Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 66, views: 21.627 •

Panasonic heeft een tweetal nieuwe hd-camcorders aangekondigd. De HDC-HS700 en de HDC-SD700 zijn voorzien van een 3MOS-beeldsensor en kunnen 1080p-video met een framerate van 50fps opnemen. De toestellen hebben een opstarttijd van 1s.

De HS700 en de SD700 maken het nieuwe topsegment uit van de consumentencamcorders van Panasonic. Ten opzichte van de HS300, het vorige topmodel dat in Nederland is uitgebracht, hebben de HS700 en de SD700 het voordeel dat 1080p-video ook met een framerate van 50fps opgenomen kan worden. De bitrate komt daarbij uit op 28Mbps.

Nieuw is verder de lichtsterkere Leica Dicomar-lens met een grootste diafragma van f/1,5 in de groothoekstand. Deze biedt met een kleinbeeldequivalent van 35mm ook een grotere kijkhoek dan de lens van de HS300 met een groothoekstand van 44,9mm. Panasonic claimt dat deze lens in combinatie met de nieuwe Crystal Engine Pro-beeldverwerkingstechnologie een betere beeldkwaliteit oplevert.

Net als de HS350, die alleen in Japan geïntroduceerd is, beschikt de HS700 over een harde schijf met een capaciteit van 250GB. Zowel de HS700 als de SD700 zijn uitgerust met een sd-slot die ook sdxc-kaarten accepteert en Panasonic heeft de twee camcorders voorzien van een grotere lcd. Dit 3"-touchscreen heeft echter wel dezelfde resolutie als de voorgaande high-end hd-camcorders.

Adviesprijzen voor de nieuwe hd-camcorder-modellen zijn nog niet bekend. Wel bekend is dat de twee vanaf medio maart leverbaar zullen zijn.

 HDC-HS700HDC-SD700
Beeldsensor 3 x 1/4,1" 3megapixel-MOS
3 x 1/4,1" 3megapixel-MOS
Videoresolutie avc/h.264 mpeg-4:
1080p @ 50fps 28Mbps

avchd:

1080p @ 30fps

avc/h.264 mpeg-4:
1080p @ 50fps 28Mbps

avchd:

1080p @ 30fps

Fotoresolutie 14,2 megapixels 14,2 megapixels
Lens 12x-zoom
35.0-420mm (f1.5-2.8)
12x-zoom
35.0-420mm (f1.5-2.8)
Opslag 250GB hdd en sd(xc)-slot
sd(xc)-slot
Lcd  3", 230.400 subpixels
 3", 230.400 subpixels
Evf  ja  ja
Audio  5.1kanaal surround-microfoon en koptelefoon-jack
 5.1kanaal surround-microfoon en koptelefoon-jack

Panasonic HDC-HS700

Reacties (66)

Wow een opstarttijd van 1 seconde, houdt dit in dat je binnen 1 sec. kan filmen vanuit uitstand?
Volgens mij wel.
Ik weet alleen niet of dit een cold-boot is of een 'wake-up' uit slaapstand.
Ik denk eerlijk gezegd dat tweede, fabrikanten nakken je met de specs waar je bij staat.
Eén seconde kan best wel hoor...
Mijn 3 of 4 jaar oude camera (Sony HC47) start ook op in een paar seconde...
Alleen die is wel wat simpeler als deze... Geen Full HD, geen 5.1 surround en geen HDD...
Ja hoor. Mijn 4 jaar oude Panasonic FZ30 doet dit ook. Zo heel gek is dat niet.
Dat had het vorige model ook al. Dat is een stand-by mode waar je HD blijft spinnen. Dat is alleen maar interessant als je kort op iets moet wachten en wat snel start. Op basis van hun vorig model dat ik ook heb moet ik zeggen dat dat een zeer knappe camera is voor zijn prijs. Vooral het AVCHD compatible Blu-ray formaat maakt het makkelijk om bestanden op dvd schijfjes te zetten die je dan op je PS3 kan afspelen in HD.
Aan kreten op de behuizing geen gebrek iig :P
Eigenlijk best onlogisch dat ze dat zo doen, zonder die stickers zien camera's er altijd veel strakker uit, je kan er toch ook gewoon een kaartje met specs aan hangen?
Precies! Dat was ook het eerst wat mij opviel aan deze mooie camera. Persoonlijk vindt ik dat zonde aangezien iemand die deze camera koop dat zelf ook wel weet.

Verder zie ik het nut niet zo van 5.1 geluid? Is dat gefabriceerd 5.1? Stereo lijkt mij eerder realiteit.
Volgens mij zitten er daadwerkelijk 4 tot 5 microfoontjes op om geluiden van links/rechts/voor/achter te kunnen onderscheiden. Het zal natuurlijk nooit te vergelijken zijn met professionele opnamen, maar is toch leuk voor op je home-cinema setje lijkt me zo!
Volgens mij zitten er daadwerkelijk 4 tot 5 microfoontjes op om geluiden van links/rechts/voor/achter te kunnen onderscheiden. Het zal natuurlijk nooit te vergelijken zijn met professionele opnamen, maar is toch leuk voor op je home-cinema setje lijkt me zo!
Aan de bovenkant zit de microfoon, zo te zien neemt hij het geluid van vijf kanten op.
http://www.geeky-gadgets....HS700-And-HDC-TM700_1.jpg
dat is om omstanders te attenderen op je spiksplinternieuwe full-hd camera ..
om vervolgens op een onbewaakt moment er vandoor te gaan met je camera :+
En om je vervolgens over twee jaar uit te lachen met die specs.
Zo snel gaat dat toch helemaal niet. Ik heb al een 1080i recorder uit 2007. Die werd al Full HD genoemd.
Ik vind het wel prettig dat ze onder het loeigrote 'Full HD' logo nog even uitleggen dat dat inhoudt dat hij 1920x1080 progressive opneemt. Zo hoef je in ieder geval niemand meer iets uit te leggen.

Wel leuke specs, alleen jammer dat je er waarschijnlijk in de schemering nog steeds niet veel mee kunt. Een max diafragma van f/1,3 is leuk, maar met het sensorformaat van deze camera is het nog steeds huilen geblzen.
Ik hoor en zie niets over Pre-Recording en verder ben ik erg benieuwd naar het Waarom van 50 FPS, indien mogelijk zou b.v. slow motion nu een stuk strakker eruit kunnen zien.
hoe wil je iets "pre" recorden? volgens mij kan je niet iets opnemen voordat iets gebeurt is, of zit er ook een glazen bol in die camera's tegenwoordig..... 8)7
Volgens mij bedoeld hij dat de camera constant enkele seconde opneemt (en overschrijft) totdat je het knopje record indrukt.
Meestal als er iets spectaculairs gebeurd is het al voorbij je het knopje Record hebt ingedrukt. (Moet hij wel aan staan en lenskapje moet eraf zijn).
pre-record functie van Panasonic is wel degelijk een functie (daar ik ook een panasonic camera heb die die functie heeft)
het werkt als volgt,
je drukt de knop in, dan gaat de camera al 6 seconde in het geheugen opslaan (ja, dan moet de camera wel 6 seconde of langer aan staan) en op het moment dat je dan de record knop indrukt worden die 6 seconden gelijk opgenomen en gaat door met opnemen. Wat is het nut? Als je bijvoorbeeld zit te wachten op een moment.
bijv:
- een skiier die van een piste af moet glijden, maar je weet niet waarneer,
- je zit in de dierentuin te wachten totdat de leeuw eindelijk gaapt,
- je kind eindelijk eens een keer lacht.
- etc. etc. etc.

in plaats van eindeloos editen, kun je nu gewoon wachten met opnemen totdat het moment daar is. Pre-record. Een functie die je niet vaak zal gebruiken, maar toch, het zit erop.
Zo ziet het er wel uit.
Ik vraag me wel af welk afspeelmedium je kan gebruiken om 1080p50 af te spelen, kan dit op een blu-ray?

Het is in ieder geval een mooie ontwikkeling om de fps op te krikken, in plaats van de resolutie, aangezien deze al heel lang hetzelfde is (en laag)
Gecombineerd met de reactie van lowfi over de kreten op de behuizing, voorzie ik nu al een 100fps camera, een 200fps, etc.. Dat kan er dan weer met grote letters op staan. :O
GROTERE letters zul je maar bedoelen.

Maar 50fps is niets. Sanyo heeft in hun Xacti reeks al een tijdje eentje dat er 60FPS kan door jagen op 1080P formaat. 't is maar hoe je presenteert uiteindelijk.

Voor de geinteresseerden een linkje

[Reactie gewijzigd door Royale de Luxe op 10 februari 2010 16:30]

TV's hebben (tot kort, 24P) altijd synchroon gelopen aan (een factor van) de netfrequentie in het land waar ze gebruikt worden.

In Europa werken we met 50 Hz, en tv's hebben dus voornamelijk 50 of 100 Hz beeldschermen gewerkt. In de VS werken ze met 60 Hz, waardoor TV's op 60 of 120 Hz werken.

Een camera voor de Europese markt zal dus nomaal op 25 of 50 beelden/sec opnemen, en eentje voor de Amerikaanse markt op 30 of 60 beelden/sec.

Bioscoopprojectoren hebben altijd op 24 beelden per sec (filmmateriaal) gelopen. Daarom is sinds kort het 24P formaat voor blu-ray ingevoerd, zodat de film gelijk loopt aan het origineel.
Het aantal frames per seconde is voor al voor snelle sporten zoals motorcross, karten, etc erg interessant.
Met 100 fps of meer kun je ook makkelijker videobewerken en dan met name slo-mo's toevoegen.
Klopt. Omdat de datastroom van HDTV in 1080P teveel bandbreedte zou benodigen is door TV-organisaties voor de formaten 720P (720 lijnen, 50 beelden/sec) en 1080i (1080 lijnen, 50 halve beelden per sec) gekozen.

Voor Blu-ray (en HD-DVD) en afspelen via mediaspelers en een goede PC is 1080P (1080 lijnen, 50 hele beelden per sec) echter geen probleem.

Het opnameformaat van deze camera ideaal voor afspelen i.c.m. een moderne Full-HD tv.
Wat heeft het medium te maken of je het af kan spelen ofniet? Een stuk HD film in hele hoge kwaliteit past ook op een simpele cd-rom. Alleen wordt t dan een kort filmpje....
"Amazon UK has revealed a price and expected arrival date for the HS700. Priced at £1,199 ($1,873), the camcorder is listed as scheduled for a March 1 release, so there won't be much of a wait for the wealthy among us" (Engadget)
1080p 50fps! Waanzinnig.
Binnen paar jaar zie ik 200fsp of 300fps mogelijk. Iets wat je nu enkel met Phantoms kunt in HD.

Consumer stuff wordt pro! :)
Consumer stuff is al jaren pro. Als je eraan terug denkt dat Sony U-Matic, wat tot ver in de jaren '90 werd gebruikt - als (semi)professioneel werd gezien.... Daar kan de goedkoopste DV-cam met gemak tegenop.
Overigens heeft deze beweging wel tot gevolg dat de apparatuur én beter én goedkoper wordt, beide positief te noemen.
Dat is wat overdreven, vrijwel iedere consumenten camera legt het af tegen bijvoorbeeld een betaalbare professionele camera zoals een HVX200.
Volgens mij hebben consumermodellen nog altijd tamelijk brakke lenzen en sensoren.
Consu spul is de laatste jaren zo goed geworden dat we nu pas _zien_ dat er een brakke lens op zit. Denk aan Video8, VHS-C, VHS.... bij al die systemen was de lens wel het minst kritische onderdeel, de opnametechniek zelf was het probleem.
Mooi ding, vooral die lens, die zal beter zijn dan die lensjes van die mini HD cams die je steeds vaker ziet. Die 50 fps gebruik je denk ik alleen als je beeldbewerkt? dat verschil zie je toch nauwelijks als je normaal op een tv zit te kijken? :)
Iets kostelijker ook natuurlijk :Y)

[Reactie gewijzigd door Th1x4nG op 10 februari 2010 16:27]

50 FPS is wel heel erg mooi, als ik nu met mijn AVCHD cam pan dan moet ik dat heel langzaam doen anders loopt het beeld niet vloeiend en snelle zaken zien er zowieso niet uit (bv: vogel vliegt snel door opname). Sony HDR1, ik dacht 17mbit/sec.
Maar past dit wel binnen de AVCHD standaard van 24mbit/sec max? Want de datarate zal wel flink zijn toegenomen met deze verhoging naar 50FPS.
Er zou alleen nog een externe AV aansluiting op mogen zitten, voor een bulletcam bijvoorbeeld. Met deze cam in je rugzak en je bulletcam op je hoofd kun je dan hele gave opnames maken van bijvoorbeeld een ski-afdaling.
Die grote HD' s vind ik alleen wel een beetje onzin ik heb zelf een 30Gb HD en dat krijg je echt niet zomaar vol (film alleen in HD), 100Gb zou toch meer als voldoende moeten zijn (ook met die hogere bitrate), scheelt ook weer in kosten.

Ok ik lees net dat dat 28mbit/sec vergt, ligt toch buiten de originele spec, ik neem aan dat men de AVCHD spec heeft uitgebreid.

[Reactie gewijzigd door een_naam op 10 februari 2010 16:55]

uit nieuwsgierigheid, wat voor een frame-rate heb je dan en welke camera, merk etc?
ik ben geïnteresseerd om er eens een te kopen, maar dit soort pan-problemen zit ik niet op te wachten.
Ik heb een van de 1e HD cams die er was van Sony gekocht HDR-SR1, als je geen panproblemen wil dan zou ik de huidige cams overslaan en zo'n 50FPS versie kopen.
Dat ik altijd op moet passen met snel pannen stoort me wel erg altijd met deze cam.
Voor de rest een prima ding, heeft al talloze valpartijen tijdens skieen overleeft en heb ik al heel wat opnames meegemaakt.

[Reactie gewijzigd door een_naam op 10 februari 2010 16:50]

25FPS is dan ook te weinig voor vloeiende bewegingen.
Beter is dan om 50FPS interlaced te gebruiken in plaats van 25 FPS progressive.
Ik heb ook pan problemen op 50i, het lijkt mij waarschijnlijker dat die pan problemen door de compressie komen. Bij te snel pannen detecteerd hij het waarschijnlijk niet meer als pannen en is er teveel data nodig omdat het hele frame veranderd. Dit wordt dan waarschijnlijk opgelost met het schokkerige effect wat jij en ik zien op onze camera's. (een panasonic sd9 heb ik volgens mij).
Zit wel wat in wat je zegt, zou wel erg jammer zijn want dan hebben we er nog niet veel aan. Ik kan me voorstellen dat zo'n compressiealgorithme de verschillende objecten bij een snelle pan niet meer als zodanig kan herkennen. Aan de andere kant met meer FPS veranderd er, ten opzichte van opeenvolgende beelden, minder aan een frame dan eenzelfde situatie met minder FPS dus zou je toch minder snel last van dat vervelende euvel moeten hebben en zou het compressie-algoritme beter in staat moeten zijn objecten tussen verschillenden frames te tracken
In ieder geval zoude snelle voorwerpen in beeld wel beter weergegeven moeten worden.

[Reactie gewijzigd door een_naam op 10 februari 2010 17:46]

Ik snap er geen bal van. Je hebt helemaal gelijk door te stellen dat de standaard 24 mbit/s is. Ik vraag me af wat de gevolgen zijn van het afwijken van die standaard.

Daarnaast vraag ik mij af wat de toegevoegde waarde is van 1080p50 beeld met 28 mbit/s tov 1080i50 met 24 mbit/s. Natuurlijk heb je p, maar doordat je slechts 4 mbit/s meer hebt, heb je nauwelijks extra detail.

Tot slot is het momenteel al lastig om 1080p25 materiaal te bewerken (weinig ondersteuning). 1080p50 zal dus nog wel langer op zich laten wachten!
Maar past dit wel binnen de AVCHD standaard van 24mbit/sec max? Want de datarate zal wel flink zijn toegenomen met deze verhoging naar 50FPS.
Volgens de gegevens in het artikel haalt hij bij AVCHD maar 30 fps.
inderdaad - specs van 50 fps krijg je alleen met mpeg4 opnamen... lijkt mij lastiger bewerken... :/

Mooie ontwikkeling, alleen jammer dat ik zojuist pas de HF S10 van Canon gekocht heb. Maarja - wat voor PC's geldt, gaat natuurlijk voor alles op. Je kunt blijven wachten, en de apparatuur wordt steeds beter en goedkoper. (hoewel dat goedkoper worden bij die cameras doorgaans een jaar duurt, en dan komen de nieuwe er weer aan... :+ )
met de HFS19 heb je een geweldig mooie camera.

Ik heb zelf de HS200 (goedkopere jongen) en dat geeft geweldig beeld. Volgens mij hebben we zo'n beetje dezelfde features alleen jij heb een grotere beeld sensor.

OVer Slow Motion, Sony Vegas heeft daar al een mooi tool voor, maar voor diegene die slow motion geil zijn, vergeet niet dat als je zo snel wilt opnemen, dat je sluitertijd ook omlaag gaat, dat wil gelijk zeggen dat je ook meer ruis hebt in je opnamen, of je moet meer licht inzetten. 50fps komt niet gratis :D

Voor de gewone man is 50i op 24mbs meer dan genoeg... verlopig, want je hebt ook gelijk een flinke machine nodig om dat te editen. Denk aan dual core, 4GB geheugen, snelle HD, etc... Zeker als je wat wilt doen met beeld stabilisatie, kleur correctie etc..
Overigens, een imac dual core 2Ghz 4GB doet het best goed met iMovie.

Overigens, voor diegene die een Sanyo wil, denk even twee keer, ik heb heel wat vergelijkingen gezien maar de Sanyo kwam elke keer slecht uit de bus.
De kanon HF series zijn mooi geprijst, en hebben extrerne mic ingang, wat lekker is als je eens wilt vbloggen.

Ries
Het lijkt erop dat ze de opname bitrate ook omhoog hebben gekrikt.. De TM300 kon maar 17 mb, dat was toch wel een gebrek.
Ik stond me al af te vragen hoe de camcorders zich verder zouden ontwikkelen nu 'goedkope' consumenten fotocamera's zoals de Canon 550d al 1080p met 24fps konden schieten.

Dit beantwoordt wel die vraag :)

[Reactie gewijzigd door Slashdotter op 10 februari 2010 17:36]

24bps zie je alleen in Amerikaanse modellen camcorders terug. In Europa hebben we 25p en 50i (of beter: hadden). Het verschil is voor fabrikanten te klein om naast 25 bps ook 24 bps te bieden. In de USA heb je standaard 30p en 60i en heeft de 24p stand wel toegevoegde waarde op een camcorder.

Overigens: filmen met een dSLR doe je vanwege de grote sensor, dus een kleine DOF en een hoge lichtopbrengst. Op alle andere vlakken is een camcorder beter :)
Of je neemt een RED camera dan heb je het allebei, maar dan zal je diep in je zakken moeten graaien want dat gaat ook iets meer kosten ;) www.red.com
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, hier mijn argumenten:
  • geen rolling shutter effect meer.
  • helder stereo geluid (via externe mic).
  • kleine DOF kun je zelf kiezen met een bepaalde lens (f1.2 / F8.0 / etc).
  • minder ruis door grotere sensor, naast meer lichtopbrengst.
  • makkelijk still-shots te maken op DSLR niveau.
  • compact en licht, niet alle DSLR's zijn zwaar.
  • stabilizatie (in de lens).
  • betere controle over focus (focusring).
  • opstarttijd 0,1 seconde (instant on).
  • slowmotion optie (60fps filmen en op 30fps draaien)
  • tilt en shift lenzen gebruiken om coole film-effecten te krijgen.
  • meer filters voor de lens te verkrijgen dan met een camcorder.
Mijn volgende camcorder wordt wederom een DSLR :)
Begrijp ik nu goed dat he zegt dat een dslr geen last heeft van een rolling shutter?

Als ik het goed begrijp heeft een dslr daar juist heel veel last van, maar ja ..kan het fout hebben ;)

... beetje offtopic en ook een beetje spam.... red red red red ;0 al gaat de scarlet wel wat meer pijn doen in de buidel. Maar is vast goedkoper dan steeds een nieuwe camera kopen.
Dat klopt, de 550D én de 7D, maar niet de 5D Mark II heeft zo goed als geen last van rolling shutter.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013