Hoofdcategorieën
Device Settings

Microsoft demonstreert grafische interface van Windows 7

Door Willem de Moor, woensdag 29 oktober 2008 13:10, views: 35.812

Microsoft heeft tijdens een bijeenkomst voor ontwikkelaars de gebruikersinterface van Windows 7 getoond. De opvolger van Vista lijkt sterk op zijn voorganger, maar kent een aantal uitbreidingen.

Windows 7 logoOp het eerste gezicht zou Windows 7 gemakkelijk met Windows Vista verward kunnen worden. Afgezien van een iets bredere taakbalk, het ontbreken van de sidebar en kleine veranderingen aan de system tray zijn weinig grote verschillen op te merken. De demonstratie die Microsoft-productmanager Linda Averett tijdens de Professional Developers Conference gaf, maakte echter duidelijk dat de gebruikersinterface van Windows 7 toch in diverse opzichten van die van Vista afwijkt.

Zo kent Windows 7 zogeheten 'jump lists': door met de rechtermuisknop op de taakbalk te klikken, komt een lijst recente documenten te voorschijn. Ook is het in Windows 7 makkelijker vensters te schikken: met 'Snap to side' hechten vensters zich aan de rand van het bureaublad op een manier die doet denken aan de Compiz Fusion-interface voor Linux. Ook van Apple werden trucjes afgekeken. Wanneer Windows 7 met een touch-interface bediend wordt, worden onderdelen zoals de jump lists groter, zodat ze makkelijker met vingers gebruikt kunnen worden.

De gadgets uit de Sidebar worden in de nieuwe Windows direct op de desktop geplaatst. Om deze toch te allen tijde beschikbaar te maken, kent Windows 7 een optie die 'peek into desktop' genoemd wordt. Daarmee zijn bureaublad-items door vensters heen bereikbaar. De verkenner is eveneens uitgebreid: bestanden kunnen gemakkelijk aan Libraries worden toegevoegd, zodat documenten of foto's die bij elkaar horen, snel in de betreffende bibliotheek terug te vinden zijn. Ook het delen, inclusief het zoeken, van content op verschillende computers binnen een netwerk is verbeterd. Zo kan media van de ene pc naar de andere worden gestreamed. De nieuwste verbeteringen die Averett liet zien, zijn in bèta 6933.winmain.081020-1842 van Windows 7 te proberen.

Windows 7 interface
Volgende 13:42 Lenovo gaat netbooks met Splashtop leveren
Vorige 12:34 Schrappen games halveert Zweedse Avalanche Studios
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

kunnen wij deze beta ook ergens downloaden en testen?

Afgaande van de vorige Windows 7 post, vermoedelijk niet.
Maar de kans is reëel dat er op termijn wel mogelijk is langs een minder legale manier ;-)

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op woensdag 29 oktober 2008 13:16]


U vraagt en de scene draait, hij is inmiddels al via de bekende wegen te downloaden..

Ontopic: de interface is nu veel consistenter en eigenlijk is het wel goed dat Windows Aero heeft verzonnen: het geeft een eigen look en feel aan windows

Op usenet heb ik al een transformation pack weten passeren, dat is natuurlijk enkel uiterlijk :), zoeken op "Windows Se7en"...

Is het na installatie ook mogelijk om hem weer te verwijderen? Wil hem wel uitproberen maar wil er niet aan vast zitten ;)

Ik heb het nog niet geprobeerd.
Je kan dat wel doen in een VMWare sessie natuurlijk...

Christina Storm of Microsoft has reminded people that are enthusiastic about Windows 7 that they can participate in the beta program too if they qualify. Similarly to participating in any beta testing program run by Microsoft, this is done through its connect.microsoft.com portal. There you can sign in with your Microsoft Passport account and once you answer a few questions, you'll be entered the selection for the Windows 7 beta testing program.

According to Christina, the Windows 7 beta program will start very soon, but since pre-beta versions will be handed out at PDC2008 conference, it is likely that the beta version will follow a few weeks after that, possibly as late as mid-December. On connect.microsoft.com, the beta tester application form is typically made available weeks before the beta product is available for download; if Windows 7 beta 1 is released in December, Microsoft will likely be accepting applications as early as November 1st.
Deze pre-beta nog niet, zodra er een beta is kan je die wel proberen mits je kwalificeert en je aanmeld via connect.microsoft.com

zelf ongeveer 4/5 weken geleden een soort pre-beta-alpha-instabiele versie gedownload, en geprobeerd.
maar daarbij was de vergeleiking met de linux gui nog niet zo nadrukkelijk aanwezig als dit nu is

Al kon dat, dan zit o.a. de nieuwe taakbalk er nog niet in. Dat komt pas in de eerste beta, die begin volgend jaar uitkomt.


nope, de vorige ging over Windows 7 algemeen, dit was een andere voorstelling op de PDC die specifiek over de gebruikersinterface ging.

Is het een idee, of lees ik recentelijk bijzonder veel berichten over het nieuwe OS van MS.
Nieuwe features, data, reacties, het lijkt allemaal dringend de revue te moeten passeren.
Is er werkelijk altijd zoveel nieuws te melden, of doet de PR-afdeling van MS het gewoon goed :)?

Ik heb schrik dat MS, zoals bij Vista, veel verwachtingen gaat creeëren, die dan uiteindelijk niet ingelost worden en een release datum die keer op keer uitgesteld wordt.
Ik hoop dat ze dat niet doen...

Dat is omdat op dit moment de PDC aan de gang is waar MS zijn nieuwe producten voorstelt en toont aan de bezoekers waar ze het volgende jaar naartoe willen gaan.

Windows is hoe dan ook een extreem belangrijk product in het huidige ICT-landschap en zeker interessant voor het tweakers.net publiek dus ik vind deze tijdelijke piek van berichten wel gerechtvaardigd eigenlijk.

Dat men hiermee verwachtingen creëert is ook precies de bedoeling, maar eerlijk gezegd zijn bij mij de verwachtingen vrij laag als ik deze berichten lees. Een serie aardige truukjes zijn toegevoegd, maar het oogt nog niet als de structurele opschoonbeurt die Windows nodig lijkt te hebben.

Het is altijd wat he :P Doen ze een "opschoonbeurt", fors betere security, nieuw drivermodel, GPU acceleratie van de windowmanager, nieuwe audiostack, nieuwe netwerkstack, flinke wijzigingen in de kernel, geprioriseerde IO, enzovoort enzovoort, gaat iedereen zeuren dat Vista amper iets nieuws brengt, omdat de meeste gebruikers niet verder kunnen kijken dan de nieuwe shiney Aero look.

Doen ze het andersom, laten ze de basis heel, geen ingrijpende wijzigingen op systeemniveau, maar juist veranderingen in de UI, krijg je ook weer gezeur. Wat moeten ze dan?

De "betere security" (UAC) is niet opgeschoond, het is een extra laag bovenop een veroudert systeem, die zelfs nog uit te zetten is ook.
Het nieuwe drivermodel was eigenlijk alleen nodig om driver-based DRM mogelijk te maken, het is geen opschoonbeurt geweest.
GPU acceleratie is ook iets wat bovenop het oude systeem gehacked is. Een soort fullscreen directx applicatie die je desktop weergeeft. Het is geen opschoning van het oude grafische systeem, wat er nog steeds de basis van is.
Die nieuwe audiostack is ook geen verbetering. Ja, het brengt wat nieuwe features mee, maar ook z'n scala aan problemen, zoals het wegvallen van hardware acceleratie, waardoor je dure audio kaart alleen nog maar als domme audio sink gebruikt kan worden (op OpenAL na, voor zover ik heb begrepen). Ja, daar zal het wel aardig van opgeschoont zijn...
Een nieuwe netwerkstack, maar wel met extra nieuwe rommel, zoals een of ander topology discovery protocol wat alleen met vista werkt, en dus niet met je router, je mac, je linux bak, je nas, etc etc. Op wat voor manier is dat 'opschonen'?

Hij zij niet dat er niks nieuws zat in Vista, maar dat windows een opschoonbeurt nodig heeft. Overigens moet je jezelf ook af vragen in hoeverre je nou echt wat merkt van al die features in het dagelijks gebruik.
Klinkt je audio nu beter door die nieuwe audiostack? Denk het niet. Een hoop games zijn hun geavanceerde audio systeem verloren en worden nu door de software rendering engine van MS heen geperst (voor zover ik had begrepen heb je alleen nog geluk als je OpenAL games speelt, zoals UT2004).
Werkt je hardware nu beter door het nieuwe driver model? Denk het ook niet. Een hoop devices zullen nooit werken op Vista omdat de hardware niet meer gesupport wordt en de driver niet meer werkt, Sterker nog, ik heb dingen gelezen over mensen die hun eigen foto's niet meer konden openen omdat windows vond dat ze er geen rechten op hadden.
Is windows sneller door die nieuwe functies van de kernel? Ik hoor alleen maar mensen over hoe traag vista wel niet is. Kan best zijn dat de kernel beter is dan in XP, maar door alle userspace bloat merk je er niks van.

Het klopt wel dat er nu opeens veel nieuws is hierover; de PDC is aan de gang, dus wordt er ook veel nieuws bekend gemaakt. Er is ook altijd opeens meer Apple nieuws rondom de apple conferenties.

Er is op dit moment een MS conventie bezig en er wordt veel aandacht besteed aan windows 7, geen wonder dat er dan meer berichten zijn over de nieuwe OS.

Net zoals jij hoop ik trouwens ook dat men niet teveel verwachtingen creëert, ondanks dat Vista mijn laatste Windows aankoop was.

Ze mogen maar net zoveel verwachtingen creëren als ze kunnen inlossen,
anders wil ik al gelijk beginnen zagen.

Je mag nog een perfect OS afleveren, als de verwachingen NOG hoger gespannen waren, zal het nog steeds een teleurstelling zijn...

Ik begrijp alle commotie over dat Vista slecht functioneert niet.
Vista is een voor een groot deel compleet anders opgebouwd (code) dan Windows XP of Windows 98, om maar wat te noemen. Het is ook een nieuw platform voor microsoft, waar vanaf (nieuwe) producten op gebaseerd worden, Vista is het eerste product gebaseerd op dit platform, Windows 7 wordt het tweede product.
In de tijd die tussen deze twee producten zit is Microsoft bezig geweest met het verbeteren van het platform. Sommige van deze verbeteringen komen beschikbaar als service pack of update voor bestaande producten gebaseerd op het platvorm, terwijl andere (vaak nieuwe functionaliteit) alleen beschikbaar komt in nieuwe producten.
Dit zelfde principe heeft microsoft al eens eerder gedaan in de vorm van NT, Windows 2000 en daarna Windows XP. Allemaal op het zelfde Platvorm welke in de tijd verbetert (service packs) en extra functionaliteit kreeg doormiddel van nieuwe producten.

Vista is zoals gezegd het eerste product van het nieuwe platvorm, deze moet concurreren met een goed doorontwikkelde platform waarvan XP het laatste product is of een de laatste producten zal zijn.

Het platvorm Vista is een nieuwe technologie die een grote belofte voor de toekomt biedt, iets wat nu nog niet volledig uit de verf komt met Vista, dat wil ik best toegeven. Wat niet inhoudt dat doormiddel van service packs en update vista en de daaropvolgende producten, waarvan Windows 7 het volgende product is, hele mooie, stabiele en efficiënte producten kunnen worden.

Wat ik probeer te zeggen is dat Windows XP aan het einde staat van zijn technologische ontwikkeling, de daar mogelijk te behalen verbeteringen moeilijker en lastiger te behalen zijn. Vista en zijn onderliggende platform staat relatief aan het begin van deze technologische “verbeterboom”, wat inhoud dat verbetering en extra functionaliteit sneller, beter en goedkoper te realiseren zijn, wat op zijn beurt inhoud dat Vista en het platvorm waarop Vista gebaseerd is, binnen een niet afzienbare periode op een duidelijk hoger niveau zal liggen dan XP en dan ook nog verder zal blijven doorgroeien.

Naar mijn mening ligt Vista momenteel gelijk of op een iets lager op performanceniveau, gelijk of beter wat betreft functionaliteit en is de stabiliteit van Vista en XP op het zelfde niveau. Hierbij heb ik de producten Vista en XP op drie dimensies met elkaar vergeleken.

Het "platform" vista is imho gewoon een doorontwikkeling van de xp/nt lijnen, veel grote veranderingen zaten er niet in (onder de motorkap verunix-d t een beetje maar dat is t ook wel) en aero was gewoon een toevoeging die nodig was om bij te blijven kwa eye-candy tov linux/osx.

Voor een bedrijf met zoveel geld/tijd om iets nieuws te maken verbaas ik me soms wel over wat er uit komt, maar ja: ze hoeven immers niet te concurreren zolang consumenten gedwongen zijn om hun software te gebruiken.

Het "platform" vista is imho gewoon een doorontwikkeling van de xp/nt lijnen, veel grote veranderingen zaten er niet in (onder de motorkap verunix-d t een beetje maar dat is t ook wel) en aero was gewoon een toevoeging die nodig was om bij te blijven kwa eye-candy tov linux/osx.
Niet helemaal waar, ok het is waar dat het doorontwikkeld is op NT, namelijk die van windows Server 2003, als ik me niet vergis. Windows Longhorn was trouwens wel vanaf XP ontwikkeld
Voor een bedrijf met zoveel geld/tijd om iets nieuws te maken verbaas ik me soms wel over wat er uit komt, maar ja: ze hoeven immers niet te concurreren zolang consumenten gedwongen zijn om hun software te gebruiken.
Ja ik vind het ook zonde, dit heeft natuurlijk wel een reden, Windows Longhorn kon in mijn ogen een mooie vervanging van XP zijn, het zit qua perfomance tussen Vista en XP in. Maar goed de code hiervan was op gegeven moment zo f*cked up, dat ze wel moesten met een nieuw Windows --> Vista. Anders hadden we nog gewoon een tussen-windows gehad.

Maar ik geef je wel gelijk, als je kijkt (windows Xp --> windows Vista = 7 jaar verschil. Als je dan kijkt naar bijv. windows 3.11 en wondows 2000/XP (ong 7 jaar verschil) zit hier gigantisch verschil in!

@tjeerdomaat: Noop, dit moest in het eerste geval wel zo zijn ja, de 1e echte longhorn was gebaseerd op XP. Ok op gegeven moment noemde Microsoft in het begin Vista nog wel Longhorn, maar dit kwam omdat ze nog geen nieuwe naam hadden, maar de "orginele Longhorn" was nooit uitgebracht.. hier is nog wat bron materiaal van Wikipedia:
Gradually, "Longhorn" assimilated many of the important new features and technologies slated for Blackcomb, resulting in the release date being pushed back several times. Many of Microsoft's developers were also re-tasked to build updates to Windows XP and Windows Server 2003 to strengthen security.[8] Faced with ongoing delays and concerns about feature creep, Microsoft announced on August 27, 2004 that it had revised its plans. The original Longhorn, based on the Windows XP source code, was scrapped, and Longhorn's development started anew, building on the Windows Server 2003 Service Pack 1 codebase, and re-incorporating only the features that would be intended for an actual operating system release.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op woensdag 29 oktober 2008 22:23]


Longhorn was toch gewoon de werknaam van Vista? Tijdens het maken hebben ze een aantal belangrijke functies weggelaten maar dat heeft niks te maken van het veranderen van werknaam naar marktnaam.

Nou het spijt me zeer, maar ik heb geprobeerd een netwerkje op te zetten voor mijn buren die Vista draaien (eentje op een desktop, de ander op een laptop) en het was echt diep triest te noemen dat ik me in alle mogelijke bochten moest wringen en instellingen moest veranderen voordat het een beetje werkte. Ik zeg een beetje, want ik heb het helaas niet helemaal voor de volle 100% aan de praat gekregen, terwijl alle instellingen goed waren. Bij XP kan ik dit klusje in 5 minuten geklaard hebben. Geen wonder dat bedrijven nooit overgestapt zijn op Vista.

Het gehele netwerkgebeuren is naar mijn mening een rotzooi. Raar genoeg krijg ik ook niet mijn macbook in de gedeelde mappen van mijn vista pc, redelijk frustrerend en ik weet niet wie ik nou als schuldige kan aanwijzen aangezien xp wel connect met mijn vista pc. Maar met XP werkte dit allemaal wel.

Maar over het algemeen werkt Vista wel prima (hoewel dat sterk wisselt per pc, ik heb al een aantal pc's langs zien komen waarop de specs op papier vista-ready zijn maar toch op de een of andere manier niet lekker stabiel wilt draaien). Laten we zeggen, op mijn pc draait het prima.

Toch kijk ik ook met een boos oog richting fabrikanten, ik zit nu al een jaar op 64bit en andere tweakers hier langer. Nogsteeds geen fatsoenlijke 64bit drivers en zeker bij apparaten die alleen power-users kopen (externe geluidskaart bijv.) verwacht ik ook 64bit ondersteuning. Ook bij aankoop van een wireless-kaart oid moet je heel goed opletten dat er 64bit drivers voor zijn, zelf winkelpersoneel weet dit niet van zijn producten. Het is zelfs zo erg dat fabrikanten 3 gig in een pc gaan doen om geen 64bit te hoeven te verkopen. Toch vind ik ook ms verantwoordelijk om de fabrikanten te stimuleren (of dwingen).


Met de 'echte techniek' hou ik me al een tijdje niet meer bezig, maar merk in de praktijk dat Vista onder belasting (veel open applicaties, diverse VPN-verbindingen en remote desktops tegelijkertijd) beter doorstampt dan XP. De interface vind ik geen vooruitgang tov XP ... :+
Hopelijk worden in Windows 7 een aantal opties beter bereikbaar (gebruikersniveau instelbaar?).

Epep, zo vernieuwend is het allemaal niet:

Ballmer sprak ook over het besturingssysteem na Windows 7. Hij verwacht dat het bedrijf de komende jaren nog verder blijft programmeren op het fundament van Windows NT. "De enige aanpassing die we zouden moeten doen is, is om de software te laten werken met meerdere processorkernen. Maar we kunnen nog genoeg innoveren als we het fundament van NT gebruiken."

emerce

Een verbetering is het uiterlijk. Blauw is mooier dan het sinistere en niet gebuiksvriendelijke en oudbollige zwart van Vista en het ongeinspireerde bruin van Ubuntu. Maar voor de kleur koop je geen nieuw OS.

[Reactie gewijzigd door jan321 op donderdag 30 oktober 2008 17:16]


MS is er heel erg goed in om verwachtingen te kweken. En als ze die niet (allemaal) inlossen zeggen ze dat je maar eens moet wachten tot de volgende versie/uitbreiding/service pack. etc.

Wat me meer zorgen baart is dat alles wat ze tot nu toe laten zien en vermelden op de diverse websites toch weer een cosmetisch verhaal is. Ok, ze gaan iets doen met DirectX en de GPU en ze gaan een aantal veranderingen in de interface doorvoeren maar het is gewoon nog altijd een Vista kernel, hetzelfde drivermodel en over een nieuw filesystem hoor ik ze al helemaal niet meer praten.

precies. ook bij Windows 7 vraag ik me af wat nu de meerwaarde is t.o.v. XP. als dat er namelijk eigenlijk niet is dan is Windows 7 niks meer dan een Vista mark II, en daar is niemand bij gebaat, ook Vista users niet en bedrijven al helemaal niet.

Jawel, 98 is toch ook een verbeterd copy van 95 en xp is dat van 2000 zo is het altijd de opvolger van iets nieuws is ook meer een erbeterd product de versie na w7 wordt dus weer wat nieuws en die daarna weer een verbeterde versie daarvan... (mits ze dat aanhouden).

Daarbij elke keer het drivermodel aanpassen dan kan je net zo goed je OS in de prullenbak gooien want van xp naar vista hebben nu na x jaar eindelijk alle fabrikanten zin om daar ook drivers voor te maken. Vista drivers zullen wss gewoon onder W7 werken dus dat is alleen maar mooi meegenomen!

w98 was beter dan 95 maar lang niet zo'n stap als W2k , die heb ik heel lang gebruikt omdat het zo ontzettend goed werkte en met weinig resources toe kon,, XP leunde in het begin ook heel erg op de techniek van W2k pas na SP2 werd het verschil groot.

de enige reden waarom ik van OS zou veranderen is als de nieuwe hw niet (optimaal) benut kan worden, en zolang XP met eventuele nieuwe architectuur CPU's en mobo's overweg kan ,, het enig wat XP kan bedreigen is als we niet genoeg hebben aan 4 GB men ,, XP 64 heeft veel drivers maar niet alles , en minder bekend , en als je daarin moet investeren qua licentie dan is Vista echt niet duurder meer..... ( los van de HW )

voor alle duidelijk , Ik heb een dualboot met Vista 64 en XP 32 .

precies. ook bij Windows 7 vraag ik me af wat nu de meerwaarde is t.o.v. XP. als dat er namelijk eigenlijk niet is dan is Windows 7 niks meer dan een Vista mark II, en daar is niemand bij gebaat, ook Vista users niet en bedrijven al helemaal niet.
Het probleem van Vista zit juist in de hoeveelheid veranderingen ten opzichte van XP, die er voor zorgden dat mensen het irritant zijn gaan vinden. Dat neemt echter niet weg dat er onder water ontzettend veel ten goede is aangepast, voornamelijk op het gebied van stabiliteit en veiligheid. Windows 7 bouwt hier op verder, maar focust juist op de probleempunten die mensen bij Vista hadden.

Als mensen zeggen dat ze niet naar Vista willen overstappen omdat het niet genoeg verandering brengt of nadelen heeft ten opzichte van XP kan ik me daar iets bij voorstellen (hoewel ik het er absoluut niet mee eens ben), maar als je dan ook gaat zeuren dat 7 niet genoeg brengt ten opzichte van XP moet je echt eens gaan afvragen wat je nou eigenlijk wel wil.

Je kunt niet echt spreken van veranderingen onder water t.o.v. XP omdat Vista helemaal geen doorontwikkeling van XP is. Dat proces is wel gestart maar afgebroken door Ballmer omdat het niet goed ging. Men heeft toen een nieuw traject gestart op basis van 2003.

Ik prijs de moed van Ballmer om zo'n stap te nemen maar betwijfel de keuze voor de 2003 kernel. Deze is gebouwd met servers in gedachten en niet voor desktopomgevingen bedoeld. Men kan echter niet meer verder met de XP kernel. Dat was voor Vista al problematisch maar nu Vista er eenmaal is zou dat nog complexer worden. MS zal dus moeten kauwen en doorslikken of ze willen of niet. Er is voor hen geen keuzevrijheid.

Je merkt zeer terecht op dat het niet klopt dat er onder water geen grote technische veranderingen zijn aangebracht in Windows Vista. Maar je vertelt er niet bij welke dat zijn. Som ze eens op en leg uit in hoeverre ze de gebruiker behulpzaam zijn. Ik kan geen voorbeeld bedenken. De DRM soms ?

Wat de gebruiker wel ziet zijn de Aero interface en de UAC. De eerste doet het goed maar is door foute marketing (vista ready, vista capable etc.) ten onder gegaan. Het laatste is gewoon ronduit irritant in zijn huidige implementatie. Er zullen best mensen zijn die vinden dat het wel werkt maar de overgrote meerderheid keurt het af. Dat is gewoon een statistisch gegeven en ik ben het met die overgrote meerderheid eens. UAC is gewoon onprettig tenzij je volkomen paranoide achter de computer zit.

Ik had dus verwacht dat MS nu wel zo komen met grote verbeteringen onder water maar opnieuw kiest het bedrijf voor aankondigingen van vooral uiterlijke veranderingen ipv. functionele. Heeft men geen fantasie meer in Redmond ? Of komen de veranderingen nog. Terugkijkend op eerdere Windows aankondigingen en releases doet het ergste vermoeden.

Nee het is geen idee de PR machine van MS draait op volle toeren. Of ze het goed doen is een andere zaak maar het is voor MS noodzakelijker dan ooit geworden om te blijven communiceren over W7.

Of je Vista nu goed vindt of niet, de perceptie werkt tegen MS. Het is dan ook belangrijk voor MS dat ze de spreekwoordelijke truuk met de wortel en het konijn verder uitspelen.
Vroeger was het zowat ondenkbaar dat hun klanten zouden overstappen naar andere besturingssystemen maar in 2008 ligt dat al veel anders. Apple gaat de laatste tijd met veel aandacht lopen, netbooks worden populairder en dat is ook al problematisch omdat het enige product van MS dat daar op werkt een besturingssysteem is dat al zwaar over datum is.

Maar of ze het goed doen lijkt me een andere zaak. Het lijkt veel op paniekvoetbal. De ene keer is vista probleemloos en de andere keer ontkent men niet dat er problemen met Vista zijn en is W7 dan weer op de oplossing. Je kan ook redeneren dat ze hun klanten nu echt al jaren op de ultieme Windows versie laten wachten en dat op zich is slechte PR.

Zeer mooi, veel meer glass :)

Ik hoop dat er nog steeds glass is als 1 venster is gemaximaliseert.

anders fixen de jongens van VistaGlazz dat vast wel weer

Je bedoelt de jongens van codegazer. Vistaglazz is de naam van het programma.

Ik hoop ook dat ze het startmenu weer onder handen hebben genomen/meer keuzes hebben gegeven.

Ik vond het menu van XP eerst even wennen maar daarna wel stukken beter dan de eerdere versie van start. Die van Vista vind ik echter maar lelijk en onhandig en kan er maar niet aan wennen en je kan niet terug naar de XP versie maar alleen naar de voor de XP versie.

Ik gebruik in XP nog steeds de old-skool 9x/2k look, werkt - voor mij - nog steeds razendsnel

Goh, smaken verschillen zeggen ze altijd :) Ik vind het Start-Menu van Vista juist geweldig, ik kom eigenlijk nooit meer verder dan het zoek knopje (sterker nog, van mij mag het start-menu weg en vervangen worden door een zoek menu met een popupje. Ik typ cmd en hoppa <1sec later vind ik cmd prompt etc etc. :)

Helemaal mee eens. De search functie van het start menu is de beste uitvinding sinds gesneden brood als je het mij vraagt. Je hoeft nooit meer je start menu door te spitten op zoek naar die ene applicatie; Windows toets, eerste letters van de app, enter, Klaar :Y)

Dat is waar, voor veelgebruikte applicaties is het een zegen. Maar voor de momenten van
'ik heb daar een programmaatje voor maar hoe heet het weer en waar staat het' is het Vista startmenu onbruikbaar, in tegenstelling tot het Windows 2000 startmenu. En zo zie je maar dat een verbetering op het ene vlak een verslechtering op het andere kan betekenen.

Uhm, boven het zoek vak heb je een knop "alle programma's" (of iets dergelijks). Dat is een gewoon start menu. Ja je moet 2 keer klikken voor het opent. Maar als je toch niet weet wat je zoekt lijkt me dat geen probleem.

ik citeer "en waar staat het". Overigens is die scrollbar en het openvouw systeem IN het startmenu zelf echt klote, zeg nou zelf. Wat was er mis met een grote lange lijst met een pijltje boven en onder als die dan nog te klein is? XP was hier veel beter in, nu mijd ik het startmenu (gebruik het alleen nog om mijn documenten te starten).

Smaken verschillen, ik zweer nog steeds bij de old-skool 9x/2k versie die werkt voor mij veel fijner dan de verwarende XP versie. Maar er zijn heel veel mensen die heel blij werden van de XP versie en minimaal net zo veel mensen die gelukkig zijn met de Vista versie.

Zelf hoop ik dat MS de windows aan past, al die glimmende en glanzende rommel van vista en zelfs XP vind ik maar helemaal niets. Als het aan het gebruik niets toe voegt waarom zou ik mijn systeem dan extra hard laten werken om het toch te tekkenen. Tuurlijk ziet het er leuk uit maar wat dan nog ik heb er nog steeds niets aan en ik werk toch echt te veel met computers om nog onder de indruk te zijn van een glimmend randje om een window.

Argh... nog grotere knoppen.
Wanneer stoppen ze (en daarmee bedoel ik dus niet alleen Microsoft) nou eindelijk op met het verspillen van screen estate.

idd! De desktopiconen bij Vista zijn standaard ook voor bijziende mensen. Resultaat is dat er maar een paar (5 of 6 op een laptop) iconen onder elkaar kunnen staan.
Vooruitgang?

Ctrl inhouden en scrollen. Dankzij de vector-based afbeeldingen blijven ze altijd haarscherp. Prima dat ze standaard groot staan, het is namelijk erg makkelijk aan te passen.

Uhm icoontjes zijn nog allemaal gewone bitmaps, alleen iets groter dan in 't verleden.

Je bent ervan op de hoogte dat je de grootte van de iconen vrijwel traploos kan instellen (control-muiswiel) ?

leuk voorbeeld.... veel mensen die ik ken/spreek kennen de helft nog niet wat in Vista kan en super makkelijk is. Jah als je het blijft behandelen alsof je achter XP zit.... Wel een beetje verdiepen in het nieuwe OS natuurlijk; doe je immers ook als je een nieuwe auto of mobieltje koopt. (goh wat lijkt dit op de overgangs kritieken toen we van 98 naar XP gingen...kan me de klaagzangen nog wel herrinneren)

Mijn bedrijf is onlangs ook volledig over en ik kan er echt geen kwaad van spreken. Sterker nog...als ik weer eens achter XP zit mis ik nu al wel degelijk een aantal features.

Naar mijn mening is een OS waarin je je moet verdiepen een OS dat niet gebruikersvriendelijk is. Het moet gewoon direct duidelijk zijn wat iets doet en waar iets staat. Van de auto / mobiel gebruik je meestal ook niet alle functies...

Ja, misschien dan wij dat doen, maar wij vallen niet onder 'reguliere' gebruikers...

De volgende versie versplit juist minder, DPI kan veel beter ingesteld worden (zonder reset) en er wordt nu (optioneel) text weggelaten waardoor je meer start-menu hebt. Let er ook op dat deze screens van de presentatie komen waar de resolutie waarschijnlijk erg laag stond juist zodat mensen het startmenu e.d. goed kunnen zien.

Die knoppen zijn zo groot omdat ms denk ik zijn interface wil optimaliseren voor touch-screens.. en dan is die taskbar best handig lijkt me :) Ik vind persoonlijk het wel goed uitzien trouwens!

Btw:
Check dit plaatje
http://uploads.neowin.net..._Peek%20-%20Before(1).png
Zou die datum de werkelijk release datum zijn? ;)

[Reactie gewijzigd door artie16 op woensdag 29 oktober 2008 14:32]


Ben benieuwd of er ook nog een 'classic windows 2000' theme overblijft. Vind al die grafische dingetjes wel leuk om te zien, maar uiteindelijk vind ik ze niet echt functioneel. Bij Vista had ik ze weer uitgezet en ben later helemaal terug gegaan naar XP. Maar je kunt natuurlijk niet altijd bij XP blijven...

Je kunt de Pictogrammen altijd verkleinen, in vista zit deze functie ook.

In windows 7 zal dit niet anders zijn en wss hebben ze de pictogrammen zo groot gezet omdat het een voorstelling is / was.

*edit*
En ook gegeven werd op een touchscreen om de nieuwe functie te demonstreren

[Reactie gewijzigd door Sam1an op woensdag 29 oktober 2008 13:57]


Jammer dat ze de verkenner niet laten zien, die is echt bagger in Vista. Hopelijk is die flink verbeterd.

Enneh waarom wordt dit met een videocamera opgenomen en niet met Camtasia oid?

Verkenner is in Vista inderdaad op een niet zo leuke manier onder handen genomen ;(

Dan heb je je nog niet goed verdiept in de nieuwe verkenner denk ik. De Vista verkenner is namelijk veel functioneler dan de XP verkenner. Je moet je er alleen even in verdiepen ;)

Dan heb je je nog niet goed verdiept in de nieuwe verkenner denk ik. De Vista verkenner is namelijk veel functioneler dan de XP verkenner. Je moet je er alleen even in verdiepen ;)
Waarom moet ik me erin verdiepen, die in XP werkt prima. Waarom zou ik het in Vista dan opnieuw moeten leren? Ik vind die Vista verkenner echt zooo waardeloos, ik werk nu een aantal maanden met Vista en kan er maar niet aan wennen. Zelfde geldt voor de zoekfunctie binnen Vista.

Maar ik vind Vista over het algemeen gewoon prut en zelfs minderwaardig aan XP, maar dat is persoonlijk.

@gersompie.

Goed, weinig verandering dus :)

Zet je thema, startmenu enz eens op windows-klassiek, weg het gezoek :D

Waarom moet ik me erin verdiepen, die in XP werkt prima.
Als ik zo had geredeneerd zou ik nog steeds Internet Explorer gebruiken in plaats van Opera. Kost het meer moeite om alle features van Opera te leren? Ja zeker. Kun je er sneller mee werken? Dat dan wel weer.
Soms is iets nieuws onder de knie krijgen de moeite waard.

eensch... ik ben terug geschakeld naar de 'pre' vista look.. maar hou nog steeds die zooi in mijn explorer. Zo onduidelijk allemaal.

Explorer werkt hier vlot en gemakkelijk hoor... veel sneller voor mij in elk geval

Euhm.. mkools24
Toch wel.. even een kwestie van verder lezen op de pagina waarvan een link staat in het artikel.
http://uploads.neowin.net..._Peek%20-%20Before(1).png
http://uploads.neowin.net/gallery/52_full_Libraries.png
http://uploads.neowin.net...ll_Federated%20Search.png

[Reactie gewijzigd door Gersomvg op woensdag 29 oktober 2008 13:28]


Ik weet niet hoe die eruit ziet (de verkenner van Vista) maar ben al jaren geleden overgestapt op Free Commander en die heeft functies die nu nog steeds niet zitten in XP en ik vermoed ook niet in Vista.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:42 Lenovo gaat netbooks met Splashtop leveren
Vorige 12:34 Schrappen games halveert Zweedse Avalanche Studios
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011