Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 140 reacties

Sony heeft aangekondigd in september te stoppen met de levering van walkmans die het MiniDisc-formaat gebruiken. De vraag naar de muziekspelers zou sterk zijn gedaald. Wel blijft het bedrijf de losse schijfjes produceren.

Sony MZ-R70PC USB MiniDiscMomenteel worden de MiniDisc-walkmans nog geproduceerd, maar na september zullen winkels het met de overgebleven bestaande voorraden moeten doen. De productie van MiniDisc-schijfjes en audiosystemen die met de schijfjes overweg kunnen, zal nog wel doorgaan, schrijft nikkei.

Het MiniDisc-systeem werd in 1992 door Sony geïntroduceerd en maakt gebruik van kleine magneto-optische schijfjes die in een casette zijn verpakt. Op de eerste generatie MiniDisc kon 80 minuten aan audio worden opgeslagen in de speciaal daarvoor ontwikkelde atrac-codec. Later kwam Sony met andere opslagformaten, waardoor tot 320 minuten op een enkel schijfje kon worden geplaatst.

Reacties (140)

Reactiefilter:-11400137+184+217+32
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 6
the end of an era

* cavey pinkt sentimenteel een traantje weg.

Jammer, zat er wel aan te komen. Ben zelf nog enorm fan van het formaat en vind het jammer dat Sony de boot een beetje heeft gemist in het mp3 tijdperk door vast te houden aan het atrac formaat, zeker toen Apple zo'n 10 jaar geleden met de ipod kwam.
Ik gebruik ze zelf ook nog, maar echt "fan" van het formaat ben ik zeker niet. Dit heeft vooral te maken i.v.m. de traagheid bij het opnemen, afspelen en 'doorbladeren' van muziek. Dat is echt zo tergend langzaam (en dan heb ik nog een high-end Sony mini-disc speler). Al is het, gezien de techniek die gebruikt wordt, natuurlijk logisch dat het langzamer is dan flash media zoals vandaag de dag de norm is.

Maar goed, bij gebrek aan een line-in op de meeste portable MP3-spelers/telefoons (dat zou fijn zijn zeg!), val ik inderdaad toch nog vaak terug op mijn oude vertrouwde mini-disc speler.

Edit@Xthemes: Je was iets te snel (of langzaam, haha!) met reageren, ik bedoelde i.d.d flash media en had dat ondertussen al aangepast in mijn post.

[Reactie gewijzigd door AmonTobin op 8 juli 2011 14:50]

Optische media de norm? De draagbare cd-spelers zijn nou ook niet bepaald de norm (zijn die uberhaupt nog nieuw te koop?). Spelers met flashgeheugen zijn de norm, de iPods/Cowons etc, maar ook daar zakt de verkoop wat in doordat een extra device naast je telefoon ook weer lastig is.. en de telefoon kan ook nummertjes afspelen.

Wel een beetje verbaast dat ze nou er pas mee stoppen, wie koop zo'n ding nog vandaag de dag? Wat was het voordeel eraan?
Kwaliteit? Lijkt me sterk dat de codec het beter doet dan FLAC.
Prijs? De aldi/lidl mp3 spelers heb je voor ~15 euro.
De aldi/lidl mp3 spelers heb je voor ~15 euro.
Die draaien geen FLAC me dunkt en de betere MD's hadden allemaal de mogelijkheid om LineIn/Opt.In te gebruiken om mee op te nemen. Zo ook de mogelijkheid om LineOut/Headphones te selecteren voor weergave. De verbeterde versie van ATRACK gebruikte een enorm goede bijna lossless compressie voor opnames. Ik ken eigenlijk geen fatsoenlijke oplossing voor bovengenoemde iPods die het zelfde kan..

Ben het wel absoluut met je eens dat ik nu eerder voor een Zoom H4(n) met XLR inputs en een dikke 32GB SDHCkaart zou kiezen voor opnames is .wav.
de laatste ATRAC codecs maken dat het verschil met de originele opname ook voor geoefende oren vrijwel niet meer te horen is.
Daarnaast wordt de kwaliteit van de spelers door meer bepaald dan alleen de codec. Kwalitiet van onderdelen is minstens zo belangrijk. Zo hebben een aantal draagbare spelers een versterker wat ervoor zorgt dat tot op heden geen enkele Ipod de geleverde geluidskwaliteit van een goede minidiscspeler kan benaderen (ik bezit beide apparaten).
Even opnieuw lezen en je ziet dat AmonTobin ook zegt dat flash de norm is :)

En Atrac was voor zijin tijd een goed format. Vergelijken met FLAC is onzinnig, dat is lossless en comprimeert nauwelijks. Dat gebruik ik allen voor mijn muziek collectie op mijn NAS, op mijn iPhone staan alleen mp3's
Atrac werd bij introductie unaniem slechter dan MPEG-1 Layer 1 beschouwd, het formaat wat voor DCC werd gebruikt. Dus zelfs voor zijn tijd was het niet fantastisch. In de loop der tijd kwamen er nieuwe ATRAC versies uit, maar MPEG bleef ook niet zitten (MP2, MP3, AAC).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 juli 2011 19:05]

Even opnieuw lezen en je ziet dat AmonTobin ook zegt dat flash de norm is
Nóg een keer lezen en je ziet dat AmonTobin er eerst wat anders had staan. :)
Als je jouw criteria combineert, dan had minidisc nog een goed prijs/kwaliteit verhouding waar de aldi/lidl (vlak kijkshop en blokker niet uit ;) ) mp3 spelers gewoon goedkoop zijn en totaal waardeloze (geluids)kwaliteit bieden.
Tenminste onacceptabel voor mensen die van goed geluid houden...
dit zijn vaker de bijgeleverde oordoppen dan de spelers zelf uit mijn ervaring
Ik heb zo'n goedkoop kreng ooit gehad: de geluidskwaliteit van een iPod (of andere goede MP3 speler) is ook en misschien wel vooral met een goede koptelefoon echt veel beter!
Met zo'n goedkoop ding kun je geen 320kbps afspelen, en je hoort gekraak en geruis in de achtergrond van het slechte powercircuit icm de onwijs slechte MP3 decoder (ik praat hier over de <15 euro spelers).
Als je iets meer dan 15 euro uitgeeft (30-40 euro) heb je een speler(tje) met goede geluidskwaliteit (en SNR) die ook FLAC e.d. afspeelt. Van Sandisk of Cowon bijv.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 8 juli 2011 15:52]

Waarom zou ik? M'n telefoon kan dat ook afspelen. M'n oude zelfs al, dus als ik een losse speler zoek kan ik beter die oude telefoon nemen die ik al heb.
Cowon media players hebben soms een line-in, werkt prima :)
(ik heb de iAudio 7, doet maanden met 1 batterij lading....terwijl hij niet eens zo groot is, maar kan wel bijna alle geluidsformaten aan.)
Maanden? Vast niet als je 'm continue aan zet. Want da's zo'n beetje de enige meetmethode zodat je met andere spelers kunt vergelijken.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 8 juli 2011 22:59]

Inderdaad jammer dat ze aan die ATRAC zijn bljven vast zitten om hun eigen markt te beschermen (copyprotection). De makkelijke readers/writers (zoals herbalx al noemt) voor PC zijn er wel geweest maar waren van een 3e partij en hadden een prijskaartje van +€5000, bedoeld voor de pro-markt. Erg jammer want ik heb nog een hoop orginele muziek op MD liggen en moet eigenlijk nog eens een losse MDspeler met optical uit regelen. Dan kan ik alles alsnog als .wav opnemen door 'em aan te sluiten op de optical in van m'n pc (maar dat duurt weer uren.. nee dagen.. ;) )
Misschien komt dat wel omdat sony ook nog een muziek label heeft?
Het zou dan gek zijn als ze als lid van de riaa een apparaat uitbrengen zonder de rechten van de de labels te (kunnen) beschermen.

Ik heb zelf welliswaar geen MD speler in m'n bezit gehad, maar ik heb het altijd interessante techniek gevonden net als die van philips met z'n DCC. Ik weet niet of die stabieler zijn/waren dan een cd speler, maar lopen met de portable cd speler (mp3) was totaal niet mogelijk.
Dagen, das niet nodig hiir. Met het draagbare model RH-1 kun je alles in no-time 1 op 1 overpompen naar de pc via USB
Het had nog een succes kunnen worden wanneer sony makkelijk writers/readers uit ging brengen die in een mum van tijd dat ding vol knallen ...
Die waren er ook. De eerste generatie spelers waren al uitgerust met een optische ingang.. Overblazen van een cd ging best rap :)
Ik heb zo'n ding, helaas een hele periode is die digitale ingang nutteloos geweest. Minidiscs maakten geen kopie van een kopie SCMS serial copy management system geloof ik dat het heette. SCUMS was de juiste uitspraak iig,

Waarom noem ik ze scum? Dit systeem was bedoelt om kopieen van kopien te voorkomen. Een MD recorder voegde een copybit toe aan de data bij het maken van een kopie die digitaal werd doorgegeven bij afspelen. Bij het opnemen weigerde hij als hij die bit zag. De etters ìn de muziek industrie zagen hun kans schoon en een hoop originele cd's presenteerden zich als kopie, waardoor je niet eens een eerste generatie kopie digitaal kon maken.

Ik had dan ook binnen no time een pc met een lezer die alle beveiligingen kon lezen en cd-brander. En mijn MD recorder ligt al jaren in de kast.
Jammer dat zoiets dan weer op die manier misbruikt wordt want het is eigenlijk geeneens zo'n slecht idee. Het zorgt ervoor dat mensen die de CD gekocht hebben gewoon een backup kunnen maken maar deze niet eindeloos kunnen kopiëren. (Naja, wel als je de originele cd gebruikt natuurlijk).
Het zorgt ervoor dat mensen die de CD gekocht hebben gewoon een backup kunnen maken maar deze niet eindeloos kunnen kopiëren.
Het is geen goede backup als voor die backup niet dezelfde eigenschappen gelden als het origineel. Ook je backup kan stuk gaan. Dus als je geen backup kan maken van je backup, is je backup ook niet zoveel waard.
... want het is eigenlijk geeneens zo'n slecht idee.
Dat is het m.i. dus wel.
MD is met die ATRAC compressie dan ook maar moeilijk een backup te noemen. Het is niet een echte 1-op-1 kopie, maar een lossy kopie, het medium bevat dus niet dezelfde informatie. In dat opzicht is het weleen hele aardige en acceptabele vorm van DRM. Waarom zal je immers jouw MD's kopiëren op een andere MD?

Als je een echte backup wilt maken, met bijbehorende betrouwbaarheid moet je daarvoor de juiste middelen gebruiken. Als je.dat niet doet, moet je niet mekkeren over het feit dat jouw niet voor backups bedoelde medium op enkele punten niet aan de eisen van échte backups voldoen.
Nou, ik heb er thuis nog een liggen van de eerste generatie, en optisch overgooien duurde bij mij gewoon 1 op 1... Er was wel een latere generatie die ik ook nog ergens heb die via USB ging, dat ging wel snel, maar had DRM :/

[Reactie gewijzigd door ReCreator op 8 juli 2011 14:44]

Juist en die software waar je aan vast zat was echt om te huilen.
Sonicstage crashte bij mij niet, maar goed was ie ook niet. Je moest behoorlijk wat moeite doen om je nummertjes te importeren, en toen de audio jack kapot ging kon ik mijn nummers er ook niet meer af krijgen in MP3 formaat.
klopt, die crashte heel erg vaak, maar laatste versie van Sonicstage (4.3) is heel erg stabiel.
En de DRM was een dooddoener, want plots weigerden die nieuwe CD's van optisch gekopiëerd te worden op minidisc wegens mogelijke copyright schending :s. Ik had geen zin om dat analoog te kopiëren, waarna het ding stof begon te verzamelen in een kast.
Dan was het juist geen dooddoener (onbelangrijk iets, nietszeggend argument, open deur) maar dodelijk. Inderdaad erg jammer, maar helaas was Sony niet de eerste en enige die dit soort ongein uithaalde :( Misschien wel degene met de brakste reputatie qua sotfware. Tegenwoordig heeft de meeste consumenten-media-apparatuur nog steeds wel een vorm van DRM aan boord.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 9 juli 2011 19:07]

Snap ik niet. Ik heb ook tijden zo'n ding gebruikt maar de optische ingang wou alleen 1op1 copie draaien, een cd van 60 minuten duurde dus ook een uur om over te zetten..

Die eerste generatie MD's met het formaat van een fatsoenlijke cassettewalkman en het gewicht van een volwassen baksteen waren wel de prettigste die ze hebben gebouwd.
Opt.In èn Out, en stevig genoeg om een Volvo op te parkeren zondere dat ie stopte met spelen.. Als ik er nog eens zo een tegen kom neem ik 'em meteen mee for old times sake.. :)

[Reactie gewijzigd door MightyFoot op 8 juli 2011 14:57]

Ik weet nog dat ik die dingen voor het eerst zag.

Ik wilde bijna ervoor knielen omdat ik het zo een high tech ding vond.

Sony was toen zijn tijd echt vooruit, vooral als je bedenkt dat het enige wat Philips er tegenover kon zetten de DCC was.
En je hebt DAT (Digital Audio Tape, Philips geloof ik), wat volgens mij nog steeds in Audio-studios bij film en muziek-producers wordt gebruikt.
Correctie DAT is ook een vinding van Sony en is eigenlijk de directe tegenhanger van DCC (Phillips) geweest en ja DAT en MD worden in de studio wereld (voornamelijk radio) nog veelal gebruikt
DAT was technisch gezien beter (16/48 kHz lossless), maar door de complexe tapes (inclusief geleidingsmechanisme) konden die dingen nooit goedkoop genoeg voor de massamarkt worden. Dus verzon Sony als alternatief een soort diskette (Minidisc), terwijl Philips met DCC voor een simpelere tape constructie koos (met het geleidingsmechanisme in de speler ipv de tape).

Alledrie de formaten zijn uiteindelijk bij lange na niet het mainstream succes geworden wat ervan verwacht was. MD vond uiteindelijk een kleine niche markt voor radio jingles, DAT in opnamestudio's. De massa bleef initieel gewoon bij zijn CDs en tapes, ging daarna opeenvolgend naar CD-R, MP3 spelers en muziektelefoons.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 juli 2011 19:27]

De DAT standaard is wel geslaagd geweest in de IT als backupmedium hoor.

DAT tapes zijn gewoon nog steeds bij veel bedrijven in gebruik als backup standaard, de tapes zijn draagbaarder en betaalbaarder dan LTO, en HP leverde ze standaard jarenlang bij hun servers.

Het geleidingsmechanisme is prijzig, maar het is wel een stuk betrouwbaarder dan het huidige LTO, en zijn grote concurrent ADR(Wat qua werking op VHS/VCC lijkt)
Ik heb ze nooit standaard bij servers gezien. Of je kiest er zelf voor, of er is een goed geprijsde bundel. Precies zoals met LTO nu. Ik kom trouwens weinig DAT tegen, het is LTO-3 en hoger wat de klok slaat. Dan heb ik nog niet eens over Autoloader 1/8, de MSL's en hoger. Dat is allemaal LTO.
Dan hebben we het ook over een flinke tijd geleden, en DAT (DDS) streamers zijn wel degelijk standaard geweest.

Jij hebt het over LTO .. maar dan ga je al voorbij aan DLT en SDLT en dus ook aan DDS/ DAT.
Check anders de feitjes op wiki :
http://en.wikipedia.org/wiki/Tape_drive
en
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Data_Storage
'het enige'? DCC had wel betere geluidskwaliteit dan de eerste MD walkmans anders. Ze hadden allebei zo hun voor- en nadelen in ieder geval :) Met latere versies van ATRAC heeft Sony dit verschil wel ingehaald en Sony heeft dan ook (terecht) de 'oorlog' tussen deze formaten gewonnen.
DCC daar was helemaal niet mee te werken. Heb zo'n onding thuis gehad en alhoewel de geluidskwaliteit wel goed was nam de kwaliteit van de tapes wel redelijk snel af. En wat een gedoe was het om de namen van de nummers in te programmeren.
Ach ik heb jaren geleden een apparaat gekocht van CD-speler en MD-speler ineen overzetten duurden dan 15min.
Kwaliteit van het apparaat (Sony MXD-D3) is top zo stevig als een tank. De losse spelers waren/zijn ook zeer goed.

Ik heb IPOD's die al lang stuk zijn en MD-spelers uit 2000 die nog steeds goed zijn en erg lang spelen op één penlite, veel langer dan mijn IPOD.
en toch vond ik het een mooi systeem, zeker in een tijd dat er nog geen beschrijfbare optische media waren, was dit echt fijn.
volgens mij gebruiken vooral DJ's dit toch nog? voor sample's en tunes enzo.
Mijn oudere broer is muzikant en heeft nog altijd 1 van die hele dure MD spelers liggen. Hij zegt dat het altijd eens handig is. Maar nu doet hij meestal alles op zijn Mac Pro met logic of Cubase...

En voor die mensen die hier zeiken over iPod is beter... De iPod kun je niet eens vergelijken met een Md speler qua geluidskwaliteit. Sluit eens een 55ohm koptelefoon aan op je nano, die heeft niet eens genoeg kracht om zo een ding aan te sturen. Dat je zegt een Sony Walkman of Cowon/iAudio OK, die 2 zijn de enigste MP3 spelers bij mijn weten die echt een goede geluidsweergave hebben.
Zeker. Vooral voor jingles was/is dit super.
Gebruikten. Ze hebben ze nog best lang gebruikt, maar alles gaat nu via de computer
maakten ze die nog dan? minidisc was al nutteloos toen het uitkwam door de veel goedkopere en makkelijker te gebruiken mp3-spelers.
MD stamt uit '92, de eerste MP3-speler, MPMan, kwam pas in iets van '98 en had een niet-verwisselbare capaciteit van 32 MB.

Tot ongeveer de generatie van de iPod, nog een paar jaar later, was MD gewoon beter.
Probleem voor Sony was alleen dat voordat de iPod kwam, iedereen CD'tjes brandde ipv MD gebruikte.
Er zit 5 jaar tussen de introductie van de Mini-disc en die van de eerste draagbare Mp3 speler. Deze was geïntroduceerd door Audio Highway in 1996:

http://www.tedrichards.net/ahwy/ListenUp/
ehm nee
toen het uitkwam had je nog geen mp3 spelers.
of tenminste niet in dezelfde prijsklasse
ik had trouwens nog nooit gehoord van mp3 toen ik mijn 1e minidiscspeler had.
- Minidisc moest het eerst in 1992 tegen DCC van Philips opnemen. DCC verkocht al net zo beroerd als MD, maar Philips trok snel de stekker eruit en ging zich op CD-R focusen. Sony ploeterde voort met MD.
- Minidisc moest het daarna zo rond 1997 tegen CD-R opnemen. De hele wereld brandde cd'tjes bij de vleet, Sony ploeterde voort met MD.
- Minidisc moest het daarna circa 2002 tegen MP3 spelers opnemen. De hele wereld kocht een iPod of een flash spelertje, maar Sony ploeterde voort...
- Minidisc moest het na 2005 tegen muziekspelende telefoons opnemen: Walkmans, iPhones, etc. De hele wereld...etc etc.
- Anno 2011 trekt Sony de stekker uit Minidisc.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 juli 2011 19:31]

Voor afspelen was mp3 snel beter. Maar voor opnemen bleef de minidisc heel lang de beste keuze.
Het heengaan van een monument...
Beste een knappe uitvinding dit, jammer dat het in de mainstream nooit is doorgebroken (mee door de prijs en kopieerbeveiliging naar mijn mening...), je kon veel langer doen met één batterijlading tov een draagbare cd-speler + er kon een veelvoud aan cd's op 1 MD-schijfje.
er kon een veelvoud aan cd's op 1 MD-schijfje.
Dat kon pas vanaf de NetMD's volgens mij, die had een meer mp3-achtige codec. Op de originele MD's kon je maar ongeveer 1 cd kwijt. Daar staat wel tegenover dat het opslagmedium een stuk kleiner was, dus je kon wel meer muziek bij je hebben.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 8 juli 2011 15:20]

ATRAC is al van zichzelf een MP3 achtige codec. De normale MD was maar iets van 180 MB groot en comprimeerde het muziek van een CD op vergelijkbare wijze als MP3 in realtime. De bitrate is rond de 224 kbit/s, dus maar nauwelijks meer dan het bij MP3 gangbare 192 kbits/s en dus minder dan de high quality bitrate 256 kbits/s van MP3. En kwa geluids bij de uitontwikkelde generaties van ATRAC (bij Sony 4.5, bij Sharp 5 geloof ik) minstens net zo goed als 256 kbit/s MP3.

Jammer dat Sony het ATRAC formaat (ik heb het niet over het latere ATRAC 3) niet meteen vrij heeft gegeven toen MP3 in opkomst kwam. Of desnoods gratis ATRAC codecs in binary vorm (dus zonder source) voor diverse computer platforms beschikbaar maakte. Dan was het mogelijk nu de defacto standaard geweest?
jammer dat het in de mainstream nooit is doorgebroken (mee door de prijs en kopieerbeveiliging naar mijn mening...)
Dat komt waarschijnlijk door de typische Sony manier waarop ze het hebben verkocht. Net als bijv. hun Memorystick geheugenkaartjes (die worden ook enkel gebruikt door hun eigen cameras).
Ik weet nog wel toen Mini-disc net uitwas met optische ingang...... supermooi spul om te hebben.... Ik moest het toen nog doen met een cd-speler. En kort daarna kwam mp3 op en dus ook mini-disc overgeslagen. Ik vraag me af wie het nu eigenlijk gebruikt?
Ik gebruik het nog. Wil nog wel zo'n HiMD unit aanschaffen. Mooie units.

Ben erin gestapt toen ze NetMD hadden geintroduceerd in hmm, 2000/2001 ofzo, heerlijk via de PC over usb cd's converteren. Met wat tooltjes kon je zo mp3 omzetten naar wav, waar weer een audio-cd image van werd gemaakt. Met deamontools mounten en via simpleburner naar minidisc gooien.
omzeten van mp3 naar wav.. heeft dat zin?
als je een audio cd wil maken wel :) vroeger konden cd brand progjes nog niet in 1 keer van mp3 naar audio cd, daar moest eerst een tussenstap naar wav nog in.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 juli 2011 19:23]

MD's waren ook lekker robuust en de speler waren erg klein ivm disc/walkmans. Ik heb er meerdere gehad in de hippe serie, Dus de Ab's met LCD. Het was inderdaad erg jammer dat sony lang aan ATRAC is blijven kleven en nooit de MP3 integratie te lang heeft uitgesteld. Helemaal omdat het in den beginnen erg slecht werkte....
Jep, de schijfjes konden zelfs na een wasbeurt in de wasmachine nog gewoon worden gelezen en geschreven. De spelers konden dit helaas niet, goede vriend en klasgenoot destijds had een overijverige moeder...

Zelf had ik een portable en een Aiwa torentje met 3CD-wisselaar en MD spelertje er in. Prachtig om mee te spelen destijds.

Veel later ben ik nog ergens een DJ in een discotheek tegengekomen die met MD draaide.

Naja, MD is niet meer, over 15 jaar zeggen we dat ook van de CD en DVD...
een heel mooi systeem en heb het vanaf generatie 1 veel vuldig gebruikt om mijn walkman met cassettes te vervangen.
Goed geluid. Niet overslaan. Skippen van nummers etc erg makkelijk en beter dan de DCC van philips.
Maar inmiddels inderdaad al lang achterhaald door MP3 spelers.
Overslaand deed hij wel uiteindelijk, maar dan moest je hem ruim 10 seconden schudden zodat de buffer leegliep :)

Maar verder waren het fijne apparaatjes.
Ik heb er vorig jaar nog eentje gekocht, lag in de rommeldoos bij een audiowinkeltje. Die speler ligt nu in de auto aan een aux-in naar m'n autoradio, want autoradio met mini-disk was niet meer te vinden nadat m'n laatste Sony de geest gaf. Heel wat prettiger die mindisks in je dashboardkastje dan cd´s en het is gewoon erg leuk vanwege nostalgie. En een wisselaar is moeilijk te vinden voor m'n autoradio.

Ook nog een minidisk-deck thuis en een zooi lege casettes die zeker nog wel volgegooid worden voor de vakantie. Love minidisk!
Heel wat prettiger die mindisks in je dashboardkastje dan cd´s
Van CD's in de auto heb ik 2 jaar geleden al afscheid genomen. De radio die er nu inzit kan alleen SD kaartjes en USB sticks met mp3 afspelen. Het enige waar ik CD's nog in afspeel is de muziekinstallatie thuis omdat ik dat spul niet zo vaak vervang.
Zucht... wat een heerlijke tijd was dat! Klein licht apparaat, 4 CD's op 1 minidisk, slechts 1 batterij en 10 uur speelplezier. Van elke bron kon ik opnemen (digitaal was te moeilijk met de DRM) en geluidskwaliteit was super! En terwijl iedereen liep te rotzooien met hun CD speler met 2 seconden ESP had ik nooit last van schokken.

Minidisk was dé revolutie! :) En ik was een van de eerste op school die met zo'n hypermodern ding rondliep. Jammer dat ik nooit meer autoradio's (nieuw) gevonden heb waarin het gebruikt kon worden. CD's raken alleen maar bekrast en te weinig ruimte.

Ik snap ook niet waarom Sony nooit een MP3-MD speler heeft uitgebracht.. Die was zeker populair geworden ipv MP3-CD..
Probleem was dat lege Minidiscs veel duurder waren dan lege CD'tjes, en dat bijna iedereen al een CD speler thuis, in de auto en als discman had. Dat heeft ze heel veel klanten gekost. Een MD speler was op zichzelf wel cool, maar die MD's kon je vervolgens niet even bij je vrienden afspelen, uitlenen of in de kroeg opzetten, omdat niemand anders er een had.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 juli 2011 19:17]

Oww, gelukkig alleen de spelers en nog niet de discs... Ik ken toch nog aardig wat mensen die in hobby-studio's heel graag gebruik maken van mini-disc voor diverse opname doeleinden. Een vriend van mij is bijvoorbeeld een (ontzettend) goede drummer, maar de band waar hij het meeste mee speelt en opneemt zitten net over de grens in Duitsland. Hij neemt dus bijvoorbeeld voor studio-opnames waarvoor hij niet die kant op kan zijn drum-sessie op minidisc en stuurt die dan op... Ook een zangeres die ik ken zingt haar vocals al jaren thuis in op minidisc en worden dan elders afgemixed... en ze zweren er echt bij, willen niet aan totaal digitaal. Het is echt nog een vrij populair medium onder de amateurs en semi-professionals... die gaan absoluut niet blij zijn met het verdwijnen van dit medium.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 8 juli 2011 17:29]

Lol of je nou digitaal opslaat op een stukje flash gehougen, een HD of een minidisc. alle drie zijn totaal digitaal.

Maar waar ze aan gehecht zijn is het gemak van t apparaat en de behoorlijkgoede opname kwaliteit. De ADC en compressie hebben erg weinig inpact op de geluidskwaliteit.
Heeft FLAC ook niet.
Ze ontdekken FLAC vanzelf wel een keer.
Flac is leuk voor audiofielen, en daardoor blijft het niche. Bij normale gebruikers zal het formaat niet doorbreken omdat het niet breed ondersteunt wordt en bovendien horen ze het verschil toch niet. Ik zal er mee experimenteren als m'n nieuwe denon receiver binnen is (Flac-HD). Maar verder dan dat zal het niet gaan.
Flac is leuk voor audiofielen, en daardoor blijft het niche. Bij normale gebruikers zal het formaat niet doorbreken omdat het niet breed ondersteunt wordt en bovendien horen ze het verschil toch niet. Ik zal er mee experimenteren als m'n nieuwe denon receiver binnen is (Flac-HD). Maar verder dan dat zal het niet gaan.
FLAC heeft niks met audiofiel te maken.. Ik rip FLAC omdat ik gewoon CD kwaliteit wil en geen crappy Lossy formaten meer wil...
Ook een zangeres die ik ken zingt haar vocals al jaren thuis in op minidisc en worden dan elders afgemixed... en ze zweren er echt bij, willen niet aan totaal digitaal.
Uh, MD *is* totaal digitaal. Ik snap ook niet helemaal waarom je lossy zou willen opnemen, maar ja...t zijn wel handige dingen ja.
eh "ze willen niet aan totaal digitaal"? Minidisc is totaal digitaal... Zelfs mét compressie. Het voordeel van Minidisc was wel dat de AD DA conversie aardig goed was, waardoor je analoge microfoon goed werd omgezet naar het digitale MD systeem.

Het gebruiksgemak is verder inderdaad groot! In het geval van een walkman heb je een klein apparaatje met goede opname en afspeel mogelijkheden. Heb gister nog een opname op locatie gemaakt voor een voice over!
1 2 3 ... 6