Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 112, views: 20.385 •

Ontwikkelaar Epic Games was nog nooit zo duidelijk over het verschijnen van Gears of War 2 voor pc. Volgens Cliff Bleszinski verschijnt de nieuwe versie van het schietspel alleen voor Xbox 360 en niet op pc.

Tegenover IGN maakt Cliff Bleszinski, hoofd van het ontwerpteam van ontwikkelaar Epic Games, aan alle twijfel een einde: "Gears of War is een geweldige serie die vooral gemaakt is voor de Xbox 360 en daarom richten we ons ook op dat platform met Gears of War 2. We hebben besloten dat we deze keer geen versie voor de pc maken." Er waren al langer twijfels over het verschijnen van een pc-versie. Microsoft liet eerder deze maand weten dat het meer games wil zien die exclusief voor de Xbox 360 verschijnen.

Logo Gears of War 2Tegelijk maakte Bleszinski bekend welke personages vrijgespeeld kunnen worden in Gears of War 2. Door het spel te voltooien in singleplay kunnen spelers in multiplay beschikken over het uiterlijk van hoofdrolspelers uit de singleplay-campagne als Ben Carmine, Dizzy Wallin, Tai Kaliso, Locust Kantus, de Flame Grenadier en het uiterlijk van een schurk die Epic binnenkort bekend zal maken. Epic liet eerder al weten dat spelers in multiplay beschikking kunnen hebben over het uiterlijk van een aantal hoofdrolspelers uit de eerste Gears of War. Als de speler bepaalde achievements in de eerste Gears of War behaald heeft, is het uiterlijk van Anthony Carmine, Minh Young Kim en General Raam beschikbaar in multiplay. Het maakt daarbij overigens niet uit of de achievements behaald zijn in de Xbox 360-versie van Gears of War of in de pc-versie van het spel.

Reacties (112)

Reactiefilter:-1112098+111+24+30
:X Da was nog wel 1 van de grotere redelijk goeie games voor de PC en ze schrappen m nu maar...lekker lomp
ben nu 1 aan het spelen op de PC... maar hij voelt nogal klunky aan. helemaal niet zoals een pc shooter aan zou moeten voelen iniedergeval.
als ze zo deel 2 ook zouden doen mogen ze hem houden.

[Reactie gewijzigd door Countess op 31 augustus 2008 11:02]

Hoeveel third person shooters heb je op de PC gespeeld dan?
Ik vond GoW voor de PC zeer goed. Ik had helemaal geen problemen met de controls. Het is wel even wennen om niet continue 15 kmph springent te kunnen rennen, maar dat is gewoon onderdeel van het spel. Aiming was in iedergeval goed.

Ik vind het in iedergeval jammer dat er (nog) geen PC versie verschijnt (voor GoW1 zou eerst ook geen PC versie uitkomen).
Tsja ik heb GoW zowel op de PC als op de XBOX gespeeld en vond de PC versie echt veel minder spelen (cijfer 6~7 terwijl ik de Xbox versie echt een dikke 9 vond).
Ik had totaal geen problemen met de PC versie. Speelde prima met toetsenbord en muis, en kon bovendien met behulp van je 360 controller precies als de console versie gespeeld worden. Daarbij waren de graphics beter, en was er meer singleplayer content.
Ik had grote problemen met een onstabiele GoW op de PC.
Het begon al met 1 frame per 5 seconden in het menu.
Na heel lang kloten bleek het aan de Logitech G15 te liggen, dit stond op het officieele forum, zodra je die eruit trok was het goed, echt bizar.
Verder zeker elk uur een crash en de systeemeisen zijn best pittig.
Een patch duurde lang dus heb ik niet meer op gewacht.

Maar vond het spel erg gaaf en sfeervol, het jeukt om een xbox erbij te halen mede door dit spel.

[Reactie gewijzigd door Gman op 2 september 2008 09:14]

waarschijnlijk omdat je hem eerst op de XBox speelde.

[edit] ik ben vast naar beneden gemod door een xbox fanboy, over het algemeen vind je een spel het fijnste spelen op het systeem waar je het spel voor het eerst op speelde.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 31 augustus 2008 17:14]

De feeling is dmv een controller zeer goed.
Het is mogelijk om een 360 conroller op de pc aantesluiten.
dit doormiddel van klein stukkie software op je windows bak te zetten.
Helemaal mee eens.

Ik speel al 3rd person shooters vanaf Quake en dan bijna alles wat ik voor de voeten kan krijgen maar slechte conversies van console shooters waarbij de besturing ruk is en men geen enkele rekening heeft gehouden met de besturing van de PC mogen ze inderdaad houden.

Tenzij ze daar wat aan willen doen. Dan wil ik nog wel een PC versie hebben.
Sinds wanneer is Quake een 3rd person shooter dan? En hoeveel 3rd person shooters zijn er tussen Quake en GoW uitgekomen?
Ik kan eigenlijk alleen op Max Payne komen.. 3rd person is idd nooit echt een groot iets geweest op de PC.. FPS, dat is wat telt op de PC..
Resident Evil 4? Indiana Jones? Tomb Raider? Niet specifiek shooters maar wel degelijk 3rd person.

[Reactie gewijzigd door Wolf op 31 augustus 2008 12:23]

Resident Evil 4 vind ik eigenlijk ook meer een typische consolegame, en hetzelfde geldt ook voor Tomb Raider.. Eigenlijk geldt dat dus voor bijna alle 3rd person shooters.. Maar je hebt gelijk, ik heb Tomb Raider zelf ook ooit nog gespeeld op de PC, was die zowaar vergeten..

En Indiana Jones, dat was toch meer een adventure game dan een shooter?
Metal Gear Solid is ook primair 3rd person. Je kunt in MGS4 kiezen voor continu 1st person maar dan mis je wel wat van de spelervaring.
Tomb Raider is verre van een shooter, Lara richt automatisch op het dichtstbijzijnde doel (tenzij ze dat na deel 3 gewijzigd hebben - wat ik betwijfel).
Cliffy B is erg anti PC gezint.
Maar GOW is boegbeeld game voor MS consoles en voor de nextgen meot het dus 'n primaire console pusher worden.
Denk dat het eerder de wish van de publisher microsoft is.
Ach, CliffyB doet ook alles voor geld, en dat ligt op dit moment nou eenmaal bij de Xbox 360 voor hem (en Epic).. Hij is volgens mij echt niet anti-PC.. Epic en hij zijn immers groot geworden op de PC, met o.a. JazzRabbit en UT.. UT3 en GoW op de PC waren echter redelijke flops op de PC (beetje eigen schuld omdat ze aanvoelen als console-ports op de PC), dus laten ze dat nu even varen..
Hij zou nooit op de PC komen.

Uiteindelijk hebben ze deel 1 toch op de PC uitgebracht. Dus wees blij.

Ik geef ze groot gelijk. Giga veel mensen spelen games illegaal. Op een console is dat gewoon moeilijker. Daarom willen ook steeds meer game defs console only games maken.

Deels hebben we dit aan ons zelf te danken. Ik denk dat we steeds meer en meer games zullen zien die alleen op consoles uitkomen.
Ow?
Ik heb juist begrepen dat de 360 al een tijdje gekraakt is en dat je op die manier ook illegaal gedownloade games kan spelen.
Maar misschien zit ik er compleet naast hoor.
Misschien kan je je licht werpen op je uitspraak?
Je hebt gedeeltelijk gelijk, maar Astennu heeft ook gelijke. Astennu zegt dat het MOEILIJKER is om illegale games op de consoles te draaien dan op de PC. PC is meestal kwestie van iso dl-en, patch er over heen en klaar, terwijl de consoles weldegelijk (vaak hardwarematige) modding vereisen...Is toch een grotere drempel voor veel (eerlijke) gamers.
In dat geval kan je hem niet meer aan het internet hangen en dus geen demo's meer downloaden of online spelen of braggen met je gamerscore... En je garantie vervalt ook.

De stap om dat te doen is dus wel vrij groot, ik koop mijn spellen alleszins liever.
Ow?
Ik heb juist begrepen dat de 360 al een tijdje gekraakt is en dat je op die manier ook illegaal gedownloade games kan spelen.
Maar misschien zit ik er compleet naast hoor.
Misschien kan je je licht werpen op je uitspraak?
Well. De 360 is gekraakt ja. Maar ms update de firmware regelmatig dan loop je de kans dat de 360 daar na nooit meer op live kan. Een Risico dat ik niet wil lopen.

Zo ver ik weet is de PS3 nog niet gekraakt. Bij een PC is het super simpel om een spel illegaal te kunnen spelen. Game DEV's geven dit zelf ook aan. Mensen gaan niet zo snel hun 360 om laten bouwen waardoor games wel legaal gekocht worden.

Ik vind games eigenlijk ook wel te duur maar ik snap ook dat als iedereen zo massaal illegaal blijft spelen dat het op een gegeven moment te duur gaat worden.

Ik download ook wel eens wat maar als ik een spel echt leuk en goed vind koop ik het origineel. En dan blijf ik niet illegaal door spelen.
Gekke is dat die gamedevelopers groot zijn geworden op het pc platform, mede door een actieve community die de levensduur en naambekendheid van de spellen danig heeft gestimuleerd, gek dat daar dan ineens niet meer te cashen valt.

Ik gok dat het net zoals veel uitgevers/developers te maken heeft met het feit dat consoles ez money zijn idd, en dat pc spelers meer eisen stellen aan kwaliteit, dus niet zomaar een brakke console port willen zonder interessante gameplay.

Heb er nu al weer spijt van dat ik alle unreal franchise origineel heb gekocht, zelfs toen het kwaliteitsniveau al gedaald was tot consoleniveau :S
Diezelfde community draait de PC-wereld de nek om door het illegaal download. Vreemd he dat bedrijven dan kiezen voor de veilige markt van consoles waar veel minder op wordt gedownload.
Gekke is dat die gamedevelopers groot zijn geworden op het pc platform, mede door een actieve community die de levensduur en naambekendheid van de spellen danig heeft gestimuleerd, gek dat daar dan ineens niet meer te cashen valt.
Je hebt helemaal gelijk. PC games worden al ik weet niet hoe lang gekopieerd. Maar sinds de consoles online zijn gegaan is het verschil met het percentage kopieen tussen pc en console toegenomen.
Ik vind het ook wel een beetje hypocriet dat veel developers lopen te zeiken over piraterij maar dat ze nog wel ff makkelijk gaan cashen door een half jaar later een gare poort naar de pc te maken. Wees dan gewoon consequent en doe het gewoon niet. Dat is voor iedereen beter.
Als die net zo'n directe poort zou zijn als de eerste GoW (V1.0) dan hoeft het van mij niet hoor, de X knop in de opties bijvoorbeeld verscheen dwars door het "Press Enter" gedeelte.
En dit was niet een keer maar overal en constant, ook voelde de gameplay gewoonweg kut.
Misschien omdat je ook gewoon met je controller kan spelen...
Gears of War is op de pc uitstekend uitgewerkt, en ziet er fantastisch uit.
Hoop dat er tegen die tijd een X360 emu voor de pc is. Dan wordt het weer iets leuker voor diehard pc users
Ach dit zeggen ze nu wel, maar als de tijd en druk daar is, zal deze game toch uitkomen op de PC. Het is alleen een kwestie van tijd.
Precies, dat hebben we al 10x gehoord met diverse games en als er gewoon geld verdient kan worden dan wordt ie gewoon uitgebracht op een ander medium (in dit geval de PC).
Men ziet zelf kans om titels op de DS te porten omdat het gewoon knaken oplevert en daar gaat het om in de game wereld, KNAKEN !
Top aangezien ik in deel 1 alle achievements heb, heb ik als het goed is direct beschikbaar over alle characters.

Alleen denk zelf dat GOW2 toch wel naar de pc komt. Ik denk dat ze dit meer zeggen om mensen over te halen om toch een X360 te halen, dan te wachten op een pc release.

Of ze hebben GOW1 op de pc gereleased om meer zieltjes te winnen en dan deel 2 alleen op de X360 zodat de die-hard fans een X360 halen

[Reactie gewijzigd door sekeroglan op 31 augustus 2008 11:01]

Ik heb alleen alle SP achievements uit deel 1, geen enkele MP.. Dus ik hoop niet dat ze daar ook naar gaan kijken..

Niet dat dat uiteindelijk uitmaakt ofzo, want in deel 2 zal ik waarschijnlijk ook geen MP gaan spelen, alleen de SP (hoofdzakelijk in co-op), dus ik zal die extra playermodels voor MP niet echt missen..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 31 augustus 2008 11:58]

Aan de andere kant kun je het ook zien dat ze nu meer tijd steken in de console versie wat dus kan resulteren in betere kwaliteit.
Ik ben er wel een voorstander van, waarom? Omdat ik genoeg heb van die lame ports van console naar Pc of andersom. En als je hier zoveel moeite mee hebt koop je een console. Er is genoeg hardware uitgebracht (denk aan muis+keyboard voor console etc) waardoor je toch een soort van PC feeling krijgt mocht je dat willen.
Het probleem is alleen dat veel mensen bij hun televisie geen ruimte hebben (of willen maken) voor grote objecten als een toetsenbord. Bovendien zie ik mezelf nou niet op de bank ziitten met een toetsenbord op schoot. Een computer daarentegen staat meestal op een degelijk bureau waarop de plaatsing van deze objecten niet echt een probleem is.
Hou je onzin is even voor je wil je..

niet iedereen kan kopen wat ie wil. dus ''ff'' een console kopen zit er vast niet voor iedereen in
en daarbij was GOW voor de pc geen lame poort maar een lekker wegspelend spel met zelf Extra's boven de xbox360 versie.
Nou ja als je GOW op de Pc wil spelen heb je toch een redelijke PC met benodigde hardware nodig wat toch wel meer dan 300 euro zal gaan kosten.....en hoeveel kost een xbox tegenwoordig? En ik heb het ook niet over "ff" er is ook nog zoiets als sparen.....Wat ik hiermee bedoel op jou opmerking...dus je kan wel een PC kopen maar geen console?

[Reactie gewijzigd door Donnas-A op 31 augustus 2008 11:40]

Die console die "niks" meer kost is straks wel verouderd ... en waarschijnlijk kan je dan een gedeelte van je game collectie als onderzetters gebruiken (de rest zal een port zijn).
Ik heb een pc, iedereen heeft een pc dus als je er games wilt op spelen moet je misschien iets meer geven aan die pc. Als je op console wilt gamen moet je speciaal die console gaan kopen om alleen op te gamen.

Ik moet geen pc gaan kopen omdat er 1-2 games zijn die op de pc uitkomen. Ik koop standaard een pc van €1000-€1500. Die heb ik hier staan, dus daar kan ik al veel mee doen. En daar kan ik die games op spelen.

En volgens jou moet dan ook maar iedereen een PS3 en PS2 "ff" gaan kopen want daar komen misschien ook nog interessante games voor uit.
je moet ook wil je het echt mooi spelen wel * even * een LCD tv kopen en dat kan ook niet iedereen he..
Niet willen gamen op een console gaat verder dan dat.
Ik wil niet op een prefab gaming PC spelen waarvan de makers van de onderliggende hardware, omwille van financieel gewin, invloed hebben op de softwaremakers. En ze zelfs kunnen omkopen. Aan die wereld wil ik niet meedoen.
En dat is op een pc niet zo wil je beweren??
Welke PC bouwer krijgt er precies geld voor het maken van games dan?
nVidia the way it's meant to be played.

Dat duidelijk genoeg?
Gezien het feit het (in mijn ogen) een toch wat magere titel is kwa gameplay zou de verkoop voor de pc waarschijnlijk niet goed lopen (aangezien veel mensen toch de games uitproberen via downloaden en alleen kopen als het een goede titel is).
Ik heb het vorige deel wel uitgespeeld, maar je merkte in het begin al dat de besturing niet gemaakt was voor de pc. Hoewel hier natuurlijk aan gewerkt zou kunnen worden vind ik het een vrij logische beslissing om deze alleen op de consoles uit te brengen. Er hoeft dan minder tijd in het spel gestopt te worden en zoals we allemaal weten: tijd is geld.
Het feit dat Microsoft dergelijke games exclusief begint op te eisen en/of ook verschijnen op de xbox 360 (die ik bezit) heeft ervoor gezorgd dat ik dit jaar zonder veel moeite de switch heb kunnen maken naar een iMac. Het "game" argument is eigenlijk zo niet meer zo'n sterk als enkele jaren terug.

Het is ergens toch wel ironisch dat het MS zelf is in mijn geval dat ervoor kan zorgen dat ik mijn game behoeften toch nog kan invullen met goeie titels zonder dat ik daarvoor nog een "wintel" computer moet hebben.

Vraag mij af of de exclusiviteit van dergelijke titels (of een ander dominant MS game platform) dan ook niet schadelijk is in een of ander opzicht.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 31 augustus 2008 11:03]

Microsoft kan dat in dit geval eissen omdat het spel word uitgegeven door: Microsoft Game Studios

Voor de rest kan Microsoft niets eisen m.b.t. exclusiviteit, zolang ze niet zelf de uitgever zijn. Wat dat betreft komt dit dus niet zo heel erg veel voor.
Ja maar los daarvan is het zelf zo dat heel het bestaan van de xbox 360 de drempel wat wegneemt gezien ik toch heel wat titels (die zelf niet door Microsoft Game Studios moeten worden uitgegeven) op mijn witte box kan spelen wat voordien bij sommige titels enkel maar op de PC kon.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 31 augustus 2008 11:51]

Het feit dat Microsoft dergelijke games exclusief begint op te eisen en/of ook verschijnen op de xbox 360 (die ik bezit) heeft ervoor gezorgd dat ik dit jaar zonder veel moeite de switch heb kunnen maken naar een iMac. Het "game" argument is eigenlijk zo niet meer zo'n sterk als enkele jaren terug.
Het verleden heeft al getoond dat dit soort boycotts geen zin heeft. Iedereen koopt nog steeds Nikey schoenen, eet bij de McDonalds en werkt met Microsoft producten. In de meeste gevallen boycott je jezelf alleen maar (want zo'n Hema worst is toch niet zo tof als een BigTasty). De enige boycott die effectief is ... is ook illegaal: console flashen/modden en geen 1 spel meer legaal aanschaffen. Maar hebben we daar Microsoft of de game wereld mee?
Ik zie daar de logica niet in. Zoals ik het zie.
Consoles hebben altijd exclusives gehad.
Dus dan had je 5 jaar terug al overstag gegaan en ipv Xbox360 excl nu PC exclusive moeten missen. Je gaat er niet vooruit mee eerder achteruit.
Wil je alle games kunnen spelen moet je alle platformen hebben. Aangezien elke console platform een wat grotere groep aan highprofile AAA Exclusives heeft.
Als je Console tegen mekaar zet zou je ze alle drie moeten hebben.
Wii PS3 Xbox. Om alle topper te kunnen spelen op alleen al consoles.
PC heeft ook nog steeds aardig wat exclusives. Het is wel erg in de mode om PC dood te verklaren door blinden.

Heb zelf Wii en PS3. Die vullen mekaar goed aan. En PC windows maakt het compleet. Het vult mekaar goed aan. Omdat alle drie iets unieks hebben.
Wiimote vs Key/mouse vs controler. Wat de gameplay style zwaar beinvloed.
Daarmee aardig wat exclusives dekkend.

Die Xbox360. Hardware kwaliteit houd mij tegen. En de meeste Exclusives boeien mij niet. PC Gow en UT3 heb ik eigenlijk meer voor UnrealEd gekocht.
De xbox360 competeerd veel directer voornamelijk met PS3.

In de PC groep platformen MaC Linux Win. Heerst PC Windows aanzienlijk als meest exclusives onderling,. Consoles even buiten beschouwing. Linux moet het eerder van wine hebben emulatie, met de mogelijke compabiliteit isues van niet native support. In nijn ogen hiermee wel een streepje voor op Mac. Omdat veel window er dan toch op kan. Maar niet alles.

Dus WinPC is nog steeds de game platform.
Linux volgt op grote afstand.
En Mac helemaal achteraan.
Ze zullen mogelijk ook wat "exclusives" hebben maar niet van die highprofile dingen die mogelijk de platform pushen. Daar zijn ze te on interresant voor dev's vanwege de kleine target audience. En lage cash return van port kosten. Hooguit indipendand dev met linux of Mac achtergrond.

En met de kreet als "PC dood" is, wat is de status van linux?. morsdood! En mac? mummyfied! Ik heb eerder het idee dat Linux kwa game support groeid alleen MAC blijf achter. Maar dat ligt meer aan dat Apple Mac amper als game platform wil rpofileren. het moet allemaal uit de communitie komen en apple helpt daar niet aktief aan mee.

Volgens dev's en publisher die zich puur richten op In store retail verkopen is PC een neer gaande markt. vooral in de US. Crysis en COD4MW en GOW etc merken dat in achterblijvende verkopen. Ook Priacy hakt daar zwaarder in. En andere factoren.
Maar die zien nog niet wat Valve en andere online retail distribitie door hebben. Dat PC markt gezond is. Door hun distributie methode juist de algehele PC markt aandeel juist groeiende is. Er is eerder sprake van een distributie shift.
De PC markt is heel groot. Pak je Casual en flash deel er bij dan kan het simultaan ook de Wii en de PS2 erbij aan.

Als je PS2 pakt met zijn 120mil sales aan console. PC zit op 1 miljard maar dat zijn niet allemaal voor gamen maar als de office home 50/50 is. Veel casual en flash ook op office wordt gedaan de hardcore 'n deeltje is van de home markt .
Haal je 'n algehele markt van 100mil casual en 10 miljoen game game rigs met gemak.

Linux en MAC units is veel kleiner Die gamende aandeel is nog veel kleiner aangezien gamed aandeel daar van in verhouding ook nog eens stuk kleiner is

Na die Rectificatie en verontschuldiging van die US statisie, die steam en online distribute helemaal vergeten zijn. Is juist PC platform king. Heeft alleen wat meer last van prirate rij. Maar dat is juist de retail markt. De pure online distributie als download is zelfs goedkoper en de marges zijn veel beter en hebben in minder mate last van piraterij. .

Consoles trekken highprofile studio's aan om hun platform kunstmatig te stimuleren.
Dat is puur en alleen in belang van die console boer en niet ten goede van de consument die dan gedwongen wordt om die console te kopen. Om een exclusive toppertje te kunnen spelen.
Dat is een corporate naai beleid voor gamers.

Ik heb er minder problemen mee als een Exclusive bedoeld is om het onderste uit de kan te halen en unieke features te benuten waar het algehele game design naar gericht moet zijn.

Interactieve big story mode. MSG4
En game waar Wiimote d MAnier voor is als HID.
'n Tennis,. Baseball. Golf. etc
PC 'n Realisme simulatie tactical first person shooter. muis keybord.


xbox360 heeft niet veel unieks dat het zich onderscheid van PC. Aangezien 'n Xbox port ook de controler mee neemd. Dat het ook kwa crosspaltform dichter bij elkaar staat. De Xbox360 versie zijn vaak ontwikkeld op PC. Andersom is lastiger. Pure Keybord styel game zijn lastiger naar Xbox360 te zetten. de gameplay meot worden aangepast.

Ondanks dat ik de (over) stap naar console heb gemaakt vult het mekaar goed aan. Windows PC is een blijvertje.
Linux leuk voor intranet thuis servertje
MAC zal wel beter zijn kwa OS maar ja de games. Het is niet game gericht.

En de game task is voor mij 'n belangrijke task waarvoor ik o.a. mijn PC voor gebruik. Kan dus nog steeds niet om Windows heen. Ondanks dat ik
Geoworks, OS2Warp, diverse linux distro en BeOS ge probeerd hebt.

En voordeel heft het wel, voor pc games heb ik niet alle drie OS'sn nodig, wat eigenlijk meevalt omdat PC OS platformen minder hardware gebonden zijn. MAc is ietswat lastiger. Maar die teld minder mee.
't is maar wat je wil, ik speel enkel nog op de 360 en voor internet, office, fotobewerking, thuisbankieren etc gebruik ik linux. Het bespaart me op upgrades van windows, videokaarten en frustratie van geprul met drivers en instellingen om een spel optimaal te doen werken.
Ja, je moet echt bijna een tweaker zijn wil je op een PC iets kunnen doen.

Oh shit, hoe heet deze site ook weer?
Plaats de muis in de rechter bovenhoek. :+
Jesus wat een post :)

Je moet hem wel gelijk geven dat het de laatste 2 jaar wel erg exclusive is voor de xbox360. Steeds meer software huisjes krijgen een grote zak geld van MS om hun doosje wat exclusief te maken. De vergelijking die je maakt met operating systems vind ik dus ook niet kloppen ... heeft niet zoveel met porten te maken ... meer met een platform promoten.
Het feit dat Microsoft dergelijke games exclusief begint op te eisen en/of ook verschijnen op de xbox 360 (die ik bezit) heeft ervoor gezorgd dat ik dit jaar zonder veel moeite de switch heb kunnen maken naar een iMac. Het "game" argument is eigenlijk zo niet meer zo'n sterk als enkele jaren terug.
Het ligt er maar net aan welk soort games je speelt. De PC heeft nog altijd meer 'exclusives' dan de PS3 en de XBOX samen. Het zijn misschien geen kaskrakers maar dat is misschien juist ook iets waar veel mensen niet op zitten te wachten.

Daarbij komen er nog genoeg grote titels aan voor de pc zoals Empire: Total War.
PC gebruikers zijn gewoon een ander soort gamers. De MOD en community scene zijn gewoon het grootst op de pc. Ik ben bijvoorbeeld een fervent race-sim gamer, dan heb ik dus weinig te zoeken op een console (en nee, ik heb het hier niet over Gran Turismo maar over LFS, rFactor, GTR etc.).
Ook vind ik de Total War serie en bijvoorbeeld Galactic Civilizations erg goed. Je kan met een enkele game meerdere weken bezig zijn. Ik denk gewoon niet dat er ooit dit soort games voor de consoles zullen komen aangezien het niet bij de doelgroep past. Over het algemeen willen mensen die een console hebben gewoon even snel een potje spelen.

Juist omdat zoveel mensen een pc hebben kan een nichemarkt zoals die van een race simulator werken. Ik denk dus dat met name de minder 'mainstream' gamer meer plezier zal hebben van een pc.

PS Dit is geen flame richting consolegebruikers, ik wil alleen aangeven dat ik het onzin vind om pc-gaming dood te verklaren (zoals iedereen lijkt te doen tegenwoordig) alleen omdat er minder 'grote' titels uit komen. Er zijn gewoon heel veel succesvolle (bij het publiek minder bekende) pc-games waar je nooit iemand over hoort. Dit soort mensen hebben gewoon geen behoefte aan games als Assasins Creed, Halo of MGS.

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 1 september 2008 01:03]

Als zoiets (mede) een beslissing was van Microsoft dan krijg ik wel steeds meer het idee dat ze hun eigen graf aan het graven zijn. Geen games meer uitbrengen op de PC (Windows dus) betekent dat hun OS alweer een groot voordeel tov. de concurrentie kwijtraakt. Veel mensen draaien windows vanwege het kunnen spelen van games. Als die games toch niet meer uitkomen zal de drempel lager zijn om over te stappen naar een ander OS.

Ze hebben dan nog wel een aantal spelletjes als xbox only, maar de concurrentie op de consoles-markt is veel moordender dan op de besturingssystemenmarkt......
Ik heb windows er nog wel naast staan op mn mac, maar idd: het aantal kwaliteits games neemt de laatste jaren af en de echt goede komen vaak nog wel naar andere platformen.
Opzich wel jammer dat zon brak platform als windows als primair gameplatform op cd pc wordt gebruikt terwijl zowel linux als osx een betere keus zouden zijn (helaas zag ms dat aankomen en nu zitten we vast aan troep als direct3d)
Bummer
Heb met alle liefde van de wereld geprobeerd te gamen met een 360, ligt me niet.
Hoezo koud op je dak als fan? Lomp ja.
Krijg een CoD3 gevoel,wat ik al verraad vond als fps,er die de serie zo hoog hield. CoD4 heeft veel recht getrokken, was nodig, en nu dit.
misschien moet je niet meer naar merknamen kijken, maar naar de mensen/studio's die de games ontwikkelen. CoD3 was een gedrocht, CoD2 en 4 zijn van dezelfde studio, maar 5 word ook weer 'uitbesteed'. Zeg niet dat je niet gewaarschuwd was :+
Zo'n typisch marketing gelul. Trappen we toch niet meer in? Halo 3, GTA4, GOW1 enz enz zouden allemaal niet op de pc komen. Uiteindelijk dus allemaal wel, en dat is gewoon om eerst flink te verkopen op de consoles.
Hier zou je eventueel wel een goed punt kunnen hebben. Als je kijkt naar de afgelopen jaren zijn de meeste toppers geport naar de PC. Maar ook ik heb een paar keer ervaren dat de besturing gewoon niet lekker aanvoelt. Of dit nou door de port komt of niet ik zou het niet weten.....daarom heb ik er toch voor gekozen om betreffende consoles aan te schaffen :)
Inderdaad. Maar een console komt er bij mij niet in. Ik speel veel FPS games en heb daarbij nog steeds liever een toetsenbord en muis.

Ook loopt een spel op een PC toch heel wat soepeler en met de jaren steeds soepeler en soepeler.
En hoezo loopt het op een pc volgens jou soepeler dan?
Ik heb COD4 bijvoorbeeld helemaal grijs gespeelt op de PC en heb laatst de PS3 versie bij een maat van mij gespeelt en ik zag daar toch weinig verschil....Ik speel nu bijvoorbeeld Battlefield: Bad Company op de Ps3 en ook dat speelt heerlijk! En dat games op de PC met de jaren soepeler en soepeler zegt echt totaal helemaal niets over de consoles....Ook de console`s gaan met hun tijd mee.
Hoewel ik het met het eerste gedeelte eens bent, vind ik het tweede gedeelte een rare opmerking of het moet zijn dat ik het verkeerd interperteer en je bedoelt dat het soepeler speelt op de pc? Want bij mij loopt alles gewoon soepel op me consoles..
Hij bedoelt dat PC's in de loop der tijd een surplus aan kracht krijgen (ze worden immers na elke upgrade krachtiger) zodat bestaande games een stuk beter gaan draaien.. Op de consoles blijf je altijd met dezelfde hardware zitten, en dus ook altijd met dezelfde performance (die dus echt niet altijd optimaal is, zeker niet in GTA IV etc)..

Meeste games op de consoles draaien zo tussen de 30 en 60 fps max.. Terwijl voor hardcore PC FPS gamers 60+ fps heilig is (vooral vanwege de invloeden op de controls)..
En wie zegt dat de consoles op dit moment al voor 100% gebruikt worden?
Als dat niet zo is waarom is de framerate dan niet optimaal in veel consolegames?

Dat verhaal over consolegames die maar zoveel % van de hardware gebruiken is zo'n onzin.. Alle grafisch mooie AAA games die uitkomen op de consoles laten de hardware voor 100% werken, het enige wat er veranderd is dat men in de loop der tijd door optimalisaties in de software meer kan doen met dezelfde hardware.. Zelfde effect als driverupdates en patches op de PC zeg maar.. Echt hele grote stappen zal je er echter nooit mee maken, want dezelfde limitaties van dezelfde hardware blijven gewoon bestaan..

Blijf dus aub niet in die marketingpraat geloven dat consoles nog maar op 50% of whatever zitten van hun kunnen.. Dat wordt alleen maar gezegd zodat mensen consoles blijven kopen met de hoop dat zo'n ding vele jaren meegaat qua graphics etc (terwijl in werkelijkheid ze vrij snel alweer achterlopen op de nieuwste PC hardware).. Sony spant de kroon met dit soort praat (de mythe van de verborgen krachten van de Playstations)..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 31 augustus 2008 16:07]

Haha!

Da's niet waar. Crysis is een pracht voorbeeld. Is al een tijd uit maar nog steeds heb je een beestachtige PC nodig om echt ALLE toeters en bellen aan te zetten.

En ook in benchmarking, de getallen vliegen nog omhoog in oudere games, oftewel, nog steeds zitten die niet aan de maximale mogelijkheden in de game.

Misschien beetje krom maar in een benchmark, zou je een plafond moeten bereiken als zo'n game echt puur voor de hardware top van dat moment geschreven was.
Het ontwikkelen van een spel kost (bijv.) 3 jaar, dus moet je 3 jaar vooruit kijken wat dan high/highest end is (daar ging/gaat het bij Crysis om, show the world) en dat alles dan minder snel lijkt te gaan als verwacht is lastig maar voor de hardware wereld weer een mooie stimulans.
En daarna steen en been klagen dat de game niet verkoopt op de pc door piraterij!

Niet zo gek natuurlijk als iedere gamer met een xbox n pc, de game al op de xbox gekocht heeft in de veronderstelling dat hij niet op pc uit zal komen. Om nog maar niet te spreken over de tijd tussen de release van console en pc. De hype is al voorbij wanneer hij op pc uitkomt... wat ook weer resulteert in minder verkopen... maar nee, het ligt aan de piraterij en het uitsterven van pc gamers.... trlijk... |:(
Ik vraag me af waar dit naartoe gaat.

Ik besef pots trouwens dat Microsoft een groot probleem gaat krijgen als er steeds minder games op de PC komen: een van de grootste redenen dat gebruikers niet overstsppen naar Linux of OSX, is de reden dat ze vertrouwd geraakt zijn met windows software en die willen blijven gebruiken, en dus niet voor het systeem zelf.
De opmars van Firefox en Openoffice echter zorgt ervoor dat men voor dagdagelijkse taken een alternatief heeft. Zodra mensen die overeenkomsten zien, is er al een groot aandeel dat een overtap wil overwegen, en alternatieven zoekt voor toepassingen die niet cross-paltform zijn (en die zijn er met hopen, en meestal gratis tov duur op windows)

De enige software categorie waar geen alternatief voor is, zijn games. Tuurlijk kan je met Wine enkele games spelen, en er is een beperkt aanbod voor OSX, maar dat stelt eigenlijk niets voor.
Als PC games echter verdwijnen, verdwijnt ook die blokkade die gebruikers bij windows houdt. Als de PC enkel nog gaat dienen voor multimedia, offics-gebruik en internet, heeft windows plots geen enkel echt voordeel meer tov de andere systemen.

MS moet volgens mij dus wel iets doen als ze windows prominent willen houden op de markt.
Er zijn zoveel mensen dat geen verstand van computers hebben en bij Windows gaan blijven. Windows is zeer gebruiksvriendelijk, linux is zeer goed bezig op dat gebied maar ik betwijfel of mensen windows gaan afdanken.