Apple verkoopt 4,4 miljoen iPhones in West-Europa

Apple heeft in West-Europa in 2008 4,4 miljoen iPhones verkocht. Dat blijkt uit cijfers over de telecomindustrie van marktonderzoeker IDC. Daarmee was 2,3 procent van de verkochte telefoons van Apple. Nokia blijft de onaantastbare marktleider.

Apple iPhone 3GDe piek van Apple lag vooral in het derde kwartaal, vlak nadat de iPhone 3G in onder meer Nederland, Duitsland en Frankrijk werd gelanceerd. In het vierde kwartaal werden er volgens IDC een miljoen iPhones in West-Europa verkocht.

Nokia blijft volgens de IDC-cijfers marktleider, ook al zakte het marktaandeel van 40,0 naar 39,8 procent. De eeuwige tweede Samsung kwam dichterbij en zag zijn marktaandeel in West-Europa stijgen van 21,9 naar 25,5 procent. Sony Ericsson daalde een procentpunt en kwam uit op 14,9 procent. LG steeg naar 5,4 procent en stak daarbij Motorola voorbij, dat zijn marktaandeel zag halveren naar 4,2 procent.

Apple staat nu genoteerd als de op vijf na best verkopende toestelfabrikant in West-Europa. Apple heeft in Nederland via provider T-Mobile meer dan honderdduizend iPhones verkocht, ongeveer evenveel als HTC van zijn vlaggenschip Touch Diamond over de toonbank zag gaan.

Volgens IDC verkeert de West-Europese telefoonmarkt in een recessie, omdat de verkopen drie kwartalen achter elkaar zijn teruggelopen. Het is onduidelijk of dat geweten kan worden aan de economische crisis of aan marktverzadiging.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

25-02-2009 • 09:59

89

Reacties (89)

89
87
11
6
0
2
Wijzig sortering
deze (smart)phone is razendpopulair, vind ik vreemd als ik mijn irritaties noteer sinds introductie in NLD van deze telefoon;
- onscreen qwerty werkt niet fijn (persoonlijk)
- ik kan geen bestanden via bluetooth uitwisselen (kom op, is een smartphone)
- ik kan geen text copieren (van sms/website/email) en plakken (wtf???)
- ik kan geen bestanden van internet downloaden (wtf??)
- ik kan geen mms berichten versturen/ontvangen (dit is een telefoon toch??)
- ik kan geen eigen mp3 instellen als ringtone (behalve met work-around)
- ik kan geen 3th party tools installeren (tenzij je met jailbraik gaat stoeien)
- ik kan niet multi-tasken (?) wat is dan de meerwaarde van een smartphone?
- ik kan niet snel door mijn contact lijst; steeds herladen, is frustrerend met >600 contact personen

+ ik kan wel goed browsen, safarie is super browser op je mobiel :P
+ ik kan wel goed muziek luisteren, helaas verplicht dit mij :r i-tunes :r te gebruiken


ik ben blij als ik mijn telefoon eindelijk verkocht heb (vrijdag koper op bezoek)
dit is mijn grootste miskoop tot nu toe

8)7 apple, bij mij komde er niet meer in

@junjur;
Dit zijn gebruikerservaringen; die ervaring doe je niet VOORAF op!! dat kom je achter wanneer je een product in gebruik hebt.
Net als je vriendin; ziet er allemaal leuk uit, alles erop en d'r aan, maar na tijdje komen de mankementjes ook na boven. Je weet nu eenmaal niet alles voordat je ergens aan begint.

Ik heb ruim 6 jaar mobiele telefoonsverkocht, dus ik ga er verder niet op in

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 5 augustus 2024 02:09]

Ik vind het vreemd dat je uberhaupt voor de iPhone hebt gekozen. Voor de aanschaf had je de negatieve punten allemaal kunnen weten. (ook de positieve natuurlijk)

Onscreen Qwerty is natuurlijk een persoonlijk ding. Ik heb bijvoorbeeld totaal geen problemen met het feit dat ik niet gewoon een mp3 kan selecteren als ringtone. Dat doe ik gewoon via Garageband, dan kan ik ook meteen dat stukje van een nummer selecteren wat ik ook echt wil gebruiken, niet gewoon het begin van het nummer. MMS is, als het niet dood is, toch zeker al op zijn sterfbed. Ik denk dat binnen een jaar, misschien zelfs nu al, 50 procent van de telefoons mail kan ontvangen. Apple kiest gewoon voor de toekomst, en niet voor het verleden. Verder is MMS nodeloos duur voor wat je ervoor krijgt. Het is immers een veredeld mailtje, dat je toevallig alleen maar naar andere MMS telefoons kunt sturen. Mail kun je naar (bijna) iedereen op de hele wereld sturen.

Nogmaals, de nadelen die jij noemt zijn zowat allemaal een bewuste keuze van Apple. Je had van tevoren ook kunnen weten dat deze beperkingen erin zaten. Eerlijk gezegd vind ik het nogal onzorgvuldig van je om een contract van twee jaar af te sluiten voor een telefoon die je blijkbaar helemaal nog niet goed kent.
Het feit dat het BEWUSTE keuze van apple is om de functionaliteit zwaar te beperken maakt mij al zo anti apple als het maar kan, ik zou zowiezo nooit IETS van dat merk willen... HELEMAAL NIKS :) Nee ben geen fanboy, heb nu een G1 had meerdere WM devices gehad en beide als beter ervaren dan de iphone (oke niet iedereen deelt die mening maakt niet uit daarvoor is het een mening). En me volgende telefoon wordt wss een telefoon gebasseerd op android
Je ziet het verkeerd. Apple heeft bepaalde functionaliteit beperkt om het gebruiksgemak te verhogen. En juist daarom zijn ze zo populair.

Hetzelfde met de iPod, zeer lang was het niet mogelijk om video af te spelen, dit terwijl concurrenten alle toeters en bellen hadden. Maar de iPod bleef marktleider omdat hij goed is in 1 ding, muziek afspelen. En laat dat laatste nu het belangrijkste zijn.

De iPhone is bedoelt om gemakkelijk te bellen, te browsen en alle contacten en calenders gemakkelijk te syncen. En dat doet hij als de beste. De andere minpunten die er zijn wegen voor mij minder op dan de pluspunten. En dat is mijn voorkeur maar blijkbaar ook van vele anderen, gezien het marktaandeel nu al.
Ik denk dat jij veelste veel wilt vergelijken, en zoals multimediacar al zei, de keuze's van Apple zijn perfect afgestemd. Want bellen gaat perfect, tijdens het bellen andere dingen doen zoals internetten om iets op te zoeken terwijl je belt, soepele navigatie, alles lekker visueel en supersnel kiezen (foto's, games, mp3's, etc etc).

Tja het is geen commandline nerd-tool nee (tenzij je hem wellicht kraakt ofzo. En dan kan hij tegenvallen want hij heeft niet wat je dan hoopt (bluetooth etc). Over bluetooth gesproken hiervoor had ik een samsung die dus bestanden zou moeten kunnen verzenden, dit heb ik nog nooit voor elkaar gekregen naar mijn PC en naar andere telefoons als exact hetzelfde model, dan heb ik liever dat het helemaal niet kan.

Wel gek als jij 1 model telefoon niet helemaal jou ding vind dat je het merk gelijk helemaal wegvaagt. OSX is een prachtig OS, Apple schermen zijn gewoon straks qua design, Macbooks zijn vernieuwend (unibody, multitouchpad etc etc). Maar nee, als albert heijn eigen merk 1 product heeft dat niet lekker is, zijn alle albert heijn producten eigen merk niet goed!!
Apple's filosofie is dat ze pas iets implementeren als ze zeker weten dat het 100% goed is. De Blizzard-aanpak zeg maar. Dat betekent dat sommige features die op andere telefoons aanwezig zijn maar veelal halfbakken uitgevoerd (ik vind werkelijk niets op een WinMo phone wat niet beter is uitgevoerd op de iPhone) later komen of mogelijk helemaal niet.

Of dit een goede of slechte aanpak is is persoonlijk. Zelf zit ik in het midden; ik bouw PCs omdat ik een tweaker ben en ik heb een Mac omdat ik geil op mooi design, een slicke user interface en een perfect geïntegreerd hardware ontwerp. De meeste mensen neigen naar één van beide kanten.
- Die eerste is persoonlijk, zelf vind ik (en heb meerdere telefoons geprobeert) dat dit veruit de beste onscreen toetsenbord is. Zelf mis ik mijn 'vaste qwerty van mijn oude htc helemaal niet'.
- Via wifi kan je bestanden versturen, nog sneller ook... en hoevaak verstuur je nou een bestand met BT? Ik... erm nooit.
- Daar heb je gelijk in
- Je kan applicaties downloaden (store) en je kan excel, word, foto e.d bestanden gewoon openen volgens mij in de browser.
- mms, ik ken zat mensen met 'mms' ondersteuning, alleen niemand die het gebruikt
- Via een simpele klik in itunes kan je je nummer instellen als ringtone
- Via de appstore kan dit toch?
- Zie mijn eerdere bericht
- Bovenin kan je letters invullen dan zoekt hij automatisch, je kan scrollen, en aan de rechterkant kan je een letter aantikken waar hij dan heen springt.. wat wil je nog meer?

Wat jij als laatste minpunt vind, itunes gebruik vind ik persoonlijk weer heerlijk, klik de iphone aan je pc / mac en alle nummers staan meteen op je iphone.. ipv dat je lekker in de verkenner mag gaan lopen draggen en droppen.
en ik wil er graag aan toevoegen dat ik helemaal gek word van alle vastlopers! ik kan hooguit 10 minuten browsen of hij loopt weer tegen een reset aan. uitermate frustrerend!!! ( en dit is niet alleen met browsen)

maar verkopen doe ik hem nog niet omdat er ook nog wat voordelen zijn, maar de instabiliteit en onmogelijkheid zelf te bepalen wat je met je telefoon doet maken dat dit absoluut mijn laatste Apple product ooit is

oh ja, ik vind het onzin dat Apple mij verbied om navigatie mogelijk te maken, ik had wel verwacht dat navigatie mogelijk zou worden daar er een chip in zit met GPS maar mij is onduidelijk waarom ze er dat in hebben gestopt. sukkels.

[Reactie gewijzigd door Arokh op 5 augustus 2024 02:09]

Er zijn al WEL navigatieprogrammas beschikbaar, alleen nog geen europese mappen. Waar TomTom zolang over doet, ik heb geen idee....
tomtom mag geen navigatie maken voor de iphone; iphone bezig gmaps :?
apple logica
Volgens mij waren het andere problemen maar okee, op tweakers zijn volgens mij wel berichten geweest dat ze er mee bezig waren.

En waarom zouden er wel andere navigatiesoftware (al dan niet voor europa) zijn en mag tomtom het niet?
het is natuurlijk onzin dat het aan gebrek van EU mappen ligt, die zijn lang en breed beschikbaar vanuit teleatlas of Navteq iedereen mag hier licentie op nemen.

Is het echt zo dat er in de US een volledig navigatiepakket beschikbaar is, inclusief aanwijzingen net zoals TomTom dat doet?
dat ze er een jaar mee bezig zijn zal wel, in die tijd heeft TomTom en Nokia al weer 2 nieuwe versies uitgebracht, het is echt niet zo moeilijk een navigatieprogramma te maken hoor, en ik geloof er niets van dat in Amerika het er wel is. In de voorwaarden van Apple staat namenlijk dat de iPhone niet gebruikt mag worden als navigatieapparaat.
Anoniem: 128823 @Arokh25 februari 2009 11:40
Ik ben wel altijd geinteresseerd of dit niets met het jailbreaken te maken heeft. Ik heb namelijk een geunlockte iPhone van Mobistar, en ik heb in 5 maanden tijs slechts 1 crash gehad (en ik gebruik safari dagelijks, vooral nieuwssitess).
Al deze dingen had je kunnen weten voordat je hem kocht. Ik kan bijvoorbeeld ook wel over mijn auto gaan klagen, maar dat heeft weinig zin want ik wist vooraf wat ik er mee zou kunnen en wat niet. Veel succes met je nieuwe smartphone, ik raad je wel aan om van tevoren even te lezen wat het ding kan en wat het niet kan.
Dit is precies de reden waarom ik een WM telefoon gekocht heb. Mijn vrouw heeft de iPhone.

Zakelijk gezien was en is de WM telefoon nog steeds de betere (zeker icm met uitschuifbaar toetsenbord). Maar zodra ik de iPhone van mijn vrouw in mijn handen heb moet ik toegeven dat wat hij doet hij ook erg goed doet.

Natuurlijk zijn er beperkingen. Maar die zijn er bij WM ook. Ze heeft de telefoon nu een maand of 4 en heeft hem gekloof ik 1 keer opnieuw opgestart.

Dat hoef ik met mijn WM telefoon niet te proberen.

Echter, op locatie geen netwerk in de buurt is het toch erg handig als je je gsm effe als modem kan gebruiken.

De perfecte telefoon bestaan IMHO nog steeds niet.
Ik ben het deels met je eens, maar niet geheel en wel op de volgende punten:
- je kan prima multitasken met een iPhone, je kan muziek luisteren en bellen met alle andere bezigheden combineren. Zo kan je prima bellen en ondertussen via GPS en 3G een route inprogrammeren en je eigen locatie zien in Google Maps. Ook kan je tijdens het muziekluisteren surfen en fotograferen. Kortom, bijna alle combinaties zijn mogelijk, dus multitasken is zeker mogelijk.
- Ik heb zelf ongeveer 350 contacten in mijn telefoon en sinds update 2.2 gaat het hier doorheen scrollen net zo soepel als dat je er 5 in hebt staan.

Verder ben ik het wel eens met je punten, tekst kopieren en plakken schijnt eraan te komen in een future update, bluetooth bestanden verzenden is geblokkeerd i.v.m. copyright (jaja, het blijft leuk). En geen MMS heb ik ook totaal niet begrepen, ze denken "iedereen gaat maar lekker via e-mail werken", alleen hebben minstens 80-90% van de mensen geen e-mail op hun telefoon.

Ik gebruik zelf overigens ook een iPhone 3G en ik ben er wel tevreden mee, hij heeft idd absoluut zijn eigenaardigheden en irritaties, maar dat hebben alle telefoons naar mijn mening. Ik kan bijvoorbeeld voor geen meter overweg met Nokia's, ik wil er nog niet dood mee gevonden worden (welk model dan ook), terwijl het toch de marktleider is, dus kennelijk doen ze toch iets goed.

Zo zie je maar weer, meningen verschillen :)
Ik vind het onzin dat je het excuus gebruikt dat je zulke dingen van tevoren niet had kunnen weten, dat het "gebruikservaringen" zijn. De meeste gehypete telefoon ooit, dus je kan de door jou genoemde nadelen op elke Mac- of telefoon-site vinden. Je hebt gewoon geen goede research gedaan, en dat het risico dat er iets tegenvalt is er dan altijd.

Een "vriendin" is dan niet helemaal een goede vergelijking, al zou ik het geweldig vinden als er reviews te vinden zouden zijn van vrouwen! :D

En dat je ruim 6 jaar telefoons hebt verkocht heeft er niks mee te maken. Alsof je daardoor precies weet hoe nieuwe telefoons zijn (blijkt dus ook van niet, anders had je dit niet gepost). En helemaal bij zoiets "revolutionairs" als de iPhone. Als ik 10 jaar auto's heb verkocht en opeens komt Sony (analoog met dat Apple zich daarvoor alleen met mp3-spelers en computers bezig hield) met een super-multi-auto die ook kan vliegen en duiken (analoog met een smartphone) en erg simpel zonder stuur zich laat besturen (analoog met de innovatieve interface en invoermethode van de iPhone), en dan koop ik dat ding blind zullen er ook dingen zijn die me niet bevallen.

(Ja, zwaar overdreven voorbeeld, maar dat maakt het wat duidelijker denk ik ;) )
Ik kan in ieder geval heel goed begrijpen waarom dit zo is. Er bestaat gewoon geen andere telefoon die werkt op de manier zoals de iPhone. Als je net als ik Windows Mobile gewend was, dan weet je niet wat je meemaakt wanneer je de iPhone gebruikt.
Ik heb serieus het gevoel alsof ik met een product werk dat pas over 4 jaar op de markt komt. Dit allemaal door het gebrek aan innovatie van andere bedrijven en de fluid interface van de iPhone die geen ander toestel kan evenaren.

Met Google Android begint nu wel het een en ander tot stand te komen bij de concurrentie, maar ook Android heeft gewoon nog niet dat gevoel van volledigheid en eenheid (althans, nog niet).

Tuurlijk heeft de iPhone wat nadelen t.o.v. andere telefoons. Multitasking is nog steeds vrijwel niet mogelijk met 3rd partyapps, waardoor bijv. WLM applicaties niet in de achtergrond kunnen draaien. Met een jailbreak kan dit overigens al wel, dus in de toekomst zal dit wel in een firmwareupdate komen.

Ik kan in ieder geval niet meer zonder :)
Multitasking is nog steeds vrijwel niet mogelijk met 3rd partyapps, waardoor bijv. WLM applicaties niet in de achtergrond kunnen draaien.
Volgens mij zijn er hooguit twee tasks die op de achtergrond kunnen draaien, zijnde mail en de iPod-functie. Dat sluit ook een hele hoop Apple-apps uit, niet alleen 3rd party apps.

Hier een interessant stukje over het waarom.
Heel er interessant stukje leesvoer at je hier gegeven hebt! Naast dat verklaard het ook een hoop van m'n ervaringen met hedendaagse smartphones van mijzelf en die van bekenden, laten we dus met z'n allen hopen dat Apple met iets komt wat _meer_ kan en Microsoft komt met iets wat _minder_ kan.

Ik weet in ieder geval weer wat leuks te vertellen tegen m'n mede geeks ;) (klasgenoten dus)
Probleem is dan bij jou dat je nooit een windows mobile hebt gebruikt op een vergelijkbaar scherm en wat bijgeinstaleerde software.

Dan zijn WM en iphone heel vergelijkbaar.

Iphone is een goed OS, maar verre van perfect, net zoals windows mobile was en is. Beiden komen met goed hardware en aangepaste programma's heel ver en heel dicht bij elkaar.

Wat er mij nog ontbreekt aand e iphone (en wat wel in WM zit): echte multitasking (en ja geheugen blah blah blah ik weet wat ik doe) , opener (dus copy paste in verkenner bijvoorbeeld) niet itunes voor sync, andere browser (ipv de crasafari) makkelijkere toegang tot settings,...
Geloof mij maar, Windows Mobile werkt gewoon niet. Menu's zijn verouderd en onduidelijk, alles staat door elkaar heen en de logica is ver te zoeken. Met WM is het onmogelijk eenheid te bereiken zoals je dat op de iPhone ervaart. De appstore is briljant i.t.t. de talloze CAB bestanden waar niemand wijs uit wordt. Ik hoop dat Microsoft WM7 van scratch gaat maken, dat is de enige redding voor dit verouderde systeem..

Bovendien is de touchscreen belachelijk slecht als je het vergelijkt met de iPhone. Met een pennetje werkt het prima, maar met je vingers kom je niet ver. Je merkt gewoon dat WM daar niet voor gemaakt is, met die talloze addons en schillen is dit iets beter, maar hierdoor is de eenheid al helemaal ver te zoeken.

Windows Mobile is een grote trage rommel dat gewoon niet meer gebruikt moet worden.
Vind ik onzin, heb jarenlang WM gebruikt en gebruik nu 6 maand iphone.

Wifi is 3-4 keer klikken op iphone, is niet verschillend als op standard WM, soms staan instellingen in programma soms bij iphone, ook daar is het soms verre van duidelijk.

Appstore is goed maar gekreupeld door apple door hun beperkingen . Liever zelf zoeken als ik daardoor meer vind dan centraal bij apple 1001 waar ik niks aan heb . Bijna AL mijn apps die ik heb komen uit cydia zegt genoeg.En er zitten ook te betalen tussen, maar je vind ze gewoonweg niet in app store.


Het probleem bij WM is dat jij en zowat Alle andere op een 2.5-2.8" scherm werkten en nu met een 3.5" werken en plots verbaasd zijn dat ke dikke vingers dat beter kunnen. Duh, mijn laatste WM was een acer met 3.7" scherm wertke perfect zonder pennetje voor het meeste. Sterker nog, ik mis dat pennetje soms wel bij de iphone, je kan daar veel sneller en nauwkeuriger mee werken.

Daarnaast was je met WM veeeeeel vrijer en kon er veel meer . Je zit dus vol vooroordelen.
Wat een onzin zeg. Hoe kan ik vol vooroordelen zitten als ik jarenlang WM heb gebruikt :) Probeer jij maar eens in het WM configuratiescherm instellingen te wijzigen met enkel je vinger. Ten eerste zoek je jezelf de schompes in, alles staat door elkaar. Ten tweede is het lastig om die contextmenutjes te gebruiken en op OK/kruisje te drukken met je vinger.
Of probeer eens je bereik te bekijken via je vinger d.m.v. de icoontjes in de bovenste balk aan te klikken.

Noem mij eens een applicatie die je zo graag wilt en in Cydia kan vinden en niet in de appstore? Naar mijn wetens staat de appstore vol met tienduizenden applicaties en heb je voor vrijwel alles een oplossing. Ik vind ook dat Apple vrijer moet worden qua het gebruik van streaming video etc, maar voor de belangrijkste dingen is een goede oplossing. De dingen die je kan qua applicaties laten Windows Mobile ver achter zich qua innovatie en gebruiksvriendelijkheid.
Ik kan dat perfect, moet ik een filmpje op youtube zetten of zo?

Nogmaals ongetwijfeld was jij een 2.5-2.8" scherm gewoon een 3.5 tot 3.8" scherm is gewoon een wereld van verschil.

Zeg me eens welk WM testel je gebruikt hebt. Ik raad je aan om eens een HD touch (=3.8") en je zal zien dat dit daar net zo makkelijk gaat. En als je wil instaleer je een iets grotere taakbalk, of gewoon een compleet nieuwe GUI compleet met swipegebaren.


Een goed programma om boeken te lezen waar ik boeken kan opzetten die ik al op de PC heb en die ik niet via allerhande websites moet kopieren. Een programma om mijn iphone met mijn laptop te koppelen zodat ik daar kan surfen (en van de crashende safari vanaf ben) Springboard zodat ik meer mijn iphone kan peronaliseren, SBsettings om makkelijk alles af en aan te zetten zonder door 10 menus te moeten gaan. Backgrounder om deftige multitasking, 5 dock icon, intelliscreen (meer info op je locked screen) en ongetwijfeld nog die ik vergeet.
HTC Touch en de Samsung Omnia. Die laatste is echt ronduit bagger. De bewegingssensor is echt brak en die gehele widget interface rammelt aan alle kanten en is traag. Foto's bekijken is bijvoorbeeld gewoon niet wat je kan ervaren op de iPhone. Het werkt traag en voelt gewoon niet fluid aan. Met geen enkele 3rd party app, of wat dan ook. De HTC Touch overigens nooit spijt van gehad. Dit is gewoon het begin geweest van een consumenten revolutie betreft WM telefoons. Maar er is geen enkele telefoon die naar mijn mening kan tippen aan de iPhone. Bij de iPhone klopt iedere pixel, iedere handbeweging is logisch en alles is vloeiend. Let eens op de details, en je zal zien dat er nog niets bestaat wat zo af aanvoelt...

Betreft die laatste apps heb je helemaal gelijk, maar wat is je punt? Dat het niet standaard in de appstore zit is niet boeiend. Jailbreaken is erg makkelijk en veilig en bovendien gratis. Bij Windows Mobile heb je ook tig customfirmwares die vele malen beter zijn, en dit is ook niet "legaal". Als jij Windowsmobile goed vind, moet je jailbreaken juist 'leuk vinden als tweaker. De gewone normale consument zit daar helemaal niet op te wachten.
Allebei met schermen die dus een stuk kleiner zijn dan de iphone logisch dat die dus minder moeilijk te bedienen zijn.

Omnia heb ik nooit mee gewerkt, kan dus zijn dat die samsung interface traag en gammel is, fout van MS?

Foto's bekijken? Ik gebruikte eyephoto, werkt zoals iphone foto viewer (maar kan meer) en werkt heel goed. Foto's zoals de iphone (2MP) scrollen perfect hoor, groter kan idd schokken maar zal dat op een iphone ook doen .

En zo af voelt? Niet echt vind ik missen nog een heleboel zaken, en veel kan beter. Liever functionaliteit dan eye candy zoals sommige van de functies op de iphone . Maar dat is natuurlijk persoonlijk .

Mijn punt over die apps? Dat ik het belachelijk vind dat als je wat functionaliteit wil buiten wat apple levert je direct je dure telefoon mag gaan hacken met alle gevaarlijke nadelen . Want het blijft gevaarlijk bricken, garantie kwijt,... Nee hopelijk pakt apple dat aan anders zal de volgende telefoon bij mij iets anders worden.
Tuurlijk heeft de iPhone wat nadelen t.o.v. andere telefoons. Multitasking is nog steeds vrijwel niet mogelijk met 3rd partyapps, waardoor bijv. WLM applicaties niet in de achtergrond kunnen draaien. Met een jailbreak kan dit overigens al wel, dus in de toekomst zal dit wel in een firmwareupdate komen.

Begrijp ik hieruit dat Apple moedwillig beperkingen zit te verwerken in de software van die telefoon? Aangezien multitasking opeens wel werkt na een jailbreak.
Dat vind ik op zijn minst erg apart.
Het idee erachter is dat je in windows mobile elk half uur in je 'task' lijst programma's moet gaan zitten uitgooien omdat je anders te weinig geheugen hebt.

Op de iphone kan je via de home knop alleen een programma afsluiten (je komt dan weer op de home scherm uit). Hierdoor komt al het geheugen weer vrij voor de volgende applicatie.

Ook is het zo dat de meeste applicaties zo geprogrammeerd zijn dat ze op 'de harde schrijf' een soort van save-state van zichzelf schrijven wanneer ze worden afgesloten. Wanneer je dan het programma weer opstart ziet er het hetzelfde uit als op het moment toen je het afsloot.

Daarnaast draaien de mail / sms / calender / wekker / bel en iPod applicatie wel op de achtergrond als deze ingeschakeld zijn, je kan dus prima en automatisch mail binnenhalen terwijl je zit te browsen in safari en naar muziek luistert via de iPod applicatie.
Anoniem: 80487 @ZpAz25 februari 2009 10:49
Het idee erachter is dat je in windows mobile elk half uur in je 'task' lijst programma's moet gaan zitten uitgooien omdat je anders te weinig geheugen hebt.

Dat lijkt me eerder een ontwerpfout/keuze in Windows mobile dan iets dat inherent is aan Multitasking. Op de PC blijven de processen immers ook niet lopen na afsluiten.

Ook is het zo dat de meeste applicaties zo geprogrammeerd zijn dat ze op 'de harde schrijf' een soort van save-state van zichzelf schrijven wanneer ze worden afgesloten. Wanneer je dan het programma weer opstart ziet er het hetzelfde uit als op het moment toen je het afsloot.

Dat is met een textverwerkingsapllicatie natuurlijk prima, maar als je bijvoorbeeld WLM aan zou willen zetten om ondertussen wat anders te doen, kan dat dus al niet.
Een telefoon heeft momenteel gewoon gelimiteerde ram (meestal 64MB, soms 128). (De iphone heeft 128). Dit is gewoon erg weinig om meerdere applicaties naast elkaar te draaien.

Daarom loopt een WinMo toestel vaak ook stukken trager, omdat er meerdere applicaties open staan. Dit merk je altijd zeer duidelijk als alles traag loopt en je sluit de openstaande programma's dan loopt het meteen weer een stuk soepeler.

Bij de iPhone hebben ze het vanaf de andere kant gedaan, ipv dat je als gebruik af en toe je ram moet opschonen heb je gewoon dat een applicatie altijd afsluit (op wat core processen na). En de meeste starten gewoon weer op waar je gebleven was binnen een redelijke tijd. (Dus je 'mist' het multitasken eigenlijk niet eens).

Het is inderdaad wel zo dat in het geval van een IM de verbinding opnieuw gemaakt moet worden en hier ook tijd overheen gaat.
Anoniem: 274892 @ZpAz25 februari 2009 12:15
Een telefoon heeft momenteel gewoon gelimiteerde ram (meestal 64MB, soms 128). (De iphone heeft 128). Dit is gewoon erg weinig om meerdere applicaties naast elkaar te draaien.
juist want voordat mensen 256mb ram in hun pc duwden deden ze ook maar één ding tegenlijk? Ik weet nog goed dat ik vroegah word altijd afsloot als ik netscape opstartte :+
Wat is precies WLM ? :S? van die applicatie heb ik nog nooit gehoord.

ik heb wel een Iphone :)
Ik denk dat met WLM "Windows Live Messenger" bedoelt wordt. ;)

Zelf werk ik ook met een iPhone en het is zoals hier al eerder aangegeven werd zeker een bijzondere telefoon die haar tijd vooruit is. Ook kan ik me vinden in de eerder gegeven kritiek betreffend multitasken, wellicht in de toekomst. :)

Overigens moet ik wel nog een laatste punt hieraan toevoegen, namelijk dat ik vind dat Apple haar telefoon (te) erg beschermt tegen buitenstaanders. Ik kan nog steeds alleen maar mijn muziek met iTunes erop gooien (alhoewel MediaMonkey aangeeft ook een sync functie ingebouwd te hebben, werkt deze nog steeds niet zonder iTunes ;().

Het is jammer dat ze niet gewoon de hele zooi open gooien (daarmee bedoel ik niet dat ze de source in eens open moeten maken, maar wel dat ze het toestaan dat andere applicaties OOK met iTunes kunnen werken, in plaats van alleen maar vast te zitten aan een programma dat (te) slecht werkt op een Windows PC. Ik denk dat de voordelen opwegen tegen de nadelen als ze dit toe laten. :)
Apple heeft ooit gezecht dat ze Multi tasking niet nodig vinden. Dit zou ook de battery leeg slurpen.

Aangezien de iPhone al veel betterij nodig heeft op een dag denk ik niet dat apple ooit voor de huidige versie's een FW update uitbrengt met MultiTask mogenlijk heden.

daarnaast op dit moment zie ik het nut er ook niet echt van in. Als ik MSN open heb staan is dat meestal toch om snel even te kijken wie online is en even een snel berichtje te plaatsen meer ook niet!!

Uitgebreid comuniseren kan wel via een PC, Daar vind ik mobiel nog niet sterk genoeg in.
Wat ik wel mis is de iPhone gebruiken als Modem.. nu moet ik alsnog een abbo afsluiten bij een provider als ik met m'n mac het net op wil, om mail te controleren,
Hier is inmiddels wel een programmatje voor te krijgen. Hiervoor moet je wel je iPhone jailbraken overigens. En volgens de abonnements-voorwaarden van t-mobile is het ook niet toegestaan. Ik heb er echter al veel plezier van gehad om in de trein zo te kunnen internetten, en heb er nooit een reactie van t-mobile op gehad.
Vind ik ook best wel vreemd, maar als ik de bovenstaande twee reacties lees is het ook wel logisch. Op een telefoon heb je gewoon niet genoeg ruimte (of vingers) om 'echt' te kunnen multitasken (dat, en je hebt geen alt-tab), dus dan wordt het eigenlijk meer verspilling van resources. Zolang de apps maar snel opstarten en, zoals beschreven, precies zo opstarten als ik ze afgesloten heb, zou ik het niet eens erg vinden.

Op m'n PC wel natuurlijk, maar daar doe ik ook twintig dingen tegelijk, :+.
Apple zou een systeem uitwerken van pushmessages, waardoor mutlitasken waarschijnlijk onnodig zou zijn. Echter heeft apple hier meer moeite mee, dan ze oorspronkelijk hadden gedacht,ws multitasking in de toekomst alsnog zal worden opengegooid.
Maar save-state is veiliger dan multitaksen, slurpt minder energie, en minder resources.
Ik ben het echt volledig met je eens. Ik heb net m'n Touch Diamond omgeruild voor een iPhone en vanaf de eerste gebruiksminuten verbaas ik me over het gemak van deze telefoon. De gebruikersinterface is gewoon zeer praktisch en intuitief en alles werkt in 1 keer.
Als voorbeeld: ik heb een simlock vrije iPhone, waarbij ik alles (contacten, agenda, mail syncen / internet instellen / instellingen personaliseren / koppelen aan bluetooth radio) binnen een half uur had gefixed. Bij m'n TD duurde dit gemiddeld een halve dag en leverde een hoop frustraties op.
Ook viel het me meteen op hoeveel elementen MS de laatste jaren heeft gekopieerd van de iPhone, maar dan zeer brak ... (bv. sliden om op te nemen / scrollen in contacten / sms+mail weergave)

Ik moet zeggen dat ik in eerste instantie zeer skeptisch was t.o.v. de iPhone, maar ik ben om ...
Je hebt helemaal gelijk Apple heeft een ding heel erg goed begrepen en dat weten ze al heel lang heel erg goed, gebruikers gemak is koning en al het andere nemen ze wel voor lief als het nu maar 1 systeem is met 1 interface die soepel, simpel en snel zijn werk doet.

Als je kijkt naar OS X, en je het vergelijkt met alle andere grafische OS'en op de desktop markt dan zul je meteen zien dat Apple ook hier vast houd aan deze gouden regel van het OS maken. De iPhone is niet anders, er is geen telefoon die zo duidelijk als een geheel gemaakt is waarbij de interface zo duidelijk als een geheel ontworpen is.
Ondanks dat er genoeg dingen zijn waar je kritiek op kunt hebben bij de iPhone is en blijft het een telefoon met een heel erg prettige gebruikers ervaring, en uit eindelijk is dat toch wel heel erg belangrijk bij een apparaat dat je zo veel gebruikt.
Valt me op dat een hoop mensen komt aanzetten met zijn of haar 'bescheiden' wensenlijstje, of met een 3 punten lijstje wat er mist op de iPhone terwijl 'Apple toch weinig moeite had hoeven doen om..' als kritiek op de iPhone en Apple. Dat vind ik natuurlijk prima, maar is volgens mij niet altijd 100% terecht.

Voor iedereen zijn die 2 of 3 belangrijkste missende functies weer anders (de een wil een flitser, de ander een >2M camera, nog iemand anders wil mms-en, multitasken, noem maar op)
Zo kom je alsnog op een lijst van 30+ requests van functies die Apple 'toch gewoon even had kunnen toevoegen, kleine moeite', etc. etc.

Apple lijkt te vinden dat dat allemaal niet echt nodig is. Er zijn mensen die copy-paste niet missen, of mms, of een vette camera of muliti-tasken. Sterker nog: de iPhone zoals die nu is kan door je oma bediend worden en behoeft verder geen kennis van zaken. Je tikt op het icoon van een programma en het start op. Je drukt op de enigste obvious knop die de telefoon heeft, en het sluit af/je bent weer 'terug bij waar ik net zat'.
Als mijn telefoon een rondje familie maakt tijdens een verjaardag ofzo, ben ik hem uren lang kwijt en krijg ik hem hooguit een keer terug met: 'ik weet niet wat er nu aan de hand is, maar het lijkt niet goed' en dan zie ik alle icoontjes dansen op het springboard :) Ik zeg: 'druk maar op die ene knop', en ze kunnen weer verder spelen. En ik zie hem weer terug als de batterij op is, natuurlijk :(

Als Apple bijvoorbeeld zou moeten bedenken hoe mulit-task te implementeren, lijken ze consessies te moeten doen aan de gebruiksvriendelijkheid van de telefoon. Bijvoorbeeld: 'druk de home-button 1 keer kort om de applicatie op de achtergrond door te laten draaien, en houd de home-button 3 seconden in om de applicatie echt af sluiten". Tel vervolgens het aantal klanten/klachten dat de batterij na 2 uur leeg is. "Heeft u de home-button wel 3 seconden ingehouden? anders sluit de applicatie niet echt a, maar daait door op de achtergrondf" etc, etc. Nou lijkt dit nog een simpele functie, maargoed. De lijst was nog minstens 29 functies langer...
Wat te denken van een flitser? Ik heb die 2 oogverblindende ledjes op mijn vorige telefoon met camera nog nooit echt als een flitser kunnen ervaren :X Eerder als zaklampje, misschien, maar onder een flitser versta ik toch echt wat beters.
Wat ik juist terughoor als compliment van de iPhone, is zijn simpelheid. Geen eindeloze, submenu na submenu massa aan opties.

Kortom, ik heb ook 'mijn' lijstje van wensen, die _enigszins_ wordt ontlast door te jailbreaken. Toch merk ik direct dat alles wat ik na de jailbreak wil installeren/gebruiken/configureren, een stuk lastiger en wat moeilijker is (deels natuurlijk omdát het niet via de App store aan te schaffen is) in te stellen - het wijst vaak lang niet voor zich zoals de niet-jailbreak iPhone dat wel lijkt te lukken.

Ik denk dus dat de kracht van de iPhone nu juist zit in de simpele eenvoud -waar heb ik dat eerder gehoord?- (van functies en bediening), waar sommige mensen vinden dat dat gelijk is aan 'beperkt'.

[Reactie gewijzigd door autoreverse op 5 augustus 2024 02:09]

Niet alleen door oma, mijn zoontje van net 1 (1!) kan al door foto's bladeren. Dat zegt wat mij betreft genoeg, het is een intuitief systeem (en daarmee niet perse beperkt).
Amen to that! Natuurlijk is de simpelheid het succes van de iPhone. En natuurlijk heeft Apple de punten die op elk "wensenlijstje" allemaal wel van a tot z overwogen tijdens de ontwikkeling. Ze hebben gewoon goede keuzes gemaakt om tot dit product te komen.

Ik lees de laatste tijd steeds vaker al die wensenlijstjes, deels mee eens, maar grotendeels ook niet. Hoe meer poespas er aan de orde komt des te meer de telefoon weer naar het functioneren van een "WM-device" neigt te gaan.

Hou het simpel, dan bereik je gewoon een breed publiek. De veeleisende gebruiker moet maar genoegen nemen met zijn WM die dan wel net wat meer kan.
Als ze in 2009 niet met een nieuw toestel komen, dan vraag ik me af of ze dat nog een keer kunnen doen. Of de prijs moet heel hard omlaag komen.
Of de innovatie moet heel hard zijn werk doen! Als Apple met een nieuw product komt zal er substantieel iets beter moeten zijn dan het vorige model...
Dat weet ik nog zo net niet, Apple heeft een redelijke "omdat het Apple is" fanbase.
Kijk bijvoorbeeld naar de iPhone en iPhone 3G, wat is nou concreet het verschil tussen de 2? Niet veel, maar kennelijk toch genoeg dat containerladingen mensen hun iPhone vervangen voor een iPhone 3G.
Er zit redelijk wat verschil in, voornamelijk dat 3G gebeuren wat mobiel internet een stuk aangenamer maakt. En dat is waar deze telefoon in uitblinkt ten opzichte van anderen, mobiel internet.
Daarnaast was de eerste iPhone niet te verkrijgen in grote delen van de wereld.
Om te stellen dat het overgrote deel van de iPhone bezitters bij de gebruikelijke fanbase horen lijkt me tamelijk overdreven. Het werkt gewoon prima en soepel, en dat spreekt mensen aan.
Lol de iphone uitblinken in internet :P Waar heb je dat vandaan? Skyfire op WM telefoons werkt veel beter (met flash/js en alles erop en eraan) en op me G1 gaat het browsen volgens mij HETZELFDE als op de Iphone dus die zijn aardig gelijk.
Alleen al door het niet Capcaptive* scherm van de WinMo toestellen is de ervaring niet hetzelfde, de G1 zou inderdaad gelijk op kunnen gaan, maar dit weet ik (geen ervaring, wel met WinMo / SkyFire en Opera 10 beta).

De iPhone browser heeft alleen geen flash (hoevaak kom je naast spellensites op sites die flash vereisen?) Filmpjes, maar youtube filmpjes kunnen wel vanuit de browser worden aangeklikt.

Verder weet ik niet wat de JS mogelijkheden zijn van de G1 browser, maar die van de iPhone zijn zeer uitgebreid (er zijn zelfs ladingen 'iphone web applicaties' te vinden die erg goed gebruik maken van de JS functionaliteiten.

*Spelling(r) error.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 5 augustus 2024 02:09]

Altijd die opmerkingen over fanbase. Dit gaat echt niet meer op voor de iPhone hoor. Ik ken veel mensen met een iPhone die ervoor niet wisten wat een mac is en nog steeds met Windows werken.
3G vs gprs merk je wel zeer duidelijk qua snelheid. Dit is mischien hardwaretechnisch een kleine verbetering, maar in de gebruikerservaring een zeer grote verbetering. (Qua snelheid van google maps, internet, mailen e.d).

Ook is de first-gen volgens mij alleen beschikbaar tot 8GB ruimte, en is de nieuwe tot 16GB. Daarnaast is het design ook wat op de schop gegaan.
2G heeft ook 16 GB.
De iPhone was in veel landen nog niet te koop voor de 3G, dat verklaard een groot deel van de verkoop.
Ik zelf had weinig zin in een dure gehackte telefoon met alle risico's van dien.
Bwa, ik wil graag een iphone, maar ik twijfel enorm omdat ik 3 belangrijke zaken mis:
- Een deftig GPS programma met dezelfde features als TomTom op m'n 3 jaar oude pocket pc (die z'n beste tijd heeft gehad)
- Filmpjes opnemen
- Een betere camera mét flash

Zo 'substantieel' veel moeite moeten ze hiervoor niet doen imho.
Ben ik het eens, maar als je naar de geschiedenis van de iPod ziet zal dat waarschijnlijk wel goed komen.
Anoniem: 268916 25 februari 2009 10:11
ik denk, ik zometeen ook niet was eerst anti iphone maar nu is het zelf zo erg dat ik morgen de mijne ga ophalen bij mn nieuwe werk en mn Omnia links laat liggen (WM 6.1)
ik ben benieuwd of de verkoop van iPhone inmens gaat stijgen als hun 2de iPhone er aan komt (in juli naar verluidt volgenst one more thing).

Een betere versie van de huidige met meer opslag, video-opnames, enzo..

en dan een goedkope om iedereen aan een iPhone te helpen stond er!
Anoniem: 80487 @MetalG25 februari 2009 10:21
Als ik de beperkingen lees die himlims_ neerkalkt zal ik iig nooit een iphone kopen. 70% van wat daar staat kan ik wel met mijn Nokia 6300 van 100 euro.
Wist dat ze hier en daar wat gesloten waren maar dat slaat alles.
Dat is natuurlijk de ervaring van 1 persoon, veel van zijn punten zijn ook gemakkelijk op te lossen of er zijn losse apps voor.
argument van niks, want wat daar niet staat kan jou nokia 6300 van 100 euro weer niet.
iPhone heeft zown zn gebreken, de vraag is alleen of je het mist. Bijv het MMS'en. In de jaren dat ik een telefoon had met MMS functie heb ik misschien 1 fototje ontvangen.
Dus die funtie mis ik al niet.

En waarom zou je uberhaupt bestanden willen downloaden op je telefoon aangezien je op de iphone alleen maar apps kan draaien die je via de app store on demand kan downloaden en installeren, en als je het voor later wil downloaden voor bijv op je pc, dan kun je het net zo goed thuis doen! En als je geen iPhone abbo hebt zit je nog vast aan een datalimit

Het enigste van de hele telefoon wat ik mis is het verzenden van bestanden oid via BT koppelen met BT gaat overgens prima, maar dat zit er al snel aan te komen via een jailbreak ;)

[Reactie gewijzigd door Crp op 5 augustus 2024 02:09]

Anoniem: 80487 @Crp25 februari 2009 11:20
Waar heb je die 16GB voor als je het niet echt kan gebruiken?
16GB is niet genoeg voor mijn muziek, maar weer overkill voor een paar applicaties.
Een aantal foto's en wat korte videos van mijn zoontje in een filmpje verwerken met muziek eronder en dan naar opa en oma verzenden via MSS is toch wel heel leuk!
Waar heb je anders een smart phone voor?
de goedkope versie van de iPhone zal geen 3G hebben (in belgie is dit toch te duur, maakt mij niet uit, beperkte opslagcapaciteit van 8GB --> mijn touch diamond heeft maar 4GB)

en dan geen videoopnames, alsof ik dat met mijn gsm ga doen?

als de budget versie van de iPhone 300euro kost dan koop ik hem zeker (ik ben ook in bezit van MBP dus syncen gaat veel makkelijker dan hé)
Als er een nieuwe komt en ik mag me abbo verlengen dan ga ik wel een iphone halen.
Ik zelf zit te denken om de Iphone g3 te gaan halen,
Ik gebruik mijn telefoon voor Mp3 speler en telefoon. Internet op mij HTC gebruik ik zelden, maar de Tom Tom dan weer wel.
Echter vind ik de HTC te traag voor woorden, en instabiel. Ook hier is de batterij na 1.5 uur muziek luisteren i.c.m. GRPS verbinding leeg.

Hoe zit dat met de Iphone? Als je UMTS/ WIFI/BT etc uit zet en enkel de Telefoon functie en de MP3 speler aanhebt, wat is dan de gebruikstijd?
Kun je dan net als met de Itouch 10+ uur muziek luisteren??
Heeft iemand dit al eens getest. ( Alle internet en verbinding fofjes gebruik ik alleen als ik dat wil, vreemd trouwens dat apple dat niet standaard geregeld heeft )
Je start je browser op en je UMTs word geactiveerd, Je stapt je auto in en je BT gaat aan.
Dat andere BT gebeuren een MMS dat vind ik onnodig, daar heb je email voor ? Wel vreemd dat je geen bestanden kan downloaden, daar is nou jiust mobile internetvoor.
Ik heb alles aan, push, fetch, wifi e.d constant. Ook luister ik 3 uur per dag (tijdens het reizen) naar muziek. Dit is allemaal prima te doen. (Ik denk dat je hem anderhalf dag mee kan laten gaan, mischien 2).

Wanneer je constant spellen speelt of internet (en het scherm dus actief aan is) gaat de batterijduur uiteraard wel harder achteruit en moet je hem zeker wel elke dag opladen.
Ik luister op mijn werk vaak de hele dag muziek, hierbij heb ik alle connecties aanstaan (3g, wifi, alleen bluetooth niet). Als ik bij mijn gebruiksstatistieken sinds laatste keer opladen kijk, zit er dan 6 uur gebruik (wat dus muziek is en ongeveer een kwartier bellen) in en is mijn accu nog ongeveer 70-80% vol. 10+ uur muziek luisteren lijkt me dus geen enkel probleem, ook met 3g en wifi aan. Bellen, surfen en 3d-applicaties slurpen wel wat meer stroom.
Anoniem: 110871 25 februari 2009 10:36
Die 10 uur haal je makkelijk.....

Ik gebruik um soms wel eens 8 uur zonder stoppen als mp3 speler...

Zelfs films kijken valt mij niet tegen, paar weken terug 4 films gekeken en een heel weekeinde als telefoon/sms gebruikt en nog zeker voor 20% vol !!!

Wel BT en vooral 3G uitzetten dan !!
2,3% in aantallen, maar wat is dat in omzet? Toch iets meer lijkt me, een iPhone is toch een pak duurder toestel...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.