Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Met Playstation 3-games als Resistance 2, Killzone 2, Little Big Planet en Motorstorm probeert Sony de achterstand in te lopen, die zijn console op de Xbox 360 heeft als het om het aantal te verschijnen titels gaat. Volgens het Japanse bedrijf komt 'het jaar van Sony' eraan, en een van de titels die daar een belangrijk rol bij moet spelen is Heavy Rain. Het spel wordt ontwikkeld door de Franse studio Quantic Dream, die eerder aan Fahrenheit heeft gewerkt. Fahrenheit werd gekenmerkt door de eigenzinnige manier waarop het verhaal in de game werd verteld, het spel hield het midden tussen een game en een interactieve film. Fahrenheit was geen kaskraker, maar kreeg goede recensies in de internationale gamesmedia. Niet vreemd dus, dat al sinds 2006 wordt uitgekeken naar Heavy Rain.

Heavy Rain

In dat jaar werd het spel voor het eerst onder deze titel aangekondigd. Het was meteen een van de meest veelbelovende PS3-projecten en werd vaak in het rijtje met Uncharted: Drake's Fortune, Metal Gear Solid 4 en Gran Turismo 5 genoemd. De eerste twee games zijn inmiddels uit, maar GT5 en Heavy Rain laten lang op zich wachten. Dat roept vragen op. Wat is er aan de hand met deze game, die in 2006 voor het eerst werd getoond en waar vervolgens ruim twee jaar lang niets meer over werd gehoord?

Inmiddels lijkt het er op dat de lange ontwikkeltijd het enige is dat op het spel valt aan te merken. Heavy Rain is een van de mooiste games die ik ooit op de Playstation 3 heb gezien, en op het gebied van animatie van gezichten is het spel, ruim voor de release, ongeėvenaard. Ontwikkelstudio Quantic Dream wilde in het nieuwe project na Fahrenheit meer emotie zien. "Hoe maak je emotie na?", vroeg Quantic Dream-hoofdontwikkelaar en directeur David Cage aan het publiek, tijdens een presentatie op de Games Convention in Leipzig. De studio heeft het antwoord gevonden, door jarenlang aan complexe textures te werken en een volledig nieuwe motion capture-technologie te ontwikkelen, waarmee bewegingen van ogen kunnen worden vastgelegd.

Heavy Rain

Die inspanning heeft zijn uitwerking niet gemist. Het is opzienbarend om te zien hoe iets relatief kleins, zoals een paar ogen, zo bepalend kan zijn voor hoe je naar een spel kijkt. Toen de makers inzoomden op het gezicht van het hoofdpersonage, zag ik in haar ogen de reflectie van de straat, en die reflectie veranderde in real-time mee met de beweging van haar ogen. Indrukwekkend.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True