Channels
Powered by True

Maker Twilight- en CrazyBytes-cd's veroordeeld

Door Yoeri Lauwers, donderdag 14 juni 2007 15:59
Bron: Rechtspraak.nl, submitter: blup, views: 66.337

Deze week is in Utrecht de maker van de Twilight- en Crazybytes-cd's veroordeeld tot 1,5 miljoen euro boete wegens 'beroepsmatig uitoefenen van opzettelijk inbreuk maken op het auteursrecht'.

De Nederlander verkocht in de periode van januari 1998 tot en met 16 juni 2001 talloze cd's waarmee verschillende gekraakte softwarepakketten illegaal verspreid werden. In totaal zou de piraat volgens berekeningen van de rechtbank daarmee 3.698.300 gulden verdiend hebben, omgerekend 1.678.215 euro. De rechter oordeelde dat dit gehele bedrag, na aftrek van tien procent, als boete aan de Nederlandse Staat betaald moet worden. Aan het verweer van de veroordeelde dat dit bedrag voor hem niet is op te brengen had de rechter geen boodschap. Eerder was de gedaagde door het Gerechtshof Amsterdam al veroordeeld tot het betalen van vijftienduizend euro boete.

TitelVerkochte
exemplaren
Verkoopprijs
(fl.)
Winst
(fl.)
Winst
veroordeelde
(fl.)
Crazybytes-dvd11.10027,50167.83583.917
Moviebox-dvd1.3502522.42211.211
Crazybytes-cd296.701306.195.1163.097.558
Twilight-dvd6.50027,50126.02563.012
Twilight-cd9.08430189.67494.837
Euro Mega Hits-cd9.00010,5044.67022.335
Veronica muziek-cd105.61310,50650.861325.430

Op 10 januari 2002 werd door de officier van justitie gevraagd om een strafrechtelijk onderzoek tegen de verdachte te starten en zes dagen later werd de toestemming daarvoor verleend. Op 20 november 2003 kwam het tot een eerste veroordeling, maar zowel de verdachte als de officier besloten destijds in beroep te gaan tegen het vonnis. In augustus 2005 werd het strafrechtelijk onderzoek gesloten en een maand later werd een zaak gestart om de verdachte tot het betalen van een schadevergoeding te dwingen. Hoewel de advocaat van de verdachte van mening was dat de redelijke termijn voor behandeling van de zaak inmiddels was verstreken, werd dit bezwaar door de rechter omwille van het ingewikkelde karakter van de zaak verworpen.

Volgende: Apple repareert drie lekken in Windows-versie Safari 16:38
Volgende in Life: Sony lanceert officieel Playstation-blog 16:11
Vorige: Ook Linspire sluit patentdeal met Microsoft 15:17

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  »

hahahahaha shit man, nu nog? Dacht dat die al lang niet meer bestonden? Leuk om er weer 's wat over te horen, al is het negatieve berichtgeving. Het verbaast me dat ze er zo lang over hebben gedaan.

ik begrijp het niet. Tot 2001? Ik heb hier nog een hele recente Twilight liggen?

Hé! verraad ze nou niet :P

Volens mij zijn de makers al meerdere malen opgepakt, en is h et al diverse keren door een ander overgenomen...

volgens mij heeft hij wel meer twilights verkocht.. maar dat kan aan mij liggen..
Altijd gedacht dat de cd's ergens in polen werden gemaakt..

[Reactie gewijzigd door eyerule]


vergeet niet dat deze ook onderling door verkocht werden he en dat hij daarvoor niets ving ;)

Dat is achteraf dan ook maar goed :P

ik denk dat daar het meeste geld is verdiend.

Waarschijnlijk kreeg jij kopieën van je vriendjes, zoals bijna iedereen toen :P

haha dat sluit ik niet uit ;)
Heb ook wel wat originele gehad hoor :p

Ik kan me nog herinneren dat er ergens een keer stond dat de maker zich kwaad maakte over de illegale kopieën van zijn CD's. Daar heb ik me toen al kostelijk om vermaakt. :)

check vonnis helemaal onderaan: "Q 5 Twilight cd-rom De rechtbank volgt de berekening van het openbaar ministerie, zij het dat de rechtbank in het voordeel van [veroordeelde] zal werken met dezelfde DM koers als bij de Crazy Bytes cd-rom, hetgeen betekent dat de rechtbank uitgaat van fl. 9,12 kosten per cd-rom i.p.v. fl. 8,80."
DM = Duitse Mark, werden die dingen dan daar gedrukt :?

Niemand betaalde toch in zloty`s e.d.? IN oost-Europa kon je gewoon terecht met de DM, net als met de euro nu.

Zowiezo heeft hij meer verkocht, hier wordt gesproken van 1998 tot 2001.
In 1993 had ik al crazybyte cd's, toendertijd de manier om aan software te komen.

Heb de laatste windows 95 beta nog vanaf zo'n cd geinstalleerd (werkte overigens voor geen meter). Ik heb overigens ook altijd gedacht dat de Braun MTV cd's bijhetzelfde bedrijf vandaag kwam.



ja, ik denk het ook.
Volgens mij had ik op een gegeven moment exact dezelfde CD, alleen de een met Braun er op en de ander van Veronica ;-)

volgens mij werden die schijfjes ook gewoon in Hilversum of ergens in de buurt van Eindhoven geperst.

Ik weet van iemand die ging op vrijdag met wat tapes naar Tjechië, liet daar in het weekend een paar duizend discs persen (terwijl hij zelf in Praag aan het feesten was) en kwam dan maandag weer met wat spindles terug.

Deze werden ook gekraakt, op het net gezet om te downloaden, of gekopieerd om goedkoper te kunnen verkopen :9

Ah twilights, die goede ouwe tijd!
Ik heb geloof ik nummer 1 tm 30 nog wel ergens liggen op zolder.
Gekopieerde twilights zelfs, niet eens de originelen :)
Dat was nog in de tijd dat ik het verhaaltje geloofde dat hoe blauwer de achterkant van n cd'tje was hoe illegaler dat ie was haha, schitterend!

Zou maar oppassen... meneer twilight is zo te zien naarstig op zoek naar wat euro's.. dus als jij hier gaat verkondigen nog wat kopieen van kopieen te hebben liggen... heb je zo een claim aan je broek ;)

Want je hebt 'zijn' auteursrecht geschonden...

Nee, je bent mede-schuldig aan het schenden van auteursrechten. Ook het gebruiken van illegale software is namelijk strafbaar, in tegenstelling tot het gebruiken (kijken/luistere) van illegale films/muziek.

Tja.... als deze meneer zijn boetes omlaag wilt brengen zal hij daarvoor dan toch zo zijn distributiekanalen kunnen aanwijzen dan een simpel klantje.....

tenzij je al de spellen en programma's zelf hebt. Dan is Twilight een mooie 'back-up' cd. ;-)

Dat zou heel goed kunnen. Ik ken de nl wetgeving op dat gebied even niet, maar in de VS is het bijvoorbeeld wel zo als jij toegevoegde waarde levert op zaken die al onder een ander copyright vallen, dat jij copyright krijgt op de toegevoegde waarde...

als jij toegevoegde waarde levert op zaken die al onder een ander copyright vallen, dat jij copyright krijgt op de toegevoegde waarde...
Klopt, een compilatie / bewerking wordt ook gezien als 'zelfstandig werk' en valt onder het auteursrecht. Om zo'n compilatie te mogen verkopen moet je wel toestemming hebben van de rechthebbenden van de originele werken, natuurlijk ;)

Haha, waar soms de ingepakte file of het menu wat deze uitpakte op de een of andere manier corrupt was waardoor het niet werkte.

Goede oude tijd. LOL Ik testte op die manier altijd de spellen, was het wat dan kocht ik de officiële volledige versie.

Dat zeg ik ook altijd ;)

"De Nederlander verkocht in de periode van januari 1998 tot en met 16 juni 2001 talloze cd's waarmee verschillende gekraakte softwarepakketten illegaal verspreid werden."

Vanaf 01-1998 ? Volgens mij had je al veel eerder CB & Twilights cd's ... of is hij eigenlijk CB #2 (zeg maar na de doorstart) ?

PS: Klinkt tegenwoordig als nostalgie in de oren; CDtjes met illegale software ... en nog voor betalen ook :Y)

Inderdaad al voor 1998, ik kan me herrinneren dat ik deze cdrom al in 1996 heb, eh, gezien.

Ik denk dat deze alleen kopieen van twiligt en CB spul maakte, Twilight 2 zag ik op het schoolplein rondwaren toen ik in 3 HAVO zat en dat was toen ik 16 was, in 1994-1995
En dan waren er volgens mij al veel eerder Crazy Bytes CDs geweest, dus het lijkt me niet dat dit de originele product was.

Ik gok even gauw dat alles van voor 1998 is verjaard.

Edit:
OK, even lopen zoeken, volgens art 70 wetboek van strafrecht (Sr) vervalt het recht tot strafvordering na 6 jaar voor misdrijven die bestraft worden tot max 3 jaar zitten.

Het wordt me zogauw niet duidelijk waarop hij precies veroordeeld is (voor deze ontnemingszaak), maar het zal iets zijn van art. 326 t/m 326b Sr. hetgeen met niet meer dan 3 jaar zitten kan worden bestraft (NB: toen, nu is het opgehoogd naar vier jaar).

Dus afhankelijk van wanneer precies de ontnemingszaak aanhangig is gemaakt vind ik het een vrij redelijke gok van mezelf.

DISCLAIMER:
Ik heb in geen 10 jaar meer iets aan strafrecht gedaan.

[Reactie gewijzigd door FiscBiker]


Waar baseer je dat op? Sinds wanneer is ons verjaringstermijn 9 jaar?

het proces is in januari 2001 in gang gezet.
dat maakt het een verjaringstermijn van 5 jaar.
ik denk dat FiscBiker daar wel gelijk heeft.

lijkt me dat hij er meer verkocht heeft en nu ergens een lekkere winst heeft.

hoe willen ze aantonen hoeveel er verkocht zijn?

Waarschijnlijk heeft hij een aantal jaren goed kunnen leven, en kan hij dit (wat mij betreft veel te hoge bedrag) nooit meer ophoesten. Hij heeft echt geen 1,5 miljoen euro op zijn rekening staan.

Dat wordt waarschijnlijk zijn hele leven lang afbetalen...


ja of 3 jaar schuldsanering :P

Helaas gaan strafzaken hier niet in mee

Veel te hoge bedrag? Die kloothommel heeft willens en wetens illegale waar verkocht en er FLINK op verdiend Dat soort figuren mogen ze van mij wel uitkleden.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind]


Dat soort figuren mogen ze van mij wel uitkleden.
Uitkleden, daar ben ik het wel mee eens, maar niet voor eeuwig. Nu weet ik niet hoe het met deze gast persoonlijk zit, maar als hij inderdaad geen bijzondere geldbedragen meer op zijn rekening heeft dan is hij over 50 jaar nog steeds aan het betalen. Dat lijkt me óók weer niet eerlijk, over 50 jaar geeft niemand meer ook maar een donder om 50 jaar oude warez.

Persoonlijk vind ik één verkrachting 100x erger dan die $hoogaantal warez-CD's. Als je het zo bekijkt is deze straf niet in verhouding.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd]


inderdaad, moord en verkrachting is natuurlijk veel erger!

En het klinkt een beetje wrang, maar:
Deze persoon heeft er wel voor gezorgd dat letterlijk duizenden, dan wel honderdduizenden Nederlanders 'goedkoop' kennis konden maken met belangrijke programma's zoals 3D, win32-programmeren, webprogrammeren, serverbeheer, linux, grafische programma's etc.
En deze persoon heeft talloze computers beveiligd met anti-virussoftware en firewalls.

Ik denk dat deze man daardoor uiteindelijk meer geld op heeft geleverd dan die 3 miljoen.
Daarnaast heeft hij z'n geld verbrast, dus al de cafe's, en bedrijven die aan hem hebben verkocht, zorgen via belastingen dat het grootste deel in de staatskas vloeit.

[cynische mode]
Ze zouden hem een postuum nog een standbeeld moeten geven. (kan die misschien verkopen om zo z'n schuld af te betalen.

Of zou het mogelijk zijn om een inzamelingsactie te houden?
:9

Hij moet gewoon het geld terug geven waar hij geen recht op heeft..

En verkrachting/moord stelt echt helemaal niets voor in vergelijking met genocide.......ik heb er persoonlijk altijd een beetje moeite mee als een slechte daad wordt verdedigd door op nog slechtere daden te wijzen.

Dat is wel zo, maar die daden worden allemaal beoordeeld door dezelfde wetten. Stel dat je voor verkrachting 10 jaar cel kreeg en voor genocide 5 uur taakstraf, dan zeg je toch ook dat dat niet klopt?

Wat mij vooral opvalt van het rekensommetje is dat de rechter oordeelt dat hij ca. 30 piek per CD heeft gevangen voor de CB en TL exemplaren. Wat ik me van de schoolpleinhandel in dergelijke waren nog kan herinneren lagen de prijzen fors lager. Er werd in de tussenhandel grof verdient.

had hij maar geen boekhouding meoten bijhouden mischien had hij dan nog winst gemaakt met de boete erbij :P

ben er bang voor... Justitie is heel goed in schattingen maken en die zijn vaak iets aan de ruime kant. Hij had een schaduwboekhouding moeten hebben. Niet alles netjes wegboeken enz. :)

[Reactie gewijzigd door timonb]


"De rechter oordeelde dat dit gehele bedrag, na aftrek van tien procent, als boete aan de Nederlandse Staat betaald moet worden."

Waarom gaat er geen gedeelte van de boete naar de ontwikkelaars van de software die erop staat? Die zijn er de dupe van, overheid krijgt nu alles.

Je woont nog niet zo lang in dit land?

Volledig mee eens. Hier uit blijkt dat het voor de staat zeer voordelig is om illegal praktijken een tijdlang toe te staan, want 10 jaar laten krijgt de staat er miljoenen voor... Terwijl de gedupeerde zonder centen achter blijft.

Tenzij de 'auteursrechten' aan de rechthebbenden uitgekeerd worden. Maar dat zal wel niet...

En waarom is zijn boete 90% van de winst?
Dan heeft hij na aftrek van alle kosten (inclusief de boete) in 3,5 jaar toch nog 150.00 euro verdient. Dan kan ik beter mijn baan opzeggen en illegale software gaan verkopen.

Lees de uitspraak op rechtspraak.nl, omdat het OM een aantal jaren "stil heeft gezeten" (vanaf januari 2003 geen onderzoek meer door OM plaatsgevonden) ziet de rechtbank een reden om 10% te matigen.


De rechthebbenden kunnen natuurlijk zelf een civiele zaak tegen deze persoon starten.Ik ben bang dat die claim nog wel eens vele malen hoger kan zijn :)

Dit is een strafrechtzaak en geen civiele procedure.

Bedrijven die schade vergoed willen zien kunnen zelf een claim indienen. Dankzij de veroordeling staat zijn schuld al vast dus daar hoeft niet meer over geprocedeerd te worden.

Er wordt alleen gerekend met de verdienste? Hoe zit het met de rechten op de verspreide software en muziek? Gratis verspreiden is (dus) niet strafbaar?

Nog steeds wel strafbaar, je krijgt altijd een boete (of celstraf) maar de winst wordt ook van je afgepakt ("pluk ze" wetgeving). Als hij geen cent winst gemaakt had was het bij die ¤15.000 boete gebleven waar hij al eerder tot veroordeeld was.

En zo zie je maar weer; misdaad loont uiteindelijk toch niet!

@DUTCHSPiRiT: Dat verhaaltje heb ik zelfs nog nooit van gehoord, lol. Ik ben wel doodgegooid met de kreet silver/blue..

de maker is gepakt, de honderden "resellers" die er jaren geld/goud mee hebben verdiend gaan gewoon verder ... en als hij werkelijk maar 27 gulden vroeg voor een twilight/crazy byte ... er werd op school en daarbuiten tot 100 gulden (omgerekend hier in belgië ruim 1800 bef/18) voor gegeven! ... Nog maar te zwijgen over alle andere "twilight" spinoffs die er zijn/geweest zijn ... bits & bites om maar iets te noemen, belgian top 50, mp3 top cd's ... etc ...

Misdaad loont voor wie low profile blijft ...

Ik weet niet waar jij op school zat, maar hier gingen ze gewoon voor iets van ƒ 30,- van de hand. Blijkbaar dichter bij de bron

Hier in Groningen gingen ze in 2003 voor een eurootje of 20-25 kan ik me herinneren.
«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: Apple repareert drie lekken in Windows-versie Safari 16:38
Volgende in Life: Sony lanceert officieel Playstation-blog 16:11
Vorige: Ook Linspire sluit patentdeal met Microsoft 15:17

Powered by True
RSS VNU Media logo
© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden
Uitgever van: