Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties

De Publieke Omroep heeft een Android-versie uitgebracht van zijn Uitzending Gemist-applicatie. Video's kunnen via de app worden bekeken op een bitrate van 1Mbps en worden afgespeeld op drie verschillende bandbreedtes.

Bij de grootste bandbreedte is de bitrate 1Mbps, zegt de Publieke Omroep. In de Instellingen is te bepalen welke bandbreedte wordt gekozen als het toestel met 3g is verbonden en welke als het met wifi is verbonden. De hoogste bitrate wordt alleen aangeraden voor tablets.

De applicatie vereist Android 1.6 of hoger, wat in de praktijk inhoudt dat zo goed als alle Android-apparaten worden ondersteund. De app blijkt ook te werken onder de nieuwste versie van Android, 4.0.1, al is de interface niet in lijn met de richtlijnen voor Android 4.0-apps. De interface is wel aangepast aan Android, waarbij veel navigatie-elementen als tabbladen bovenaan het scherm worden weergegeven.

De iPhone-versie van de app verscheen al meer dan twee jaar geleden en is inmiddels bijna een miljoen keer gedownload, zo zegt de NPO. De Android-app bleek nodig, omdat het bezoek op de normale site vanaf Android-apparaten binnen een jaar met 145 procent toenam.

Uitzending Gemist op Android Uitzending Gemist op Android Uitzending Gemist op Android Uitzending Gemist op Android Uitzending Gemist op Android Uitzending Gemist op Android Uitzending Gemist op Android Uitzending Gemist op Android Uitzending Gemist op Android Uitzending Gemist op Android
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Rtl gemist moet dit ook maar eens doen, hun app is helemaal bagger, en er worden geen updates meer uitgebracht. jammer want heb het altijd heel handig gevonden.
rtl gemist is via deze website uitstekend te bekijken.
let wel op de probleem sectie, die van mij stopte zonder die afspeel app om de 2 minuten met spelen en gaf ene error.

werkt nu gewoon super, op de galaxy tab en op de S2:
http://rtl.ksya.net/
Dat het zo lang moest duren voordat hij er voor Android was, is natuurlijk schandalig. Maar goed, hij is er nu eindelijk.

Straks meteen downloaden. :Y)
Ja dat vroeg ik me ook af. Momenteel zijn er toch meer android phones dan iphones.
Het moge duidelijk zijn dat Apple erg populair is onder journalisten en andere "media figuren."
2 jaar geleden stelde Android nog lang niet zoveel voor als nu, nu heeft het nut om de vrij grote user-base aan te spreken.
Idd en daarbij komt nog het feit dat de wat hogere heren een beetje achterlopen :P
"Warning: Video format not supported" op LG P990 (Optimus 2X).

Enig idee hoe dit te verhelpen?
Ik maak onder andere Android apps, en meestal krijg je dit soort foutmeldingen als de geluidsstream geen AAC is, maar bv MP3. Of als de H.264(ligt het meest voor de hand) video encoder instellingen hoger staan dan Baseline profile 3.0.
Kort samengevat: de mp4 video voldoet dan meestal niet aan de eisen.

[Reactie gewijzigd door MaZeS op 13 december 2011 13:41]

Welke eisen? De MP4 container mag volgens de standaard prima mp3/ac3 audio bevatten.
Ja, maar Android implementeert niet alle onderdelen van de mp4 specificatie.

Android Supported Media Formats

MP3 wordt alleen ondersteund in een .mp3 container.
AC3 wordt geheel niet ondersteund.
Een .mp4 container kan AAC LC/LP, HE-AACv1 of v2 audio bevatten en H.263 of H.264 AVC video.

ps. Dit zijn de minimale eisen waaraan een Android implementatie moet voldoen. Een fabrikant is wel vrij om meer formaten te ondersteunen (e.g. Tegra2 pads).

[Reactie gewijzigd door Condor70 op 13 december 2011 15:25]

Ik heb ook de O2X.
De eerste keer werkte het op de allerlaagste kwaliteit.
Daarna op alle kwaliteitsniveaus dezelfde foutmelding.
Lijkt mij dat de foutmelding een onjuiste oorzaak geeft.
Jammer genoeg weet ik ook niet hoe je het op moet lossen :(

EDIT:
Thuis op Wifi werken alle kwaliteitsniveaus
EN *TADA* werkt het ook zonder Wifi 8)7

[Reactie gewijzigd door Robann op 13 december 2011 19:50]

"Deze video kan niet worden afgespeeld"

Zelfde hier, HTC hero, custom rom met droid 2.3.4
Op mijn Hero met een officiŽle HTC 2.1 werkt het perfect.
Cheers! ff straks proberen als ik thuis ben.
waarom: De hoogste bitrate wordt alleen aangeraden voor tablets.

Alsof de SGS2 of dergelijke dit niet kunnen afspelen 1 mbit kwaliteit filmpjes... :?
Die hebben met een lagere bitrate net zo mooi beeld omdat het gewoon veel kleiner is?
Ik denk dat het meer gaat om de grootte van het scherm; op kleinere schermen zie je geen verschil tussen de hoogste (1 Mbps) en de wat lagere kwaliteit streams.
Misschien wat vergezocht, maar misschien bedoelen ze dat het dodelijk is voor je 3G datalimiet. Niet dat je die bij tablets niet kunt hebben, maar een andere verklaring kan ik niet op komen.
Goed nieuws!

Het was altijd een drama om met android van hun website afleveringen te bekijken. Het ging wel, maar erg gebruiksvriendelijk was het niet.
Helaas kan ik de app op een buitenlandse phone niet installeren, en is blijkbaar alleen in Nederland te gebruiken. Dit terwijl de website wťl in het buitenland beschikbaar is. Dankjewel publieke omroep, moest dat nou?
Hier hetzelfde probleem, iemand die de apk beschikbaar kan stellen via pm?
Ik krijg de volgende error: This app is no longer available, please remove it from your handset.

[Reactie gewijzigd door MassIV op 13 december 2011 16:12]

Zelfde probleem hier. Schade!
Ik ga hem meteen downloaden. Ik hoop dat dit wel hele hele assortiment omvat, en niet wat linkjes naar de recentste uitzendingen.
Volgens mij zijn alle programma's beschikbaar (incl alle journaals).
Er is zelfs een index (A-Z) aanwezig, dus dat maakt het zoeken wel makkelijk.

De app ziet er goed uit, maar ik krijg wel steeds een foutmelding (misschien vanwege de drukte?):
Video kan niet worden afgespeeld.
Kan geen verbinding maken met server.
En waar is keuring dienst van waarde ?
Zat hier al een tijdje op te wachten, sinds mijn overstap van Iphone naar Android mis ik toch wel een hoop applicaties die ik veel gebruikte waaronder deze. Er waren wel een paar alternatieven maar die werkte eigenlijk 9 van de 10 keer niet.

Het valt mij wel op dan wanneer je met wifi verbonden bent de resolutie wel erg laag is, was dit op de Iphone ook al zo?

Ps, Wanneer je de tablet instelling neemt is de resolutie 2x zo hoog en absoluut beter, ook op mijn Galaxy S2

[Reactie gewijzigd door juggle op 13 december 2011 12:53]

Je kan de kwaliteit instellen voor WIFI, in het instellingen menu.
Op een HTC Desire met Android versie 2.2 werkt het ook niet: "Sorry, this video cannot be played." :( Iemand die weet hoe je 'm aan de praat moet krijgen?

Edit: heb nu MX Video Player geinstalleerd. Daarmee werkt het wel! :)

[Reactie gewijzigd door amarok op 13 december 2011 18:37]

Op mijn Galaxy S 1 krijg ik dezelfde melding. Alleen dan in het Nederlands. Probeer het te spelen met de standaard videospeler.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik gewoon de HTML5 website gebruik van Uitzending Gemist op mijn iPhone / iPad. De app heeft nooit optimaal gewerkt en biedt ook vrijwel niets tot niets extra's t.o.v. de reguliere website.

Tevens vind ik de site nog sneller ook en heb ik het idee dat het beeld mooier is, maar dat kan aan mij liggen of aan de uitzendingen die ik mogelijk onjuist met elkaar vergelijk.
Geen ervaring met de Iphone op dit gebied maar de Android app werkt naar mijn mening echt zoveel beter dan de website. Hij is lekker snel en heel overzichtelijk.

Alleen ik moet eerlijk zeggen dat veel apps misschien wel dezelfde functionaliteit hebben maar niet op elkaar lijken. Zo vind ik Spotify op iOS echt een gedrocht vergeleken met de Android versie
Ben ik met je eens, de iPad app vindt ik juist onoverzichtelijker dan de site zelf.
Werkt dit nu ook met GoogleTV 2.0 (=Android 3.1)? De plaatjes van de interface lijken me erg touchscreen gericht...

Edit: zo te zien is dit nog een beta - versie 0.13.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 december 2011 12:50]

Ik heb het geprobeerd op mn Revue. Helaas! Op zich goed geinstalleerd en draaiend maar op het moment dat ik wil afspelen is er blijkbaar geen passende player. Tips?
Hier hetzelfde op motorola defy met android 2.2. Geprobeerd met moboplayer en de stock player, maar beide spelen niet af. Iemand tips hoe die wel afspeelt?

Voor de rest ziet de app er goed uit. Alleen jammer dat die niet afspeelt.

[Reactie gewijzigd door Thijsbeer|IA op 14 december 2011 00:03]