Hoofdcategorieën
Device Settings

Sharp brengt twee telefoons met 3d-scherm op de markt

Door Paul Hulsebosch, vrijdag 5 november 2010 17:14, views: 23.787

De Japanse telco SoftBank kondigt aan twee toestellen van Sharp die beide met een 3d-scherm zijn uitgerust op de markt te gaan brengen. Naast dit scherm hebben de toestellen ook een 1GHz Snapdragon en Android 2.2 aan boord.

Tijdens de persconferentie waarin SoftBank de telefoons aankondigde die het deze winter gaat aanbieden, introduceerde de Japanse telco twee nieuwe toestellen van Sharp, de Galapagos 003SH en de Galapagos 005SH. Beide toestellen zijn voorzien van een 1GHz Snapdragon-processor en draaien Froyo, versie 2.2 van Android. Opvallender is dat beide toestellen zijn voorzien van een touchscreen dat 3d-beelden kan weergeven. Sharp maakt het scherm zelf en maakt daarbij gebruik van een zogeheten parallax barrier-systeem. Het is eenzelfde scherm als in de 3DS van Nintendo wordt ingebouwd. Het scherm van beide toestellen heeft een diagonaal van 3,8 inch, met een resolutie van 800 bij 480 pixels.

De 003SH is verder voorzien van een 9,6-megapixel-autofocuscamera waarmee video op 720p kan worden vastgelegd. De camera kan ook 3d-foto's nemen. De telefoon heeft 400MB intern geheugen. De 005SH heeft een 8-megapixelcamera en een uitschuifbaar qwerty-toetsenbord. De 003SH is in december al in Japan leverbaar, de 005SH volgt in februari. Of de telefoons ook buiten Japan op de markt worden gebracht, is niet bekend.

Om profijt te hebben van het 3d-scherm worden bij de telefoons een aantal games van uitgever Capcom geleverd, die bij aanschaf al op de telefoons zijn geïnstalleerd. Ghosts 'n Goblins: Gold Knights en Resident Evil: Degeneration zijn ports van games die al voor de iPhone beschikbaar waren, terwijl een klassieke Mega Man-game door uitgever Capcom naar Android en 3d wordt vertaald. Ook Namco Bandai en Konami gaan games voor de 3d-telefoons leveren. Namco Bandai werkt aan Taiko no Tatsujin en Konami heeft Mobile Power Pros Baseball 3D in de planning.

Sharp Galapagos 003SH en 005SH

Volgende 10:23 Samsung brengt Nederlandse update uit voor Android-toestel Galaxy S
Vorige 16:44 Astronomen vieren vijftig jaar SETI met nieuw observatieproject
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Leuke specs, ik ben alleen nog geen sharp toestelen behalve op papier tegen gekomen voor de Nederlandse markt.


Ik vraag me alleen af als het 3d gebeuren echt nut heeft....

Edit; Japan, ik weet het, maar uberhaupt niets in NL.....

[Reactie gewijzigd door Bullet NL op vrijdag 5 november 2010 17:23]


Vodafone heeft een aantal Sharp toestellen gevoerd. Zoals het F1 branded toestel (Sharp 770SH ML special McLaren-edition )en een van de eerste toestellen met een ingebouwde camera, de sharp GX-10

[Reactie gewijzigd door m3gA op vrijdag 5 november 2010 17:27]


GX-15, geweldige telefoon geweest :) Nu al een jeugd sentiment.

Klopt, die GX-10 moet ik nog ergens hebben liggen!
Volgens mij doet hij het nog steeds.

dat was in de tijd dat Softbank nog Vodafone Japan was, enkele jaren geleden is Vodafone Japan opgekocht door Softbank en sindsdien is het leuke spul uit het Oosten niet meer geleverd hier. Enige land waar er nog kans is dat ze deze 2 toestellen leveren zal China zijn waar Sharp erg actief is.

de kans is vrij groot dat deze toestellen nooit naar europa zullen komen aangezien er in japan gebruik word gemaakt van een ander soort netwerk.

Maar wie weet komt HTC binnenkort met een model die gebruikt maakt van dit scherm van sharp, dat zou mooi zijn!

Andere frequentie zul je bedoelen, het is gewoon WCDMA (3G) hoor wat ze daar gebruiken ;)

Nee geen andere frewuentie... een ander netwerk... want zoals je zegt geruiken ze daar CDMA maar hier werken ze met GSM/UMTS e.d.... ;)

kan iemand mij toevallig het praktisch nut van een 3d scherm op een telefoon uitleggen?
behalve de games (waar je beter een 3ds voor kunt kopen)
een 3ds begrijp ik nog, een pc en een tv ook maar een telefoon???

edit: ik blijf wel gewoon mijn 4 jaar oude telefoon gebruiken, wel zo makkelijk. ;)

[Reactie gewijzigd door lennart111 op zaterdag 6 november 2010 15:43]


Games op de iPhone (een telefoon) zijn booming business, Nintendo draait verlies. Do the math.

Verder zal augmented reality mogelijk weer wat beter worden doordat je ook diepte kunt creëren in de overlays.

[Reactie gewijzigd door pagani op vrijdag 5 november 2010 17:27]


Dat Nintendo verlies draait heeft niet alleen met iPhones te maken.

De iPhone is nog makkelijker te jailbreaken dan de DS/Wii, laat staan de DSi, mocht je daar op doelen.

erm: R4 flashkaartje erin, gamer erop en je bent vertrokken, how hard can it be :Y)

Een website bezoeken en klaar (voor de iPhone), not getting your point here...

Verschil is alleen de gebruikers; iPhone gebruikers zullen eerder voor een game betalen dan DSi gebruikers. Of dat nou aan de mensen, (iPhone gebruikers 18+, DSi gebruikers 6+) of aan het geld dat voor een game betaald moet worden ligt. Feit blijft dat iPhone gebruikers minder snel iets 'stelen' dan DSi gebruikers.

Dat wordt ook niet gezegd door de heer boven mij. Wat hij denk ik bedoelt is dat het feit dat daar een markt ligt waar wel winst gedraaid wordt, een interessante is voor een game-company zoals Nintendo en aanverwante bedrijven, waar de omzetten tegenvallen momenteel. I.e.: nieuwe markt niet aan je neus voorbij laten gaan.

Nintendo had anders een half jaar winst van 40 miljoen euro.

Nee hoor, nintendo had een half jaar verlies van 18 miljoen euro.
Check dit artikel maar even: nieuws: Nintendo schrijft rode cijfers

Lijkt me wel leuk, beetje 3D porno kijken in de trein ofzo....

... leuk, de hele tijd het gevoel krijgen dat je zo in je oog gestoken wordt...

Maar serieus, Ik verbaas me erover dat de tv-fabrikanten toch die 3D-meuk met brilletjes door ons strot proberen te duwen terwijl alsmaar duidelijker wordt dat er apparaatjes zijn waar dit niet nodig is voor het 3D-effect. Eens te meer een reden voor mij om te wachten tot de technologie bruikbaar (en betaalbaar) is voor normale entertainmenttoepassingen zoals TV kijken

Je moet een TV niet met een mobiele telefoon vergelijken. Een handheld zoals een telefoon wordt door 1 persoon gekeken, vrijwel altijd vanuit hetzelfde gezichtspunt. Dan is het ook niet zo gek om een dergelijke techniek te gebruiken. Bij een TV zit je vaak met meerdere mensen te kijken en bovendien zit je vrij weinig exact op dezelfde plek. Dan is zo'n systeem dus al beduidend minder handig.

Echter, of het daadwerkelijk ook wat toevoegt op je telefoon... ik ben sceptisch.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op zaterdag 6 november 2010 03:41]


Moet alles persé nut hebben? Het is een logische ontwikkeling in mijn ogen naarmate technologie vordert. 3D is het nieuwe HD en komt binnen de kortste keren in allerlei apparatuur.

De afgelopen paar jaren is er zoveel op de markt gekomen waarvan men dacht 'waarom'? Maar veel van die dingen nemen we nu als heel normaal en noodzakelijk.

3D is het nieuwe HD en komt binnen de kortste keren in allerlei apparatuur.
eeuuh .. wat ? 3D is zo oud als weetikveel. De vergelijking met HD is gewoon kolder. Het is gewoon een slechte hype waar eigenlijk niemand op zit te wachten. Ik vermoed ook dat het een doodgeboren kindje wordt. Ben op de IBC geweest, en tering nog an toe zeg... iedereen denkt dat ze de kip met de gouden eieren te pakken hebben, maar in werkelijkheid is het gebakken lucht. Kijk maar eens naar de verkoopcijfers van alles waar '3D' bij staat. Het verkoopt gewoon niet.

ben ik de enige die die 3d hype nu al zat is?

kom op...3d telefoon??

TV vind ik met de huidige techniek + aanbod al waardeloos. Ik ga niet tig brilletjes aanschaffen om ook met vrienden te kunnen kijken.....

Precies. Zolang 3D niet fatsoenlijk kan worden weergeven zonder bril. En goedkoper word is het interessant om in mobiele apparatuur te stoppen.

Dit is zonder bril, mocht je dat nog niet doorhebben ;)

Juist op dit soort systemen werkt 3d aardig zonder bril, je zult immers dat ding vrijwel altijd op dezelfde manier in je handen hebben, zo niet dan is het makkelijk draaien aangezien je het al in handen hebt.. ook heb je niet zoals bij een TV dat je er met meerdere mensen tegelijk naar kijkt.

Bij de aangekondigde 3DS heb je ook geen brilletje nodig ;)

* Xthemes.us ziet het nut er wel van in bij handheld devices, juist bij TVs waar je een brilletje nodig hebt of er door de kijkhoek niet met meerdere mensen tegelijk naar kunt kijken (afhankelijk van de gebruikte techniek) lijkt het me niets.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op vrijdag 5 november 2010 18:30]


Met of zonder bril maakt niet uit. Het is een gadget waar je snel flauw van wordt.

Ik ben het niet echt zat.. ik zie het opzich wel zitten. Alleen niet zoals het nu is.

Waar zijn de schermen met passieve brilletjes. Dit systeem is rustiger voor het oog. Kost minder voor elke bril.. (minder als een euro zoals bij de bios).

Daarnaast zie ik het wel zitten op de PS3.. geweldig op een groot scherm in 3D gamen..
Films ook nog wel.. maar idd mobieltjes? nee danku.. hoef ik niet.

mee eens! Ik kan me nog herinneren dat ze 3D films hadden in het Dolfinarium ofzo toen ik 9 was, dat is alweer 10 jaar geleden! Dat waren nog van die rood/blauw brilletjes, en het werkte prima ^^

Een techniek moet zich ontwikkelen. De alternatieve zonder bril zijn niet bruikbaar in het formaat van een tv scherm. En content komt zodra er een plek is waar de contect ook bekeken kan worden. Er is al heel veel 3D. Zo'n beetje elke Disney film die recent is uitgebracht is 3D. Dit een techniek die pas net begonnen is met serieuze ontwikkeling.

Blijkbaar, ik vind het niet zo'n hype eigenlijk..Jaren geleden heb ik lol gehad met 3d op de pc met nvidia. Vond het helemaal geweldig met de spellen toen en zeer spijtig dat de toenmalige drivers niet gecontinueerd werden icm 3d support, (detonator serie). waardoor de bril na een jaartje in kast moest blijven liggen omdat er geen up to date drivers meer waren.

Dat zijn mooie toestellen :).
Vooral vet dat je ook 3d foto's kan nemen. Daar heeft dat 3d scherm dan toch praktisch nut.

Jammer dat de telefoons alleen in Japan uitkomen (bron: http://www.intomobile.com...alapagos-003sh-and-005sh/ )

Edit: @ L1nt: deze telefoons hebben (net zoals de 3DS) geen brilletjes nodig.

[Reactie gewijzigd door faust2016 op vrijdag 5 november 2010 17:29]


3D video zou ook super zijn..
Dit zou in principe wel mogelijk zijn aangezien men 3D foto's kan trekken.

Zou leuk zijn als Sharp een 3d GUI over android 2.2 heeft gebouwd, zodat er optimaal gebruik gemaakt kan worden van het 3d scherm in menu's, media-galleries enz. Ook leuk dat de camera 3d foto's kan schieten, net zoals de sony nex camera's.

Zou wel gaaf zijn bij LauncherPro.. En dan de App drawer in 3D ook echt 3D maken ;)

Da's met de huidige techniek nog niet goed mogelijk. Ik denk echter wel dat dit binnen enkele jaren prima mogelijk is. Windows 3D :9~

Ik zie het iig wel zitten al dat 3D gebeuren! Ontwikkelingen gaan zo snel tegenwoordig. Helemaal geweldig is het!

De toekomst is gisteren _/-\o_

[Reactie gewijzigd door DriftwoodSan op vrijdag 5 november 2010 19:50]


De 003SH is verder voorzien van een 9,6-megapixel-autofocuscamera waarmee video op 720p kan worden vastgelegd. De camera kan ook 3d-foto's nemen. De telefoon heeft 400MB intern geheugen. De 005SH heeft een 8-megapixelcamera en een uitschijfbaar qwerty-toetsenbord.
Hoe kan men 3d foto's maken met maar 1 camera? Daarnaast zou je, als je 3d foto's kan maken, dan ook niet 3d kunnen filmen? Dat zou wel leuk zijn voor een (relatief) zacht prijsje.

Er zijn al diverse single-lens 3d-technieken beschikbaar. Al vermoed ik dat het hier gaat om softwaretrucjes ;)

Aanvulling: Ik dacht het al, maar het staat zelfs in het artikel:
"as stereoscope-like functions with which users can take two pictures of one subject from different angles to produce a 3D image. "

Daar zijn voor iOs en Android al diverse apps voor die hetzelfde doen. Niets nieuws dus.

[Reactie gewijzigd door pagani op zaterdag 6 november 2010 09:31]


Ik vind ze trouwens best op Sony Ericssons lijken!

Inderdaad, die eerste deed bij mij direct aan de X10 denken. Hoewel het aantal mogelijkheden voor design bij dit soort toestellen uiteraard beperkt is.

Meh, ik vind die 3D televisies sowieso niets, je ziet het 3D effect nauwelijks, het beeld word er wazig van en je krijgt er hoofdpijn van.

Ik hoef echt niet zo'n telefoon, of in ieder geval voorlopig not niet.

Vind het een beetje raar om 3D met een touchscreen te combineren. Gaat het hele 3D effect niet verloren zodra je iets moet aanklikken? Voor je gevoel zou het namelijk in de lucht boven je scherm 'zweven', maar als je het dan aan wil klikken moet je toch echt op het scherm zelf klikken.

Met een leuke 3D interface zou ik het snappen, maar dat is er nog niet

Als er een 3D interface voor Android was zou hier waarschijnlijk staan
Met een leuk 3D beeldscherm zou ik het snappen, maar dat is er nog niet
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:23 Samsung brengt Nederlandse update uit voor Android-toestel Galaxy S
Vorige 16:44 Astronomen vieren vijftig jaar SETI met nieuw observatieproject
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011