E3: Preview Heavy Rain

Ingehaald

De Franse ontwikkelstudio Quantic Dream maakte indruk met Fahrenheit, een spel dat zich als een interactieve film liet spelen. De speler zag meerdere perspectieven van het verhaal en moest dat verhaal vooral in goede banen leiden. Dit is een lastig genre, want waar trek je de lijn tussen een game en een film? In welke mate is gameplay belangrijk als je een verhaal weet neer te zetten zoals dat in Fahrenheit werd gedaan? Quantic Dream gaat in elk geval op dezelfde voet door met Heavy Rain: ook daarin lijkt het verhaal belangrijker te zijn dan de gameplay.

Heavy Rain debuteerde al op de E3 van 2006 en maakte toen indruk. Quantic Dream liet slechts een filmpje zien van een vrouw die een sollicitatiegesprek aanging, niet meer dan dat. De animaties in met name het gezicht van de vrouw waren echter zo indrukwekkend dat het bijna ongeloofwaardig was. Als de ontwikkelaar deze technieken in een game zou kunnen verwerken, moest dat wel de mooiste game aller tijden worden, zo leek het. Een release werd eind 2007, begin 2008 verwacht.

*Niet meer opvallend

Inmiddels zijn we drie jaar verder en nog steeds is Heavy Rain niet verschenen. Dit is bij voorbaat al het grootste struikelblok van het spel. De hoge verwachtingen die de makers in 2006 schiepen, kunnen simpelweg niet meer waargemaakt worden. Waar de techniek van Heavy Rain zijn tijd in 2006 nog vooruit was, zijn de gezichtsanimaties nu 'mooi', en niet meer dan dat. Het algemene niveau is zodanig omhoog gegaan dat Heavy Rain nu niet meer echt opvalt. Daarom zal het succes van de game ook meer afhangen van andere elementen, zoals het verhaal en de gameplay.

Vooral dat laatste was voor velen de grootste vraag over Heavy Rain op de E3. Op de Games Convention in Leipzig had Quantic Dream een losstaand stukje gameplay getoond waarin iets van de besturing werd verklapt, maar tegelijk werd ook duidelijk gemaakt dat het ging om een soort techdemo, die verder niets met het uiteindelijk spel te maken had. Veel gamers maken zich dan ook zorgen dat Heavy Rain vooral heel veel kijken en heel weinig spelen wordt...