dus precies kunnen zien wat/wanneer je kijkt.
En die boxen waar je het over hebt zijn puur voor de kijkcijfer-registratie. Die heeft UPC niet nodig..

[Reactie gewijzigd door Lutzer op 21 september 2011 11:26]

De niet interactieve TV boxen van Ziggo en UPC hebben geen return path. Die boxen kunnen dus geen data terug sturen naar de kabelaars.
Ik heb toch ooit een bericht van UPC gehad met de mededeling dat ze mijn digitale TV box nog niet gezien hadden en dat er dus een fout in mijn installatie zou moeten zitten.

Dat het ding nog steeds in een doos staat in de berging konden ze natuurlijk niet weten.

Het gaat dus om een niet-interaktieve thomson doos, zo'n ding wat je bij een basis abbo met digitale TV kreeg.

Sindsdien heb ik 'm even aangesloten maar toen ik zag hoeveel stroom dat ding verspild en wat de toegevoegde waarde is van digitale TV heb ik 'm weer terug in de doos gedaan.

[Reactie gewijzigd door joopv op 21 september 2011 11:48]

Ze hebben wel degelijk een returnpath.
Als ik mijn decoder 3 maanden van de stroom afhaal, wordt mijn kaart geblokkeerd.
Dat houdt dus in dat ze data krijgen vanaf mijn kaart.
Dat hoeft nog geen returnpath te zijn.
Denk aan een satellietontvanger, denk je echt dat die een signaal terugstuurt naar een satelliet dat jouw kaartje nog actief is?
Nope, zoals feelthepower zegt, misschien, maar dat is niet nodig.
Bij satelliet wordt er af en toe een nieuwe code update uitgezonden (per kaart), zodat de kanalen die bij het abonnement horen gedecodeerd kunnen worden.

OT
Waarom zouden deze apparaten zulke gedetailleerde gegevens moeten versturen. Alleen het totaal is toch voldoende voor onze leveranciers?

Het leuke aan dit soort 'praktische' dataverzamelaars is dat je je hele huishouden kunt analyseren.
Jammer dat er vaak weinig aandacht is voor de 'bijzonder geïnteresseerden' die wat meer van een medemens wil weten.
Met dit soort (hopelijk) kritisch onderzoek hoop ik dat er een mooi compromis gevonden kan worden.

[Reactie gewijzigd door R-J_W op 22 september 2011 14:33]

Bovendien is het wel heel erg naief en getuigt het van weinig begrip van het wetenschappelijk proces om te denken dat we ooit een medicijn tegen kanker gaan vinden enkel door ernaar te zoeken.
Dat je kijkgedrag verraden kan worden is een van de uitkomsten van het onderzoek, en misschien wel het minst belangrijke. De overige uitkomsten, zoals het versleuteld verzenden van de gegevens, is veel interessanter en alleen daarom al is het onderzoek wel degelijk nuttig geweest.
Dat deze zogenaamd onderzoekers zich eens nuttig maken en gaan uitzoeken hoe we kanker beter kunnen bestrijden... daar hebben we tenminste iets aan! wat een onzin zeg!
Alsof een technisch onderzoeker een medisch onderzoek kan doen en de knapste koppen uit de medische wereld ook nog eens kunnen overtreffen.
Ik ben er niet van overtuigd dat er geen geavanceerde methoden zijn om ruis te filteren zodat er een helder beeld overblijft van het gebruik van de tv. Immers, als er een koelkast bij aan staat dan is die er makkelijk uit te pikken. Dat zie je aan het plaatje wel. Dat is een vast patroon.

Wel, we kunnen planeten ontdekken rond sterren en zelfs inschatten wat voor atmosfeer ze hebben. Zou het onmogelijk zijn om het aanzetten van pc en andere apparaten te filteren? Ik denk van niet.

Dat digitale tv tegenwoordig ook een risico met zich meebrengt is geen goede zaak, dus jij stelt dan dat privacy wat dit aangaat al een gelopen race is, ik verzet me tegen fatalisme.

Ik vind dit een goed onderzoek, ondanks het feit dat mijn vriendin kanker heeft. Ik vind je opmerking, cq. 'argument' dan ook nogal dom. Er wordt heel veel onderzoek gedaan naar kanker. En te weinig naar beveiligingsrisico's van dit spionage apparaat, dat ik weiger in mij huis te laten plaatsen.
Net of UPC met hun digitale tv niet allang weten waar mensen naar kijken.
Nee, dat weten ze niet. Digitale TV is éénrichtingsverkeer. De leverancier levert álle zenders, en jouw decoder pakt daar gewoon 1 stream uit. Het wordt pas anders bij interactieve TV, daarvoor is ook communicatie de andere kant op vereist.
Dat deze zogenaamd onderzoekers zich eens nuttig maken en gaan uitzoeken hoe we kanker beter kunnen bestrijden... daar hebben we tenminste iets aan! wat een onzin zeg!
Wat loop je hier je tijd te verdoen met het posten op t.net? Ga liever onderzoek doen naar hoe we kanker kunnen bestrijden... daar hebben we tenminste iets aan!

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 september 2011 11:10]

Ha, zonder die onzin krijg je ook doodleuk van nuon een aanklacht hoor! Ik heb een half jaar lang elke maand opnieuw dreigbrieven gehad van hun dat ik 1000 euro + boete moest betalen omdat een gezin nooit zo weinig zou verbruiken (de eerste paar keer hebben ze het gewoon brutaal van de rekening gehaald). Het heeft 6 maanden geduurd voordat ze door kregen dat ik alleen woon op dat adres en daar amper ben (het is meer een verblijfplaats dan woning).

Of je nou eerlijk bent of niet, nuon naait je toch. 8-)
Frauderen kun je nu ook, en zal altijd kunnen. Gebruik een sterke magneet of zoek iemand die de meter terugdraait en de verzegeling herstelt. Het blijft natuurlijk strafbaar, ongeacht de methode.

De slimme meter is ontwikkeld om de netbeheerders meer inzicht te geven in het verbuik, zodat zij het bestaande net middels dynamisch netbeheer optimaal kunnen benutten. Ook kunnen storingen sneller worden verholpen aangezien zij eerder op de hoogte zijn van een storing. Tenslotte kunnen (in theorie) de kosten omlaag, omdat zij op afstand de standen kunnen uitlezen ( éénmaal per dag, via het eigen net en NIET via internet), en aansluitingen op afstand aan/uit geschakeld kunnen worden.

Door in de middenspanningsruimtes (waar 10kV wordt omgezet naar 230V) ook het exacte verbruik te meten kunnen ze het overigens wel meten als iemand in dat deelnet fraudeert. Simpelweg omdat de optelsom van alle gebruikers hetzelfde zou moeten zijn als het vermogen dat aan de wijk geleverd wordt. Met een kleine afwijking aan netverliezen natuurlijk.
Klopt alleen heb je een netwerkbeheerder die het netwerk beheerd en dan heb je de verschillende stroomaanbieders die de meter uitlezen. De ene kan die meter hebben de andere weer een ander, ja je kan zelfs een meter van bedrijf x hebben en stroom afnemen bij bedrijf y.

Het probleem is dan met verschillende meters wie gaat het uitlezen, de netwerkbeheerder of jou stroomleverancier (let op dat zijn niet dezelfde) Als de stroomleverancier het uitlees moett deze weer een koppeling maken met de netwerkbeheerder om te kijken of er ergens een lek zit.

Wat ik dan ook nog vergeet is dat je via zonnecellen weer energie kan terugleveren aan het netwerk. De vraag is hoe de meterkast in de hoek van de straat daarmee kan omgaan en hoe kan deze dat meten. Terugleveren aan het net zie je steeds meer en je hebt dan meters die bijv achteruit draaien.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 21 september 2011 09:49]

Klopt alleen heb je een netwerkbeheerder die het netwerk beheerd en dan heb je de verschillende stroomaanbieders die de meter uitlezen.
Bij mij (Utrecht) willen beide partijen het altijd weten anders.
Wat ik dan ook nog vergeet is dat je via zonnecellen weer energie kan terugleveren aan het netwerk. De vraag is hoe de meterkast in de hoek van de straat daarmee kan omgaan en hoe kan deze dat meten. Terugleveren aan het net zie je steeds meer en je hebt dan meters die bijv achteruit draaien.
Dat schijnt nog heel erg te liggen aan wat voor meter je heb, bij ons thuis is het momenteel zo dat alle stroom die we terug leveren mooi meegenomen is voor de energie maatschappij, doordat er een verouderde digitale meter hangt.

Goed dat je het zei trouwens, daar zou ik nog achteraan gaan voor vaders... :+
Als je terug levert wil je juist een ouderwetse draaischijfmeter, iedere kWh die de schijf achteruit draait wordt volledig incl. energiebelasting in mindering gebracht op je verbruik.

Met een digitale meter heb wel een teller voor teruglevering maar of je daar überhaupt wat voor krijgt is maar afwachten.

De meter van de wijkcentrale klopt ook, je hebt gewoon minder kWh verbruikt de rest is naar de buren.
Dat de hele wijk aan het terugleveren slaat lijkt me wat onwaarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door bouwfraude op 21 september 2011 12:29]

Als je meer verbruikt dan je teruglevert dan heb je natuurlijk sowieso hetzelfde resultaat met een draaischijfmeter en een digitale meter. Daarbij hebben energieleveranciers de afspraak dat als je op jaarbasis minder teruglevert dan je gebruikt, gewoon hetzelfde tarief krijgt voor de teruggeleverde energie, als je betaalt voor de geleverde energie. Dit noemen ze Salderen.

[Reactie gewijzigd door Bart ® op 21 september 2011 13:43]

Voorlopig heb ik nog nergens een berekening gezien van het beweerdelijke voordeel voor de netbeheerder of wie dan ook. Op dit moment, komt de bulk van de verbruiksgegevens via het internet, telefoon computers of van OCR gelezen formulieren. Het is niet waarschijnlijk dat een slimme meter daar enige vorm van kosten reductie kan bewerkstelligen, want de kosten zijn zo laag dat de meerkosten van een slimme meter niet opwegen tegen de besparingen.
Slimme meters maken wel een fijnmaziger kostenmodel mogelijk voor de energieleveranciers. Naar analogie met (mobiele) telefoondiensten, mag je aannemen dat dit vooral gebruikt zal worden om de inkomsten voor de energieleverancier te optimaliseren en om allerlei koppelverkopen te bevorderen.
Zoals altijd, wordt het veiligheidsaspect onderbelicht en elk risico op misbruik wordt afgewenteld op de consument. Denk aan inbreken op andere meters in dezelfde wijk, zodat de kosten voor bepaalde gebruikers in rekening gebracht worden bij andere gebruikers. Een en ander kan dan zonder enige detectie mogelijkheid bij de energie leverancier of bij de netwerk beheerder.
Kortom, redenen genoeg om de nodige terughoudendheid te betrachten bij het invoeren van deze technologie.
Het idee er achter gaat verder dan alleen slim bemeteren. Het is de bedoeling, dat in de toekomst de meter via een signaal tegen bijvoorbeeld je koelkast kan zeggen: sla nog even niet aan. Daardoor kan voorkomen worden dat tijdens een kortdurende piek een extra centrale aangeschakeld moet worden (en dat scheelt wel heel veel geld).
zéér onwaarschijnlijk. Ik zou zo'n systeem zelf niet graag accepteren als om deze reden mijn voedselveiligheid in het gevaar komt (door een minder goed geregelde temperatuur in de koelkast/vriezer).

Daarbij zijn de koelkasten en vriezers ook niet het grote piekverbruik. Daarbij denk je eerder aan de verwarmings elementen van koffiezetapparaten, waterkokers, wasdrogers, wasmachines, heetwaterboilers, terrasverwarmer, en zware pompen zoals in airco installaties, en daarbij geldt eigenlijk hetzelfde als bij koelkasten etc; op moment dat je iets wil aanzetten moet het gewoon werken...

Wat wellicht wél een nuttige toepassing kan zijn voor netwerk sturing van energiesystemen is het aansturen van de decentrale energie opwekkers. Dus in geval van piekverbruik even aan alle aansluitingen met wind/zonne/etc energie opwekking signaleren dat maximaal aan het net teruggeleverd kan worden. Dat is altijd efficiënter dan bijvoorbeeld een accu opladen.

[Reactie gewijzigd door antiekeradio op 21 september 2011 11:10]

Die opwekkers leveren altijd maximaal aan het net, het enige dat die slimme stroommeters nu kunnen doen is zien hoeveel die dingen op het moment zelf leveren, waardoor de grote centrales hun productie hierop kunnen afstemmen.

Constant draaiende systemen zoals koelkasten hebben geen probleem met een piekmoment over te slaan, indien men 2 marges gebruikt: 1 temperatuur die aanraadt aan te slaan indien het netwerk dit toelaat, en 1 die gewoon aanslaat omdat anders voedselveiligheid in het gedrang komt.
De bedoeling van het systeem is dat je nog altijd de keuze krijgt. Het stuurt eerder je apparatuur aan met een signaal "als je kunt wachten, wacht dan". Bv is de temparatuur van je diepvries of frigo nog laag genoeg, blijf dan even uitgeschakeld.

Zo ook je wasmachine of droogkast. Het idee is dat je kunt instellen wanneer je wilt dat je was klaar is. vb: ik vertrek naar mijn werk en wil tegen dat ik thuis kom rond 17uur dat de was klaar is. Dan zal hij ten laatste om 15uur beginnen (was van 2uur). Of op een gunstig prijs moment. Maar je blijft de keuze behouden om je was onmiddelijk aan te zetten.

Het zou anders wel gek zijn dat je eten wil klaarmaken maar niet kunt omdat het op dat moment te duur is :+ .

Of dit systeem ooit goed zal werken laat ik in het midden. Alleen al het feit dat al je apparaten moeten voorzien zijn voor dit systeem maakt het volgens mij al moeilijk.
En dat het heel veel geld kost voor de energie boer vind ik persoonlijk compleet onbelangrijk, Ik wil NU energie waar ik dat voor gebruik is mijn keuze.

Ik word persoonlijk ook dood ziek van dat gezeur van mijn energie boer, U gebruikt wel erg veel, dat is één maal Okay om te checken of er niet iets fout gaat maar elke maand, want ja dan is het milue en weet ik al niet meer, Nog maals dat is mijn keuze de energie word betaald laat de energie boer er maar voor zorgen dat ze het zo schoon mogenlijk bij mij krijgen.

PS:
Ik vul al meer dan 5 jaar lang de meter kaart zelf in. Ik kan me niet heugen wanneer de laatste keer de man/vrouw de stand kwam op nemen. En dan nouw moeten we in eens een 2 seconden interval meter opnamen hebben ?
Lijkt me stug daar zit wat anders achter heb ik zo een vermoeden.
Ik sluit me daarbij aan. Wat bovendien al die pushers van de slimme meter vergeten te vertellen is dat er een behoorlijk datacenter - per energieleverancier ! - bij moet komen om al die gegevens te ontvangen, op te slaan en te verwerken. Redundant uitgevoerd uiteraard.

Energiebesparing? Kostenbesparing? Laten ze eerst maar eens een berekening maken voor- en na de invoering. Als er meerkosten zijn kan je er zeker van zijn dat die doorberekend gaan worden aan de consument.
Door in de middenspanningsruimtes (waar 10kV wordt omgezet naar 230V) ook het exacte verbruik te meten kunnen ze het overigens wel meten als iemand in dat deelnet fraudeert. Simpelweg omdat de optelsom van alle gebruikers hetzelfde zou moeten zijn als het vermogen dat aan de wijk geleverd wordt. Met een kleine afwijking aan netverliezen natuurlijk.
Precies. Dus als ze nou eerst beginnen met meters te plaatsen op alle verdeelstations, dan kunnen ze ook vrij nauwkeurig meten wat er gebruikt wordt.
Wat is dan de toegevoegde waarde om het bij ieder huishouden elke seconde van de dag te kunnen meten?

Overigens zal het tv-trucje bij mij niet werken, ik kijk via mijn PC.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 21 september 2011 10:12]

Hier net zo, ik kijk misschien 1 uur tv per maand voor de rest loopt alles over mijn pc.
Daarnaast heb ik alles over 1 stekkerdoos lopen, als alles aanstaat gaat daar zon 500 watt over en niemand die dan nog kan zien welk apparaat wat gebruikt.

Over het televisie meten blijf ik sceptisch want de ene gebruiker heeft dynamisch verlichting ingesteld terwijl de andere een constante helderheid van verlichting gebruikt.
Door in de middenspanningsruimtes (waar 10kV wordt omgezet naar 230V) ook het exacte verbruik te meten kunnen ze het overigens wel meten als iemand in dat deelnet fraudeert.
En daarmee is een slimme energiemeter wat mij betreft niet nodig: Je hoeft niet het verbruik van 7 miljoen huishoudens te weten om pieken en dalen in verbruik beter te kunnen opvangen. Het lijkt me genoeg om dit op wijkcentrale niveau te weten.

Daarnaast: kosten omlaag voor meteropname? Hoe wil je dan die fraudeurs pakken? Daarvoor zul je toch echt weer langs de deur moeten. Oh nee, fraudeurs hebben we niet bij stroomgebruikers. Daar heeft alleen de belastingdienst last van bij toeslagen, uiteraard.

Maar ja, als de staat zelfs wil weten (zoals in mijn gemeente) wanneer je een zak vuilnis in de container gooit, dan wil je uiteraard nog veel meer weten, van je burgers.
zo'n ding heeft normaal wel fraud detection ingebouwd. (zie datasheet van deze meter vb). Als je hem open maakt zal de fabrikant wel eens een kijkje komen nemen.

OT: Ik zit toevallig in die business en moet zeggen die ik interval van 2 seconden nog nooit ben tegengekomen. Het kleinste courante interval die we gebruiken is een kwartier. En wees maar gerust dat er strenge regels zijn/komen over wat en hoe er data moet worden doorgezonden.

Edit:
@hieronder: Doemdenken is ook een vak, maar goed: Verander die 2 seconden naar een kwartier of naar 24h voor mijn part, en alle privacygevoelige informatie is eruit. Schrijf jij een brief met die vraag naar de minister?

Beetje grappig ook dat iedereen hier moord en brand schreewt over iets triviaal als de privacy alselektriciteit verbruik (dat eenvoudig kan worden opgelost), maar het feit dat een bank een overzicht heeft over jou volledige financiele leven wordt als normaal ervaren.

edit2:
Nu ik eraan denk: Is Telenet/Belgacom (in belgië althans) niet meer de aangewezen partij om je TV- en internetgedrag te analyseren ipv van Eandis?
-Welke fims huur je?
-Naar welke sites surf je?
-Tot hoe laat surf je?
-Waar bevind je zich? (GSM)
Ik denk dat deze een veelvoud aan privacy gevoelige info te verwerken krijgen in vergelijking met gelijk welke ander bedrijf.

[Reactie gewijzigd door iMispel op 21 september 2011 10:15]

Waarschijnlijk net zo streng als de beveiliging bij de OV-chipkaart?
Waarschijnlijk net zo streng als de controle op SSL cerfificaten?
Waarom moeten mijn verbruiksgegevens waaruit zowat heel mijn leven kan geëxtraheerd worden, verstuurd worden via een netwerk?
Mijn leven reconstrueren met die gegevens blijkt dus niet zo moeilijk:
- wanneer staat ie op
- wanneer gaat ie slapen
- wanneer is ie al dan niet thuis
- naar welke programma's kijkt ie
Je maakt het kwaadwillenden zo wel heel gemakkelijk...

Je moet behoorlijk naïef zijn om te geloven dat energiebeheerders deze data niet gaan verzamelen om profielen op te stellen. Daarenboven liggen alle voordelen bij de netbeheerder, maar alle risico's, kosten en priovacykwesties bij de eindgebruiker.
Ik walg van die meters!
Als je in die business werkt(Ik heb zelf ook een tijdje op de inspectieafdeling bij een energiebedrijf gewerkt), dan ken je de trucjes bij de oude meters wel(Gaatje boren en sateprikker, of een sterke magneet aan 1 kant). Echter is het wel zo dat als men fraude vermoed, ze gewoon onaangekondigd aan de deur komen, en bij een constatering van fraude ter plekke de meter wisselen, waarna de fraudeur de rekening kan afwachten. Ik hoorde trouwens later dat de meters uit 2002/2004 te manipuleren waren via, dezelfde interfacepoort voorop als vanwaar ze worden uitgelezen, zonder braaksporen, dat ze eigenlijk fraudegevoeliger maakt.
is het wel zo dat als men fraude vermoed, ze gewoon onaangekondigd aan de deur komen, en bij een constatering van fraude ter plekke de meter wisselen,
Dat is een dure. Onaangekondogd loopt men de grootste kans voor een dichte deur te komen bij mij.
2 seconden is wat weing, 15 minuten lijkt me dan weer veel als interval. De inverters van men PV installatie rapporteren elke 5 minuten en dat lijkt me ook een ideaal interval te zijn om degelijke metingen te dien zonder een immense database te krijgen.
Als er alleen maar dagelijkse overzichten nodig zijn dan is één keer per dag meer dan genoeg. Er is, voor het energiebedrijf, geen enkele reden om het vaker te doen. Nog sterker; er is zelfs geen enkele reden om het vaker dan één keer per maand te doen en zelfs dat alleen nog als men een volledig vrij tarief wil gaan invoeren.

Alleen voor de gebruiker zou het interessant zijn om een meer granulair overzicht van het verbruik te hebben. Dan kunnen ze dus veel beter die overzichten in de meter zelf houden en via LAN beschikbaar maken. Wordt het helemaal niet meer onversleuteld verstuurd; nog sterker, het wordt helemaal niet meer verstuurd.
Volgens mij is juist het idee dat het energiegebruik gedurende een dag ik kaart wordt gebracht zodat daar op kan worden ingespeeld. Overdag en 's nachts minder stroom leveren, 's avonds juist weer meer.
Dat gebeurt heus wel op straat/wijk/gemeente/regio/provincie/landelijk niveau.
Bekende grafiekjes zijn bij Tennet heus wel bekend, van eerste mensen die opstaan tot lampje uit bij het gaan slapen. Vast wel tot op wijkkastniveau. Dat dat echter weinig bruikbaars oplevert is ook duidelijk. Discussies over, en verschillen qua welke aanbieder dal/piek/dag/nacht/avondtarieven biedt met verschillende ingangstijden geven dat aan. Moet je juist voor geimporteerde nachtstroom meer betalen? Kortom, dat nut zie ik niet van deze meter. Is meer op individueel niveau interessant.
ik heb een zomervakantie baan gehad in de sector.
En er wordt inderdaad voor de consument een weergave gegeven van een kwartier.
Maar dat betekend niet dat het systeem alleen per kwartier meet. Het meet per sec of mili sec. Met die informatie kunnen ze wel zien welke tv programma je kijkt.

Heel simpel namelijk, als jij zo gedetaileerd kunt rekenen hoeveel stroom er verbruikt wordt dan kun je een model schrijven, elke show verbruikt meer of minder dan een andere show. Als je naar een donkere show kijkt zul je minder verbruiken, Kijk je naar een kleurrijke show dan zul je meer verbruiken vergeleken met de iets donkere show.

Combineer deze iets onbetrouwbare informatie met een tvgids en je weet welke tv je kijkt.
Analoog op een crt-tv en dan kunnen weten wat ik kijk ? Lijkt me sterk. Kunnen ze beter de oude gids uit de papierbak vissen aangezien ik aanstreep wat er gekeken gaat worden of opgenomen of via internet binnengehengeld.

Zolang de slimme meter niet verplicht is blijf ik ouderwets. En zolang ik betaal wat ik verbruik, verbruik ik wat ik wil.
Re Edit2: Het feit dan anderen iets soortgelijks zouden kunnen is natuurlijk geen enkel argument, het betekent alleen maar dat die anderen óók fout bezig (zouden) zijn, niet dat daardoor het gedrag te verdedigen valt.

Verder in het algemeen: Er is geen enkel nut in mijn optiek om al die data te loggen op een andere plek dan lokaal bij jezelf thuis (en te wissen als jij dat wil). Sterker, toen de NS en de OV bedrijven beseften dat ze met de invoering van de OV Chip op een "goudmijn" aan klant gegevens zaten, heeft het CPB ze expliciet verboden dat op persoon te koppelen (er is later wel een deal gesloten waarbij "in het algemeen belang" geanonimiseerde gegevens gebruikt mochten worden.
Met de track record van onze overheid, hoe lang denk jij dat het duurt voordat die databases op straat liggen??
Dat is inderdaad precies de reden dat ik niet de noodzaak/behoefte voel bedrijven/overheden nodeloos met een probleem op te zadelen 8)7

(Overigens zijn energiebedrijven géén overheid meer, en is alleen TenNet weliswaar volledig in handen van de overheid maar toch redelijk onafhankelijjk)
Ik zou zelf de gegevens niet manipuleren om zo goedkoper af te zijn op de energierekening. Dat is gewoon fraude. Ik zou eerder de gegevens manipuleren naar onmogelijke en absurde waarden als een vorm van protest tegen "slimme" energiemeters. Dan moeten ze wel iemand langs sturen om de juiste waarden te noteren.

Met slimme energiemeters gaan we ook meer betalen, zeker als je veel LED spotjes in huis hebt. Dat heeft o.a. te maken met de power factor.

[Reactie gewijzigd door Memori op 21 september 2011 09:28]

Staat heel duidelijk in dat artikel '' In de praktijk kan dit resulteren in meer kWh`s ten opzichte van de oude meetmethode '' Kan dus, hoeft niet.
En hoe controleer ik als leek dat? Ik heb geen vermogensleer gehad op school.
bij mn ouders is het gemeten verbruik sinds de installatie van de slimme meter van oxxio destijds tussen 2 nagenoeg identieke jaren qua gebruik van grote stroomverbruikers met ongeveer 30% omhoog gegaan. De meter geeft op het schermpje wel een blindvermogen aan, maar het is nooit duidelijk geworden of we hier nu wel of niet voor moeten betalen. Gezien de 30% hogere cijfers op de nota is het idee dus dat dit wél zo is.
Met slimme energiemeters gaan we ook meer betalen, zeker als je veel LED spotjes in huis hebt. Dat heeft o.a. te maken met de power factor.
In Texas lopen er al rechtszaken over te hoge stroomnota's. De stroom bedrijven worden er van beschuldigd "defecte" meters te hebben geïnstalleerd, die "toevallig" meer stroomgebruik registreren in de dure piektijden. Want die zijn er dan ook, uiteraard. En bewijs dan maar het tegendeel, met een rekening van USD 1.500,- in een maand. En dan bijvoorkeur zoiets doen in een wijk die niet zo snel naar de rechter stapt.

"However, the meters fail to work properly and end up telling your electricity company that you use two or three times more energy than you really use. The result is that you receive a bill for over $1500 for one month’s worth of electricity. There is not much you can do other than pay it because the electricity company claims that the meters read your energy correctly.
[...]
In fact, individuals involved in the lawsuit have gone so far as to suggest that Oncor intentionally installed meters in low-income areas to take advantage of a population that isn’t likely to sue. Whether or not this is true is uncertain."

Welkom in de slimme wereld van slimme energie meters.
Of in die wijken werd veel gefraudeert en met die digitale meter kan dat niet meer waardoor de rekening opeens hoger werd. Als er daadwerkelijk een defecte of frauderende meter was geinstalleerd zou dit redelijk simpel door een electicien getest kunnen worden. Heel simpel on hier hard bewijs van te krijgen.
Als elektro-er zie ik meer analoge oplossingen. Direct achter dit apparaat een AC/DC convertor installeren, dan een grote condensator en dan een DC/AC convertor. Er gaat misschien wat energie verloren, maar je gebruik wordt lekker afgevlakt dus veel informatie zit er niet meer in. Bovendien ben je veel minder gevoelig voor zaken als blikseminslag of power dips. In feite zal het energiebedrijf hier ook niet ongelukkig van worden, je neemt een veel zuiverdere sinus af en je verbruik is voorspelbaarder.

@Vorlon
Een UPS heeft, zoals damnyankee, ook een accu aan boord. Een chemische accu heeft een (veel?) hogere energiedichtheid. Anderzijds heb ik het niet over een systeem dat het hele huis een half uur van energie kan voorzien, maar slechts een paar seconde.

@damnyankee
Een AC/DC en een DC/AC convertor zorgt ervoor dat de condensator alleen met gelijkstroom te maken heeft. Geen goedkoop geintje evenwel.

@migjes
In huis heb je vaak een hoofdzekering van 35 Ampere. Dat betekent dat je maximaal 35*230=8050W = 8050J/s kan trekken. In 10 seconde zit je dan op 80500 Joules. Er bestaan supercondensators van 5 Wh/kg, ofwel 18000 J/kg. Je hebt dan dus een condensator van minimaal 45 kilo nodig, maar dan heb je ook wat.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 21 september 2011 10:04]

Zoiets heet een UPS ;) En dat gaat je behoorlijk wat kosten als je je hele huis aan zo'n ding wil hangen.
Een zware condensator is wel effe wat anders dan een UPS. True, je kan op beiden een lampje laten branden, maar een condensator heeft/is geen bak vol accu's.

Overigens lijkt het me niet zo verstandig om een condensator die zwaar genoeg is om serieuze fluctuaties in je verbruik op te vangen op een wisselstroom aan te sluiten... In plaats van een sinus komt er namelijk het gemiddelde van een sinus uit; 0V.

(gemiddelde waarde, niet te vervangen met true RMS waarde)

Leuk experiment, maar wat bereiken ze hier nu mee?

Bij Blackhat was al een hacker die de toetsaanslagen van iemand in de kamer naast hem kon detecteren -ook door spanningsfluctuaties te meten, maar daar kan je tenminste nog iets mee. Als je TV programma's wil weten kan je ook even kijken door het raam... meeste mensen schamen zich niet dat ze het nieuws/CC aan het kijken zijn.
En dan ook alleen de duurdere soort.. :P

Die goedkope "standby" versies werken met een relais, de duurdere "online" versies werken volgens dit principe met name duurder omdat er continue twee keer geconverteerd word (meer warmte en verbruik, zie ook:
http://en.wikipedia.org/w...power_supply#Technologies
oei een ac/dc convertor op mijn 40 ampère aardlek schakelaar?
hoe groot moet die condensator dan wel niet zijn?
Laat maar, domme opmerking :P

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 21 september 2011 18:11]

Bij mij komt die"slimme"meter er echt niet in, die is alleen maar handig voor slimme inbrekers die het ding uitlezen en zien dat er geen water of elektriciteit wordt verbruikt en weten dan dus dat Kees niet thuis is en slaan hun slag.
Wordt dit nou over het totaal gemeten of per groep? Want anders heb je er niets aan.
Ik kon het niet terug vinden in het stuk.
Dat tv kijken is natuurlijk een patroon bovenop het standaard gebruik, koelkast, cv ketel, die fluctuaties zijn blijkbaar op te merken, zeker als hier over langere termijn bij een film van 2uur (incl. reclame) dit eruit te filteren is.

Alleen geldt dit bij elke tv of alleen bij een panasonic vierra?

En wat betreft die gebruikcijfers, van mij mag iedereen weten hoeveel energie ik per maand gebruik, dat interesserend me nou echt niets. Ik kan me ook niets voorstellen wat iemand hiermee zou kunnen doen, behalve zien dat ik niet thuis ben. Maar dat zie je ook als je voor mijn deur gaat staan en zie dat ik het huis uitloop.
Jouw verbruik per maand zegt misschien niets. Hoogstens of je al dan niet op reis bent geweest en eventueel nog op reis bent.
Maar wees maar zeker dat er niet doorgestuurd (en gesaldeerd) gaat worden per maand. Intervallen van een uur, veel ruimer dan dat zullen we niet krijgen :(.

[Reactie gewijzigd door Cafe Del Mar op 21 september 2011 09:31]

Ze verzinnen wel iets, wat ze er mee kunnen doen. Zelfde verhaal als de registratie van Jodendom in paspoorten destijds in dit land.

Het geldt voor alle tv's. Dus ook de jouwe.

En wat ik gebruik gaat niemand wat aan. Op websites worden je advertenties getoond op basis van jouw zoekopdrachten.

Straks krijg je folders thuis voor energiemetertjes, standby killers en optionele apparatuur die je kunt pluggen in je energie meter, apps voor je GSM zodat je overal en altijd je eigen verbruik kunt aflezen. Ze zullen er nog durven vermelden dat je zo je kids in de gaten kunt houden of ze stiekem tv kijken.

En wie weet wat allemaal nog meer. Kennis is macht. Dat is geen holle frase in deze tijd, niet meer. Men kan profielen opstellen en zo nodig die koppelen aan sociale media, je telefoongebruik, je surfgedrag en al die dingen meer. Ook dingen die beveiligd zouden moeten zijn maar via hacks gestolen werden.

Hoe dan ook wordt het plaatje van 'jongetje' wel erg compleet.. Kennis is macht. Met die informatie kunnen ze macht uitoefenen, corporaties geven niets om je mensenrechten. Die zien je niet als levend wezen maar als consument.

Is het niet eens tijd om naïviteit achter je te laten en van 'jongetje' naar 'man' te gaan? Privacy is essentieel en een aspect van democratie en vrijheid. Die zaken neem jij als vanzelfsprekend aan, net als de Joden en hun paspoorten in de jaren dertig van de laatste eeuw van het vorige millennium?

Hoever wil je het laten komen, hoe veel mogen ze van je weten? Blijkbaar doe je elke keer een stap terug?

En dan later, als de fase van dictatuur, oppressie, oorlog en geweld weer voorbij is en het rad der verandering weer keert richting open en transparante democratien en respect voor mensenrechten ben jij er dan een die zegt 'wir haben es nicht gewusst'?

Mensenrechten en privacy verdedig je NU en je doet geen stap opzij.

Ander is het geheid te laat. Waarover praten we? We staan het nu al toe dat die krengen voor 2020 in 4 van de 5 huishoudens geplaatst zullen zijn. Mensen snappen niet hoe de wereld werkt, dat is wel duidelijk en men neemt aan dat vrijheid en rechten vanzelfsprekend zijn. Ik ben blij dat ik geen kids heb.
Totaal, daarom is het ook een vrij nutteloos onderzoek. Het gebruik van een PC of laptop of een andere variabele gebruiker maakt dit al onmogelijk. Nog leuker, hier staan bijna altijd wel twee TV's aan, veel succes met je onderzoek dan...
Onderschat niet de kracht van geavanceerde algoritmes.
Het aandoen van een extra lamp, een speakerset die ook onregelmatig stroom verbruikt, de koelkast die aanslaat terwijl de vriezer uit gaat, lampen die een ander stroomverbruik hebben omdat het warmer/kouder wordt. Hier zijn zo ongelofelijk veel variabelen in het spel dat het onmogelijk is om over het totale gebruik van een huishouden op een gegeven moment te zien welk TV programma aanstaat.
Natuurlijk wel. Een TV programma van een uur veroorzaakt een patroon. Wat jij noemt zijn of verwaarloosbare invloeden of incidentele verstoringen. Maar die dingen zijn juist goed eruit te filteren, uiteindelijk kun je 1 of 2 TV programma's tegelijkertijd wel degelijk met een goede zekerheid vast stellen. Het is een hoop werk dat geen echt doel dient maar onmogelijk is het niet.
het word gemeten allen op de totaal.

een paar soorten van die meters kun je zelf uitlezen volgens de fabrikant.
meestal usb/ethernet.

na wat na bellen met de technische dienst van enexis over hoe ik die meter dan zelf zou moeten uitlezen blijkt dat ze dat liever niet hebben en in een aantal gevallen die funtie zelfs blokkeren. ze wisten niet hoe ze mij weer zo snel mogelijk van de lijn konden krijgen.

slimme meters zijn allen maar slim voor de netbeheerder.
als klant ben je net zo goed af met een oude meter.

de meeste slimme meters die er nu gebruikt worden ondersteunen geen smartgrid.
als smartgrid word ondersteund en de enegie maatschappijen leveren daar voor een variabel uur tarief en bepaalde apparatuur in huis ondersteund het (ijskast / wasmachine / elektrische auto / etc) kan het misschien interessant worden.
tot die tijd zou ik er zover mogelijk bij weg blijven.
@ migjes,:

Juist ze dachten dat je een inbreker was die even zijn slag wilde slaan door de "slimme"meters uit te lezen, vandaar dat je geen info kreeg, het systeem is gevaarlijk.
Komt deze dan in de meterkast oid? Zo ja, lijkt het me toch lastiger dan dat ze het hier zeggen. Als jij namelijk ook nog een pc en een playstation + tv tegelijk aan heb staan, kan je toch niet echt meer met zekerheid zeggen wat er gekeken is op die ene tv die toevallig wel kabel zat te kijken?
dit is bedoeld als de vervanging van die zwarte doos met draaischijf in je meterkast.
En nog leuker, je hebt 4 tv's in huis die alle vier tegelijk een ander programma op hebben staan :)
op basis van de individuele signalen over langere tijd, kun je volgens mij nog steeds best aangeveven welke programma's er werden bekeken. Kwestie van de combinaties proberen.

Het wordt wat lastiger als er continu op alle tv's gezapt wordt. Maar het lijkt me dan nog steeds mogelijk....
Ze gaan er wel van uit dat je alleen maar TV kijkt op dat moment.
Op het moment dat het koffiezetapparaat, magnetron, koelkast, diepvries, wasmachine, etc. aanspringt wordt het gelijk een stuk lastiger, omdat deze ook fluctuaties veroorzaken (ze pakken niet constant hetzelfde wattage)
Wij hebben 150 zenders en drie TV's. Reken zelf maar eens uit hoeveel combinaties er mogelijk zijn, zelfs nog zonder andere gebuikers.

Oh ja, en één van de televisies (en ik zeg niet welke of hoe groot) heeft Ambilight. :)
Toch eenvoudig:
Je maakt een patroon van die 150 televisie zenders (dure opstelling inderdaad)
dan laat je een computer rekenen:
Test verschillende overlay uit over jou kwartiertjes van het energiepatroon.
En de computer zal er wel aan uitgeraken.
Zo accuraat hoeft het niet te zien, je krijgt al een heel mooi beeld van waarmee de bevolking bezig is. Nu doen ze het met 1500 meetkastjes

Wat moeten ze hiermee? niks

Moeten we ons zorgen maken over de slimme meter? Ja, maar voor andere redenen.
Om nog maar te zwijgen dat de meeste mensen naar meerder programma's kijken tijdens één TV-sessie. Het enige wat je kan meten is wanneer je begint te kijken en wanneer je stopt.
Nee, elk programma heeft een eigen energieverbruiks-afdruk. Dus naar het NOS journaal kijken of naar het RTL journaal is al verschillend omdat de studio anders is ingericht, dus andere kleuren en intensiteit en dus andere energieopname.
Ja en ze zeggen duidelijk dat het bij korte periodes niet werkt (wat je met zappen dus zelf creeerd)...

Dus als jij elke pauze gaat zappen heb je steeds periodes van 20 minuten dan weer 10 minuten dan weer 20 minute. Oftewel korte periode's oftewel volgens het artikel niet te achterhalen...
elk programma heeft een eigen energieverbruiks-afdruk
En elke TV ook, en dan hangt het er nog van af op welke modus, heb je een LG met lichtsensor wordt het beeld al compleet vertekend (mits je de optie aan hebt staan) omdat je TV bij zonsondergang (of een andere manier van minder licht in de huiskamer) bijv. steeds minder gaat gebruiken, of bij omkomst juist steeds meer :)
Dit typeert helaas de gemiddelde Nederlander. Mensen weten blijkbaar niet wat het is, waarover het gaat. En er wordt wel voor hun beslist dat ze er een krijgen. Vooral als je een huis huurt en de woningcorporatie bepaald dat jouw straat aan de beurt is...

Op het moment dat je de brief... De Brief krijgt waarin wordt gemeld dat ze in jouw huis dit spionage apparaat komen plaatsen in week 13 en als je niet kunt tijdig een afspraak kunt maken door dit telefoonnummer te bellen...enfin. Je weet hoe die brieven er uit zien, dan leg je de brief opzij tot het moment dat de deurbel gaat. En welk verzet heb je dan nog?

Ga je niet akkoord, dan heb je geen energie straks en jkn je eindeloos procederen.

Ik zit niet te wachten op De Brief. Protesteer liever voor De Brief. Na De Brief is het te laat.

Edit:

Literaire inspiratie wordt weggemod...of misschien mogen we elkaar niet aanspreken op naïviteit Dit alles is toch wel in het nieuws geweest hoor. Ik dacht dat iedereen zo langzamerhand wel weet dat er van deze ondingen komen?

Naiviteit is niet onschuldig.

[Reactie gewijzigd door Vendar op 21 september 2011 11:03]

Dat iemand weet welke tv-programma's ik kijk, oké (toch geen betaalzenders ;) )
Maar het is denk ik wel kwalijk dat mensen er achter kunnen komen dat er echt een minimaal gebruik is en zo zien dat de bewoners een langere tijd niet thuis zijn.
Tja, dat kun je ook aan iemand zijn internet gebruik zien, of elke avond door de straat rijden en kijken waar het licht niet aanstaat. Of nog makkelijker, half nederland zegt op twitter/hyves/facebook etc. dat ze lekker op vakantie gaan. Waarom dan het stroomnet gaan lopen afluisteren.
- Internet verbruik meten? Hoe doe je dat?
- Tijdklok op je licht, buren die 's avonds wat in je huis doen, opgelost
- Hyves/twitter/facebook heb ik zelf in de hand

Mijn energiemeter heb ik echter niet in de hand. Daar kan ik helemaal niets aan doen.
Energiemeter kan je niks aan doen ?

- Tijdklok pc aan, televisie aan , etc :P
Als ze pakketjes kunnen afluisteren die je energie gebruik doorvoeren, dan kunnen ze dus ook totaal aantal pakketjes voorbij zien komen. Als dat opeens vrijwel 0 is en normaal een heel stuk hoger dan ben je dus blijkbaar niet thuis.

Ik snap best dat het beveiligd moet worden, daar ben ik het mee eens. Alleen KPN en Tele2 kunnen ook vastleggen wat je op tv kijkt, is allemaal soort van on-demand zeker de ADSL verianten. Hierbij moet je echt de stream opvragen met je kastje. Net als dat internet providers ook kunnen loggen (en moeten loggen) wat je op internet doet.
Jij denkt dat er criminele organisaties zijn zo groot als Philips die elke straat door gaan met een klembord om te zien waar de tv aan staat? Pardon, klembord, wat ouderwets ben ik. Een mooi sfeerbeeld misschien, maar ik bedoel natuurlijk een smartphone of zoiets.

Ik geloof er niet in. Echt niet. Ik denk niet dat zoiets bestaat! Echt niet nee.

Waar ik wel in geloof is dat de schaal en de manier waarop gegevens verzameld wordt tegenwoordig zodanig is dat de kans op misbruik meeschaalt. Ik ben geen wiskundige, maar daar is vast een eenvoudige formule voor aan te geven.
Discovergy, een adviesbureau dat slimme energiemeters exploiteert, verstuurt deze gegevens opmerkelijk genoeg onversleuteld, waardoor kwaadwillenden eenvoudig toegang tot verbruikscijfers kunnen krijgen.
Nu is de vraag, hoe komen ze überhaupt aan die cijfers? Krijgen zij inzagen in je energie verbruik, word er aan hun "rechten" zodat ze dit kunnen doen?

Want imo is het feit dat ze je verbruik kunnen inzien is al een ernstig probleem. Dat ze deze gegevens nu voor marketing gaan gebruiken, en dat ze er slordig mee omgaan maakt het alleen nog maar erger.

Het probleem bij de bron aanpakken zou ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door Pixel Punk op 21 september 2011 09:17]

Man in de middle attack oid.
Als ze de info nu alleen binnenshuis houden en dus niet opsturen naar de leverancier, DAN ben ik er wellicht voor te porren. Het gaat toch om de huishoudens inzicht in hun verbruik te geven? Metertje met ethernet touwtje/wifi en dan een proggie om hem uit te lezen oid?
'slimme' energiemeters zijn een typisch voorbeeld van extra techniek invoeren puur omdat het kan. Dus niet omdat het nuttig is of er een noodzaak voor is, maar omdat het kan. Vervolgens ontstaan allerlei onvoorziene problemen en wordt onderhoud/aanschaf 10x zo duur dan we gewend waren. Afschaffen die handel.
Ben ik niet met je eens. Ik heb er al eentje in mijn huis zitten (Eneco) en de leverancier kan op afstand niet alleen zien wat mijn verbruik is, maar ik zelf ook. Via hun website kan ik mijn verbruik zien, uitzetten t.o.v. een jaar eerder, en meer soorten analyses. Zo kan ik tussendoor ook bepalen of ik mijn maandbedrag aan wil passen en krijg ik twee maanden voor de jaarafrekening netjes een schatting gebaseerd op het echte verbruik en het verwachtte gebruik van de nog te komen maanden (gebaseerd op die maanden van het jaar ervoor en het gemiddelde van het lopende jaar).

Geen afspraken meer met meteropnemers, geen gezeur. Ik moet nog wel ieder jaar mijn meterstanden opgeven, die controleren ze vervolgens met wat ze dan uit kunnen lezen. Dat geeft op basis van inschatting een oordeel of het klopt (we blijven tenslotte doorgaan met energie gebruiken). Geeft je zelf ook een gevoel dat het klopt, je hebt er zelf namelijk zicht op, zowel in je meterkast als het totaalplaatje bij de leverancier.

-edit typo-

[Reactie gewijzigd door -BB- op 21 september 2011 09:29]

En waarom moet dat dan per se op de website van de fabrikant? Dat kan toch ook prima lokaal?
Geen afspraken meer met meteropnemers, geen gezeur. Ik moet nog wel ieder jaar mijn meterstanden opgeven
Dus eigenlijk moet je nog steeds hetzelfde doen als bij een "analoge" meter? Want ik hoef ook geen afspraken te maken, en moet ook 1x per jaar me meter standen doorgeven.

Het enge voordeel is dus eigenlijk dat je een grafiekje kan zien van je energie verbruik? En dat is dan vast weer op een lekker niet beveiligde site, waarbij iedereen kan meekijken.

Nee, ik ben voor nieuwe technologie, maar dan moet het mij zelf wel helpen, en niet alleen de energie leverancier.

Een ander nadeel is trouwens dat als je stroom teruggeeft (bv dmv zonnecellen of CVe), de "slimme" meters daar een ander tarief voor kunnen berekenen. Uiteraard met een lager tarief. Bij de oude meters was in en uit, het zelfde tarief.

[Reactie gewijzigd door TMDevil op 21 september 2011 09:56]

Sorry ik was in de war vanochtend. Ik heb een slimme energiemeter, maar geen slimme watermeter. Het loopt hier tegelijkertijd :). Ik heb laatst de standen ingevuld voor de waterschappen, niet voor de Eneco.

Er komt niemand langs en ik hoef ook niets meer op te geven.

Inzien van mijn gegevens is gewoon netjes verzorgd via https://prive.eneco.nl/mi...rl=/mijn_eneco/welkom.asp Oordeel zelf maar.

Voor wat betreft stroomteruggave; ik doe daar niet aan, maar voor zover ik weet van mijn leverancier ligt dat aan het contract dat je met ze afsluit.
Geen afspraken meer met meteropnemers, geen gezeur. Ik moet nog wel ieder jaar mijn meterstanden opgeven, die controleren ze vervolgens met wat ze dan uit kunnen lezen.
Je spreekt jezelf tegen: je moet nog steeds de meterstanden doorgeven.

Nou echt, dan is het echt alleen maar een "spionage doos" want voor het eigenlijke doel: de meterstanden, vertrouwen de energiebedrijven het apparaat kennelijk zelf niet eens.
En kom niet aan met dat het goedkoper wordt omdat niemand langs komt voor de meterstanden. Die komt dan wellicht nog steeds langs. En ondertussen heb je wel een best wel dure stroommeter in huis die je toch echt zelf een keer gaat betalen. En die slimme meter zou zelf ook nog eens meer stroom gebruiken dan een simpele meter.
Heb je helemaal gelijk in. Dit is een oplossing voor een niet bestaand probleem.

Daarmee ontken ik niet dat voor natuur en klimaat we energie dienen te besparen, maar dat er betere methoden zijn om dat te doen, bijvoorbeeld Europees afdwingen van bepaalde normen voor het energiegebruik tijdens stand-bij van apparaten, het invoeren van normen voor onderdelen die zuinig zijn in apparaten. Het terugdringen van verpakkingsmaterialen, die energie kosten om te maken.
Mooi altijd, mensen die geen nut of noodzaak weten of kennen, en dat gelijkstellen aan dat het er dan gelijk helemaal niet is :D.
Voor de energie bedrijven is het een besparing. Nu moeten ze elk jaar alle huizen af om meterstanden op te nemen. Straks eenmalig een meter installeren en dan zitten ze voor 10 jaar goed.
Ik vraag me serieus af hoe goed er nog iets te herkennen valt als je twee TV's of een TV en een PC aan hebt staan. Dan heb je immers meerdere patronen door elkaar...
Beetje hetzelfde idee als die muziekherkenningsoftware, die herkennen een nummer al in een paar seconden ook over het omgevingsgeluid heen.
Er zitten ook voordelen aan zo'n "slimme" energiemeter.

Zo kan in de toekomst bijvoorbeeld per apparaat gemeten worden hoeveel stroom deze verbruikt. Maar ook wanneer je tv kapot is deze direct uitgelezen is door de leverancier zoals Sony en als je garantie hebt, niet veel hoeft te doen om nog de zelfde avond tv te kunnen kijken. Verder is het mogelijk om je energie in het huis beter te verdelen wanneer je zonnenpanelen hebt of een HR ketel.

Het is natuurlijk hierbij wel van belang dat het goed versleutelt is en geen OV-chipkaart debakel wordt. :9
Per apparaat uitlezen wat het verbruik kan nu al, daar heb ik die spyware van derden niet voor nodig in m'n meterkast.

Wat beterft het verdelen van zelf-opgewekte energie binnenshuis lijkt me de slimme energiemeter ook buitenspel staan; daar heb je in dat geval toch andere apparatuur voor?
Klopt. En als alles nu onder een systeem valt, dan is dit door de gebruiker veel beter te beheren en levert dit waarschijnlijk ook extra besparing op. Bijvoorbeeld wanneer jij drie TV's aan hebt staan en de slimme meter het extra hoge verbruik compenseerd door accu's af te laden.
Beetje vreemde conclussie van deze onderzoekers, met slechts een beperkt waarheidsgehalte.

Het onderzoek is gedaan met 1 type TV toestel, zonder overige apparaten aan te zetten.
In dat geval is het natuurlijk niet echt heel moeilijk om te achterhalen naar welk TV programma iemand gekeken zou hebben.

Het wordt al een stuk moeilijker als het uit die 'theoretische setting' wordt gehaald en je real life gaat meten.

Immers er zijn honderden type tv toestellen, van tientallen merken. Daarnaast gebruiken heel veel mensen 's avonds ook nog andere apparaten zoals een laptop of PC, kinderen die op hun eigen kamer TV kijken, een wasmachine die draait etcetera.

Knappe jongen als je door al die ruis dan nog kunt achterhalen naar welk TV programma iemand gekeken heeft.

Al met al storm in een glas water lijkt me.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 21 september 2011 09:20]

Ja er zijn veel tv toestellen en er zijn test websites die t.b.v de consument exacte gegevens aanbieden op die sites.

Het punt is niet de moment opname die je schets, en met jouw de anderen die denken dat er te veel ruis is.

Het punt is dat men je gedrag voor maanden aan een stuk vastlegt en er een baseline ontstaat waarin patronen te herkennen zijn, niet van die ene keer dat jij dat porno kanaal bekeek, maar van al die keren dat je dat deed, rond dezelfde tijd (als je vrouw niet thuis is). Dat je vrouw niet thuis was, wel, dat twittert zij vast vrolijk over de wereld...'vandaag weer lekker naar de kook cursus, ja, van 10 tot 11 wel een beetje laat, maar werk is zo druk!'

We zullen nog versteld staan wat ze er allemaal uit kunnen halen.