Hoofdcategorieën

ATi bijna klaar met PCI Express-bridge 'Rialto'

Door Hielko van der Hoorn, donderdag 7 oktober 2004 17:03
Bron: X-Bit Labs, views: 9.688

X-Bit Labs bericht dat ATi op het punt staat om een PCI Express-bridge chip te introduceren die door het leven gaat onder de codenaam 'Rialto'. Hiermee kiest ATi deels voor een vergelijkbare oplossing als nVidia die al enkele maanden gebruik maakt van PCI Express-bridge chips. Met behulp van de chip is het mogelijk voor videokaartfabrikanten om AGP-kaarten te maken die zijn uitgerust met ATi's nieuwste GPU's. Het is momenteel nog onduidelijk of de chip ook in staat zal zijn om de andere kant op te werken om het zo mogelijk te maken AGP GPU's te plakken op PCI Express-videokaarten.

Oud ATi logo (klein, mooi met drop)Tegelijkertijd met dit nieuws is bekend geworden dat ATi het verwachte marktaandeel van PCI Express naar beneden heeft bijgesteld. Momenteel zijn slechts 10 procent van alle nieuwe videokaarten uitgerust met een PCI Express-interface en verwacht wordt dat dit percentage zal stijgen tot circa 25 procent aan het einde van dit jaar. Voorheen verwachte ATi dat PCI Express aan het einde van dit jaar goed zou zijn voor een marktaandeel van 40 procent.

Volgende 17:46
Vorige 16:21

Reacties

«  1  2  »

Tegelijkertijd met dit nieuws is bekend geworden dat ATi het verwachte marktaandeel van PCI Express naar beneden heeft bijgesteld.
Lijkt mij ook. Weet nog bijna niemand met een PCIe mobo..

en hoeveel mensen ken je die een nieuwe computer hebben gekocht since intels PCI-e chipset op de markt is?
lijkt me dus niet zo gek dat je er niet veel kent.

trouwens, als je nu een nieuwe dell koopt zit er vaak een pci-e kaart in.

Dat zou wel pijn doen.
Eerst roepen dat jou oplossing beter is en dan uiteindelijk toch hetzelfde gaan doen.

Ik lees het verkeerd, tis ook een redelijk wazig verhaal hierboven....

Nee, je las het in eerste instantie goed. (voordat je je reactie wijzigde)

Ze maken een bridge zodat een gpu met ingebouwd pci-e een bridge krijgt zodat ie ook in agp slot kan werken.

Dat betekent dat een agp versie videokaart altijd op volle kracht kan werken, en dat een pci-e versie altijd op volle kracht kan werken.

Bij Nvidia is het andersom. Daar heb je een agp gpu die een bridge krijgt zodat ie ook in een pci-e slot werkt. En dat betekent dus dat die pci-e kaart nog steeds last heeft van de agp limieten.

Ook hieraan is te zien dat nVidia met PCIe al veel verder is.

ja, natuurlijk, pci-e bridge-chips zijn geavanceerder dan pci-e ondersteuning in de core gebakken.

Zal deze dan ook aan de pci express standaard gaan voldoen. Volgens dit artikel heeft ati op het moment namelijk geen videokaart die echt aan de complete standaard voldoet.

Het zou me tegenvallen van ATI als ze niet aan de standaard voldoen, dat zou imo immers je uitgangspunt moeten zijn als je een kaart gaat ontwerpen.

voor zover ik weet was de X300 de énige ati kaart die pci-express compliant zou zijn...

dit is ook op t.net geweest

Zal deze dan ook aan de pci express standaard gaan voldoen.
Deze bridge is voor AGP kaarten, dus de PCI-E standaard is niet relevant.

dit is natuurlijk mooi, aangezien mensen met een nieuw agp-bord over een tijdje nog steeds hun videokaart kunnen upgraden, en niet een nieuwe mobo, vga, mem (ddr2), proc enz hoeven te kopen :).

dit is toch geen vergelijkbare oplossing als die van nvidia? precies t tegenovergestelde,
nvidia: PCIe signalen -> AGP
ati: AGP signalen -> PCIe

Niet helemaal. Nvidia's oplossing kan beide kanten op werken en Ati's oplossing kan wellicht ook beide kanten op werken (laatste is nog niet bekend).

Nvidia's oplossing zorgt er voor dat een pci-e kaart de limieten van AGP op z'n dak krijgt.

ATI's oplossing zorgt er voor dat een kaart altijd op maximaal vermogen kan werken.

Dan heb ik liever de laatste oplossing.

Uiteindelijk is het echter een zinloze discussie aangezien PCI-E op dit moment toch nog niet nuttig is voor dit soort videokaarten.

Beter orienteren voor je onzin gaat verkopen. Er is naar schatting hooguit 1% prestatie verslies met de bridge chip van nvidia dus ze draaien gewoon op maximaal kunnen. Ik ga er vanuit dat bij Ati hetzelfde verhaal zal zijn en er een % verloren kan gaan omdat er een bridge chip tussen zit.
Uiteindelijk zal waarschijnlijk nooit echt boven aan komen hoe erg de flessenhald was aangezien er volgens mij nog niet eens bekend is wanneer er games echt serieus de mogelijkheden van pci express gaan benutten.

Beter lezen voor je gaat reageren.

Ik heb nergens gezet dat er prestatieverlies is. Sterker, ik geef zelf al aan dat het er voor game kaarten totaal niet toe doet.

Maar het zou er voor andere toepassingen die wel van die bandbreedte gebruik maken wel toe kunnen doen. En dan is de Nvidia oplossing er eentje die je extra beperkingen oplegt tov de ATI oplossing. Dat is gewoon een feit.

Was het niet ATi die denigrerend deed op de "bridge-chip" van nv. Net alsof het een vieze ziekte was? Wel, wederom heeft nv gelijk aangezien ati nu zelf een "bridge chip" (yuk) gaat gebruiken.
Reviews hebben al uitgewezen (Beyond3d) dat er in praktijk geen snelheidsverlies zit op een agp->pcie bridge

uh tsja, er staat ook nog "deels" tussen. maar misschien is het wel een foutje van hielko ;)

PCI express is ook uitsluitend mid- tot high-end.

Grootste volume makers zijn nog altijd de low end meuk zoals de Radeon 7000 en 9250. Die zitten op distri-niveau op een prijsniveau van 25 tot 50 dollar.

De eerste ati pci express kaart begint op een prijsniveau van een dollar of 70.

Zodra je ook low budget pci-express gaat aanbieden zal je zien dat de verkoop omhoog schiet.

Hiermee kiest ATi deels voor een vergelijkbare oplossing als nVidia die al enkele maanden gebruik maakt van PCI Express-bridge chips. Met behulp van de chip is het mogelijk voor videokaartfabrikanten om AGP-kaarten te maken die zijn uitgerust zijn met ATi's nieuwste GPU's.
Dat klopt niet helemaal. Nvidia gebruikt een bridge chip om van een native AGP-kaart een PCI-Expresskaart te maken, terwijl ATi met zijn bridge chip precies het omgekeerde doet (van native PCI Express naar AGP).

Dat is het punt helemaal niet. ATi heeft zelf verkondigd dat ze geen bridge chip zullen gebruiken en nu doen ze het toch. In welke richting de bridge loopt maakt niet uit, het gaat erom dat ze een bridge gebruiken, iets wat altijd al een marketingargument was van ATi tegen nvidia, want bridges zouden de latencies verhogen en de prestaties verminderen.
Ik zie ze bij nvidia al lachen.

Hoe ironisch. Eerst zit ATI furieus kritiek te geven op NVIDIA's bridge-chip, omdat die zogezegd een prestatieverlies zou betekenen (niet dus), en nu doen ze het zelf. Bovendien doen ze het lijken alsof het een 'feature' is dat ze zelf bedacht hebben, terwijl NVIDIA er al lang mee klaar is.

Soit, komende maanden krijgt ATI het deksel op de neus als het publiek begint in te zien dat ze technologisch een achterstand hebben. Sinds de Radeon 9700 is er nauwelijks vernieuwing behalve meer pipelines en sneller geheugen...

Klopt. Sinds de Radeon 9700 hebben zowel ATI als Nvidia niets anders gedaan dan het 9700 ontwerp uitbreiden met meer pipelines en sneller geheugen.

Dat zelfs Nvidia het design van ATI geadopteerd heeft geeft daarmee dan wel aan dat ATI geen achterstand heeft, maar juist een voorsprong.

Wat een onzin, de 6800 is volledig nieuwe technologie en is zeker niet gebaseerd op de 9700. Duh.

Tegelijkertijd met dit nieuws is bekend geworden dat ATi het verwachte marktaandeel van PCI Express naar beneden heeft bijgesteld. Momenteel zijn slechts 10 procent van alle nieuwe videokaarten uitgerust met een PCI Express-interface en verwacht wordt dat dit percentage zal stijgen tot circa 25 procent aan het einde van dit jaar. Voorheen verwachte ATi dat PCI Express aan het einde van dit jaar goed zou zijn voor een marktaandeel van 40 procent.
Verbaasd me niets. Momenteel zijn er alleen wat P4 borden met Intel chipset die PCI Express hebben, voor AMD zijn zelfs helemaal nog geen moederborden beschikbaar. Logisch dat in verhouding maar enkelen een PCI Express kaartje zullen kopen.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:46
Vorige 16:21
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: