Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Heavy Rain

23-01-2010 • 09:00

89

Multipage-opmaak

Douchen

Wat Heavy Rain zo anders maakt, wordt direct duidelijk. Na de eerste vijf minuten spelen heb je een douche genomen en je tanden gepoetst, waarbij de voornaamste actie bestaat uit het heen en weer schudden van de PS3-controller om de benodigde reinigende handelingen uit te voeren. Daarna ga je aan het werk, wat bestaat uit het maken van een architectonische tekening, waarbij je zelf de lijnen moet zetten door op het juiste moment op de juiste knop te drukken. Dat is voor Heavy Rain al behoorlijk actief. Welkom in een wereld waar 'actie' en 'tijd' een heel andere betekenis hebben dan in de gemiddelde game.

Gespeeld op: PlayStation 3 (exclusieve titel)

Je start als Ethan Mars, vader van twee kinderen, die aan huis werkt. De oudste van de twee kinderen is jarig en wordt tien. Een typisch welgesteld Amerikaans gezin, met een vrijstaand huis en ruime tuin. Het begint idyllisch, met wat spelen in de zonnige tuin. Deze proloog dient om de bediening van het spel uit te leggen en daar is, geheel terecht, veel aandacht aan besteed. Het komt erop neer dat je iconen op ziet lichten als je in de buurt bent van een object waar je iets mee kunt doen; een deurkruk bijvoorbeeld, of een stoel. Met de rechter stick voer je de handeling uit. Het icoon geeft aan hoe je dient te handelen. Een deur open je meestal door de stick naar links of rechts te duwen, en zitten op een stoel doorgaans door de stick omlaag te bewegen. Acties die iets meer nauwkeurigheid eisen, zoals het openen van een kastje of een brief, voer je meestal uit door met de rechter stick een halve of driekwart cirkelbeweging te maken.

Heavy Rain

* Bewegen

Lopen is even wennen. Je stuurt met de linker stick, maar je voert daar alleen de draai mee uit, niet het lopen zelf. Dat doe je door R2 ingedrukt te houden, en rennen is er niet bij. Op een enkele scène na, waar het lopen, voor het dramatisch effect, automatisch overgaat in rennen. Het grootste gedeelte van de tijd heb je dus aan de twee sticks en R2 genoeg. De andere knoppen gebruik je alleen als er wat meer actie van je verwacht wordt. Daarbij valt vooral op dat de makers de bewegingsgevoeligheid van de PS3-controller benutten. Dat begint dus als bij de hygiënische handelingen in de eerste minuten, waar je de handdoek over je lichaam beweegt door de controller afwisselend horizontaal en verticaal heen en weer te schudden. De optie wordt ook gebruikt tijdens de actiescènes in het spel, want die zijn er wel degelijk. In de schaarse vechtpartijen verschijnt er steeds heel kort een knop in beeld, waar je op tijd op moet drukken. Dat zijn meestal rondje, driehoekje en dergelijke, maar soms dien je ook te schudden, bijvoorbeeld om uit een wurggreep te komen.

Heavy Rain

* Laten slapen

Het meest opvallend aan de besturing is echter dat 'traag' vaak beter werkt dan 'snel'. Als je bijvoorbeeld de slaapkamerdeur van je zoontje dichtdoet, is het handig om de stick langzaam opzij te duwen, waarmee de deur ook langzaam sluit. Als je de handeling snel sluit, valt de deur met een klap dicht en wordt je zoontje wakker. Zo zijn er veel handelingen waarbij het beter is om ze langzaam uit te voeren.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Origami Killer

Na de inleiding springt de tijd twee jaar vooruit, is Ethan gescheiden en woont in een krot. Hij is duidelijk aan lager wal geraakt en heeft steeds vaker black-outs, een verschijnsel dat al begon tijdens de proloog. De kranten staan vol met berichten over de Origami Killer, die al zeven moorden op zijn geweten heeft. De zoektocht naar deze Origami Killer vormt de hoofdmoot van het spel, ook voor de andere hoofdpersonen in het spel.

* Vierspan

Na in die van architect Ethan Mars stap je nog in de schoenen van privédetective Scott Shelby, FBI-agent Norman Jayden en journaliste Madison Paige. Alle drie onderzoeken ze de moorden van de Origami Killer. Shelby is ingehuurd door de ouders van de vermoorde kinderen, want daar heeft de Killer het op voorzien. Paige wil een verhaal over de zaak schrijven en Jayden is namens de FBI belast met het onderzoek. Je speelt afwisselend als een van de vier, en de verhaallijnen lopen flink door elkaar. Na een korte sequentie met Mars, volgt een kort stukje met Shelby, om weer terug te gaan naar Mars en vandaar naar Jayden. Het ritme daarbij is door de makers vastgelegd, dat wel: daarin valt niets te kiezen.

Wat opvalt is dat alle vier ergens last van hebben, waardoor ze korte tijd de controle over zichzelf kwijt zijn. Mars heeft last van black-outs. Shelby is astmatisch, waardoor hij af en toe in paniek naar zijn inhalator moet grijpen. Jayden heeft altijd een buisje met een verdachte blauwe vloeistof bij zich, en Paige ten slotte lijdt aan slapeloosheid. De momenten waarop de hoofdpersoon van dienst last krijgt van 'zijn' klacht zijn ook de momenten waarop het spel je naar een andere hoofdpersoon laat overstappen.

Heavy Rain

* Dure bril

Het interessantst is daarbij de rol van FBI-agent Jayden. Die heeft namelijk een hippe zonnebril die, in combinatie met de bijbehorende en al even hippe leren handschoen, zeer verhelderend werkt. Als je Jayden zijn bril opzet en je op een knopje drukt, geef je een signaal af dat de directe omgeving afspeurt naar sporen. Je kunt opeens van alles zien, van voetafdrukken en bandensporen tot de kleinste dna- en bloedsporen. Bloed en dna worden ter plekke keurig voor je geanalyseerd, zodat je gelijk ziet aan wie het toebehoort. Je kunt nog memo's opnemen met de bril ook. De andere drie moeten het doen met minder aanwijzingen.

Heavy Rain

* Wat denk je?

Het leuke daarbij is dat je niet alleen kunt handelen: je kunt ook de gedachtes van de vier hoofdpersonen oproepen. Druk op een knop en er verschijnen er vier in beeld die, als je er een selecteert, meestal een suggestie voor een volgende handeling geven. Het is ook de manier waarop je dialogen kunt voeren; je krijgt vier opties voorgelegd waaruit je kunt kiezen. Het spelen van Heavy Rain is... anders, en je zult er waarschijnlijk even aan moeten wennen. Het is echter ook intrigerend. Het begin, met Ethan Mars in de hoofdrol, lijkt misschien saai, maar zodra de anderen opduiken, buitelen de aanwijzingen over je heen en is het opletten om de draad te volgen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

In your face

Het inmiddels veelgeroemde uiterlijk van het spel hebben we dan nog niet genoemd. De Franse ontwikkelaar Quantic Dream heeft daar inderdaad iets bijzonders van gemaakt, al is de meeste aandacht daarbij overduidelijk aan de gezichten van de personages besteed, want de omgeving is minder spectaculair. Het is ook niet voor niets dat tijdens het laden van een volgend hoofdstuk de kop van de hoofdpersoon van de betreffende passage te zien is. Die kop is beeldvullend, maar kijkt je niet aan; een mooi maar enigszins vervreemdend effect.

* Voorlopige conclusie

Heavy Rain is anders dan je wellicht gewend bent. Het spel is traag en de actie beperkt. Het is echter ook al vrijwel direct intrigerend en dat is een knappe prestatie van de makers. Bovendien steekt ontwikkelaar Quantic Dream zijn nek uit door een enigszins afwijkende besturing in te bouwen. Uitgever Sony heeft het spel overigens van een opvallend moderne Nederlandse ondertiteling voorzien. Heavy Rain wordt eind februari verwacht, en verschijnt alleen voor de PlayStation 3.

Titel Heavy Rain
Heavy Rain
Platform PlayStation 3
Ontwikkelaar Quantic Dream
Uitgever Sony
Releasedatum 24 februari 2010
Heavy RainHeavy RainHeavy RainHeavy RainHeavy RainHeavy RainHeavy Rain



Lees meer

Reacties (89)

89
88
61
2
0
0
Wijzig sortering
is het in 1080p ? vraag ik me af
Maakt het uit? Het ziet er extreem goed uit en of dat dan 720P of 1080P is maakt mij in ieder geval niet uit!
het aantal pixels bepaalt de beauty niet.
het gaat om de hoeveelheid details dat weergegeven wordt.
(en hoe correct deze kloppen.)

uiteindelijk is het aantal details te hoog voor een bepaalde resolutie
echter dat niveau wordt nog lang niet bereikt.

sterker nog menig game is op full hd minder mooi dan op lagere resolutie (op gelijke hardware en framerate!)

dit omdat:
1920x1080 = 2 073 600
en 720P 720x1280 = 921 600
je ziet dat full hd 2x zoveel pixels vereist (meer zelfs)
deze toename in krachtvereiste is zo groot dat het aantal details dat weergegeven kan worden (en shaders effecten etc) drastisch verlaagd moet worden.

kortom
waarschijnlijk draait de game op 720P, en heeft het wat AA tegen kartelrandjes.
veel efficienter, en het verschil in resolutie is bijna niet te zien,
het verschil in detail echter wel.

(als je me niet gelooft download een wallpaper op beide resoluties,
http://deskcandy.net/dc/u...8_fc2_sunset_1280_720.jpg
http://deskcandy.net/dc/u..._fc2_sunset_1920_1080.jpg

[Reactie gewijzigd door freaq op 22 juli 2024 14:46]

sterker nog menig game is op full hd minder mooi dan op lagere resolutie
...
je ziet dat full hd 2x zoveel pixels vereist (meer zelfs)
deze toename in krachtvereiste is zo groot dat het aantal details dat weergegeven kan worden (en shaders effecten etc) drastisch verlaagd moet worden.
Ik zou het eigenlijk andersom willen stellen. Als j een hogere resolutie gaat draaien, vraagt dat eigenlijk om -meer- detail.
Is dat detail er niet (gewoon niet gemaakt, om wat voor reden dan ook), dan wordt het beeld al snel aesthetisch minder.

Voorbeeldje... Total Annihilation. Leuk spel, maar beter te spelen op 640x480 dan op 1280x960; de randen van de low-poly modelen worden veel te duidelijk - kan je het beter op 640x480 spelen en je fantasie het gebrek aan resolutie laten invulen.

Datzelfde stoorde me aan Quake 1 t..o.v. zegge Doom 1. Quake 1 gebruikt 3D modellen, Doom 1 sprites. Maar doordat die Quake 1 modellen zo enorm low-poly zijn, zie je op hogere resoluties eigenlijk alleen maar scherp-gerande blokken met daarin blurry textures; dan zag ik toch liever de gepixeleerde sprites van Doom.

Tegenwoordig is dat allemaal wel beter - de modellen hebben veel meer detail, betere shaders, etc. - maar je houdt nog steeds dat je op een gegeven moment een resolutie draait die de eigenlijke content van de game niet rechtvaardigd.. liever een stapje in resolutie terug.
"Voorbeeldje... Total Annihilation. Leuk spel, maar beter te spelen op 640x480 dan op 1280x960; de randen van de low-poly modelen worden veel te duidelijk - kan je het beter op 640x480 spelen en je fantasie het gebrek aan resolutie laten invulen."

Hoe kom je daarbij? Total Annihilation schaalt juist prachtig mee met de resolutie van je monitor. Speel je op 1680 x 1050 dan zie je gewoon veel meer van het speelveld, je hangt er als het ware verder boven. Alles wordt kleiner en daardoor juist scherper, omdat je het gebrek aan details van de low-poly modellen niet meer ziet. Als je op 640x480 op een beetje normale monitor speelt ziet alles er juist veel slechter uit omdat je het gebrek aan detail veel duidelijker ziet (zoals bij een andere bekende rts uit die tijd waarbij de resolutie niet mee schaalt).
kan zijn dat ik me in 't spel vergist heb - excuus aan TA - is ook alweer zo lang geleden ;)

( 'twas iig een RTS - en zag zeker niet meer van 't slagveld, anders had ik 't ondanks de 'lagere' kwaliteit wel op een zo hoog mogelijke resolutie gespeeld.. heb je immers meer overzicht )
zelfde bij descent. descent 1 vond ik veel vetter dan 2, omdat we toen nog in 320x200 speelden. d2 was door de highres zo gepoly'd dat het de sfeer nogal teniet deed.
welke andere rts is dat? Starcraft?
Klopt helemaal, resolutie is lang niet alles. Details, texture kwaliteit, framerate, animaties, speciale effecten etc. zijn minstens zo belangrijk en lijden (door hardware beperkingen) vaak juist onder hogere resoluties. Sowieso is resolutie maar tot op een bepaalde ondergrens interessant, en die ondergrens wordt bepaald door je ogen en de kijkafstand. Vandaar dat 1080p of hogere resoluties voor een console setup aan een TV vaak weinig zin hebben, zo heb ik zelf nog lang geen bril nodig maar moet ik vaak echt al van dichterbij kijken om te zien of een film 720p of 1080p is bijvoorbeeld. Precies daarom is het idee dat consoles kwa graphics zo ontzettend op PC's achterlopen een beetje krom, de hardware is idd lang zo krachtig niet, maar dat is voor de resolutie dus ook niet echt nodig.
Hahaha, altijd prachtig om te zien..
Gaat om een spel en kom er zo'n discussie over resolutie etc... ;(
Slecht voorbeeld,
Hier is de full HD versie duidelijk gedetaileerder nadat deze is geschaald naar 1280.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 22 juli 2024 14:46]

Mee eens, het verschil wordt juist duidelijk gemaakt wanneer je met de 720 versie inzoomt totdat hij qua oppervlakte even groot is als de ander. Je ziet dan de details vervagen wanneer je vergelijkt met die 1080 afbeelding.

Zijn punt blijft echter wel staan dat de 360 en PS3 gewoon niet genoeg geheugen en rekenkracht hebben om texturen in grote levels weer te geven waarbij het detail niet kan worden getoond op een resolutie van 720p. Het probleem is echter dat veel spellen gewoon niet genoeg samples AA draaien op de consoles waardoor het veelal grof oogt.
Bij pagina 2 van deze preview stopte ik snel met lezen...

Ik wil geen spoilers guys! Mijn inziens geven zinnetjes als " na de epiloog gebeurt er dit" even te veel weg van het verhaal. Probeer het volgende keer wat globaler te houden.

[Reactie gewijzigd door morpheus-nl op 22 juli 2024 14:46]

Dit dus,

Zelfde als met trailers van films. Gelukkig geven de filmpjes niet veel weg.

Maar wat ziet het er goed uit!
Ik skipte ook snel door naar de reacties, dit soort games moet je globaal uit zien te leggen en niet te diep ingaan op het verhaal zelf. Daar kom ik over een maand liever zelf achter..
mwoah je weet al van alle info die de makers geven + de origami killer wat er gebeuren zal... imho weinig extra informatie gegeven die je als spoiler zou kunnen zien.
wellicht hadden ze er even een spoiler warning boven kunnen zetten, daarmeen ben ik het met je mee eens.
Die Ethan Mars is zeker de killer zonder dat hij het zelf door heeft (tot het einde van het spel)? 8)7
Haha, dat dacht ik ook. Zou het zo makkelijk zijn denk je? Gok van niet.

Veder wist ik nooit wat ik nou van deze game moest denken. Vond de animaties van de gezichten erg mooi maar om daar nou een game voor te kopen. Maar nu ik dit gelezen heb en de filmpjes bekeken heb spreekt het me toch aan! Vooral de spanning, en de emotie die je er nu al uit proeft!

Ik vraag me nog wel af wat er gebeurd als je doodgaat.

Edit: dit was het filmpje van 2006 die de gezichtsanimaties liet zien. 4 jaar geleden!

[Reactie gewijzigd door walletje-w op 22 juli 2024 14:46]

Renders high res zijn natuurlijk gemakkelijk gemaakt ook 4 jaar geleden al ;)
Maar dit is echt een game waar je of van houdt of helemaal niet.
Persoonlijk vind ik het geweldig om zo een reallife RPG te spelen waar je ook echt 'leeft'. Het kost in het begin wel even moeite omdat het natuurlijk heel anders is dan de meeste je begint in een oorlog of vreemde iedereen is dood en je wil wraak situatie die je meestal hebt.
Juist daarom en de keuze mogelijkheden maakt dat het game is die mij daardoor juist aantrekt, niet dat ik niet houd van de headshot of vijanden in twee helften kliefen maar dit is juist de frisse wind waar games weer een hogere standaard mee kunnen krijgen.
Smeer daar nog het al vaak aangegeven fotorealistische gezichtswerk bij en ik ben blij.
Dat zou ik zijn ALS ik een ps3 had :'( mss toch maar eens overwegen...
Denk het niet. Ethan kan namelijk, net zoals de andere karakters, vroegtijdig sterven. Het spel gaat dan gewoon door. Ik denk niet dat het spel dan zonder killer door gaat :)
of ze zijn allemaal de killer 8)7
Blackouts... Jaja ik denk het ook...
Jammer, weer zo'n exclusive :( Deze zou ik graag spelen maar ik heb een Xbox en een PS3 is me te duur voor 1 spel. Denkt Sony nou echt dat mensen nu nog een PS3 gaan kopen voor 1 bepaald spel? Als ze het ook voor de Xbox zouden uitbrengen zouden ze 2x zo veel kunnen verdienen.

Het lijkt me wel cool, Fahrenheit (die wel uit kwam voor de Xbox) was echt een goed spel, zeer goed verhaal, alleen de interactiviteit was af en toe niet zo groot. Ze slaagden er zeer goed in om de vage freaky-thriller stemming te zetten.
Denkt Sony nou echt dat mensen nu nog een PS3 gaan kopen voor 1 bepaald spel?
Ja. Een exclusieve game kan invloed hebben op de keuze voor een bepaalde console. MS doet het ook.
Pfff .. nooit gehoord van Final fantasy. In het verleden zijn er genoeg mensen die een PS 1 of een ps 2 hebben gekocht voor dit spel.
In japan ( waar FF XIII wel exclusive is ) zullen er nog best wel eeen aantal mensen zijn die tot nu toe gewacht hebben en er dus inderdaad een ps3 voor gaan kopen.

Ik heb destijds een PSP gekocht puur voor het kunnen spelen van crises core. Heb er sindsdien weinig meer mee gedaan en toch geen spijt van....

Dus ja het komt voor ;)
Ik heb aan elke FHD capabele weergever een PS3 gehangen.
Kan ook als media center dienen. Je foto muziek en film op deponeren. En er een 500GB 2,5" in propppen.

Plus daarnaast gamen we er ook op.

Mij lijk een PS3 interresanter als die Downloadable content service uitrollen. Dikke HD is dan wel handig. Twee van onze Vet PS3 hebben 500GB. Tenzij MS een extra grote HDD uitrold.

Tegenwoordig zijn consoles geen pure game machientjes meer! Al kunnen ze aan de veelzijdigheid van PC niet tippen.

[Reactie gewijzigd door SG op 22 juli 2024 14:46]

Ben erg benieuwd, is wel tijd voor iets vernieuwends. Met de populairiteit van de consoles, de winstgevendheid van games ( de industrie schijnt volgens velen die van Hollywood te ontstegen zijn ), is vernieuwing zeer gewenst.

Ik ben wel fan van spellen met een goed verhaal, en daar past deze heel goed in het rijtje.

Goed om te zien, dat er in ieder geval extra moeite wordt gestoken in de exclusive's. Dit zijn immers de spellen die de consoleverkopen moeten doen stijgen.
Game studio's die zich vooral fixeren op goede story line nemen professionele top writers in. Om een top verhaallijn te verkrijgen. Dat is ook een kunst wat je niet overal vind. Gemiddeld zijn writers voor games van lage caliber. Maar zijn meer thuis in game specifiek verhaal lijnen. Movie en game is toch een andere medium. Wat je als writer toch anders moet benaderen.
tegenwoordig vallen de verhaallijnen best wel tegen bij de meeste games. Waar vind je nou nog zo'n spel met een rijke wereld als de oude Black Isle games, om maar een voorbeeld te noemen?
Dit is voor mij de reden om een PS3 aan te schaffen als ik hem al niet had :)
De special edition is niet zo duur bij hmv.com
Ja inderdaad, de prijzen van (met name) Collectors Editions/Special Editions zijn in de UK belachelijk laag in vergelijking met Nederland. Ook dit keer weer: de SE van Heavy Rain kost in Nederland ruim 72 euro (of zelfs meer) ex verzendkosten en in de UK inclusief verzendkosten omgerekend 48 euro. Ja je leest het goed inclusief verzendkosten.

Nou, als kostenbewuste gamer weet ik dan wel waar ik hem bestel :p. Dan heb ik hem maar later, en in ieder geval zonder zoiets idioots als Nederlandse ondertiteling (alsof er Nederlandse gamers zijn die niet echt goed Engels kunnen...).

Daarnaast denk ik dat de Nederlandse entertainmentketens qua games een zwaar jaar tegemoet gaan met zulke prijsverschillen, als er meer gamers wat meer om zich heen kijken qua prijzen. Dit slaat nergens meer op...

Ohja, nog een tip voor de mensen die willen importeren: de Heavy Rain SE is in de UK alleen bij HMV verkrijgbaar vanwege een exclusivity deal met Sony, je zult hem dus niet aantreffen bij andere goede shops zoals GAME en Amazon UK!

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 22 juli 2024 14:46]

PS3 spellen zijn trouwens regio vrij, er staat wel een regio op het doosje maar ik heb hier 4 spellen uit de VS waar op het doosje Regio A staat en wij zitten in RegioB ;)

dus je kan gewoon ps3 spellen in de vs bestellen zonder BTW/Import.
maar soms is Play.com goedkoop genoeg vs de Nederlandse platen mafia..

*edit* typoRus

[Reactie gewijzigd door stewie op 22 juli 2024 14:46]

De spellen zelf zijn wel regio vrij, maar je kan problemen hebben met DLC als die er ooit zou komen. Vrienden van ons kunnen bijvoorbeeld niet uit de Europese Guitar Hero song store downloaden, omdat hun Guitar Hero game Amerikaans is. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Doe mij maar gewoon een UK-versie. Dan weet ik iig zeker dat hij werkt.
ligt er ook aan in welk land jij je ps account registreerd, als jij voor america kiest kan je wel gewoon de amerikaanse content downloaden.
Lijkt mij verder ook niet een leuke game om te spelen ofzo, zoals er al omschreven wordt "traag en de actie beperkt. " maar daar vanaf gezien een game die laat zien wat we tegenwoordig wel niet kunnen. Als ik de screens mag geloven en de trailers, dan ziet het er heel erg mooi uit.
Dat trage en weinig actie bevalt me juist wel. Eindelijk een game die ik rustig op m'n gemak kan spelen, maar wel een lekkere hersenkraker..
Ik herken een aantal elementen van Shenmue hierin. Het trage spelen, de besturing, QTE's, en het feit dat je die alledaagse handelingen verricht. Ook daar waren de gezichtanimaties revolutionair. Ik hoop dat met Heavy Rain de verkoopcijfers echter niet achterblijven, het lijkt me een bijzonder project, dat als de marketing niet goed wordt aangepakt het risico loopt naar een niche hoekje te worden verschoven omdat er niet in wordt geschoten of geleveled.
Gameplay? Eerder interactieve film. Trage pas lijkt me wel fijn. Maar de rest niet. Ook wordt hier de nadruk gelegd op de characters. Die zullen wel top zijn. Met als speer punt de gezicht rendering. Waar men emotie mee wilt uitstralen. Daar zal wel markt behoefte aan zijn.

Alleen val ik daarbuiten. Movies die mij aanspreken zijn zoiets als Transformers en Rambo4.
Mass Effect 2 kijk ik wel naar uit. TPS RPG aktie.
Het zit al aardig in een nichehoek, noem eens 10 andere games die dit soort gameplay geven...
Dit klinkt bijzonder fascinerend. Ik game graag, maar om me te verliezen in een verhaal, een andere wereld. Frustrerende verplichte actie en flitsende beelden zijn voor mij echt geen plus. Ik zou bijna MMO games gaan spelen om alleen maar rond te lopen. Een game als dit lijkt dat fantastisch, eindelijk een bedrijf dat iets nieuws probeert!

..maar het klinkt me ook weer een beetje hyped in de oren, net als The Getaway vlak voor zijn release. Die viel ook vies tegen.
Deze innovatie klinkt geweldig. Totdat je het speeld en niet je ding vind. Mij lijkt het niks. Maar als je interactieve film leuk vind en linair gedoe geen probleem vind. Dan kan dat voor sommige mensen een zeer venieuwende positieve inovatie in gamen betekenen.
Iedereen zoekt wat anders in games. En de game markt bediend helaas niet iedereen. Er zijn kleinere markten. Niche markten waar er wel vraag is maar minder groot. En die worden niet bediend.
Ik hoop dat je in dit spel meer invloed hebt op het spelverloop dan in Fahrenheit. Daar ik bij de eerste playthrough wel aangenaamd verrast was, voelde ik mij de tweede keer toch wel erg genept. Ik deed werkelijk alles anders, maar uiteindelijk wordt je toch door hetzelfde verhaal heen geleid en wordt pas in de laatste 15 minuten bepaald hoe het afloopt. Ik vrees dat het in dit spel niet anders gaat worden, aangezien de maker al had geadviseerd om dit spel maar 1x te doorlopen.
whoa dat is wel een erg dom advies :( ... maargoed zeker voor zo'n spel!

trouwens er zijn zat lineare spellen die ik meer dan 3x heb uitgespeeld :D

Beyond Good & Evil bijvoorbeeld (iemand nieuws of ze misschien toch 2e deel doen)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.