Sony stelt Gran Turismo 5 weer uit

Sony Computer Entertainment en ontwikkelstudio Polyphony Digital hebben bekendgemaakt dat racegame Gran Turismo 5 opnieuw is uitgesteld. De game zou in november verschijnen, maar komt nu waarschijnlijk in december op de markt.

Het spel wordt uitgesteld omdat de ontwikkelaar meer tijd dan verwacht heeft besteed aan het verhelpen van kleine problemen in het spel. Hierdoor is de eerder aangekondigde releasedatum van 3 november niet meer haalbaar. Volgens Sony zal het spel in elk geval voor kerst in de winkels liggen.

"Het spijt me dat we de game opnieuw hebben moeten uitstellen, het is onvergeeflijk", zou hoofdontwikkelaar Kazunori Yamauchi hebben getwitterd, meldt Kotaku. In een latere tweet zou Yamuachi hebben gemeld aan dat hij verwacht dat Gran Turismo nog in 2010 op de markt zal komen. Beide tweets lijken inmiddels te zijn verwijderd. Hoewel Sony en Polyphony aangeven de game nog in 2010 te verwachten, is er nog geen exacte releasedatum bekend.

Als die release er eenmaal is, dan zou Gran Turismo 5 'astronomische' verkoopcijfers kunnen boeken, stelde Jesse Divnich van Capital Research in gesprek met Eurogamer. Volgens de analist zal Sony in de resultaten weinig merken van het uitstel. Divnich stelt dat Gran Turismo 5 zo'n langverwachte game is, dat de verkoopcijfers goed zullen zijn ongeacht de releasedatum. Michael Pachter van Wedbush Securities stelde dat als Gran Turismo 5 later uitkomt dan Need for Speed: Hot Pursuit, dat op 19 november uitkomt, Sony iets van zijn momentum zou kunnen verliezen.

Door Jurian Ubachs

Redacteur

14-10-2010 • 12:03

141

Submitter: Martin-S

Lees meer

Reacties (141)

Sorteer op:

Weergave:

Dit spel moet toch wel waanzinnig verkopen om het extreem lange ontwikkel traject te bekostigen
Klopt, zie de "facts":
GT1 10.85 million copies worldwide as of April 30, 2008
GT2 9.37 million copies as of April 30, 2008;
GT3 14.89 million copies as of April 30, 2008;
GT4 11.05 million copies by March 2010;
GT PSP As of August 31, 2010, Gran Turismo has sold 1,960,000 million units;
waarvan de laatste uiteraard een typo is van Wikipedia...

Het is dus maar de vraag als je dit extrapoleert gezien de populariteit van de xbox360 of de cijfers zullen worden overtroffen van GT4..
Het is inderdaad nog koffiedik kijken, maar de verkoopcijfers lijken niet zo denderend te gaan worden als vorige delen. De website VGChartz laat zien dat er op 9 oktober ruim 213.000 games van Gran Turismo 5 in de Verenigde Staten zijn gepreordered. Eerdere edities verkochten in de VS ook niet zo goed als in de EU en Japan, maar er zit een aardige kans in dat het niet de 10 miljoen gaat halen.
Die zullen nog teren op de verkoopsuccessen van de voorgaande 6 versies (GT 1 t/m 4, concept, Tokyo en Prolugue) en menig investeerder zal niet bang zijn het budget van aan te vullen, deze game gaat toch wel verkopen.
Op de E3 2005 hadden ze al een "werkende" versie, De leugens van Sony blijken lang houdbaar... Om eerlijk te zijn verwacht ik deze game zeker niet in 2010, de volgende zin stuurt de fans wederom met een kluitje het riet in: "Hoewel Sony en Polyphony aangeven de game nog in 2010 te verwachten, is er nog geen exacte releasedatum bekend."
Het spel werkt ook al tijden, zie ook GT5 Prologue die al enige tijd geleden uitgegeven is. De extra tijd die ze nemen zijn om nog meer auto's en tracks toe te voegen, waar ze gewoon flink de tijd voor nemen. Had gehoord dat het drie maanden kost om één auto toe te voegen, bijvoorbeeld.
moest daar 1 persoon aan werken, het zou drie maanden duren ja, maar ze werken daar in een gans team aan.
Ze hebben al aangegeven dat het veel gedetaileerder is als Prologue. Weersomstandigheden en publiek, maar ook zouden de linten nu bijvoorbeeld ook echt gaan wapperen enzo.
Vandaar dat het zo lang duurt, laten we zeggen dat er 100 auto's in het spel zitten, dan zijn dat 300 maanden :P 25 Jaar dus, nog 19 jaar te gaan :Y)
Het is niet de eerste keer dat Gran Turismo wordt uitgesteld.

Zo krijg je wel een hoog verwachtingspatroon van het spel.

Gran Turismo Forever ;) :p

[Reactie gewijzigd door Sharky_NL op 25 juli 2024 02:04]

Technisch gezien is het de eerste keer. Je kunt niks uistellen als er geen datum voor is ;)
Er zijn al 2 keer eerder officiele aankondigingen gedaan, dis is wel degelijk de 3e keer dat het spel officieel wordt uitgesteld. Voorgaande keren zijn overigens enkel seizoenen aangekondigd, zoals kerst 2009 enz. Maar dit zijn wel officiele aankondigingen geweest door sony officials.

De uitstel van GT5 dit keer kan volgens verschillende websites te maken hebben met Kinect van microsoft wat 5 november uit komt.
Welliswaar een compleet ander product, maar het is wel een vorm van concurrentie.
Ook is het gat tussen de release en kerst te groot, dit zou de verkopen negatief kunnen beinvloeden omdat tegen de kerst de game al een beetje uit het oog is verloren door de media enz.
Dus een release in de eerste of 2e week van december is een tactischere zet van sony om zo meer te kunnen verkopen omdat ze zo de spits van de kerstverkopen mee pakken.
Maar als je niet uit kijkt dan kan je ook te kort op kerst zitten. Er zullen mensen zijn die eerst rustig de reviews gaan afwachten. Als die op hierdoor vlak voor kerst naar de winkel gaan de en de schappen zijn leeg omdat ze het zo snel niet weer konden aanvullen mis je wel een sloot aan verkoop, want zo voor kerst wordt er dan niet gewacht maar een ander spel gehaald.
'Weer' uitgesteld? Het is pas de eerste keer dat de game officieel is uitgesteld aangezien de game nooit een officiële releasedatum heeft gehad behalve 3 november.
Daarvoor is de game nooit uitgesteld, de verwachte releasedatum was waarschijnlijk wel eerder maar die is altijd gebasseerd op speculatie nooit op een officiële datum van Sony.
hij heeft wel massa's releaseschattingen gehad door die dudes van polyphony zelf(volgens mij was de eerste eind 2008). Een echte formele datum is nu pas een keer gegeven (en dus niet gehaald), maar de bedoeling was in den beginne toch echt dat de game ondertussen al lang en breed platinum zou zijn;)
sowieso kun je mij niet wijsmaken dat ze van te voren in de planning hadden om een jaar of 6 over een game te doen.
goede nieuws is wel dat binnenkort de forza ultimate bundel uitkomt:), het is dan wel geen gran turismo maar je kunt het tenminste spelen ipv alleen naar filmpjes kijken op youtube.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 25 juli 2024 02:04]

Ik dacht anders dat het een launchgame zou worden voor de ps3?
Nee dat was de PSP versie. (kwam 5-6 jaar later)
De PS3 versie zou oorspronkelijk 1 jaar na de PS3 release max uitkomen dat lukte niet.
Toen kregen we opeens een 45 euro demo in de winkels (schijnbaar waren de kosten te hoog geworden)
Toen was de releasedat Q3 2008 toen werd dat Q4 2009 daarna eind 2010.
Dus nee de vorige keren was er geen exacte datum maar als je van Q3 2008 naar Q4 2009 schiet mag je dat toch wel een uitstel noemen.

Zelf had ik eerst nog hoge moed in dit spel nu heb ik al zoiets van ja leuk eerst de andere games dit word een budget bak titel (word er niet meer warm van)
Je hebt gelijk. GT5 ligt al jaren op schema.
Het is niet geheel onverwacht, de game is ongeveer al 2jr te laat.
En die Kazunori Yamauchi is een perfectionist.. Wat misschien in het voordeel kan werken, wellicht een keer een spel waar niet meteen een batch of patch voor nodig is :)

Helaas is het spel te "briljant" voor PS3 eigenaren om dit niet in je kast te hebben staan :+

Hij staat in pre-order en ik zie hem wel een keer verschijnen..
Het zou mooi wezen als de mensen die al een pre-order uit hebben staan nu iets extra's krijgen. Geef dan ook maar alle 6 stealth cars erbij ipv 1 stealth car bij de collectors edition.
Naja zit niets anders op dan geduldig te wachten en hopen dat de mensen dus iets extra's krijgen maar dat zal wel weer niet!
GT5 gaat zonder meer een degelijke game worden. Op zich is er niks mis met 'uitloop' zolang het de kwaliteit van het spel ten goede komt. Ik vind het wachten op zulke games leuker dan de push-yearly-to-market strategie van bijvoorbeels EA-games spellen en updates van de sims, nfs, fifa, ....

een goed spel is geen bandwerk maar handwerk!

Bij bandwerk weet je wanneer iets af gaat zijn, bij handwerk is dat lastiger. GT5 is een exclusief spel. En daarbij is ieder detail belangrijk.

Offtopic: ik vind forza met GT5 vergelijken een beetje te goedkoop. Maar dat is dan mijn mening. Ik heb verder helemaal geen behoefte aan zo xbox vs playstation discussie die toch nergens naar toe gaat.
helemaal mee eens dat het handwerk en geen bandwerk is. Maar we zitten nu nog minder als 3weken voor de release datum. De disks zouden nu onder de pers moeten liggen en gedistribueerd moeten worden.

Het lijkt erop dat Sony een probleem heeft met het persen van de disks of het drukken van het art-work. En dat ze daar meer tijd voor nodig hebben.

Als je een game nu 2maanden voor de release uitstelt wegens technische problemen dan is dat te begrijpen...
Tegen de tijd dat dit uitkomt zijn de wagens in dit spel al oldtimers 8)7

Zou het niet weer uitgesteld zijn omdat Forza3 eind oktober opnieuw gelanceerd wordt met alle carpacks erin?

[Reactie gewijzigd door DutchFLC op 25 juli 2024 02:04]

Ik denk niet dat GT5 ook maar iets te vrezen heeft van Forza 3. Andere console, andere klasse game.
Zucht... het zal eens niet...

Alleen jammer dat ze zelf aangaven dat de vorige release datum DE datum zou zijn.

Ach, als het er maar beter van wordt he?
ik geloofde t zelfs en had m al besteld...
ben ik blij dat ik lang geleden n x360 heb gekocht om zo toch te kunnen genieten van n goede racer (forza) als deze op de markt kom stap ik mischien wel over. ik hoop dat ze met gt6 beter plannen gt5 is imiddels al n jaar of 2 uitgesteld jammer dit. des al niet te min lijkt dit wel n super game te worden.
Michael Pachter van Wedbush Securities stelde dat als Gran Turismo 5 later uitkomt dan Need for Speed: Hot Pursuit 2, dat op 19 november uitkomt, Sony iets van zijn momentum zou kunnen verliezen.
Dat hangt er heel erg van af hoe veel later, natuurlijk zullen de Amerikaanse en Europese kerst verkopen de belangrijke mijlpaal zijn voor beide games en als inderdaad NFS net even eerder uitkomt dan zullen er altijd ouders zijn die dit voor de kroost aanschaffen in plaats van GT5, maar ik denk dat de mensen die GT5 willen kopen deze toch wel kopen ook als de lief hebbende ouders zo weinig begrip hebben van het geen de kleine vraagt dat ze om het even iedere nieuwe race game zouden kunnen kopen.
Het verschil tussen de GT en NFS titels is toch wel de volwassenheid van de manier waar op de game zich presenteert. Waar NFS een wel haast casual game is gericht op tieners dankzij de onrealistische graphics en simpele gameplay, is GT toch meer een game die mensen het gevoel geeft met een auto te racen waar je echt kunt tunen, verschillende auto's ook echt verschillend zijn en niet net even sneller of trager met een iets snellere reactie als je links of rechts stuurt.

Wat dat betreft denk ik dat de meneer Pachter misschien nog maar eens wat meer materiaal zal moeten lezen over wat de twee games nu precies voor doelgroep hebben omdat hij dan denk ik ook zou inzien dat de impact van NFS op een game als GT5 als die er al is te verwaarlozen zal zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.