Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 93, views: 14.064 •

Nvidia houdt op zijn website een lijst bij van alle games die zijn PhysX-engine gaan gebruiken. Daarbij staat ook Heavy Rain, met de vermelding dat het spel voor de pc zal verschijnen, terwijl het volgens Sony exclusief voor de PlayStation 3 is.

Heavy Rain is een veel geprezen game die in januari op de markt werd gebracht door de Franse ontwikkelaar Quantic Dream. Uitgever Sony heeft steeds aangegeven dat Heavy Rain alleen voor de PlayStation 3 zou verschijnen; volgens Nvidia is dat niet waar. De hardwarefabrikant houdt op zijn website een lijst bij van games die gebruikmaken van de PhysX-engine van het bedrijf. In de lange lijst staat ook Heavy Rain, met de vermelding dat het een pc-versie van de game betreft, wat zou kunnen betekenen dat het Franse spel in een later stadium alsnog voor de pc zal verschijnen. Sony heeft zich daarover echter nog niet uitgelaten.

Nadat het spel verscheen, gaven veel fans op het internet al te kennen dat ze graag een pc-versie zouden spelen. De indrukwekkende grafische kwaliteit van het spel zou op de pc ook goed tot zijn recht komen. De vele quicktime-events in het spel laten zich echter lastig naar de pc vertalen.

Heavy Rain

Reacties (93)

Ik betwijfel het ten zeerste quicktime-events en een pc game gaan gewoon niet samen.
Het ging uitstekend in Fahrenheit en daar zaten ook heel wat quicktime events in.
Ik zou het wel fijn vinden als dit spel op de pc uitkomt.
Zonder playstation 3 kan ik hem immers niet spelen
Uitstekend ben ik het niet mee eens.

Het ging uiteindelijk wel, maar het ging echt niet zo vloeiend als je ons laat geloven. Heb toch regelmatig pijn aan mijn vingers gehad om het bij te houden ;)

OT:
Tja, ik weet het niet, het lijkt mij een leuk spel om te doorlopen (net zoals Fahrenheit dat met recht ook was). En aangezien ik geen PS3 heb, zou het voor mij wel als leuke bijkomstigheid er bij komen.

Ben benieuwd, time will tell, dat iets exclusief is wil natuurlijk nooit iets zeggen. Kijk daar maar voor in de begin periode van de PS3 bijvoorbeeld, en ook de begindagen van de xbox hadden veel "exclusieve" titels die toch echt een tijd later naar de pc kwamen. Ik meen zelf dat GTA dit ook een korte tijd is geweest (GTA 3 en Vice City volgens mij, PS2 exclusive o.i.d.)
Niet uitstekend ben ik het niet mee eens.

Het ging eigenlijk prima, echt net zo vloeiend als hij ons laat geloven. Met een degelijk toetsenbord heb ik ook helemaal geen pijn aan mijn vingers gehad om het bij te houden.

En ook OT:
Lijkt me niet onwaarschijnlijk. De huidige trend is dat alle spellen als console-exclusief worden aangekondigd en dan zeg 6 maanden later (vaak slecht) geport worden naar de pc.
Ik ben het hier eens met mtsr, Fahrenheit is prima te spelen op de pc. Zonder dat je last krijgt van je vingers.
Volgens mij ligt dat echt aan jezelf of je toetsenbord.

OT:

Het zou leuk zijn als dit spel uitgebracht wordt voor de pc. Ik heb geen zin om een PS3 te kopen om dit spel te spelen, ondanks dat ik het graag eens zou spelen.
Maar als het zo'n port wordt als GTA 4, dan liever niet.
waarom zou dit niet lukken? :? Fahrenheit was idd ook geniaal en goed te doen :)

Eventueel kan je toch ook een controller gebruiken? :)
Geniaal zou ik het niet noemen. Het detective spelen in het begin van het spel en de manier waarop je interageert met objecten waren leuk en origineel. De rest was echt gewoon ondermaats: het verhaal was een lachertje (je verzint het zo gek nog niet of het zat erin, een mikmak van allerlei dingen), quicktime events in het spel waren kunstmatig, repetitief en nogal ongeinspireerd (het was botweg niet leuk en het brak immersion), tijdslimieten tijdens dialogen zijn een kunstmatig systeem om de speler te dwingen snel te kiezen en fouten te maken, controls en het camera systeem zaten vaak in de weg (tenminste op pc) en tenslotte waren de graphics zeer matig voor die tijd (ter vergelijking Half Life 2 en Doom 3 waren een jaar eerder uitgekomen).

edit: @benbi Het gaat hier over fahrenheit / indigo prophecy. Niet Heavy Rain.

[Reactie gewijzigd door Neverwinterx op 31 mei 2010 23:34]

En zo heeft ieder weer z'n eigen smaak - bijna iedereen die ik ken die het spel gespeeld heeft, inclusief mijzelf, vind de controls prima werken en het verhaal (ook al was het onrealistisch) redelijk interessant.
De quicktime events waren inderdaad wat kunstmatig, maar het was ook niet zo zeer een spel als wel een film waar je doorheen wandelt en kleine invloeden uitoefent.

Overigens. niet vergeten dat het spel uit 2005 (!) komt, dus ik denk juist dat de graphics prima zijn voor die tijd. Niets baanbrekends, maar alles behalve onder gemiddeld / matig.

Back on topic:
Ik hoop dat NVidia gelijk heeft, en dat hij inderdaad voor de PC onderweg is. Heb enkel positiefs over dit spel gehoord, maar wegens 'het weigeren van het gebruik van controllers' (gaat tegen mn pc-principes in :+) heb ik geen PS3 in huis.
Hm nou ik heb hem bij mijn PS3 gekregen. Ik heb veel adventures gespeeld (de hele myst serie en alles wat erop lijkt). Het spel heeft prachtige graphics en in het begin heb je het idee dat je een echt mens aan het besturen bent (maar mogelijk ben ik dat nog niet zo gewend, het grafische geweld).
Maar het is geen adventure. Het is een interactieve film Er zitten geen puzzles in en je krijgt continu precies te zien welk knopje je moet indrukken om iets voor elkaar te krijgen. Dit maakt het erg flauw. Je kunt het ook bijna niet mis doen, ja okay in sommige scenes ga je dood als je te laat je stick naar links of rechts beweegt, maar dan doe je het gewoon over.
Het verhaal is leuk en het is zeker ook vermakelijk maar ik vind het geen echte adventure waarbij je bepaalde linken moet leggen en waarbij je helemaal op gaat in een fantasie wereld. Ik zou het spel zo niet los kopen denk ik.
Wat een onzin, voor quicktime events maakt PC/console niets uit.

Bovendien kun je console ports op de pc ook uitstekend spelen met een X360 USB controller.
als dit al naar de pc komt denk ik dat sony z'n best gaat doen om het niet speelbaar te maken voor de x360 controlelr
tja, met bluetooth en wat gegoogle kom je ook al ver met een Dualshock 3/Sixaxis :D
Sony is enkel uitgever - Afhankelijk van hun contracten kunnen ze niet veel.
Als Sony de PC-versie weigert uit te geven, of anders dan de studio wil, dan zullen andere uitgevers in de rij staan voor deze titel.
Een PS3 spel op de PC met een 360 controller.

I felt a disturbance in the force, as if a billion fanboys cried out. ;)
Haha, zag je 't ook al voor je ^^
Kun je mij vertellen waarom quicktime-events en PC niet samen gaan? Is de besturing het probleem of zijn er technische problemen? Quick-time events is toch gewoon op een bepaald moment een knop in drukken wat een soort gameplay filmpje triggert?
Mja, de motion sensing kun je nog naar de muis vertalen, maar het is toch hetzelfde niet. En kun je op PC 4 of 5 knoppen tegelijk indrukken zonder dat het conflicten of vage bieptonen geeft ?

Al kan men natuurlijk de controls volledig herschrijven.
De laatste keer dat ik een pc had die moeite had met meerdere keypresses gelijktijdig was ergens in het pentium 1 tijdperk nog.
Mijn usb toetsenbord van 4,35 heeft er anders moeite mee als ik meer dan 3 knoppen tegelijk indruk.
Dat ligt dan aan je toetsenbord... Ik heb er eentje van een tientje die er geen problemen mee heeft.
Draadloos toetsenbord toevallig?
Die van mij heeft daar ook moeite mee inderdaad.
Toetsenbord met kabel werkt wel perfect
Koop 'n game-toetsenbord en je hebt er geen last mee ;)
Bv. m'n logitech G15, absoluut geen problemen als je 4 of 5 knoppen tegelijk indrukt. Tot hoeveel het gaat geen idee, maar ik denk wel dat ik nog wat meer mag indrukken.

Natuurlijk heeft wel niet iedereen zo'n toetsenbord dus is het misschien ook 'n idee om met Ctrl, Alt of shift te werken :)
Volgens mij gaat de G15 tot 6 knoppen.
Ik had in mijn vorige keyboard nog last bij een redelijk nieuw spel (zal wel NFS: Carbon zijn geweest of zo.
Ik kon niet pijltjestoets vooruit, naar links en nitro tegelijk gebruiken. Ik merk het nog best veel eigenlijk op tobo's. Je mag toch wel een gamersbordje hebben, wil je dat probleem niet hebben. Ik heb nu een Z(uig)board, maar goed, drivers zijn crap, ding was goedkoop, maar mijn Zboard werkt tenminste beter dan een gemiddeld 10-euro bordje.
USB toetsenborden hebben vaak geen beperking, ouderwetse ps/2 toetsenborden echter wel (!) (je weet wel zo'n speciale keyboard poort).
Dat slaat nergens op, de beperking is gebaseerd op de bouw/opzet van het toetsenbord. Het is mogelijk een bord te bouwen waar iedere toets zijn eigen signaal geeft, maar het is veel goedkoper om een matrix-layout te bouwen, waar een beperkt aantal toetsen een eigen 'lijn' heeft (functietoetsen), en de rest maakt gebruik van een rijen/kolommen-structuur, met als gevolg dat je nooit meer dan drie toetsen tegelijk kunt indrukken als die een bepaalde rij of kolom delen. Zie hier.
Quicktime events zaten nochthans een aantal Tomb Raider games geleden in de PC-versie.
onzin gamepad gebruiken en het is precies hetzelfde.
first person shooters en consoles gaan ook niet samen, toch worden deze gewoon verkocht, dus er is vast een markt voor (te vinden)
Die stelling is zo 20e eeuw.
Mooi des te meer mensen er plezier van hebben :)
Is dit niet gewoon een oude lijst?
Ik zat toevallig vanmiddag nog te kijken namelijk, Heavy Rain zou inderdaad ook (of exclusief misschien zelfs) voor de PC uitkomen onder de PhysX engine alleen zijn ze nu overgegaan op de Havok engine en is het een PS3 exclusive geworden.

Overigens afgelopen weekend hele spel in één ruk uitgespeeld zo ong. top game!

http://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_Rain#Development

En @ ReFresh F5 check even het kopje Post-Release ;)

[Reactie gewijzigd door jfversluis op 31 mei 2010 14:29]

Inderdaad, gewoon een oude lijst, in 2007 heeft Sony een exclusiviteitsdeal gesloten met Quantic Dream en de PhysX-engine wordt ook helemaal niet meer in de game gebruikt.
maakt inderdaad geen gebruik meer van physx :D

[Reactie gewijzigd door stewie op 31 mei 2010 15:07]

Het klopt gewoon niet: er is informatie van Sony:

"We checked with the PhysX team and learned that it is a typo. Should be PS3." -- An Nvidia representative, who also confirmed that Heavy Rain did use PhysX at one time, for an E3 demo shown several years ago, but that Quantic Dream eventually switched to using Havok.

http://www.gamespot.com/news/6264253.html
Zou zeer welkom zijn.

Ondanks de vele positieve verhalen (oa hier op forum) toch paar kritische punten gelezen waardoor ik toch maar geen PS3 aanschaf puur voor deze game. Wordt dan, voor mij, net iets te duur.
Om nou vor een game idd een hele console aan te schaffen :) Dan zou je op den duur ze allemaal hebben want op iedere console is wel een spel dat er met kop en schouders boven uit steekt. Wordt idd een dure hobby...
Ik ben waarschijnlijk wel van plan een PS3 te kopen enkel voor deze game, bijkomstig voordeel is de BR-speler, ben al een tijdje op zoek naar een degelijke en als ik dan een PS3 in huis haal heb ik 2 vliegen in 1 klap. De prijs is wel nog steeds wat hoog inderdaad
Ik heb een 360 gekocht alleen voor GTA 4, tot op de dag van vandaag nog geen spijt van.
Komt natuurlijk bij dat er een hele berg goede games zijn voor de xbox.
Mr Greenguy, heb je ooit Fahrenheit / Indigo Prophecy gespeeld, dat was eigenlijk hun oude game die op dezelfde wijze bestuurd werd, dus in theorie zou het wel moeten kunnen, een supervet spel heb het op een PS3 gespeeld, maar om een PS3 voor een spel aan te schaffen gaat me net te ver.....alhoewel...zeg nooit nooit. ;) ;)
Je vergeet dat Fahrenheit geen gebruikte maakte van bewegingsmogelijkheden van een controller, zoals de SixAxis dat doet met Heavy Rain. Niet alles valt dus gemakkelijk om te zetten.

Los daarvan komt dit spel mijns inziens alleen tot recht op een grote LCD, goede versterker + 5.1 en een bankstel.

/Waarom is dit offtopic of irrelevant? Leest men de eerste regels niet?

[Reactie gewijzigd door Exorcist op 31 mei 2010 19:44]

Komt goed uit. Mijn pc is aangesloten op een grote LCD, goede versterker en een kingsize bed ervoor geplant.
Geldt niet voor iedereen. Hoewel mijn LCD niet de kleinste is en mijn 7.1(!!! Screw you ouderwetse Exorcist!!!) best chill is.
Je hebt ook erg veel aan 7.1 als de meeste games in DD 5.1 zijn. Of, zoals in dit geval, DTS 5.1 . :P
Mwa, ik speel tegenwoordig veel Source. En dan vooral TF2. Begin ik tegenwoordig erg leuk te vinden.
Dat is mooi, heb hem al op de PS3 uitgespeeld en het was zeker de moeite waard :) Een echte aanrader.

Komt er eigenlijk een deel 2? Hoop van wel iig.
Dit is zeker welkom voor de pc gamers, is een erg goede game!
ik vermoed dat in een tijd dat heel dikke games console-only zijn, NVIDIA er erg veel baat bij heeft redenen (PC games dus) te verzinnen om een dikke PC videokaart te kopen. Ik neem daarom aan dat die lijst compleet en juist is.
NVIDIA maakt amper nog geld aan pcgamers, en nog veel minder nu ze al zolang het onderspit moeten delven. Hun taktiek met SLI/NF200 heeft ook niet de gewenste vruchten kunnen afwerpen.
Hun echt geld komt uit gigantische contracten waar ze exact weten wat er gevraagd wordt, hoeveel het mag kosten en hoeveel ze er moeten maken. Zoals een Sony PS3 dus ;)

Hetzelfde geldt ook voor AMD die voor de Xbox en Wii bakt btw. PC gamers zijn een prestige en leveren reclame op. Bij de consoles weet mss 5% van de kopers welke hardware erin zit.
Op de zijkant van de Wii staat toch wel zeer duidelijk "ATi", dus daar moet je het al niet opzoeken :D
Ati=amd, hij heeft dus gelijk.
Je zou toch eens een jaarrapportje moeten lezen van nvidia, je statements mbt omzet zijn uit de lucht gegerepen. Lees met name even het stukje over de "strategy , en de "sales and marketing".

Misschien bedoelde je dat nvidia vooral levert aan grote afnemers (OEM's etc)? Dat is namelijk wel zo, ze hebben 1 klant die 12% van de omzet afneemt...
Wat is tegenwoordig exclusief? Ik ken wel meer games die exclusief ergens voor uit kwamen en dat er daarna toch nog een versie voor een of meerdere anderen platformen uitkwamen.

Vooral de PC is meestal een late poort platform. Waarschijnlijk om dat het niet echt van een concurrerend bedrijf is.
De huidige taktiek is meestal om te kijken wat het spel doet bij de consoles. Als het veel geld heeft gemaakt, dumpen ze het ook nog snel naar de pc om het succes even gaande te houden.
Ik denk dat het misschien ook met eventuele piraterij te maken heeft, dat ze bang zijn dat als ze een game ook meteen op de pc releasen dat ze dan minder geld verdienen. Wel erg jammer als dat de reden zou zijn trouwens.
Het is toch zo dat er een nividia chip in de ps3 zit samen met een PhysX chip? Dus dan zou hij hiervan gebruik hebben gemaakt in de ps3.. ik hoop natuurlijk wel dat die naar de pc komt.
er zit geen physx chip in de PS3, die heb je trouwens niet eens nodig met een CPU zoals de Cell.
ook maakt het spel geen gebruik meer van Physx, dus het is inderdaad een hele oude melding (2+ jaar oud)
http://www.havok.com/index.php?page=ps3

[Reactie gewijzigd door stewie op 31 mei 2010 15:11]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013