Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 66, views: 25.415 •

Asus heeft op zijn website de definitieve specificaties van de tweede generatie Eee PC's bekendgemaakt. De ultraportable zal met Linux of Windows XP verkrijgbaar zijn.

Asus Eee logoDe Asus Eee PC 900 zal, zoals al eerder bekend werd, uitgerust zijn met een beeldscherm van 8,9 inch waarop 1024x600 beeldpunten in breedbeeldformaat zichtbaar zijn. Het touchpad van de kleine notebook is voorzien van een techniek die door Asus Fingerglide wordt genoemd, waardoor de notebook over een multitouch-variant zal beschikken. Een 1,3-megapixelwebcam rondt het visuele deel van de notebook af.

De processor van de 900-variant zal geen Atom zijn, maar dezelfde mobiele Celeron die op 900MHz tikt die in de Eee PC 700 is te vinden. Het geheugen is wel verdubbeld naar 1GB, zo blijkt uit de specificatie. Opmerkelijk is de verdeling van vaste opslag: de twee varianten van de Eee PC 900 krijgen ieder 4GB vast ingebouwd geheugen, maar de meegeleverde ssd is variabel. De Windows-versie van de 900 krijgt een flashcapaciteit van 8GB, terwijl de Linux-variant, die toch met minder genoegen zou moeten kunnen nemen, met een ssd van 16GB wordt uitgerust.

De prijzen zullen per land verschillen, met een minimumprijs van ongeveer vijfhonderd dollar voor zowel de Linux- als Windows-versie. In Hong Kong en het Verenigd Koninkrijk is de Eee PC 900 vanaf 15 april verkrijgbaar; Frankrijk volgt twee dagen later. Taiwan is een week na Hong Kong aan de beurt, gevolgd door Singapore op 23 april. Een harde datum voor een Nederlandse release is niet gegeven.

Asus Eee PC 900

Reacties (66)

Leuk spul die goedkope laptopjes, ik heb heb er op de CEBIT mee kunnen spelen, maar het is voor mij volledig onmogelijk om met tien vingers te typen door het kleine formaat. De Eee PC is toch meer iets voor kinderen en zal hopelijk door zijn lage prijs door scholen aangeschaft worden.

[Reactie gewijzigd door Feni op 16 april 2008 12:42]

Zeker leuk spul maar ben ik de enige die dit mist?
Asus heeft officieel bevestigd dat de nieuwe 9"-Eee PC met een touchscreen wordt uitgerust

Ik vond het touchscreen het geheel nou juist een hoge gadgetwaarde geven. Nu wacht ik denk ik eerder op de concurrenten....
gadget waarde? de DIY touchscreen mods op de 700 series waren zo succesvol en handig dat het haast stom zou zijn het niet zelf in te bouwen.
QUE?
Waar slaat dat nu weer op. ik wil gewoon een laptop kopen met de dingen erin die ik erin wil hebben. Bovendien als ASUS er een voor me inzet kost het totaal minder geld en moeite.

Mijn opmerking was trouwens dat ik het opvallend vond dat nergens vermeld werd dat er GEEN touchscreen in zit terwijl deze eerst "officieel bevestigd" werd
Volgens mij begrijpen jullie elkaar niet goed en bedoelen jullie eigenlijk hetzelfde :) Namelijk dat een touchscreen een zeer goede toevoeging zou zijn ('gadgetwaarde' is misschien niet zo handig gekozen) en dat het stom is dat Asus er niet 'zelf' een inbouwt... :)
En daar ben ik het ook mee eens. Helemaal mooi zou het dan zijn als het scherm ook nog draaibaar werd en het dus ook als tablet gebruikt zou kunnen worden.
Volgensmij bedoelt pocketgamer dat het zo makkelijk is om touchscreen in te bouwen dat het stom zou zijn van Asus om het niet te doen. Omdat het blijkbaar makkelijk en goedkoop kan. En omdat het erg gewild is.
Toch nog wel een duur ultra portable aan het worden op deze manier
Jammer Dat er weer geen datum voor de Nederlandse Release is, imo lijkt er hier ook veel animo te zijn voor zo'n Sub-notebook.

Ik vind het ook jammer dat er geen Atom processor inzit, nou koop je eigenlijk een oude asus EEE pc in een nieuw jasje.

Ook vreemd is het feit dat er geen woord gerept word over een Touchscreen, Gps en blauwetand module, deze zouden wel zijn aangekondigd door een topman van Asus, maar het nu dus waarschijnlijk niet gemaakt hebben, Jammer maar een goede keuze.
Ja ook de EEE 700 serie is nog niet in Nederland verschenen. De levering zou toch vandaag op 16 april plaats vinden?
De atom processor is zuinig maar ook niet erg snel en wel vrij prijzig.
Heeft de linux variant niet "gewoon" wat meer opslag om beiden alsnog aan de zelfde prijs te kunnen verkopen?
Tja, dat zal idd wel het argument geweest zijn, maar dan vraag ik me af hoe ze nou aan een verdubbeling van de hd komen, die sdd tjes zijn nou niet bepaald goedkoop, en voor ong. 40 euro extra een 2x zo grote harde schijf erinzetten lijkt mij ook een beetje vreemd.
Aan geheugen geen gebrek deze keer, 4 gig zit al op het mobo, daar zal dan waarschijnlijk Windows op geinstalleerd kunnen worden, daarnaast heb je dan dus ook nog een ssd van 8/16 gig en een SDHC slot wat tot 32gig gaat. Klachten die de bezitters van de vorige EEE over het weinige geheugen hadden zullen nou wel verleden tijd zijn.
Systeem op SSD, SDHC als data schijf; spaart zowel kool (bank) als geit (data opslag). Een VGA uitgang erop en best ideaal werk-apparaat. (edit)Om tekst te verwerken dan, rekenen en data verwerken wil je op de monster truck onder de computers doen.(/edit)

Ok best een enorm scherm moet ik zeggen, tot een paar jaar geleden blij op 800x600 bezig geweest dus taakbalk aan de zijkant en rondrausen ermee.

[Reactie gewijzigd door Toontje_78 op 16 april 2008 14:02]

ik snap alleen niet waarom er zo weinig opslag op zit.
als ik een laptop neem,is dat om ergens anders ook verder aan mijn project te kunnen werken.

je hebt dus vrijwel altijd een externe hdd nodig die je erbij meesleept.
voor die meerprijs,hadden ze er beter een sata disk erin kunnen pleuren.

Nu zullen de meeste mensen toch eerst verder rondkijken.
en de keuze is echt niet beperkt,wat dat betreft.
Deze laptops zijn voor 'n totaal andere doelgroep; mensen die gewoon 'n handige no-nonsens Internet-Laptop willen hebben, of hackers die makkelijk willen "backtracken"
mensen die alleen internetten,
klagen niet snel over : te weinig geheugen...
lijkt mij althans???
lol een laptop met als doelgroep hackers?! denk je nou echt dat een fabrikant de enorme kleine groep hackers als doelgroep gaat specificeren?
unlike de meeste "grouperingen" binnen de it, zijn "hackers" wel degene die daadwerkelijk geld hebben om uittegeven aan "useless" speelgoed...
De rest is arm wou je zeggen? :?
De rest is arm wou je zeggen? :?
Nee, de rest heeft het er niet voor over. Dat heeft niets te maken met de hoeveelheid geld die je bezit, maar wel met wat je belangrijk vindt. Ik geef bv nog geen 10 Euro uit voor een videokaart. On board video is goed genog voor mij. Ik geef liever 40 Euro uit aan een goede fles whiskey. Daar heb ik veel meer plezier van

[Reactie gewijzigd door Ortep op 16 april 2008 17:28]

Mmmhhh.. Ik koop liever een goeie videokaart én een goeie fles whiskey...hehehe
Maar ik begrijp precies wat je bedoeld. Maar dit keer ga ik mezelf trakteren op een 'useless' stukje techniek en waarschijnlijk geef ik hem na een paar maanden weg. Ik ken iemand die er heeel blij mee zal zijn... :-)
Jij hebt projecten van meer dan 8gb ? (of 16 als je linux versie koopt)

liever dan die ssd schijven, maken het allemaal kleiner en weer minder mechanische bewegingen (komt mobieliteit weer ten voordele)


Enige echte zonde is nu gewoon de processor en de evolutie van de prijs... Hadden ze er die Atom ingestoken en die camera eruit gehaald (vind ik al niet meer een prijsbewuste optie) en die prijs net wat lager kunnen zetten was dit echt een super interesante aankoop... nu moet hij al concureren met de kleinere budget notebooks die vaak iets groter maar veel krachtiger zijn voor dezelfde prijs.
ja okay
dit ding zal ook echt niet voor mij weggelegd zijn

ik run namelijk 3d projectjes op mijn pc
bibliotheken kunnen makkelijk 10gb tot 30 gb in beslag nemen ja.
natuurlijk heb ik ze niet allemaal tegelijk nodig,maar als ik iets zoek,
moet ik het bij de hand hebben.

en via het netwerk,ja dat gaat dan alleen maar als ik thuis ben

maar even on topic...
Deze laptopjes,zijn oorspronkelijk toch ook gemaakt voor de armere landen in de wereld?
Tuurlijk dat consumenten in de wat meer welvarende landen,meer klagen :)

en ach ja die celeron doet het hem ook helemaal :)

[Reactie gewijzigd door ionisys op 16 april 2008 13:20]

Nee dat is de One Laptop per Child (OLPC) van 200 dollar.
Die camera kost ze waarschijnlijk geen drol (bij wijze van spreken). Vergeet verder niet dat het "MSN publiek" graag een "fatsoenlijke" webcam heeft. Kwaliteit van dat ding zal waarschijnlijk niet best zijn, maar die mensen vallen waarschijnlijk voor de resolutie.

Op het internet wordt er gesuggereerd dat Asus niet op Atom wou wachten omdat ze de hete adem van de concurrentie in hun nek voelen. Wanneer zelfs een Nederlands bedrijf zich op die markt begeeft, dan betekent het dat er genoeg concurrentie is. ;)

http://www.linuxdevices.com/news/NS3257992292.html

Verder richt Atom zich niet echt op performance, maar meer op verlagen van verbruik.
Ik heb nog geen echte benchmarks gezien, maar er werd gesuggereerd dat de huidige ULV dual cores sneller zijn dan Atom, weliswaar met een iets hoger verbruik.
Ik snap geen hout van dat gehele EEE gedoe, voor 500 dollar kan je toch gewoon een cheap-ass laptop kopen met alles er op en er aan :? Dan is hij sneller heb je een groter scherm geheugen etc...

Ik begrijp het niet, misschien kan iemand het toelichten? (neem aan dat dit niet gaat om mensen die anders een mac Airbook kopen)
dit systeem is super klein en sterk, daarom is de prijs ook zo hoog.

voor 500 dollar heb je wel een goedkope laptop die na 1 val helemaal kapot is.
het grotere scherm is denk ik de grootste reden om net dit te kopen!!
het zijn 'Ultra' Mobile Pc's ... ze moeten dus vooral mobiel en liefst goedkoop zijn!

Ik zei zelf ook al, de prijs is een beetje een negatieve evolutie, voor 300-400$ had dit een veel grotere markt gehad (mijn voorspellingen want je weet nooit uiteraard eh) want nu gaan ze een beetje buiten hun eigen gecreërde markt van de eerste EEE...
De meeste mensen willen geen groter scherm. Het gaat juist om het sub- uit subnotebook, dat maakt dit soort machientjes bijzonder. Dat was voorheen namelijk juist bijzonder prijzig.
Ik vond niet persé de grootte van de 701 (7") te klein, maar wel de resolutie. Want 800 pixels in de breedte is ECHT te weinig.
De engelse prijs voor de 20GB versie is 329 pound, wat vertaalt naar ongeveer 410 euro. Daar krijg je geen fatsoenlijke laptop voor hoor. Verder is het gewicht (minder dan een kilo) ook een enorm pluspunt. Deze laptop stop je zo even in je tas en neem je overal mee naar toe.
voor 400 euro heb je een HP laptop ( 333 bij de Saturn zelfs, was wel aanbieding maar toch)
Diverse Acer laptops en zelfs Dell doet mee.
Ga eens op vakantie...

Je zal dankbaar zijn voor een kleine LICHTE laptop die gemakkelijk geen plaats inneemt in de handbagage. Of waarmee je op de hotelkamer nog even snel email kan checken...

Tijden veranderen he. De jaren '90 zijn voorbij. Hardware is al veel sneller dan strikt noodzakelijk. (zeker als je linux gebruikt) dus gebruik gewoon even wat tragere (koelere) hardware zodat het geheel lichter, kleiner en goedkoper kan.

Een grote meerderheid van de laptopgebruikers heeft helemaal niets aan de core2duo in een laptop. Ga maar eens na bij familie en vrienden. Het zou me verbazen als dat ding soms al boven de 50% cpu last uitkomt. Beetje msn, video, multimedia/mp3 en connectiviteit (internet, mail).

Zeker op verplaatsing is dat alles wat een laptop zou moeten kunnen doen (voor mij). Het zware werk doe ik wel op een vaste werkplaats. Daarbij, nog eens een goed excuus voor de werkgever om je werk mee naar huis te nemen: de werknemer voorzien van een krachtige laptop. Nee bedankt.

Een laptop is voor draagbare connectiviteit. In de woonkamer in de zetel een beetje internetten, in de wagen, op reis, in het vliegtuig.

Ik weet niet wat jij wil, maar dan hoef ik echt geen ubercheape gigantische acer plasticflap van 3 kg. Groot, krakend plastiek, troosteloze afwerking (net koekjesplastief), communistisch grijs, log, warm, zwaar...

Over de EEE: niet slecht, maar dan vind ik die pas voorgestelde HP (2133) toch mooier. Moderner en meer bijdetijds ontwerp en afwerking, iets hogere resolutie dacht ik... Enfin, de meer zakelijk keuze. Deze asus is het toch weer net niet, met dat verzonken touchpad, gebruik van chroom (op de vorige toch). Qua ontwerp trekt het totaal niet, terwijl de hp wél aantrekkelijk is imo.

[Reactie gewijzigd door alvi op 16 april 2008 18:08]

Ik ben heel benieuwd wat de uiteindelijke prijzen in Nederland zullen zijn. De EEE met een 7 inch scherm is hier ook redelijk duurder dan de ooit toegezegde 300 dollar...
En pas nu komen die dingen ook hier op de markt. Als dat met deze 10 inch ook zo lang gaat duren dan staat de concurrentie al lang in de schappen!
Die "linux variant" is trouwens wel interessant. Redelijk scherm, best wel geheugen, klein en draagbaar... :P

[Reactie gewijzigd door Kailash op 16 april 2008 13:19]

Ik hoop dat ze dat ding uberhaupt in Nederland uit gaan brengen. Voor zover ik weet kan je op dit moment in Nederland zelfs de 7 inch versie niet krijgen. Alleen bij bedrijven die ze importeren vanuit het buitenland (en dus verloopstekkers ed nodig).

Als ie wel uitkomt ga ik toch enorm aan het twijfelen slaan. Bij de 7 inch dacht ik altijd: "had ie maar een iets groter scherm en wat meer schijfruimte". Dat hebben ze nu opgelost. Echter is nu de atom weer in aantocht voor de volgende generatie, en die zie ik er eigenlijk toch ook wel graag in. Maar daar komt dan waarschijnlijk ook weer een touchscreen en GPS bij, wat ik niet echt nodig heb, maar waardoor die natuurlijk wel weer duurder wordt. Moeilijk, moeilijk.

Waarschijnlijk maakt asus de keuze voor mij door deze versie wederom niet in Nederland uit te brengen, of de prijs dusdanig hoog te leggen (>400 euro) dat ik afhaak.

[Reactie gewijzigd door Biggg op 16 april 2008 13:41]

de derde generatie wordt nog sneller en voor de vierde generatie in 2010 loopt helemaal het water je in de mond. Ik zou dus blijven wachten als ik jou was ;)
Is dit niet een laptopje voor studenten? Ik kan me herinneren iets te hebben gelezen dat de doelgroep voor dit soort pc's ergens in die contreien hangt.
Als je dan al met tassen vol loopt te slepen, dan is het wel eens handig dat je laptop niet zo groot of zwaar is. Als ik mijn zooitje ingepakt heb, heb ik al gauw 10 kilo aan zooi bij me. En dat is voor de gemiddelde werkdag.
Een lichtere laptop scheelt dan wel, maarja, zoals ik al eerder in een mininote draadje vermeld heb, de " grootte" van het scherm laat het me niet toe om hem actief voor het werk te gebruiken. Maar als gadget.................

Het verschil in geheugen zal wel te verklaren zijn aan de hand van licenties. Als de prijs per Eee PC hetzelfde is, ongeacht de OS, dan zal het extra aan geheugen wel gefinancierd worden met het gebrek aan licentiekosten. Weer een hiep hiep hoera'tje voor Linux.
Ik ben benieuwd of Compiz-fusion ook aan de gang te krijgen is op een Eee PC.

[Reactie gewijzigd door Poops McGhee op 16 april 2008 13:45]

Als oudstudent kan ik vertellen dat het mischien voor politicologie oid werkt waar het alleen tekstverwerken is, wil je een serieuze applicatie/simulatie draaien wil je toch een takje meer umph!.

data analyse, CFD, andere dingen waar je een sloot data moet bewerken.

(Heb verschillende simulaties van ~ 24 uur gedraait voordat ik erachter kwam dat compileren een matlab programmatje toch 10-20x zo snel maakt..)
Diegenen die dit laptopje kopen, hebben er echt nog wel één of meerdere pc's naast.
Mee eens, ik ben student en ik zie het wel zitten om met zo'n Eee-pc het college te volgen. Hij past prima op een collegebank, en je kunt er waarschijnlijk fatsoenlijk overheen kijken.

Ook ik doe allerlei simulatie dingen en ik denk inderdaad niet dat ik dat op de Eee-pc zou willen doen, sowieso wil ik voor dat soort dingen wel een groter scherm en dus zou ook een 15,4" scherm niet lekker werken. Je moet (als student) wel in het oog houden waarvoor je zo'n ding gaat aanschaffen.
wil je een serieuze applicatie/simulatie draaien wil je toch een takje meer umph!.
Dit is ook niet bedoeld voor serieuze dataverwerking, zware grafische (AutoCAD?) applicaties en dergelijke: dit is gewoon leuk voor "erbij": 's avonds op de bank even snel je mail checken, een betalinkje de deur uit doen, snel een briefje typen of even wat gedachten inkloppen voor de vergadering van morgen...
Ook al is het jammer... er moet niet teveel over de prijs gezeurd worden, afgezien van duurdere UMPC's liggen de prijzen van "gewone" kleine laptops nog steeds veel hoger. Als je dan naar prijs/prestatie gaat kijken met in je achterhoofd dat je er alleen maar simpele taken op doet....... (waar deze duidelijk voor gemaakt zijn)

sony 11" vanaf 1250 ¤
apple 13" vanaf 1450 ¤
acer 12" vanaf 700 ¤
HP 12" vanaf 950 ¤

deze EEE zit hier qua formaat nog een stuk onder (wat afhankelijk van je gebruik een voordeel is) dus zolang het niet veel duurder wordt dan +/- 450 ¤ voor deze modellen zijn het nog zeker concurerende prijzen.
De nieuwe HP 2133 komt wel in aanmerking als concurrent. Ook een 9" scherm met een zeer hoge resolutie (1280*768)... De prijs wordt geschat vanaf 500 euro...
http://www.pocketinfo.nl/...ge-umpc--subnotebook.html

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.