Apple weigert iPhone-applicatie Uitzending Gemist

Apple heeft de iPhone-applicatie van Uitzending Gemist geweigerd, omdat die mede over het 3g-netwerk werkt. Provider T-Mobile gaat nu samen met de NPO proberen Apple te bewegen de software in de App Store toe te laten.

Uitzending Gemist op iPhoneDe Nederlandse Publieke Omroep wachtte al enkele maanden op goedkeuring van Apple voor de iPhone-applicatie. Apple liet echter aan de NPO weten dat de applicatie niet in de App Store mag komen, zegt NPO-woordvoerder Gerald van der Wijngaart tegen Tweakers.net. "De reden is dat de applicatie niet alleen via wifi, maar ook via 3g werkt." Dat zou erop kunnen duiden dat Apple vreest dat het beeld niet goed doorkomt via een 3g-netwerk, of dat de applicatie het netwerk van de provider kan overbelasten.

T-Mobile heeft in elk geval niet aangedrongen op het weigeren van de applicatie. Integendeel zelfs, zegt woordvoerder Henny van der Heijden. "Wij willen graag dat Uitzending Gemist in de App Store komt. Het lijkt ons een leuke applicatie voor klanten en ons netwerk kan het streamen van die uitzendingen prima aan."

Daarom wil de provider de NPO helpen om Apple te bewegen de gratis applicatie alsnog in downloadwinkel App Store toe te laten. "Wij gaan graag samen met de NPO Apple overtuigen. En ik heb er vertrouwen in dat het ons gaat lukken. " De NPO gaat de applicatie wederom met 3g-functionaliteit indienen. "De functionaliteit heeft een enorme meerwaarde voor de gebruikers", zegt van der Wijngaart. "Daarom halen we die er liever niet uit."

De applicatie past de bitrate van uitzendingen aan de snelheid van de verbinding aan: als de software wordt gebruikt in combinatie met een wifi-verbinding, laat de applicatie beelden zien met 500kbps, maar bij een 3g-verbinding valt dat automatisch terug naar 200kbps.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

03-09-2009 • 17:49

222

Lees meer

Reacties (222)

222
211
137
4
0
0
Wijzig sortering
Dit vind ik erg bijzonder, een app zoals NOS journaal zou dan om die reden ook afgekeurd moeten worden? Lijkt op meten met 2 maten.

De reacties van Apple en T-mobile roepen meer vragen op dan dat ze antwoord geven. Beoordeelt Apple het netwerk van T-mobile? Weet Apple dat dit waarschijnlijk een zeer populaire app gaat worden?
Exact de 2 vragen die ik mij ook direct afvroeg. Maarrrr, het artikel nog een keer gelezen en dit is wat er staat:
Dat zou erop kunnen duiden dat Apple vreest dat het beeld niet goed doorkomt via een 3g-netwerk, of dat de applicatie het netwerk van de provider kan overbelasten.
Dat is dus pure speculatie, Apple heeft daarover geen directe uitspraken gedaan, het is dus niet de opgegeven reden.

Maar bij de 2e vraag heb je volgens mij gelijk, Apple heeft denk ik niet door dat deze app een van de populairste apps gaat worden voor een iPhone in Nederland

Edit: Omdat er weer iemand over de details loopt te piepen...

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 23 juli 2024 00:51]

Maar bij de 2e vraag heb je volgens mij gelijk, Apple heeft denk ik niet door dat deze app een van de populairste apps gaat worden voor een iPhone
Ook dat is relatief...

Het zou alleen populair zijn in Nederland. Het aantal Nederlandse gebruikers valt in het niet tegenover de komplete afzetmarkt van de iPhone en/of apps die internationaal gericht zijn.
SORRY APPLE je had dit ook maanden geleden kunnen melden ipv klanten maanden laten wachten en "O het mag niet (punt)" .

nu zal het weer maanden gaan duren voor dat deze app op de markt komt.
(tegen die tijd hebben wij allemaal een 4G met lite ipv 3g (umts).
Gokje; over een maand een nieuw (zeer klein) bericht dat de app alsnog is toegelaten in de store. Met kleine aanpassingen door de maker. Is eerder gebeurd, weet even niet zo snel met welke app ook alweer. Wie? Anders ga ik zelf wel even Googlen.

Edit: op 'app store alsnog toegelaten' laat alvast e.e.a. voor het nederlandse taalgebied zien.

[Reactie gewijzigd door SF750 op 23 juli 2024 00:51]

Met de providers zijn eisen gesteld aan de apps.
In de programma eisen staat dan ook dat een app niet teveel data mag verbruiken.

Bij android moet de developer zelfs extra betalen als een app boven x mb aan data genereert! Google it.

Op basis van de app regels is de app geweigerd.
Maar als de provider het toestaat, dan kan het wel natuurlijk.

Toch begin ik een beetje een hekel aan de iphone te krijgen. Ik loop nu al +2 jaar met zo'n ding rond (inmiddels 3G) maar nog steeds is er nog geen telefoon die eraan kan tippen.
Als het nu een bout telefoon was dan kon ik hem opzij leggen en een kopen die geen app beperkingen heeft, maar dit schiet natuurlijk niet op zo!
Anoniem: 80466 @Faust3 september 2009 21:48
Toch begin ik een beetje een hekel aan de iphone te krijgen. Ik loop nu al +2 jaar met zo'n ding rond (inmiddels 3G) maar nog steeds is er nog geen telefoon die eraan kan tippen.
Een Omnia II i8000 bijvoorbeeld ?
http://www.gsmarena.com/s...0_omnia_ii-review-388.php
Een WM telefoon kan je dus absoluut niet met een iPhone vergelijken. De iPhone staat bekend om het ongelofelijke bedieningsgemak. WM staat juist bekend om het ongelofelijk slechte bedieningsgemak.
Een WM telefoon kan je dus absoluut niet met een iPhone vergelijken. De iPhone staat bekend om het ongelofelijke bedieningsgemak. WM staat juist bekend om het ongelofelijk slechte bedieningsgemak
De Omnia II i8000 met WM 6.5 is echter juist op bedieningsgemaak sterk verbeterd en bevat ook nog allerlei features die je op een iPhone niet hebt. Ooit runt WM vaak op veel lagere specs dan de dure iPhone. Met de nieuwe WM 6.5 op een high end spec telefoon zoals de Omnia II kun je de telefoons prima vergelijken.
Bij android moet de developer zelfs extra betalen als een app boven x mb aan data genereert! Google it.
Ik zou hier heel graag een linkje van willen zien. Want volgens mij is dat de grootst mogelijke onzin wat je hier beweert. Dus een dev moet dan aan Google geld gaan betalen wanneer het teveel data genereert? Wat zou Google daar nu mee van doen hebben? Ze zijn de provider toch niet?
Hoe zit dat dan met apps die buiten de Market verkrijgbaar zijn? Hoe gaat Google daar deze "heffing" dan op verhalen?

ik heb het hier: http://www.android.com/us...stribution-agreement.html
in ieder geval niet in kunnen vinden.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 23 juli 2024 00:51]

Dus als je een iPhone heb maar je niet meer klagen over de policy van Apple?

Ik heb ook een iPhone en ik zou op zich ook wel willen kijken naar een alternatief, maar er is op dit moment gewon niets beters (voordat mensen met lijstjes specs aankomen, ik heb het puur over usuability en gebruik maken van de mogelijkheden echt tot hun recht komen).
Hoe kom je daar nou weer bij van Android? Je mag maken wat je wilt qua apps! Ik heb een app die rustig 30mb binnen haalt aan weer te geven maps en stemmen (navigatie) en dat. Gaat gewoon via 3g hoor! Niemand die dat nakijkt!
Bij android moet de developer zelfs extra betalen als een app boven x mb aan data genereert! Google it.
Nou, google helpt mij geen bron bij deze claim te vinden ? En geldt dat voor alle data of alleen voor gebruik van 3G ?

Ik neem aan dat je weet dat bij Android niet persé je applicaties uit de Android Market hoeft te installeren, je kunt de packages buiten de market om ook gewoon legaal installeren. Hoe gaat google mij dan weerhouden als ik een app schrijf die veel data verstookt ?
Nee, deze claim geloof ik niet. Niet zonder fatsoenlijke bronvermelding iig.
Volgens mij is een hekel aan Apple meer op zn plaats dan een hekel aan de iPhone. Dat apparaat kan er niks aan doen dat zijn maker rare regels opsteld...
Nee want T-mobile vind het niet erg.

En geen telefoon die eraan kan tippen? Mijn collega zijn touch HD vind ik heel wat beter. en ongetwijfeld zijn er nog.
Een beetje een aparte move als je mij vraagt.

Waarom zou Apple gaan denken voor T-Mobile? Laatstgenoemde kan toch veel beter bepalen of het netwerk die belasting wel of niet aankan? De andere reden die genoemd wordt; dat ze bang zijn dat het beeld niet doorkomt over een 3G verbinding is dan in ieder geval minder subjectief. Hoewel ze natuurlijk gewoon hadden kunnen testen of dit het geval was.
Omdat Apple vreest dat de iPhone experience aangetast kan worden door stotterend beeld en dat het Apple aangerekend gaat worden ipv t-mobile.
Dat is het nadeel van Apple en de appstore, enkel als Apple het goedkeurt mag het op je iPhone.
Dat is het voordeel van Apple en de appstore, als er ook maar een kans bestaat dat het niet goed werkt komt het er niet in.

[Reactie gewijzigd door mashell op 23 juli 2024 00:51]

Er zijn volgens mij genoeg slechte applicaties in de Appstore te verkrijgen. Ik vind het een belachelijke beslissing. Ik heb zelf een ipod touch, en voor mij zou het dus niet uitmaken als 3G eruitgehaald wordt, en ik zal de app meteen installeren als ie beschikbaar komt. Maar het gaat om het principe, en daarbij gaat Apple te vaak te ver bij het bepalen wat wel en niet kan. Tevens gaan ze uit van de Amerikaanse situatie (slechter netwerk), en de Amerikaanse moraal.
Tevens gaan ze uit van de Amerikaanse situatie (slechter netwerk), en de Amerikaanse moraal.
Wat voor ons dan alleen maar voordeliger werkt. Als het op een slecht netwerk goed werkt, moet het hier in Europa ook lukken, omdat wij hier schijnbaar een beter netwerk hebben liggen volgens jou. En over de moraal, tja, moge duidelijk zijn. ;)
Een voordeel? Ik heb liever meer keuze en dat bepaalde programma's niet altijd even lekker werken dan dat ik ze uberhaupt niet kan installeren. Is dit nu beter, dat ze uitzending gemist weigeren omdat het 3G gebruikt?
dat is voor veel mensen een voordeel ja, nu weet je tenminste zeker dat je goeie software krijgt zonder malware en dat het ook nog eens gewoon doet en goed ook. Als jij dat niet relaxt vind, tsja geen iPhone kopen zou ik zeggen. Ik vind het iig erg prettig.

Wel balen van uitzendinggemist maarja ik geloof er dan ook niks van dat dat streaming over 3g kan. Als je al ziet hoe belabberd websites laden in de trein bijvoorbeeld (ja in de randstad). Zelfs hier thuis gaat het niet denderend.

maar het eruit halen van de 3g mogelijkheid zou het probleem toch moeten verhelpen?

[Reactie gewijzigd door Garma op 23 juli 2024 00:51]

Anoniem: 196662 @Garma3 september 2009 19:28
Ik streamde het nieuws al eind 2005 op m'n N70, ging altijd perfect hoor. De iPhone kan na 4jaar nog altijd geen defige 3G bieden zeg je dus?
Op mijn HTC Dual Touch met een normale PIT abo keek ik journaaluitzendingen, ook niets aan de hand. Apple heeft blijbaar weinig vertrouwen in zijn eigen iPhone.
de iphone kan het wel ;)
alleen het t-mobile netwerk niet bepaald

ik woon zelf in een gebied waar ik zowiezo geen 3g heb
als ik wel een 3g verbinding heb dan gaat het wel sneller maar ik ben van mening nog niet snel genoeg om normaal te kunnen streamen
de iphone kan het wel
ah wat zielig voor je dat je geen 3G hebt ;) Nu mag de rest van NL ook geen 3G meer!!!!

Ik weet het niet maar apple maakt alle gebruikers gewoon voor dom/achterlijk uit... Wie geeft ze telefoon nou de schuld van een netwerk wat niet 100% is? Apple gebruikers (volgens apple zelf he!) Wie geeft de telefoon de schuld als een applicatie niet exact doet wat die moet doen? Apple!!! (volgens apple :))

Nee sorry, heb voor test doeleinden een ipod touch maar hoe kan zo mooi apparaat nou zo tering hard verkracht worden door de eigen maker waardoor (hier op tweakers iig) de helft het al niet eens meer wil afgezien van de looks :).

Ik stem voor Android/WM/Symbian maar laat aub heel apple in een hoekje sterven :) (waarom? nou ricky wil dat heel nl een app niet kan gebruiken omdat HIJ geen 3G heeft, ik heb een hekel aan apple (software/prijzen) dus dat mag de rest van NL ook niet meer ;))

EDIT voordat ik het helemaal gedaan heb, pak een kannetje zout en lees het nog een keer ;)

EDIT: zoals hieronder genoemt wordt op me G1 ook geen enkel probleem met het streamen van HQ (naja niet zo HQ als op een PC) voor de G1, regelmatig in het rokershok (naja het balkon :S) filmpjes aan eht checken :) gewoon on the fly zonder dat ik wifi nodig heb!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 00:51]

Heeft de N70 net zo'n groot scherm en resolutie als de iPhone?
Nee maar 3Gnetwerken zijn al 4jaar verder en compressie is ook 4jaar verder. Is mijn schuld niet als Apple wil stilstaan, ofte zijn gebruikers wil laten stilstaan :/
Dat vind ik altijd zo typisch van Apple gebruikers. Altijd een voordeel vinden in een nadeel die Apple je oplegt. Durf nou eens kritiek te uiten op jouw fabrikant van de telefoon waar je zoveel geld voor hebt neergelegd. Zo blijft Apple steeds de bovenhand hebben. Je zegt zelf dat je ervan baalt, dus praat het a.u.b. nou niet goed door te zeggen dat je zo geen malware krijgt. Onzin. Malware in Uitzending gemist?

3G is snel zat voor streaming. Ik kijk zelf regelmatig Youtube filmpjes in HQ op Android en dat gaat allemaal vlot.
Hoewel ik fan ben van bepaalde producten van Apple moet ik zeggen dat dit argumentatief lijkt op het als voordeel presenteren van een nadeel. Er zijn ook beduidend minder ingrijpende maatregelen te bedenken dan het compleet weigeren van een applicatie. In de downloadcatalogus voor Mac Os X heb je bijvoorbeeld Staff Pick om goede applicaties extra onder de aandacht te brengen en op sites als Versiontracker kunnen gebruikers applicaties waarderen. Zo kan Apple, net als Tweakers bij de reacties, bijvoorbeeld applicaties met 1 of 2 sterren standaard verbergen (hetgeen de gebruiker kan aanpassen).

Dat voor de gebruiker bepalen wat goed voor hem is, daar kan ik niet zo goed tegen.

Het valt me daarbij op dat de argumentatie die wordt gebruikt door hen die Apples beleid verdedigen ondeugdelijk is, omdat zij veronderstelt dat Apple mag bepalen wat goed is voor de gebruiker, terwijl de critici van het beleid juist die premisse aanvallen. Kritiek daarop, die die premisse veronderstelt, houdt dan ook geen stand omdat die alleen stand kan houden als die premisse wordt geaccepteerd en dat is nu juist het voorwerp van geschil.

[edit: laatste alinea toegevoegd]

[Reactie gewijzigd door DeTinuxNL op 23 juli 2024 00:51]

het heeft 2 kanten. er kom ook minder meuk in de store..
maar ja ook geen dingen die je wel graag zou willen..
Er is genoeg meuk in de store. Ook meuk die niet goed werkt op een nieuw OS. Malware/spyware/... moeten ze tegenhouden, maar een applicatie die meerwaarde biedt tegenhouden? Hebben ze soms zelf een streaming dienst op stapel staan?
Hebben ze die nog niet dan? Je denkt toch niet dat je van Apple "gratis" naar de tv mag kijken als ze er geld voor kunnen vragen via de iTunes store.
Ik heb liever meer keuze en dat bepaalde programma's niet altijd even lekker werken
En ik heb liever dat een ander de troep er voor mij al uit filtert, ik heb daar geen tijd voor en al helemaal geen zin in. Gewoon een verschil in filosofie.
Ligt idd aan je voorkeur.
Ik heb zelf de N810 (en straks de N900) en dat is gewoon het ultieme hobby-ding.
Lekker cross-compilen en alles wat je wil erop zetten.

En dat heeft inderdaad geresulteerd in de nodige segfaults en crashes (vooral die keer toen ik de E libs had ver***t).
Maar ja, ik hou van hobby-en en ik kan me ook heel goed voorstellen dat er een hoop mensen zijn die een apparaat willen die gewoon doet wat het moet doen zonder rare foutmeldingen.

Verschilt per persoon.

Al moet ik zeggen dat het in dit geval wel een klein beetje overdreven is, aangezien er niets mis is met de app, over wifi kan het beeld ook slecht zijn als de server niet snel genoeg het spul kan aanleveren.
Tsja, zelf nadenken is toch zo moeilijk hé.

Trouwens, van troep uitfilteren gesproken: hoeveel verschillende 'fart' applicaties zijn er al te downloaden in de AppStore?
Die 'fart' apps hoef je niet te downloaden. als je geen scheten op je iPhone wil, tenminste.
Als ik een video-app wil, dan download ik dat en dan wil ik graag dat het werkt. Om die reden Journaal ook weggemieterd: heb je niets aan op 3G. En dát ligt weer niet aan Apple, maar aan de provider...
Echt op Android is het ook beschikbaar en daar werkt het gewoon. Apple moet 1) niet beslissen over zijn providers 2) over zijn klanten die veel te veel centjes hebben betaald om dan eens zelf niet te kunnen kiezen.
Bwaah, dat ze dan een "Dit werkt altijd perfect" en een "Dit zou mogelijk niet geheel correct kunnen werken"-afdeling maken.
Anoniem: 143912 @mashell3 september 2009 21:22
'wij' bepalen zelf wel wat goed werkt en wat niet werkt!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 143912 op 23 juli 2024 00:51]

Waarom hoor ik dit soort shit nooit bij consoles? Xbox, Playstation, Wii, allemaal even gesloten als de iPhone, en niemand zegt "wij bepalen zelf wel wat wel en niet werkt".
Omdat de iphone een smartphone wil zijn en een playstation of een xbox alleen een spelcomputer
Anoniem: 196662 @Rmg4 september 2009 13:03
Niet echt. Sinds de X360 en PS3 zijn die dingen halve home entertainment geworden en richten ze hun daar ook op. PS3 nog ietsje meer door de ingebouwde BDspeler.
Maar die extra functies werken wel.
precies je geeft het antwoord zelf
Moet je toch eens beter lezen.
Bij de Wii wordt er ook geklaagd dat het allemaal veel te beperkt is, de gimic controller werkt niet goed genoeg en wordt overmatig gebruikt en allemaal te duur. Bij de X360 is lang geklaagd dat de speler veel te luid was (ondertussen opgelost door spel op hdd te zetten), de grote uitval (ondertussen opgelost met verlenging garantie en koelere hardware), veel te dure accessoires zoals de hdd en Ms is veel te aggressief met exclusive afkopen. Bij de PS3... daarover is eigenlijk niet veel te klagen aangezien die veel accessoires ondersteund, vrij te kiezen hdd en je kan een linux installeren. Vooral het geklaag dat de cell moeilijker te programmeren is in vergelijking met en er daardoor trager games kwamen en komen.
Apple weigert wel vaker Apps die over 3G werken. Misschien een beetje overdreven, maar uitzending gemist is dus niet de enige. Daarnaast kan Apple het moeilijk testen, aangezien Apple USA de Apps beoordeeld.
Op basis van 3g wat het niet zou halen declinen is zoooo Low-Tech... Wat denken ze dat je ergens in de rockies gaat zitten streamen...
Laat dan de gebruikers gewoon kiezen, ga niet bij voorbaat er van uit dat de gebruiker een el cheapo verbinding heeft.

Op mijn 800x480 resolutie pda is uitzending gemist ongeveer zo groot als een halve postzegel. Compleet onbruikbaar....
Uhm, we hebben het hier over Apple. Die denken al jaren voor hun klanten. Als je zelf wilt kiezen moet je maar een telefoon die open is nemen en geen big-brother phone }>
Inderdaad, velen missen "the point" hier. Apple bepaalt wat goed voor ons is. Zo zouden wij, vrijgevochtenen, het interpreteren.

Wat Apple eigenlijk doet, is er voor zorgen dat alles wat ze op de iPhone / iPod touch toestaan, ook redelijkerwijs doet wat het moet doen.

En eerlijk is braaf, mijn vriendin heeft een iPhone. En de conclusie is: Wat je ook doet, het werkt, punt. En dat kan ik met mijn HTC Touch met Windows Slobile bepaald niet altijd zeggen.

Dat heeft Apple goed begrepen en ten uitvoering gebracht....
Maar dat neemt niet weg dat het net zo goed over 3G had kunnen werken maar ome Steve dat gewoon niet wil. En dat is wat veel mensen irriteert, dat Apple wel eventjes bepaald wat de klant wel en niet mag.
Jij bevestigt zojuist RetroMan's punt. Terwijl je zo goed begon, namelijk door te stellen dat het gewoon goed werkt. Als dat inderdaad het geval is zit Apple inderdaad fout, en betuttelt. Als het niet altijd goed blijkt te werken, is er sprake van terechte kwaliteitscontrole.
Touché

Al vindt ik dit toch echt wel een rare weigering en voelt het bij mij meer aan als "Wij weten het beter dan jullie, ook al is deze weigering op argumenten gebaseerd die enigzins ondoorgrond zijn (lekker puh)"

Waarschijnlijk is Apple hierna uiteindelijk wel weer zo 'klantvriendelijk' om na het aandringen van NPO en T-Mobile de applicatie toe te laten, wat maar weer eens blijkt dat hun beleid niet werkt.

Desalniettemin ben ik nog steeds blij met mijn iPhone 3G
En dat is wat veel mensen irriteert, [...]
Nou, eigenlijk niet: het gros van de mensen weet niet eens welke apps geweerd worden, of welke andere mogelijkheden je op de iPhone gekort wordt.
Wij tech-verslaafden hier op o.a. Tweakers weten dat wel, maar wij zijn echt veruit in de minderheid.

Het punt is dat Apple graag wil dat alles op hun iPhone zo perfect mogelijk werkt en binnen de afspraken met hun telco's. Ik heb meer het idee dat deze 3G app geweerd is, omdat de 3G-dekking in de VS zo ontzettend brak is. Door 3G-apps "standaard" te weren voorkomen ze dat klanten (bij slechte dekking) bij gebruik van 3G apps gaan klagen. Zie ook de reacties hieronder over het wel toegelaten 3G Journaal-app, wat soms leidt een "niet-Apple" experience :P.

Dit is iets te bot en kort door de bocht natuurlijk -zeker met onze goede dekking hier in NL, vandaar dat T-Mobile goede hoop heeft dat het wel goed komt met hun bemiddeling.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 23 juli 2024 00:51]

Ik denk dat nu pas echt duidelijk wordt wat Apple bedoelde met "Think Different" :|
Moet je op "volledig scherm" klikken. Die nieuwere versies zijn met hun toeters en bellen rondom het beeld er niet veel beter op geworden. Laten we dit maar op een feature-discussie gooien.
Zelf met volledig beeld is het de uitzending nog niet beeldvullend, aan alle kanten van het scherm heb je lege ruimte (over zowel wifi als 3G).
Dit getest met laatste Uitzend Gemist APP op mijn Touch HD
Apple wil de gebruikers dus niet laten kiezen, maar kiest voor ze.
Daarom zou ik nooit een iPhone willen, je wordt gewoon beperkt door een achterlijk bedrijf.
Wat men aan apps aanbiedt voldoet anders voor 99% van de mensen perfect, dus om nu te zeggen dat ik mij beperkt voel...geenszins.
Het gaat om de keuze voor vrijheid!
Wat apple doet is het blokkeren van keuze voor de consument en hoe klein dat ook is, het gaat er bij mij ook echt niet in.
Op basis van 3g wat het niet zou halen declinen is zoooo Low-Tech... Wat denken ze dat je ergens in de rockies gaat zitten streamen...
Ho nou even.

Er staat : Dat zou erop kunnen duiden dat Apple vreest dat het beeld niet goed doorkomt via een 3g-netwerk, of dat de applicatie het netwerk van de provider kan overbelasten.

Zou erop kunnen duiden, dit is niet bevestigd.
Apple blokkeert de app toch? blijkbaar hebben ze het dus voor hunzelf bevestigd.
De app 'Journaal' is toch ook gewoon toegelaten? En deze werkt ook via 3G.

Ik zie het probleem niet zo.
maar aan de andere kant; vandaag nog 2x geprobeerd het journaal via 3G te kijken, mooi niet dat dat lukt. Continu de buffer ingehaald :-(
Dus wat dat betreft hebben ze een punt; als dat de experience naar beneden haalt, heeft Apple wat dat betreft een punt, omdat het de hele gebruikerservaring van de iphone naar beneden haalt.
en ons netwerk kan het streamen van die uitzendingen prima aan
bullshit dus.
ik kijk regelmatig het journaal via 3G, en dat gaat prima, en dan zit ik in een rijdende trein.

bovendien kan het haperen van de stream OOK bij de NOS liggen.
bovendien kan het haperen van de stream OOK bij de NOS liggen.
Enig idee over welk bedrijf je het hebt? NPO is zeer kundig op het gebied van streaming, bovendien is hun netwerk dusdanig redundant dat uitval bijna niet kan voorkomen. Kijk eens op http://www.npoict.nl dan krijg je een indruk. Overigens probeer het eens thuis met wifi, gaat altijd goed, en erg snel! Alleen dan kan je net zo goed de tv aanzetten.. :9

Persoonlijk denk ik dat het een domme zet is van T-Mobile om hier aan mee te werken aangezien ik in de trein soms niet eens kan bellen. De NOSJournaal app werkt bij mij ook voor geen meter op het 3G netwerk van T-mobile, ik zit eerst 5 minuten naar een 'laden' scherm te kijken waarna ik 10 seconden beeld krijg. Daarna stopt hij met spelen omdat hij de verbinding kwijt is of de snelheid te laag is. Het gaat dan om 200Kbs gedurende 10 minuten... hoe gaan we dit doen met een volledig programma van een uur?? :?

edit:
En uiteraard vind ik het ook belachelijk dat Apple deze keuze voor mij maakt, zowieso moet Apple zich IMHO niet verantwoordelijk gaan voelen voor 3rd party apps..

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 314471 op 23 juli 2024 00:51]

Uitval != Vertraging, vergis je daar niet in.
En de verbinding van de NOS is niet de enige factor.
Kan me voorstellen dat als je in de trein zit (en dus af en toe wisselt van 3G mast) dat je de ene keer een goede en dus snelle verbinding hebt, en later weer niet. :)

Wel jammer dat deze applicatie (nog) is geweigerd, lijkt me zeker een goede toevoeging aan het platform, ook voor de iPod Touch.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 00:51]

Exact en daar heb je een punt ook, dat is juist zo klote aan Apple! Ze willen niet dat hun gebruikers met apps komen te zitten die maar half werken (in dit geval doordat het via 3G gaat). Nu blijkt dus inderdaad dat die app bij jouw perfect werkt (en bij het testen blijkbaar ook) maar bij een ander niet, daar gaat het hele idee om gebruikers NIET met half werkende zooi op te schepen :) Want er zitten toch gebruikers tussen die geen goede ervaring hebben! En wie ze schuld dat ook is we moeten apple er boos voor aankijken (waarom? ze gaan er van uit dat als iets niet werkt dat je hun boos aan kijkt, daarom houden ze de minder goed werkende apps er toch uit!).

Dus ja waarom die app er dus wel doorheen komt en uitzending gemist niet is me niet echt duidelijk. (niet echt consequent zegmaar ;))
Ik vind het anders raar, NOS-Journaal kan ook gewoon over 3G bekijken. Apple lijkt erg willekeurig te zijn. Net zoals laatst een app werd afgewezen omdat de text ballonnen teveel op de sms-interface van de iPhone leken. Echter waren er zo nog veel meer in de app-store te vinden die precies hetzelfde hadden en dus wel goedgekeurd waren.
Ik ben met je eens dat Apple niet voor T-mobile moet gaan denken. Ik denk alleen dat Apple misschien de applicatie weigert omdat een matig 3g netwerk (of ontvangst) de gebruikerservaring kan verstoren en een 'simpele' gebruiker ervaart dat dan dat zijn / haar iPhone slecht presteert. Aangezien Apple heel veel waarde hecht aan usability wil het dat het iPhone platform snappy is en goed presteert, dus weigert Apple gemakshalve de applicatie in de appstore...
Ah dus apple vind ze eigen gebruikers dom ;) die kunnen niet voor hun zelf denken en snappen niet dat slecht 3g helemaal niet door een telefoon hoeft te komen :S
Ah dus apple vind ze eigen gebruikers dom ;) die kunnen niet voor hun zelf denken en snappen niet dat slecht 3g helemaal niet door een telefoon hoeft te komen :S
Er zijn zat 'simpele' gebruikers die een iPhone ook gebruiken, het is geen 'elite tweakers' telefoontoestel of zo, daar is de markt te klein voor. :)
Als een woordenboek applicatie al geweigerd wordt omdat het bepaalde 'aanstootgevende' woorden/teksten bevat, hoe denk je dan echt dat Apple omgaat met een applicatie waarop je programma's zoals 'spuiten en slikken' te zien kan krijgen?

Dit heeft volgens mij meer met de aangeboden programma's te maken dan met de 3g-functionaliteit...
Maar die zitten niet in uitzending gemist op de mobiel. Althans niet in de Symbian versie maar het lijkt me sterk dat de iPhone versie daarin afwijkt.
wat een onzin. Het is immers toch allang mogelijk om smartphones voor dergelijke doeleinden te gebruiken? Denk maar aan het bezoeken van iets als SuperDuperExtremeP****.com (fictief en ironisch bedoeld uiteraard ;)).
EDIT: erbuiten gelaten gevallen waarbij dergelijke content afgesloten is door o.a. de fabrikant of provider.

[Reactie gewijzigd door fonsoy op 23 juli 2024 00:51]

De reader voor het Gutenberg-project is een klassiek voorbeeld, want omdat je de Kama Sutra kon lezen werd de applicatie niet toegestaan. De rest mag je zelf invullen, maar nog even en Apple is EO-certified. Mits ze natuurlijk iets doen aan "chmod 666".
Ik mis toch heel erg een bron vermelding. Waaruit blijkt dat dit artikel klopt?
Dat staat toch gewoon heel duidelijk in het verhaal:
... zegt NPO-woordvoerder Gerald van der Wijngaart tegen Tweakers.net.
Of is dat om één of andere reden niet goed genoeg?
Nee dat is niet genoeg, die mensen voelen zich gewoon genaaid door apple en gaan dat nu op andere tweakers uiten ;) En maken van elk nadeel een voordeel (in hun eigen ogen iig) :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 00:51]

Maar ook alleen bij Apple nieuws zie je bepaalde vaste Tweakers Apple krampachtig verdedigen terwijl het overduidelijk in dit geval een non-reden is van Apple. Bang zijn dat je 3G niet goed werkt? Wie weet zit iemand wel op een zwak wifi-signaal met z'n Apple iPhone. Moeten ze wifi er ook maar uitgooien? Dat hele user experience is overrated, anders had het ding wel meer geheugen gehad, want mijn user experience is dat hij bij 2 sites al de site herlaad.
Als T-Mobile al zegt dat hun netwerk het makkelijk aan kan, waar wachten ze dan nog op?
Beetje verandering kan toch geen kwaad?

BTW
Stream valt toch niet onder je Abbo? krijg je dan Giga Abonnementskosten?
Streamen zit bij elke provider gewoon in het abonnement.
Stream valt naar mijn weten bij elke provider onder abo. Maar als je geen abo hebt, gaat het je inderdaad aardig wat dataverkeer kosten.
Ik gebruik op dit moment de TED applicatie die streamed ook over 3g (en zit al in de appstore). Qua kosten zit het goed.. het valt gewoon binnen mijn abbie.

Qua consistentie vind ik het wel een beetje raar van Apple.
Wat is een stream dan volgens jou? Is gewoon een serie pakketjes. Dag dat ze gaan zeggen dit TCP pakket kost 1 cent en die andere 2 is het tijd om heel snel van provider te wisselen (oh ja, eigenlijk doen ze dat al... die 160 byte pakketjes onder de noemer SMS zijn ontiegelijk duur :) )
Op toestemming van apple.... 8)7
Aangezien ik me niet voor kan stellen dat de maker van deze app deze
nu in de vuilnisbak deponeert is ie binnenkort mogelijk in het illegale
(jailbrake) circuit te vinden?

Niet goedschiks dan maar kwaadschiks.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 38733 op 23 juli 2024 00:51]

Nee, een bedrijf als uitzending gemist heeft haar naam hoog te houden. Zij zullen dit heus niet doen. Waarschijnlijk blijven ze onderhandelen, en anders halen ze de 3G wel uit de App.
Als ze dat 3G eruit gaan halen mis je het hele idee van Uitzending Gemist op je telefoon...
Inderdaad waar wifi is is 9/10 keer een pc waar je het toch echt wel beter/groter/mooier/ en alsnog sneller kan kijken dan op een iphone... Geef mij maar een ander merk telefoon met een ander merk os waar ik wel gewoon apps over 3G mag gebruiken... En het zelfs gewoon via G probeerd (zet je het op pauze wacht je paar minuten en je kan alsnog het hele filmpje kijken zonder gestotter!)
Hoezo illegaal jailbreak circuit? Als de maker z'n app daar zelf opzet lijkt me dat volkomen legaal. Misschien werkt het wel als drukmiddel tegenover Apple, dat natuurlijk niet graag ziet dat jailbreaken algemeen gaat worden.
Anoniem: 171072 3 september 2009 18:31
Dus kortom Apple bepaald wat ik mag draaien op me eigen telefoon?.. of mis ik iets?
Daar komt het wel op neer ja, tenzij je gaat jailbreaken.
Kort antwoord: ja
Alleen applicaties die Apple goed genoeg vindt kun je op je telefoon krijgen via de app store, andere niet.
"De reden is dat de applicatie niet alleen via wifi, maar ook via 3g werkt."
Ja, en m.uitzendinggemist.nl werkt ook via 3G |:(
Hoe bedoel je hypocriet en meten met 2 maten?

Je mag wel grof geld betalen voor een snel internetabbo voor je telefoon (met de naam 3G!!) maar owee als je daar dan goed gebruik van wilt maken met dit soort applicaties. Volgens Apple dan.
Wordt een beetje te zot voor woorden nu Apple blijkbaar ook beslissingen maakt voor de providers.

Ben wel benieuwd of de hordes fanboys die zo'n grote mond hadden over de PO omdat ze geen iPhone app maakten nu ook een even grote mond over Apple hebben.

Wat een bedrijf joh. Gedverdemme. Maar goed, zolang men maar ja en amen zegt tegen Apple en alles slikt...

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 23 juli 2024 00:51]

Ok bij deze, als iPhone 3G gebruiker vind ik dit jammer en snap ook niet waarom het geblokt wordt, ik ga me iPhone hier ook niet voor jailbreaken, eigenlijk zou Apple gewoon een standaard unlock optie voor non app store apps moeten inbouwen.

Overigens vind ik t-Mobile in dit geval ook best hypocriet, zeggen dat je netwerk goed genoeg is voor video streaming, maar vervolgens wel tethering blokkeren omdat het netwerk daar weer niet geschikt voor is :S Nou dat streaming kost dus echt wel meer dan af en toe even websites openen op je laptop i.p.v. Op je iPhone.

Verder ben ik nog altijd dik tevreden met me iPhone :)
Overigens vind ik t-Mobile in dit geval ook best hypocriet, zeggen dat je netwerk goed genoeg is voor video streaming, maar vervolgens wel tethering blokkeren omdat het netwerk daar weer niet geschikt voor is :S
Dat is inderdaad ook de grootst mogelijke bull, die overigens de meeste providers hanteren. Naar mijn mening hoor je bij een provider gewoon mobiele internet toegang te kunnen kopen. Hoe jij er dan voor kiest de content binnen te halen is gewoon je eigen zaak.
Anoniem: 230001 @k7of93 september 2009 19:42
Je kunt bij TM, VF en KPN toch mobiele internet toegang kopen?
Ja, en m.uitzendinggemist.nl werkt ook via 3G
Hoe bedoel je hypocriet en meten met 2 maten?
Zo'n website wordt gelukkig ook niet gecontroleerd door Apple, dat staat helemaal los van het App Store beleid.
Anoniem: 62763 @JorzoR4 september 2009 09:39
Ware het niet dat ze beiden dezelfde uitvoer leveren. En dat de een dus wel toegelaten wordt over 3G ook en het andere niet, terwijl ze beiden dezelfde gebruikerservaring kunnen opleveren.
Tip: gewoon niet kopen. Kan je je er ook niet aan ergeren. Ik kan mij die verongelijkte ergernis niet voorstellen. Ik heb veel ervaring met WinMo en vind het He-Le-Maal nix. Koop het ook niet meer, ergernis opgelost.
Dit is dus gewoon zuur. Je telefoon fabrikant die, al dan niet in lage mate, bepaald wat je met het toestel doet.
Erg matig i.m.h.o
Ze bepalen helemaal niet wat je met je toestel doet. Dat mag je helemaal zelf weten. Ze keuren alleen of de Apps 'goed genoeg' zijn voor de iPhone. Ik dacht dat er ruim 95% van de apps gewoon door de keuring komt. Het lijkt me dan ook een rare uitspraak om gelijk te zetten dat Apple bepaald wat mensen met hun iPhone doen.
Hoe noem je het dan.
Iemand maakt een applicatie, die jij vind dat jij moet kunnen gebruiken, maar Apple zeg neen want dat zou t-mobile wel es geld kunnen kosten.
En omdat apple zegt neen heb je ook geen mogelijkheid dat ding TOCH op je iphone te installeren zonder dat ding te jailbraken.
Mompelt iets over Apple en bepalen wat goed is voor gebruikers.. BBrrrr wat een naar bedrijf begint het toch te worden.
Ik vind 't heel fijn dat Apple bepaalt wat goed is voor de gebruikers van hun software.

Anders krijg je van die Linux-taferelen waar dat niet bedacht wordt (of iig minder, bij GNOME enzo wordt er ook hard over nagedacht) en waarbij alles anders werkt en met elke update randomly kapot gaat. Dat Apple daar dus over nadenkt maakt dat ik minder support hoef te leveren aangezien er minder kapot gaat.

Bovendien, op je Mac mag je installeren wat je wilt hoor, maar die zijn makkelijk te fixen en kostentechnisch geen groot risico (het is financieel niet interessant te proberen er een slaatje uit te slaan, zeker sinds het modem verdwenen is.) Dit in tegenstelling tot een telefoon. Er zijn zat bedrijven die er goud geld voor over zouden hebben om een app op alle iPhones te installeren die je automatisch inschrijft voor allerlei premium-SMSdiensten. Op een Windows/Symbian/etc telefoon kan dat zonder problemen geregeld worden, op een iPhone komt dat niet door de keuring heen. Als je jailbreakt en je loopt zoiets op is 't je eigen schuld, maar het platform zoals geleverd is er niet vatbaar voor.

Ik ken legio mensen met Symbian telefoons die me midden in de nacht een virus via MMS probeerden te versturen. Heeft ze veel geld gekost. (Ik heb ze uiteraard verwittigd van dat feit, maar mijn naam staat onderin het alfabet dus 't was in essentie al te laat :P)

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 23 juli 2024 00:51]

Anoniem: 62763 @CyBeR4 september 2009 09:51
Anders krijg je van die Linux-taferelen waar dat niet bedacht wordt (of iig minder, bij GNOME enzo wordt er ook hard over nagedacht) en waarbij alles anders werkt en met elke update randomly kapot gaat. Dat Apple daar dus over nadenkt maakt dat ik minder support hoef te leveren aangezien er minder kapot gaat.
Hallo, zeg. Wanneer is het voor het laatst geweest dat je dat gebruikt hebt?
Tegenwoordig zitten alle mainstream windowmanagers vast aan HIG richtlijnen (dus alles uniform) en worden bij mainstream distros (ubuntu, SuSE, Redhat) alle updates gecontroleerd.
Dus tenzij je vage repos gebruikt gaat het spul zelden, of zelfs nooit kapot.
(Uitzondering van een dist-upgrade (vergelijkbaar met XP=>Vista upgrade) van ubuntu met closed source ATI drivers, maar ja, dan vraag je er ook om.)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.