Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Uitzending Gemist voor smartphones

19-07-2009 • 10:00

99

Hands-on: Uitzending Gemist voor smartphones

De NPO (Nederlandse Publieke Omroep) bracht eind vorig jaar de eerste lading Uitzending Gemist-applicaties voor mobiele telefoons uit. Uiteraard viel hier een mobiele site onder, bedoeld voor telefoons die streaming video van websites kunnen afspelen, maar er kwamen ook applicaties voor Symbian en Windows Mobile.

Deze week werd bekend dat daar een iPhone-applicatie bijkomt. De software is klaar, maar Apple moet het nog wel goedkeuren en in de App Store zetten. De Publieke Omroep verwacht veel van de iPhone: de mobiele site was immers ook al te zien in een aparte iPhone-versie.

Tweakers.net legde de beeldkwaliteit van de applicatie voor de iPhone naast die van de software voor Symbian en Windows Mobile. Leidend was de beeldkwaliteit, maar ook de stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid van de diverse varianten van de applicatie zijn meegenomen bij de vergelijking.

De Symbian-applicatie bleek de minste kwaliteit te bieden. De app wilde op het testtoestel, een i8910 HD van Samsung, niet eens fullscreen afspelen. Het programma crashte enkele keren tijdens de korte test en screenshots maken tijdens het kijken van een programma bleek onmogelijk.

Ondanks dat het beeld het halve scherm vulde, waren de beelden wazig en onscherp. Het scherm biedt een resolutie van 640x360 pixels, maar de stream bleef steken bij 176x144 pixels. De i8910 HD heeft een 3,7" amoled-scherm, die bij eerdere tests in staat bleek om video wél mooi weer te geven.

De iPhone-software nestelt zich tussen de apps voor Symbian en Windows Mobile wat betreft beeldkwaliteit. De resolutie die beide applicaties bieden is identiek: 180x320 pixels. Het beeld op de iPhone is echter in fullscreen een stuk minder scherp. Letters bleken bovendien niet altijd leesbaar.

NOS Journaal met gebarentolk op iPhone 3GS (links) en HTC Touch Diamond

De iPhone-software moet het daarmee afleggen tegen de Windows Mobile-app. De software voor Windows Mobile, getest op een HTC Touch Diamond met een schermresolutie van 640x480 pixels, geeft duidelijk een scherper beeld, al is het nog totaal niet vergelijkbaar met dat van gewone televisie. Letters waren wel leesbaarder dan op de iPhone 3GS, ondanks het feit dat het scherm van de Diamond met zijn 2,8 inch fors kleiner is dan het 3,5"-scherm van de iPhone. Fullscreen op de Diamond is daarnaast niet fullscreen: er blijven zwarte balken zichtbaar boven en onder het beeld.

Alle toestellen zijn getest met dezelfde verbinding, via een wifi-netwerk. Het viel op dat de iPhone-applicaties het prettigste in gebruik was. De interface is goed en het fullscreen maken van het beeld werkt beter dan met de twee andere applicaties, die daar veel meer moeite mee lijken te hebben.

Al met al wint de iPhone-software het op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en stabiliteit. Het kost op de iPhone tevens het minste moeite om een uitzending terug te kijken. De Windows Mobile-applicatie biedt de beste beeldkwaliteit, maar het kost enige moeite om dat beeld tevoorschijn te toveren.

Uitzending Gemist applicatie op iPhone Uitzending Gemist applicatie op iPhone Uitzending Gemist applicatie op iPhone Uitzending Gemist applicatie op iPhone Uitzending Gemist applicatie op iPhone Uitzending Gemist applicatie op iPhone Uitzending Gemist applicatie op iPhone Uitzending Gemist applicatie op iPhone Uitzending Gemist applicatie op iPhone Uitzending Gemist applicatie op iPhone Uitzending Gemist applicatie op iPhone Uitzending Gemist applicatie op iPhone Uitzending Gemist applicatie op iPhone Uitzending Gemist applicatie op iPhone Uitzending Gemist applicatie op iPhone Uitzending Gemist applicatie op iPhone Uitzending Gemist applicatie op iPhone Uitzending Gemist applicatie op iPhone Uitzending Gemist applicatie op HTC Touch Diamond

Reacties (99)

99
99
67
0
0
7
Wijzig sortering
Waardeloos, je kan beter de pc versie kijken heb je iig hogere resolutie, best belangrijk op zulke schermpjes.
Nee hoor, als je bijvoorbeeld in de trein zit is het best handig. Of als je tot laat gewerkt hebt en in bed nog ff snel het journaal wilt luisteren/kijken om te zien of wat gebeurt is.
Dan zou ik eerst maar es flat-fee mobiel internet regelen, want voor je het weet zit je dat elke dag te doen.
Anoniem: 261542 @_Thanatos_20 juli 2009 09:57
iphone wordt in nederland standaard geleverd met een flat fee internet abonement van t-mobile (download/upload snelheid 2048/384 Kb/s).

de prijs ervan is de laatste keer dat ik er naar keek uitermate concurrerend.

http://www.t-mobile.nl/iphone/abonnementen.html
Bij een iPhone misschien ja, maar UG bestaat ook op andere telefoons, of is de iPhone de enige smartphone? ;)
Dat is toch treurig van T-mobile... 8196/384 hier op m'n iPhone (Vodafone)
Das wel erg knap aangezien Vodafone tot 7.2Mbps gaat.....

2Mbps lijkt mij overigens wel goed genoeg voor mobiel netwerken.
Anoniem: 261379 @_Thanatos_20 juli 2009 17:07
7.2Mbps op Vodafone NL met me belgische iPhone 3GS hier......
10 euro per maand flat fee.

Geen probleem dus. Ik ken mensen die thuis nog geen eens 5Mbps hebben.
Het biedt perspectief om te zien dat de toestellen allen goede en 'slechte' punten hebben. Dat betekent dat er in eventuele updates voor alle toestellen dus ook iets te fixen valt en er hopelijk uiteindelijk alleen maar verbeteringen komen voor alle toestellen.
 
Offtopic:
7.2Mbps op Vodafone NL met me belgische iPhone 3GS hier......
10 euro per maand flat fee.
En €575 of €675 voor het toestel... De berekening is al vaker gemaakt en het scheelt gewoon best weinig:

Ik ben nu voor mijn 2jarig Iphone 500 abonnement kwijt:
24 x €65 = 1560 (onbeperkt internet, 500minuten en 500smsjes)
totaal = €1560

Bij vodafone (en dan ga ik even uit van de Scherp sim only aanbieding die nu geldt)
1x575 = 575 (toestel)
24x10 = 240 (internet)
24x18,45 = 442.80 (500 belminuten)
24x5,95 = 142.80 (400 smsjes)
totaal = €1400,60 (met 100 smsjes minder en 7.2MB/s ipv 2MB/s)
mijn excuses als ik fouten heb gemaakt in mijn berekening :)

[Reactie gewijzigd door Gody op 24 juli 2024 17:22]

scherp sim-only werkt niet met de €10 internet-bundel vziw. Je moet bij de basis sim-only kijken :)

Sim-only 450 2 jaar: €25/mnd, eerste jaar voor de helft is gemiddeld €18,75
Zorgeloos internet = €10/mnd
Zorgeloos SMS = €10/mnd

24* €45 = €1080
1* €575 = €575
-----------------------+
€1655 totaal, met 1000 SMS-jes, iets minder belminuten en sneller internet.

Met daarbij de kanttekening dat ik nooit €10*24 = €240 zou betalen voor die SMS-bundel, omdat SMS-jes en belminuten maar €0,06 kosten. Dan kan je 167 SMS-jes sturen voor hetzelfde geld, en je had al de wisselwerking tussen SMS-jes en belminuten :) En de 2e kanttekening dat ik nooit 450 minuten zou gaan bellen per maand ;)

[Reactie gewijzigd door MBV op 24 juli 2024 17:22]

Zie je zelf al in wat een absurd bedrag dit is:S? Ik heb een omnia voor 299 gekocht en mijn abbonement voor 500 minuten of sms +200sms kost 180 euro per jaar. Dat is dus 3x minder over die 2 jaar gezien...
Dat heb je standaard bij een iphone
Anoniem: 174951 @Dutchy_20 juli 2009 10:27
Dat is natuurlijk niet helemaal waar.. je hoeft niet per se een iPhone met T-mobile te hebben... Indien je wel via de reguliere weg een iPhone hebt, klopt je stelling inderdaad!
En, zoals ik hierboven zeg, de iPhone is niet de enige foon die kan internetten. Bij sommige mensen is de iPhone de enige telefoon in het bestaan van de mensheid, vanwege het apple-logootje, maar er zijn er toch meer.
Als je al 3G hebt in de trein. Zeker met een T-mobile abonnement is dat maar zeer de vraag. Misschien als je stil staat op Amsterdam centraal... Of dit bruikbaar wordt hangt vooral van de buffermogelijkheden van de app af. Jammer dat ze het niet getest hebben op dergelijke functies. Als ik stil achter m'n bureau zit pak ik de PC wel. Helemaal WiFi is natuurlijk niet echt een represenatieve test.
Lijkt mij niet. neit alles gaat om reso anyway ;). als ej ff snel wat wilt laten zien wat iemand anders misschien gister gemist heeft. is dit natuurlijk een goede manier :P
Als je een pc tot je beschikking hebt ja.. Maar dit heeft zeker wel nut en het kleine beeld is niet erg frustrerend. Om even in de trein een aflevering te pakken is het echt ideaal.
Ik mis op mijn smartphone echt een normale resolutie. Ik heb een 800x480 scherm en 176x144 is dan ECHT heel klein.
Slaat nergens op, deze opmerking. Het gaat hier namelijk over Uitzending Gemist op Smartphones, niet op PC's. Het is nogal logisch dat je op PC's betere kwaliteit hebt, maar dat is net zo'n non-argument als zeggen dat je beter via je TV naar Uitzending Gemist kunt kijken of, beter nog, gewoon kijken op het moment dat het op TV komt.. ;)

On-topic: Vind het wel geweldig hoor, dit staaltje techniek. Dat de kwaliteit niet super is, doet er weinig aan af. Een paar jaar terug zagen we dit soort dingen alleen in Japan. Afgezien van de kwaliteit, petje af voor deze app!
Goede test.
De iPhone had een betere video kwaliteit kunnen hebben, specifieker een betere bitrate:
De beperking in beeldkwaliteit is gekozen omdat de ontwikkelaars bij de TROS-applicatie hadden gemerkt dat een stream van 500 kbps niet werd toegelaten door Apple. Eigenlijk heeft Apple geen expliciete beperking opgelegd, maar de kans was simpelweg groter om met zo’n beperkte stream van 200 kbps sneller te worden toegelaten.
Een 500kbps stream zou wel toegestaan zijn, echter enkel via WIFI. Omdat de applicatie toch al de bitrate kan aanpassen aan de hand van de verbinding, verbaast het mij dat Uitzending Gemist niet daarvoor gekozen heeft.

edit: hier de link van de quote: http://www.iphoneclub.nl/...emist-op-de-iphone-video/

[Reactie gewijzigd door Faust op 24 juli 2024 17:22]

De beperking in beeldkwaliteit is gekozen omdat de ontwikkelaars bij de TROS-applicatie hadden gemerkt dat een stream van 500 kbps niet werd toegelaten door Apple.
Waar slaat dat op? Apple die bepaalt welke kwaliteit stream een programma mag gebruiken?! Of begrijp ik het gewoon niet helemaal.. |:(

[Reactie gewijzigd door Upquark op 24 juli 2024 17:22]

Apple bepaald toch ook met welke PC software je toestel kan communiceren, welke software je er op kunt installeren, en met welke Bluetooth-devices je kunt pairen?
Ik denk dat het vooral in samenspraak met de provider (T-Mobile) is gebeurd.
Het gaat er om dat apple niet wil dat er applicaties in de app store staan die de gebruikerservaring negatief kunnen beinvloeden.
Een 500kbps stream gebruiken is risicovol aangezien niet overal een dergelijke g3 verbinding mogelijk is en dus ook niet altijd goed zal werken.
Kans dat het niet gaat werken -> verboden, easy as that.
Dat daarbij de gebruikers waarbij het wel zou gaan werken in het hemd gezet worden is dan maar even jammer, heeft Apple blijkbaar geen boodschap aan.
Bij MLB hebben ze het wel voor elkaar en kan je op hoge kwaliteit streamen naar de iPhone.
Grappige hands-on (het idee in ieder geval), maar waarom nou alleen maar plaatjes laten zien van de ifoon interface. Heb je een hands-on van een programma wat op drie mobiele OS'en draaid, staat er welgeteld 1 non-ifoon plaatje tussen :X .
Zet er wat plaatjes van de verschillende interfaces bij, zo zou het voor de lezers in ieder geval een stuk interessanter zijn en lijkt het gelijk minder op een ifoon applicatie mini-review.

Verder word er niet inhoudelijk over het programma ingegaan buiten de beeldkwaliteit, waarbij het 'opmerkelijk' was dat er op het 4:3 VGA scherm van de HTC Diamond borders te zien zijn, no shit 8)7 .

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 24 juli 2024 17:22]

Sowieso een HTC Diamond in de review meenemen is onzin, waarom geen Touch HD ofzo?
Omdat Windows Mobile in principe Windows Mobile is, het enige wat verschild is de resolutie (wat niet veel uitmaakt) of de hardware. De Touch HD is op het scherm na trouwens hardwarematig identiek aan de HTC Diamond.
Je moet natuurlijk niet vergeten dat de iPhone versie gewonnen heeft enneh...daarom hoef je vast geen screens te laten zien :)

Wel beetje jammer dat de iPhone versie 'gewonnen' heeft puur afgaande op de interface en bedieningsgemakt. Je zou toch zeggen dat het argument over de beeldkwaliteit zwaarder zou moeten wegen dan de interface....
Dat las ik volgens mij ook, maar stiekum zijn ze daar toch maar weer vanaf geweken ofzo?
Tweakers.net legde de beeldkwaliteit van de applicatie voor de iPhone naast die van de software voor Symbian en Windows Mobile. Leidend was de beeldkwaliteit, ...
Ik heb net de applicatie geinstalleerd op mijn touch HD en ik snap niet hoe ze tot de conclusie kunnen komen dat het niet gebruiksvriendelijk en onstabiel is. Ik had echt binnen een paar tellen de uitzending van Herman Finkers van gisteravond op mijn telefoon staan. Beeld is overigens meer dan goed genoeg om uitgebreid de aflevering terug te kijken (2 uur en 20 minuten)

(Al met al wint de iPhone-software het op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en stabiliteit. Het kost op de iPhone tevens het minste moeite om een uitzending terug te kijken. De Windows Mobile-applicatie biedt de beste beeldkwaliteit.)

Volgens mij gaat het toch echt om beeldkwaliteit bij dergelijke applicaties.

Ik wil niet de iPhone liefhebbers tegen het borst stoten want het is een erg mooie en goedwerkende telefoon maar volgens mij word hij weer een beetje gehyped hier!
Volgens mij zie je dingen die er niet zijn. Lees de door jou aangehaalde quote nog eens; er wordt alleen gezegd dat de iPhone-versie van Uitzending Gemist (het gaat hier dus helemaal niet over de iPhone zelf!) wat gebruikersvriendelijker is.
Uiteraard is beeldkwaliteit *alles* want iedereen weet dat je voor een beetje betere kwaliteit graag een half uur loopt te prutsen om het werkend te krijgen. Dat je iets mindere kwaliteit hebt, en dat het dan binnen 15 seconden werkt. Nee, dat is natuurlijken hypen.

Ga toch een eind fietsen.

Altijd het weer hebben over 'de hype'.

En ja, ik weet dat je geen half uur doet over het opzoeken met de winmo, maar het is ook niet zo dat het beeld op de iphone meteen als brak bestempeld wordt, door een toch betere GUI, en een iets mindere resolutie is de iPhone toch als beste uit de bus gekomen, is dat nou zo lastig om te accepteren?

Daarnaast is hier in de review bij de iPhone het beeld verticaal uitgerekt wat voor de mindere kwaliteit zorgt, maar twee x tappen op het scherm, en hij is weer 'non-stretched' als onder WinMo (met dus de zwarte randjes), en ik vraag me af of de kwaliteit dan ook nog minder is. (Lijkt me sterk, aangezien de resolutie dan exact identiek is, dus eigenlijk is deze review niet eens geheel goed uitgevoerd, maar bij Apple reviews worden hier wel vaker 'crusiale steken' laten vallen, waardoor het product minder goed uit de bus lijkt te komen terwijl het niet zo hoeft te zijn.)

Dit is niet specifiek tegen jou bedoelt, maar de iPhone wordt altijd en overal afgedaan als 'hype' wanneer het eens positief in het beeld komt, wanneer het negatief is blijkt alle informatie ineens weer wel volgens die zelfde mensen te kloppen.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 24 juli 2024 17:22]

Anoniem: 309583 20 juli 2009 02:26
Waarom meent de publieke omroep, betaald uit de algemene middelen die we met zijn allen opbrengen, geld te moeten spenderen aan software om z'n beeldmateriaal (laat ik het neutraal aanduiden) in min of meer bruikbare vorm beschikbaar te stellen op de gadgets waarmee een kleine minderheid van de bevolking zich vermaakt, c.q. de leegte vult, dan wel een bijdetijds aanzien tracht te verwerven?
Het zal wel onder de noemer 'nieuwe media' of 'innovatie' worden verkocht, maar in mijn ogen is het misbruik van gemeenschapsgeld.

Ten aanzien van de opmerking boven dat deze voorziening niet aan buitenlandse IP's wordt geleverd: godzijdank, dan is er op dit punt geen reden om je in het buitenland te schamen voor de absolute onbenulligheid die 99,9% van de vaderlandse televisieprogramma's kenmerkt!
Ik zie het probleem niet zo. Jongeren maar ook ouderen zullen steeds meer naar het scherm van hun mobiele gadgets gaan staren en minder naar de TV naarmate de kwaliteit en beeldgroote verbeterd. Zo heeft ook de NOS een mobiele app (door die van uitzending gemist beetje onnnodig gemaakt maar goed) wat er voor zorgt dat meer mensen nog een betere toegankelijkheid tot het nieuws krijgen. Waar ik normaal geen tijd voor heb, doe ik nu in de bus naar school (zou volgens sommigen niet mogelijk om te streamen in rijdende voertuigen, hier regio Rotterdam met VF werkt het in ieder geval wel)

Maar ach boe-roepers houdt je altijd. Waar zijn nu alleen mensen die het meehelpen van de overheid met het mobiele netwerk onzin vonden? Was toch puur een luxeprobleem? Over 3 jaar ben ik benieuwd wat jij dan bij een soortgelijk bericht plaatst.

Btw zit er trouwens geen zoekfunctie in de app voor de wm? Dat is toch geen werken zo.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 24 juli 2024 17:22]

Stel je voor; je zou het land vooruit helpen :S

Aanzien is juist belangrijk voor een land. Het helpt bij het binnenhalen van nieuwe investeringstrajecten. Op internationaal niveau zijn dit soort initiatieven ook belangrijk omdat andere landen op die manier expertise kunnen inkopen mbt implementatie in eigen land.

Op de langere termijn is dit gewoon investering wat mij betreft. Daarbij is er niets mis met het aanbieden van dit soort zaken. De publieke omroep mag wat mij betreft toch wat vaker in een positief daglicht komen te staan.

En dat jij het allemaal onbenullig vind betekend niet dat de rest van NL het daarmee eens is. Met zo'n kortzichtig korte termijn blik komen we nooit ergens.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 24 juli 2024 17:22]

Dit is een redelijk politieke discussie, maar wel een valide discussie.

Ik ben het echter sterk met je oneens. Nieuwe media ja, dat is het zeker. Of je het zo moet noemen is een tweede. Waar het om draait is dat de publieke omroep datgene is wat je ervan verwacht: een omroep voor de publieke sector, Voor iedereen dus. Als je met verschillende media dus verschillende mensen kunt benaderen, dan is dat alleen maar een winst-situatie. De publieke omroep heeft jaren terug een flinke dip meegemaakt en is dankzij een modernisering juist weer populair geworden. Ook onder jongeren. Nog nooit waren zoveel jongeren lid van een publieke omroep.

Daarnaast moet je ook even kijken naar het succes van uitzendinggemist.nl. Deze heeft sinds het begin ervan zo'n enorme groei meegemaakt, dat er blijkbaar een enorme markt voor is. Jongeren zitten steeds meer achter de computer en steeds minder achter de TV. Via internet dus een programma kijken is een heel goed alternatief.

Dat brengt me bij het technische gedeelte en dus de kosten vs. de baten. Uitzendinggemist.nl is een bestaande succesvolle site met een bestaande infrstructuur. De smartphone-applicaties maken allemaal gebruik van de bestaande infrastructuur. Ik denk dus dat de enige gemaakte kosten de bouw van de applicaties geweest is. In dat geval denk ik niet dat we het over kosten hebben die echt enorm zullen tegen vallen. Integendeel. Ik denk dat als over 2 jaar blijkt dat er steeds meer mobiel beeld zal worden bekeken, dat deze projecten een zeer goede investering zijn geweest.

Als je bang bent voor het nieuwe, heb je de kans achter te komen lopen. Achterlopen kan de publieke omroep zich niet permitteren of ze hebben binnen de kortste keren het imago van stoffig te pakken.
Waarom is een aparte applicatie nodig?

Kan het niet via een standaard formaat?

YouTube speeld toch ook af op je smartphone zonder applicatie? (Bij mijn oude Nokia N70 Symbiam wel in ieder geval)
Ik gebruik gewoon de GemistDownloader, thuis handmatig downloaden en converteren en dan gewoon op m'n smartphone, veel makkelijker toch? Dan behoudt je tenminste de kwaliteit...
Dat wel, maar makkelijker uiteraard niet. Het is dan niet bepaald "on the road access".
Het is totaal niet makkelijker. Zeker met dagelijkse programma's is het alleen maar extra werk en kun je vrijwel nooit direct datgene kijken wat er wordt aangeboden.
Anoniem: 91634 @Wietze_25 juli 2009 22:23
Super, dankje voor tip :)
Heb je meteen geen last meer van weg vallende verbinding en aanbo dis ook stuk groter :)
Anoniem: 69767 19 juli 2009 11:24
Hmm. Dat is balen voor de N97 bezitter - die heeft de minste kwaliteit van Uitzending Gemist. En daar zit je dan met je highres schermpie :D

Jammer dat Android niet getest is - want het schijnt ook onder Android prima te werken.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 69767 op 24 juli 2024 17:22]

Op mijn Android toestel kan ik naar m.uitzendinggemist.nl surfen, waar ik de filmpjes kan bekijken. De kwaliteit (via wifi) is goed, al kan ik soms "net niet" de de ondertietels lezen, maar dat zal meer aan het formaat van de schermpjes + stream liggen. Jammergenoeg is er nog geen Uitzending Gemist applicatie voor Android, maar in hoeverre dat "nodig" is zal de vraag blijven, want een beetje webapplicatie kan het zelfde.

Jammer dat Tweakers.net zijn best doet om zo universeel mogelijk te testen, en dan Android even vergeet.
Das knap, er is nog geen N97 versie...
Heb hem toch echt in mijn handen gehad hoor, maar Nokia brengt altijd hun mobieltjes eerst in Scandinavië uit.
EN er bestaat ook nog zo iets als parallel import O-)

ps, meschien ziet het er trouwens wel beter uit op een N97 heeft namelijk een andere vid chip

[Reactie gewijzigd door player-x op 24 juli 2024 17:22]

Ik bedoel dat er nog geen software voor is.... :) Ik heb de N97 al 3 weken.
Misschien ben ik nu in de war met de NOS mobiel programma, die is er nl. nog niet voor de N97.

Edit: Net het programma proberen te downloaden, maar hij kent mijn toestel niet. Hoe hebben anderen met een N97 gedaan?

[Reactie gewijzigd door The Wizard op 24 juli 2024 17:22]

Van deze software: ja hoor, de N97 draait gewoon symbian, (zei het een andere versie), en 99% van de software voor Symbian draait gewoon.
Je moet waarschijnlijk dan wel de S60v5 touch programma's installeren, omdat het anders lelijk er uit kan komen te zien of dat het niet te bedienen is.

Verder wel jammer dat er geen impressie staat van de Win mobile en Symbian interface, het is nu niet duidelijk waarom het dan meer moeite kost om een video af te spelen en waar die interfaces steken laat vallen tov. iPhone.
Uitzending gemist is echt een uitkomst voor mensen in het buitenland
Heb het zelf een plug-in voor MediaPortal en werkt perfect om op de hoogte te blijven met wat er in NL gebeurd
Ik moet alleen eens met mijn baas praten om een unlimted 3G data abo te krijgen voor mijn N95 dan zal ik daar ook eens op uitproberen :D
Ik las dat er (in ieder geval wbt de mobiele apps) op IP gefiltered zou worden, dus dat je ze niet in het buitenland kunt gebruiken. Hoop dat dat niet klopt.
Dat klopt inderdaad. Dit heeft met rechten voor alle programma's te maken. Men heeft nu wel rechten om via Uitzending Gemist voor smartphones in Nederland te streamen, maar niet voor het buitenland. Wat ik begrepen heb, is het daarom algemeen beleid van de NPO dat buitenlandse IP-adressen de applicaties niet kunnen gebruiken.
Er is content dat ik niet kan zien, bv F1 op de BBC kan ik niet zien op een IP buiten de UK.
Hoop het ook niet - als het zo lastig is met rechten, waarom dan niet een betaalde app voor buitenlandse ip adressen? Ik wil best een tientje lappen voor zoiets.
Fullscreen op de Diamond is daarnaast niet fullscreen: er blijven zwarte balken zichtbaar boven en onder het beeld
En wat krijg je dan? Screenshot erboven laat op fullscreen toch duidelijk uitgetrokken beeld, waar de diamond de beeldratio netjes aanhoud (dmv zwarte balken).
Precies, wat op de iPhone dus ook kan (dubbel tappen met de vinger) en dan is plots de vergelijking eerlijk en zal je zien dat je dezelfde kwaliteit hebt. Soms zijn de tests hier erg vermoeiend hoor, ik snap dat er veel getest moet worden in korte tijd, maar man wat een fouten de laatste tijd.
Beetje matig inderdaad. Het is volgens mij niet zo moeilijk om te zien dat de beeldverhouding van de filmpjes niet overeen komen met die van de schermpjes en dat je dus altijd zwarte balken hebt. Beetje jammer dat de vergelijkende test tussen WM en de iPhone niet onder dezelfde condities is uitgevoerd.

De testen van Tweakers.net vind ik de laatste tijd echt heel erg matig en amateuristisch. Een beetje hobby-journalistiek vind ik dit soms, van die testjes met nietszeggende conclusies.
Ik hou het dan toch maar bij KPN Mobiel TV, dan hóef je nooit een uitzending te missen... ;)

Ik ben wel benieuwd naar de verschillen in beeldkwaliteit tussen de directe uitzendingen en deze applicaties, ik ga eens kijken of ik die Symbian versie kan installeren op mijn Samsung p960tv.
Misschien als je veel reist, maar op dit moment nog te beperkt.
Te weinig zenders, zeer korte accutijden, weinig keuze in toestel, vast aan KPN en te duur.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.