Hoofdcategorieën

Creative Audigy 2 Platinum review X-Bit Labs

Door Bram Kouwenberg, maandag 13 januari 2003 14:49
Bron: X-bit Labs, submitter: Slowik(PL), views: 2.527

X-bit Labs heeft het weekend doorgebracht met het maken van een review van de Platinum-editie van Creative's Audigy 2 geluidskaart. In de review wordt vooral veel aandacht besteed aan de papieren specificaties van de kaart die we al eerder tegenkwamen, samen met een uitgebreide bespreking van het zeer brede softwarepakket dat erbij geleverd wordt. Aan het eind van het verhaal worden we tevens nog even getrakteerd op wat testjes die laten zien dat ook qua signaalbehandeling de Audigy 2 een lichte vooruitgang kent ten opzichte van zijn voorganger. Reden genoeg voor de reviewer om zeer verheugd te zijn over Creative's nieuwste geluidskaart, hoewel zijn conclusie niet door praktijkwaarnemingen wordt onderbouwd:

"The Audigy2 sound card is definitely the "best of the year 2002" in the consumer market sector. It features excellent sound quality, immersing effects in games and rich functions. There are few companies who can make "number one" products for so long. After our Audigy2 vs. Audigy test, we learned the following: Creative has made another big step in the evolution of its sound cards family and added one more successful product to it. But we shouldn't forget that the company has much to do in future to implement some features that are still unavailable in the Audigy2.

So, what do you buy with the Audigy2? It's the true 24bit audio, a lot of analog outputs and excellent software from Creative. The fact that Audigy2 became the first sound card to be certified for THX is impressive, too. It's the sign of the highest quality of the card. We should note, though, that Dolby Digital 6.1 compatibility is good, but you still need an external hardware decoder."

Creative Labs Audigy 2

Volgende 18:53
Vorige 14:43

Reacties

«  1  2  3  »

Deze kaart is toch al bijna een jaar uit :?

Heb hem zelf ook... met de afstandsbediening kun je zowat alles doen in Windows :9~. Heb je wel Girder + plug-in voor nodig, meer info op www.girder.nl

Nee pas een maand of drie.

Zijn voorloper, de gewone Audigy (zonder 2) is al een tijd uit, je bedoelt dat?

Thanks RIP-airco.

pak maar een jaar of 2,5 :)

ja dat klinkt allemaal zow mooi, vooral omdat ik een nieuwe soundkaart wil.....maar wat dan niet in zon review staat (wat er ook niet in kan staan) is of deze kaart nog problemen heeft met krakend geluid (wat mijn sblive heeft, omdat ik een via mobo heb) en hoe het zit met drivers (ik heb met elke driver problemen in spellen met eax)
kortom, zon review is erg intressant, maar kan me nog niet overhalen zon kaart te kopen

Op mijn oude PC met VIA chipset had ik inderdaad ook nog gekraak... maar nu met mijn Asus A7V8X (met VIA chipset) helemaal geen problemen hoor... denk dat het toch bij VIA lag dus...

ik had het met mijn abit kt7raid en nu met mijn abit kx333raid heb ik het weer :(

ik ben ook erg nieuwsgierig naar de nieuwe kaarten van terratec, die hebben nl dezelfde specs als de audigy2.....concurentie :D

en nu met mijn abit kx333raid heb ik het weer

Wat een top product van Creative! :+

Ligt NIET bij VIA, maar is een probleem van Creative zelf omdat ze zich niet helemaal aan de PCI-specificaties hebben gehouden. VIA-chipsets konden daar echter helaas niet zo heel fantastisch mee omgaan, maar de nieuwere moederborden en chipsets hebben er naar mijn weten geen probleem meer mee :)

Creative had de PCI specificaties welke Intel gebruikte over genomen en ook getest op Intel systemen. VIA gebruikte de officiële specificaties die iets minder uitgebreid waren.
Het probleem ligt dus uiteindelijk bij Intel wegens het afwijken van de PCI standaard of gewoon bij Creative wegens het niet nachecken of Intel de officiële specs gebruikte.
Maar ik heb mijn verschillende SB Live's op verschillende VIA chipsets gedraaid en heb NOOIT één kraak of probleem gehad.
De meeste problemen heb ik gehad met een Asus CUSL-2C icm. een Asus Geforce 2 en een SB Live 1024. Dit is een Intel/Intel systeem en dat liep voor geen meter. Vele bios updates, driver updates en uren geklooi verder was het probleem pas opgelost.

Kom dus niet met VIA is k#t en AMD sucks verhalen.

Weet zeker dat het niet aan VIA ligt maar aan Creative, mijn sblive gaf ook (ernstig) gekraak op een i815 zowel onder Windows als Linux (driver problemen uitgesloten dus) maar draait nu goed op een VIA moederbord van MSI.

Het is dus geen review maar een uitleg van de specs. Tuurlijk is de Audigy 2 op papier beter dan de Audigy 1, waarom zou Creative hem anders op de markt brengen? Zou de eerste keer zijn dat een fabrikant een nieuwe generatie aan probeerd te prijzen door te zeggen dat ie slechter is dan de voorganger. :)

Ik ben toch wel nieuwsgierig naar de echte reviews.

http://www.tomshardware.com/video/20021106/index.html

dit is een uitgebreide review (al een paar maanden oud)

Ik lees niets over latency, zowel bij soundfont gebruik als bij softsampler. Als deze kaart wordt omschreven als een potentiele professionele geluidskaart voor musici, is dat een omissie. Dat was namelijk voorheen het zwakke punt van creative geluidskaarten

Op GoT kan je lezen dat getweakte audigy 2 drivers met ASIO2 ondersteuning op een Audigy 1 al 2ms latency met fruityloops of <7ms met NI FM7 bereikt kan worden. Audigy 2 drivers op ene Audigy2 zullen dus lage latencies laten zien.

Soundfonts worden altijd ZONDER latency afgespeelt door de geluidskaart, want ze worden in het geheugen van de geluidskaart of de RAM van de PC geladen, waardoor je ze instantly kan spelen.

Dank voor de link. Overigens is die 2ms zonder VST instrumenten. Maar goed, mocht dat 4 of 7 ms worden met instrumenten, dan is het nog helemaal niet slecht! Ook is 7 ms in Reason(2) volgens mij lang geen slechte score.
In dat geval lijken de specificaties goed. Het hangt dan nog wel af van de frequentiekarakteristieken en daadwerkelijke signal-to-noise-ratio of deze kaart zich kan meten met de professionele instap modellen.

De review van THG van de link hierboven laat goede resultaten zien. Je moet wel de nieuwe ASIO2 drivers installeren, anders kom je nog op 16/48 en hoge latency uit.

De nieuwe Audigy EX zou standaard voorzien zijn van ASIO2, echt 24/96 zijn en een nieuwe livedrive. Ben benieuwd...

Mee eens wouter..

Helemaal mee eens.

De review rept geen woord over dat de ASIO2 drivers 16/48 zijn terwijl deze kaart in diverse muziekbladen als zijnde (hobby) muzikantenkaart gemarktet wordt. En ik twijfel dan ook zeer sterk aan de geloofwaardigheid van het artikel.

Maar mocht er onverhoopt toch nog de (beloofde?) 24 bits ASIO drivers uitkomen dan is de prestatie van de A/D converters ook niet om naar huis te schrijven. Er zijn concurrenten die gewoon beter op dat gebied scoren.

Toch is het als multimedia/game kaart een redelijk goeie. Maar de tijd van kop en schouders boven de rest uitsteken is (al wat langer trouwens) voorbij.

[edit]

Mag ik dan nog even toevoegen dat ze het helemaal vernaggelen. Als ik met m'n uitgangen 4 boxen kies dan gooien ze er een zooi EQ effecten overheen en krijg ik dus geen 'normaal' geluid mee. Maw ze kleuren als de ziekte en dan is fatsoenlijk mixen hiermee uitgesloten. Dit is echt beneden de maat zeg.
Sterker nog er zit nog een extraatje erbij die je fase van het geluid in een paar frequentiebanden verschuift zodat je iets meer ruimtelijk effect krijgt. (wat bij de goedkopere nog veel erger is)
Vraag ik me af of dit intern door die DSP gedaan wordt of de eindversterkertrap aan de uitgang.
Betaal je zoveel geld voor pseudo surround.

Gelukkig zijn er ook nog echte professionele kaarten.

deze kaart is nog maar net 2 maanden uit.
http://www.tweakers.net/nieuws/24059

Ik heb het zelf wel gehad met creative, waarom?
Toen ik een audigy kocht zouden er allemaal updates uit komen met extra functies enzo.
Maar wat deden ze? Juist, ze brachten vrolijk de audigy 2 uit.
Nu vraag ik me sterk af of het dan wel de moeite loont om dan de 2 te kopen, dan kun je beter voor een tegenhanger gaan. Ik vind dat je voor die prijs wel wat updates mag verwachten, en de beloofde updates mag krijgen, en niet dat ze dan een paar maanden later ineens een audigy2 uitbrengen ipv een update.

Kortom, ik vind het geeneens de moeite om de review te lezen.

Er komt toch ook weer de duurdere EX versie uit in één van deze maanden of heb ik het soms mis?

Ja, hier kan je al allemaal informatie erover lezen.
http://www.soundblaster.com/products/audigy2_platinum_ex/

Best wel een interessant apparaatje als ik eerlijk moet wezen. Vind wel dat creative zijn audigy al snel opvolgt met dit tweede deel. Hoort allemaal bij hun nieuwe ideeën om ook uit te komen met THX-gecertificeerde producten en om met 6.1-ondersteunende systemen te komen.
[Madlive]Wat ik me afvraag. Stel je hebt net een dure audigy platinum EX 1 gekocht. Zit er dan nog verschil in de externe bracket? Of zijn het puur de kaarten waar het verschil in zit? (wat dus inhoudt dat je alleen een nieuwe kaart hoeft te kopen indien je gaat upgraden. Dat zou een stuk klantvriendelijker zijn van creative.
Voor zover ik weet zit er alleen bij de de audigy 2 extigy een extra fire-wire aansluiting op. De rest is gewoon hetzelfde. Ofdat de extigy 1 kan worden aangesloten op de audigy 2 weet ik nog niet, wel zo klantvriendelijk natuurlijk.

Waarom metselen ze geen optische uitgang op die kaart gelijk. Tenminste 1 en dan wat minder andee uitgangen!

De LiveDrive2 (wat n naam) heeft al n optische in en uitgang.

ja das wel handig, not :(
ik heb een server tower, met zon klepje die dus je 5,5inch bays afdekt.....daar zit dus de livedrive...als ik dus mijn sblive(audigy1, of audigy2) aan mijn versterker wil hangen (digitaal) dan moet dat of optisch of coax. Het kan bij creative alleen optisch, maar nu zit het dus in zo'n livedrv.....nu zou ik dus ALTIJD mijn klepje open moeten laten staan als ik geluid wil...beetje stom van creative :(

Dan mod je die kast toch even zodat ze wel makkelijk en altijd toegankelijk zijn. }>

[overbodig]stom hoor, dat Creative geen rekening houdt met jouw klepje voor de 5,25" bays.

Als je nou even die revieuw doorleest dan zie je dat hij zeker wel optische uit- en ingangen heeft. Op de module namelijk:
www.xbitlabs.com/multimedia/creative-audigy2/drive.jpg

Wat ik me afvraag. Stel je hebt net een dure audigy platinum EX 1 gekocht. Zit er dan nog verschil in de externe bracket? Of zijn het puur de kaarten waar het verschil in zit? (wat dus inhoudt dat je alleen een nieuwe kaart hoeft te kopen indien je gaat upgraden. Dat zou een stuk klantvriendelijker zijn van creative.

De aansluitingen op de kaart lijken iig wel hetzelfde (behalve de positie dan)

Er zit wel degelijk een (klein/groot) verschil in.
De versies met drives hebben vergulde aansluitingen.
Niet dat de meeste van ons daar veel van zullen merken, maar het geeft wel minder storingen.
Verder is het zo dat ze beweren dat een interne drive meer storingen zou geven dan een externe, ik heb ze allebij, en ik kan niet zeggen dat ik enig verschil merk.

24 bits mulitchannel :

Er verschijnen reeds moederborden die er standaard mee worden gerust (op chip). Het is weer zo goed als de nieuwe defacto-standaard.

Geen hardware Dolby dus deze kaart is over een paar maanden al weer OUD !!
:*)
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 18:53
Vorige 14:43
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: