Apple eist dat uitgevers niet zelf de verstrekking van iPad-publicaties, zoals die van NRC, op zich nemen. Het bedrijf wil losse verkoop en abonnementen zelf via de App Store voor zijn rekening nemen, waarbij het 30 procent van de omzet zou opeisen.
NRC Handelsblad zet hoog in met de uitgave van digitale iPad-edities van de krant. Net als veel andere kranten ziet het dagblad mogelijkheden om eindelijk geld te verdienen met online uitgeven. De krant besloot zelfs iPads 'weg te geven' bij tweejarige afname van abonnementen op de papieren en digitale edities. Die strategie blijkt nu de nodige risico's met zich te hebben meegebracht.
Apple eist namelijk dat een iPad-abonnement niet langer deel uitmaakt van een digitaal abonnement op NRC Handelsblad. Losse exemplaren en abonnementen mogen alleen worden verkocht via de App Store, de webwinkel van Apple, zo stelt het bedrijf. Zo verdient Apple aan de vaste abonnees van kranten en tijdschriften, waarbij de fabrikant volgens De Tijd 30 procent van de inkomsten uit abonnementen wil. Abonnees van de papieren edities van NRC Handelsblad en nrc.next kunnen de iPad-versie vanaf 1 april waarschijnlijk niet meer gratis lezen.
Ernst-Jan Pfauth, chef internet bij NRC, reageert teleurgesteld tegenover Tweakers.net: "Uitgevers worden zo gereduceerd tot contentfabriekjes. Het is duidelijk dat Apple te dominant wordt. Op blogs en dergelijke werd al voor de macht van Apple over de App Store gewaarschuwd natuurlijk. Als we allemaal op een platform zitten, kan dit gebeuren." In april vorig jaar waarschuwde een Amerikaanse blad van een school voor journalistiek uitgevers al dat Apple applicaties van nieuwsorganisaties mag verwijderen als die iets publiceren wat volgens de iPad-maker niet door de beugel kan.
Pfauth zegt nog wel met Apple te willen overleggen: "We hopen dat de soep niet zo heet wordt gegeten als hij is opgediend." Mocht Apple voet bij stuk houden, dan is een mogelijkheid dat NRC de digitale editie omzet in een html5-variant die via de website kan worden benaderd door iPad-bezitters.
NRC is niet de enige die met de nieuwe regels van Apple te maken krijgt. Alle mediabedrijven met vergelijkbare initiatieven hebben tot 31 maart de tijd gekregen om hun apps aan de aangescherpte regels aan te passen. Ook het Belgische Knack van uitgever Roularta krijgt met de nieuwe regels te maken.
Update 11.50: Afke Schaart, Tweede Kamerlid van de VVD, meldt dat ze kamervragen gaat stellen naar aanleiding van de actie van Apple: "Dit lijkt me killing voor innovatie."
Update 2 12.00: News Corp., dat net als de NRC grote plannen heeft met iPad-uitgaves, zou de introductie van een iPad-krant met als naam The Daily hebben uitgesteld omdat Apple nog werkt aan een nieuwe abonnementsfeature voor iTunes. Hierbij zouden abonnees automatisch op week- of maandbasis af kunnen rekenen en zouden nieuwe edities automatisch elke ochtend op iPads verschijnen, schrijft All Things D.
[Reactie gewijzigd door MicGlou op vrijdag 14 januari 2011 13:11]
Misschien kunnen ze het er op gooien dat Apple een monopolie positie bezit op de tablet markt?Ik weet niet of de EU zich hier al mee mag/kan bemoeien, Apple heeft namelijk geen monopoly positie.
De totalitaire controle begint de spuigaten een beetje uit te lopen bij Apple. Als NRC een stuk publiceert wat enigszins pikant zou zijn met een pikante foto er bij (wat hier in Nederland gewoon kan) dan zou het kunnen zijn dat Apple besluit de hele NRC applicatie te verwijderen uit de App Store. Het moet toch niet gekker worden....dat Apple applicaties van nieuwsorganisaties mag verwijderen als die iets publiceren wat volgens de iPad-maker niet door de beugel kan.
[Reactie gewijzigd door Yezpahr op vrijdag 14 januari 2011 19:27]
[Reactie gewijzigd door Freemann op vrijdag 14 januari 2011 22:35]
[Reactie gewijzigd door MicGlou op vrijdag 14 januari 2011 13:09]
De gebruiker heeft al ruim betaald voor de hardware. Ik zou niet weten waarom een 3rd party ontwikkelaar zou moeten betalen voor de hardware die Apple verkoopt.Die hardware kost ook een hoop geld om te maken.
1( De bandbreedte wordt voor een groot deel geregeld door providers en niet door Apple zelf.Veder is 30% voor een digitale dienst verkopen via een goedlopende web winkel ongeveer een standaard prijs. Apple onderhoud, regelt de bandbreedte, de reclame, de ontwikkel omgeving, etc. voor die 30%.
Dit is echt een non-argument. Omdat het geld bespaart moet Apple maar gelijk dat verschil opstrijken? Misschien blijven mensen wel lekker bij hun fysieke krant als de prijs zo hoog wordt. Zeker bij innovatie op het gebied van iets conservatiefs als een krant kan prijs een heleboel doen voor de acceptatie.Heb je enig idee wat een krant bespaart aan drukkosten, distributie kosten, en verkoop/langsbreng kosten? Een hele hoop meer dan die 30%.
[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op vrijdag 14 januari 2011 22:45]
NRC loopt in de nederlandse krantenmarkt al jarenlang vooraan als het gaat over de krant in digitale vorm. Ze waren de eerste op de iLiad, het eerste met een online editie en een van de eersten met een iPad editie. Ze steken daarmee hun nek uit en zijn als geen ander innovatief bezig m.b.t. de digitale krant. Ze verkopen de laatste maanden zelfs combo-abonnementen met een iPad en waren behoorlijk Apple minded. Mede dankzij dit soort innovatieve bedrijven is de iPad snel tot een succes geworden. Nu krijgen ze de kous op de kop en moeten noodgedwongen hun nieuwe businessmodel aanpassen aan de wensen van the Borg (Resistance is futile. We will assimilate you!) Apple.Bovendien doet het gehuil van NRC nogal vreemd aan. Ze hanteren zelf ook een enorm restrictief beleid ten aanzien van hun auteursrechten, dus dan moeten ze niet gaan klagen als anderen hetzelfde doen ten aanzien van hun IE rechten.
Apple heeft het mogelijk gemaakt dat uitgevers nog iets kunnen verdienen aan hun artikeltjes, en dan is het niet meer dan redelijk dat daar een redelijke vergoeding voor betaalt wordt.
[Reactie gewijzigd door resma op vrijdag 14 januari 2011 22:26]
Je bedoelt Flash websites?Ik zie Apple rustig instaat dat ze websites gaan blokkeren via de ipad/iphone...
iTunes is de enige winkel waar je spullen voor the iPad kan krijgen, dus Apple heeft een absolute monopolie op die markt.Misschien kunnen ze het er op gooien dat Apple een monopolie positie bezit op de tablet markt?
[Reactie gewijzigd door watercoolertje op vrijdag 14 januari 2011 12:03]
Wat maakt dat uit? iOS doet dat wél automatisch voor je.@bakman: Jammer alleen dat dat niks af doet aan hoe goed de scaler is, als die niet gebruikt wordt door een game-maker, is een totaal ander punt natuurlijk!
Daarbij zit die scaler in de SDK en die game is niet gemaakt met de SDK
Zolang dat het eindresultaat ten goede komt ga je mij er niet over horen klagen hoor.Het is niet iOS die iets automatisch doet, het is apple die je verplicht om iets te doen.
[Reactie gewijzigd door ZpAz op vrijdag 14 januari 2011 12:28]
e jij dacht da thet prijspeil van de abos hetzelfde blijft als men 30% aan apple moet afdragen?Als consument heb je toch weinig last van de eisen van Apple,
Dat doen ze gedeeltelijk al, althans op die vlakken waar zij dat kunnen bepalen. Videos op websites worden nog niet gefilterd, maar alles wat je via itunes kunt kopen is al onderhevig aan filtering (geen porno), en voor apps wordt op meerdere criteria gefiltered (ook porno, concurreert het niet met eigen software, en nu dit weer)volgens mij gaat Apple straks nog echt zover om voor te gaan schrijven welke muziek je wel of niet mag luisteren, of welke films je wel en niet mag zien.
[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op vrijdag 14 januari 2011 11:17]
In beide gevallen gaat het er om wat anderen in het winkeltje van MS of Apple aanbiedt.kun je alleen installeren wat beide bedrijven in hun eigen winkeltje aanbieden.
[Reactie gewijzigd door WeBBaN op vrijdag 14 januari 2011 11:54]
Je hebt sowieso 6 maanden garantie en bij producten boven een bepaalde prijs mag je geloof ik zelfs verwachten dat het minimaal 2 of 3 jaar naar behoren functioneert. Sony heeft geloof ik ook problemen gehad met de korte (1 jaar) garantie op de PS3.Een defect aan het product
Als een product na aanschaf defect gaat, dan de koper de verkoper in bepaalde gevallen voor het defect aanspreken. Het moet wel gaan om een defect dat op het moment van aflevering aanwezig was, ook al openbaarde het defect zich pas later.
1. Openbaart zich binnen zes maanden na aanschaf een defect, dan wordt vermoed dat dit het gevolg is van een gebrek in het product, dat reeds bij aflevering bestond. De verkoper zal moeten aantonen dat hiervan geen sprake is. Deze regel geldt niet indien dat niet past bij het type product, zoals bijvoorbeeld bij bederfelijke levenswaren of feestballonnen.
2. De verkoper is eveneens aansprakelijk indien hij het uitblijven van het defect heeft gegarandeerd;
3. Zonder een dergelijke garantie gaat het om de vraag of de koper mocht verwachten dat het defect zich in deze periode zou kunnen openbaren. Het is dus zeker niet zo dat de verkoper voor elk defect kan worden aangesproken. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van het product, bijvoorbeeld of het een merkartikel is, de prijs, de intensiteit van het gebruik en andere factoren. Van een goedkoop horloge mag bijvoorbeeld niet dezelfde levensduur worden verwacht als van een kostbaar horloge. Bovendien kan het defect veroorzaakt zijn door een verkeerd gebruik van het product door de koper.
[Reactie gewijzigd door Framoes op vrijdag 14 januari 2011 11:46]
Dat doen ze al: ze geven die ipads echt niet gratis weg bij apple (dat suggereer je hier wel)Ik vind dat de maker van zo'n geniaal apparaat dan ook wel van de vruchten mag plukken.
[Reactie gewijzigd door Squeeky op vrijdag 14 januari 2011 11:32]
En jij hebt duidelijk geen recente android in je handen gehad.Kijk eens hoeveel kansloze applicaties er in een android store staan
Als je me citeert, doe het dan goed!Hiermee bevestig je precies wat RefriedNoodle aangeeft!
Nee, dat zei ik dus niet. Dat geldt alleen voor iOS devices dus. Op een Mac mag je alles installeren wat je wilt, er is geen beperking op. De recente komst van de Mac Appstore verandert daar niets aan. Apple weet zelf ook wel dat zoiets voor de desktop hun positie onderuit haalt.Op Linux of Windows kan je elke een applicatie installeren, zonder dat een distributeur/fabrikant hier invloed op heeft.
Op een Apple-product kan (MAG!) je alleen Apple-approved applicaties installeren.
Die mogelijkheid heeft Apple, maar ze hebben beloofd (for what it's worth) dat ze dat alleen gebruiken als een app echt over de schreef gaat, en achterdeurtjes blijkt te hebben met kwade bedoelingen. Niet om een bedrijfspolicty te enforcen die revoked apps alsnog uit te telefoon verwijderd, a la Orwell's 1984 op de Kindle.Als een App uit de store later alsnog niet geschikt wordt bevonden kan het zelfs zo zijn dat een reeds geïnstalleerd app uitgeschakeld wordt.
Iets wat Android al heeft toegepast... ik neem aan dat je geen Android toestel hebt?Als een App uit de store later alsnog niet geschikt wordt bevonden kan het zelfs zo zijn dat een reeds geïnstalleerd app uitgeschakeld wordt.
Bij Windows Mobile 7 is dit ook zo, je kan maar een beperkt aantal apps buiten de store om installeren.dat zijn ze al, van microsoft mag je eender welk programma op je hardware installeren. Apple gaat daar nog verder in en verbiedt je om alles wat NIET via hen is aangekocht te installeren
http://en.wikipedia.org/w...ing_of_the_European_Union(1) Any abuse by one or more undertakings of a dominant position within the common market or in a substantial part of it shall be prohibited as incompatible with the common market insofar as it may affect trade between Member States."
(2) Such abuse may, in particular, consist in:
(a) directly or indirectly imposing unfair purchase or selling prices or other unfair trading conditions;
(b) limiting production, markets or technical development to the prejudice of consumers;
(c) applying dissimilar conditions to equivalent transactions with other trading parties, thereby placing them at a competitive disadvantage;
(d) making the conclusion of contracts subject to acceptance by the other parties of supplementary obligations which, by their nature or according to commercial usage, have no connection with the subject of such contracts.
Straks gaat Apple nog een percentage vragen van een webshop voor iedere aankoop die je via Safari doet.
Oh dacht je? Apple hoeft alleen maar een blacklist van webshops die zich niet aan de Apple regels in Safari in te bouwen, of zorgen dat Safari bij elke url online aan Apple toestemming vraagt. Iets dergelijks gebeurt mogelijk al ivm 'fraud protection'.Dat zal sowieso onmogelijk zijn en daarin heeft apple geen enkele 'machtspositie'...
[Reactie gewijzigd door blouweKip op vrijdag 14 januari 2011 15:13]
[Reactie gewijzigd door koelpasta op vrijdag 14 januari 2011 18:15]
Hosting v/d content, onderhouden van store , beheer abonnementen, etc. Basically alles behalve het maken v/d content.Welke dienst staat er tegenover die 30%?
[Reactie gewijzigd door Dadona op vrijdag 14 januari 2011 13:39]
Klopt, qua hardware heeft Apple concurrenten. Echter voor de appstore zelf is geen concurrent. Je moet dus een app kopen via de appstore. En nog erger, de uitgevers moeten apps verkopen via de appstore (en 30% afdragen). En natuurlijk willen de uitgevers dat omdat er zo veel iPhone gebruikers zijn.Apple is geen monopolist. De iPhone heeft geen eigen markt (lees je niet vaak genoeg op tweakers van anderen dat er zoveel (goedkopere) telefoons zijn die hetzelfde en soms nog wel meer kunnen??).
En terecht, maar zij zijn niet de enige winkel waar je kan kopen, dus hier is wel degelijk concurrentie.En verder, reken maar dat Amazon of Bol.com ook wel 30% krijgt voor een behoorlijk aantal producten dat ze verkopen.
[Reactie gewijzigd door .oisyn op vrijdag 14 januari 2011 10:34]
Wel als alles via de App Store zou lopen, zoals Apple graag wilt zien. Áls alles via de App Store loopt vind ik het dus niet heel vreemd dat Apple daar een vergoeding voor wil. Maar de verplichting om het via de App Store te laten lopen slaat natuurlijk nergens op.Maar die content wordt toch niet gehost door Apple?
[Reactie gewijzigd door .oisyn op vrijdag 14 januari 2011 11:03]
[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op vrijdag 14 januari 2011 11:35]
[Reactie gewijzigd door janderk op vrijdag 14 januari 2011 11:53]
wordt in dit geval niet door apple gedaanHosting v/d content,
Idem, naast de applicatie die verkocht wordt in de store (waar al 30% op zit) wordt hier verder niets door apple voor gedaanonderhouden van store
idem, wordt niet door apple gedaanbeheer abonnementen,
Ze doen eigenlijk niets en willen daar 30% voor, dat is waarom men het zo''n absurd idee vind.etc. Basically alles behalve het maken v/d content.
[Reactie gewijzigd door blouweKip op vrijdag 14 januari 2011 15:25]
[Reactie gewijzigd door Arthur op vrijdag 14 januari 2011 10:51]
[Reactie gewijzigd door RielN op vrijdag 14 januari 2011 10:57]
Blijkbaar, want je hebt het in je verhaal louter over het feit dat een winkelier een vergoeding verdient. De ophef gaat daarentegen over de verplichting van die winkelier dat jij je content alleen via zijn winkel mag verkopen. UIt het artikel:Ik snap deze hele ophef niet zo?
-Losse exemplaren en abonnementen mogen alleen worden verkocht via de App Store, de webwinkel van Apple, zo stelt het bedrijf
Dat doen ze nu al (weliswaar niet in HTML5, maar het idee blijft hetzelfde), alleen begint Apple daar een stokje voor te steken.Als media dit niet willen, dan hebben ze toch een prima alternatief?
[Reactie gewijzigd door .oisyn op vrijdag 14 januari 2011 11:01]
Dit verplichting is er gewoon niet. Je mag en kan je content elders aanbieden, bijvoorbeeld via je eigen website. Zo deden de kranten het ook vóórdat de App Store bestond. Je krijgt dan niet de marketing en distributie via de App Store erbij, maar je kunt zo alles in eigen hand houden als contentprovider. En een goede HTML5 site (zie bijvoorbeeld die van Engadget) is op iOS net zo 'rijk' qua interface etc als een native app.De ophef gaat daarentegen over de verplichting van die winkelier dat jij je content alleen via zijn winkel mag verkopen
[Reactie gewijzigd door Arthur op vrijdag 14 januari 2011 14:41]
Nou en? Ze vangen er toch geld voor? Wat denk je dat het kost, die eenmalige download per persoon? Geen drol.NRC geeft hun applicatie in de App Store vrijwel gratis weg (€0,79), en sluist je vervolgens naar 'hun eigen' abonnementensysteem. Apple draait op voor de kosten die verbonden zijn aan het distribueren van de NRC applicatie.
Fout! Ze brengen de abonnementen niet aan de man door de winkel, dat doen ze buiten de winkel om. En dat mag niet van Apple.Apple stelt dat als je hun 'winkel' gebruikt om producten aan de man te brengen (in dit geval abonnementen)
Perfect voorbeeld. Als ik bij de BelCompany een los toestel koop, dan vangen ze helemaal niets voor het abonnement wat ik later afsluit bij mijn provider. Ander voorbeeld: als ik een los issue van een magazine bij de Bruna koop, en ik besluit na het lezen van die issue om een abonnement af te sluiten, dan vangt de Bruna daar ook niets voor. Maar blijkbaar vind jij het nu normaal dat de Bruna recht heeft op 30% van mijn abonnementsgeld. Immers, als ik het blaadje niet bij de Bruna had gekocht had ik ook nooit een abonnement afgesloten.Andere analogie dan: de bijdrage die telefoonproviders geven aan BelCompany en consorten als BelCompany/GSMWeb/whatever een abonnement verkopen in hun winkels.
Lees het artikelDit verplichting is er gewoon niet.
Maar wat blijkbaar niet mag is dat je een app maakt die diezelfde content gewoon van je site download. Want dat is wat NRC nu doet, en waar Apple een stokje voor steekt. Compleet van te pot gerukt, want het loopt niet via de app store.Je mag en kan je content elders aanbieden, bijvoorbeeld via je eigen website. Zo deden de kranten het ook vóórdat de App Store bestond. Je krijgt dan niet de marketing en distributie via de App Store erbij, maar je kunt zo alles in eigen hand houden als contentprovider.
[Reactie gewijzigd door .oisyn op vrijdag 14 januari 2011 17:31]
helaas moest ik ver naar beneden scrollen om eindelijk een zinnige reactie te vinden. Al die reacties dat Apple evil is, en te dominant slaan de plank in dit geval echt mis.k snap deze hele ophef niet zo? Apple zet toch gewoon de 'winkel' op waardoor de tijdschriften/kranten etc hun product verkopen?
Want uitgevers zijn toch niets meer als contentfabriekjes in een digitale wereld?Ernst-Jan Pfauth, chef internet bij NRC, reageert teleurgesteld tegenover Tweakers.net: "Uitgevers worden zo gereduceerd tot contentfabriekjes. Het is duidelijk dat Apple te dominant wordt.
En waarom denk je dat dat is?NRC Handelsblad zet hoog in met de uitgave van digitale iPad-edities van de krant. Net als veel andere kranten ziet het dagblad mogelijkheden om eindelijk geld te verdienen met online uitgeven.
Het is dus andersom: De uitgevers willen Apple's distributiesysteem niet gebruiken, maar worden nu min of meer gedwongen dat wel te doen.[...]
Technisch is er idd geen enkele reden. Maar bedrijfskundig is het superslim.
Bovendien hoeven uitgevers Apple's bereik en disitributie systeem natuurlijk helemaal niet te gebruiken! Ze zijn daar echt helemaal vrij in. Maar ze zien er brood in, en daarna gaan ze klagen als ze niet de 100% krijgen.
[Reactie gewijzigd door ATS op vrijdag 14 januari 2011 12:00]
Marketing, marketing en marketingHoe kan je zo ooit een investering in de ontwikkeling van een app verantwoorden
[Reactie gewijzigd door poepkop op vrijdag 14 januari 2011 21:24]
[Reactie gewijzigd door bonus op vrijdag 14 januari 2011 11:05]
[Reactie gewijzigd door poepkop op vrijdag 14 januari 2011 21:38]
Ze hosten de content (inclusief rich media zoals video), ze handelen het payment verhaal af, de updates, de notificaties, etc, etcApple draagt niks bij aan content oid voor een digitale editie van een krant en/of tijdschift!
[Reactie gewijzigd door arjankoole op vrijdag 14 januari 2011 11:04]
Nee, dat doen ze nietZe hosten de content (inclusief rich media zoals video), ze handelen het payment verhaal af, de updates, de notificaties, etc, etc
[Reactie gewijzigd door een_naam op vrijdag 14 januari 2011 10:24]
[Reactie gewijzigd door bonus op vrijdag 14 januari 2011 11:08]
[Reactie gewijzigd door Athmozz op vrijdag 14 januari 2011 10:32]
[Reactie gewijzigd door DigitalTux op vrijdag 14 januari 2011 10:25]
Er zijn anders vele consumenten die zich die vragen stellen. De fair trade en biologische producten zijn aan een grote opmars bezig de laatste jaren.Alsof je in de winkel ook gaat vragen of het geld dat je betaald voor een pak melk wel naar die nederlandse boer op de hoek gaat.
De aanwezigheid van die content maakt het platform wat het is, een slecht platform met veel content zal veel beter verkopen dan een goed platform met weinig tot geen content.Daarnaast denk ik niet dat Apple terug gaat komen op hun uitspraak. Ik snap Apple wel. Zij leveren de apps via hun app store. Als iedereen ze gratis gaat aanbieden en dan laten betalen voor de abonnement verdient Apple dus niets meer aan hun App Store.
[Reactie gewijzigd door watercoolertje op vrijdag 14 januari 2011 10:29]
[Reactie gewijzigd door Johnny op vrijdag 14 januari 2011 10:47]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Asus Samsung Mobiele telefoons Laptops Apple Sony Games Microsoft Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True