Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 139 reacties

Een rechter in het Californische Oakland heeft vrijdag Hans Reiser, de maker van het bestandssysteem Reiserfs, voor de moord op zijn vrouw veroordeeld tot levenslang, waarvan hij minstens vijftien jaar zal moeten uitzitten.

Nina Reiser werd voor het laatst gezien in september 2006 en verdween daarna spoorloos. Omdat ze met haar man Hans in een verbitterde scheidingsprocedure was verwikkeld, werd die er al snel van verdacht haar te hebben vermoord, maar hij ontkende dit. Ondanks het feit dat het lichaam van de vrouw niet was gevonden verklaarde de jury hem in april van dit jaar schuldig aan moord, grotendeels op grond van indirect bewijs. Op moord staat in Californië een levenslange gevangenisstraf, waarvan de veroordeelde minstens 25 jaar zal moeten uitzitten voordat hij voor vervroegde vrijlating in aanmerking kan komen.

Na zijn schuldigverklaring sloot Reiser een overeenkomst met de aanklager. Hij zou de politie de plaats aanwijzen waar zijn vrouw begraven lag, schuld bekennen en afzien van hoger beroep. In ruil hiervoor zouden de aanklagers de rechter vragen hem niet te veroordelen wegens moord, maar wegens doodslag. Hierop staat ook levenslang, maar in dit geval is vervroegde vrijlating reeds na vijftien jaar mogelijk.

Nina Reiser bleek te zijn begraven in een zwaar begroeid, afgelegen gebied, op 40 meter afstand van de weg. Het graf lag op ongeveer 800 meter afstand van de plaats waar ze het laatst was gezien, het huis van de moeder van Reiser. Volgens de bekentenis van Reiser had hij ruzie gekregen met Nina en haar na een kort handgemeen gewurgd. Haar lichaam had hij twee dagen lang in zijn auto bewaard, terwijl hij zocht naar een geschikte plaats om het te begraven.

In een vrijdag gehouden zitting keurde de rechter de overeenkomst tussen Reiser en de aanklager goed en veroordeelde hem tot levenslang wegens doodslag, zo bericht Wired. Hiermee is de zaak definitief afgesloten. Omdat Reiser sinds oktober 2006 vastzit, zal hij eventueel al na ruim dertien jaar voorwaardelijk kunnen vrijkomen.

Hans Reiser en zijn advocaat
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (139)

In een vrijdag gehouden zitting keurde de rechter de overeenkomst tussen Reiser en de aanklager goed en veroordeelde hem tot levenslang wegens doodslag
doodslag != moord

Moord is altijd met voorbedachte rade, doodslag in een opwelling. Daar hoort ook een lagere straf bij. Blijkbaar hadden de aanklagers geen sterke zaak voor moord vanwege het ontbreken van direct bewijs, vandaar de overeenkomst.
Moord is altijd met voorbedachte rade, doodslag in een opwelling. Daar hoort ook een lagere straf bij. Blijkbaar hadden de aanklagers geen sterke zaak voor moord vanwege het ontbreken van direct bewijs, vandaar de overeenkomst.
Moord hoeft niet per se altijd met voorbedachte rade te zijn. In NL en USA maken we daar echt wel onderscheid tussen:

Moord - Voorbedachte rade (Murder of the first degree)
Moord - Zonder voorbedachte rade (Murder of the second degree)

Een moord met voorbedachte rade (first degree dus) is dat je de moord van te voren helemaal heb uitgestippeld en geplant. De moord op Pim Fortuyn is dus een moord met voorbedachte rade (first degree) geweest.

Een moord zonder voorbedachte rade (second degree dus) is dat je iemand abrupt vermoord, bijvoorbeeld tijdens een ruzie of iets dergelijks ('Het was een ongeluk', zoals vaak gebeurd in Baantjer, CSI, noem ze maar op).

Doodslag is dan weer wat anders, al lijkt het wel veel op moord met onvoorbedachte rade (second degree). Bij een moord is iemand 'gelijk' dood namelijk, bij doodslag verwond je iemand ernstig, wat later uitmond in overlijden. Het zij bijvoorbeeld op weg naar of in het ziekenhuis.
Dat is niet correct, omdat Hans de lokale politie zal helpen, maken ze er doodslag van ipv moord zodat hij waarschijnlijk minder lang hoeft te zitten.
En dat is dus het scheve inderdaad al snap ik het aan de andere kant wel. Het gaat de familie in de eerste plaats er om dat de verdachte schuldig word bevonden aan een moord. Strafvermindering door mee te werken is dus een win-win situatie voor beide partijen.

Overigens kan je het beste eerst jezelf aan de drugs helpen hier, dan word je hier in NL ontoerekeningsvatbaar verklaard... ;)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 31 augustus 2008 13:00]

Van de website van het minjus:

"Wat is het verschil tussen doodslag en moord?

Art. 287. Wetboek van Strafrecht Hij die opzettelijk een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan doodslag, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie

Art. 289. Wetboek van Strafrecht Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Moord wordt algemeen beschouwd als het ernstigste commune misdrijf. Moord is doodslag met voorbedachte raad begaan. Voorbedachte rade wijst op een moment van kalm overleg, van bedaard nadenken voorafgaand aan de uitvoering."
Doodslag is dan weer wat anders, al lijkt het wel veel op moord met onvoorbedachte rade (second degree). Bij een moord is iemand 'gelijk' dood namelijk, bij doodslag verwond je iemand ernstig, wat later uitmond in overlijden. Het zij bijvoorbeeld op weg naar of in het ziekenhuis.
Niet helemaal correct.

Murder 1: met voorbedachte rade. Oftewel, je wacht iemand op op zijn balkon zodat je hem naar beneden kan gooien.

Muder 2: zonder voorbedachte rade, maar met "intend to kill". Oftewel, je hebt een gezellige avond bij iemand op het balkon, krijgt ruzie en gooit hem bewust naar beneden.

Voluntary manslaughter: Doodslag, iemand komt te overlijden zonder dat dit de bedoeling is. Oftewel, je hebt ruzie bij iemand op het balkon en je duwt hem van je af en valt naar beneden.

Dan heb je ook nog:

Involuntary manslaughter: iemand komt te overlijden zonder dat de bedoeling is, maar door roekeloos gedrag. Hierbij moet je denken aan figuren die stenen van een viaduct gooien waarbij iemand komt te overlijden, of bijvoorbeeld een ongeval met dodelijke afloop na dronkenschap.

In de drie eerste gevallen is gaat de persoon over het randje van het balkon en is het resultaat hetzelfde, een grote vlek beneden op straat. Echter voor de rechtspraak heb je 3 verschillende situaties
En hier verzin je weer onzin.

Doodslag is als iemand door jouw handelen overlijdt, maar het niet je bedoeling was 'm te doden. Je gooit een geladen geweer op de grond, het gaat af en de buurman valt dood neer. Da's in Amerika 'eenvoudige doodslag'. Als je tijdens een vechtpartij iemand een hengst geeft en hij sterft is het 'aggrevated manslaugther'. Als je tijdens diezelfde vechtpartij iemand neersteekt of neerschiet is het second degree murder.
Niet geheel waar, moord is niet altijd met voorbedachten rade... In amerika kennen ze murder one, murder two en meerdere vormen van manslaughter.

- manslaughter is doing something illigal resulting in death (ie drunk driving causing death)
- murder 1 is premeditated murder
- Murder 2 is non pre meditated murder

edit: GJtje was net ff sneller

[Reactie gewijzigd door plukke op 31 augustus 2008 12:19]

Dat is niet correct, omdat Hans de lokale politie zal helpen, maken ze er doodslag van ipv moord zodat hij waarschijnlijk minder lang hoeft te zitten.
In dit geval heeft het qua veroordeling dan nog wel 'goed' uitgepakt, omdat hij kennelijk wel meer ervan wist, maar ik blijf het vreemd vinden dat je met zo weinig bewijs in eerste instantie veroordeeld kunt worden tot levenslang. Dan vraag je je toch af hoeveel mensen wel onterecht in de cel zitten.
In de VS (en in het algemeen landen met jury rechtspraak): Heel erg veel. De gemiddelde burger intereseert zoiets onbelangrijks als "bewijs" namelijk helemaal niets....
Zonder goed bewijs komt er niet eens een jury rechtspraak.
Was het maar waar. Heb eens gehoord dat er mensen in de 'death row' komen te staan die nog geen vlieg kwaad doen.
Het gedrag en bereidwilligheid van een verdachte om mee te werken met het OM en de politie laat vaak al feiten zien die niet helemaal kloppen. Er zijn maar weinig mensen die "ijskoud" genoeg zijn om een toneelstukje op te voeren. Vaak zijn dat mensen die zich onaantastbaar voelen.

Veelal worden er ook aspekten gecontroleerd waar je als verdachten niets meer aan kunt veranderen, daarom worden veel feiten gecontroleerd tot jaren daarvoor. Voor mij is er maar 1 straf mogelijk voor moordenaars, de doodstraf. Wie een leven neemt betaald met zijn eigen leven maar omdat we zo "sociaal" willen zijn en onszelf "menselijk" achten is die straf veelal afgeschaft.

Moord is een vorm van zwakte en aangezien er in een samenleving altijd "zwakke" zieltje rondlopen zullen we daar mee te blijven maken houden. Maar goed, 1 troost, onderzoeksmethode's zijn sterk verbeterd de afgelopen 10 jaar en de pakkans is alleen maar groter geworden, de enige manier om moord op de lange termijn terug te dringen :)
De eventuele grotere pakkans en de relatie daarvan met het aantal moorden lijkt me dubieus zonder enige statistieken. Het zou uitgaan van een rationele afweging tussen de voordelen en de nadelen van het plegen van een moord. Ik denk niet dat een dergelijke vaak wordt gemaakt door de daders. Pakkans als enige manier om moord terug te dringen komt op mij erg simplistisch over.
Dé belangrijkste reden om ipv de doodstraf consequent levenslang te gebruiken is vrij simpel: ze kan niet meer ongedaan gemaakt worden, en gezien de relatief hoge frequentie van juridische dwalingen lijkt me dat niet onverstandig.
Gaan we hier nou allemaal onze eigen mening geven ? Want dan wordt het 1 grote Flame vrees ik en krijgen we hier misschien wel een slotje :Y)

Hierboven staan zelfs mensen die zeggen: "Jammer dat we de doodstraf niet meer hebben en daarna lees ik zinnen als "...misbruiken van kinderen.." en meer..

Het gaat om de feiten: Deze man zit nu 15jaar vast (nog 13jaar te gaan), wat e ervan vind maakt niet veel uit, wat het betekend voor ReiserFS en het bedrijf, daar kunnen we het wel over hebben.

Als we flames gaan uitlokken en eigen meningen gaan geven weet ik er nog wel een paar:
"Persoonlijk vind ik 15 jaar veel voor het wurgen van een RussianBride, erg veel, helemaal als je die moet uitzitten in een Amerikaanse gevangenis. Daarnaast vind ik ReiserFS een knap staaltje en zou de rechter daar ook wel naar mogen kijken, daar verdiende deze meneer een hoop + 'jes mee, daar gaan dan inderdaad een aantal - 'en af voor het wurgen, oke.. maar ik vind dat hij veel voor de samenleveing betekende, laat de rechter daar is naar kijken. In hetzelfde Amerika wordt een zwerver namelijk ook langer gestraft dan een vooraanstaand man." :Y)
Jammer dat in Californie blijkbaar de doodstraf niet meer geld. En helaas ook niet in Nederland; zelfs niet als je kinderen misbruikt en vermoord, en als je he echtgenote door de gehaktmolen draait ben je ook redelijk snel weer op vrije voeten..

[Reactie gewijzigd door Esceha op 1 september 2008 08:13]

Wat let je dan om het heft in eigen handen te nemen, je bent immers dan zelf ook weer zo op vrije voeten...als zoiets je overkomt?

Echter, er zijn meerdere manieren om je 'gram' te halen, moord is gelijk zo definitief...
De grootste straf is het slijk der aarde, geld. Als je iemand zo erg benadeeld, dat hij/zij de rest van zijn/haar leven lijdt onder een zware financiele last, dan ontneem je iedere levensvreugde, is dat niet de grootste straf?

Je kunt het tevens terugdraaien en je valt zelf in een lichte categorie straffen.
Hoeveel jaar zou hij in NL hebben gekregen??
Gemiddelde voor moord ligt hier zover ik weet zo rond de 9 jaar.. Maar de laatste jaren zijn de straffen wel flink verhoogd.. Ik gok zo'n 10-12 jaar max in zijn geval, maar eigenlijk weet ik het niet, want ik ken de omstandigeheden etc natuurlijk verder totaal niet..

Er zijn hier immers ook mensen levenslang opgesloten voor een enkele moord, en dat is dan ook echt levenslang (niks geen kans op vervroegde vrijlating).. Alles hangt van de omstandigheden en de kans op herhaling etc af.. Best ingewikkeld nog dat strafrecht..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 31 augustus 2008 11:45]

Klopt, de hoogste straf is in nederland "vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie" (aldus wikipedia), maar dat word niet vaak gegeven. Bedenk ook dat juist bij dit soort moorden de kans op herhaling minimaal is, en hogere straffen nauwelijks remmend werken. Dat zijn 2 van de 3 werkingen van het strafsysteem, de 3de is de 'wraak' en veiligheidsgevoel van de samenleving op pijl houden, en dat is waar ze in Amerika vooral naar kijken. In nederland word er ook rekening gehouden met de eerste 2.

[Reactie gewijzigd door Dorus op 31 augustus 2008 11:49]

Klopt, de hoogste straf is in nederland "vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie" (aldus wikipedia), maar dat word niet vaak gegeven.
Dat is dus niet meer de hoogste straf.
Tegenwoordig is levenslang in NL ook levenslang.
Geen kans op vervroegde vrijlating en dergelijke, wel kan je om gratie vragen bij de Koning(in) en dan is het dus aan het Koninklijkhuis om te bepalen of diegene vrijgelaten mag worden of niet. Hoe dat zit bij doodslag is mij even niet bekend.

Kijk bijvoorbeeld maar naar Mohammed B. en ik dacht ook Volkert van der G.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 31 augustus 2008 12:09]

Levenslang is altijd al de hoogste straf in nederland, echter voor doodslag is het 15 jaar. Voor moord (=met voorbedachten rade) is het 30 jaar, levenslang of een geldboeten. Ga er maar van uit dat Mohammed B. en Volkert van der G voor moord + nog wat meer veroordeeld zijn (weet ook geen details meer).
Wij kennen in NL geen minimale straffen maar wel maximale straffen. 30 jaar bestaat momenteel nog niet in het NL-strafrecht. Overigens is men (de politiek) hier wel mee bezig.

Op dit moment is levenslang de maximale straf en de eerst daarop volgende straf is 20 jaar. Dit verschil is te groot. Vandaar dat men nu bezig is met 30 en 40 jaar straffen.

Mohammed B. = Levenslang
Volkert van der G. = 18 jaar
Wij kennen in NL geen minimale straffen maar wel maximale straffen. 30 jaar bestaat momenteel nog niet in het NL-strafrecht. Overigens is men (de politiek) hier wel mee bezig.
Onzin. 30 jaar bestaat al weer een tijdje, sinds 2004. Zie de site van het OM.

In diverse strafzaken zijn ook al eisen van >20 jaar gedaan, dus de mogelijkheid word wel degelijk gebruikt, zie bijvoorbeeld dit bericht.
Levenslang is altijd al de hoogste straf in nederland, echter voor doodslag is het 15 jaar. Voor moord (=met voorbedachten rade) is het 30 jaar, levenslang of een geldboeten. Ga er maar van uit dat Mohammed B. en Volkert van der G voor moord + nog wat meer veroordeeld zijn (weet ook geen details meer).
Vroeger was 'levenslang' 20 jaar cel hier in NL, paar jaar terug is dat gewijzigt naar écht tot je dood (plat gezegt). Dat wilde ik er mee zeggen. 15 jaar is idd de hoogste straf voor doodslag, al vind ik dat weinig moet ik zeggen. Familie van slachtoffer en het slachtoffer zelf, zijn getekend voor het leven, door het gemis van het slachtoffer, terwijl de dader met (max.) 15 jaar weer vrijuit gaat... ;)

Zie mijn posting hieronder overigens over moord met en zonder voorbedachte rade... ;)
Sorry, maar levenslang is altijd levenslang geweest in NL. Ook vroeger was levenslang levenslang. Als je veroordeelt wordt tot levenslang, kun je maar op 3 manieren uit de bak komen:

1. Dood;
2. Gratie door staatshoofd;
3. Indien het vonnis ongeldig wordt verklaard.

Tot voor kort kreeg iedere gevangene 1/3 kwijtschelding van de straf. Sinds kort (enkele maanden) is dit aangepast en is deze 1/3 kwijtschelding niet meer automatisch. Slechts bij goed gedrag krijg je 1/3 aftrek.

Moord is in NL per definitie met voorbedachte rade. Als er geen sprake is van voorbedachte rade, dan is er strafrechtelijke sprake van doodslag.
Levenslang is altijd al levenslang geweest, en er is nooit sprake van vervroegde vrijlating geweest. Ik weet niet hoe je aan dat soort onzin komt maar er klopt geen bal van.
Volgens mij kreeg Volkert van der G niet meer dan 15 jaar... En staat ie binnenkort weer op straat. 2015 ofzo...
2014, over zes jaar dus.
Waarom maken ze een geldboete nu weer mogelijk? Dan kunnen rijke mensen zich bedienen van dit soort praktijken zonder dat ze werkelijk gestraft worden. En hun naam wordt niet publiekelijk kenbaar gemaakt, dus ook via die weg kan de maatschappij niet weten dat er een misdaad van dien aard heeft plaatsgevonden.
Ik denk dat de beste programmeurs ergens psychologisch niet helemaal in orde zullen zijn. Bijvoorbeeld autistisme, of ADHD zal vaker voorkomen.
Ik plijt helemaal niet voor vrijspraak, maar geniën moeten sowiso beter begeleid worden. Frustratis, stress, genialiteit, en ziekelijke geesten hebben volgens mij toch allemaal iets gemeen.
Le extremes se touche
De meeste managers schijnen ook psychopaten te zijn (of vergelijkbare eigenschappen te vertonen met serial killers). Ook vertoonde deze Hans Reiser, als ik zn wikipedia-pagina even bekijk, wat trekjes die niet geheel volgende 'de norm' zijn (op zn 14e van school gekickt, zn vrouw via de mail 'besteld' uit Rusland e.d.).

Sowieso zal iedereen wel in meer of mindere mate 'afwijkende' psychologische eigenschappen hebben. Het gaat erom dat je ze in bedwang houdt...
Er zijn miljoenen managers - dat zijn wel heel veel psychopaten.
Wat iemand anders ook al opmerkte: hij meende dat hij er prima mee weg kon komen door sporen uit te wissen en vond dat hij zelf het beste zijn verdediging kon voeren. Dat doet me ook heel erg denken aan de narcistische "Ik doe het zelf wel" en "not developed by me" houding die veel programmeurs vertonen.
Ik vraag me af of Reiser in de gevangenis ook zou mogen werken aan software-ontwikkeling (als hij dat zou willen). Bijvoorbeeld als hij programma's zou ontwikkelen ten behoeve van de gemeenschap.
Het zou wel mooi zijn als hij nu verplicht aan Reiser3 moet werken, in plaats van aan zijn nieuwe liefde Reiser4. Slechte maintenance van Reiser3 was de reden dat Suse overstapte op Ext3.
Ik weet niet hoor, maar wil jij iets aannemen van een moordenaar? Niet om het verhaal op te blazen, maar uit principe zou ik niets aannemen.
De nazi's hebben in voorbereiding op WOII een hele hoop snelwegen in Duitsland aangelegd om hun blitzkrieg mogelijk te maken. Daar wordt nog altijd probleemloos gebruik van gemaakt - en grotere massamoordenaars dan de nazi's zijn knap zeldzaam. Ik heb iig nog nooit gehoord van mensen die de Autobahn uit principe mijden (wel van mensen die heel Duitsland uit principe mijden maar dat lijkt mij dan weer een ander - en inmiddels vrij bevooroordeeld - verhaal).

Lijkt me ook in dit geval een tikje overgevoelig om het goede werk waar hij aan heeft bijgedragen weg te gooien omdat hij op een volstrekt ander punt zo miserabel heeft gefaald. Het is trouwens open source, dus voor homicidal easter eggs hoef je niet zo bang te zijn ;)
en grotere massamoordenaars dan de nazi's zijn knap zeldzaam
Valt helaas best mee, het leek wel mode toen. Want in dezelfde periode moorde Stalin nog meer mensen uit, dan Hitler en de Nazi's voor elkaar kregen. Uit m'n hoofd heeft het Nazi regime in duitsland ruim 6 miljoen moorden op het (gebrek aan) geweten. Stalin is verantwoordelijk voor enkele tientallen miljoenen. Maar ja, dat was nog efkes een bondgenoot toen.
Zij capaciteiten als programmeur zie ik los van zijn misdaad, dus in principe wel ja.
In een Nederlandse gevangenis misschien, maar als ik de Amerikaanse gevangenissen met veroordeelde moordenaars op Discovery Channel zo bekijk zal hij eerder een lading bendeleden van zijn lijf moeten houden dan dat hij een rustig kamertje met een PC krijgt.
Betekent dit dat als hij het lijk van zijn vrouw in zijn woonkamer had neergelegd en de politie het lijk had gevonden zonder zijn hulp dat hij dan zwaarder gestraft wordt?
vrouw vermoorden: 25 jaar cel
een computer hacken: 60 jaar cel
these people need to get their priorities straight...
Moord of doodslag. Voor mij het zelfde. Niemand heeft het recht het leven van een ander te ontnemen en dat het een bekende is in de software wereld doet er niet toe.

Zo zie je maar dat het niet uitmaakt of je ict er bent of automonteur iedereen kan de grootste fout maken.

Hij heeft voor dat hij deze daad pleegde mooie dingen gemaakt, daar kan je hem op beoordelen. Maar moord nee. Dat is gewoon weg dom ook al gebeurt het in een vlaag van verstandsverbijstering.

Wij zijn God niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True