Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

De mobiele applicaties van Uitzending Gemist trekken elke maand tienduizend bezoekers. In totaal wordt elke maand 240.000 minuten naar programma's gekeken via de mobiele versies van Uitzending Gemist, zegt de NPO tegen Tweakers.net

Uitzending Gemist op iPhoneDe Nederlandse Publieke Omroep lanceerde de mobiele website en applicaties voor Uitzending Gemist in december vorig jaar. Sindsdien wordt er via de mobiele versie van Uitzending Gemist per maand vierduizend uur aan streams bekeken. Dat is ongeveer 24 minuten per unieke bezoeker per maand.

De kijkcijfers van de mobiele Uitzending Gemist moeten een boost krijgen met de release van de iPhone-applicatie. De gratis software moet binnenkort vanuit de App Store te downloaden zijn. Vanwege een juridische kwestie heeft de release enkele maanden op zich laten wachten. Sommige programma's mogen namelijk alleen streaming aangeboden worden, maar Apple staat streaming niet toe op de iPhone.

"Daarom moesten we werken met progressive downloads, waarbij het programma wordt gedownload als de gebruiker dat aan het kijken is", zegt NPO-woordvoerder Gerald van de Wijngaart. Om te voldoen aan de juridische eisen moest de applicatie de downloads direct na het bekijken verwijderen. "Op deze manier kunnen we wel alle programma's aanbieden op de iPhone-applicatie."

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Wat is het verschil tussen een 'progressive downloads, waarbij het programma wordt gedownload als de gebruiker dat aan het kijken is' en 'streaming'?

Lijkt mij toch hetzelfde?
Je mag het niet opslaan (vraag me niet waarom!):
Bij streaming wordt er niets opgeslagen: wat je binnenkrijgt wordt via een kleine buffer (dus toch deels 'opgeslagen' in feite) getoond.
Bij die progressive downloads wordt de file helemaal naar je apparaat gedownload. Je kan ook makkelijk terugskippen of vooruit skippen.
Dit telt kennelijk ook als download, ook al kan je het niet zelf 'opslaan'.
Ik denk dat apple hier weer het sneue excuus (ze geven er mee aan dat ze denken dat de gebruikers zielige debieltjes zijn) gebruikt wat als volgt is: Als je het passief download gaat het afspelen altijd vloeiend en bij streaming wil het nog weer is haperen en dan zijn ze bang dat we de appels verwijten....
zou kunnen, maar ik heb nergens expliciet gezien dat apple streaming verbiedt op iphone, sterker nog in iphone 3.0 wordt streaming juist expliciet als feature genoemd.

One of the more overlooked features of the new iPhone 3.0 is support for a new open standard for live video streaming over HTTP, which promises to open up standards-based video broadcasting to a wide audience while giving mobile users an optimized picture as they roam between WiFi and mobile networks.
emphasis mine
bron: http://www.appleinsider.c...andard_in_iphone_3_0.html

wokke noemt ook geen bron voor zijn assertie, misschien is het wel een broodje aap verhaal of is het at&t in amerika die apple verboden heeft te streamen over 3g, waardoor dit kennelijk zo is. maar dat is al een nuancering van het verhaal van wokke die stelt dat apple streaming verbiedt op iphone maar dat is dus onzin.

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 16 juli 2009 13:39]

Als dit jouw mening is over het aanbieden van een goede gebruikerservaring hoop ik dat jij nooit software zult ontwikkelen die ik nodig heb... wow.

"sneu"? "debieltjes"? WTF.
Het lijkt me dat het uiteindelijk op precies hetzelfde neer komt.

Streaming: Er wordt een stukje gedownload wat in een buffer komt, dat wordt aan de gebruiker getoond, daarna gaat het uit de buffer en is het daarmee weggegooid.

Progressieve download met delete: Er wordt een stukje gedownload en in het geheugen geplaatst, dat wordt aan de gebruiker getoond, daarna wordt het (waarschijnlijk direct) weggegooid. Ik ga er van uit dat de getoonde stukjes direct worden weggegooid omdat de iphone beperkte opslagcapaciteit heeft waarvan de dev ook nog niet eens uit kan gaan dat die niet al vol is met andere dingen, en een volledig gestreamd programma opslaan en daarna weggooien is natuurlijk onzin.

Eh, het is dus eigenlijk precies hetzelfde, technisch.

Overigens zou ik het best OK vinden als uitzending gemist overgaat op fatsoenlijke codecs, of in elk geval iets wat normaal op OSX kan draaien. In OSX is het toch altijd behelpen, skippen gaat amper, beetje de url eruit vissen en in VLC stoppen is vaak de beste optie. Waarom niet flash? Draait op alles (behalve de iphone... andere discussie) en werkt uitermate goed, zie youtube/vimeo/hulu. Hopelijk betekent de move naar de iphone dat ze daar iets meer zicht krijgen op andere besturingssystemen.

[Reactie gewijzigd door remmelt op 16 juli 2009 12:56]

Als ik op youtube of veoh of whatever filmpjes ga bekijken. Dan zie je dat die buffer niet zo klein is. Heel het fimpje komt namelijk gewoon op mijn PC te staan.
Als iphone nou gewoon flash ondersteund hoeft je niet voor elke website die video of dergelijk aanbied een app te hebben. enige wat websites dan hoeven te doen is hun website mobile compatible te maken.
Flash ondersteunen gaat niet zo makkelijk als je denkt. Apple wil het gebruiksgemak behouden, ook als je flashfilmpjes op internet wil bekijken. Op dit moment is Apple ook al bezig met Adobe om flash beschikbaar te maken op de iPhone. Er gaat alleen wat tijd overheen.
Andersom kunnen die websites natuurlijk ook een betere codec gebruiken,
Youtube heeft voor de iPhone de overstap gemaakt, ik denk dat meer sites gaan volgen, daar de beeldkwaliteit hoger is, terwijl de bitrate lager zal zijn...
Haha denk je dat? Weet je hoeveel geld youtube beschikbaar heeft voor optimalisatie tegenover andere aanbieders van streaming videos dat doe je ze echt niet zomaar na (het scheeld hun ook meer geld dan wie dan ook om kleinere bestanden te hebben aangezien ze z'n beetje de meeste bestanden hebben ;)). Daarbij wordt mobiel internet steeds sneller en is die optimalisatie nu nodig maar met 2/3 jaar echt niet meer, dan heb je overal 3,6Mbit (of zelfs al 7,2Mbit) waar je alles mee kan streamen wat je op een normale PC ook kan... Vodaphone kon al de HQ versie streamen van youtube een half jaar terug. (mobiel als modem aan een laptop)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 juli 2009 12:52]

In dit geval gaat het niet op, want Flash ondersteund geen streaming video, alleen video bestanden welke "gestreamed" worden. Voor copyright is dit een essentieel verschil.

In het verleden heeft de NOS al Flash moeten afkeuren, en heeft toen Silverlight gekozen voor hun internet uitzendingen.
Ik ben echt blij dat de media in NL zo vergevorderd is en deze dingen mogelijk maakt. Ook bijv. Tweakers met die fanbased Pricewatch app. ;)
[.edit: bliep, ik lees verkeerd.
De kijkcijfers van de mobiele Uitzending Gemist moeten een boost krijgen met de release van de iPhone-applicatie. De gratis software moet binnenkort vanuit de App Store te downloaden zijn.
Ik dacht even te lezen dat er alleen een iPhone versie bestond. Onderstaand verhaal is dus nogal obsolete (hoewel het voor veel andere dingen nog wel opgaat), maar laat ik maar even staan voor de volledigheid :) ]

Wat ik dan weer jammer vind is dat ze met hypes meegaan (hoewel dat op zich wel logisch is), terwijl het al jaren mogelijk was op telefoons, ver voordat de iPhone bestond. Maar goed, toen was het natuurlijk nog niet "hip" :). Hiermee wil ik niets zeggen over de iPhone, maar het impliceert wel dat niet-iPhone gebruikers buiten de boot vallen terwijl dat helemaal niet nodig had hoeven zijn. Je wordt bijna gedwonen om een iPhone te kopen om te kunnen profiteren van alle moderne handigheidjes, en dat vind ik jammer. Keuzevrijheid is een belangrijk goed.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 juli 2009 12:59]

toch vermoed ik dat de beste kwaliteit uitzending gemist alleen op iphone te zien is.
Gebruikers van een iPhone krijgen de programma's in 180x320 pixels te zien. Symbian moet het doen met 176x144 pixels, iets dat er bijvoorbeeld op de Samsung i8910 HD en Nokia N97 toe leidt dat de programma's op postzegelformaat worden getoond.
bron: nieuws: NPO kondigt iPhone-applicatie Uitzending Gemist aan

wat zeker winst is voor alle mobiele telefoons is dat de publieke omroep nu kennelijk video aanbiedt in H.264 formaat. voorheen was dit uitsluitend real media, wmv en silverlight tainted VC-1. een belangrijke opsteker voor open standaarden. alle moderne smartphones ondersteunen dit formaat dus het is een kwestie van tijd eer ook de andere smartphone 2.0 platformen (android, palm pre) ook een hi quality uitzending gemist app krijgen.

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 16 juli 2009 13:22]

Gebruikers van een iPhone krijgen de programma's in 180x320 pixels te zien. Symbian moet het doen met 176x144 pixels, iets dat er bijvoorbeeld op de Samsung i8910 HD en Nokia N97 toe leidt dat de programma's op postzegelformaat worden getoond.
Belachelijk. De meeste telefoons zijn tot veel betere kwaliteit in staat. Met een paar kleine omwegen (de site is niet echt geschikt voor mobiele browsers) kan ik video's van RTL Gemist in 720x404 op m'n Windows Mobile telefoontje (HTC Touch Pro) bekijken.
Jammer is alleen dat alleen door Apple goedgekeurde uitzendingen te bekijken zijn.
Dat lijkt me niet hoor (heb je een bron anders?), alleen de applicaties worden door Apple eerst gecontroleerd. Je kunt met Safari gewoon lekker alle streams kijken die je wil hoor (mits het formaat maar ondersteund wordt) dus dat zou wel erg vreemd zijn :)

[Reactie gewijzigd door MisterData op 16 juli 2009 14:32]

Als de iPhone versie er eenmaal is, dan is de kop van dit artikel:
Mobiele Uitzending Gemist trekt honderdduizend bezoekers per maand.

De kwaliteit van de iPhone versie zou stukken hoger liggen dan andere mobiele platformen; ik hoop dat de servers die nieuwe strain aankunnen, anders gaat iedereen erop achteruit.

[Reactie gewijzigd door Faust op 16 juli 2009 12:23]

Haha zie je het al voor je, in alleen NL ineens 90.000 extra bezoekers die via 1 telefoon merk binnen komen :D Ik heb geen idee hoeveel iphone (3G of nieuwer) er in NL al verkocht zijn. Vast meer dan 100.000 maar dan moet zeker meer dan de helft al deze app gaan gebruiken... En nee dat geloof je zelf toch niet ;)
Het gaat niet om bezoekers, maar om kijkminuten. Aangezien de iPhone een prettig schermpje heeft, en er legaal altijd een internet abonnement bij zit. Denk ik dat veel treinreizigers er gebruik van gaan maken.

Stel dat maar 5000 iPhone bezitters het programma gaan gebruiken. Elke werkdag 10 minuutjes in de trein;

5000 * 20 *10 = 1.000.000 (!) extra minuten per maand.

Dat is meer dan 4 keer zoveel als wat er nu in totaal wordt gekeken!
"bezoekers" = aantal unieke bezoekers per maand.

10000 + 5000 = 15000

lezen.
Er komt vast een hack waarmee je uitzendinggemist filmpjes op kunt gaan slaan.. het programma killen nadat het filmpje op de phone staat!
Sounds nice ;)
Het is met 'desktop'-windows al mogelijk de streams op te nemen met HiNet Recorder. Helaas zijn de streams (van uitzendinggemist) van zo'n slechte kwaliteit dat het niet zinvol is op ze op te slaan danwel nog een keer te bekijken. Het lijkt alsof de stream met een DivX codec uit de beginjaren is gecompressed. Ik kijk liever naar de streams van RTLgemist, deze zijn kwalitatief een stuk beter. 8-)

[Reactie gewijzigd door BUR op 16 juli 2009 14:08]

zelfs die kwaliteit laat te wensen over maar is zeer zeker beter dan de andere meuk.

RTL gemist is echt een heel stuk beter moet ik zeggen. Top full hd was leuker geweest.
iPhoneclub heeft al een video preview op youtube gezet van de iPhone versie: http://www.youtube.com/watch?v=f3jCnPCOXhI&hd=1
Hoeveel filmpjes zou ik kunnen bekijken?
Forfait
(bijna onbeperkte toegang: 7,5 MB)
6 euro/maand
http://multimedia.mobista.../mobistar/tarifs.skel.php
Bijna onbeperkt 7.5mb? mmm... (C) staat wel op 2009... :P
Kan iemand mij vertellen hoe ik op mijn blackberry storm de tour de france live kan volgen over internet?
Zo, dat verbaast me echt enorm! Ik ben blij dat de Nederlandse media zo goed bezig is en zo groot is, er zijn vast genoeg landen die jaloers zouden zijn op dit soort cijfers.
Net gebrobeerd om mijn Samsung Omnia HD i8910 via m.uitzendinggemist.nl en werkt perfect :D. Ik kijk meer uitzendinggemist dan wat dan ook. Ik heb een fulltime baan en daarnaast school. Het enige wat er na school ( kom rond 2300 thuis ) nog op tv is is paul witteman ofzo. Nu kan ik lekker uitzending gemist kijken wanneer ik wil :D