Hoofdcategorieën
Device Settings

Microsoft verzoekt Europa dringend om schikking

Door Mark Timmer, woensdag 5 december 2001 18:13
Bron: ZDNet, views: 497

Europese CommissieIn het rapport dat richting de Europese Commissie ging over licenties op broncode, heeft Microsoft ook laten weten dat ze haar uiterste best zal doen om tot een schikking te komen, aldus ZDNet. Nu Amerika op het punt staat om een schikking te voltooien, is het volgens Microsoft onzin dat Europa ook nog tijd aan de zaak besteedt. Men moet simpelweg accepteren dat de zaak nu via de schikking opgelost wordt, waarin alle punten van het Europese onderzoek verwerkt zijn.

Eerder werd al gezegd dat het onderzoek toch verder zal gaan, wat er ook in de Verenigde Staten zou gebeuren. Een woordvoerder had begin november verklaard dat de zaak niet gelijk was aan de Amerikaanse rechtszaak, maar Microsoft is het daar blijkbaar niet mee eens. Vorige week werkte het bedrijf de zaak reeds tegen door te weigeren op hoorzittingen te verschijnen, wat overigens hun goed recht was. Nu de Commissie heeft besloten door te gaan met het onderzoek, zal Microsoft er echter blijkbaar alles aan doen om dit toch tegen te werken. Het begint er steeds meer op te lijken dat de softwaregigant iets te verbergen heeft, en niet wil dat een onderzoek daardoor tot strengere maatregelen zal leiden dan de huidige plannen die Amerika heeft.

Met dank aan wesselink@home voor de tip.

Volgende 18:19 Toshiba's SON als opvolger van SOI
Vorige 17:07 Microsoft weigert haar broncode vrij te geven
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

puur monopolisme die lui van microsoft,
ik bedoel hoe halen ze het in hun hoofd op de euopese unie een beetje voor gek te verklaren als ze aandacht besteden aan deze zaak.
ik heb er geen goed woord voor over :(

Complot theorien ... ik vindt het wel wat.. M$ heeft gewoon spionage elementen in hun shit verbergd! De NSA zal overal in kunnen kijken en daarom dat de VS een simple schikking heeft getroffen.. Scratch my back...

Haha toch leuk dat M$ aangepakt wordt! :)

Ik wist dat 'ie zou komen: de beruchte NSA-key...

Once and for all: dit gerucht is ONZIN. Het gaat hier om NSA die invloed uit heeft geoefend op de sleutellengte (omdat encryptie in de VS onder de wapenwet valt). Het is NIET zo dat NSA toegang heeft tot jou computer.

shit - nou ik heb gereageerd kan ik je geen -1 flamebait geven...
edit:
typo

Microsoft zegt eigenlijk: Amerika heeft een schikking met ons gemaakt, dus jullie Europeanen moeten dat ook maar doen. Dit is natuurlijk onzin omdat Europa best anders mag denken dan Amerika.

Daarnaast zal het initiatief over worden genomen als in Europa MS wel veroordeeld worden voor een paar aanklachten. De kans dat je daar in de VS dan ook veroordeeld wordt is bijna 100%.
In de Vs wordt je vaak voor minder veroordeeld dan in de VS.

* 786562 TheGhostInc

In de Vs wordt je vaak voor minder veroordeeld dan in de VS.
Hoe bedoel je dit nou? In de VS wordt je anders veroordeeld van in de EU. Maar niet persé voor minder. Overigens bedoel je waarschijnlijk dat je in de VS voor minder veroordeeld wordt dan in de EU... denk ik.


jammer dat ik je niet nog verder omlaag kan modden, anders had ik het zeker gedaan. 11 sept staat hier los van.

Maar hoezo slaafje? Geef ze es ongelijk, als de ene partij akkoord gaat met een schikking, vind ik het niet zo gek dat ze hetzelfde van de andere partij (europa) verwachten. Dat wij dat onzin vinden is dan een ander verhaal.

Nu Amerika op het punt staat om een schikking te voltooien, is het volgens Microsoft onzin dat Europa ook nog tijd aan de zaak besteedt.

Ehh, dat Amerika zo "corrupt" is dat ze MS er vanaf laten komen met een klets op de virtuele billen wil niet zeggen dat Europa ook maar meteen stopt, ook al omdat de aanklacht van Europa verschilt van die van de Amerikanen.
Men moet simpelweg accepteren dat de zaak nu via de schikking opgelost wordt, waarin alle punten van het Europese onderzoek verwerkt zijn.
Dan is de schikking met de VS niet goed genoeg, aangezien die de belangrijkste punten niet aanpakt.
Vorige week werkte het bedrijf de zaak reeds tegen door te weigeren op hoorzittingen te verschijnen, wat overigens hun goed recht was.
En nu wil MS schikken? Dan hadden ze wel iets meer respect mogen opbrengen voor het hof, want op deze manier maakt MS geen vrienden en is de wil bij Europa om te schikken een heel stuk minder.
Het begint er steeds meer op te lijken dat de softwaregigant iets te verbergen heeft, en niet wil dat een onderzoek daardoor tot strengere maatregelen zal leiden dan de huidige plannen die Amerika heeft.
Was dat niet allang duidelijk, zeker als je de verschillende uitgelekte e-mails en brieven leest?

Daarom vind ik ook dat Europa door moet gaan, niet omdat ik MS haat (in tegen deel), maar gewoon omdat MS bepaalde dingen fout heeft gedaan.

ik vindt dat Microsoft zo wel erg arrogant overkomen, zo van ja we waren fout hier heb je poen is het nu weer ok.

En ook die vergelijking met Amerika, net alsof Europa daar een voorbeeld aan moet nemen, doe normaal zeg. Typies Amerikaans om te denken dat wat in Amerika gebeur super is en dat de rest van de werld niet mee telt.

En een schikking ik dacht het niet gewoon vervolgen die lui, dan kost het ze maar een hoop poen nou en.

Het begint er steeds meer op te lijken dat de softwaregigant iets te verbergen heeft.
Het zal ongetwijfeld wel zo zijn dat er iets in Windows (2000 / XP etc) zit waar de consument geen weet van heeft, en wat gebruikt wordt om persoonlijke informatie etc te verzamelen. Hiermee doet MS haar voordeel, maar dit soort zaken zouden tegen de wet kunnen zijn. Begrijpelijk dat MS nu kost wat kost de broncode voor zich wil houden, want als dergelijke zaken uitlekken kon hier nog wel eens een heel groot prijskaartje aan komen hangen voor MS.
Maar misschien wil MS ook wel gewoon de broncode voor zich houden, om nog veel meer rechtzaken te voorkomen. Er zijn altijd weer lui die dadelijk over de kleinste dingen gaan vallen en meteen een rechtszaak aan gaan spannen. Dit kost MS een hoop tijd en geld.
edit:
* 786562 xoploosx

Dat soort code zouden ze er dan toch gewoon uit kunnen slopen voordat het openbaar wordt gemaakt?

even offtopic reageren, ik vind namelijk dat je hier iets verwoord wat je vaker op T.net leest:
99 % van de Tweakers gebruikt zelf Windows. (En 99 % daarvan betaalt er niet eens voor.) Als je zo tegen MS bent, gebruik haar producten dan ook niet.
Waarom niet? Ik vind dat Microsoft het laatste decennium zeer kwalijk gedrag ten toon gespreid heeft. Ik vind het niet een tof bedrijf, ik zou bijvoorbeeld niet bij Microsoft willen werken.

En toch gebruik ik hun producten. Jij vind dat gek, ik niet, ik ben er aan gewend. 't is namelijk heel erg moeilijk om het vak van netwerkbeheerder uit te oefenen zonder te maken te hebben met Microsoft software.

Als jij denkt dat dat kan, please enlighten me :)

Twee letters.... *ux

Twee letters.... *ux

dat zijn 2 letters en een ascii teken ;)

Ik ben het deels met je eens, *ux is perfect in te zetten in een server omgeving. Ook is het voor netwerkbeheer uitstekend te gebruiken. Toch zou ik geen medewerkers (lees "niet-beheerders") op een *ux systeem willen laten werken.

Reden hiervoor is simpel : 99% van de niet beheerder zijnde gebruiker is al bekend met de windows werkomgeving en methode. Dit bespaart dus de kosten van training. Daarnaast is de interface simpel en (op een goed systeem) best snel. Met windows 2000 en/of Windows XP als werkstation haal je redelijke uptimes en kan je zeggen dat het systeem aardig stabiel is.

Ander punt is : als je windows voor je werk gebruikt en je werkgever wil niet de licenties kopen dan acht ik dat bedrijf nogal zielig. Dat een particulier geen licentie wil kopen kan ik ergens nog wel begrijpen. De prijzen die MS vraagt aan particulieren zijn mijn inziens veel te hoog, maar voor een bedrijf horen deze kosten bij de operationele kosten en dienen gewoon ingepland te zijn.

Nog meer OT :P

Iceblink, ik moet van jouw dus alle aanwezige computersystemen omzetten naar *ux? Dus desktops en servers? Leuk voor een bedrijfje van 10 man maar absoluut geen reële optie voor grotere bedrijven dan dat.

Vrijwel elke organisatie heeft het laatste decennium miljoenen geinvesteerd in automatiseringssystemen gebaseerd op DOS en Windows. Deze automatiseringssystemen zijn bij het overgrote deel van de organisaties vergroeid in de kern van de bedrijfsprocessen.

Jij wou ze even naar *ux omzetten? Daar heb enorm veel tijd en mankracht voor nodig, je mag hoogstwaarschijnlijk hetzelfde aantal miljoenen nogmaals uitgeven en het eindresultaat is dat je hetzelfde hebt maar dan op *ux? Ik denk niet dat de raden van bestuur daar makkelijk toestemming voor geven. Gewoon geen realiteit. Jammer maar helaas.

Reden hiervoor is simpel : 99% van de niet beheerder zijnde gebruiker is al bekend met de windows werkomgeving en methode. Dit bespaart dus de kosten van training. Daarnaast is de interface simpel en (op een goed systeem) best snel. Met windows 2000 en/of Windows XP als werkstation haal je redelijke uptimes en kan je zeggen dat het systeem aardig stabiel is.

Waarom blijft dit argument toch steeds terugkomen? De interface van WinXP verschilt minstens net zoveel van die van Windows95 als de interface van een X-Desktop omgeving.

Bovendien, wat moet een "echte" gebruiker nu helemaal doen met z'n desktop? Tekstverwerker opstarten, Spreadsheet opstarten, Mailprogramma opstarten, computer afsluiten. Dat kan je elke typegeit op elk willekeurig systeem (incl. DOS/Linux commandline) leren...

Ok, ik gebruik zelf *ux, dus ik ben misschien bevooroordeeld, maar:
maar voor een bedrijf horen deze kosten bij de operationele kosten en dienen gewoon ingepland te zijn.
Dan vind ik het niet echt fijn voor een bedrijf als M$ ineens de licentiekosten vertweevoudigt.

Het zal ongetwijfeld wel zo zijn dat er iets in Windows (2000 / XP etc) zit waar de consument geen weet van heeft, en wat gebruikt wordt om persoonlijke informatie etc te verzamelen.
Inderdaad, en daarom is dit fijne tooltje ook een vrij populaire download. ;)

Sinds wanneer is het Europese rechtsysteem gelijk aan het Amerikaanse? Andere wetten dus andere overtredingen en daar uit volgen weer andere straffen.

Ik vond Bill een aardige gozer dat ie zo aan ons een OS-je aanbood, maar hij begint steeds meer Pim Fortuyn te lijken....hij begint aardig, maar na verloop van tijd blijkt het toch gewoon een fag te zijn

:>

Aan microsoft:

De verzoek tot schikking is afgewezen.
Daar gaan we niet akkoord met uw aangeboden schikking van ms! Punt uit.
U zult dan auteurrechten verliezen,omdat u monopolie beheerst.

We zullen uitspraak tegen u op korte termijn doen.


Commissie ..

Men moet simpelweg accepteren dat de zaak nu via de schikking opgelost wordt, waarin alle punten van het Europese onderzoek verwerkt zijn.

Kewl, behalve dat MS de gebruikers al probeert op te leggen wat wel en niet kan, proberen ze dat nu ook op politiek niveau (deden ze al, maar nu openbaar :) )

advies van mijn kant : beetje indimmen MS, als de schikking met de US echt zo goed was dan zou de EU het er echt wel mee eens zijn.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 18:19 Toshiba's SON als opvolger van SOI
Vorige 17:07 Microsoft weigert haar broncode vrij te geven
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011