Hoofdcategorieën

Intel ziet weinig heil in '$100 notebook'

Door Harm Hilvers, vrijdag 9 december 2005 23:27
Bron: Reuters, views: 19.136

Op 17 november is tijdens de WSIS-top een '$100 notebook' gepresenteerd om uit te delen aan kinderen in ontwikkelingslanden. De voorzitter van de raad van bestuur van Intel, Craig Barrett, denkt echter dat er geen vraag naar de notebook zal zijn. Volgens Barrett hebben soortgelijke projecten niet het succes gebracht dat gepredikt werd, doordat gebruikers van de machines niet tevreden waren over de mogelijkheden van hun laptop. De Intel-topman meent dat mensen op zoek zijn naar een computer die in staat is om alles te doen wat ze willen, zonder dat ze daarbij gehinderd worden door een beperking op de programma's die ze kunnen gebruiken of afhankelijk zijn van extra apparatuur om elektriciteit op te wekken. Barrett ziet de '$100 notebook' dan ook met name als gadget, die slechts interessant is voor een selecte groep gebruikers. Het is overigens niet vreemd dat Intel zo ageert tegen dit project, aangezien aartsvijand AMD is uitgekozen om de cpu te leveren die gebruikt zal worden in de notebook. Kofi Annan, secretaris-generaal van de Verenigde Naties, heeft hoge verwachtingen van het apparaat en hoopt dat de laptop het mogelijk zal maken dat ook in gebieden zonder voldoende elektriciteit het internet zal doordringen. Dit moet mogelijk worden doordat de laptops, eenmaal aangezet, zelf een draadloos meshnetwerk opzetten. Het is de bedoeling dat het apparaat eind 2006 of begin 2007 op de markt komt.

MIT $100 (groot)

Volgende 10:19
Vorige 21:17

Reacties

«  1  2  3  4  »

Het is overigens niet vreemd dat Intel zo ageert tegen dit project, aangezien aartsvijand AMD is uitgekozen om de cpu te leveren die gebruikt zal worden in de notebook.
Ik ben het gedeeltelijk met Intel eens. Ik begrijp wat ze ermee willen bereiken: een computer voor iedereen. Maar ik denk dat kinderen in ontwikkelingslanden meer hebben aan 2e hands computers van een school, die dan staan in een school ofzo. Want een kind heeft weinig aan zo'n laptop als je niet eens weet hoe je moet schrijven.

@ T.J.

Dat van die 2de hands pc's ben ik niet met je eens hoor....heb tijdje geleden op TV (Discovery was het dacht ik) gezien wat er dan gaat gebeuren....Makkelijk om van je afval af te komen dan ....En wat gebeurt er dan als die "pc`s" op de plaats van bestemming zijn? Juist...dan blijkt het dat meer dan de helft gewoon kapot is en de "gelukkigen" hebben een hoop giftig afval om te verwerken....

Dit is inderdaad ook zeer erg. Ik had er ook iets over gelezen. Maar die computers moet je dan ook niet zomaar daarnaartoe verschepen, maar die moeten worden geselecteerd op bruikbaar en niet. Er moet natuurlijk ook een geschikte locatie voor zijn.

Onze school had laatst nog alle computers in de mediatheek vervangen door P4's met TFT's. Eigenlijk overbodig maar puur voor het, "kijk wij hebben een mooie mediatheek". De oude computers zijn nog zeer bruikbaar voor dit soort doeleinden, want ze deden het prima om te internetten en je werkstuk te maken.

alleen niet voor landen in afrika want daar is nauwelijks stroom voro die krengen, daarom juist deze laptopjes.

als een school zijn ICT budget niet gebruikt voor een jaar, wordt er het jaar erna minder gesubsieert

Inderdaad, en 2e hands pc's hebben meestal geen zwengel als stroomvoorziening, en ze doelen volgens het artikel expliciet op de 3e wereld landen waar weinig tot geen electriciteit beschikbaar is.

Edit: Mijn post de dubbelpost? Kijk eens naar de tijd van plaatsing voor je mod. Danku.

@ Prince Bow

Deels heb je waarschijnlijk wel gelijk maar... . Op tv zie je over het algemaan alleen de "slechte " dingen . Er is nu weer een stichting die ( onder andere met steun van Nelson Mandela en Desmond Tutu ) afgedankte computers probeert te krijgen van het nederlandse ( o.a klm ) en belgische ( o.a. vlaamse overheid , ing belgium ) bedrijven / instellingen .
Deze worden eerst gewiped en getest , wanneer deze goed bevonden worden gaat er naar wens software op , om vervolgens project gewijs ingezet te worden .

Ergo er word dus niet alleen maar zooi naar toegestuurd . Meer info voor de geintresseerde

@ Jackabuzah

Weet niet wat jij denkt dat daarheen gestuurd word , maar als ik op de basisschool van mijn zoontje kijk zouden ze daar een gat in de lucht springen voor een paar x een p3 1 ghz of een een p4 1.6 ?

En die opmerking van die kleren wat je aanhaalt
Mmm , waarom zou dat zo zijn denk je ?
Mischien wel omdat de goede er eerst uitgehaald worden door de " vrijwilligers " ?

Ja, leuk, dat we ze allerlei computers willen aansmeren die wij niet meer hoeven, maar wat moeten zij daarmee? Het is een soort verkapt kolonialisme dat heir speelt.

In veel situaties zijn de computers niet interresant en hebben veel leerlingen andere dingen te doen. Verder is het allemaal leuk en aardig, maar is het een vorm van inflatie. Als we die mensen nu lokaal laten investeren in een computer bedrijfje uit dat gebied werkt dat veel beter dan 't geen wat wij niet meer moeten daarnaar toe te sturen, dat heet makkelijk dumpen.

Vergelijk het met dit, vroeger had je in Nederland zorg voor armeren, die kregen dan '2e hands kleren', die opvallend duidelijk 2e hands zijn, de gelijkenis tussen dit soort ontwikkelingshulp en dat fenoneem is vrij groot, en ik kan je verzekeren dat ze er blij mij zijn, maar dat het uiteindelijk niet verstandig is, want je plaatst die mensen weer in een positie van afhankelijkheid en ergens voelen ze zich ook 2e rangs 'burger'.

Is met veel ontwikkelingshulp zo, dat doen we eigenlijk alleen maar voor ons eigen gevoel.

Het idee is nou net dat deze dingen:

a) degelijk zijn.
Geen bewegende delen (geen HDD, maar flash, stevig omhulsel)

b) ultrazuinig met stroom zijn zodat je ze desnoods met de hand kunt opladen.
Scherm kan in speciale spraarstand, AMD Geode, andere zuinige hardware, zwengel.

c) toch redelijk bij de tijd.
De meeste mensen in arme landen doen het idd met afdankertjes ala 486. Hier zit een Geode 366 in (500 rating). Dat is toch echt beter dan de gemiddelde PC aldaar.

d) compact.

Kortom, zeker voor $100 is dit een uitkomst voor veel scholen en mensen.

Niet alleen voor arme mensen trouwens. Ikzelf zou er ook dolgraag 1 willen, om precies dezelfde redenen die hierboven genoemd staan. Als de plannen erdoor komen dat westerlingen ze ook kunnen kopen voor dubbele prijs en zo het project helpen sponsoren, zie ik al helemaal geen nadelen meer. Iedereen blij zou ik zeggen.

je vergeet dat deze apparaten ook opwindbaar zijn.
1 minuut opwinden, dan had je 1 uur om je laptop te gebruiken (in monochroommodus dan wel).

Ideaal voor in de klas toch? als je een boek wilt lezen

wat denk je dat een tweede hands PC betekent daar? een 286? misschien een 386? en wat heb je daar aan als je geen 220V hebt?

@T.J.

Volgens mij vergeet je toch 1 ding. waar halen ze de elektrische energie vandaan? uit een wcd in de boom?

Die laptops zijn juist ideaal, geen energie voorziening nodig (denk ook aan brandstof in geval van generator).

Gewoon perfect dus. Ik denk dat 2e hands pc's meer geschikt zijn voor scholen in oosteuropese landen, daar hebben ze wel wcd's in scholen e.d.

Even vooraf

Wat moet ik verstaan onder een meshnetwerk? En was het omdat het apparaat gebruik maakt van een opwind systeem niet makkelijke geweest om de minder vermogen verbruikende VIA chip te gebruiken?

Nou kan ik wel iets zien in het standpunt van Intel, er zijn namelijk genoeg slimme mensen die niet eens weten hoe een computer werkt. Dus hoe wil je het mensen in afrika allemaal uit gaan leggen die niet eens stroom/water/etc hebben. Die gaan echt niet achter een laptop zitten, die willen eten/schoon water/andere levensbehoefte. Internet hoort daar op dit moment niet bij.


En jij snapt natuurlijk echt niet, dat deze laptop, juist zijn grote mogelijkheid om huistwerk te leren, brieven te leren schrijven wellicht zelfs (al was 't maar met 28kbit op internet te komen, als dat op een of andere manier te realiseren is.
Hiermee bijv. zou op juist tot informatie kunne komen, die 'm instaat steld om nieuwe dinge te leren, dingen die jouw kindern al lang vanzelfs sprekend vinden, en een baan door krijgen.
Er is maar ËËN effectief wapen tegen hongersnood, en dat is nu juist GEEN zak met graan, maar de KENNIS om graan te verbouwen.

en deze computer kan een zeer effectieve gate-way voor die kennis zijn.

De beste manier om de voedsel situatie in Afrika te verbeteren is altijd nog het afbreken van handelsbarrieres in Europa en Amerika. Ook moet de westerse wereld nodig stoppen met het subsidieren van ons graan omdat het anders niet te verkopen is op de wereldmarkt. Hierdoor worden lokale boeren in Afrika uit de markt gedrukt puur om wat Europese graanboeren overeind te houden (van ons belastinggeld).

Wat moet ik verstaan onder een meshnetwerk?
Ik denk een netwerk tussen de laptops zelf.

Kerel, er zit een AMD Geode in. Als je niet weet wat dat is: leest en gij zult weten. Een VIA C3/C7 is een stroomvreter vergeleken bij die AMD.

En was het omdat het apparaat gebruik maakt van een opwind systeem niet makkelijke geweest om de minder vermogen verbruikende VIA chip te gebruiken?
Of het zijn van die 'speciale' CPU's (AMD's Geode lees ik net) zoals van die CPU's voor terminal clients, of zoals Intel die heeft, de Xscale CPU.

Wat ook een reden kan zijn, weet alleen niet of het echt zo is, is de support qua software... :)

Tevens lijkt het me bij de keuze van een CPU dat je dan naar verbruik en prestaties kijkt... En schijnbaar is de AMD dan beter... :)

Meshnetwerk: zie wikipedia... In de tekst zelf staat trouwens een hyperlink :z. En waarom wil je een VIA? Dr steekt toch een Geode in? Die zullen mekaar niet veel ontlopen hoor.

Weet je waar het probleem al zit?
De Intel-topman meent dat mensen op zoek zijn naar een computer die in staat is om alles te doen wat ze willen, zonder dat ze daarbij gehinderd worden door een beperking op de programma's die ze kunnen gebruiken of afhankelijk zijn van extra apparatuur om elektriciteit op te wekken.
Hoe kan een topman nu oordelen, in godsnaam, over wat ze in ontwikkelingslanden wel niet nodig hebben/leuk vinden? Weet hij wat het is als je al moet sparen voor een 100-dollar laptop ? Waarschijnlijk niet...
Voor de kids daar, ik roep even wat associaties op bij het plaatje, is het denk ik al hardstikke leuk om wat op zo'n ding te kunnen spelen. Ze hebben waarschijnlijk nog nooit zo'n ding gezien. Misschien dat het ook makkelijk is voor de plaatselijke winkeliers om één en ander op te doen. Wie weet wat voor waarde een opgezet netwerkje met internet daar kan betekenen. Volgens mij is dit niet 'to judge' voor een Intel topman.

Kortom, mijninziens, fijn dat hij z'n mening heeft gegeven, maar ik ben het duidelijk niet met hem eens.
Het is overigens niet vreemd dat Intel zo ageert tegen dit project, aangezien aartsvijand AMD is uitgekozen om de cpu te leveren die gebruikt zal worden in de notebook.
misschien dat dat idd een (grote) rol speelt...als ze zelf de processor mochten leveren waren ze vast laaiend enthousiast (kijk we helpen mensen in ontwikkelingslanden, goed he... :Z )
Volgens Barrett hebben soortgelijke projecten niet het succes gebracht dat gepredikt werd, doordat gebruikers van de machines niet tevreden waren over de mogelijkheden van hun laptop.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

uitermate kort door de bocht imo
als top-man moet deze persoon op de hoogte zijn van potentiele markten en ook geld zien in het verkopen van 100 usd kostende laptops. hij ziet dit dus niet gebeuren ivm dat het meer als een gadget wordt opgevat en deze vallen bij lange na niet zo goed dan wat MIT voorschrijft. het is dan nu ook eerder de vraag wie gelijk heeft hoe men deze laptop gaat opvatten.
Zelf ben ik misschien geen intel-top man maar ik ben wel vaker in deze zogenaamde ontwikkelings gebieden geweest dat MIT claimed nog steeds in ontwikkeling te zijn.. in china.. binnenlanden waar men op sommige plekken net het concept stroom kent maar ze zitten daar dus wel met state of the art hardware en idem voor andere regionen zoals brazilie, thailand, egypte of nigeria. Imo heeft dit hele verhaal dan ook een erg hoog vaandel gehalte van het MIT uit en is dit meer een proof of concept dat men zo'n laptop kan ontwikkelen. Ik heb meer het gevoel erbij dat een stel afstuderende studenten bij elkaar gezeten hebben en het hebben samen gesteld en is het zeker een leuke gadget maar missen ze volledig de plank. hier is geen afzet voor.
Tevens de keuze intel/amd is vrij logisch.. amd is hier meer in te vinden in de low-budget cpu's maar dat wilt nog steeds niet zeggen dat er vraag naar is. Al verkoop cijfers gehoord van hun boterhammendoosje? ik nog niet, maw zo goed is het product

Verkoop cijfers ?

Misschien dat de volgende quote iets voor je verduidelijkt :
Op 17 november is tijdens de WSIS-top een '$100 notebook' gepresenteerd om uit te delen aan kinderen in ontwikkelingslanden
Volgens mij mag je hier de klemtoon duidelijk op uitdelen leggen. Mensen die misschien een dollar per dag verdienen, kunnen zich uiteraard geen notebook van 100 dollar veroorloven. De laptops gaan bij mijn weten dan ook vanuit een fonds gefinancierd worden , om op vast en zeker redelijk doordachte plaatsten te worden uitgedeeld.

En als we dan toch kort door de bocht aan het gaan zijn, waar slaat in vredesnaam de opmerking op dat de keuze AMD terecht is, omdat die in de budget hoek horen en Intel de grote jongen is ? Zelden heb ik zulke onzien hier neergezet zien worden. Intel is momenteel niet meer dan een runnerup op gebied van performance EN energie verbuik, en dat lijkt me meer de grondslag van de keuze voor AMD CPU's, dan de onzin dan AMD niet thuis hoort op de 'grote speelvelden'. De gedachte van Intel achter deze anti-reclame blijft verder gewoon speculatie .......... :?

Helemaal mee eens, eenieder die wel eens een ontwikkelingsland heeft bezocht zal weten hoe nieuwsgierig men daar is naar allerhande westerse spullen. Computers zijn dan helemaal geweldig. Als ze dan traag zijn kan dat vooral Afrikanen vaak niet zo veel schelen, zo is mijn ervaring (het wordt allemaal relext opgenomen, leven is daar toch minder gestresst dan hier met het oog op tijdgebrek).

"Hoe kan een topman nu oordelen, in godsnaam, over wat ze in ontwikkelingslanden wel niet nodig hebben/leuk vinden? Weet hij wat het is als je al moet sparen voor een 100-dollar laptop ? Waarschijnlijk niet..."

De vraag is, weet jij dat?

Ik weet het misschien een beetje beter omdat ik in Mexico woon. Mensen die ik hier persoonlijk ken sparen niet voor 100 dollar (mensen verdienen hier 8x minder, dus het is 800 "dollar"), er valt niet veel te sparen, omdat men continu de goedkope rommel die hier in de winkels ligt moet vervangen.

En ik denk dat het in de echt arme landen een tikje erger is. Als die 100 USD laptop er komt, kopen de mensen met geld 'm wellicht niet, omdat ie bijna niets kan. En de mensen waarvoor dit "gemaakt" is die hebben wel wat beters te kopen ervoor.

Internet? Wie gaat dat voor ze betalen? Veel mensen die ik ken, hier, hebben geen Internet thuis: niet te betalen voor ze. Men loopt dus een Internet cafe binnen (halve dollar per uur).

Ach continu heibel tussen die 2 ;) . Er zal wel genoeg vraag zijn denk ik, wel is de "vraag" of de laptop bij de juiste mensen terecht komt (niet over gaan discussieren aub..).

Maare er zit toch geen winst in voor AMD? waarom zou intel dan willen trollen op deze laptop? Consumenten weten toch niet dat er een AMD inzit..en de tweaker heeft zijn eigen mening er wel over..

toch geeft het AMD een betere naam, daarnaast, als de ontwikkelingslanden zich ook daadwerkelijk zullen ontwikkelen, zullen ze een goede herinnering hebben aan AMD die in hun moeilijke jeugd voor (semi-)gratis laptops heeft gezorgd!

stukje verbetering in merknaam.

Ik zie het nut er ook niet van in voor de 3e wereldlanden. Maar ik vind het wel een meesterlijk ding :P

Ik zie mezelf op school al slingeren aan dat ding om m'n download af te krijgen voordat hij uit valt :P

Ik zie het nut er ook niet van in voor de 3e wereldlanden. Maar ik vind het wel een meesterlijk ding
Ik denk dat je het niet moet zien als computer, maar meer als een nieuwe manier van leren. Die kinderen leren waarschijnlijker sneller van een handig programma met plaatjes dan door een boek "proberen" te lezen.

Ik kan me niet goed voorstellen dat dit veel aan de economie van 3de wereldlanden kan bijbrengen.

Misschien beter beginnen met basisbehoeften/voorzieningen?

Helemaal mee eens, ze kunnen beter hun geld stoppen in projecten voor schoon drinkwater en een manier om zelf hun akkers te later begroeien met graan. In mijn idee nog het ergste in dit soort ontwikkelingslanden zijn de leiders zelf. Zeggen dat olijfolie werkt tegen AIDS is daar maar een voorbeeld van.

T.J.
Misschien moet je daar eens heen gaan en eens bestuderen voordat je ergens over praat "blaat". De ontwikkeling is momenteel hoog in de grote steden en er word veel door buitenlandse ondernemeingen geinvesteerd.

Voorbeeld : Riolering en waternetwerk word daar aangelegd. Wat zegt de lokale bevolking ? Ga weg met die bende, daar moeten we voor betalen. Duh, dachten ze dat vooruitgang niets kost ? De grote steden hebben zelfs dubbel ISDN en mogelijkheid tot satteliet internet. Er is genoeg daar voor handen, maar de overheden aldaar zou eens kunnen beginnen met voorlichting voor de lokale mensen, dat zou al een hoop schelen.

Ik bergijp, mensen willen graag een mening vormen maar probeer dat dan niet vanuit westerse gedachten te doen. Een kind daar zou voor educatie doeleinden maar wat graag zo een laptopje hebben, omdat dat nu juist de generatie is die voor de vernadering moet gaan zorgen.

Anyway, een mooi initiatief en zal zeker bijdragen tot inzichten van de mensen daar.

En je uitspraak over AIDS is een beetje misplaatst en zegt genoeg, no offence, over je eigen IQ. Of ga je de gelovigen morgen op de wereld ook vertellen dat God niet bestaat ? Een ieder moet geloven wat ie wil, alleen tijd zal hun leren of het geloof ergens op gebaseerd is ;)

Helemaal mee eens, ze kunnen beter hun geld stoppen in projecten voor schoon drinkwater en een manier om zelf hun akkers te later begroeien met graan.
en daar geef je nu net het grootste argument voor dit project. Die kids daar kunnen als ze dit soort equipment in hun leergierige klauwen krijgen waarschijnlijk precies leren hoe ze zorg kunnen dragen voor schoon drinkwater, en hoe ze betere oogsten kunnen produceren. Als dat geen winst-marge is, dan weet ik 't niet meer.
In mijn idee nog het ergste in dit soort ontwikkelingslanden zijn de leiders zelf.
Dat ben ik dan wel weer met je eens, en guess what? Weer een argument voor dit project erbij. Dit project verhinderd effectief dat de poen die wij en andere landen overmaken naar giro weet ik 't hoeveel in de zakken van corrupte regeringsleiders terecht komt. Nu geef je een kind de kans om te leren en te ontwikkelen. En natuurlijk, je raakt nooit 90 of zelfs maar 80%, maar als je 1% van die kids hogerop kan helpen met dit project kan dat al lange termijn gevolgen hebben die je je nauwelijks kunt voorstellen.... Ik zie dit echt als een potentieele mogelijkheid om de ontwikkeling te kick-starten....

Ik heb al wel een leuke naam bedacht voor deze groene Sesamstraat laptop: Kermit.

En ik wil hem graag kopen voor 100 euro.

dan is dat nogaltijd $200.- voor jouw,
(zal later nog wel eens link naar 't originele topic erbij plakken)

//edit
MIT toont $100-laptop op WSIS-top
Een van de plannen om dat te bereiken is evenwel het beschikbaar stellen van een commerciële versie die voor zo'n 200 dollar te koop zou zijn, waarbij een bepaald bedrag in het project wordt teruggepompt.

en dat zou ik er gerust ook willen aan geven op toch maar te helpen, ken wel hier in belgie en in nederland die zoiets ook best kunnen gebruiken. Dat noemen ze de 4de wereld. Alleen valt het hier veel minder hard op.

Vreemd... als er bij ons een toetsenbordje van een Dell laptop kapotgaat kost het al 200¤ om het zelf te vervangen...

Dat is niet vreemd dat heet hebberigheid van de fabrikant/leverancier. Losse onderdelen, service en reparatie is waar die bedrijven die alleen selectieve hardware toepassen bakken met geld mee verdienen. Klanten leggen zich vast aan beperkingen en hebben in de vorm van het geweldige voordeel dat ze altijd weten waar ze terecht kunnen als het mis gaat weinig keus dan duur repareren of duur weglopen.

hebberigheid, yeah right. Die bedrijven hebben personeel in dienst, dat ook betaald moet worden...Dat personeel bestaat grotendeel uit tweakers die gaan janken als ze een jaartje geen loonsverhoging krijgen..

Klanten leggen zich niet vast, klanten kijken alleen naar de initiele aanschafprijs, die moet zo laag mogelijk zijn. Als de laptop ergens anders 10 euro goedkoper is, halen we hem daar. Dat houdt dus in dat de marges op laptops, maar ook op andere producten, erg laag zijn. De echte winst, die een bedrijf o.a. nodig heeft om zijn personeel te betalen, moet dus elders vandaan komen.

sorry om je uit de droom te helpen, maar bedrijven zijn geen filantropische instellingen. Er zal winst gemaakt moeten worden.

Das het probleem niet, die heeele grote groep tussen topmanager en werkvolk wat zich bezig houd met vergaderen en cijfertjes maar vooral elkaar bezig houd. Dat die kosten klauwen vol met geld. Geloof maar niet dat je blij wordt van de arbeids voorwaarden onderaan de ladder bij Dell.

die heeeele grote groep waar jij het over hebt, zorgt er (of probeert er voor te zorgen) dat Dell in 2012 (bijvoorbeeld) OOK nog de grootste is. Als ze dat namelijk niet zouden doen, zouden de mensen onderaan de ladder in 2010 niet eens meer voor Dell kunnen werken..

en als je niet blij wordt van de arbeidsvoorwaarden, dan moet je wat anders zoeken..

Dat is je straf omdat je een Dell koopt. Lekker de tussenhandel uitschakelen. Die tussenhandelaar is wel degene die je helpt als je een probleem hebt!

Dell is overigens zelf ook een tussenhandelaar, ze zijn reseller van heel veel zaken.

"Volgens Barrett hebben soortgelijke projecten niet het succes gebracht dat gepredikt werd, doordat gebruikers van de machines niet tevreden waren over de mogelijkheden van hun laptop."

Whatever happened to: Je moet het gegeven paard niet in de bek kijken? Alles dat je gratis krijgt is bij voorbaat beter dan niets zeg ik uit ervaring (en als Hollander zijnde :))

je kan het nog een lijntje verder trekken:

hoe kunnen die gebruikers ontevreden zijn, als ze op het moment dat ze de laptop in handen krijgen nog niet eens weten dat er wat anders is?

en als ze er later achterkomen, hey wie weet denken ze dan: god, wat ben ik blij met dat ding, ik heb al dat gedoe en die torenhoge prijzen niet.

Deze kids kunnen er lekker open-minded, niet verwend door Microsoft Windows en Office, gaan leren... en op die manier kunnen ze heel wat verder komen dan de gemiddelde gebruiker hier in Nederland die al begint te krijsen als er een icoontje op z'n desktop is veranderd.

Ach, ja, Linux kweekt nu eenmaal meer hersencellen, *proest*

ze weten in heel veel landen inderdaad niet wat een laptop hier allemaal kan, en eraan toegevoegd, hebben zij (en wij) heel veel functies ook helemaal niet nodig!

MAAR, als ze eenmaal internet hebben, weten ze wel degelijk wat een laptop hier kan, enzo ;)

Je vergelijking gaat niet op. Die laptops worden niet gratis weggegeven hoor. En aangezien je ervoor moet betalen mag je ook verwachtingen stellen.

Als er iets wordt "uitgedeeld" en zeker "uitgedeeld aan kinderen in ontwikkelingslanden" dan ga ik er door die woordkeuze vanuit dat het gaat om GRATIS uitdelen.

Het is de bedoeling dat de regering van die landen gaat betalen voor die laptops.
Vraag me alleen af hoe dat zit met support? Heeft de gemiddelde arme hongerige afrikaan wel een telefoon?
Zullen ze ook wel iets op verzinnen... hoop dat ze ook voedsel meesturen, anders vreten ze ze op!

De Intel-topman meent dat mensen op zoek zijn naar een computer die in staat is om alles te doen wat ze willen, zonder dat ze daarbij gehinderd worden door een beperking op de programma's die ze kunnen gebruiken of afhankelijk zijn van extra apparatuur om elektriciteit op te wekken.
Jammer dat deze man kennelijk noch plan noch apparaat bekeken heeft voordat hij zo'n loofwaardig project de grond in probeert te boren. :( Ik geloof geen moment dat een kind dat nog nooit een computer gehad heeft of misschien zelfs maar aan heeft mogen raken zo reageert als hij zegt. En wat die elektriciteit betreft: zie foto.

haha jah idd net alsof ze uberhaupt vergelijkings materiaal hebben daar. wat een maloot ook weer niet normaal
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:19
Vorige 21:17
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: